Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: fote - 03.03.13 - klo:19:58
-
lohkon hitsaus lynx 650 moottorikelkka onnistuisko. Sammuilee jatkuvasti on merkkikorjaamossa. Sanoivat että on lohko halki. Uusi lohko maksais 500 euroo. Ei viittis maksaa vanhasta kelkasta kun ....
-
Onko tuossa 643 kone? Semmoseen löytyy ehkä osia.... Mulla on lynx rave 643, ja siihen tehtiin jonkinsortin remonttia, vaan kunen muista, mutta lohko siitä on tuolla hallissa... vesipannu!
Hitsaaminen saattaa hivenen olla haasteellista
-
En tiä mikä kone on tyypiltään ilmajäähdytys kuitenkin
-
Kotikylällä toimii kelkkapurkamo Naarvassa, jotten mainostaisi liikaa niin googlaa!
-
Puhaltimen vieressä on puola ja sen vieressä kyltti jossa lukee koneen tyyppi, rotaxin kone siinä kuiteskin on. Ja tuossa esimerkiksi yksi läävä jossa kelkkoja puretaan, rotax 503 kuvassa voit nähdä tyyppikilven sijainnin siinä puolan vasemmalla puolella.
http://www.kelkkapalsta.com/kauppiaat/Pohjanmaan+Ylij%E4%E4m%E4tuote+Oy/354/0/0/0
-
Entäpä se halkeama, millaisesta kohdasta? Kemiallisella metallilla korjaus??
-
Kelkka on nyt korjaamolla en ole nähnyt sitä, pitäis huommenna käydä katomassa
-
Jos se ihan lohkosta on halki, eli kampikammion osalta, niin tuskin se tekemätön paikka on alan miehelle hitsata ehjäksi, aika selkeää rakennetta kuitenkin. Serkun polariksen lohkosta hitsasi paikallinen seppä öljykanavia tukkoon kun siihen tuli erillinen runkolaakerien voitelu (virijuttuja). Samalla miehellä käyttänyt korjattavana Fordin haljennutta termostastin koteloa, kaveri aluvannetta joka halki, Lynxin kytkimen keskiötä joka oli kulunut... Kaikki tulleet kuntoon, on tuohon alumiinin hitsaukseen perehtynyt... Kuulostaa vaan erikoiselta että lohko olisi halki, kai niinkin voi käydä. Konehan on melko varmasti Rotaxin 503 ilmajäähdytteinen, sylinterit perinteiset 2t-ilmajäähyn, eli erilliset jotka pultataan sen lohkon eli alakerran päälle. Kaikki alalaakerit ja stefat ja o-renkaat vaihtoon samalla, männätkin ehkä. Tai sitten vaihtokonetta purkaamosta tms, ja siihen laakerit ja stefat ensi talvena uusiksi kun ei käy kunnolla. Purkaamosta varmaan lohkojakin löytyy... Tuossa 650 ssa taitaa olla muuten joku erikoisempi versio Rotaxista, jollain mulkkauksella lisätty alavääntöä, tehoa vähempi kuin normiversiossa. Olisko ollut sylintereissä jotain eroa tms...
-
En kyllä usko että olis lohko halki, jossei ole moottori totaalisesti hajonnut jossain vaiheessa. Kaikki tiivisteet vaihtoon. Niitä kelkan korjaajia on vähän joka lähtöön.
-
Kone leikkas talvella 2011 toinen mäntä suli pahasti. Laitettin uusi mäntä silloin. Toimi hyvin jonkun 200 km, sitten rupes sammuileen. Kylmänä toimii hyvin noin 10 minuuttia sitten sammuu kun pumpaa sille bensaa voi ajaa 300 m sit sama uudestaan 300m......
-
No nyt kyllä kuulostaa jo siltä että vikaa on stefoissa tms. Jos mäntä sulanut, mennyt laihalle, eli joko stefat niin huonot että imenyt ilmaa kampikammioon, seos laiha, mäntä sulaa. Oliko kytkimenpuoleinen mäntä mikä suli, se puoli kuumempi johtuen jäähdytyksen rakenteesta. Tai sitten kaasuttimen kumikurkku hapertunut ja imenyt siitä ilmaa ja laihalle.
Tuohon kytkimen puolen ilmavuotoon viittaisi myös että alkoi sammuilemaan, polttoainepumppu saa alipaineensa kytkimen puolen kampikammiosta, sieltä tulee letku joka liikuttaa pumpun kalvoa. Periaatteessa myös jos tuon letku huono niin voi imeä satunnaisesti ilmaa sieltä, ja pumppaa samalla huonosti bentsuunia. Eli menee siitäkin syystä laihalle.
5900ssa ennen stefojen laittoa oli sellaista ongelmaa ettei käynyt tyhjäkäyntiä, ilmavuoto sekoitti seokset ja ei pumpannut kunnolla polttoainetta. Kelkka kävi kyljellään tyhjäkäyntiä vaikka maailman tappiin, mutta tela maassa sammui hetken päästä. Stefat ja laakerit kun laitettiin niin käy tyhjääkin vaikka kuinka pitkään. Kesän jälkeen herätellessä kun saa polttoaineen primerille saakka niin ekalla lupaa ja toisella käyntiin, on kuin syömään käskis...
Suosittaisin laakeri-ja stefaremonttia, laakerit varmaan muutaman kympin, stefat samoten, tiivistesarja jotain. Varmaan parilla sataa saa kaikki osat, kampuran purkaminen ehkä moottorikorjaamon hommia, sinne toki uppoaa jotain. Kampiakselin laakerit sellaiset joissa selässä ura (Koyolla tyyppi -NRC3), siihen tulee o-rengas joka tiivistyy lohkoon. Oli ihmetystä paikallisella dieselpajalla kun selitin että sellaiset sinne kuuluu, eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta...