Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: justus - 03.01.13 - klo:19:10
-
http://www.youtube.com/watch?v=75BQs3NXEzM
Miten sitä ennen kerkesi tehdä kaiken
-
Olen minäkin Farmilla (tai Normetilla) kuormannut aikoinaan.
Ihan toimiva peli takapotkussa, liikkuu vaikka pehmeällä alustalla..
Jaa mikä ergonomia.. onko se syötävää?
Viteossa ei olisi kannattanut käyttää siirtoajossa ojennussylinteriä niin pysyy taakka lähempänä traktoria.
On toki hauskempaa keulitella :-)
-
Isossa konehallista (metsässä) olis takakuormain... Jos video innostaa jotakin niin saa hakea pois ;D
-
Mä voisin joskus hakea jos halvalla saa, saisi etunostolaitteeseen kivien kokoamiseen kylvön yhteydessä.
-
Mä voisin joskus hakea jos halvalla saa, saisi etunostolaitteeseen kivien kokoamiseen kylvön yhteydessä.
Tuommonen on kätevä kun on vielä Eurosovitteetkin niin saa kaikki etukuormaajan laitteet siihen ;) Tosin ei oo kukaan jaksanut muutamaan vuoteen käyttää sitä :o
-
Pösilö perruuttaa penkkaan puomi koholla >:( Pitäs olla sylinteri paineeton, ku tuuppaa. Meilä isä anto aikonnaan tuomosen naapurriin laenaa, ja tuli takasi sylkky turvoksisa :(
Tuomosela on tullu kuormattua senverran ku ihimisen voi vaatia tuomosela kuormaavan. -98 sain hommattua tuliterän L85 nylykyn ja keulale mp-lift 140. Voe mahoton sitä juhulaa :-X
-
Tuossa vallussa ei oikein juohevasti voinut käyttää nostolaitetta ja ulkopuolista yhtaikaa..
-
http://www.youtube.com/watch?v=75BQs3NXEzM
Miten sitä ennen kerkesi tehdä kaiken
Silloin ei istuttu agrossa sitä ihmettelemässä ;) vaan tehtiin töitä.
Nykyään on koneita muttei taho löytyä miehiä ajamaan. Ennen oli miehiä muttei koneita. ;)
-
http://www.youtube.com/watch?v=75BQs3NXEzM
Miten sitä ennen kerkesi tehdä kaiken
Silloin ei istuttu agrossa sitä ihmettelemässä ;) vaan tehtiin töitä.
Nykyään on koneita muttei taho löytyä miehiä ajamaan. Ennen oli miehiä muttei koneita. ;)
No olihan tuo kuormaaja 565 .sen perässä melkoinen edistysaskel paskan kuormaukseen ja Wärtsilän Esa 5 kärry levitykseen .Normet-Farmi-Sisu oli suunniteltu siten että yleiskärrynkin ajo onnistuu vaikka kuormaaja on nostolaitteissa .
Ja sittenhän se homma kävi oikein laatuun kun sai toisen traktorin kärryn eteen ,patterin levitys pellolta kävi yhdessä hujauksessa .
Kaikki tuon ajan tehokkaat työmenetelmät on nykyään kiellettyä jasitten ihmetellään kun konekustannukset kasvavat. :(
-
http://www.youtube.com/watch?v=75BQs3NXEzM
Miten sitä ennen kerkesi tehdä kaiken
Mu8n mielestä toi video oli melkein takakuormaajan häpäisyä. Tollasella laitto oikeasti aika nopeesti kuormaa jos ei ollut ihan noin kädetön kuski.
-
Pösilö perruuttaa penkkaan puomi koholla >:( Pitäs olla sylinteri paineeton, ku tuuppaa. Meilä isä anto aikonnaan tuomosen naapurriin laenaa, ja tuli takasi sylkky turvoksisa :(
Juu, olen kuullut juttuja että hydrauliikkaan on tehty melko isojakin vahinkoja kun tuupattiin vauhdilla kasaan vaikka sylinteri ei ollut ala-asennossa.
