Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ruurikki - 03.01.13 - klo:16:17

Otsikko: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: ruurikki - 03.01.13 - klo:16:17
Talvi menossa ja aika olisi kesä koneita laittaa kuntoon. mulla on DB 990 selectamatic vuosimalli taisi olla -68.  Kone piti kesällä litistemyllyn edessä niin pahaa päkätystä että piti olla kuulosuojaimet pienilläkin kieroksilla korvilla. loppukesästä rupesi työntämään ölyjä ulos kaikista reijistä, esim nopeusmittarin. mitähän on mennyt tai on menossa? osaisi vähän varautua mitä on edessä  :)
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: Reiskako - 03.01.13 - klo:16:35
Ensimmäiseksi tuli remontin hinta mieleen  ja osien saamattomuus. Vaihtokonetta alat etsimään tai suoralla kaupalla pääset todennäköisesti halvemmalla kunnossaolevan koneen omistajaksi. ???
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: CARINA2 - 03.01.13 - klo:17:00
Koneremppa :( Saattas löytyä käyttämätön männänrengassarija meikäläeseltä. Jotku daven männänrenkaat on alakuperräispakkauksesa tuola pajasa.
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: MFV8 - 03.01.13 - klo:17:45
Eikö noihin vielä osia saa, ainakin Vapormaticilla näyttää olevan, eli Agrin tiskille mars:
http://www.vapormatic.com/tractor-parts.ashx?manuid=DB&m=David%20Brown&typeid=010&t=Agricultural%20tractor&seriesid=30&s=900&modelid=990#part_list/VPB9503
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: realisti - 03.01.13 - klo:18:23
Ei muuta kuin täys koneremppa, osat ei ole edes kalliita.
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: volvo88 - 03.01.13 - klo:18:37
Jos käyttökonetta tarvitset niin tuo remontti voi olla vähän kyseenalaista. Toimivia koneita saa kyllä. Tosin takuuta niillä ei ole.
Veikkaisin kuitenkin että tuohon Taavettiin liittyy muitakin arvoja kun vaan käyttöarvo, eli luultavasti kunnostat sen joka tapauksessa.

Jonkintyyppistä moottoriremonttia se vaatii. Mietityttää tuo öljyn tulo joka aukosta. Ettei olisi huohotin tukossa ja sen seurauksena muita oireita. Luultavasti vaatii täydellisen koneremontin. Voi tosin päästä vähemmälläkin, noissa on muitaakseni ollut sylinteriputkissa heikkoutta jossa niihin on tullut jonkinlaisen galvaanisen reaktion kautta syöpymiä "madonreikiä". Ääntely kyllä viittaa alakerran laakerivikaan. Auki vaan, siitä se lähtee.

Osia noihin kyllä saa ihan virallista tietä ja muualtakin. Konekorjaamo Marjakangas, IKH ym. kannattaa ainakin kysellä. Nettikoneessa oli ihan just myynnissä uusi kampiakseli, en tosin muista mihin malliin.

Onnea vaan projektiin ;) ;)
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: justus - 03.01.13 - klo:18:39
http://www.taavetti-talli.net/

TUOSTA OSOTTEESSA ON VARMAAN KOVIMMAT TAAVETTI TIETÄJÄT
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: Saskia - 03.01.13 - klo:18:51
Mulla vielä muutaman vuoden vanhempi 990, ja se alkoi vuosia sitten päästää pahoja pärähdyksiä.  Eipä ajettu väkisten, vaan otettiin alkajaisiksi venttiilikoppa irti.  Heti nähtiinkin, että yksi venttiilin nostintanko oli vääntynyt, koska venttiili oli jumittanut, ilmeiseti pitempiaikaisen kevyen ja pienehköillä kierroksilla käytön seurauksena.  Venttiilinnostimen naputtelin suoraksi, ja venttiilinkin sain liikkumaan, joten ei muuta kuin osat takaisin paikalleen ja ajoon.  Sama kuitenkin toistui muutaman päivän kuluttua, joten kansiremppahan siitä tuli.  Tämä siis yksi mahdollisuus taavettisi ääniin.
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: SKN - 03.01.13 - klo:19:04
Tässä topiikissa heitti nimimerkki Petrin mielikuva härän pyllyä. ;D

Mun mielestä täällä voi kysellä vaikka vaari-vainaan potkukelkan jalaksien suoristamisesta tai isoiso-mummon vesikelkan pohjapuiden vaihtamisesta.

Niin, ja skännälläkin on 950 taavetti vuodelta -60, tosin eipä oikeen ole käyttöä kun on vielä vetokitamallia ja nostolaite vähän sellanen sun tällänen. Metsään sillä saa mukavasti vietyä pelit ja vehkeet. Puuloora takana ja sihen saha, kompikannu, vänkäri. sakset ja kirves. Viimiseks sillä pyöritettiin sirkkeliä lattaremmillä.

