Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jerry - 09.01.13 - klo:21:07

Otsikko: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Jerry - 09.01.13 - klo:21:07
Tuli tänään säädettyä carraron etuakselista olkatappien välystä. Otin vain yläpään tapin kiinnityslevyn alta niitä muovisia shimmilevyjä pois. Säätelin niinkuin ohjeessa neuvottiin, että välykseksi jäi n. 0,1mm rengasraudalla lujaa vääntäen. Mutta sitten kun laski koko koneen painon etupyörien varaan, värähti heittokellon viisari jo 0,25-0,30 mm.

Vähäsen jäi vaivaamaan, että jäikö nyt kumminkin liikaa välystä? Huolto-oppaassa oli ohje, että välykseksi 0,00 - 0,10 mm ja välystä mitattaessa väännetään raudalla etuakselin ja navan välistä.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Greenpwr - 09.01.13 - klo:21:30

 Onko ja jos on, niin mikä on alalaakerin kunto, kun yleensä välykset korjaantunut uudella laakerilla kaikista helpoiten?
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Monttööri - 09.01.13 - klo:22:17
Eikös tuossa carrarossa ole liukupinnat siellä tappien vastapuolessa ?  Joskus käy niin että se liukupinta irtoaa ja liikkuu pesässään tapin mukana  Tämän huomaa siitä että välykset kasvavat kun jonkin aikaa on ajanut
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Jerry - 09.01.13 - klo:23:12
En ottanut muutakuin yläpään auki, kun välykset oli noin 0,5mm ennen säätöä, joten ei tuo aivan rikki ollut.

Yläpäässä oli vain spiraalimaisesti uritettu pusla lyötynä etuakseliin ja siinä pyörän takana näkyvän 3 pultilla kiinnitetyn latan alla on olkatappi (king pin), joka vastaa tuohon puslaan. Sivuttain tuossa ei välyksiä vielä tuntunut, ainoastaan olkatappien suuntaisesti. Ajattelin nyt säätää ajoissa, ettei lähde kulumaan sitten muuten.

Alapäässä on kuvien muukaan puslapari. Etuakselin puolella on kuppi ja alempaan olkatappiin on lyöty kartiomainen osa. Tai no paskaakos tässä selitän...

(http://img29.imageshack.us/img29/9052/olkatapitcarraro.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/29/olkatapitcarraro.png/)

Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Monttööri - 09.01.13 - klo:23:19
 Sama systeemi näyttää olevan kun 605 joka oli joskus talossa ja tuosta kuvasta osaa päätellä mikä pinta irtoaa kun laakeri toimii "väärin". Enempi etukuormaajakoneen vika kuulemma tuo tapin vastapinnan irtoaminen ja ehkä myös huollonkin puutetta. :( 
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Jerry - 10.01.13 - klo:10:43
Sama systeemi näyttää olevan kun 605 joka oli joskus talossa ja tuosta kuvasta osaa päätellä mikä pinta irtoaa kun laakeri toimii "väärin". Enempi etukuormaajakoneen vika kuulemma tuo tapin vastapinnan irtoaminen ja ehkä myös huollonkin puutetta. :(

Valmetissa se ei voi oikein olla huollonkaan puutetta, kun 6400:ssa ei ainakaan ole ollenkaan rasvanippoja! Minkäs sille sitten tekee. On tuolla munkin omalla nyt 6000h ajettu, eikä väljää ole, mutta ei oo EK:takaan. Tuossa Casessa on ihan sama etuakseli, mutta siihen on älytty laittaa nipat tehtaalla. Siinä sitä välystä jo olikin, mutta on siinä etukuormaajakin. Kyllähän sen tietää kuinka siinä käy, jos tuo alempi pusla pääsee kuivaksi. Aika äkkiä narahtaa laakerikuppi irti akselilta.

Sitä en kyllä tajua, että miten erilailla tuo on Valmetissa tehty, kun se kestää tuon verran tunteja ilman rasvausta.


Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Hervast - 10.01.13 - klo:11:07
Olen ymmärtänyt että Valmetin kohdalla carraron suurin ongelma on riittämätön ainevahvuus yläkupin ympärillä. Toki jos laakerointi pääsee väljyyttään lonksumaan, niin hakkaahan se ajastaan sen laakerikupin irti...

Omassa koneessa on teollisuus carrarossa ainakin ensimmäisen omistajan mukaan toisella puolella alkuperäiset olkalaakerit, mut siinä onkin rasvanipat. Etukuormain on ja 9200 tuntia nyt mittarissa. Toiselle puolen vaihdoin laakerit 8500 tunnin kohdalla kun oli pientä välystä ja öljytiivisteitä piti samalla vaihtaa.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Jompero - 10.01.13 - klo:13:17
Valmetissa se ei voi oikein olla huollonkaan puutetta, kun 6400:ssa ei ainakaan ole ollenkaan rasvanippoja! Minkäs sille sitten tekee.

Mutta olkatapis lienee valmiina M8 jenka johon voi nipan ruuvata
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Monttööri - 10.01.13 - klo:13:26
Sama systeemi näyttää olevan kun 605 joka oli joskus talossa ja tuosta kuvasta osaa päätellä mikä pinta irtoaa kun laakeri toimii "väärin". Enempi etukuormaajakoneen vika kuulemma tuo tapin vastapinnan irtoaminen ja ehkä myös huollonkin puutetta. :(

Valmetissa se ei voi oikein olla huollonkaan puutetta, kun 6400:ssa ei ainakaan ole ollenkaan rasvanippoja! Minkäs sille sitten tekee. On tuolla munkin omalla nyt 6000h ajettu, eikä väljää ole, mutta ei oo EK:takaan. Tuossa Casessa on ihan sama etuakseli, mutta siihen on älytty laittaa nipat tehtaalla. Siinä sitä välystä jo olikin, mutta on siinä etukuormaajakin. Kyllähän sen tietää kuinka siinä käy, jos tuo alempi pusla pääsee kuivaksi. Aika äkkiä narahtaa laakerikuppi irti akselilta.

Sitä en kyllä tajua, että miten erilailla tuo on Valmetissa tehty, kun se kestää tuon verran tunteja ilman rasvausta.

Olen ymmärtänyt että laakerointi Sige-Danassa olisi toisen tyyppinen, mutten ole varma  :-\ Mullakin on kokemusta Carraron välysten säädöstä, muita sensijaan ei ole  tarvinnut säätää.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Jerry - 11.01.13 - klo:00:22
Tuossa Casessa on ihan sama etuakseli, mutta siihen on älytty laittaa nipat tehtaalla. Siinä sitä välystä jo olikin, mutta on siinä etukuormaajakin. Kyllähän sen tietää kuinka siinä käy, jos tuo alempi pusla pääsee kuivaksi. Aika äkkiä narahtaa laakerikuppi irti akselilta.

Sitä en kyllä tajua, että miten erilailla tuo on Valmetissa tehty, kun se kestää tuon verran tunteja ilman rasvausta.

No nytpä tiedän senkin. Valmetissa tuossa olkanivelessä on kartiorullalaakerit ylä- ja alapuolella, kun taas Casessa on vain puslat eli liukulaakerit. Puslahan nyt kuluu väkisinkin vaikka vikaa ei varsin olisikaan, mutta rullalaakerin ei kyllä pitäis säätöä tarvita.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: maraani - 06.10.17 - klo:10:22
Olen kai sen joskus tarkistanutkin, mutta eikös Maxxumissa (vm. 1995) ole Carraron etuakseli? Tarkistin laskusta, että neljä ja puoli vuotta sitten keväällä oli Maxxumi etuakseliremontissa, jossa laskun mukaan oli vaihdettu "Olkatappi ylempi 2 kpl ", "Olkatapin laakeri ylempi 2 kpl", "Olkatapin laakeri alempi 2 kpl " sekä "Olkatapin tiiviste 4 kpl". Aikaisemmista remonteista en tiedä, meille oli ensimmäinen. Traktori oli ollut meillä siihen mennessä vajaat kuusi vuotta ja kokonaistuntimäärä käyttötuntimittarissa oli 10750.

Ihmetteln tätä siksi, kun vaikuttaisi siltä, että etupyörät keikkuu taas. Käyttötunteja on mittariin remontin jälkeen kertynyt noin 2000 ollen siis 12800. Traktorissa on etukuormaaja ja sitä käytetään 2/3 vuodesta joka päivä säilörehun käsittelyyn ja muunakin aikana toki monenlaiseen hommaan.

Onko tämä ominaisuus vai seurausta huoltajan laiskuudesta? Ja täytyykö tuo remontti teettää aina parin vuoden välein. Maksaa ainakin puoltoista tonnia.

Muoks. aina NELJÄN vuoden välein :)
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Susikoski - 06.10.17 - klo:19:25
Olen kai sen joskus tarkistanutkin, mutta eikös Maxxumissa (vm. 1995) ole Carraron etuakseli? Tarkistin laskusta, että neljä ja puoli vuotta sitten keväällä oli Maxxumi etuakseliremontissa, jossa laskun mukaan oli vaihdettu "Olkatappi ylempi 2 kpl ", "Olkatapin laakeri ylempi 2 kpl", "Olkatapin laakeri alempi 2 kpl " sekä "Olkatapin tiiviste 4 kpl". Aikaisemmista remonteista en tiedä, meille oli ensimmäinen. Traktori oli ollut meillä siihen mennessä vajaat kuusi vuotta ja kokonaistuntimäärä käyttötuntimittarissa oli 10750.

Ihmetteln tätä siksi, kun vaikuttaisi siltä, että etupyörät keikkuu taas. Käyttötunteja on mittariin remontin jälkeen kertynyt noin 2000 ollen siis 12800. Traktorissa on etukuormaaja ja sitä käytetään 2/3 vuodesta joka päivä säilörehun käsittelyyn ja muunakin aikana toki monenlaiseen hommaan.

