Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:15:56

Otsikko: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:15:56
Nastoja näkyy olevan montaa mittaa  :o

Vissiin 35 milliset pisimpiä.. Kannattaako tässä säästää, eli ottaa lyhyempiä ja enemmän vai pitkiä vähemmän. Irtoavatko nuo lyhyemmät helpommin driftaillessa ??

Traktoriin siis. Jokaiseen pyörään, hitaaseen ja rauhalliseen piha&maantieajoon.

Ketjuja ei aio laittaa, kyllä tiedän että ne olisivat paremmat. Enkä laita kevytketjujakaan.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 16.11.12 - klo:16:02

Ketjuja ei aio laittaa, kyllä tiedän että ne olisivat paremmat. Enkä laita kevytketjujakaan.

Säästä sitten rahat ja jätä nastat ostamatta. Aurailtu on nastoilla ja ilman. Enää en viitsi ruuvata nastoja kiinni. Euron kappale ja ainakin näissä renkaissa aivan sama onko niitä vai ei. Jäätiköllä menee ojaan ihan samallalailla.

Jos ei halua kevytketjuja käyttää niin se on voi voi.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Heino Leino - 16.11.12 - klo:16:03
laeta puolitelat
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:16:04

Ketjuja ei aio laittaa, kyllä tiedän että ne olisivat paremmat. Enkä laita kevytketjujakaan.

Säästä sitten rahat ja jätä nastat ostamatta. Aurailtu on nastoilla ja ilman. Enää en viitsi ruuvata nastoja kiinni. Euron kappale ja ainakin näissä renkaissa aivan sama onko niitä vai ei. Jäätiköllä menee ojaan ihan samallalailla.

Jos ei halua kevytketjuja käyttää niin se on voi voi.

Kerro millaiset nastat sinulla oli ??

Mulla on tuolla hyvät ketjut, en vaan viitsi jatkaa niitä sopiviksi tuohon traktoriin.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 16.11.12 - klo:16:04
Tottahan se lyhkäsempi herkemmin irtoo. Pisempi parempi, mutta jos rengas on kovinkin kulunut, se pitkä voi mennä läpi renkaasta.

Itselläni lumityökoneissa viisi nastaa per hakku ja joka pyörässä. Kyllä ne kummasti pitoa lisää, eivät toki kesää tee. Mutta eihän kesällä tietty auratakaan. ;)
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Terminator II - 16.11.12 - klo:16:05

Ketjuja ei aio laittaa, kyllä tiedän että ne olisivat paremmat. Enkä laita kevytketjujakaan.

Säästä sitten rahat ja jätä nastat ostamatta. Aurailtu on nastoilla ja ilman. Enää en viitsi ruuvata nastoja kiinni. Euron kappale ja ainakin näissä renkaissa aivan sama onko niitä vai ei. Jäätiköllä menee ojaan ihan samallalailla.

Jos ei halua kevytketjuja käyttää niin se on voi voi.

En nyt allekirjoitaisi tuota. Kovametalli kärjillä varustetuista nastoista on hyötyä. Ainoa huono puoli on että kun renkaat kuluu, niin nasta saattaa ylettää rivasta läpi.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:16:07
Tottahan se lyhkäsempi herkemmin irtoo. Pisempi parempi, mutta jos rengas on kovinkin kulunut, se pitkä voi mennä läpi renkaasta.

Itselläni lumityökoneissa viisi nastaa per hakku ja joka pyörässä. Kyllä ne kummasti pitoa lisää, eivät toki kesää tee. Mutta eihän kesällä tietty auratakaan. ;)

Eli sä kannatat? Mutta suositat suurta määrää ja maksimipituutta.

Mulla on hokeissa paksuutta kyllä
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: RÖLLI - 16.11.12 - klo:16:18
Olen kans käyttänyt grenen maahantuomia pitkiä nastoja. Tytyväinen olen pitoon ollut, vaikka 20 m3 vilja -ja tuhkakuormia olen liikutellut piki -ja sorateillä.
Viisi kipalesta per hokki niitä olen ruuvaillut.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 16.11.12 - klo:16:20
Nastat näkyy olevan 25 mm Maxi Gripit. Toi Valtra on niin etupainonen vaikka on täydet puntit takavanteilla että jossain muussa mallissa voi toimia. Renkaat on 600:t Continentalit. Jos joka renkaaseen ruuvailee nastat niin hintaero ei taida olla niin merkittävä kevytketjuihin nähden kun mitä hyöty on.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:16:21
Kiinnostaisi tietää....

Että onko merkittävää hyötyä jos laittaisi vaan 3 kuten mainoksissa ??
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: zetor8045 - 16.11.12 - klo:16:22
Tottahan se lyhkäsempi herkemmin irtoo. Pisempi parempi, mutta jos rengas on kovinkin kulunut, se pitkä voi mennä läpi renkaasta.

