Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: 42 - 13.02.13 - klo:18:50
-
Näin autoissa kuluttaja viranomaisten mukaan
Lainaa
Käytetyn auton virhe
Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. Virheen arviointi perustuu kokonaisharkintaan. Huomioon otetaan mm. kauppahinta, käyttöolosuhteet ja ajoneuvon ikä, ajettu kilometrimäärä sekä miten autoa on hoidettu ja huollettu.
Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos
- auto ei vastaa myyjän antamia tietoja,
- myyjä ei ole kertonut sinulle tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä -koskevista olennaisista seikoista,
- auto on huonommassa kunnossa kuin mitä sinun oli perusteltua edellyttää auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.
Et voi vedota autossa olevaan virheeseen, josta myyjä on kertonut ennen kaupantekoa. Muista myös, että jos ostat käytetyn auton jälleenmyyjältä, aiemmalla myyntiportaalla ei ole vastuuta auton virheistä. Tarkista kuitenkin, onko aiemman myyntiportaan antama takuu edelleen voimassa.
Jos autolle ei ole annettu takuuta tai takuuaika on päättynyt
Ilmoita havaitsemistasi virheistä myyjälle kohtuullisessa ajassa vian havaitsemisesta. Jos olet uuden auton ostaja, voit tehdä ilmoituksen myös maahantuojalle. Perustele samalla, miksi auto on mielestäsi virheellinen. Autossa on virhe esimerkiksi silloin, jos se ei normaalikäytössä kestä niin pitkään kuin samanlaisen auton voidaan perustellusti odottaa kestävän.
Vaikka takuuaika olisi päättynyt, myyjän virhevastuu ei välttämättä pääty, jos autolta voidaan yleisen mittapuun perusteella odottaa takuuaikaa pidempää kestoikää. Jos olet ostanut autosi uutena, myös maahantuojan vastuu jatkuu takuuajan jälkeenkin.
Käytännössä virhevastuu alenee asteittain sen mukaan, kuinka paljon autoa on käytetty. Siksi myyjä tai aiempi myyntiporras ei välttämättä ole velvollinen hoitamaan koko korjausta omalla kustannuksellaan, vaan voit joutua osallistumaan kustannuksiin itsekin.
Laissa määritellään se, mikä on virhe ja miten silloin menetellään
Virhe on kyseessä esimerkiksi silloin, kun
autossa ilmenee valmistusvika, tekninen vika tai puute
auto ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu tai siitä, mitä kauppaa tehtäessä on so***** esimerkiksi auton varusteista
myyjä on salannut olennaisia tietoja, jotka olisivat vaikuttaneet ostopäätökseen
riittävät suomen- tai ruotsinkieliset käyttö-, huolto- ym. ohjeet puuttuvat
auto osoittautuu huonommaksi kuin sinulla on auton ikä, ajomäärä ja kauppahinta huomioiden aihetta odottaa
auto tai sen osa kestää lyhyemmän aikaa, kuin perustellusti voi odottaa
7.Takuuehtojen suhde kuluttajansuojalain säännöksiin
Näillä takuuehdoilla ei rajoiteta ostajan kuluttajansuojalain 5 luvun mukaista oikeutta vedota autossa olevaan
virheeseen. Ostaja voi täten vedota myyjän tai aikaisemman myyntiportaan (maahantuoja tai valmistaja)
lakisääteiseen virhevastuuseen esimerkiksi silloin, kun virhe rajattu takuuehdoissa takuun ulkopuolelle tai jos
virhe ilmenee vasta takuun päättymisen jälkeen. Aikaisemman myyntiportaan vastuu takuun voimassaolon
jälkeen ilmenevistä tai takuun piiriin kuulumattomien auton osien virheistä rajoittuu kuitenkin vain auton
uutena ostaneeseen ostajaan.
Laina päättyy
Tuosta lopusta, eli siis jos ostaa koijarilta Samen takuu on niin kauan kun takavalot näkyy?
