Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: roadman - 05.03.13 - klo:18:23
-
Eilisen päivän paikallisessalehdessä oli juttu (Länsi-Savo). Jossa heitettiin ilmaan seuraava skenaario. Avustukset vuonna 2014 on viisimiljoonaa euroa. Ollaanko vuonna 2015 tilanteessa jossa nykyinen yksityistiehomma on lopetettava. Viidenmiljoonan määräraha alkaa olla jo niin pieni ettei nykyisen järjestelmän ylläpito ole välttämättä mahdollista, koska iso osa menee järjestelmän hallinnon ylläpitoon.
Mikä huvittavinta ovat uusimassa raskaankaluston suurinta painoa ylöspäin 16 tonnia aiempaa raskaampia ajoneuvoja 0,2 m korkeampia ja jopa kolme metriä pitempinä.
Rahat vähenee ja rasitus kasvaa. Tiekunnat joutuu rajoittamaan painorajoituksin raskaankaluston liikennettä joten hyöty häipyy taivaantuuliin kun esim. puutavararekat joutuu taivaltamaan puita paremman tien laitaan.
Mielenkiintoisella tavalla nykyinen hallitus pitää huolta kansallisvarallisuudestamme.
Ruotsissa on 20% enemmän yksityisteitä joita avustetaan 100miljoonalla eurolla. Vaikka avustus summa suhteutetaan teiden määrään ollaan aivan eri summissa.
Heitämpä ajatuksen kuinkahan monta suomalaista tarvitsee liikkumiseen yksityistietä.
-
Eilisen päivän paikallisessalehdessä oli juttu (Länsi-Savo). Jossa heitettiin ilmaan seuraava skenaario. Avustukset vuonna 2014 on viisimiljoonaa euroa. Ollaanko vuonna 2015 tilanteessa jossa nykyinen yksityistiehomma on lopetettava.
Miten niin lopetettava? Lopetettava liikkuminen vai mitä tarkoitat? Eikös avustusten pienentyessä koroteta tieosakkaiden maksuja/tingitä tienpidon laadusta? Linkki ko. juttuun?
-
Eihän yksityistiet mihinkään katoa. Samoin yksityistiekunnat. Tiekunnan osakkaat tietenkin vastaavat tiensä kunnosta ja perivät maksuja osakkailta että pystytään pitämään tiet kunnossa. Ei kunnilla ja valtiolla ole velvollisuutts avustaa. Tietenkin se olis tarpeen ja perusteltua varsinkin kun tiekunnat maksaa arvonlisäveroa 24 % .
-
Noh sitten kun avustukset loppuvat, voivat tiekunnat kieltää 10v kuluttua ulkopuolisten liikkumisen tiellä. Ei kun lippukassa tien alkuun. :o
-
Noh sitten kun avustukset loppuvat, voivat tiekunnat kieltää 10v kuluttua ulkopuolisten liikkumisen tiellä. Ei kun lippukassa tien alkuun. :o
Taitavat olla jo Salossa loppuneet, ainakin kaupungin antamat avustukset. Yksikkömaksujen korotus ja hoidontasosta tinkiminen on aika varmasti joka tapauksessa edessä. Ja jos kokonaan loppuu, niin lippukassa tulee myös.
-
Rahastusmahdollisuus pitäisi saada heti avustusten loputtua. Läpiajettavien yksityisteiden osakkaita alkaa ottaa muuten kuuppaan oikein urakalla, jos ei jo nyt ota.
Eikö tossa ratkeis samalla toinen ongelma. Nythän lehdissä lukee, ettei suomessa ole enää matalapalkka-aloja. "Tullivahdit" teitten päähän niin homma hoituu!
-
Pitäisin jonkunlaisena ongelmana myös sitä että mistä löydetään yksityisteiden hoitokuntiin pystyviä vetäjiä. Yksityisteiden osakkaat ovat enenevässä määrin joko vanhuksia, muualla asuvia, ylityöllistettyjä, jonkun sortin änkyröitä tai sitten eivät vain tiedä tienhoitoasioista mitään. Sellaisia, jotka ovat tien hoitovastuuseen kykeneviä, haluavia ja ehtiviä ei tahdo löytyä. Uskoisin että tieisännöintipalvelujen tarjoajille löytyisi hommia lähivuosina.