Itselläni lumityökoneissa viisi nastaa per hakku ja joka pyörässä. Kyllä ne kummasti pitoa lisää, eivät toki kesää tee. Mutta eihän kesällä tietty auratakaan. ;)

Eli sä kannatat? Mutta suositat suurta määrää ja maksimipituutta.

Mulla on hokeissa paksuutta kyllä
Kaks nastaa ja joka toiseen yksi... Se on ollut ihan riittävä nastamäärä kun keväällä on taas harjauksia ja kesällä jonkun verran tieajoa niin menevät hukkan jollei joku kierrä niitä pois... No nyt ei oo muutamaan vuoteen ollut nastoja kun traktori vaihtus ja renkaatkin vaihtus vielä uudestakin... Että täksi talveksi vois ruuvailla kun on renkaissa vielä hokkia ja perälevykin vaihtus pikkusen leveempään niin vois tulla tarpeeseen.. Kaksi laatikkoa olis meinaan odottamassa sopivaa aikaa... Niin ja noi agrimarketissakin myydyt nastat joissa on se kovametallipää menee renkaan kuluessa sisälle niin ilma pääsee karkuun jollei sitten laita 11-D:tä jo valmiiksi renkaisiin...
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: heksa100 - 16.11.12 - klo:16:24
Eikö Nastapeten palvelu kelpais? Löytyy netistä sivu.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:16:25
Tottahan se lyhkäsempi herkemmin irtoo. Pisempi parempi, mutta jos rengas on kovinkin kulunut, se pitkä voi mennä läpi renkaasta.

Itselläni lumityökoneissa viisi nastaa per hakku ja joka pyörässä. Kyllä ne kummasti pitoa lisää, eivät toki kesää tee. Mutta eihän kesällä tietty auratakaan. ;)

Eli sä kannatat? Mutta suositat suurta määrää ja maksimipituutta.

Mulla on hokeissa paksuutta kyllä
Kaks nastaa ja joka toiseen yksi... Se on ollut ihan riittävä nastamäärä kun keväällä on taas harjauksia ja kesällä jonkun verran tieajoa niin menevät hukkan jollei joku kierrä niitä pois... No nyt ei oo muutamaan vuoteen ollut nastoja kun traktori vaihtus ja renkaatkin vaihtus vielä uudestakin... Että täksi talveksi vois ruuvailla kun on renkaissa vielä hokkia ja perälevykin vaihtus pikkusen leveempään niin vois tulla tarpeeseen.. Kaksi laatikkoa olis meinaan odottamassa sopivaa aikaa... Niin ja noi agrimarketissakin myydyt nastat joissa on se kovametallipää menee renkaan kuluessa sisälle niin ilma pääsee karkuun jollei sitten laita 11-D:tä jo valmiiksi renkaisiin...

Miksi näin ?? Tuskin ne kiretyvät syvemmälle, painuvat ehkä.

En ole varma tämän havainnon todenpitävyydestä... Tuskin noissa on mitään teknistä vikaa kuitenkaan
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 16.11.12 - klo:16:27
Kiinnostaisi tietää....

Että onko merkittävää hyötyä jos laittaisi vaan 3 kuten mainoksissa ??

Mulla oli 3 nastaa/ripa.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:16:28
Eikö Nastapeten palvelu kelpais? Löytyy netistä sivu.

En tiedä viitsiikö tulla 350 km tämän vuoksi. Ja pitää kesäksi irroittaa nuo kuitenkin.

Pitääkö ottaa sittenkin ketjut. Sitten joutuisi näkemään sen vaivan että kävisi katsomassa renkaasta sen koon  ;D Ja sitten selittää sitä sille myyjälle
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 16.11.12 - klo:16:29
Kiinnostaisi tietää....

Että onko merkittävää hyötyä jos laittaisi vaan 3 kuten mainoksissa ??

Mulla oli 3 nastaa/ripa.

Ja se ei siis toiminut noilla lyhyillä nastoilla.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 16.11.12 - klo:16:34
Kiinnostaisi tietää....

Että onko merkittävää hyötyä jos laittaisi vaan 3 kuten mainoksissa ??

Mulla oli 3 nastaa/ripa.

Ja se ei siis toiminut noilla lyhyillä nastoilla.

Tällä traktorilla, tällä kuskilla, näillä renkailla ja samalla aurakalustolla pusikko soi samaan tahtiin nastoilla ja ilman.
Vesinen jäätikkö on se pahin kun tiessä tai pihassa on kallistusta niin sivuttain mennään nastoilla ja ilman.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: heksa100 - 16.11.12 - klo:16:39
Eikö Nastapeten palvelu kelpais? Löytyy netistä sivu.

En tiedä viitsiikö tulla 350 km tämän vuoksi. Ja pitää kesäksi irroittaa nuo kuitenkin.

Pitääkö ottaa sittenkin ketjut. Sitten joutuisi näkemään sen vaivan että kävisi katsomassa renkaasta sen koon  ;D Ja sitten selittää sitä sille myyjälle

Ja irroittamisen tarpeen syy on.....

Mainitsemani nastoittaja kyllä tulee paikan päälle, kunhan hinnasta sovitte.

Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: zetor8045 - 16.11.12 - klo:16:50
Tottahan se lyhkäsempi herkemmin irtoo. Pisempi parempi, mutta jos rengas on kovinkin kulunut, se pitkä voi mennä läpi renkaasta.

Itselläni lumityökoneissa viisi nastaa per hakku ja joka pyörässä. Kyllä ne kummasti pitoa lisää, eivät toki kesää tee. Mutta eihän kesällä tietty auratakaan. ;)

Eli sä kannatat? Mutta suositat suurta määrää ja maksimipituutta.

Mulla on hokeissa paksuutta kyllä
Kaks nastaa ja joka toiseen yksi... Se on ollut ihan riittävä nastamäärä kun keväällä on taas harjauksia ja kesällä jonkun verran tieajoa niin menevät hukkan jollei joku kierrä niitä pois... No nyt ei oo muutamaan vuoteen ollut nastoja kun traktori vaihtus ja renkaatkin vaihtus vielä uudestakin... Että täksi talveksi vois ruuvailla kun on renkaissa vielä hokkia ja perälevykin vaihtus pikkusen leveempään niin vois tulla tarpeeseen.. Kaksi laatikkoa olis meinaan odottamassa sopivaa aikaa... Niin ja noi agrimarketissakin myydyt nastat joissa on se kovametallipää menee renkaan kuluessa sisälle niin ilma pääsee karkuun jollei sitten laita 11-D:tä jo valmiiksi renkaisiin...

Miksi näin ?? Tuskin ne kiretyvät syvemmälle, painuvat ehkä.

En ole varma tämän havainnon todenpitävyydestä... Tuskin noissa on mitään teknistä vikaa kuitenkaan
  Niin pienet kierteet... Nykyään on sitä toista merkkiä missä on se leveämpi kierre niin niiden kanssa ei oo vissiin ongelmaa...  Jonnikan eturengas tyhjeni kun nasta meni läpi niin 11-D auttoi... Tosin alle vuosi sen jälkeen continental repes kyljestään muista syistä  ;D 
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: rene - 16.11.12 - klo:16:54
Eikö Nastapeten palvelu kelpais? Löytyy netistä sivu.

En tiedä viitsiikö tulla 350 km tämän vuoksi. Ja pitää kesäksi irroittaa nuo kuitenkin.

Pitääkö ottaa sittenkin ketjut. Sitten joutuisi näkemään sen vaivan että kävisi katsomassa renkaasta sen koon  ;D Ja sitten selittää sitä sille myyjälle

Ja irroittamisen tarpeen syy on.....

Mainitsemani nastoittaja kyllä tulee paikan päälle, kunhan hinnasta sovitte.
Tuota kanssa mietin että mitä niitä irrottelemaan, eipä kulu rengas kun kuluu vaan ne nastat ;D
  Minulla on kerran ollut nastarenkaat edessä enkä moittinut :-\    Nasta nyt pitää sen minkä pitää, kaksi nastaa jos on ottamassa tiehen niin tuplaten se pitää :-\
   Kolme nastaa pitää kolminkertaisesti, seittemän piikkiä jos laittaa joka hokkiin niin ihmettelen jos ei ala jo huomata vaikutusta ;D    Se kun on tienpinta sillätapaa "vesikalijamalla" niin voi jää olla sen verran pehmoista että monta kymmentä kiloa ei välttämättä nasta pidä :-\
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Matson^ - 16.11.12 - klo:17:46
2kpl/hokki näkyi entinen omistaja ruuvanneen. Eipä niitä paljon tavella näy kun ruuvautuvat itsestään niin syvälle ettei renkaassa erota olevan kuin reikiä..
Jos nastat haluaisin laittaa niin ehdottomasti oikeita työkonenastoja.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Petri - 16.11.12 - klo:18:51
No merkkiä en enää muista, pituus jotain 20 mm luokkaa,  on 2 per ripa takasissa, 1 per ripa etusissa ja ero nastattomaan todella suuri: uskaltaa polannetiellekin lähteä kärrynvetoon huoletta, aiemmin myös takapotkulla. Ilman nastoja ei tulisi mieleenkään täyden kärryn kanssa lähteä... Ja pihassakin pääsee johonkin, ei jää joka jääknöölin taakse kiinni. Sitten takapotkussa toosi pahojen kelien varalta Tapiot alla koko talven (tänään pantiin kun poika pudotti [tyhjän] paalikärryn ojaan ja nuoskaliukkaalla ei sitten nastatkaan mihinkään riittäneet...), täytyy kuitenkin jollain koneella päästä varmasti liikkeelle.

Ei välttämättä olis yhtään huono vaihtoehto nastoittaa ihan pysyvästi rengasliikkeessä, kuluvat kesällä mitä kuluvat ja lisätään sitten myöhemmin. Tuskin tulisi kierrenastoja kalliimmaksi, on ne sen verran suolaisesti hinnoiteltu...

