Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: vms1 - 14.02.13 - klo:16:43
-
Miltä kuulostais ajatus että joku tehdas toimittaisi vaikka 2 neliön kokoisia betonilohkoja joita saisi kannettua valmiiksi tärytetylle alustalle ja missä olisi sopivat tartunnat jotta ne saisi liitettyä toisiinsa. koko homma tapahtuisi niin että esim avantilla saisi ajettua joo valmiiden lohkojen päällä ja sitten tiputettaisi aina seuraavan viereen. Itse valu työnä on kuitenkin aika työläs ja sääaltis mutta tällaisella ratkaisulla levyt voisi toimittaa vaikka kaksi viikkoa ennakkoon ja sitten vaan kannettaisi ne leveelleen valettavalle alueelle. Lopuksi sidottaisi laatat yhteen ja valettaisi välit täyteen. Ulkosyrjät kun tekis tarkasti niin keskellehän sitten saisi pienet jämät valettua samallaa täyteen.
-
Meillä on laakasiilon lattia tehty tuota ajatusta mukaillen. 2,5 x 4 metrisistä helsingin vanhan kaapelitehtaan lattiasta leikellyistä "elementeistä", saumat valettu. Hyvin on toiminut, vaikkei ollut tartuntojakaan. Sain nuo elementit ilmaiseksi pihaan, kun säästivät kaatopaikkamaksut. Ei ole halpaa viedä noita ruskeasuolle... Laakasiiloelementtien eteen tuli jätettyä "oikealle"valulle tilaa 1,5 metriä, eivätkä ole elementit kaatuneet. :-X Sikäli jos elementeistä pitäisi maksaakin jotain, ei siitä juuri hyötyä lattian tekoon taida saada. :'(
-
Kyllähän noita lieteallaselementtejä tehdään, painoa vaan 1.5*3m laatalla on n. puolitoista tonnia, että avantti saa olla iso.
Me ollaan näistä tehty useaan viljasiiloon kartiopohjan sivujen alle "laajennettu" laatta, eli tasatulle tärytetylle soralle laatat kehälle siten, että keskelle jää suppilon keskiosalle "reikä". Laattoihin kolmemillisestä pellistä muotti proppaamalla kiinni. Päivässä tekee helposti ja varmasti valunkestävän muotituksen valmiiksi, teräksien vääntelyyn ja sitomiseen meneekin sitten mieheltä helteessä kaksi päivää.
Joozeppi ei saa tätä kopsata omiin bisneksiinsä, tai voi, mutta lähetän VSVMK-maksun- viljasiilonvalumuottikopiointimaksun!
Samoja elementtejä toki on käytetty mm. polttoainesäiliöiden, ulkorehusiilojen, ovien etusten ja vaikka minkä tekoon. Harkittu on myös yhteen halliin sorapohjan päälle osaan näistä lattiaa, että saa haketta varastoon.
-
Ite kyllä näkisin ton huomattavasti työläämpänä kuin lattian valun perinteisin keinoin.
En kyllä lähtis toteuttaan vaikka saisin laatat ilmasena tontille.
Kyllä pumppuautolla valaminen vaan on niin pirun nopeaa ja helppoa kun on ees vähän asias osaava kaveri letkussa roikkumassa.
Tohon vielä kaveriksi 6m tärypalkki niin tulee valmista ja nopeaan
-
Ite kyllä näkisin ton huomattavasti työläämpänä kuin lattian valun perinteisin keinoin.
En kyllä lähtis toteuttaan vaikka saisin laatat ilmasena tontille.
Kyllä pumppuautolla valaminen vaan on niin pirun nopeaa ja helppoa kun on ees vähän asias osaava kaveri letkussa roikkumassa.
Tohon vielä kaveriksi 6m tärypalkki niin tulee valmista ja nopeaan
Täytyy kyllä kompata. Korkeintaan silloin jos saa elementit ilmaiseksi kannattaa tasaista tai max 10% kaadolla olevaa laattaa värkätä jostain elementeistä.
