Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Monttööri - 23.02.13 - klo:23:35
-
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?
-
No ei kai siinä mitään, jos oireet hävisivät, niin ajoa vaan. Kyllä se jatkossa ilmaisee, jos on tarvetta vaihtaa tiiviste.
-
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?
Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...
Mika
-
Ainakin foorttiin tuli tehtyä pikaremontti,mallia vanhasta kansipahvista se metallinen kaulus sylinteriputkea vasten ja uusi kansitiiviste päälle.
Toimi ainakin niinkauan kun tarvittiin... ::)
-
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?
Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...
Mika
Mä laitoin kaksi kannentiivistettä päällekkäin!! Niitä kun on kahden mallisia, normaalia eli paksumpaa ja sitten semmosta kuparista ohuempaa,niin laitoin sitten niitä ohuempia kaksi, koska silloin siiihen tulee niitä reunavahvistuksia tuplat, eli siihen putkea vasten paksummalti puristettavaa! Ei sen jälkeen ole vuotanut, no ei sillä kyllä ihan kauheestas oo kyllä enää ajettukaan!
Mutta voipi kokeilla, se maksaa vaan vaivaa ja kannentiivisteet. Sitä en enää muista, että mistä ne kupariset tiivisteet sain, todennäköisesti piraattivaraosana.
-
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .
Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
-
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .
Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\
-
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .
Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\
No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
-
Saman mokan tein 310B:n kanssa kansiremontin yhteydessä joskus 10 vuotta sitten, kesti n. 50 tuntia ja tiiviste alkoi päästää painetta vesitilaan. Laitoin uuden tiivisteen ja jälkikiristin moottorin kerran lämmettyä ja kone pelaa edelleen erinomaisesti. Se on vaan uskottava että näissä vanhemmissa on jälkikiristys tehtävä. Uudemmista en tiedä kun ei ole availtu niitä vielä.
-
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .
Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\
No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla, putkestahan voi sorvissa tuon olakkeen tasoittaa jos pihin vikaa on eikä hanno putkee ostaa, sitte vaan säätörenkailla putket kohilleen.
-
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .
Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\
No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla, putkestahan voi sorvissa tuon olakkeen tasoittaa jos pihin vikaa on eikä hanno putkee ostaa, sitte vaan säätörenkailla putket kohilleen.
En väitä vastaan että paremminkin tuon olisi voinut tehdä jos oikeasta työkalusta olisi tieto . Tämmöisellä satunnais korjaajalla ei ole tarpeeksi tietoa ,hyvä kun perusasiat pysyy jotenkuten hanskassa .
-
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .
Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\
No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla, putkestahan voi sorvissa tuon olakkeen tasoittaa jos pihin vikaa on eikä hanno putkee ostaa, sitte vaan säätörenkailla putket kohilleen.
En väitä vastaan että paremminkin tuon olisi voinut tehdä jos oikeasta työkalusta olisi tieto . Tämmöisellä satunnais korjaajalla ei ole tarpeeksi tietoa ,hyvä kun perusasiat pysyy jotenkuten hanskassa .
Pultit kannattaa ottaa kans, jos ohjeet niin sanoo...
-
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla,
Foderlägesfräs på svenska http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=860910&indexImage=
-
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla,
Foderlägesfräs på svenska http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=860910&indexImage=
juurikin tuommosta tarkoitin :)
mutta tosiaan nuo vanhojen valmettien remontit tuntuu onnistuvan yleensä kun ei huonoin silmin nähtäviä vikoja oo ja putket on sen verra ylhääl että sormella tuntuu ;D ;D ;D ;D
-
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla,
Foderlägesfräs på svenska http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=860910&indexImage=
juurikin tuommosta tarkoitin :)
mutta tosiaan nuo vanhojen valmettien remontit tuntuu onnistuvan yleensä kun ei huonoin silmin nähtäviä vikoja oo ja putket on sen verra ylhääl että sormella tuntuu ;D ;D ;D ;D
Ja jos pultti napsahtaa kiristettäessä niin ei se haittaa kun ottaa heti puoli kierrosta takaisin. ::) ;D
Tää oli muuten työopettajan neuvo virnuilumielessä eräälle riskille kouluaikojen kaverille joka napsautteli niitä pultteja ja jenkoja pilalle ;)
-
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?
Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...
Mika
Muistaakseni Fergun sylinteriputket täytyy sorvata oikeaan mittaan, mutta se että joku on liian lyhyt on tietysti tämän konstin ulottumattomissa.. Tai sitten sinulla on koneessasi myös pari liian pitkää putkea ;D :'(
-
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?
Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...
Mika
Muistaakseni Fergun sylinteriputket täytyy sorvata oikeaan mittaan, mutta se että joku on liian lyhyt on tietysti tämän konstin ulottumattomissa.. Tai sitten sinulla on koneessasi myös pari liian pitkää putkea ;D :'(
Se perkiisselin sylinteriputki on semmonen lieriön muotoinen kondomi, joka pitää hoonata oikeeseen mittaan ja muotoon asennuksen jälkeen.