-
Pitäisin jonkunlaisena ongelmana myös sitä että mistä löydetään yksityisteiden hoitokuntiin pystyviä vetäjiä. Yksityisteiden osakkaat ovat enenevässä määrin joko vanhuksia, muualla asuvia, ylityöllistettyjä, jonkun sortin änkyröitä tai sitten eivät vain tiedä tienhoitoasioista mitään. Sellaisia, jotka ovat tien hoitovastuuseen kykeneviä, haluavia ja ehtiviä ei tahdo löytyä. Uskoisin että tieisännöintipalvelujen tarjoajille löytyisi hommia lähivuosina.
Tämä on propleema. Metsäteiden osalta voi hallinto- ja kunnossapitotöitä voi teettää metsäkeskuksilla jotka ovat siihen valmistautuneet.Mutta kyllä toimitsija miehenänä tulisi olla tiekunnan osakas joka valvoo ja johtaa .
-
Pitäisin jonkunlaisena ongelmana myös sitä että mistä löydetään yksityisteiden hoitokuntiin pystyviä vetäjiä. Yksityisteiden osakkaat ovat enenevässä määrin joko vanhuksia, muualla asuvia, ylityöllistettyjä, jonkun sortin änkyröitä tai sitten eivät vain tiedä tienhoitoasioista mitään. Sellaisia, jotka ovat tien hoitovastuuseen kykeneviä, haluavia ja ehtiviä ei tahdo löytyä. Uskoisin että tieisännöintipalvelujen tarjoajille löytyisi hommia lähivuosina.
Halut karisee äkkiä, kun olet ottanut tiekunnan puheenjohtajuuden ja laittanut 5 v paukkuja kunnolla tien saamiseksi iskukuntoon ja sitten joku huhtikuun viikonloppu tien perällä asusteleva julkivihreä innostuu pihansa ja sen 25 m tienpätkänsä kunnostamisesta. Sora- ja multa-autot jyräävät yhteisen tien paikoin 10 cm matalammaksi. Grrrrrrrrr
-
Yksityinen tiekunta saa laskuttaa tiekunnan ulkopuolisia tienkäytöstä, kunhan laskutus pysyy rahamääräisesti vastaavalla tasolla kuin osakkaiden maksut tiekunnalle.
Nimim asiaa selvitellyt, tupsahti lasku postiluukkuun..
-
Tämä on propleema. Metsäteiden osalta voi hallinto- ja kunnossapitotöitä voi teettää metsäkeskuksilla jotka ovat siihen valmistautuneet.Mutta kyllä toimitsija miehenänä tulisi olla tiekunnan osakas joka valvoo ja johtaa .
Kuka on niin tyhmä että antaa tienhoidon metsäkeskukselle? Täys kusetusorganisaatio.
Yksityinen tieurakoitsija hoitaa homman huomattavasti edullisemmin ja paremmin.
-
Olikos se Suurlähettiläät joka lauloi; rahat on loppu ja myydään Volvo?
Valtio sysää kaiken mahdollisen kunnille, eikä kunnanisiltä heru enää kuin hyvää tahtoa. Tiekarhutkin on pian tapettu sukupuuttoon.
-
Paha on raskaalla tienmuokkaus laitteella tehä töitä jos pohjakivet paukkuu terillä koko ajan. Ensin kantavat ja muokkaus kerrokset kuntoon jotta on järkeä viedä minkäänlaista tientasaus härpäkettä tienpäähän.
-
Tämä on propleema. Metsäteiden osalta voi hallinto- ja kunnossapitotöitä voi teettää metsäkeskuksilla jotka ovat siihen valmistautuneet.Mutta kyllä toimitsija miehenänä tulisi olla tiekunnan osakas joka valvoo ja johtaa .
Kuka on niin tyhmä että antaa tienhoidon metsäkeskukselle? Täys kusetusorganisaatio.
Yksityinen tieurakoitsija hoitaa homman huomattavasti edullisemmin ja paremmin.
Meillä loppui Metsäkeskuksen käyttö paperiasioiden hoitoon, kun ei ollut yhtään vuotta ilman ongelmia. Ei tule mitään näistä hommista ryhmätyönä, pitää olla 1 , joka tietää paikat, henkilöt ja muut asiaan liittyvät seikat.
Avustusten loputtua loppuu vapaa liikenne yllättävän moneen paikkaan. Suunniteltu sähköinen tiemaksujen perintä käytön mukaan on vielä utopia-asteella. Siitä suurimmat hyötyjät olis taas "Himaset" , jotka kehittelee softaa datan keruuseen ja käsittelyyn. Tiekunnan kannalta tämä systeemi on ehkä vaan uusi rahanreikä.
-
Noh sitten kun avustukset loppuvat, voivat tiekunnat kieltää 10v kuluttua ulkopuolisten liikkumisen tiellä. Ei kun lippukassa tien alkuun. :o
Taitavat olla jo Salossa loppuneet, ainakin kaupungin antamat avustukset. Yksikkömaksujen korotus ja hoidontasosta tinkiminen on aika varmasti joka tapauksessa edessä. Ja jos kokonaan loppuu, niin lippukassa tulee myös.
Viimevuonna ainakin maksettiin ja tänävuonnakin saa hakea yksityisteavustusta Salossa. Salo maksaa avustusta enemmän kuin Perniö aikoinaan.
-
Sittenhän se vasta yksityistä on kun julkinen rahoitus loppuu.
-
Pitäisin jonkunlaisena ongelmana myös sitä että mistä löydetään yksityisteiden hoitokuntiin pystyviä vetäjiä. Yksityisteiden osakkaat ovat enenevässä määrin joko vanhuksia, muualla asuvia, ylityöllistettyjä, jonkun sortin änkyröitä tai sitten eivät vain tiedä tienhoitoasioista mitään. Sellaisia, jotka ovat tien hoitovastuuseen kykeneviä, haluavia ja ehtiviä ei tahdo löytyä. Uskoisin että tieisännöintipalvelujen tarjoajille löytyisi hommia lähivuosina.
Halut karisee äkkiä, kun olet ottanut tiekunnan puheenjohtajuuden ja laittanut 5 v paukkuja kunnolla tien saamiseksi iskukuntoon ja sitten joku huhtikuun viikonloppu tien perällä asusteleva julkivihreä innostuu pihansa ja sen 25 m tienpätkänsä kunnostamisesta. Sora- ja multa-autot jyräävät yhteisen tien paikoin 10 cm matalammaksi. Grrrrrrrrr
Sinun jäi sitten se painorajoitus&kelirikkomerkki viemättä sinne tienhaaraan :'(
-
Sittenhän se vasta yksityistä on kun julkinen rahoitus loppuu.
Jep.
Sitten vasta mielenkiintoisia kokouksia odotettavissa ;D
-
Sittenhän se vasta yksityistä on kun julkinen rahoitus loppuu.
Jep.
Sitten vasta mielenkiintoisia kokouksia odotettavissa ;D
Varmasti kuulee monta kertaa lauseen "itse en käytä tätä tietä kuin enintään kerran vuodessa" ::)
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Yleisen tien hoidosta ja kunnossapidosta huolehtii yhteiskunta.
Yksityisen tien osakkaat joutuvat vastaamaan, että tie on tarvetta vastaavassa kunnossa. Osakkaat määrittelevät itse hoidon ja kunnossapidon tasosta omien tarpeidensa mukaisesti. Yksityistien osakkaat voivat vaikka päättää asfaltoida tiensä. Posti- tai roska-auto voivat kieltäytyä ajamasta ykstyistietä esimerkiksi sen huonon kunnon takia, mutta yleisellä tiellä ne aina ajavat kunnosta välittämättä.
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Et ole sitten yksityistielakia lukenut? Julkisella rahoituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä... ::)
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Et ole sitten yksityistielakia lukenut? Julkisella rahoituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä... ::)
Siis yksityistiekunnan, joka on perustettu sen yksityistien hallintoa varten voi lopettaa. Yksityistiehän säilyy silti esim. Maanmittauslaitoksen tiedostoissa. Yksityistielakihan koskee vain näitä järjestäytyneitä teitä. Lisäksihän on olemassa muita teitä, joilla ei nytkään ole järjestäytynyttä hallintoa.
