Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kake1 - 04.02.13 - klo:11:59

Otsikko: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: kake1 - 04.02.13 - klo:11:59
terve olisi tarkoitus tehdä ensi kesän lanauksiin kunnollinen tielana urakointiin olisiko viisaammilla antaa vinkkejä piirrustuksia mittoja
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: justus - 04.02.13 - klo:13:09
Kyllä tulee helpommalla kun ostat vakmiin
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Koozzi - 04.02.13 - klo:13:21
Kyllä tulee helpommalla kun ostat vakmiin
Soukkion tai Roten (FMG:n) tielanat ovat kuulemma tosi hyviä, itte tekemästäkin saa hyvän ja tehokkaan työkoneen, jos on aikaa ja osaa tehdä sellaisen mikä toimii kunnolla.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: roadman - 04.02.13 - klo:14:59
Minkäs levyisiä teitä on tarkoitus tasata?.

Sen verta kokemus vinkkejä. painoa pitää olla 3 T ylöspäin jottei mene kuoppien täyttelyksi tiellä kuin tiellä. Runko on oltava vääntöjäykkä muuten et tule saamaan muotoa tiehen. Lana leveys määräytyy lanattavan tiestön mukaan Mutta yli 3m leveämpää ei kannata tehdä. hyvä työleveys yksityiteille on jotain 2,6-2.8 m 
Terien korkeus oltava 50cm tai yli. Riittävässä kulmassa jotta turpeet ja reunapaltteet ei tuki lanaa. Terien välissä pituus suunnassa oltava reilu väli jotta turpeet mahtuu vaihtamaan terää, tästä seuraa ongelma. Moniteräisiin lanoihin tulee  pituutta.

Yksi hyvä jossa noita ominaisuuksia jo onkin on soukkion 3700 lana. Tuolla konseptilla kun teet, niin voipi jotain jo tehäkkin muuten on kyllä raudan tuhlausta koko homma.

Metkossa katsoin tuota FMG lanaa. Itse kyllä kiertäisin kyseisen lanan kaukaa jos vähänkään enemmän on töitä tiedossa. Ongelmana just turpeet joita aina teiden reunalta irtoaa lanattaessa. Lanan terien välit erittäin lyhyet ja ahtaat sekä matalat. Oikein oiva paikka johon turpeet jää jumimaan. Ainut mitä hyvää löysin siitä oli se takapyörästö.


Itsellä soukkion 2400 lana vm 2007 joka on modifoitu painoltaan tuonne 3,5T. Vaihdettu isompi kiviharvava.
 Ongelma paikkoja etu ja takapään nostosylinterin korvalliset. kiviharavan vetotappi tuli lana akselista läpi. etuterä meinas pudota toissa syksynä. piennarterä kuluu väljäksi nopsaan vaikka kuin työntää rasvaa. Tehty ilman puslia  >:(
Piennarterän tapit kuluu ja paukkuu poikki. Vanhemmista malleista vetosilmiä lähtenyt irti. Tietää sähkötöitä.  tuollaiseen 3500-4500 terätuntiin pehmiää soukkionkin lana kun töitä tehdään eikä vain kuoppia täytetä.

Nyt ajossa vuometin vrg sekä kakkos koneena tuo soukkionlana sesonkiin ja pikkuteille. Saas nähä kuin tuo vrg kestää.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: zetor8045 - 04.02.13 - klo:16:57
Toi FMG on kyllä ihan kummalisen lähekkäin noi terät.. Tuossa videossa ei ollut edes turpeita yhtään ja jo purskutteli kummallekkin puolelle karhetta...  http://www.youtube.com/watch?v=p5qi9wkR95w
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Koozzi - 04.02.13 - klo:21:11
Toi FMG on kyllä ihan kummalisen lähekkäin noi terät.. Tuossa videossa ei ollut edes turpeita yhtään ja jo purskutteli kummallekkin puolelle karhetta...  http://www.youtube.com/watch?v=p5qi9wkR95w

Mutta hyvää jälkeä sillä saa aikaan! :)
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: zetor8045 - 04.02.13 - klo:21:19
Toi FMG on kyllä ihan kummalisen lähekkäin noi terät.. Tuossa videossa ei ollut edes turpeita yhtään ja jo purskutteli kummallekkin puolelle karhetta...  http://www.youtube.com/watch?v=p5qi9wkR95w

Mutta hyvää jälkeä sillä saa aikaan! :)
Niin kun turpeet oli niin vähissä... Jälki oli kyllä hyvää tuossa kohtaa ja toi jyräpyörästö painaa noi murskeet hiukan kiinni tuohon tiehen...
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Monttu Simeon - 04.02.13 - klo:22:05
Lanailen eri osista kasatulla 2-teräisellä hinattavalla lanalla. Paremmin pärjää vaikkapa turpeiden kanssa, pienemmällä teholla  ja painolla saa vedettyä ja hommat on tullut hyvin erilaisissa paikoissa tehdyksi. Tappiterä ehdoton ja joka asiaan hydraulisäätö, sähköinen vaihtoventtiili lanassa jakamassa virtaus eri toimintoihin niin saapi otetta vaihtamatta säädettyä kaikkea tarpeellista.

