Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Katapultti - 31.12.12 - klo:10:42
-
Miten on, talletatteko veromuistiinpanojen yhteyteen, sinne laskumappiin, maatalouteen liittyvien toimitusten mukana tulleet rahtikirjat, ja onko verotarkastuksissa verottaja vaatinut niitä nähtäväksi, tai onko kenties EU-tarkastajat vaatineet rahtikirjoja nähtäväksi esim. lannoitetoimituksiin liittyen?
-
Kokotilanvalvonnassa tarkastetaan ainakin lannoitteiden osalta rahtikirjat. Säilytän, mutta toistaiseksi erillisessä kansiossa.
-
On sellainen kenkälaatikko, jossa viiden vuoden laput sekaisin. Muistaakseni teurasauton lipuke on tärkeä, niitä taisi joku tarkastajakin joskus tarvita. Ne on nautakorttien ja -luetteloiden seurassa.
-
Mun mielestäni perjaatteessa pitäisi lasku riittää. Jos esim hakee naapurista tai kaupasta itte lannotteet niin ei siitä mitään rahtikirjaa jää. Mihinköhän muuten perustuu se että tarkastetaan rahtikirjoja. Ne kait on lähinnä isäntää/ kuljetusyrittäjää varten että tuote on toimitettu/ toimittamatta.
-
Mun mielestäni perjaatteessa pitäisi lasku riittää. Jos esim hakee naapurista tai kaupasta itte lannotteet niin ei siitä mitään rahtikirjaa jää. Mihinköhän muuten perustuu se että tarkastetaan rahtikirjoja. Ne kait on lähinnä isäntää/ kuljetusyrittäjää varten että tuote on toimitettu/ toimittamatta.
Ei multa ole ainakaan vaadittu kuormakirjoja, lasku riitti lannoitevalvonnassa. Yleensä olen niitaanut kuormakirjan laskun mukanaan verotusmappiin, elukkalappuset on sitten eläinrekisterikansion välissä. Kuormakirjat on kyllä niitä kaikkein herkimmin häviäviä asiakirjoja, varsinkin kun rahtari tuikkaa sen jonnekin kuormalavan väliin vesisateessa. Pitäis varmaan alkaa opettaa kuskeja laittamaan lappuset navetan postilaatikkoon (maitohuoneen oven vieressä), tuppaa vaan kuskit vaihtumaan, että saattaa olla toivoton tehtävä. ???
-
Mun mielestäni perjaatteessa pitäisi lasku riittää. Jos esim hakee naapurista tai kaupasta itte lannotteet niin ei siitä mitään rahtikirjaa jää. Mihinköhän muuten perustuu se että tarkastetaan rahtikirjoja. Ne kait on lähinnä isäntää/ kuljetusyrittäjää varten että tuote on toimitettu/ toimittamatta.
Ei multa ole ainakaan vaadittu kuormakirjoja, lasku riitti lannoitevalvonnassa. Yleensä olen niitaanut kuormakirjan laskun mukanaan verotusmappiin, elukkalappuset on sitten eläinrekisterikansion välissä. Kuormakirjat on kyllä niitä kaikkein herkimmin häviäviä asiakirjoja, varsinkin kun rahtari tuikkaa sen jonnekin kuormalavan väliin vesisateessa. Pitäis varmaan alkaa opettaa kuskeja laittamaan lappuset navetan postilaatikkoon (maitohuoneen oven vieressä), tuppaa vaan kuskit vaihtumaan, että saattaa olla toivoton tehtävä. ???
Erillinen postilaatikko poistumistien viereen kuskin ikkunan korkeudelle missä suuressa kyltissä lukee rahtikirjat. Voisi toimiakkin. Se meijerin laatikko on kait tarkoitettu ainoastaan meijerille joskin sinne kertyy kaikennäköistä.
-
Kyllä oon laittanut yhteen mappiin rehuista, lannoitteista, eläinten siirroista ym. vastaavista rahtilaput. Täydentäviä ehtoja kun tullaan kyyläämään, niin siinä on valmis kompastuskivi isännille! Maidon noutolaput myös talteen.
Todennäköisesti nämä kotinatsit vaatii mm. viljarahdeistakin laput talteen. Käytännössä ihan kaikesta, joka liittyy rehu tai elintarvikepuolen ketjuun!?
Mulkku se, joka niitä vaatii!
-
Kaikki rahtikirjat talteen verotuskansioon. Viimeksi kinusin sitä apulantakuskilta, joka sanoi, että annetaan mielellään, vaikkei isännät niitä juuri kysele. Aika mielenkiintoista jos tilavalvonnan yhteydessä aletaan apulantakuitin lisäksi vielä rahtikirjaakin vänkäämään. Pidän tuota jo täysin ylimitoitettuna.
