Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: leksa - 26.07.08 - klo:17:32
-
On ihan tuurista kiinni milloin Jonssi päättää ettei starttaakkaan ja jos odottelee vaikka päivän niin sit se taas saattaakin lähteä käyntiin. Kokeilin vaihtaa vaihteiston vapaalla tunnistimen sieltä vaihdelaatikon alta, mutta ei se auttanut. Vähän ajan kuluttua ongelma tuli uusiks. Vaihdoin sen siksi, koska huollossa epäilivät että se ei aina tunnistaisi että suunnanvaihtaja ois vapaalla, että se vois startata.
Kun ongelma iskee, niin esim. virrat päällä kun laittaa vaihteen päälle ja suunnanvaihtajan päälle ja starttaa niin se kyllä laukasee sen suunnanvaihtajan vapaalle, mutta ei starttaa. Naksutus kuuluu releestä ja moottorinkin suunnalta kun virta-avainta renkaa startille. Otin akunkengän pois ja ajattelin että nollais tilanteen, mutta ei. Kokeilin ottaa sen suunnanvaihtajan anturin pois ja laitoin hyppylangalla sen yhteen, mutta ei niin ei.
Onko tietoa tahi kokemuksia vastaavasta?
-
Starttimoottori?
Virtalukko?
-
Huono akku? Kaikki piuhat kunnolla kiinni? Puhdista kaikki maadoituspisteet mitä koneesta löytyy.
-
On ihan tuurista kiinni milloin Jonssi päättää ettei starttaakkaan ja jos odottelee vaikka päivän niin sit se taas saattaakin lähteä käyntiin. Kokeilin vaihtaa vaihteiston vapaalla tunnistimen sieltä vaihdelaatikon alta, mutta ei se auttanut. Vähän ajan kuluttua ongelma tuli uusiks. Vaihdoin sen siksi, koska huollossa epäilivät että se ei aina tunnistaisi että suunnanvaihtaja ois vapaalla, että se vois startata.
Kun ongelma iskee, niin esim. virrat päällä kun laittaa vaihteen päälle ja suunnanvaihtajan päälle ja starttaa niin se kyllä laukasee sen suunnanvaihtajan vapaalle, mutta ei starttaa. Naksutus kuuluu releestä ja moottorinkin suunnalta kun virta-avainta renkaa startille. Otin akunkengän pois ja ajattelin että nollais tilanteen, mutta ei. Kokeilin ottaa sen suunnanvaihtajan anturin pois ja laitoin hyppylangalla sen yhteen, mutta ei niin ei.
Onko tietoa tahi kokemuksia vastaavasta?
Sähkösarjassa vika, kattopa johtonippua öljypohjan ja lokin
sauman kohalta, mulla hiersi siitä ja teki melekeen kaikki temput
paitti TULIPALON >:(
35A sulake lähti jotta napsahti, vaihettiin solenoidi, vaihettiin virtalukko,
vaihettiin apusolenoidi,vaihettiin akku ja kaapelit, raaputettiin ja
ihimeteltiin... Esitin jo Patelle että laitan naulan sulakkeeksi niin
JOHAN LÖYTYY vikapaikka joka vuotaa maahan.
Poijjat otti sähkökäärmeen irti ja lattialla pyöritelles löyty hankaus
paikka ;D
...siis 6400 Jörn Donnervetter -95
-
Myös nuo Ojalan mainitsemat solenoidi & apusolenoidi kannattaa tsekata, meillä vaihdettiin satasarjalaiseen tuo apusolenoidi muutama vuosi sitten.
-
Anna solenoidille herätevirta johdonpätkällä suoraan akusta tai startin navasta.
Jos kerta toisensa jälkeen käynnistyy normaalisti,on vika virtalukossa tai johdoissa,
ellei käynnisty on syy solenoidissa tai startissa.
-
Anna solenoidille herätevirta johdonpätkällä suoraan akusta tai startin navasta.
Jos kerta toisensa jälkeen käynnistyy normaalisti,on vika virtalukossa tai johdoissa,
ellei käynnisty on syy solenoidissa tai startissa.
Jep, ja ennen tätä starttimenetelmää aina tuplavarmistus että aluevaihde on parkkilukossa tai vähintään vapaalla ja käsijarru tiukalla. Ei kannata hosua turhaan kun käynnistyksenestot ovat ohitettuina ja kuski renkaiden välissä seisomassa.
-
Apu solenoidi on ollut yleisin vika.
-
Omassa 6410 vika oli starttireleessä, oireena satunnainen käyntiin lähtemättömyys kunnes lakkasi vallan starttaamasta. 6410 rele sijaitsee polttoaineen jakopumpun lähellä ja sen pitäis napsahtaa kun virta laitetaan päälle. Huomasin vian heti kun olin uusinut startin ja virtalukon!
-
Kiitoksia neuvoista. Kokeilen varmaankin seuraavaksi antaa sitä virtaa suoraan startin solenoidille, kunhan vika taas ilmenee. Sitten jos sillä lähtee niin sitten pitää lähteä piuhoituksia ja muita tutkimaan.