Petri
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Oksa - 16.11.12 - klo:19:07
btw, nyt kun noista kevyt ketjuistakin juttua!   onko joku toinen piruparka hankkinu noita trykin ultra grip kevytketjuja, niitä joissa kantikas pitkulainen pala  lenkin keskellä?                  pirun hyvät ketjut mutta tieajossa nekin kullu joten aatelin uusia tälle talvelle kun menneenä alkoi jo katkia tieajossa.    noooo, laatikon päästä numero ja tilaus agritekille mutta kiva kun tulikin himppa lyhkäset ketjut!      ei olekaan 16,9 34 ketjuja vaan 30 ketjut laatikossa ja kuiteskii päässä laatikon on oikea numero!

              ei riitä laittaa nyyn continentaalin päälle kuin ihan hikisesti ja sivuketjut ei yletä lähellekään! aiemmista aina olen ottanu jotain parikyt senttiä aina pois, mutta nyt ei tartte!            samoja ketjuja olen ajanut jo toistakyt vuotta.     firmassa vaan väittää että mulla on väärä rengas tahi jotain muuta vikaa!                   aika outoa syyllistää käyttäjää kun virhe on joko tehtaalla ( joku niitannu väärän lapun laatikkoon)  tai sitten joku on muuttanut mitoitusta ja jättäny entisen tuotenumeron jäljelle!

                ei muuten mutta tolla lailla mänee maine myyjältä!   ite meinaan ottaa videon ketjujen päälle laitosta ja kun saan vaan apuja niin laitan nettiin yleiseen jakeluun ja kun minulla on vielä aiempi ketju ja laatikko tarroineen tallella niin .....!
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Fuller - 16.11.12 - klo:19:23
Kolme poraruuvia/hokki ajaa täysin saman asian kuin jotkut ylihinnoitellut nastat 8)  Noilla on pärjätty toistakymmentä vuotta,ketjuja ei ole tullut ikuva 8)
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: kylväjä - 16.11.12 - klo:19:25
Jos Johara liikut paljon kovalla alustalla ja painoa on rengasta kohti paljon, niin liian pitkäkärkiset nastat nitkuttelevat pikkuhiljaa syvemmälle ripaan. Pitkät sopii kyllä sitten hyvin lumipolanteelle. Matalampaa nappulaa maantieajoon ja suuriin akselimassoihin.
meneekö se näin? viime syksynä ostin hankkiasta 600kpl noin 30mm nastoja. tänä syksynä kaivoin kaikki pois, osa oli jo todella syvällä. huomenna tulee nastapete laittaan oman versionsa, toivottavasti olisi parempi esitys.
onko noissa ruuvattavissakin eroja?
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 16.11.12 - klo:19:28
Nastoja näkyy olevan montaa mittaa  :o

Vissiin 35 milliset pisimpiä.. Kannattaako tässä säästää, eli ottaa lyhyempiä ja enemmän vai pitkiä vähemmän. Irtoavatko nuo lyhyemmät helpommin driftaillessa ??

Traktoriin siis. Jokaiseen pyörään, hitaaseen ja rauhalliseen piha&maantieajoon.

Ketjuja ei aio laittaa, kyllä tiedän että ne olisivat paremmat. Enkä laita kevytketjujakaan.

No miks ei kevytketjuja?  Ne pistää päälle paljon nopeammin kuin kiertelee nastoja, jotka täytyy kuitenkin uusia seuraavana vuonna. Uudet ketjut molempiin päihin maksavat alle puoltoista tonnia.  Ja sitten on pitoa. Auraatko koko sen 440 kilometriä. Mennenkö tullenko vai toiseen suuntaan vaanko?
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: raipe - 16.11.12 - klo:19:37
Olen minäkin noita miettinyt.Vähäiseen omien alueiden auraamiseen ym.
Meillä on melkein joka raktoriin ketjutkin muttei oikein taida pieneen ajoon kannattaa enää laittaa.
Ja jos talvi ei tule niin sotkevat pihaa raapimalla sorat sekaisin.
Takapotkut kyllä vaatii riimut tai sitten seiskööt ladossa.
Mulla oli joskus sellaisia lenkkejä ketjuista pyörien ympärillä joku 6-8kpl /rengas ja apua niistäkin oli ja helpot laittaa.Mettässä näillä ei mihinkään pääse juuri pelkkiä renkaita kummemmin,mutta tieajossa auttoivat.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 16.11.12 - klo:19:40
Tottahan se lyhkäsempi herkemmin irtoo. Pisempi parempi, mutta jos rengas on kovinkin kulunut, se pitkä voi mennä läpi renkaasta.

Itselläni lumityökoneissa viisi nastaa per hakku ja joka pyörässä. Kyllä ne kummasti pitoa lisää, eivät toki kesää tee. Mutta eihän kesällä tietty auratakaan. ;)

Eli sä kannatat? Mutta suositat suurta määrää ja maksimipituutta.