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Et ole sitten yksityistielakia lukenut? Julkisella rahoituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä... ::)
Siis yksityistiekunnan, joka on perustettu sen yksityistien hallintoa varten voi lopettaa. Yksityistiehän säilyy silti esim. Maanmittauslaitoksen tiedostoissa. Yksityistielakihan koskee vain näitä järjestäytyneitä teitä. Lisäksihän on olemassa muita teitä, joilla ei nytkään ole järjestäytynyttä hallintoa.
etpä tosiaan ole lukenut edes ensimmäistä pykälää. Lukase vielä luvut 8 ja 11
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Et ole sitten yksityistielakia lukenut? Julkisella rahoituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä... ::)
Siis yksityistiekunnan, joka on perustettu sen yksityistien hallintoa varten voi lopettaa. Yksityistiehän säilyy silti esim. Maanmittauslaitoksen tiedostoissa. Yksityistielakihan koskee vain näitä järjestäytyneitä teitä. Lisäksihän on olemassa muita teitä, joilla ei nytkään ole järjestäytynyttä hallintoa.
etpä tosiaan ole lukenut edes ensimmäistä pykälää. Lukase vielä luvut 8 ja 11
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
Et sitten käynyt tämänkeväisillä yksityistiepäivillä kuuntelemassa Elina Kasteenpohjan luentoa. :) Tienpidosta voidaan huolehtia järjestäytymättömänä tai tiekuntana. Yksityistielaki on kirjoitettu tiekunnille.
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Et ole sitten yksityistielakia lukenut? Julkisella rahoituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä... ::)
Siis yksityistiekunnan, joka on perustettu sen yksityistien hallintoa varten voi lopettaa. Yksityistiehän säilyy silti esim. Maanmittauslaitoksen tiedostoissa. Yksityistielakihan koskee vain näitä järjestäytyneitä teitä. Lisäksihän on olemassa muita teitä, joilla ei nytkään ole järjestäytynyttä hallintoa.
etpä tosiaan ole lukenut edes ensimmäistä pykälää. Lukase vielä luvut 8 ja 11
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
Et sitten käynyt tämänkeväisillä yksityistiepäivillä kuuntelemassa Elina Kasteenpohjan luentoa. :) Tienpidosta voidaan huolehtia järjestäytymättömänä tai tiekuntana. Yksityistielaki on kirjoitettu tiekunnille.
Sää olet ihan pihalla! Yksityistielaki koskee niin järjestäytynyttä kuin järjestäytymätöntä yksityistietä.
Siihen ei joku luennoitsijan mielipide paljon vaikuta...
-
Varmasti kuulee monta kertaa lauseen "itse en käytä tätä tietä kuin enintään kerran vuodessa" ::)
Tätä kuulee eniten tiekunnan vuosikokouksessa osakkaiden suusta, kun puhutaan yksiköiden keruusta...
Petri
-
Onneksi asun päätien varressa :)
-
Pitäisin jonkunlaisena ongelmana myös sitä että mistä löydetään yksityisteiden hoitokuntiin pystyviä vetäjiä. Yksityisteiden osakkaat ovat enenevässä määrin joko vanhuksia, muualla asuvia, ylityöllistettyjä, jonkun sortin änkyröitä tai sitten eivät vain tiedä tienhoitoasioista mitään. Sellaisia, jotka ovat tien hoitovastuuseen kykeneviä, haluavia ja ehtiviä ei tahdo löytyä. Uskoisin että tieisännöintipalvelujen tarjoajille löytyisi hommia lähivuosina.
Halut karisee äkkiä, kun olet ottanut tiekunnan puheenjohtajuuden ja laittanut 5 v paukkuja kunnolla tien saamiseksi iskukuntoon ja sitten joku huhtikuun viikonloppu tien perällä asusteleva julkivihreä innostuu pihansa ja sen 25 m tienpätkänsä kunnostamisesta. Sora- ja multa-autot jyräävät yhteisen tien paikoin 10 cm matalammaksi. Grrrrrrrrr
Sinun jäi sitten se painorajoitus&kelirikkomerkki viemättä sinne tienhaaraan :'(
Otin aikoinaan koko homman sen takia, että silloinen pj antoi erään urakoitsijan vedättää itseään ja tie oli sekunda. En vaan arvannut, että oikeita tietuhoajatollojakin on olemassa. 12 tn painorajoitus tuli tuhoa seuraavassa tiekunnan kokouksessa.
-
Pitäisin jonkunlaisena ongelmana myös sitä että mistä löydetään yksityisteiden hoitokuntiin pystyviä vetäjiä. Yksityisteiden osakkaat ovat enenevässä määrin joko vanhuksia, muualla asuvia, ylityöllistettyjä, jonkun sortin änkyröitä tai sitten eivät vain tiedä tienhoitoasioista mitään. Sellaisia, jotka ovat tien hoitovastuuseen kykeneviä, haluavia ja ehtiviä ei tahdo löytyä. Uskoisin että tieisännöintipalvelujen tarjoajille löytyisi hommia lähivuosina.
