Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lope - 22.01.13 - klo:09:02
-
Pystyykö joku nyt arkumentoimaan järkevästi kumpi noukkari on parempi. Mulla kun ei oo kun pötikästä kokemusta, ja siitä jo liian kauan. Nyt on tehtävä päätös. Rapiat kolkyt kuutioinen vaunu tullee, mut en kyllä taida pystyy Torron järeyteen, eli toi europrofin kokoluokka on kyseessä. Hinnassa kun ei oo näköjään paljoo eroo. Oma kuppi on juur nyt Strautmanniin päin kallellaan. Mut ku entinen pötikkä kesti 9 vuotta. Ja paljon ajoo. Ja varmaan vielä kestäis enskii kesän, pikku remontoinnilla. Se jääköön varalle.
-
Eikö nämä ole aina makuasioita. Itse taisteltiin saman kysymyksen ääressä tasan vuosi sitten ja päädyttiin Europrofiin. Ratkaisevana tekijänä oli huolto oulun alueella. Strautmanniin ei ollut oikee mitään takuuta huollosta, joku lypsykoneen huoltomies kuulemma voi auttaa jos hätä tulee ;)
Ollaan yhden kesän jälkeen oltu tyytyväisiä europrofiin. 130 hp traktorilla on vedetty ja kaikki hepat on tiukilla. Pienemmä ei kannata edes kuvitella. Vaunussa ei ollut mitään vikaa mutta lakkapään hapottaja temppuili sitäkin enemmän.
Huolto on ollut suht helppoa, mutta pesemiseen menee kyllä paljon aikaa.
Straussissa parempaa ainakin renkaat. Eli saa isommalla vanteella ja näin leveämpää kumia. Koskaan ei renkaat ole liian leveät.
-
No näin se on että leveempi rengas parempi, mutta mitä vaikutusta sillä huollolla on? Ei tuota pötkkääkään kukaan muu oo huoltanu kun mie ihe. Onks se jotenki yleisesti käytetty menetelmä tuo huoltomies näilläkii noukkareilla?
-
Europrofiin löytyy leveämpää rengasta 710/35R22.5 kokoisena mutta halkaisijaan tulee muutama milli tappiota. Teliä pystyisi helposti "korottamaan" isompien pyörien mahduttamiseksi. Työpaikalla kimppavaununa kahden tilan välillä on toiminu Europrofi ainakin seitsemänä tai kahdeksana kesänä. Mitään suurempaa mekaanista vikaa siinä ei ole ollut. Huoltoukko on kerran käynyt oikaisemassa sullojan sormia kun alkoi kuluttamaan teriä epätasaisesti. Vetokoneena on ollut 6850HT ja T170. Kuski on laittanut toivomuslistalle karhon "painatusrullan".
Urakoitsijalle on tulossa jo neljäs Strauttmanni ensi kesäksi. Kokoluokka ollut yleensä Europrofia "vähän" suurempia ja vetokoneina T190, 7430JD, 612LSA & 936 Fentti. 8)
Terveisin polkijamies!
-
No näin se on että leveempi rengas parempi, mutta mitä vaikutusta sillä huollolla on? Ei tuota pötkkääkään kukaan muu oo huoltanu kun mie ihe. Onks se jotenki yleisesti käytetty menetelmä tuo huoltomies näilläkii noukkareilla?
Ei olla itsekkään huoltomiestä kertaakaan käytetty. Mutta siinä tilanteessa kun heinää on kymmeniä hehtaareja nurin ja takuunalaisesta kamppeesta särkyy jokin ohjausyksikkö mistä ei ole mitään ymmärrystä itsellä, on kiva jos huoltomiehen saa vuorokauden sisällä paikalle.
Meillä on juurikin nuo 710/35R22.5 renkaat. Täydellä kuormalla nuokaan ei olleet yhtään liian leveät viime kesänä.
-
Pohjoisessa kai pötikkä ainoa vaihtoehto, ihan peltouskottavuuden perusteella ;D
Kyllä sillä huollollakin jokin merkitys on jos on vähänkään hienompaa tekniikkaa ja käyttöönotto opastus olis varmaan myös ihan kiva.