Navetan oven pielessä tosiaan on meijeriasioiden hoitoa varten vielä postilaatikko jäljellä. Syksyllä tilasin öljyä ja totesin sitä tulleen pihatankkiin, mutta rahtikirjaa ei missään. Aikani asiaa ja mahdollisia kätköjä haettuani, löysin sen tuolta postilaatikosta. Nyt olen miettinyt, että pitäisikö laatikko siirtää öljysäiliön viereen. Josko virolaisetkin jättäisivät jonkun kuitin vakuutusyhtiölle todisteeksi....
-
Aika mielenkiintoista jos tilavalvonnan yhteydessä aletaan apulantakuitin lisäksi vielä rahtikirjaakin vänkäämään. Pidän tuota jo täysin ylimitoitettuna.
Valitettava tosiasia on kyllä se, että meillä kun tarkastuseläinlääkäri suoritti täydentävien ehtojen kyyläystä, vaati hän nimenomaisesti rahtikirjat, koska kuulemma verotuskuitit saattaa olla vaikka verotarkastuksessa juuri silloin kun asiakirjoja pyydetään!! Eli, kyykyttämisellä ei ole yhtään mitään rajaa, kyllä sääntöjä keksitään jos niin halutaan!! Ja näissä asioissa tuntuu se ensisijainen tarkoitus olevan se, että saadaan maajussi jostakin "sääntöjen" rikkomisesta kiinni, eli päästään sanktioimaan, jotta heidän kulunsa saataisiin jollakin keinoin tarpeelliseksi ja hieman edes rahaa takaisin sinne kirstuun jota he itse kuluttavat vailla mitään rajaa!
-
Onpa *****maista touhua. :'(
-
Tarkastajan täytyy kyllä tyytyä siihen mitä valvonta oppaassa vaaditaan:
http://www.mavi.fi/fi/index/tukienvalvonta/oppaat.html
-
Hallilla olevaan postilaatikkoon kuskit pudottaa rahtikirjat. Maitolaput ja teuraslaput samassa naulassa josta sitten arkistoon kun on riittävä nippu.
-
Jos joku niitä on vailla, niin ne voi pyytää rahtiliikkeeltä ja toimittaa myöhemmin tarkastajalle 8)
Rahtikirja tarvitaan poliisia varten kuljetuksen aikana kun poliisi kysyy mitä on lastina, lasku taas on asiakkaan ja toimittajan välinen dokumentti ::)
Ei putkiliikekkään ja sen toimintoja tarkastella putkiasentajan työmääräyksen perusteella :o :o :o
-
Tarkastajan täytyy kyllä tyytyä siihen mitä valvonta oppaassa vaaditaan:
http://www.mavi.fi/fi/index/tukienvalvonta/oppaat.html
Poliisitko meinasit soittaa jos ei tyydy?
Arvaa tulevatko?
-
Tarkastajan täytyy kyllä tyytyä siihen mitä valvonta oppaassa vaaditaan:
http://www.mavi.fi/fi/index/tukienvalvonta/oppaat.html
Poliisitko meinasit soittaa jos ei tyydy?
Arvaa tulevatko?
Joo, mutta maajusseja pitää kohdella yhdenvertaisesti, tämmösestä voi valittaa ja valitus menee läpi jos tommosesta pukkaa sanktiota 8)
-
Niin ja tuonne aikaisempaan viestiini lisäksi,että tarkastuseläinlääkäri vaati ne laput mappiin päivämääräjärjestykseen,kenkälaatikko ei siis kelpaa! >:(
-
Varmaan kotieläintiloilla korvataan niillä rahtikirjoilla sen "pakollinen" rehukirjanpito. Nehän vois vaatia paperille rehukijranpidosta tilalle tulleista ja poistuneista rehuista. Helpompi kai se rahtikirja on säilyttää. Tietysti verokirjanpito ajaa saman asian. Näkyyhän siinä päivät ja kilot ja mitä rehua on tuotu.
-
on se vaan niin hienoa kun olemme siirtyneet tähän paperittomaan tietoyhteiskuntaan jota joku kokkare politiikko muutama vuosi sitten hehkutti! kaikki on avoimessa verkossa josta helppo hakea! pärkele, kun katsoo tänä päivänä sitä paperin määrää joka vaaditaan niin ei voi kuin ihmetellä miten vielä on missään metsää jäljellä. kasikesta periaatteessa pitää olla paperiversio jota joku paskantärkeä tarkastaja sitten kyselee.
-
Kaikki rahtikirjat niitataan laskun taakse ja laitetaan mappiin. Allekirjoitettu rahtikirja on loppulta ainoa dokumentti jolla voidaan todistaa se että tavara on toimitettu.
Skyykin lähettää laskuja vailla perusteita, niin yhtä helppoa se on muillekin...