Mulla on hokeissa paksuutta kyllä
Kaks nastaa ja joka toiseen yksi... Se on ollut ihan riittävä nastamäärä kun keväällä on taas harjauksia ja kesällä jonkun verran tieajoa niin menevät hukkan jollei joku kierrä niitä pois... No nyt ei oo muutamaan vuoteen ollut nastoja kun traktori vaihtus ja renkaatkin vaihtus vielä uudestakin... Että täksi talveksi vois ruuvailla kun on renkaissa vielä hokkia ja perälevykin vaihtus pikkusen leveempään niin vois tulla tarpeeseen.. Kaksi laatikkoa olis meinaan odottamassa sopivaa aikaa... Niin ja noi agrimarketissakin myydyt nastat joissa on se kovametallipää menee renkaan kuluessa sisälle niin ilma pääsee karkuun jollei sitten laita 11-D:tä jo valmiiksi renkaisiin...

Miksi näin ?? Tuskin ne kiretyvät syvemmälle, painuvat ehkä.

En ole varma tämän havainnon todenpitävyydestä... Tuskin noissa on mitään teknistä vikaa kuitenkaan

Kiertymisessä sama ilmiö kuin veden kiertymisessä altaasta viemäriin.  Kapkaupungissa valittavat lumimiehet, että nastat kiertyvät auki ennen aikojaan.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Hervast - 16.11.12 - klo:19:54
http://www.tikkaspikes.fi/index.php?page=products&id=L15-190-2&lang=fin

Oiskohan jotain tuommosia nastoja olleeet mitä ammuskelin kiinni etusiin 1/hakku tässä pari viikkoa sitten. Nuo on siitä hyviä etteivät puhko renkaita, mutta seuraavan kesän hommissa yleensä suurin osa irtoaa. No sitten voi toki viereen tehdä uuden läven ja ampua siihen uuden nastan. Asennus ei ole ihan niin sukkelaa kuin ruuvinastoissa kun noita varten joutuu poraamaan ensin reiän ja sitten nastapyssyllä asentamaan nastan.

Kun laitettiin edelliseen traktoriin noita 2 per hakku eturenkaisiin, niin jarrutettaessa jäi jäähän 6 viivaa per puoli. Auttoi pysähtymistä mukavasti.

Joskus kun asensin uusia Ofan tapio ketjuja puolikuluneeseen 18,4 renkaaseen niin uusien ketjujen sivulenkit eivät yltäneet kiinni. Sinänsä kummallista, koska ketjujen koko oli tismalleen oikea. No tehtaalle ei tarvinnut kuin vihjata asiasta niin kohta oli postissa reilun metrin pätkä sivuketjua.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: sorkkis - 16.11.12 - klo:20:46
Huopanaulat olis sulle sopivat.  ::) ::)


Piikkipyörä  ;D
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Konemies - 16.11.12 - klo:21:00
Kyselin V-alkuiselta valtakunnalliselta rengasketjulta nastoituksesta. Iso kuorma-auton nasta 0,60e/kpl asennettuna sis alv. Ensin reikä, sitten nasta ampumalla. En anakaan ite ruuvvaa yhtään kappaletta..

Edit: Työkonenastasta oli tosiaan kyse
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: - 16.11.12 - klo:21:14
Ei mitään ruuvattavia. Eikä kyllä mitään kuorma-auton nastojakaan. Kunnon työkonenastoja taakse 4/ripa ja eteen 3/ripa ja kyllä pitää. Kusiluistin micheliineilläkin voi ajella huolettomasti. Muistaakseni 1,1€/kpl oli paikallises kumiliikkees. Yhtään nastaa ei oo kadonnu reilun 500h kesäajoilla!

Nastat ei muuten sitten välttämättä pelaa kunnolla kevyes konees...
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: jusu - 16.11.12 - klo:21:17
ammuttuja työkone nastoja löyty viä 4000h jälkeenki takakummiista, toki ajot vähenee vuosi vuorelta että pysyyki kunei kulu.. varmaan vaikuttaa palio kummin kovuus/pehmeys? ainaki mitä kattonu ni kovemmista lähtee helpommin ku pehmosesta kumista..
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:01:19
Ei mulla ole paljon tieajoa, eikä muutakaan ajoa.. Kone painaa jotain 4 tonnia, nykyisillä renkailla pito on täysin olematon.

Tässä ketjussa on ollut paljon uutta tietoa tästä asiasta, mutta edelleekään en ole varma pitäisikö nuo laittaa  :D Rengasliikkeeseen an aio mennä, matkaan menee enemmän rahaa kuin nastoihin.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Ylermi - 17.11.12 - klo:01:52
Kaukanahan sulla taitaa olla rengasliikkeet?? Mulla ollut puolessakymmenessä traktorissa tikka työkone nastat ja seuraavan kerran ku taas tarvin, niin meinaan rengasliikkeessä laitattaa.. Paitsi misukoihin, niissä ne menee hukkaan. Niistä ei tuu talvirenkaita, vaikka tekis mitä.. Ruuvattavat nastat menee pitemmänpäälle rattaasta läpi, niinkuin täälä jo joku mainitsi.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:01:54
Kaukanahan sulla taitaa olla rengasliikkeet?? Mulla ollut puolessakymmenessä traktorissa tikka työkone nastat ja seuraavan kerran ku taas tarvin, niin meinaan rengasliikkeessä laitattaa.. Paitsi misukoihin, niissä ne menee hukkaan. Niistä ei tuu talvirenkaita, vaikka tekis mitä.. Ruuvattavat nastat menee pitemmänpäälle rattaasta läpi, niinkuin täälä jo joku mainitsi.