Nhk:n oulun seudun huoltoa en menis kehumaan. Samat miehet tekee robo- ja koneremppaa niin ei niitä tahdo saada millään paikalle. Täällä odoteltiin muutama vuosi takaperin uuteen vanhaan welgeriin pätevää huoltomiestä (kävi sitä tosiaan joku ihmettelemässä) yöhön asti.
Mukavasti oli heinää karholla mutta onneksi oli vanha paalain käytettävissä.
-
Kokemusta on molemmista. Ensin pöttinkeristä, en tiedä kuoliko vanhuuttaa vai mikä mutta ei toiminut sitten koskaan. aina jotain pientä ja välillä vähän suurempaakin. Rautmanni taas ollu paljon parempi! tuli uutena mutta yksinkertaisempi ja vaikuttaa vankalta vehkeeltä. sähkövikaa hieman ollut kun takaportin anturit herjailevat mitä sattuu, mutta pöttinkeriin verrattuna pohjakuljetin paljon järeämpi. ehdottomasti ääni strautmannille
-
Tottakai strautman. Mutta mikä vika kronessa on..?? Meille tuli viime keväänä Krone ZX vaunu ihan hyvä se ollu. Noukinvaunut on perusvarmoja koneita jos vertaa paalaimeen :)
-
Ei voi ketoo, mutta strautmann.
-
Noukkari on yksinkertanen, heleppo huoltaa jne.. Siitä huolimata nykysi tarkkuussilippurivaunu käytösä. Urakoittija teki 5vuotta krone 4XL :llä.
Tuli ikävä tarkkuussiliputtua :-X
-
Mul on kokemusta tosta pötskästä jo 9 vuotta. Sillä korjataan enski kesänä, mutta vähän varakoneen virassa saa olla. Koskaan en oo kuullu että 9 vuotias Krone ois rehunkorjuussa edelleen, ainakaan samalla isännällä. Siks ei Kroonee. Uskon että pötskä ja Strautman kestää sen 3000 ha. Minkä pitääkin. Edelleen oon kalleellaan strautmanniin. Hinta on näköjään tasan sama. Mut kun on tulossa muutaki samassa kaupassa, aurat ja muuta sälää, nii nehän noi näköjään jommalle kummalle kupin kallistaa. Huomenna lissää.
-
Ei pahemmin liity aiheeseen... Mutta 95 vuodesta ollu Krone kimppakoneena. Alkuperäinen noukin ja sulloja. Piikkejä ja kaaria vaihdettu vuosittain. Pääketju kerran. Ei mitään vakavampia vikoja.
-
Suosittelen pötikkää, meillä on nyt menossa kolmas vaunu. Ollu lade-, europrofi ja nyt torro. Ja ota torro, koska voima välitetään vaihelaatikolla eikä ketjuilla. Torro 5100D + NH TS110A, onnistuu ihan hyvin tosin yhtään pienemmällä ei taho onnistua.
Lisäks pötikkä kestää ajaa huoletta hapolla, maalit ei lähe. Kevyempi kuin strautman. Lisäksi huolto on toiminu todella hyvin, tilatut osat tulee n. 1vrk:n sisällä.
-
Pötikkä tuli. Mutta olipa tasasta. Historia paino ja muut myllyt mistä kauppaa väännettiin. Jos oisin ollu pelkkää vaunua ostamassa niin voi olla et ois menny toisin. En kyl tiiä vieläkään kumpi ois parmpi mutta joskus pitää tehä päätös jonka kanssa on elettävä. Että näin tällä kertaa.
-
Hei.
No minkälainen? Europrofi 5000L vai D vai joku muu???
-
5000 ep iliman niitä keloja.
-
Tehtaalla pari kertaa vierailleena Pötikän laatu ja osien mittattarkkuus
on vakuuttavaa :o
-
Hei.
Olisiko mahdollista saada tiukkaa arviointia/palautetta näin ekan rehun jälkeen.
ps: jos on tehty
pps: heinät nupilla, vettä tulee...
-
Sitten nuo koneet ajetaan vaihtokonejonoon kun niistä on kulunut rauta pois sellaisesta paikasta jonne sitä ei saa mitenkään lisättyä. Merkeissä lienee se ero, että tuo paikka vähän vaihtelee ??