Pitäs talven aikana värkätä kivikarhottimesta hankalien turpeikkojen selvittelijä, hydraulimoottorikäyttö ja eurokoukut ek-sovitukseen.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Von Göpel - 04.02.13 - klo:22:12
Kukas se oli joka täällä sanoi että traktoria ei pitäisi päästää tienlanaukseen yleisille teille lainkaan siihen kuoroon minäkin kuulun.Traktorilanauksen jälkeen tie on kauttaaltaan kiharaa täynnä,kevyt yksikkö pomppii koko ajan ja jälki on surkeaa.
Myös lumitöihin ei pitäisi päästää tässä yksi syy siihen :täällä on ongelmana teillä nyt se että jäiset lumipaakut pyörivät tiellä lähes puoleen väliin kun ei vauhti riitä alueauralla varustetussa traktorissa jotta ne lentäisivät pois .
Joku roti pitäisi näihin tietöihin saada.Kyllä kuormaauto  on peto auraukseen sen on tämä talvi osoittanut kun lunta on yli puoli metriä.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: zetor8045 - 04.02.13 - klo:22:31
Kukas se oli joka täällä sanoi että traktoria ei pitäisi päästää tienlanaukseen yleisille teille lainkaan siihen kuoroon minäkin kuulun.Traktorilanauksen jälkeen tie on kauttaaltaan kiharaa täynnä,kevyt yksikkö pomppii koko ajan ja jälki on surkeaa.
Myös lumitöihin ei pitäisi päästää tässä yksi syy siihen :täällä on ongelmana teillä nyt se että jäiset lumipaakut pyörivät tiellä lähes puoleen väliin kun ei vauhti riitä alueauralla varustetussa traktorissa jotta ne lentäisivät pois .
Joku roti pitäisi näihin tietöihin saada.Kyllä kuormaauto  on peto auraukseen sen on tämä talvi osoittanut kun lunta on yli puoli metriä.
Juu ne tiet vasta onkin mahtavia jotka on lanattu kertaalleen kuorma-auton alaterällä  8)  Kaikki murskeet ojassa ja sateen jälkeen tie vielä huonompi kuin ennen...   Ilmeisesti lanailuun ajattelit tiekarhua  ;D   
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Latz - 05.02.13 - klo:01:12

Myös lumitöihin ei pitäisi päästää tässä yksi syy siihen :täällä on ongelmana teillä nyt se että jäiset lumipaakut pyörivät tiellä lähes puoleen väliin kun ei vauhti riitä alueauralla varustetussa traktorissa jotta ne lentäisivät pois .
Joku roti pitäisi näihin tietöihin saada.Kyllä kuormaauto  on peto auraukseen sen on tämä talvi osoittanut kun lunta on yli puoli metriä.

Samaa mieltä tietyissä tapauksissa. Eli matalaojaiset tai mäkiset tiet joissa traktorin vauhti hyytyy. Tai sitten maakiviä tai jotain muuta tien reunoissa. Hyvillä teillä traktorilla kyllä pärjää, mutta auto on auto.

Nyt ollaan viritelty vanhaa kärkiauraa missä on työleveys 280 traktorin nokalle. Tuohan on jo aika leveä kärkiauraksi. Sillä on saanut levittettyä aika mukavasti pyöräkuormaajan ja traktorin jäljiltä olevia teitä. Vaikka siipi on vielä vaiheessa eli ruosteinen paska niin kokkareet lentää pusikon puolelle toisten jäljiltä. Vauhtia ei edes uskalla vielä pitää uuden terän kanssa kun tuppaa puremaan vähän rajusti.

Kuorma-auto ei vaan sovi joka paikkaan ja toisekseen niitä joutilaita autoja ei ole tarpeeksi.

Lanaanhan tämä ei liity mitenkään.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: metsajussi - 05.02.13 - klo:09:08
kiharaa täynnä,kevyt yksikkö pomppii koko ajan ja jälki on surkeaa.

Riippuu lanasta. En sanoisi ison Ventin ja varustellun VRG:n  -yhdistelmää kevyeksi. Mennään luokassa 20 t.