Onko tämä ominaisuus vai seurausta huoltajan laiskuudesta? Ja täytyykö tuo remontti teettää aina parin vuoden välein. Maksaa ainakin puoltoista tonnia.
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Köntys - 06.10.17 - klo:19:29
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Puuhevos pukki   ;D

(https://lh3.googleusercontent.com/-RDXCPKnuWnM/VzxAsOGHNEI/AAAAAAAABdE/dBIRWtvO7cI3AvosHpuXtuVmORraqOw4g/w530-h398-n/IMG_20160518_131243.jpg)
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: SKN - 06.10.17 - klo:19:39
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Puuhevos pukki   ;D

(https://lh3.googleusercontent.com/-RDXCPKnuWnM/VzxAsOGHNEI/AAAAAAAABdE/dBIRWtvO7cI3AvosHpuXtuVmORraqOw4g/w530-h398-n/IMG_20160518_131243.jpg)

Onko toi carra?
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Apilas Jr. - 06.10.17 - klo:19:40
Ne laakerien pukit venyy se on kuuluisa carran vika.

Puuhevos pukki   ;D

(https://lh3.googleusercontent.com/-RDXCPKnuWnM/VzxAsOGHNEI/AAAAAAAABdE/dBIRWtvO7cI3AvosHpuXtuVmORraqOw4g/w530-h398-n/IMG_20160518_131243.jpg)

Sähkökiuas? Eikö kesselimaha jaksa kantaa klapeja saunalle?
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Cynic - 06.10.17 - klo:19:44
Lainaus
Maksaa ainakin puoltoista tonnia.

Aika kallista. Edellisessä oli Comaxle, laakerit 34,- kpl ja pari tuntia pajalla. Kesti ajoa 3400h, ei ek.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: maraani - 06.10.17 - klo:20:29
Lainaus
Maksaa ainakin puoltoista tonnia.

Aika kallista. Edellisessä oli Comaxle, laakerit 34,- kpl ja pari tuntia pajalla. Kesti ajoa 3400h, ei ek.
Joo niin on! Siis en tiedä paljonko työtunteja kuluu olkatappiremontissa, mutta noi aikaisemmassa viestissä luettelemani osat (tapit, laakerit ja tiivisteet) oli maksanu silloin viimeksi yli seitsemänsataa.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Varjo79 - 07.10.17 - klo:22:05
Maksaa ne ihan saa.tanasti carmalaaroviin. Laitoin jokuvuositakasin tohon megan teollisuus versioon ko hilppeitä. Ja meinas hermo mennä ku kuulin hinnan. Tuos ei muuten ole mitään säätö levyjä. Samoin pallonivelet makso ihan hel.vetisti👿
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: jusu - 07.10.17 - klo:22:24
Lainaus
Maksaa ainakin puoltoista tonnia.

Aika kallista. Edellisessä oli Comaxle, laakerit 34,- kpl ja pari tuntia pajalla. Kesti ajoa 3400h, ei ek.
Joo niin on! Siis en tiedä paljonko työtunteja kuluu olkatappiremontissa, mutta noi aikaisemmassa viestissä luettelemani osat (tapit, laakerit ja tiivisteet) oli maksanu silloin viimeksi yli seitsemänsataa.

joo osat on kallihit mutta ei siinä remontis niin kauhian kauaa mee jos ei tartte kotkaalla, eli pesät on ehejät.. sanoosin että josei paripyöriä niin tunnis tekee puolen helposti yksin josei tartte muuta vaihtaa ja kone on pesty
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Hervast - 07.10.17 - klo:22:41
Ite kun tein etuakseliin remppaa, niin alotin tekemällä hallitunkin nokkaan telineen navalle. Sitte on nätti nostella korko kohdalleen ja vetää napa murroksineen ja akseleineen ulos sepitettäväksi.
Otsikko: Vs: Etuakselin olkalaakerien säätö
Kirjoitti: Varjo79 - 08.10.17 - klo:17:45
Se tuos rempas oli ihan per.keleellinen työ että saine vanhat laakeri puslat irti siittä aksilasta. Ylemmät lähti hiukan helpommin. Mutta alempiin piti hitsailla melkonen jatkovarsi jolla nutkutteli liikkeelle. Muutaman kerran piti hitsata ku aina lohkes se kaulus siittä. Kunnes keksin laittaa sopivan holkin ja ympäriasti sauma. Ja reilulla kahdenmetrin varrella vääntöö niin saa.tanasti. Samalla ku toinen anto lekaa toisesta päästä. Milli milliltä lähti liikkeelle. Ylemmät lähti ihan  ku hitsas metrisen raydan kiinni parista kohtaa. Eine alemmat puslat kyllä kovin helpolla paikalleenkaan menny👿