Ei viitsi ajaa. Pitäisi olla muutakin asiaa ko. suunnalle
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: kantola - 17.11.12 - klo:02:46
Joharan puheen nuotti onkin jostain tuttu: http://www.youtube.com/watch?v=UyHD3zqV8EQ
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 17.11.12 - klo:08:08
Kaukanahan sulla taitaa olla rengasliikkeet?? Mulla ollut puolessakymmenessä traktorissa tikka työkone nastat ja seuraavan kerran ku taas tarvin, niin meinaan rengasliikkeessä laitattaa.. Paitsi misukoihin, niissä ne menee hukkaan. Niistä ei tuu talvirenkaita, vaikka tekis mitä.. Ruuvattavat nastat menee pitemmänpäälle rattaasta läpi, niinkuin täälä jo joku mainitsi.

Ei viitsi ajaa. Pitäisi olla muutakin asiaa ko. suunnalle
  Samalla tosiaan vaihdat jonnun verkuun ja olet tyytyväinen lopunikääsi. Kauppias kyllä toimittaakin uuden pihaasi ja jonnun sulatolle. Malmin hinta nousussa. Vaihtojonnukauppa käy nyt hyvin vältilinpäätöskautena.  8)
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:08:17
Kaukanahan sulla taitaa olla rengasliikkeet?? Mulla ollut puolessakymmenessä traktorissa tikka työkone nastat ja seuraavan kerran ku taas tarvin, niin meinaan rengasliikkeessä laitattaa.. Paitsi misukoihin, niissä ne menee hukkaan. Niistä ei tuu talvirenkaita, vaikka tekis mitä.. Ruuvattavat nastat menee pitemmänpäälle rattaasta läpi, niinkuin täälä jo joku mainitsi.

Ei viitsi ajaa. Pitäisi olla muutakin asiaa ko. suunnalle
  Samalla tosiaan vaihdat jonnun verkuun ja olet tyytyväinen lopunikääsi. Kauppias kyllä toimittaakin uuden pihaasi ja jonnun sulatolle. Malmin hinta nousussa. Vaihtojonnukauppa käy nyt hyvin vältilinpäätöskautena.  8)

Ei traktori pysty tyydyttämään kaikkia tarpeitani, minä käytän sitä vain vetämään erilaisia koneita pellolla  ???

Voisi kyllä vaihtaa Jonnua. Löytyisi jostain joku 2450-2650-2850 vm. 92 tai nuorempi, etukuormaajalla ja alle 10000 tunnilla.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: kylväjä - 17.11.12 - klo:08:34
Jos Johara liikut paljon kovalla alustalla ja painoa on rengasta kohti paljon, niin liian pitkäkärkiset nastat nitkuttelevat pikkuhiljaa syvemmälle ripaan. Pitkät sopii kyllä sitten hyvin lumipolanteelle. Matalampaa nappulaa maantieajoon ja suuriin akselimassoihin.
meneekö se näin? viime syksynä ostin hankkiasta 600kpl noin 30mm nastoja. tänä syksynä kaivoin kaikki pois, osa oli jo todella syvällä. huomenna tulee nastapete laittaan oman versionsa, toivottavasti olisi parempi esitys.
onko noissa ruuvattavissakin eroja?
Khm... siis, nastan ottopinnan korkeudesta kyse. Kovalla alustalla, suurempi osa massasta välittyy noiden nappuloiden kautta alustaan, pyrkii painamaan nastoja hakkuun. Matalammalla nastalla painetta vähemmän, tosin puree polanteeseenkin huonommin. Koko nastan pituudesta(kierre plus nastan kärki) en puhunut mitään.

Jotkut nastat todella korkeita, ei mitään järkeä ajaa maantietä(asfaltti näkyy, ei polannetta) pitkin jtn 30tn yhdistelmä massoilla ja aisapainojen ollessa riittävät, varmasti painuu.