Kaikkee pitää olla kuten Nygård sanoo. :D
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: ruurikki - 03.01.13 - klo:19:28
Venttiilikoppa käytettiin kesällä auki ja siellä näytti kaikki olevan niinkuin pitääkin.  :-X siis koneremppa edessä  :-\ kyllähän tuohon näyttää olevan varaosia netissä ja varmaankin paikallisessa varaosa liikkeessä. taavetti talliin ja kone auki  8)
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: nuffieldmaster - 03.01.13 - klo:21:13
http://www.taavetti-talli.net/

TUOSTA OSOTTEESSA ON VARMAAN KOVIMMAT TAAVETTI TIETÄJÄT

Olen kyllä eri mieltä. Ne oikeat taavetti ja vanhoista koneista oikeasti ymmärtävät ovat a) joko hiljaa palstaa lukien tai b) eivät nettilöistä välitä/tiedä.
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: jariman - 03.01.13 - klo:21:20
Tsekkaa ruiskutusuuttimet  kanssa, jos  alkanut
"paukuttaan"  litistemyllyn edessä, voipi olla hyvinkin männässä
reikä, kun suutin kussut,,  ja samalla lykkää paineen kampikammioon
ja öölit tursuaa joka lävestä mäelle.

no purkamalla selviää, voi olla vaan kansipahvi  hyvässä
tuurissa.
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: Last Man Standing - 03.01.13 - klo:21:20
>noissa on muitaakseni ollut sylinteriputkissa heikkoutta jossa niihin on tullut jonkinlaisen galvaanisen reaktion kautta syöpymiä "madonreikiä"

Muisti kyllä rakoilee kun ei oo sylinteriputkia olleskaan vaan on nakerettu reiät suoraan lohkoon.

Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: ijasja2 - 03.01.13 - klo:21:37
Niin, ja skännälläkin on 950 taavetti vuodelta -60, tosin eipä oikeen ole käyttöä kun on vielä vetokitamallia ja nostolaite vähän sellanen sun tällänen.

Kaikkee pitää olla kuten Nygård sanoo. :D

Heh, entäs tuo mun 850 taavetti, kymmenkunta vuotta ollut eikä vielä ole kertaakaan edes käynnistetty ;D (joku pikkuvika pumpussa tms., vaihtokaupasta jo niin kauan että vikakin unohtunut :P)

Jos tuosta joku sopivasti (ihan liikaa) tarjoaa, voin siitä luopuakin :)
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: volvo88 - 03.01.13 - klo:22:15
>noissa on muitaakseni ollut sylinteriputkissa heikkoutta jossa niihin on tullut jonkinlaisen galvaanisen reaktion kautta syöpymiä "madonreikiä"

Muisti kyllä rakoilee kun ei oo sylinteriputkia olleskaan vaan on nakerettu reiät suoraan lohkoon.

Joo, muisti kyllä rakoilee, sen myönnän :o.

Mutta ei kyllä tällä kohtaa. Kyllä meidän -68 taavetissa oli märät putket kun siihen remontti tehtiin. Samaa väittää IKH:n sivut. Vm 61-68 990, märät putket, piti oikein tarkistaa.  :P :P
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: raipe - 04.01.13 - klo:14:33
Auki se on otettava.Oliko nyt niin että tuossa on vain kolme runkolaakeria,eli se kolina lienee tullut alakerrasta.Eikai vaan ole ploki rikki,jos öljyt pitkin roiskuu?
Miksi se piti kokonaan särkeä.
Otsikko: Vs: DB 990:n ongelma
Kirjoitti: roadrunner - 04.01.13 - klo:18:27
>noissa on muitaakseni ollut sylinteriputkissa heikkoutta jossa niihin on tullut jonkinlaisen galvaanisen reaktion kautta syöpymiä "madonreikiä"

Muisti kyllä rakoilee kun ei oo sylinteriputkia olleskaan vaan on nakerettu reiät suoraan lohkoon.

Joo, muisti kyllä rakoilee, sen myönnän :o.

Mutta ei kyllä tällä kohtaa. Kyllä meidän -68 taavetissa oli märät putket kun siihen remontti tehtiin. Samaa väittää IKH:n sivut. Vm 61-68 990, märät putket, piti oikein tarkistaa.  :P :P

Meillä aikoinaan rikkoontui sylinteriputket starttipilotilla leikkiessä. Silloin kyllä vedet lensivät pihalle. :( Mahtoi olla joku 990 taavi.