-
Realistin mollaus talkoot taas jatkuu :(
Joskus käytetyn koneen "takuu" voi olla parempi kuin olis kaupanteko hetkellä uskonutkaan ;) Itsellä nyt ei oikein mitään suurta ole tällä lailla korjattu, mutta joskus harjoittelutilalla tehtiin kytkin remontti traktoriin myyjän kustannuksella. Ilman mitään suuria "tunteen purkauksia". "Ammatikseen" kauppaa tekevät kyllä pitävät kiinni maineestaankin, joten ... Ei tosin koskenut ostamaani vaihdokkia Valtran rivistä. Ostohetkellä laturin valo paloi himmeästi joten sanoin että laturi kuntoon. Merkittiin jopa kauppakirjaan, kuulemma testattiin ja muka toimi( valo killitti edelleen). Viikon päästä akku tyhjeni ja laturi vaihtoon. Ei kuulunut kuulemma Valtralle sillä ei siihen takuuta annettu :o
-
Realistin mollaus talkoot taas jatkuu :(
Joskus käytetyn koneen "takuu" voi olla parempi kuin olis kaupanteko hetkellä uskonutkaan ;) Itsellä nyt ei oikein mitään suurta ole tällä lailla korjattu, mutta joskus harjoittelutilalla tehtiin kytkin remontti traktoriin myyjän kustannuksella. Ilman mitään suuria "tunteen purkauksia". "Ammatikseen" kauppaa tekevät kyllä pitävät kiinni maineestaankin, joten ... Ei tosin koskenut ostamaani vaihdokkia Valtran rivistä. Ostohetkellä laturin valo paloi himmeästi joten sanoin että laturi kuntoon. Merkittiin jopa kauppakirjaan, kuulemma testattiin ja muka toimi( valo killitti edelleen). Viikon päästä akku tyhjeni ja laturi vaihtoon. Ei kuulunut kuulemma Valtralle sillä ei siihen takuuta annettu :o
Ei ole tarkoitus mollata.
Siis onko kokemuksia traktoreissa takuuajan jälkeen tapahtuneista virhevastuun piiriin menneistä korvauksista ?
-
Minkä ikäisen koneen murheita tässä käsitellään? Koneen ikä vaikuttaa aika paljon siihen että onko ollut oletettavissa että koneessa voisi jo olla vikaa vai pitäisikö vielä olla kunnossa.
-
Ajattelin lähinnä takuuajan jälkeistä elämää. Jos koneessa on tyyppivika tai joku muu odottamaton vika ja kone on vähillä tunneilla vaikka takuuaika olisi jo päätynyt.
-
-02 ostohetkellä karvan alle 400 h ikää n. 1,5 v. Koneelle ei oltu tehty takuuaikana mitään remppaa. Heti alkuun korjailtiin ohjauksen resenointiäänen takia -meni yliaikatakuuseen. n. 600h uusittiin hydepumppu -meni yliaikatakuuseen. n. 1500h ikää n.2,5v moottoriöljypumppu (aksiaalipumppu ulkokehästä pala pois) -pumppu yliaikatakuuseen työt maksoin ite (meni 3000h uudestaan joilloin vaihdettiin myös pesä nyt 6500h eikä ole uusinu). Joten maahantuoja hoiti hommat hyvin, vaikutusta asiaan oli myös että kone oli ostettu isosta merkkiliikkeestä ja huollettu merkkiliikkeessä.
-
Ostin 4000h ajetun ja kymmenen vuotta vanhan traktorin, kone toimi normaalisti tullessaan.
Pari kuukautta ostosta koneen tasauspyörästö hajosi, myyjäliike korvasi puolet osien hinnasta erikseen pyytämättä. 8)
-
Mulla maksoi muutama vuosi sitten myyjäliike puolet 4000h ajetun 20 vuotiaan traktorin moottoriin kuukausi kaupan teon jälkeen tehdystä n. 2000 euron remontista.
Samoin nyt talvella maksoi myyjäliike osat 5000h ajettuun 17 vuotiaaseen traktoriin pian kaupan teon jälkeen tehtyyn vähän pienempään remonttiin.