-
Öljyt nyt ainakin sai silmilleen kun letku halkes.
-
Meillä on vielä nykyäänkin Renki käytössä. Tuota katsellessa se kyllä näyttää huomattavasti kätevämmältä. Esimerkiksi se, että miksi noissa muissa ei ollut tukipyörää laisinkaan. Irrotusvaiheessa ja ylös nostaessa, kun painopiste on kauimpana, siitä on todella paljon hyötyä. Ja kauhankääntö hydraulinen.
-
http://www.youtube.com/watch?v=75BQs3NXEzM
Miten sitä ennen kerkesi tehdä kaiken
Mu8n mielestä toi video oli melkein takakuormaajan häpäisyä. Tollasella laitto oikeasti aika nopeesti kuormaa jos ei ollut ihan noin kädetön kuski.
Tästä videosta tuli mieleen se Sirkussonnin allekirjoitus et:Kun osaamaton laittaa taitamattoman töihin...ja miten se ny meni...
-
Meillä on farmikauha edelleen käytössä vaikka on kahdessa raktorissa etukauhatkin.
Neliveto raktorissa tuo on tosi hyvä ja jontikan hydrauliikalla nopea.Aika paljon viime kesänäkin tuota käytin,paalien ajoa,soran levitystä,suursäkkien nostoa.
Lumikauha meiltä puuttuu siitä,sitäkin tarvisi.
Soraa kauhon tuolla kyllä melko nopeasti vielä vanhana ja lihavanakin.
Ainoa on että ulottuvuus on pienenlainen ja perässä olevia vehkeitä ei voi samalla olla kiinni.
-
Meilläkin on Normetti takakuormain ja se on naitettu 165S mp taakse lähes pysyvästi. Ainut kone mikä mahtuu räjäytys siiloon viemään hiekkaa/ putsaamaan sitä seiniltä.
Tosin tänä syksynä kävi kaveri Bobbarilla päristämässä ja sillä oli niin ketterää että saa tulla jatkossakin. Eli vähenee Massikallakin ajo merkittävästi ehkä jo reilusti alle 20 tuntiin vuodessa. Mut mulle riittäs massikkakiintiön täyttämiseen alle neljäsosa tuosta!
On siihen kuomaimeen lumikauhakin mut sitä ei käytetty mies muistiin. Ja tuskinpa tullaan hetkeen käyttämäänkään.
-
Ei ole sylinterille tapahtunut mitään, mutta letku on joskus hajonnut. On siellä sylinterin yläpään kiinnityksen kohdalla patti, kun on joku pökänny sylinteri paineellisena. On muuten sen ikäisistä laitteista yks parhaiten muotoilluista ja viimeistellyistä laitteista. Levystä kantattu kotelo, sylinteri ja kauhan vakain mahtuu koteloon. Vähän näytti 565 alamittaselta, 700 käy homma jo aivan erilailla, soraa saa olla kauha täynnä millä korkeudella vaan.
-
itellä tuon isoveli joka käytössä joka kesä ja hyvin toimii fiuden perässä! tota viteoa kattoessa voi vain sanoa että ei noin lihavat kuulu koneen puikkoihin kun ei järjelle riitä verta koneen käyttöön!
toi kone oikeella käytöllä kestää paljon pitempään kuin ton kuskin elo!
-
Meilläkin on Normetti takakuormain ja se on naitettu 165S mp taakse lähes pysyvästi. Ainut kone mikä mahtuu räjäytys siiloon viemään hiekkaa/ putsaamaan sitä seiniltä.
Mikä on räjäytyssiilo?
-
20 vuotta tuollaisella kuormattiin 25 lehmän rehut ja lannat ja muut talon kuormattavat. Kauhaan rakennettiin parikertaa pohja uusiksi. Vetureina MF 165, IH 674 ja Valmet 605.