Halut karisee äkkiä, kun olet ottanut tiekunnan puheenjohtajuuden ja laittanut 5 v paukkuja kunnolla tien saamiseksi iskukuntoon ja sitten joku huhtikuun viikonloppu tien perällä asusteleva julkivihreä innostuu pihansa ja sen 25 m tienpätkänsä kunnostamisesta. Sora- ja multa-autot jyräävät yhteisen tien paikoin 10 cm matalammaksi. Grrrrrrrrr
Sinun jäi sitten se painorajoitus&kelirikkomerkki viemättä sinne tienhaaraan :'(
Otin aikoinaan koko homman sen takia, että silloinen pj antoi erään urakoitsijan vedättää itseään ja tie oli sekunda. En vaan arvannut, että oikeita tietuhoajatollojakin on olemassa. 12 tn painorajoitus tuli tuhoa seuraavassa tiekunnan kokouksessa.
Niitä "tietuhoajatollojakin" löytyy usei näistä pelkän metsäpalstan omistajista tai metsäyhtiön kuljetus vastaavista. Täällä päin puut on pinossa sen 3-4 kuukautta tienvarressa ja sit kun kelirikko tulee niin niin silloin tulee tukkirekatkin. Suuri Enso rikko useinmin teitä kun muut ja tienkorjuu tehdään hitaasti ja usein pelkällä rompoolilla yritetään selvitä,. Mutta ne pään kokoiset kivet >:( .
-
Jos julkinen rahoitus loppuu niin silloinhan voi yksityistien lopettaa. Ei viranomaiset voi vaatia sen jälkeen lainmukaista hallintaa, jos sitä ei kerran kukaan tarvitse. Vapaamuotoisesti voi pitää kokoukset (jos on tarvis) silloin kun haluaa ja keräillä maksut.
Et ole sitten yksityistielakia lukenut? Julkisella rahoituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä... ::)
Siis yksityistiekunnan, joka on perustettu sen yksityistien hallintoa varten voi lopettaa. Yksityistiehän säilyy silti esim. Maanmittauslaitoksen tiedostoissa. Yksityistielakihan koskee vain näitä järjestäytyneitä teitä. Lisäksihän on olemassa muita teitä, joilla ei nytkään ole järjestäytynyttä hallintoa.
etpä tosiaan ole lukenut edes ensimmäistä pykälää. Lukase vielä luvut 8 ja 11
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
Et sitten käynyt tämänkeväisillä yksityistiepäivillä kuuntelemassa Elina Kasteenpohjan luentoa. :) Tienpidosta voidaan huolehtia järjestäytymättömänä tai tiekuntana. Yksityistielaki on kirjoitettu tiekunnille.
Sää olet ihan pihalla! Yksityistielaki koskee niin järjestäytynyttä kuin järjestäytymätöntä yksityistietä.
Siihen ei joku luennoitsijan mielipide paljon vaikuta...
Lukekaapas tuolta yksityistien lakkauttamisesta: http://www.maanmittauslaitos.fi/node/2366 ja sitten tuolta: http://www.tieyhdistys.fi/binary/file/-/id/27/fid/132
Salon kaupungillakin on hyvät sivut yksiyistieasioista: http://www.salo.fi/kartatkadutjaliikenne/kadut/yksityistiet/
Pointtini ei varsinaisesti kuitenkaan ollut se, että yksityistiet pitäisi lakkautaa vaan se, että jos yhteiskunta lopettaa avustukset tiekunnille, niin miksi tällaista järjestelmää tulisi sitten enää ollenkaan ylläpitää. Siis niitä virkamiehiä kunnissa, ely-keskuksissa, tiehallinnossa, maanmittauslaitoksessa ja muualla. Eli ensisijaisesti niiden kahdensadan tuolla Arkadianmäellä tulisi ajatella asiaa tältäkin kantilta. Ensisijaisesti kansanedustajien tulisi kuitenkin pohtia yksityisteiden kestävyyttä tilanteessa, jossa ajoneuvojen painorajoja ollaan kasvattamassa. Logistiikkayritykset varmasti ottavat käyttöönsä maksimaaliset painot ja jos joutuvat kuljettamaan rahteja pienemmillä kuormilla niin varmasti siitä perivät lisämaksua. Eiväthän valtion omat tiet ja sillatkaan meinaa näitä uusia painoja kestää.