-
Ärsyttävintä asiassa on tosiaan että suurin osa ongelmista johtuu vailinaisesta kirjauksesta. Nykyisessä tietokonemaailmassa viellä kun joka asia olisi tarkastettavissa kolmesta lähteestä niin ainut joka kelpaa on joku ruttunen huonosti mustetta pitävä lappu minkä lauhaluoman kuski antaa käteen 11 aikaan illalla räntsateessa. Voi tätä nykyaikaa.
-
Kaikki rahtikirjat niitataan laskun taakse ja laitetaan mappiin. Allekirjoitettu rahtikirja on loppulta ainoa dokumentti jolla voidaan todistaa se että tavara on toimitettu.
Skyykin lähettää laskuja vailla perusteita, niin yhtä helppoa se on muillekin...
Mutta mitä isäntä tekee rahtikirjalla. Todistaa että tuote on jo saapunut jos kuljetusyrittäjä tuo kuorman toistamiseen. Eli mielestäni tavaran luovuttaja (kuljetusyrittäjä) tarvitsee allekirjoitetun dokumentin että tuote on toimitettu ja isäntä tarvitsee maksusta kuitin että tuote on maksettu. Miksi sitten tarkastaja pyytää isännältä rahtikijaa eikä laskun kuittia.
-
Kaikki rahtikirjat niitataan laskun taakse ja laitetaan mappiin. Allekirjoitettu rahtikirja on loppulta ainoa dokumentti jolla voidaan todistaa se että tavara on toimitettu.
Skyykin lähettää laskuja vailla perusteita, niin yhtä helppoa se on muillekin...
Mutta mitä isäntä tekee rahtikirjalla. Todistaa että tuote on jo saapunut jos kuljetusyrittäjä tuo kuorman toistamiseen. Eli mielestäni tavaran luovuttaja (kuljetusyrittäjä) tarvitsee allekirjoitetun dokumentin että tuote on toimitettu ja isäntä tarvitsee maksusta kuitin että tuote on maksettu. Miksi sitten tarkastaja pyytää isännältä rahtikijaa eikä laskun kuittia.
Rahtikirja todentaa että rahti on luovutettu. Jos sinulle tulee lasku tuotteesta jota ei sinulle ole toimitettu, niin rahtikirja on ainoa dokumentti jolla toimitus voidaan todistaa. VMSn tapauksessa on tietenkin tärkeämpää että kuljetusyrittäjällä on isännän leima lapuissaan jolla voi todistaa toimituksen tapahtuneen, vastaanottajan puolesta taas on merkittävämpää se, että rahtikirjan toimitusmäärät ja muut vastaavat laskun kanssa. Monessa yrityksessä ei makseta ainoatakaan laskua ellei sille ole olemassa rahtikirjaa todisteeksi toimituksesta.
-
... minkä lauhaluoman kuski antaa käteen 11 aikaan illalla räntsateessa. Voi tätä nykyaikaa.
;D ;D ;D
Entäs ku kyseinen kuski vaa lähtee jättämättä mitään dokumenttia! :o
Sekin kävi täs joku aika sitte.
Siin sit olis tarkastajalle selittämistä.
Lasku löysi itsensä kyllä perille...
-
Ärsyttävintä asiassa on tosiaan että suurin osa ongelmista johtuu vailinaisesta kirjauksesta. Nykyisessä tietokonemaailmassa viellä kun joka asia olisi tarkastettavissa kolmesta lähteestä niin ainut joka kelpaa on joku ruttunen huonosti mustetta pitävä lappu minkä lauhaluoman kuski antaa käteen 11 aikaan illalla räntsateessa. Voi tätä nykyaikaa.
Itse asiassa suurin osa rahtikirjoista joita yleensä allekirjoitetaan on nykyisin sähköisiä, eli pda-laite ja piirtokynä lyödään käteen, toimituksen kulun näkee netistä seurantanumerolla. Se 68-vuotias isältä-pojalle apulantakuski ei niitä valitettavasti taida käytää... ;D
Toisekseen, pelkkä lapun lyönti kouraan ei merkkaa mitään, vaan vasta kun omalla allekirjoituksella kuitataan ko. dokumentti.
-
... minkä lauhaluoman kuski antaa käteen 11 aikaan illalla räntsateessa. Voi tätä nykyaikaa.
;D ;D ;D
Entäs ku kyseinen kuski vaa lähtee jättämättä mitään dokumenttia! :o
Sekin kävi täs joku aika sitte.
Siin sit olis tarkastajalle selittämistä.
Lasku löysi itsensä kyllä perille...
Näin se kuulemma nykyään menee, kertoi raatokuski, kun lappua lehemän vastineeksi häneltä tivasin.