-
Taakseajolaitteilla olisi ketterä peli, ja nykykoneille voisi tehdä vähän isommankin... :-)
-
Näin kerran tienpäällä kun oli joku takakuormaaja paalipihdeillä valmetin (6000sarjaa) takana ja paalikärry siinä perässä. Varmaan hyvä paketti jos on taakseajolaitteet.
-
http://www.youtube.com/watch?v=gDpveQ0pS8M
Pannan itänaapurin vehe samaan kategoriin,voi veljet :o
-
itellä tuon isoveli joka käytössä joka kesä ja hyvin toimii fiuden perässä! tota viteoa kattoessa voi vain sanoa että ei noin lihavat kuulu koneen puikkoihin kun ei järjelle riitä verta koneen käyttöön!
toi kone oikeella käytöllä kestää paljon pitempään kuin ton kuskin elo!
Ekalta kuskilta käsittääkseni pidempiaikainen perehtyminen konehommiin vähemmälle jäänyt.
-
Ei ole sylinterille tapahtunut mitään, mutta letku on joskus hajonnut. On siellä sylinterin yläpään kiinnityksen kohdalla patti, kun on joku pökänny sylinteri paineellisena. On muuten sen ikäisistä laitteista yks parhaiten muotoilluista ja viimeistellyistä laitteista. Levystä kantattu kotelo, sylinteri ja kauhan vakain mahtuu koteloon. Vähän näytti 565 alamittaselta, 700 käy homma jo aivan erilailla, soraa saa olla kauha täynnä millä korkeudella vaan.
700 Valmetin perässä meilläkin takakuormain on paljon ollut - V nyt jo eläkkeellä. Lähinnä on vanhaisännän kampe,kun ei ek-traktoriin ole opetellut.
Siemensäkin nosto vaikkakin matalille kärryille meinas olla tarkalla tuon painon suhteen - suursäkkinostinkin jotain painaa ja jyvät 650 kg...tais olla isoimmat pojat keulassa painona - Valmetissahan toki oli puinen teline siellä edessä... :)
-
Joo oli mullakin kaksikin tollasta ensin 251 ja sitten korkeammalle nostava 351 farmi
Letkun vaihdoin vahvempaan muuta vikaa ei ollut.Soraa lantaa rehua tuli kuormattua paljon.Tuos videossa toi läski ei edes osaa käyttää traktoria.500 vallu oli mulla ja siinä kätevä kolmitieventtiili penkin alla.kuormaus sujui näppärästi.Penkkaan tönätessähän eu KOSKAAN saa olla sylinteri auki nostoöaitteen voimalla irroitus ja sit vasta kuormaan nostaessa sylinteri ulos.JA tietysti nokkapainoa että ohjattavuus säilyy.Mutta niskalihaksien päälle toi ottaa kun muutaman päivän paskaa peräjälkeen kuormaa.
No toi oli 361,,ja ainakin 565:sessa en oikein kätevänä systeeminä pitänyt sitä kun munien alta piti aina kääntää sitä vipua nostolaitteelta ulkopuoliselle ja taas takaisin..
-
Meilläkin on Normetti takakuormain ja se on naitettu 165S mp taakse lähes pysyvästi. Ainut kone mikä mahtuu räjäytys siiloon viemään hiekkaa/ putsaamaan sitä seiniltä.
Mikä on räjäytyssiilo?
No se on sellainen rehutornia muistuttava rakennus jossa seinät tehty hiekalla täytetyistä maakaasuputkista oisko jotain 10m korkeita ja halkaisija siilolla jotain 10m. Pohjaan valettu 50 kuorma-autollista betonia. Ja ovena valettu betonista holvi jossa korkeutta vain 2.5m niin siitä ovesta ei pääse isommilla koneilla kun tolla maasialla sisään. Yläosasta tämä rakennelma on auki. Keskellä siiloa betonin sisällä on 3m halkaisijalla oleva teräs sylinteri joka on hiekkaa täynnä ja siinä sitten kun ammutaan räjäytyshitsaamalla 15kg panoksia niin se hiekka pyrkii pakenemaan seinille josta sitä pitää aina välillä kantaa ulos ja tuoda uutta sisään.