Minä noista muuten mitään tiedä, kerran vierestä katsellut...
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Von Göpel - 05.02.13 - klo:09:56
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: roadman - 05.02.13 - klo:10:24
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)
Mites toi sitten on mahdollista? kun ei oo sitä isoa fenttiä eikä tiehöylää.

http://www.youtube.com/watch?v=6_EGINK3ors

Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: fendt - 05.02.13 - klo:10:34
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)
Mites toi sitten on mahdollista? kun ei oo sitä isoa fenttiä eikä tiehöylää.

http://www.youtube.com/watch?v=6_EGINK3ors

Lieneekö sillä traktorin merkillä niin merkitystä?? iso on iso!!! ;)
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: roadman - 05.02.13 - klo:11:50
terve olisi tarkoitus tehdä ensi kesän lanauksiin kunnollinen tielana urakointiin olisiko viisaammilla antaa vinkkejä piirrustuksia mittoja
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)
Mites toi sitten on mahdollista? kun ei oo sitä isoa fenttiä eikä tiehöylää.

http://www.youtube.com/watch?v=6_EGINK3ors

Lieneekö sillä traktorin merkillä niin merkitystä?? iso on iso!!! ;)

Totta turiset.
Käytännössä ei, mutta täällä agrossa sillä on merkitystä  ;D
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: vms1 - 05.02.13 - klo:12:50
Tielanan vaatimustasoja on niin monenlaista. mielestäni tällaiseen heiveröiseen hiekan siirtämiseen keväällä ja syksyllä riittää aika heiveröinenkin lana hydraulisäädöillä. Paljon vaan teriä peräjälkeen ja kiviterä perään. Kesä pitäisi kuitenkin mennä suolan voimalla jolloin tiehen ei kosketa. Jos kovaa pintaa joutuu rikkomaan niin tämä maakärryn alle rakennettu alusterä on aika kova sana.

Kesällä on yksi kohde johon ei ole oikein kätevää konetta eli siihen kovaan tiehen syntyneet reijät mihin pitäisi saada hyvin tärytetty täyte. Jos tämän pinnan vetää rikki jollain isolla lanalla niin kahen viikon päästä tiessä on viellä enemmän reikiä.

Joku hiekoituskärry mikä kippaa eteen ja perässä tulisi terä joka tasoittais maan ja sitten täryvalssi mikä tiivistäis hiekan reikiin.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: JMK - 05.02.13 - klo:13:13
terve olisi tarkoitus tehdä ensi kesän lanauksiin kunnollinen tielana urakointiin olisiko viisaammilla antaa vinkkejä piirrustuksia mittoja

Ei täältä mitään mittoja tai piirrustuksia saa...ohjeet vai uuden ostoon,koska tää tienlanaus/hoitohan on
kullan vuolemista,jossa käytetyillä ja hieman iäkkäämmillä koneilla saadaan vain vahinkoa aikaiseksi...
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: häjy - 05.02.13 - klo:13:54
Joo eipä niitä mittoja lanalle varmaan monikaan tiedä tai ne on vain ajatuksena päässä, roadman tuolla alkupäässä aihetta antoi joitakin hyviä vinkkiä. Järkeilemällä ja funtsimalla se oikeanlainen sit toteutuu jos itse tekee. Itse olen suunnitellut valmistaa uudenlaisen tielanan joka poikkeaa totutuista versioista, aika vain kortilla alkaa toteuttaa ideaa, niin kun jotkut aikaisemmatkin kirjoittajat saman ongelman tuonut esille, raha kysymyskin aika pitkälle. Omasta mielestäni tielana kaipaisi päivittämistä, eikä kuten kaikissa sama toimintatapa, pitkiä teriä enempi tai vähenpi peräkanaa vinossa. Suomi on täynnä hiekkateitä johon täytyisi kehitellä hyvä hoitokone.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: roadman - 05.02.13 - klo:14:41
Tielanan vaatimustasoja on niin monenlaista. mielestäni tällaiseen heiveröiseen hiekan siirtämiseen keväällä ja syksyllä riittää aika heiveröinenkin lana hydraulisäädöillä. Paljon vaan teriä peräjälkeen ja kiviterä perään. Kesä pitäisi kuitenkin mennä suolan voimalla jolloin tiehen ei kosketa. Jos kovaa pintaa joutuu rikkomaan niin tämä maakärryn alle rakennettu alusterä on aika kova sana.

