Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Miika - 29.07.08 - klo:17:46

Otsikko: Tuplateli
Kirjoitti: Miika - 29.07.08 - klo:17:46
Olis tarvetta tehdä matala kärry vaikesiin (pehmeisiin) olosuhteisiin. Eli olisiko ihmisillä kokemuksia tuplateleistä? Entä valmistaako kukaan pelkkiä telejä? Vai pitääkö sekin tehdä itse? Entä olisiko kellään laittaa kuvia?
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: rene - 29.07.08 - klo:17:55
Tuplatelillä tulee kantavuutta toki jonkun verran ja ajourat madaltuu mutta jos urilla ei ole sinänsä suurta merkitystä vaan etenemiskyvyllä niin parempi ratkaisu on kolmas akseli. Jos nopeudet ja ajomatkat on lyhyitä niin erittäin matalan ja kantavan rakenteen saa teloilla. Siinä vaikeutena vain sopivien komponenttien löytäminen. Minäkin olen vähän etsinyt sellaisia. :P
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: jupe - 29.07.08 - klo:18:54
minä tein joskus nuorena meidän yleiperävaunuun yksinkertaisesti sen tupla telin sillai että hitsasin telipalkkiin sisäpuolelle toiset navat. hyvin on pelittänyt tuollaikin jo reilu 10 vuotta. toki jos tien keskusta on kohollaan niin saa vähän varoa. Ja tosi hyvä nurmella kun tallaa tasaisesti.
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: JuhaPekka - 29.07.08 - klo:20:59
on noukkarin alla tuplateli ollut muutaman kesän. Ekan kesän jäliltä ihan nauratti suopelto, kun oli kuin mankelilla olis lakanat vedetty tasaisiksi. Kallis oli laittaa, mutta en kadu ostosta tippaakaan. ( Krone 6/40, pohojolaanen verstas kasasi  ::))
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: Ojala - 29.07.08 - klo:21:28
Konekorjaamo E.Isorinne  Kannuksesta tekee jos ehtii...?
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: jariman - 29.07.08 - klo:21:43
Yleisperävaunuun tuli tuplateli rakenneltua (ylö 6500),
ku ko mokoma kärry kaatu suolla, ja tietty rehulaidat uusiksi.
ei ole vielä saanut uppoamaan ko kärryä
tuplatelillä, 8*400,15,5 renkailla
muutama huomio tuplatelin rakentelussa, kannattaa tehdä
mahd leveä (laillinen kai 2,55m) ja samankokosilla renkailla,
sisempiin renkaisiin vähän vajaampi rengaspaine, siirtoajossa
kanto ulommilla renkailla.
ja telin keinun akseli kannattaa tukea paremmin normiteliin
verraten, vääntöä enempi tiukassa käännöksissä.

näitä tuplatelejä telee ainaskin  R Ranta, olikohan kauhajoelta,
hyväkone ainaskin välittää näitä telejä.
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: Miika - 30.07.08 - klo:11:40
Tuplatelillä tulee kantavuutta toki jonkun verran ja ajourat madaltuu mutta jos urilla ei ole sinänsä suurta merkitystä vaan etenemiskyvyllä niin parempi ratkaisu on kolmas akseli. Jos nopeudet ja ajomatkat on lyhyitä niin erittäin matalan ja kantavan rakenteen saa teloilla. Siinä vaikeutena vain sopivien komponenttien löytäminen. Minäkin olen vähän etsinyt sellaisia. :P

Jep. Eli tarkoitus olis saada nimenomaan matalat kärryt ja hyvä etemiskyky. Kolmiakselisella matalan tekeminen on hankalampaa ja kalliimpaa. Ja telat jäävät pois vaihtoehdoista, koska kärryllä pitäisi pystyä ajamaan hyvin myös tiellä. Oikein kompromissien kompromissi  :)

Mutta pitää kait sitten soitella hyväkoneelle, vai tuleeko vielä muita mieleen?
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: JiiPee42 - 30.07.08 - klo:19:36
Tuplatelillä tulee kantavuutta toki jonkun verran ja ajourat madaltuu mutta jos urilla ei ole sinänsä suurta merkitystä vaan etenemiskyvyllä niin parempi ratkaisu on kolmas akseli. Jos nopeudet ja ajomatkat on lyhyitä niin erittäin matalan ja kantavan rakenteen saa teloilla. Siinä vaikeutena vain sopivien komponenttien löytäminen. Minäkin olen vähän etsinyt sellaisia. :P

Jep. Eli tarkoitus olis saada nimenomaan matalat kärryt ja hyvä etemiskyky. Kolmiakselisella matalan tekeminen on hankalampaa ja kalliimpaa. Ja telat jäävät pois vaihtoehdoista, koska kärryllä pitäisi pystyä ajamaan hyvin myös tiellä. Oikein kompromissien kompromissi  :)

Mutta pitää kait sitten soitella hyväkoneelle, vai tuleeko vielä muita mieleen?



