Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kuja05 - 19.07.08 - klo:18:15
-
Mikä vikana, kun fiat neliveto kytkettynä vetää vain toisella eturenkaalla? Mitään ainakaan isompaa kolinaa eikä rotinaa kuulu.
-
oisko tuolta vetoakseli poikki ...............
-
Lukko paskana. HÄÄHÄÄ!
-
Mikä vikana, kun fiat neliveto kytkettynä vetää vain toisella eturenkaalla? Mitään ainakaan isompaa kolinaa eikä rotinaa kuulu.
Olet sä varma, että se on Fiat? Ettei vain olisi kitkalukolla varustettu Valtra.
-
Mikä vikana, kun fiat neliveto kytkettynä vetää vain toisella eturenkaalla? Mitään ainakaan isompaa kolinaa eikä rotinaa kuulu.
Mikä Fiude mahtaa olla kysymyksessä? Kaikenlaisista on kokemusta mutta ei kyllä samanlaisesta tapauksesta. Vaihtoehtoja on mielestäni nämä:
1. Yrität vedättää tilantessa jossa lukko ei kytkeydy.
2. Lukko tai sen kytkentämekanismi rikki.
3. Vetoakseli toiselta puolen poikki (Tätä en kyllä pidä mahdollisena).
4. Tasauspyörästössä vikaa.
5. Vetämättömän puolen planeetassa vikaa.
6. Huijaat ja yrität saada vannoutuneet Fiude kannattajat pois tolaltaan.
Joo ihan oikeasti kerro Fiuden tyyppi niin voin yrittää antaa täsmäneuvontaa. Ihmeisiin en toki näin netissä pysty, mutta ehkä jotakin apua kuitenkin? Kokemusta noista vehkeistä on kertynyt kuitenkin jonkin verran. Aukkojakin tosin on kaikkia malleja en ole ehtinyt hajottaa ja purkaa :D :D
-
Taannoin minulla oli fiat 640, sen piti olla neliveto, todellisuudessa se kylläkin oli 3wd, etupäässä koskaan vetänyt kuin toinen puoli...
-
Kyllä kysessä on ihan oikea fiat. Malli 65-90.
-
näissä hammaslukollissa fiateissa vetoakselit on kulutus tavaraa. eli tod.näk vetari poikki.
110-90 fiiattiin tuli tästä syystä vuonna 95 kitkalukko.
------
valtrassa on nykyjään levylukko edessä (t). pitää hyvin. sen on saanut lisävarusteena vuodesta 1988 alkaen.
------
mikäs lukko muutes uusissa massikoissa on? akseli merkki sama kun vallu ja fentti.
-------
jontikassa ei ole minkään laista lukkoa edessä.
-
Siihen kannattaa ehdottomasti laittaa;
Esabin Lukko
On niin kevyt laite ettei haittaa mitään vaikka pyörivät samaa tahtia etukiekot kaiken aikaa
-
Yksi tosiasia aina unohtuu kun puhutaan nk.kolmivedosta.
Kyllähän lukottomassakin molemmille puolille menee sama vääntömomentti,jos vaan toinen pyörä pyörii niin on sitten pito huonompi ratkaisevasti..
Meni viisastelun puolelle.
Mulla oli pitkään 80-90 hammaslukolla,vetoakselia en poikki saanut vaikka joskus oli metsässä tilla jossa peruuttamalla ylämäkeen kannon yli,ketjut edessä ja käytännössä vain toinen etupyörä veti toisen ollessa ilmassa.
Hammaslukon heikkous on siinä,että voimansiirto on helppo ylikuormittaa esim.etukuormaajan kanssa ihan vaikka sorapihalla...
-
Hyvä peli Fiiu on . Kokemusta löytyy vanhoista Fiateista . Äestelin ja kyntelin niillä kotitilalla . Vanhat Fiatit oli takuu varmoja pakkaselle käyntiin lähtiöitä . Kömpelöitä olivat . Rivarinpihoilta lumen ajo vaati melkoista harjoittelua . 70 luvun lopulla tuli malleja joita käyntiin ei saanut pakkasella itkemälläkään (tonnisia lukuun ottamatta) :). 80 luvun mallit olivatkin parempia.
-
Huoltomies epäili, konetta näkemättä, vetoakselin katkenneen. Minkäälaista ylimääräistä ääntä etuakselistosta ei kuulu. Onko vetarin vaihto miten iso homma? Onnistuuko traktori harrastelijalta, vai onko viisaanpaa kääntyä ammattilaisen puoleen?
