Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pete - 25.07.08 - klo:09:26

Otsikko: Kääntöaurat
Kirjoitti: Pete - 25.07.08 - klo:09:26
Olis suunnitelmissa viissiipisten kääntöaurojen hankinta. Paljonkohan mahtaa vaatia traktorilta nostotehoa, jos aurojen paino pyörii 1500-1900 kg haarukassa ??? ??? Oletetaan että traktorin keula kyllä pysyy maassa ja tehot riittää aurojen vetämiseen.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: UCD - 25.07.08 - klo:09:56
Aivan kipee keksintö 5 siipiset nostolaite paluuaurat. Jos nostolaitekalusto olisi aikoinaan jäänyt keksimättä, niin monesta pahasta oltais vältytty esim. perhepienviljely olisi jo historiaa.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Kartsa - 25.07.08 - klo:10:05
Aivan kipee keksintö 5 siipiset nostolaite paluuaurat. Jos nostolaitekalusto olisi aikoinaan jäänyt keksimättä, niin monesta pahasta oltais vältytty esim. perhepienviljely olisi jo historiaa.

Helpottais kummasti jos kertoisit mikä on vetokone ite ostin 2 vuotta Agroluxit 4 siipiset valtra 6800 homma ei onnistunu ilman etupainoja nyt t160 edes nii onnistuu hianosti, jos on muovi siivillä kevyet on vetää
 
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Komissaari - 25.07.08 - klo:10:52
Älä usko. Muovisiipi ei ole yhtään keveämpi vetää, muulloin kun silloin jos verrataan tarttuvan maan kyntöä jossa verrokkiin tarttuu ja toiseen ei.

Muovisiipi on kyllä keveämpi nostaa.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: bonneville - 25.07.08 - klo:10:54
Aivan kipee keksintö 5 siipiset nostolaite paluuaurat. Jos nostolaitekalusto olisi aikoinaan jäänyt keksimättä, niin monesta pahasta oltais vältytty esim. perhepienviljely olisi jo historiaa.

Helpottais kummasti jos kertoisit mikä on vetokone ite ostin 2 vuotta Agroluxit 4 siipiset valtra 6800 homma ei onnistunu ilman etupainoja nyt t160 edes nii onnistuu hianosti, jos on muovi siivillä kevyet on vetää
 

tuskin kukaan olis keksiny maito/kottikärryjäkään jos kaikki olis jotenkin mukava ottaa kaikki aina reppuun painoksi. kaikki vehkeet pitäis olla hinattavia kun niitten koko pakkaa aina kasvaa järjettömiin mittoihin. kuinkahan mahtaa olla liki kolmia metriä hipovien niittomuurskaimien laita nyt pehmeillä pelloilla ?
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: UCD - 25.07.08 - klo:10:56
Tehotarve 5-siipisille puolihinattaville 120 hv ja ylöspäin. Traktorin paino ja -jakauma etenemiselle oleellisempaa. Toki mun kokemukset Hht ja kevyimmiltä mailta.  
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: MikkoSika - 25.07.08 - klo:13:05
Ja täälläkin lyödään täpinäreiskaa kuin vierasta sikaa. ;D
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Timppa - 25.07.08 - klo:13:26
5-siipinen es 5 kverneland toimii hienosti mf7465:n perässä.
täys rivi 45 kilosia etupainoja riittää mutta 55 kiloset olis tietysti parempi

7500 kilon nostokyky on hyvä, varmaan vähempikin hyvin riittää.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Agronautti - 25.07.08 - klo:14:06
Harmi kun NL hajosi ennenaikojaan olis tuosta UCD:stä tullut oiva kolhoosin johtaja ja politrukki.. :P ;D

Kyllä puolihinattavallakin ihan helppo on kyntää, pikkusen enemmän tarvii ajetella ensin mitä tekee.. Pylväiden yms. esteiden ympärykset ensin ja päisteiden päihin pari-kolme vetoa niin ei sitten jää kyntämätöntä.

Uusia puolihinattavia tuskin kannattaa ostaa olikohan KV: hintapalstalla (alkuvuodesta) Kverne PB 5-teräinen reilu 34000€, rakenne pysynyt samana viimeiset 10-15 vuotta.
Ostin tollaiset em. käytetyt viime syksynä ja hinta alle puolet tuosta..kunto hyvä.