Kesällä on yksi kohde johon ei ole oikein kätevää konetta eli siihen kovaan tiehen syntyneet reijät mihin pitäisi saada hyvin tärytetty täyte. Jos tämän pinnan vetää rikki jollain isolla lanalla niin kahen viikon päästä tiessä on viellä enemmän reikiä.

Joku hiekoituskärry mikä kippaa eteen ja perässä tulisi terä joka tasoittais maan ja sitten täryvalssi mikä tiivistäis hiekan reikiin.

Miksi sitä lisää hiekkaa kun kevyt lana sen just täyttää, eli laittaa tuohon fmg, hen täryn  niin siinähän se. Sen verta 25v kokemuksesta sanon jotta ei tuu onnisttuu kuopan täytö ja täry, ennekuin se terä höylää kuopan pohjaa myöten tasaiseksi.

Tien kesähoito olisikin helppoa jos tietäis 100% varmuudeella milloin, missä ja kuinka paljon sataa vettä. Vesisateella tehdään kesä hoitoa, jos laitteisto on sellainen että et saa kuopan pohjaa myöten tasaiseksi niin hyvä tulee kunhan ei tule uusia rankkoja sateita. On muuten yhtä sääkarttojen seuraamista koko kesän ja arpomista onnistuuko vai ei.
Sopivin keli on vanha maatiais-sade eli tuhnuttaa hiljalleen.
Käytännössä tasaus aikaa sateen loppumisen jälkeen on korkeintaan 24h silloinkin pohja kosteutta oltava riittävästi ja pilvipoutainen viileähkö keli.

Joo eipä niitä mittoja lanalle varmaan monikaan tiedä tai ne on vain ajatuksena päässä, roadman tuolla alkupäässä aihetta antoi joitakin hyviä vinkkiä. Järkeilemällä ja funtsimalla se oikeanlainen sit toteutuu jos itse tekee. Itse olen suunnitellut valmistaa uudenlaisen tielanan joka poikkeaa totutuista versioista, aika vain kortilla alkaa toteuttaa ideaa, niin kun jotkut aikaisemmatkin kirjoittajat saman ongelman tuonut esille, raha kysymyskin aika pitkälle. Omasta mielestäni tielana kaipaisi päivittämistä, eikä kuten kaikissa sama toimintatapa, pitkiä teriä enempi tai vähenpi peräkanaa vinossa. Suomi on täynnä hiekkateitä johon täytyisi kehitellä hyvä hoitokone.

Mielenkiinnolla jään odottamaan pajan tuotoksia. Vinkki. Mitä vähemmän teriä niin sen parempi. Kaksi riittävillä säädöillä olevaa terää taitaa olla se minimi. Kaikki pyörivät vempaimet perus hoitoon liian hitaita. Ajonopeus pitäis olla tuolla 6-10km/h silloin tulee jälkeä eikä teräkulut kasva ylettömiksi.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: kyntaja - 05.02.13 - klo:17:38
Valitettavasti ollaan menossa siihen kulttuuriin et monttujen höylääminen mahdotonta koska se höylyy keros puuttuu, alkaa jo nousta kivennäistä pintaan/kalliota. Ja se toi lanuu on muuten tuurista kiinni. Pitäs olla kosteeta muttei liian kosteeta,viiime kesä oli kiva....  >:(
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Hervast - 05.02.13 - klo:19:52
Tielanan vaatimustasoja on niin monenlaista. mielestäni tällaiseen heiveröiseen hiekan siirtämiseen keväällä ja syksyllä riittää aika heiveröinenkin lana hydraulisäädöillä. Paljon vaan teriä peräjälkeen ja kiviterä perään. Kesä pitäisi kuitenkin mennä suolan voimalla jolloin tiehen ei kosketa. Jos kovaa pintaa joutuu rikkomaan niin tämä maakärryn alle rakennettu alusterä on aika kova sana.

Kesällä on yksi kohde johon ei ole oikein kätevää konetta eli siihen kovaan tiehen syntyneet reijät mihin pitäisi saada hyvin tärytetty täyte. Jos tämän pinnan vetää rikki jollain isolla lanalla niin kahen viikon päästä tiessä on viellä enemmän reikiä.

Joku hiekoituskärry mikä kippaa eteen ja perässä tulisi terä joka tasoittais maan ja sitten täryvalssi mikä tiivistäis hiekan reikiin.

Onhan tuohon kone olemassa ja helvetin kätevä onkin.

(http://www.suomela.fi/Archive/suomela.fi/f/1/0/f1094c3e-f3b0-42e3-9510-8f8df23293e7.jpg)

Omalla yksityistiellä olen monttuja paikannut pari kertaa kesässä hyvälaatuista kalliomursketta vastaavalla tavaralla. Jos on kuski traktorille ja toinen lapionvarteen, niin yksittäisiä monttuja paikkailee tunnissa paljon.