Kummassakin tapauksessa oli kyse sen kaltaisesta viasta että niitä oli normaalilla liikkeen pihassa tehtävällä koeajolla mahdoton, tai ainakin vaikea, huomata.
-
Minkä ikäisen koneen murheita tässä käsitellään? Koneen ikä vaikuttaa aika paljon siihen että onko ollut oletettavissa että koneessa voisi jo olla vikaa vai pitäisikö vielä olla kunnossa.
Konehan on oletuksena kunnossa, vaikka olisi vanhakin, jos erikseen ei kauppakirjaan ole kirjattu jotakin vikaa. Varsinkin näillä vaihtokoneiden hinnoilla pitääkin olla kunnossa. Jos hyvin pian kaupanteon jälkeen hajoaa joku paikka ja vika on todistettavasti ollut koneessa piilevänä jo kaupantekohetkellä, on myyjä vastuussa koneen kuntoonlaitosta. Tai sitten hinnasta palautusta sen verran mitä kone rikkinäisenä olisi rivissä maksanut.
Nyt kyllä myyjät tuntuu olevan siinä uskossa, ettei mitään tarvitsisi maksaa tai ainakin sellaista käsitystä pidetään yllä. Ovat muka reiluja silloin kun vähän maksavat. Oikeasti ostaja on reilu, jos ei vaadi kaikkea maksuun.
-
Moniko isäntä muistaa kertoa kauppaa tehdessä sen oman vaihtokoneensa viat ::)
-
Moniko isäntä muistaa kertoa kauppaa tehdessä sen oman vaihtokoneensa viat ::)
Taitaa olla enemmänkin yleinen käytäntö, että "äkkiä vaihtoon", jos alkaa rautahippua tulla öljynvaihdossa öljyjen mukana.
-
Nämä konekaupathan ei yleensä kuulu tuon kuluttajansuojalain piiriin, koska maatila on yritys. Kauppalaki taas koskee niitä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355?search[type]=pika&search[pika]=kauppalaki
Kohdat 19-21 ja 30 kannattaa lukaista ensihätään.
-
Olen saanut muutaman kerran konekaupassa aika hyvin alennusta kun on tehty erillinen lisäsopimus että myyjä ei missään olosuhteissa joudu minkäänlaiseen taloudelliseen vastuuseen koneesta kaupanteon jälkeen. Tähän asti on kannattanut, mutta joku kerta vielä napsahtaa kuitenkin joku vaihtokonerivin pommi kohdalle, väittävät jopa uskonkappaleistani vahvimmassa eli Valmetissakin joskus voivan vika olla ostettaessa.
-
Itse lähden siitä,että koneissa ja autoissa voi olla ihan mitä vikaa tahansa ja jos jotain vikaa löytyy *****ilua saa vain kaupalta,kun ottaa asian puheeksi.Tai ei kuulu mitään.
Vastavuoroisesti koen itselleni oikeutetuksi pimittää(en nyt muista...jne..))tarvittaessa kaiken mahdollisen.
-
Käytetyn koneen virheessä on oleellista, mitä myyjän kanssa on so*****. Myyjä vastaa sanomisistaan ja jos hän on sanonut koneen olevan ehjä ja teknisesti toimiva, niin sen on sellainen myös oltava. Tältä osin ostajalla on oikeus vaikka kaupan purkuun jos ei hyväksy myyjätahon sovittelua.
Jos taas kone on myyty "siinä kunnossa kun se on", niin vian sattuessa kohdalle myyjällä on oikeus nostaa kädet ylös ja toivottaa asiakkaalle onnea ja menestystä tulevaisuuden haasteille. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa koneessa ei ole virhettä, koska se on so***** mukainen.
-
Jos taas kone on myyty "siinä kunnossa kun se on", niin vian sattuessa kohdalle myyjällä on oikeus nostaa kädet ylös ja toivottaa asiakkaalle onnea ja menestystä tulevaisuuden haasteille. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa koneessa ei ole virhettä, koska se on so***** mukainen.
Ei pidä paikkaansa.