 

Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: - 25.07.08 - klo:14:09
Naapurin isäntä kyntää 5 siipisillä kääntöauroilla ja veturina 6410 jd! Aurat on agroluxit ja esiauroilla, muovisiivellä ja taitaa olla murtopulttilaukaisu!
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Pete - 25.07.08 - klo:16:22
N 141:n ajattelin sovitella eteen. Kyntöala vaan lisääntyy vuosi vuodelta ja käytettävissä oleva aika vähenee.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: - 25.07.08 - klo:18:26
N 141:n ajattelin sovitella eteen. Kyntöala vaan lisääntyy vuosi vuodelta ja käytettävissä oleva aika vähenee.

Ei kyllä nostovoiman kans oo mitään ongelmaa... Noukkahan ännäs on kevyt että ainakin sen 500kg vaatii noukalle ja silloinkin pyörähtää jarrulla paikallaan...

Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: bdr-529 - 25.07.08 - klo:19:37
Nostolaiteaurojen eteen tarvitaan paripykälää suurempi traktori nostamaan aurat ylös maasta kuin vetämään niitä maassa.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: syväkurkku - 25.07.08 - klo:19:44
4-5 siipisten nostolaite paaluaurojen omistajien olisi syytä harkita tilkkujensa/metsänkainaloidensa  metsitystä. Sama ohje pätee pohohojanmaan tilkkutäkki lakeudelle
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: mike - 25.07.08 - klo:21:48
Massey ferguson nostaa palasina aurat maasta vaikka olis 15-siipiset vältit
taiiiiii sitte nousee maapallo mukana.Minulla on tuollainen liiterissä.
(http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/9-loads/ferg-plough.jpg)
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 26.07.08 - klo:09:37
mike mike. Sinä kovan onnen lapsi.
Taisit olla fysiikan tunnilla kelkkamäessä, meinaan nääs jotta jos nostat riittävän riskisti tollasella vechilellä, niin kai se maapallo painuu ales ainakin sen vetäjän kohdalla.

Et muuten möis noita eturatteleita, meiränkin liiterissä on tollainen, mutta väärillä etusilla, gummit olis mut ei vanteita (mistähän sais).

Ja toi korsteeni, jota myös pakoputkeksi kutsutaan, eikös sen kuuluisi olla alapuolinen, eikä pystyputki.

Ja se velttahomma. Eiköhän se tuon kokoluokan valteemin nostolaite ole tehty niin paljon linnunluista, että parempi pysytellä vaan sarka-auroissa tai ainakin pienemmissä ilmajäähdytteisissä.

Meidänkin molemmissa poikittais-akselin päissä olevat kynkät lengottavat jatkuvasti kuin *****n sääret eri suuntiin.

Tuntuu kuin noita kynkkiä saapi tuoda jatkuvasti kuin hillomunkkia kaupunnilta, ja aina ne vaan on väljät.

Muutenkin tuon kokoluokan kääntöauroja olis mukavampi käyttää vähän reilumman kokoluokan veturilla, ei tarvitsisi kääntäessäkään viedä kuin sairasta paskalle. ;)


Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: bouli - 26.07.08 - klo:10:16
Tehotarve 5-siipisille puolihinattaville 120 hv ja ylöspäin. Traktorin paino ja -jakauma etenemiselle oleellisempaa. Toki mun kokemukset Hht ja kevyimmiltä mailta.   

Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Kloppi - 26.07.08 - klo:17:46
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: IsoV - 26.07.08 - klo:19:23
Täs kylällä yks naapuri vetää välillä 5-siipisiä agroluxeja nelosvallulla kun isompi veturi on muissa hommissa.Mallista en oo ihan varma...hitekki 6650-6850...siis tämä pienempi  :P Et ainakin 7tn riittää...kun laittaa etukauhan täyteen soraa  ;D
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: mike - 26.07.08 - klo:20:06
mike mike. Sinä kovan onnen lapsi.
Taisit olla fysiikan tunnilla kelkkamäessä, meinaan nääs jotta jos nostat riittävän riskisti tollasella vechilellä, niin kai se maapallo painuu ales ainakin sen vetäjän kohdalla.