Profiilini alalaidasta löytyvän linkin tyyliin.
-
http://www.youtube.com/watch?v=gDpveQ0pS8M
Pannan itänaapurin vehe samaan kategoriin,voi veljet :o
Tuolla samalla periaateella oli rakennettu muistaakseni Kronoksen? rehunirroitin .Aisan päässä oli jonkinlainen kahmari .Tämä oli jotain 70-luvun loppuvuosien aikaan .
-
Meilläkin on Normetti takakuormain ja se on naitettu 165S mp taakse lähes pysyvästi. Ainut kone mikä mahtuu räjäytys siiloon viemään hiekkaa/ putsaamaan sitä seiniltä.
Mikä on räjäytyssiilo?
No se on sellainen rehutornia muistuttava rakennus jossa seinät tehty hiekalla täytetyistä maakaasuputkista oisko jotain 10m korkeita ja halkaisija siilolla jotain 10m. Pohjaan valettu 50 kuorma-autollista betonia. Ja ovena valettu betonista holvi jossa korkeutta vain 2.5m niin siitä ovesta ei pääse isommilla koneilla kun tolla maasialla sisään. Yläosasta tämä rakennelma on auki. Keskellä siiloa betonin sisällä on 3m halkaisijalla oleva teräs sylinteri joka on hiekkaa täynnä ja siinä sitten kun ammutaan räjäytyshitsaamalla 15kg panoksia niin se hiekka pyrkii pakenemaan seinille josta sitä pitää aina välillä kantaa ulos ja tuoda uutta sisään.
Profiilini alalaidasta löytyvän linkin tyyliin.
Ahaa.
Siis jotain tämän tyyppistä toimintaa vai?
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/suomessa+aiotaan+hitsata+metalleja+rajayttamalla/a28572
-
Meilläkin on Normetti takakuormain ja se on naitettu 165S mp taakse lähes pysyvästi. Ainut kone mikä mahtuu räjäytys siiloon viemään hiekkaa/ putsaamaan sitä seiniltä.
Mikä on räjäytyssiilo?
No se on sellainen rehutornia muistuttava rakennus jossa seinät tehty hiekalla täytetyistä maakaasuputkista oisko jotain 10m korkeita ja halkaisija siilolla jotain 10m. Pohjaan valettu 50 kuorma-autollista betonia. Ja ovena valettu betonista holvi jossa korkeutta vain 2.5m niin siitä ovesta ei pääse isommilla koneilla kun tolla maasialla sisään. Yläosasta tämä rakennelma on auki. Keskellä siiloa betonin sisällä on 3m halkaisijalla oleva teräs sylinteri joka on hiekkaa täynnä ja siinä sitten kun ammutaan räjäytyshitsaamalla 15kg panoksia niin se hiekka pyrkii pakenemaan seinille josta sitä pitää aina välillä kantaa ulos ja tuoda uutta sisään.
Profiilini alalaidasta löytyvän linkin tyyliin.
Ahaa.
Siis jotain tämän tyyppistä toimintaa vai?
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/suomessa+aiotaan+hitsata+metalleja+rajayttamalla/a28572
Hyvin lähelle joo.
Tosin me hitsataan terästä ja kuparia. Suurnopeus sähkömoottoreihin (max400kw) jotka ottaa jenkaa max. 70000rpm roottorin massaa max. 100kg ja magneettilaakerointi yms.
-
Itsellä kokemuksia renki 300 takakuormaajasta.paljon sillä pystyi ja paljon tehtiinkin.se oli v 502 ja 702 ja viimeksi 80-90 fiiun perässä.suurin ongelma oli talikon huonolaatuiset piikit jotka taipui hyvinkin helposti.tilanne parani kun haki vaman pajalta kunnon piikit.joskus satunnais käytössä vieläkin.tosin harvoin mutta pihti talikolla hyvä kerätä risuja ym.