Kuntien avustuspolitiikkaa voi taas ajatella siltä kantilta, että millä hintaa tiekunta haluaa myydä kulkuoikeuden kaikelle kansalle. Kunnan kunnossapitoavustuksen lakatessa muiden kuin jokamiehenoikeudella (siis jalan, hiihtäen, pyrällä tai ratsain) kulkevien kulku loppuu avustutusvuoden lopussa. Valtion perusparannusta saanut tiekunta ei voi kymmeneen vuoteen rajoittaa kulkua.
-
Hohhoijaa...
Ei yksityistiejärjestelmä ja yhteiskunnan tuki riipu toisistaan.
Jos tie tarvitaan eikä sen hoidosta ja kustannusten jaosta päästä sopuun tai muuten hallinnon järjestämiseksi osakkaat katsovat järkeväksi, perustetaan tätä varten tiekunta. Tiekunta voi halutessaan hakea mahdollisia avustuksia tienpitoon kunnalta tai valtiolta. Mikään pakko se ei ole.
Tienkäyttö voidaan ja kannattaa yksiköidä, vaikka varsinaista tiekuntaa ei perustettaisikaan. Yksiköintiä tekevät mm. tieisännöitsijät. Joskus voi olla edullista, ettei tiekuntaa perusteta. Tällöin voidaan saada mm. alv:t hyödynnettyä tienpidon laskuista, kun laskut jaetaan suoraan.
-
Tienkäyttö voidaan ja kannattaa yksiköidä, vaikka varsinaista tiekuntaa ei perustettaisikaan. Yksiköintiä tekevät mm. tieisännöitsijät. Joskus voi olla edullista, ettei tiekuntaa perusteta. Tällöin voidaan saada mm. alv:t hyödynnettyä tienpidon laskuista, kun laskut jaetaan suoraan.
Esim. perusparannuskulut kannattaa laskuttaa suoraan osakkailta niin ne joilla tien käyttö liittyy elinkeinoon saavat Alv.:t pois. Tarvii vaan olla hereillä kun hommaa aletaan suunnitella ja hyvä pääurakoitsija (ei metsäkeskus)...
-
Tienkäyttö voidaan ja kannattaa yksiköidä, vaikka varsinaista tiekuntaa ei perustettaisikaan. Yksiköintiä tekevät mm. tieisännöitsijät. Joskus voi olla edullista, ettei tiekuntaa perusteta. Tällöin voidaan saada mm. alv:t hyödynnettyä tienpidon laskuista, kun laskut jaetaan suoraan.
Esim. perusparannuskulut kannattaa laskuttaa suoraan osakkailta niin ne joilla tien käyttö liittyy elinkeinoon saavat Alv.:t pois. Tarvii vaan olla hereillä kun hommaa aletaan suunnitella ja hyvä pääurakoitsija (ei metsäkeskus)...
Ja silloin kun osakkaita on vähän ja kaikki ovat alv-vahennyskelpoisia. Sitten kun on paljon osakkaita, joille lyhennys alv. on hämärästi tuttu jostain kaupan kuitista, niin antaa olla...
Petri
-
Eikö muka tiemaksu ole ihan normaalisti vähennyskelpoinen ja tiekunta toimii yritysperjaatteella jolloin alvi on vasta yksityisen tienkäyttäjän huoli. Olenkohan kovin väärässä ja tällaisista ei kannata kauheasti puhua tiekokouksissa. Keksii joku viellä että jyvitetään tiemaksuja sen mukaan kuka saa verot vähennyksiin kun ne saa tienhoidon kovin paljon edullisemmin.
-
Tiemaksu on vähennyskelpoinen maatalouden, metsätalouden ja yritystoiminnan normaalina menona. Yksityistalouden osuutta ei saa vähentää.
Tiekunta ei voi olla alv-velvollinen, joten alv häviää siinä välissä.
Kustannusten laskuttaminen suoraan osakkailta, jotta alv saadaan hyödynnettyä, kannattaa vain pienissä tiekunnissa.
Jos tien ylläpitoon on perustettu tiekunta, niin käsittääkseni suoraan osakkailta laskuttaminen onnistuu laillisesti vain, jos jokainen siihen suostuu. Jos on epävarmuutta, miten kannattaa ja saa toimia, niin aina oikea ratkaisu on hoitaa kaikki tiekunnan kautta.