Et muuten möis noita eturatteleita, meiränkin liiterissä on tollainen, mutta väärillä etusilla, gummit olis mut ei vanteita (mistähän sais).

Ja toi korsteeni, jota myös pakoputkeksi kutsutaan, eikös sen kuuluisi olla alapuolinen, eikä pystyputki.

Ja se velttahomma. Eiköhän se tuon kokoluokan valteemin nostolaite ole tehty niin paljon linnunluista, että parempi pysytellä vaan sarka-auroissa tai ainakin pienemmissä ilmajäähdytteisissä.

Meidänkin molemmissa poikittais-akselin päissä olevat kynkät lengottavat jatkuvasti kuin *****n sääret eri suuntiin.

Tuntuu kuin noita kynkkiä saapi tuoda jatkuvasti kuin hillomunkkia kaupunnilta, ja aina ne vaan on väljät.

Muutenkin tuon kokoluokan kääntöauroja olis mukavampi käyttää vähän reilumman kokoluokan veturilla, ei tarvitsisi kääntäessäkään viedä kuin sairasta paskalle. ;)





Kaiken aikaa olin pulkkamäessä,huomaako sen?
En myy vanteita,just myin 2 vanhaa vergua
varsinkin se 188 jotenkin jäi kaiveleen ehkä en
toivu siitä hetkeen kaihoisa olo jäi kun lähti.
Tilalle tuli 690 2wd 2000 tuntia ajettu.Hiano! 8)
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Topker - 26.07.08 - klo:20:45
Oispa komia  :o http://www.blocket.se/vi/16734761.htm?ca=22_s
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: MF-135 - 26.07.08 - klo:21:41
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Ei voi kun nauraa tämän sukupolven kyntötietämykselle- 60-luvulla vedetttiin 135 ferkulla ja vastaavan kokoisilla muilla merkeillä 3x14 tuumaisia. Nykyään on 4x16 kääntöaura, kaikki käännetään, ja voimaa on 90hv. ja se riittää-nokalla kyllä rautaa niin paljon kun mahtuu. näyttää tämän päivän kyntötaito olevan aivan päin h......ä, aurat kulkee perässä kuin ajokoira-vinossa-kallellaan-ja kuski ei osaa muuta kuin radioota säätää. Ne aurat pitää ensin säätää traktoriin nähden linjaan ja valita oikea kyntökelikin... se on taitolaji- tosin se näyttää tämän paivän suorahousukylväjiltä puuttuvan.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: KJL - 26.07.08 - klo:21:57
Tehotarve 5-siipisille puolihinattaville 120 hv ja ylöspäin. Traktorin paino ja -jakauma etenemiselle oleellisempaa. Toki mun kokemukset Hht ja kevyimmiltä mailta.   

Mitä etua puolihinattavista? Emmä oo kaivannu...

Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: articla - 26.07.08 - klo:21:57
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Ei voi kun nauraa tämän sukupolven kyntötietämykselle- 60-luvulla vedetttiin 135 ferkulla ja vastaavan kokoisilla muilla merkeillä 3x14 tuumaisia. Nykyään on 4x16 kääntöaura, kaikki käännetään, ja voimaa on 90hv. ja se riittää-nokalla kyllä rautaa niin paljon kun mahtuu. näyttää tämän päivän kyntötaito olevan aivan päin h......ä, aurat kulkee perässä kuin ajokoira-vinossa-kallellaan-ja kuski ei osaa muuta kuin radioota säätää. Ne aurat pitää ensin säätää traktoriin nähden linjaan ja valita oikea kyntökelikin... se on taitolaji- tosin se näyttää tämän paivän suorahousukylväjiltä puuttuvan.