EDIT: Mutta kappas
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/kuolleet_elaimet/tuotantoelaimet/marehtijat/
"Noudon yhteydessä täytetään aina raatokeräilylomake, josta yksi kappale jää tuottajalle. Lomake toimii samalla kuittina ja se tulee säilyttää kirjanpidossa."
Mistähän tuota puuttuvaa keräilylomaketta vois nyt jälkikäteen kysellä?
-
... minkä lauhaluoman kuski antaa käteen 11 aikaan illalla räntsateessa. Voi tätä nykyaikaa.
;D ;D ;D
Entäs ku kyseinen kuski vaa lähtee jättämättä mitään dokumenttia! :o
Sekin kävi täs joku aika sitte.
Siin sit olis tarkastajalle selittämistä.
Lasku löysi itsensä kyllä perille...
Näin se kuulemma nykyään menee, kertoi raatokuski, kun lappua lehemän vastineeksi häneltä tivasin.
EDIT: Mutta kappas
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/kuolleet_elaimet/tuotantoelaimet/marehtijat/
"Noudon yhteydessä täytetään aina raatokeräilylomake, josta yksi kappale jää tuottajalle. Lomake toimii samalla kuittina ja se tulee säilyttää kirjanpidossa."
Mistähän tuota puuttuvaa keräilylomaketta vois nyt jälkikäteen kysellä?
Hiukan huono kuitti ainakin verokirjanpitoon, kun ei ole summaa eikä alvia mainittu.... mutta jos sitten justiinsa näihin eläinkirjanpitoihin passaa paremmin.
Mutta se eniten ihmetyttää, että eläimet ilmoitetaan nettiin, ja siitä tulee kuitenkin maininta moneen tiedostoon, ja silti vaaditaan tuottajaa keräilemään joitain ikiaikaisia paperilappusia haalarintaskuun ja sieltä mappiin, se on semmonen tietoyhteiskunta tää suomi ja sen byrokratia!
Eikö periaatteessa viranomaisilla ole tieto kaikista noudetuista raadoista, ainakin se olisi saatavilla? Nautapuolella ainakin tämä menee niin.
-
Voi mennä suu mutruun kun ilmoittaa kuskille että auto ei lähe pihalta jos ei virallinen paperi ole täytetty ja saatteeksi näyttää eviran ohjeen.
-
Vasikka-auton antama paperiliuska kuitti on ihan haista paska lippu arkistoitavaksi kun sehän on kuukauden päästä pelkkä valkonen paperinpala
-
Vasikka-auton antama paperiliuska kuitti on ihan haista paska lippu arkistoitavaksi kun sehän on kuukauden päästä pelkkä valkonen paperinpala
skannerin läpi ja tulostukseen. :D
noin meinasin ruveta tekemään takuu-kuiteillekkin,joista tuntuu musteet häviävän,vaikka eivät ole edes valon kanssa tekemisissä. samalla laittaa kopion kovalevylle kuittikansioon. :)
-
... minkä lauhaluoman kuski antaa käteen 11 aikaan illalla räntsateessa. Voi tätä nykyaikaa.
;D ;D ;D
Entäs ku kyseinen kuski vaa lähtee jättämättä mitään dokumenttia! :o
Sekin kävi täs joku aika sitte.
Siin sit olis tarkastajalle selittämistä.
Lasku löysi itsensä kyllä perille...
Meiltä hakivat muutama päivä sitten lehmänraadon. Huomasin vaan sisältä kun auto vilahti navetan edestä ja oli se sen lehmän sieltä lumihangesta löytänyt. Ei soittanut ennen hakua eikä jättänyt mitään lappua.
Näin se kuulemma nykyään menee, kertoi raatokuski, kun lappua lehemän vastineeksi häneltä tivasin.
EDIT: Mutta kappas
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/kuolleet_elaimet/tuotantoelaimet/marehtijat/
"Noudon yhteydessä täytetään aina raatokeräilylomake, josta yksi kappale jää tuottajalle. Lomake toimii samalla kuittina ja se tulee säilyttää kirjanpidossa."
Mistähän tuota puuttuvaa keräilylomaketta vois nyt jälkikäteen kysellä?
-
Ompas hyvä jotta tuli puheeksi ;D Eipä oo tullu rahtikirjoja säilytettyä :( Elukkakuitit voi pyöriä karjakeittiön pöydällä niin kauan kuin lopuksi heitetään padan alle valakiahan. Meijerin laput on siellä postilaatikos... sinne mahtuu varmaan vielä jokunen vuosi, kun vaan painelee. Luulis se nyt laskun olevan hiukka luotettavampi kuin rahtikirjan, siis varsinkin apulanta puolella. Laskua nyt tuskin kukaan hukkaa koska se on verotuksessa rahanarvoinen, toisin kuin rahtikirja , mitäs virkaa sillä on ? Häh ? :-[