Ittellä on pari lanaa tienhoitoon, vanhasta kärrinrungosta tehty pitkä lana jossa 4 terää ja normaali takalevy jolla vetelen reunoista tavaraa keskemmälle jotta tie saa kuperaa muotoa. Huolella kun tekee tien muotoilun ja senjälkeen pinnantasauksen, niin tie pysyy kunnossa vuosia vähällä hoidolla.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: roadman - 06.02.13 - klo:10:23
Valitettavasti ollaan menossa siihen kulttuuriin et monttujen höylääminen mahdotonta koska se höylyy keros puuttuu, alkaa jo nousta kivennäistä pintaan/kalliota. Ja se toi lanuu on muuten tuurista kiinni. Pitäs olla kosteeta muttei liian kosteeta,viiime kesä oli kiva....  >:(

Totta turiset muokkauskerroksista. Vuosien myötä on oppinut kesäsateissa lanauksia tekemään ,jotta ei ihan tuurista kiinni ole onnistuminen.
Hyvä apuväline on nettiyhteys traktorissa. Saapi päivän aikana tarkistella mihin suuntaan sade muuttuu. Lanaukset kesällä on sama asia kuin lumisade talvella, lähtö ei kysy onko päivä/ yö tai arki/ pyhä. Slloin mennään kun on kelikohdillaan, jos meinaa saada hyvänjäljen aikaiseksi.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: petse - 06.02.13 - klo:15:17
Kaikki puhuu täällä että kuopat täytyisi höylätä pohjaa myöten pois. Haluaisin nähdä sen koneen jos kymmenen senttiä syviä kuoppia tiessä kun höylää kerta ajolla kymmennen sentin kerroksen irti???????? Ajatus varmasti oikea mutta miettikäänyt hiukan järjellä.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: kyntaja - 06.02.13 - klo:17:11
Kaikki puhuu täällä että kuopat täytyisi höylätä pohjaa myöten pois. Haluaisin nähdä sen koneen jos kymmenen senttiä syviä kuoppia tiessä kun höylää kerta ajolla kymmennen sentin kerroksen irti???????? Ajatus varmasti oikea mutta miettikäänyt hiukan järjellä.


Weekmans.. vuomet vrg....   eihän se välten ihan pohjaa myöten noi suurimmat lähe vaan jos parin sentin päähän päästään niin huomattavasti varmemmin häviää kuin lanalla irtoa ajamalla täyteen. Lanalla onnistuu täyttää jos ajaa koht sillään uudestaan ja ns. vasta karvaan.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: realisti - 06.02.13 - klo:17:17
Isommat soratiet vaatii järeät aseet kuten vuomet tai veekmas, itselle olen haaveillut yksityisteiden ja peltoteiden kunnossapitoon Tamsalun Norjan mallin tielanaa.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: SKN - 06.02.13 - klo:17:20
Tommonen Mara olis kova sana maailmaa vastaan.

(http://www.maralaser.com/eng/images/catalogo/pic4_big.jpg)
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: realisti - 06.02.13 - klo:17:22
Ei peltolana ole mikään tielana.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: SKN - 06.02.13 - klo:17:25
Ei peltolana ole mikään tielana.
Jaa ei vai ??? ???

Meilläpäin vähän ton tapasella hoidetaan metsäautoteitä, hyvin on toiminu.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: JD6630 - 06.02.13 - klo:17:42
Jos ajais eka sen soratien sellasel jankkurilla ???
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: SKN - 06.02.13 - klo:17:45
Jos ajais eka sen soratien sellasel jankkurilla ???
Ensin vois nostella kivet kasoihin, sitten jyrsiä, seuraavaksi kaivattaa piiriojat ja lopuks muotoilla lanalla, ihan ku raivion konsanaan.
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: Hese_ - 06.02.13 - klo:17:53
Ei peltolana ole mikään tielana.
Jaa ei vai ??? ???

Meilläpäin vähän ton tapasella hoidetaan metsäautoteitä, hyvin on toiminu.
Jaa sillä hesellä vai?  ???
Otsikko: Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kirjoitti: SKN - 06.02.13 - klo:18:05
Ei peltolana ole mikään tielana.
Jaa ei vai ??? ???

Meilläpäin vähän ton tapasella hoidetaan metsäautoteitä, hyvin on toiminu.
Jaa sillä hesellä vai?  ???
Maran tapaisella, sellasella vähän sosialistisella ja demarivivahteisella lihavalla ankka-kävelyä käyvällä Maralla.