Mulla oli vielä 90-luvun alkupuolella 52 hevosta töissä 3-siipisen, 3x16 Kvernelandin eissä.
5000 Voortilla meni 5x14 komiasti.
Maat on tosin kevyitä, multavia kHt.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: bouli - 27.07.08 - klo:08:11
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Ei voi kun nauraa tämän sukupolven kyntötietämykselle- 60-luvulla vedetttiin 135 ferkulla ja vastaavan kokoisilla muilla merkeillä 3x14 tuumaisia. Nykyään on 4x16 kääntöaura, kaikki käännetään, ja voimaa on 90hv. ja se riittää-nokalla kyllä rautaa niin paljon kun mahtuu. näyttää tämän päivän kyntötaito olevan aivan päin h......ä, aurat kulkee perässä kuin ajokoira-vinossa-kallellaan-ja kuski ei osaa muuta kuin radioota säätää. Ne aurat pitää ensin säätää traktoriin nähden linjaan ja valita oikea kyntökelikin... se on taitolaji- tosin se näyttää tämän paivän suorahousukylväjiltä puuttuvan.

Joo, 16 tuumaiset nuo muistaakseni olivat ja kyseessä siis kevät kyntö eli luistoon ei tuhraudu tehoa kuten sateen niljastamalla syksyisellä pellolla.

Minulle on joku vanhempi viisas sanonut että kyntää ei pitäisi mikäli on niin märkää että takavetotraktorilla ei pärjää.. Ei huono neuvo.

Yksi pointti on vetotehon tarpeessa, ennen pellot olivat multavampia, ja siten kevyempiä muokata, nykyisen yksipuolisen viljelyn ja raskaan peltoliikenteen tuloksena humus on vähentynyt ja heikentänyt  muokkautuvuutta
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Timppa - 27.07.08 - klo:21:18
Kyl teil pojat on muistot niiiin kullattuja....

Kyl se kyntö takavedolla oli semmosta saatanan vähtäämistä.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Pete - 29.07.08 - klo:12:43
Kiitoksia vastauksista. Selvensi asiaa paljon.
Nostoteho riitänee hyvin ,kuormaaja keulilla painona enkä jaksa uskoa etteikö N:n nostolaitteet kestäis. Paljon vahvempaa tekoa kuin 865:ssa eikä siinäkään Kvernen 3-siipisten ES:n kanssa muita murheita kuin hilkulla oleva nostoteho.
Ei kai tässä muuta kun aurakaupoille :)
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: articla - 29.07.08 - klo:20:27
Kyl teil pojat on muistot niiiin kullattuja....

Kyl se kyntö takavedolla oli semmosta saatanan vähtäämistä.

Riippunee paljolti myös maalajista?
Tietysti piti olla näillä keveilläkin mailla tarkkana auran säätöjen kanssa. Ja vantaat, kärjet, leikkurit täytyi olla kunnossa. Vähänkään kuluneemmilla alkoi ongelmia tulla.
Työntövarsi etenkin oli hyvin tarkka säätää. Kierroksen tarkkuudella piti olla oikeassa mitassa, niin että aura juuri pysyi maassa. Silloin oli "kevyt" vetää. Kuluneilla vantailla ja kärjillä ei tahtonut saada auraa menemään maahan. Työntövartta jos lyhenti niin sitten pysyi maassa mutta vetovastus lisääntyi niin paljon ettei 52 hp ja 2900 kg riittänyt 3x16 Kvernen eissä.
Tekniikkalaji tuo kyntö noilla pikkutraktoreilla. Poika.

5000 voorti oli jo "iso"kone. Sille sopi hyvin 5X14, tietenkin sarkamalli. Siihen aikaan oli aikaa kyntää niin ei tarvinnu joka toisella viillolla jäähdyttää toisen puolen siipiä ilmassa.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: Timppa - 29.07.08 - klo:20:58
Tekniikkalaji tuo kyntö noilla pikkutraktoreilla. Poika.

***Tod näk mää olen sinua vanhempi. Olen 42 vee.
Otsikko: Vs: Kääntöaurat
Kirjoitti: articla - 29.07.08 - klo:21:34
Tekniikkalaji tuo kyntö noilla pikkutraktoreilla. Poika.

***Tod näk mää olen sinua vanhempi. Olen 42 vee.

Heh, poikanen vielä. ;)
Enkä tarkoita pahalla.
Tuli vain tuo poika tuosta kun totesit pojilla muistojen *****ttuneen...