-
Oma näkemykseni asiasta on, että se moottori ei tiedä mikä vuosi nyt on. Eli jos tarvikkeet ovat alkuperäisen kaltaiset, kiristetään myös alkuperäisen ohjeen mukaan.
Esim. Valmetin 11- sarjan moottori, ohjeen mukaan jälkikiristykset enintään puolen tunnin lämmityskäytön jälkeen, sitten 50 ja 150 tunnin jälkeen.
Poikkeuksena uudentyyppinen kannentiiviste, jolle suoritetaan ainoastaan puolen tunnin lämpimäksikäytön jälkeinen jälkikiristys.
Ja edelleen poikkeuksena venymäruuvilliset kannet. joita ei tarvitse jälkikiristää.
Eli itse ainakin jälkikiristän lämmityskäytön jälkeen kaikki kannet, joissa ei ole venymäpultteja. Mitä tulee tuon tiivisteen tyyppiin, niin ei ole hajuakaan, mutta kuvittelisin, että ainakin kaikki Valtran myymät pahvitiivisteet ovat tuota uutta mallia, voiko sitten joissain tarvike tiivisteissä sitten olla tuota, joka vaatisi enemmän kiristyksiä.. :o
Ja aina tietysti kierteiden puhdistus ja kevyt voitelu ja jälkikiristys ensin vähän auki ja kiristys pysähtymättä momenttiin asti. :)
-
Oma näkemykseni asiasta on, että se moottori ei tiedä mikä vuosi nyt on. Eli jos tarvikkeet ovat alkuperäisen kaltaiset, kiristetään myös alkuperäisen ohjeen mukaan.
Esim. Valmetin 11- sarjan moottori, ohjeen mukaan jälkikiristykset enintään puolen tunnin lämmityskäytön jälkeen, sitten 50 ja 150 tunnin jälkeen.
Poikkeuksena uudentyyppinen kannentiiviste, jolle suoritetaan ainoastaan puolen tunnin lämpimäksikäytön jälkeinen jälkikiristys.
Ja edelleen poikkeuksena venymäruuvilliset kannet. joita ei tarvitse jälkikiristää.
Eli itse ainakin jälkikiristän lämmityskäytön jälkeen kaikki kannet, joissa ei ole venymäpultteja. Mitä tulee tuon tiivisteen tyyppiin, niin ei ole hajuakaan, mutta kuvittelisin, että ainakin kaikki Valtran myymät pahvitiivisteet ovat tuota uutta mallia, voiko sitten joissain tarvike tiivisteissä sitten olla tuota, joka vaatisi enemmän kiristyksiä.. :o
Ja aina tietysti kierteiden puhdistus ja kevyt voitelu ja jälkikiristys ensin vähän auki ja kiristys pysähtymättä momenttiin asti. :)
611 mallissa venymäpultit kulmakiristyksellä
-
Oma näkemykseni asiasta on, että se moottori ei tiedä mikä vuosi nyt on. Eli jos tarvikkeet ovat alkuperäisen kaltaiset, kiristetään myös alkuperäisen ohjeen mukaan.
Esim. Valmetin 11- sarjan moottori, ohjeen mukaan jälkikiristykset enintään puolen tunnin lämmityskäytön jälkeen, sitten 50 ja 150 tunnin jälkeen.
Poikkeuksena uudentyyppinen kannentiiviste, jolle suoritetaan ainoastaan puolen tunnin lämpimäksikäytön jälkeinen jälkikiristys.
Ja edelleen poikkeuksena venymäruuvilliset kannet. joita ei tarvitse jälkikiristää.
Eli itse ainakin jälkikiristän lämmityskäytön jälkeen kaikki kannet, joissa ei ole venymäpultteja. Mitä tulee tuon tiivisteen tyyppiin, niin ei ole hajuakaan, mutta kuvittelisin, että ainakin kaikki Valtran myymät pahvitiivisteet ovat tuota uutta mallia, voiko sitten joissain tarvike tiivisteissä sitten olla tuota, joka vaatisi enemmän kiristyksiä.. :o
Ja aina tietysti kierteiden puhdistus ja kevyt voitelu ja jälkikiristys ensin vähän auki ja kiristys pysähtymättä momenttiin asti. :)
611 mallissa venymäpultit kulmakiristyksellä
Pitää paikkansa uudempien osalta.
Lisättäköön että vanhemmissa pakosarjan puolella reunimmaiset pultit ovat lyhyemmät kuusiokolokanta pultit ja näissä moottoreissa on tavalliset pultit. Venymäpultit ovat keskenään saman mittaisia ja uudemmissa venymäpultillisissa moottoreissa kannen valua on tuolla kohtaa korotettu samalle tasolle muun kannen kanssa.