Hetkinen, kaivoit syksyllä nastat pois: sulla oli kesän renkaissa kiinni??
niin sillä otin viime syksynä ruuvattavat et voi ottaa kesäksi pois, ei tullu sitten otettua. kesällä kone toki neva käytössä et ei varsin kova alusta. eturenkaissa oli painunut syvemmälle kuin takasissa, luulis et takana suurempi massa. valmetissa kyllä talvella yli tonnin painoinen aura kiinni ja ajellaan asvaltilla. joku tiesi kertoa että painuminen johtuu pehmeästä renkaasta (mitas) tiedä sitten...
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:10:06
Jos Johara liikut paljon kovalla alustalla ja painoa on rengasta kohti paljon, niin liian pitkäkärkiset nastat nitkuttelevat pikkuhiljaa syvemmälle ripaan. Pitkät sopii kyllä sitten hyvin lumipolanteelle. Matalampaa nappulaa maantieajoon ja suuriin akselimassoihin.
meneekö se näin? viime syksynä ostin hankkiasta 600kpl noin 30mm nastoja. tänä syksynä kaivoin kaikki pois, osa oli jo todella syvällä. huomenna tulee nastapete laittaan oman versionsa, toivottavasti olisi parempi esitys.
onko noissa ruuvattavissakin eroja?
Khm... siis, nastan ottopinnan korkeudesta kyse. Kovalla alustalla, suurempi osa massasta välittyy noiden nappuloiden kautta alustaan, pyrkii painamaan nastoja hakkuun. Matalammalla nastalla painetta vähemmän, tosin puree polanteeseenkin huonommin. Koko nastan pituudesta(kierre plus nastan kärki) en puhunut mitään.

Jotkut nastat todella korkeita, ei mitään järkeä ajaa maantietä(asfaltti näkyy, ei polannetta) pitkin jtn 30tn yhdistelmä massoilla ja aisapainojen ollessa riittävät, varmasti painuu.

Hetkinen, kaivoit syksyllä nastat pois: sulla oli kesän renkaissa kiinni??
niin sillä otin viime syksynä ruuvattavat et voi ottaa kesäksi pois, ei tullu sitten otettua. kesällä kone toki neva käytössä et ei varsin kova alusta. eturenkaissa oli painunut syvemmälle kuin takasissa, luulis et takana suurempi massa. valmetissa kyllä talvella yli tonnin painoinen aura kiinni ja ajellaan asvaltilla. joku tiesi kertoa että painuminen johtuu pehmeästä renkaasta (mitas) tiedä sitten...

Etupyörä pyörii useampia kierroksia kuin takapyörä, etupää varmaan myös "nytkähtää" liikkeelle rajummin kuin takapää
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: justus - 17.11.12 - klo:10:55
Jos et aja paljon tiellä niin kattopelti ruuvit kun ruuvaat kolme per harkko niinon pitoa yheksi talveksi ja ei tule kalliiksi,on monen vuoden kokemus
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: maanviljelija - 17.11.12 - klo:11:01
Jos et aja paljon tiellä niin kattopelti ruuvit kun ruuvaat kolme per harkko niinon pitoa yheksi talveksi ja ei tule kalliiksi,on monen vuoden kokemus

Minkä pituiset?
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:11:11
Jos et aja paljon tiellä niin kattopelti ruuvit kun ruuvaat kolme per harkko niinon pitoa yheksi talveksi ja ei tule kalliiksi,on monen vuoden kokemus

Tässä on oikeasti ideaa  ;D

Tuolla traktorilla ei tehdä muuta kuin lingotaan lunta, siirtymäajoja tiellä tulee olemaan ehkä 140 km koko talvena. Eikä tarvitse ajaa lämä tiskissä..

Pituus voisi olla vaikka hokin korkeus miinus 10 milliä ? Jos/kun ruuvi katkeaa niin se ei ihan heti puhkaise mitään. Nuo mun renkaat ovat siinä kunnossa, että hyvä ei tosiaankaan mene piloille... voisi kyllä kokeilla tuollaista ruuvia  :D
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Sandels - 17.11.12 - klo:11:30
Mulla oli toissa talvena n. 30 mm pitkät best-gripit siten, että takasissa oli kolme/ripa ja etusissa 2. Ero oli nastoittamattomaan melkoinen. Toki nuo renkaat on ilman nastoja niin liukkaat, että jos tie on kalteva, niin traktori valuu ojaan itsestään :-[
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: justus - 17.11.12 - klo:12:24
Ne lyhimmät onko ne noin 2.5 cm kierrettä ja kumi tiiviste mukaan niin pysyy hyvin
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:13:31
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: zetor8045 - 17.11.12 - klo:13:34
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:13:37
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...

Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: zetor8045 - 17.11.12 - klo:14:30
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...

Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Tulee sellaisia pihoja aurattua ja hiekoitettua talvisin aika paljon eikä oo ees nastoja  ;D  Mutta muutaman nastaa auttaa todella paljon liikkellelähtöön ja jarrutuksiin...   Tuon enempää ei silti nastoja kannata laittaa...
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: - 17.11.12 - klo:14:58
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...

Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Tulee sellaisia pihoja aurattua ja hiekoitettua talvisin aika paljon eikä oo ees nastoja  ;D  Mutta muutaman nastaa auttaa todella paljon liikkellelähtöön ja jarrutuksiin...   Tuon enempää ei silti nastoja kannata laittaa...