-
Eikö muka tiemaksu ole ihan normaalisti vähennyskelpoinen ja tiekunta toimii yritysperjaatteella jolloin alvi on vasta yksityisen tienkäyttäjän huoli. Olenkohan kovin väärässä ja tällaisista ei kannata kauheasti puhua tiekokouksissa. Keksii joku viellä että jyvitetään tiemaksuja sen mukaan kuka saa verot vähennyksiin kun ne saa tienhoidon kovin paljon edullisemmin.
Tuolle vähennyksien huomioimiseen tiemaksuissa ei löydy laillista perustetta... 8)
-
Tienkäyttö voidaan ja kannattaa yksiköidä, vaikka varsinaista tiekuntaa ei perustettaisikaan. Yksiköintiä tekevät mm. tieisännöitsijät. Joskus voi olla edullista, ettei tiekuntaa perusteta. Tällöin voidaan saada mm. alv:t hyödynnettyä tienpidon laskuista, kun laskut jaetaan suoraan.
Esim. perusparannuskulut kannattaa laskuttaa suoraan osakkailta niin ne joilla tien käyttö liittyy elinkeinoon saavat Alv.:t pois. Tarvii vaan olla hereillä kun hommaa aletaan suunnitella ja hyvä pääurakoitsija (ei metsäkeskus)...
Kyllä metsäkeskuskin laskuttaa suoraan osakkailta, joten alvit saa vähentää, jolla se on vähennyskelpoista.
-
Esim. perusparannuskulut kannattaa laskuttaa suoraan osakkailta niin ne joilla tien käyttö liittyy elinkeinoon saavat Alv.:t pois. Tarvii vaan olla hereillä kun hommaa aletaan suunnitella ja hyvä pääurakoitsija (ei metsäkeskus)...
Kyllä metsäkeskuskin laskuttaa suoraan osakkailta, joten alvit saa vähentää, jolla se on vähennyskelpoista.
Tuo viittaus metsäkeskukseen oli tuosta hyvä pääurakoitsija kohdasta...
-
Kyllä metsäkeskuskin laskuttaa suoraan osakkailta, joten alvit saa vähentää, jolla se on vähennyskelpoista.
Onko nyt kyse metsätiestä vai "kylätiestä"?
-
Minun tapauksessa metsä/viljelystiestä. Kaikki osakkaat saavat vähentää alvit. Samaa laskutustapaa kannattaa noudattaa myös kyläteissä, aivan samanlainen tiekunta niitäkin hallinnoi.
-
Minun tapauksessa metsä/viljelystiestä. Kaikki osakkaat saavat vähentää alvit. Samaa laskutustapaa kannattaa noudattaa myös kyläteissä, aivan samanlainen tiekunta niitäkin hallinnoi.
Metsäkeskukset pitämällä tiekurssilla (ja avustusten mainostamisilloilta) mieleenjäänyttä...
Alvin vähennysoikeus taitaa näissä tapauksissa tulla bonuksena ja tärkein tarkoitus saattaa olla se, että saadaan laillinen oikeus kieltää muita tienkäyttö. Aika usein metsäkeskuksen huseeraamalle tielle tulee valtionapua tavalla tai toisella. Jos tiekunta saa valtion avustusta, tie on pidettävä auki muillekin tuolla edellä jo mainittu kymmenen vuotta avustuksen saamisesta. Mutta jos avustetaankin suoraan osakkaita, voidaan muilta kieltää tien käyttö ilman mitään aikarajoja.
-
Olin pari vuotta sitten liikkeellä Norjassa. Siellä oli yksityisteiden päässä maksupuomit. Sikäläisistä avustuksista en tiedä, mutta minusta on reilu meininki, että käytöstä aina maksetaan. Meidän tie johtaa umpiperään, joten siellä ei ole muuta kuin osakkaiden liikennettä.
-
Jos avustukset loppuu, niin pitää harkita laittaa puomi läpikulkutien keskelle ja tien päihin umpikujamerkin kaveriksi kyltit "ei läpikulkua nn tielle"
-
Jos avustukset loppuu, niin pitää harkita laittaa puomi läpikulkutien keskelle ja tien päihin umpikujamerkin kaveriksi kyltit "ei läpikulkua nn tielle"
Laita vaan maksullinen puomi. Hinta näkyville molempiin päihin.