-
Huoltomies epäili, konetta näkemättä, vetoakselin katkenneen. Minkäälaista ylimääräistä ääntä etuakselistosta ei kuulu. Onko vetarin vaihto miten iso homma? Onnistuuko traktori harrastelijalta, vai onko viisaanpaa kääntyä ammattilaisen puoleen?
Onnistuu kyllä kun on tarkkana. Pyörä pois, napa auki, seger pois ja aurinkopyörä irti. Sitten olkatapit pois ja navan runko pois. Etuakselin päältä vetoakselin lukituspultti auki ja akseli lähtee vetämällä pois. Jos on katkennut sisälle menee vaikeaksi ja vaatii varmasti tasauspyörästö irrottamisen, silloin joutuu purkamaan myös toisen puolen. Samalla kannattaa katsoa ja vaihtaa kuluneet tiivisteet, puslat ja laakerit.
-
Huoltomies epäili, konetta näkemättä, vetoakselin katkenneen. Minkäälaista ylimääräistä ääntä etuakselistosta ei kuulu. Onko vetarin vaihto miten iso homma? Onnistuuko traktori harrastelijalta, vai onko viisaanpaa kääntyä ammattilaisen puoleen?
Onnistuu kyllä kun on tarkkana. Pyörä pois, napa auki, seger pois ja aurinkopyörä irti. Sitten olkatapit pois ja navan runko pois. Etuakselin päältä vetoakselin lukituspultti auki ja akseli lähtee vetämällä pois. Jos on katkennut sisälle menee vaikeaksi ja vaatii varmasti tasauspyörästö irrottamisen, silloin joutuu purkamaan myös toisen puolen. Samalla kannattaa katsoa ja vaihtaa kuluneet tiivisteet, puslat ja laakerit.
Pyörä pois ,koko napa irti kääntökotelon laipasta, vetoakselin lukitus pultti auki ja akseli vedetään pois. Noissa vanhemmissa ei tarvi irrotella olkatappeja ja purkaa napaa.
-
-------
jontikassa ei ole minkään laista lukkoa edessä.
Riippuu muuten siitä että minkälaisella etuperällä jontikka on varustettu!
Jontikka käyttää myös kitkalukollista etuperää! :)
-
näissä hammaslukollissa fiateissa vetoakselit on kulutus tavaraa. eli tod.näk vetari poikki.
110-90 fiiattiin tuli tästä syystä vuonna 95 kitkalukko.
------
valtrassa on nykyjään levylukko edessä (t). pitää hyvin. sen on saanut lisävarusteena vuodesta 1988 alkaen.
------
mikäs lukko muutes uusissa massikoissa on? akseli merkki sama kun vallu ja fentti.
-------
jontikassa ei ole minkään laista lukkoa edessä.
Ainakin meillä olevissa on kitkalukko. Tosin kait sen voi luokitella et se ei oo lukko, kun eihän se oo. Tosin kertaakaan ei ole tullut pitävämmälle lukolle tarvetta ::)
-
Kiitos kaikille asiantuntevista kommenteista. Täytyy korjata traktori, kun muilta töiltä kerkeän.
-
Jos traktorilla tehdään enimmäkseen etukuormaimella lastaushommia ja sekalaisia maataloustöitä, niin pitäisin kitkalukkoa melko hyvänä kompromissina toimivuuden ja huolettomuuden suhteen.
Kytkettävä etulukko tai sen automatiikka kun on aina pistettävä erikseen päälle ja pois ja automaattisessa mekaanisessa hammaslukossakin on omat ongelmansa kuten edellä on käynyt ilmi.
Ittellä sähköllä kytkettävä lukko teollisuusakselissa ja en nyt tiedä että valitsisinko sellaista välttämättä uuteen koneeseen jos olisin valintatilanteessa. Entisen traktorin Sigen kitkalukko toimi tarpeisiini nähden oikein hyvin.
-
Yksi tosiasia aina unohtuu kun puhutaan nk.kolmivedosta.
Kyllähän lukottomassakin molemmille puolille menee sama vääntömomentti,jos vaan toinen pyörä pyörii niin on sitten pito huonompi ratkaisevasti..
Näinhän se menee, vaikka yleinen arvaus onkin että vasta lukon kytkeminen jakaa voiman renkaille suhteessa 50:50, eli siis täysin päinvastainen.