-
Kun tätä vähän enemmän miettii niin ei välttämättä olisi kovinkaan huono valumuoto. tossa normi valussa on aikamoinen raudotustouhu joka tässäkohtaa jää aika vähälle ja tulee niiden elementtien kanssa työmaalle mukana. Nopeaahan on nostella 1X2 mtrisiä laattoja vieri vieren kun saa sopivat kiinnitykset että laatta roikkuu parin ketjun varassa. Se millä ko laatat liitetään toisiinsa on oma taiteen ala mutta hitsi ei välttämättä ole kovin paha sekään.Senvertaa täytyy laskea että ulkosyrjiin tulevat laatat jättää tehtaalla ilman ulkoraudotuksia jotta ei tule ongelmia sen suhteen.
Lisäksi se pumppuauto yhdistelmä on aika hintava laitos sekin.
-
8m3 betonia pumppuautolla maksaa rapean tonnin, alveineen. Kuski hoitaa levityksenkin. Tuolla tekee lattiasta riippuen 60-80 m2. Raudoitus olisi pari sataa...eli pari kybää/neliö. :-X
-
Kun tätä vähän enemmän miettii niin ei välttämättä olisi kovinkaan huono valumuoto. tossa normi valussa on aikamoinen raudotustouhu joka tässäkohtaa jää aika vähälle ja tulee niiden elementtien kanssa työmaalle mukana. Nopeaahan on nostella 1X2 mtrisiä laattoja vieri vieren kun saa sopivat kiinnitykset että laatta roikkuu parin ketjun varassa. Se millä ko laatat liitetään toisiinsa on oma taiteen ala mutta hitsi ei välttämättä ole kovin paha sekään.Senvertaa täytyy laskea että ulkosyrjiin tulevat laatat jättää tehtaalla ilman ulkoraudotuksia jotta ei tule ongelmia sen suhteen.
Lisäksi se pumppuauto yhdistelmä on aika hintava laitos sekin.
Valun kanssa alustan 0 - 5 cm:n epätasaisuudet eivät juuri haittaa, mutta laattojen kanssa pahimmillaan laatan epätasaisuus ( 0 - 0,5 cm ) ja alustan ( 0 - 2 cm) tulevat samalle kohdalle, jolloin levy on osin tyhjän päällä tai keikkuu. Aikanaan painuu kyllä, mutta lattia halkeaa.
Koko lattian raudoittaa verkkolevyillä nopeammin kuin elementtien tartunnat hitsailee tai sitoo kiinni.
Kurasta rakentamalla saa suoran ja yhtenäisen laatan, joka ei halkeile. Laatoista ehkä joku varaston lattia, jolla ei ole vaatimuksia tasaisuuden tai tiiviyden suhteen, jos laattoja saa lähes ilman.
-
lietekuilujen pohjat ja muut paikat missä betoni ei joudu tekemisiin eläintem kanssa on nopein ja helpoin tapa tehdä pumpulla ja KUITUbetonilla ei kulu aikaa raudoittamiseen ja tulee jopa perinteistä raudoitettua betonia vahvempaa...raudoituksesta perinteisesti tingitään maataloudessa...
-
Kun tätä vähän enemmän miettii niin ei välttämättä olisi kovinkaan huono valumuoto. tossa normi valussa on aikamoinen raudotustouhu joka tässäkohtaa jää aika vähälle ja tulee niiden elementtien kanssa työmaalle mukana. Nopeaahan on nostella 1X2 mtrisiä laattoja vieri vieren kun saa sopivat kiinnitykset että laatta roikkuu parin ketjun varassa. Se millä ko laatat liitetään toisiinsa on oma taiteen ala mutta hitsi ei välttämättä ole kovin paha sekään.Senvertaa täytyy laskea että ulkosyrjiin tulevat laatat jättää tehtaalla ilman ulkoraudotuksia jotta ei tule ongelmia sen suhteen.
Lisäksi se pumppuauto yhdistelmä on aika hintava laitos sekin.
Valun kanssa alustan 0 - 5 cm:n epätasaisuudet eivät juuri haittaa, mutta laattojen kanssa pahimmillaan laatan epätasaisuus ( 0 - 0,5 cm ) ja alustan ( 0 - 2 cm) tulevat samalle kohdalle, jolloin levy on osin tyhjän päällä tai keikkuu. Aikanaan painuu kyllä, mutta lattia halkeaa.
Koko lattian raudoittaa verkkolevyillä nopeammin kuin elementtien tartunnat hitsailee tai sitoo kiinni.