Sellaisena kuin se on -ehto
19 §
Jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos:
1) tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan;
2) myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; tai
3) tavara on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.
-
Vanhempia foorteja merkkilikkeestä ostaessa on ollut erikseen kauppakirjassa maininta, että koneessa ei ole takuuta, eikä tule. Tähän asti se soikea merkki on toiminut riittävänä takuuna.
Aikanaan kun ostin käytetyn koneen Tervalalta Tampereelta, niin isäntä itse sanoi, että "huono me oltais laitettu purkupojille purkuun", ja piti lausuma paikkansa, ei se huono ollut.
-SS-
-
Jos taas kone on myyty "siinä kunnossa kun se on", niin vian sattuessa kohdalle myyjällä on oikeus nostaa kädet ylös ja toivottaa asiakkaalle onnea ja menestystä tulevaisuuden haasteille. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa koneessa ei ole virhettä, koska se on so***** mukainen.
Ei pidä paikkaansa.
Sellaisena kuin se on -ehto
19 §
Jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos:
1) tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan;
2) myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; tai
3) tavara on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.
Öö, siis jos myyjän kanssa sovitaan että takuuta ei ole, kone on mikä on, niin paha tulla jälkikäteen vaatimaan mitään. Jos myyjä on jossain sivulauseen puolikkaassakaan maininnut koneen olevan ehjä, niin se muuttaa tilanteen. Jos myyjä taas tietää koneessa olevasta viasta ja ei siitä kerro, niin se on pettämistä ja siitä voi oikeutetusti rutista.
Eli tiivistettynä, myyjä vastaa puheistaan ja toiminnastaan, muutoin kauppa on kuin on so*****.
Missään noissa kohdissa ei anneta asiakkaalle oikeutta vaatimuksiin koneen viasta, ellei kauppias ole johtanut harhaan tai pimittänyt tietoja joita hänellä oli tai hänellä olisi pitänyt olla.
-
olihan siinä mun Valtralta ostamassa vaihdokissa yks korjattava homma. Surku hupaisinta jo se, että se piti varaosatiskillä maksaa höylällä (135 000mk). Maksun jälkeen halliin katsomaan missä kunnossa kone oli tilalta tullut ja voi per.... Etukuormaaja oli reilusti "kallellaan" >:( Toki myyjä heti meinas että noinhan se oli tilallakin, mutta muisissa silläkin lopuksi oli omat sanansa " Etukurmaaja on muuten harvinaisen suora, kun noin levellä kaukalla on aivan vaaterissa" . Jos hakiessani olis huitaissu sen 2.5m:n lumikauhan niin ainakin 15cm olis ollut toinen pää korkeammalla ... Valtra oikoi ja ei haitannut mua ... Meni valtralle 2v myöhemmin 8) Periaatteella paskan ostin ja "palautin" :o
-
Jos myyjä on jossain sivulauseen puolikkaassakaan maininnut koneen olevan ehjä, niin se muuttaa tilanteen. Jos myyjä taas tietää koneessa olevasta viasta ja ei siitä kerro, niin se on pettämistä ja siitä voi oikeutetusti rutista.
Eli tiivistettynä, myyjä vastaa puheistaan ja toiminnastaan, muutoin kauppa on kuin on so*****.
Tässä kohtaa heräsi kysymys, että onko joku joskus kuullut myyjän sanovan: "ikäisekseen huonossa kunnossa ja moottorissakin taitaa olla jotakin vikaa" ? :)
Ainahan ne tahtoo olla "huippukuntoisia ja ikäisekseen siistejä".
-
Jos myyjä on jossain sivulauseen puolikkaassakaan maininnut koneen olevan ehjä, niin se muuttaa tilanteen. Jos myyjä taas tietää koneessa olevasta viasta ja ei siitä kerro, niin se on pettämistä ja siitä voi oikeutetusti rutista.
Eli tiivistettynä, myyjä vastaa puheistaan ja toiminnastaan, muutoin kauppa on kuin on so*****.