-
http://www.mascus.co.uk/agriculture/used-self-loading-trailers/strautmann-giga-vitesse-3601-cfs/pglmufzq.html
onko halvempi kun suomessa?
-
Sitten nuo koneet ajetaan vaihtokonejonoon kun niistä on kulunut rauta pois sellaisesta paikasta jonne sitä ei saa mitenkään lisättyä. Merkeissä lienee se ero, että tuo paikka vähän vaihtelee ??
Joissakin vempeleissä on semmoset pultilla kiinni olevat kulutuspalat joita voi vaihtaa ihan omin pikku kätösin ja vaivaamatta konekauppiasta. Tietysti jos happohöyryt jäytää palkista paksuutta pois, niin siihen vaivaan se vaihtorivi...sitten.
-
Sitten nuo koneet ajetaan vaihtokonejonoon kun niistä on kulunut rauta pois sellaisesta paikasta jonne sitä ei saa mitenkään lisättyä. Merkeissä lienee se ero, että tuo paikka vähän vaihtelee ??
Joissakin vempeleissä on semmoset pultilla kiinni olevat kulutuspalat joita voi vaihtaa ihan omin pikku kätösin ja vaivaamatta konekauppiasta. Tietysti jos happohöyryt jäytää palkista paksuutta pois, niin siihen vaivaan se vaihtorivi...sitten.
Pitää paikkansa. Pääosan kuluvasta raudasta voi vaihtaa ja se tuleekin vaihtaa itse ja ajoissa. Mutta terien ja vastaterien kiinnitysraudoista irtoaa metallia maailmaan. Voi olla että sekin rauta kuluu joka on hitsattu kiinni runkoon. Sitten vaunu on sellainen että silpun pituutta ei pysty enää säätämään kuin liian pitkäksi.
Sitten se kone viedään vaihtokonejonoon pestynä ja kiilloitettuna. Ehkä terätkin just vaihdettu ;D Mutta kun ei vaan toimi kunnolla ;)
-
5000 ep iliman niitä keloja.
No mitenkä se ensimmäinen kesä uuden vaunun kanssa kului?
Minkä laista pinta-alaa tälläisellä 30m3 vaunulla kehtaa alle 4km matkoilta siiloihin kelkota?
-
Viime kesänä ensimmäistä kertaa karhotettiin heinät tuollaista pöttingerin europrofi 5000 noukkaria varten.
Veturina vain tuollainen 130 heppanen maasika, ja silti vähän suuremman möykyn kohdalla alkoi varoräikkä huutamaan kärryssä ja noukkari jumissa. Onko tuo ihan normaalia? Mietin vaan että eikö tuota noukkaria ole tarkoitettu vetää aika paljon suuremmilla vehkeillä ja kestäis siis enempikin tehoa vetää läpi? Vai onko tuo kolmen karhon yhteen vetäminen vaan sellainen juttu, että saa pari kertaa kuormassa olla jumia aukomassa?
-
Viime kesänä ensimmäistä kertaa karhotettiin heinät tuollaista pöttingerin europrofi 5000 noukkaria varten.
Veturina vain tuollainen 130 heppanen maasika, ja silti vähän suuremman möykyn kohdalla alkoi varoräikkä huutamaan kärryssä ja noukkari jumissa. Onko tuo ihan normaalia? Mietin vaan että eikö tuota noukkaria ole tarkoitettu vetää aika paljon suuremmilla vehkeillä ja kestäis siis enempikin tehoa vetää läpi? Vai onko tuo kolmen karhon yhteen vetäminen vaan sellainen juttu, että saa pari kertaa kuormassa olla jumia aukomassa?
Itsellä likimain samanlainen kärri ja traktori. Miettinyt itsekin karhottamista, mutta heinän pitää olla aika kuivaa että tuolla yhdistelmällä menee ilman suurempia ongelmia. Jumbolla ja Torrolla näistä Pötiköistä menee sitten jo paremmin tavara lävitse. Toki jos karhot ei isoja esim.kolmannessa teossa niin onnistuu europrofillakin karhotettuna.