Kurasta rakentamalla saa suoran ja yhtenäisen laatan, joka ei halkeile. Laatoista ehkä joku varaston lattia, jolla ei ole vaatimuksia tasaisuuden tai tiiviyden suhteen, jos laattoja saa lähes ilman.
Juurikin näin. En sitäpaitsi ole paljon alle 40€/m2 toimitetuista teetetyistä elementeistä kuullut, saman verran maksaa valettu betonilaatta sisältäen raudoituksen (ja saumaukset ja paikalle asennuksen ;) ) avaimet käteen hinnalla. Tuosta saa parhaimmillaan 15€ pois kun tekee osan itse/ homma tehdään tehokkaana tuntityönä.
-
lietekuilujen pohjat ja muut paikat missä betoni ei joudu tekemisiin eläintem kanssa on nopein ja helpoin tapa tehdä pumpulla ja KUITUbetonilla ei kulu aikaa raudoittamiseen ja tulee jopa perinteistä raudoitettua betonia vahvempaa...raudoituksesta perinteisesti tingitään maataloudessa...
Eikö Pohjanmaalla tehty kuitubetonista koko säiliö. Kaivinkoneella kuulemma liipattu riittävän loivat seinät. Varmaan aika lailla halvempaa kuin elementit, jos vaan saa luvan.
-
Meillä on itseasiasssa yksi laatta tehty isoista ylimäärä elementeistä. Se onnistui muuten hienosti mutta pohja ei ollut tarpeeksi kova ja laattojen paino aiheutti huomattavia ongelmia niiden siirtämisessä. Lopputulemana on että susi tuli tavallaan mutta itse laatta on mielestäni täysin ehjä ja se on kestänyt lannan kuormauksen pyöräkuormaajalla.
Mielestäni raudotettu laatta kestää itseasiassa todella isoja painoja esimerkiksi vaikka se ei olisi tuettu kuin kulmista. Toki tällaisessa tapauksessa pitäisi yrittää tehdä tasainen pohja. Mun mielestä raatilaiset aliarvioi sen perinteisen laatan raudotuksen ja muotin tekemisen työn. Perjaatteessa homma tuntuu pieneltä mutta käytännössä työ on aika iso kaikkinne purkuineen. Reunalaatat pitäisi olla niin tehty että niissä pieni osa menisi suoraaan vastakkain jotta mitään laudotuksia ei tarvitsisi oikeasti tehdä.
-
Mun mielestä raatilaiset aliarvioi sen perinteisen laatan raudotuksen ja muotin tekemisen työn. Perjaatteessa homma tuntuu pieneltä mutta käytännössä työ on aika iso kaikkinne purkuineen. Reunalaatat pitäisi olla niin tehty että niissä pieni osa menisi suoraaan vastakkain jotta mitään laudotuksia ei tarvitsisi oikeasti tehdä.
1-kerros raudoitus ei ole kovin kummoinen homma.
Esimerkkinä 4 miestä ja 2 normi 8h päivää, yli 600 m2 4m korkeat laakasiilot joiden laatasta tuplaraudoitettiin laidoista puolen verkon verran. Ja samalla laudoitettiin etureuna, sekä 90m x 1m laakasiiloa kiertävä antura. Ja myös antura raudoitettiin puikoilla. Eli yhteensä 700m2 vähän haastavampaa raudoitusta, sekä laudoitus koko laatan ympäri, 8 työpäivässä, eikä kukaan ollut ammattiraudoittaja. Muottien purkuun taisi mennä itseltä pari tuntia.
Isossa projektissa olennaista on tekemisen meininki, toimiva logistiikka (tarvikkeet ovat alle 30m päässä tekijästä) ja se, että tarvikkeita on paikalla reilusti. Kannattaa melkein tilata esim. koko arvioitu puutavara heti kärkeen (jos se jonnekin mahtuu) ja käyttää sitä sitten surutta eri kohteissa. Sitten täydentää lopussa sen mitä tarvitsee.
edit: Laudoitus on todella aikaavievää varsinkin jos laudoittaa 3 metriä korkean taapelin pohjalla olevilla laudoilla ja taaplaa sen jälkeen muun puutavaran uudestaan...