Tässä kohtaa heräsi kysymys, että onko joku joskus kuullut myyjän sanovan: "ikäisekseen huonossa kunnossa ja moottorissakin taitaa olla jotakin vikaa" ? :)
Ainahan ne tahtoo olla "huippukuntoisia ja ikäisekseen siistejä".
Niin... :P Haaste on yrittää puristaa toi sama lause kauppasoppariin, että olisit vahvoilla. :P ;D
-
Ei ole kyllä traktori, mutta on jäänytkin rehellisyyden vuoksi mulla pitokoneeksi: Virosta ostettua ja Suomessa peruskunnostettua jf:n silppuria olen koittanut kauppailla kun itsellä ei enää ole tarvetta. Kaikille ostajaehdokkaille olen sanonut että oli täysin paskaksi ajettu ostaessani, mutta on sittemmin käyty Suomessa täysin läpi ja ajettiin itte 60ha. Kuitenkin kaupan tekeminen on tökännyt aina siihen että on jossain vaiheessa ollut heikossa hapessa vaikka nyt onkin kunnossa. Sama mchalen kanssa: 35000 paalia, vaikka kone on peruskunnostettu tuntuu olevan todella vaikea käsittää suomalaisen. Jos vaihtaisi koko tietokoneen niin menisi läpi 8000-9000 paalattuna, mutta suomijussi ei vaan voi ajaa enää kun mittarissa on "liikaa" tunteja. Eli järjestään pitäisi vaan kehua hyväksi ja mielellään vielä ruuvata mahdollisia mittareita.
-
Peruskunnostuskulttuuri ei oikein ole täällä voimissaan. Mä näkisin varsin järkevänä vaihtoehtona että joku firma ostelee edulisesti paskat pois, peruskunnostaa ne, antaa ostajalle dokumentin käteen jossa lukee mitä on tehty ja havaittu, lopuksi käyttökauden takuu peruskunnostukselle. Tää olisi tosi fiksua toimintaa etenkin joidenkin törkyhintaisten nurmikoneiden kanssa. Se peruskunnostettu ei tietenkään voi olla saman hintainen kuin se kunnostamaton raato joka on maannut kolme vuotta halkoliiterissä.
Nyt toiminta on sellaista että vaikeasti myytävät raadot dumpataan könttäkuormina raatojobbareille jota suihkuttaa vähän sprayta pintaan ja that's it.
-
Noissa pidempään käyttöön mitoitetuissa koneissa käytetyt raaka-aineet ovat ihmeteltävän sitkeitä, "elho&junkkari" rautaan tottuneella voi arkuus siitäkin johtua, ja sitten vielä, että kuluvat osat saapi niihin vaihdettua, kun niissä on erillinen runko...
Käyttötarpeen mukainen suorituskyky/mukavuustaso hankintalistalle ja sillä ajetaan niin pitkään kuin tarve säilyy entisellään, suulista löytyvän koneen kunnostaminen aina halvempaa, kuin uuden samanlaisen hankinta.
-
Nämä konekaupathan ei yleensä kuulu tuon kuluttajansuojalain piiriin, koska maatila on yritys. Kauppalaki taas koskee niitä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355?search[type]=pika&search[pika]=kauppalaki
Kohdat 19-21 ja 30 kannattaa lukaista ensihätään.
Juu – taisin innostua liikaa noista volkkari korvauksista.
-
Löytyyköhän mistään enää jo lopetetun kone lautakunnan päätöksiä ?
-
Nämä konekaupathan ei yleensä kuulu tuon kuluttajansuojalain piiriin, koska maatila on yritys. Kauppalaki taas koskee niitä:
Juu – taisin innostua liikaa noista volkkari korvauksista.
Lueskelin vähän tarkemmin tuon ketjun ensimmäisen viestin ja aivan saman sisältöinenhän tuo kuluttajansuojalakin tuntuu olevan kuin kauppalakikin. Varmasti niissä jotain eroja on, mutta en minä näin maallikkona niitä huomaa...
Edit: korjattu "ketkun" -> "ketjun". Älä 42 ota nokkiis :D