-
Jännä homma, töissä on nyt vedetty karhotettua neljättä kesää 5000:lla aina 3x3,2 tai 3x3,7 alalta eikä mitään ongelmaa ole ollut räikkien kanssa. Läpi menee sekä kuivaa että liian kosteaa... Ainut murhe on karhon painatusrullan puute. Veturina T170 Valtra.
-
Mä kans luulin että alle 200 hepalla tuota kärryä ei sais nöyrtymään. Esitteessä tehotarve oli muistaakseni 130hp. Mietin tässä että onko siinä joku säätö? Esitteessä näyttää olevan Nivelakseli - suojaus 1800 Nm
-
Mä kans luulin että alle 200 hepalla tuota kärryä ei sais nöyrtymään. Esitteessä tehotarve oli muistaakseni 130hp. Mietin tässä että onko siinä joku säätö?
Pysyykö kierrokset tuolla massikalla optimissa ennenkun räikkä antaa periksi? Se kun kertaantuu sullojalle nopeasti massa jos kierrokset pääsee laskemaan ja momentit nousee räikän rajoille.
Ja räikkäkytkimen saa kyllä herkistymään lopullisesti jos pääsee kunnolla roikaamaan...
-
Mä kans luulin että alle 200 hepalla tuota kärryä ei sais nöyrtymään. Esitteessä tehotarve oli muistaakseni 130hp. Mietin tässä että onko siinä joku säätö?
Pysyykö kierrokset tuolla massikalla optimissa ennenkun räikkä antaa periksi? Se kun kertaantuu sullojalle nopeasti massa jos kierrokset pääsee laskemaan ja momentit nousee räikän rajoille.
Ja räikkäkytkimen saa kyllä herkistymään lopullisesti jos pääsee kunnolla roikaamaan...
Kyllähän ne kierrokset joskus laskee kun sitä tehoa ei ole liikaa, mutta harvoinpa alle 1800r/min. Seuraavaksi kesäksi eteen luvassa 50 hp lisää tehoa niin mietityttää ollaanko jatkuvasti räikkää huudattamassa. Saako tuota "herkistymistä" millään kuriin?
-
Weijo vei jalat suusta... Ite huomasin paalaimen kanssa kun joutui vaihtamaan nöyremmän vetokoneen eteen että tukoksia tulee huomattavasti useammin kun vauhti loppuu sullojasta kierrosten laskiessa.
Jos räikästä on pahin uutuuden jäykkyys päässyt loppumaan niin ei auta kuin vaihtaa uutta osaa tilalle. Voi olla ihan järkevä vaihtoehto ostaa uusi akseli tilalle ja jättää vanha varalle.
-
joskus tuolla jo aikaisemmin mainitsin, jotta strautmann. on sitä kokeiltu muillakin merkeillä, vaan kun niiden akseli huutaa hoosiannaa jo puolilla tehoilla ja huoltomiesten lääke oli, jotta hitsataan se akseli jäykäksi. sitten katkesi se sulloja. koko helevetin roottori irti poikki.
-
Vetää niihin räikkiin enempi momenttia... näin ite ainakin olen tehnyt... Pirunmoinen sotuku kun 15km/h laukassa räikkä pärähtää.... Strautmanni on ainakin kestäny sen... pötikästä levis laatikko, tosin tiedä oliko se vai vanhuus syynä,,, kuulemma ei ole ennen menny osia... niinpä vissiii.... löytys muuten 6600 jumpon ekaan kulma vaihteeseen uudet laakerit hylystä jos joku tartteis...
-
Meillä europrofissa waltersaidin akseli räikällä. Räikässä isot kaksi pötkylää kynsillä joita jousilautaspakka puristaa ulkokehän koloihin. Alkaa lipsua todella helposti jos kynnet kuluu. Lautaspakkaa voi kiristää mut yleensä kynnet kuluneet ettei ehdi kiritää ajoissa. Hitsasin kynnet kuntoon kun varaosan saanti vaikeaa tuohon akseliin. Uudet on nyt valmiina,240 e hinta hirveä moisista. Vois kai teettää sorvarilla moiset. Kannattaa purkaa akseli ajoissa jotta saa osat aikanaan.