No soita Rannan Reijolle Kauhajoelle suoraan ......jää yks turha välikäsi pois ....... ja kotisivut löytyy netistä
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: jariman - 30.07.08 - klo:21:16
Tuplatelillä tulee kantavuutta toki jonkun verran ja ajourat madaltuu mutta jos urilla ei ole sinänsä suurta merkitystä vaan etenemiskyvyllä niin parempi ratkaisu on kolmas akseli. Jos nopeudet ja ajomatkat on lyhyitä niin erittäin matalan ja kantavan rakenteen saa teloilla. Siinä vaikeutena vain sopivien komponenttien löytäminen. Minäkin olen vähän etsinyt sellaisia. :P

Jep. Eli tarkoitus olis saada nimenomaan matalat kärryt ja hyvä etemiskyky. Kolmiakselisella matalan tekeminen on hankalampaa ja kalliimpaa. Ja telat jäävät pois vaihtoehdoista, koska kärryllä pitäisi pystyä ajamaan hyvin myös tiellä. Oikein kompromissien kompromissi  :)

Mutta pitää kait sitten soitella hyväkoneelle, vai tuleeko vielä muita mieleen?



No soita Rannan Reijolle Kauhajoelle suoraan ......jää yks turha välikäsi pois ....... ja kotisivut löytyy netistä
*** www.rrkarryt.fi   siitä löytyy yhteystiedot ja jotain ensitietoa....
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: Komissaari - 09.08.08 - klo:13:54
Jossakin messuilla ja KV:ssä on aikoinaan ollu esillä jostakin kymestä, oliko se anjalaskoski tai jotaki. Siis tuplateli jossa kaksi rinnakkaista telinvarren päässä olevaa rengasta pääsevät yhteisen onko se ny olkatapin kautta kallistumaan vielä parina täysin tosistaan riippumatta.  Hierokaas nystyrööt
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: JiiPee42 - 09.08.08 - klo:14:09
Tuplatelillä tulee kantavuutta toki jonkun verran ja ajourat madaltuu mutta jos urilla ei ole sinänsä suurta merkitystä vaan etenemiskyvyllä niin parempi ratkaisu on kolmas akseli. Jos nopeudet ja ajomatkat on lyhyitä niin erittäin matalan ja kantavan rakenteen saa teloilla. Siinä vaikeutena vain sopivien komponenttien löytäminen. Minäkin olen vähän etsinyt sellaisia. :P

Jep. Eli tarkoitus olis saada nimenomaan matalat kärryt ja hyvä etemiskyky. Kolmiakselisella matalan tekeminen on hankalampaa ja kalliimpaa. Ja telat jäävät pois vaihtoehdoista, koska kärryllä pitäisi pystyä ajamaan hyvin myös tiellä. Oikein kompromissien kompromissi  :)

Mutta pitää kait sitten soitella hyväkoneelle, vai tuleeko vielä muita mieleen?



No soita Rannan Reijolle Kauhajoelle suoraan ......jää yks turha välikäsi pois ....... ja kotisivut löytyy netistä
*** www.rrkarryt.fi   siitä löytyy yhteystiedot ja jotain ensitietoa....



Juu......ja http://www.rrkarryt.fi/tuote8.htm  tuolta löytyy kuvatuksiakin.................
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: Komissaari - 09.08.08 - klo:14:31
Hö en mää tuollasta tarkoittanut. heikko kirjallinen esiintyminen :)  Tuossa näyttää ihan jäykältä tuo napa telinvarressa, vastaaviahan on paljon ite tehtyinä ylön, JF ja kronen kärryihin ainakin. Vaan jos esim toinen puoli menee kaltevan pinnan päälle, pääsee ne esim 10 astetta kallistuu mukana. Poistaa ongelmaa myös huonoilla urilla olevilla palstateillä. Itsellä ei ole käyttöä moiselle mutta tuollanen jäykkä nelipyöränen teli on aikas huono muualla kuin läpimärällä pellolla.
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: jupe - 09.08.08 - klo:20:00
joo joku teki jossain sellaiste telikärryä missä oli teliakselin päissä pienet teliakselit poikittain niin pääsee ne rinnakkaiset pyörät liikkumaan olisi varmaan aika hyvät ja kun vielä oli sillai tehty että kun toinen pyörä painuu niin sille ylös jäävälle pyörälle siirtyy osa sen painuvan pyöränkin painosta. Tiedän suunnilleen miten se oli toteutettu mutten osaa sitä tässä nyt kirjoittaa.
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: apilas - 09.08.08 - klo:22:23
Kronen pikkunoukkareissa on kaipaamasi mallinen teli jossa on keinu ns pyöräpareille 8)
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: Radon - 09.08.08 - klo:23:33
Huonompi tuollainen tuplateli on kun isoilla pyörillä varustettu alusta, tietysti käyttötarkoitus vaikuttaa asiaan mutta pienikehäisillä renkailla on omat haittansa aina.
Otsikko: Vs: Tuplateli
Kirjoitti: mlahti - 13.08.08 - klo:18:50
Huonompi tuollainen tuplateli on kun isoilla pyörillä varustettu alusta, tietysti käyttötarkoitus vaikuttaa asiaan mutta pienikehäisillä renkailla on omat haittansa aina.

pienikehäinen pyörä "sukeltaa" helpommin. tuplateli myös lisää vetovastusta..