Kokemusta paljonkin? Tarkoitan siis nastoista en mistää ruuvihimmeleistä! Kaverilla on ollu tuosta 2/1 nastoituksesta aina 6/4 nastoitukseen asti ja meinas että ihan lineaarisesti parantuu pito nastamäärän lisääntyessä...
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: koivumaki - 17.11.12 - klo:15:07
Mulla on 650 kasissa+540 etusissa neljä NastaPeten isoa nastaa per hokki.Aika hyvin kulkee.
Oli joskus noita ruuvattavia nastoja.Ei niillä pärjää isojen kärryjen kanssa.
Lumihommissa ja paalinkannossa varmaan ihan riittävät nuo ruuvattavat.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: zetor8045 - 17.11.12 - klo:15:38
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...

Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Tulee sellaisia pihoja aurattua ja hiekoitettua talvisin aika paljon eikä oo ees nastoja  ;D  Mutta muutaman nastaa auttaa todella paljon liikkellelähtöön ja jarrutuksiin...   Tuon enempää ei silti nastoja kannata laittaa...

Kokemusta paljonkin? Tarkoitan siis nastoista en mistää ruuvihimmeleistä! Kaverilla on ollu tuosta 2/1 nastoituksesta aina 6/4 nastoitukseen asti ja meinas että ihan lineaarisesti parantuu pito nastamäärän lisääntyessä...
Joo niin paranee mutta onko järkee kun hinnassa on myös eroa aikas mukavasti :P  200€ tai sitten +600€ siinä on iso ero ja kummatkin poistuu samassa ajassa... On ollut työkonenastoja ja kuorma-auton isoja nastoja..  Ja ilmankin pärjää ja ainakin continentaleilla ja pirelleillä joita on nyt ollut nastattomina vimeiset talvet..  Ja ihan on maansiirtohommiakin suoritettu talvisin ison kärryn kanssa...   Niin ja onko sinulla kokemusta nastoista???
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 17.11.12 - klo:16:43
Kummat laittaa nopeammin paikalleen ja ottaa pois?  Ketjut!
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: zetor8045 - 17.11.12 - klo:16:46
Kummat laittaa nopeammin paikalleen ja ottaa pois?  Ketjut!
Kummat ottaa lokasuojat mukaansa irrotessaan  ;D   
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Lese - 17.11.12 - klo:16:47
Rengaspuljuun asennettavaksi tai Nastapete paikalle.

Tällaiset yhdessä traktorissa itsellä. http://www.turvanasta.com/fi/tuotteet/traktorit/16-19_6

2 - 3kpl / hokki auttaa jo kummasti. Tärkeintä on, että ne eivät ole samassa linjassa, vaan hieman eri kohdassa aina.

Renkaiden kuluminen hidastuu, joten siinä mielessä nastat maksaa ittensä takaisin.

Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 17.11.12 - klo:16:57
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...


Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Jaaha..jonne indifferentissä tilassa. Otappa kaivuri ja aja kökkö stabiiliksi. Ja jos vielä pelottaa, nii kaiva piha labiiliksi, niin löydät käsijarruttoman jonnen aina keskeltä pihaa.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 17.11.12 - klo:16:59
Kummat laittaa nopeammin paikalleen ja ottaa pois?  Ketjut!
Kummat ottaa lokasuojat mukaansa irrotessaan  ;D   
Tietäähän sen, mutta onko pakko antaa irrota?
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:17:07
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...


Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Jaaha..jonne indifferentissä tilassa. Otappa kaivuri ja aja kökkö stabiiliksi. Ja jos vielä pelottaa, nii kaiva piha labiiliksi, niin löydät käsijarruttoman jonnen aina keskeltä pihaa.

Tuo oli tarkoitus tehdä nyt kesällä, mutta muistin vasta nyt kun mainitsit  ;D
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Cultor - 17.11.12 - klo:17:11
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...


Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Jaaha..jonne indifferentissä tilassa. Otappa kaivuri ja aja kökkö stabiiliksi. Ja jos vielä pelottaa, nii kaiva piha labiiliksi, niin löydät käsijarruttoman jonnen aina keskeltä pihaa.
Kannattaisko nyt kuitenkin ennen käyttöä tarkistaa noiden hienojen termien merkitys, ettei menis vallan metsään.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 17.11.12 - klo:17:13
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...


Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Jaaha..jonne indifferentissä tilassa. Otappa kaivuri ja aja kökkö stabiiliksi. Ja jos vielä pelottaa, nii kaiva piha labiiliksi, niin löydät käsijarruttoman jonnen aina keskeltä pihaa.
Kannattaisko nyt kuitenkin ennen käyttöä tarkistaa noiden hienojen termien merkitys, ettei menis vallan metsään.

Luomussa saa soheltaa ja väärinymmärrykset ovat jokapäiväisiä  ;D
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: landehande - 17.11.12 - klo:20:18
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...


Tämä piha on sellainen kilpikonnan kuoren mallinen, ajetaan aina joko ylä- tai alamäkeen  :-\
Jaaha..jonne indifferentissä tilassa. Otappa kaivuri ja aja kökkö stabiiliksi. Ja jos vielä pelottaa, nii kaiva piha labiiliksi, niin löydät käsijarruttoman jonnen aina keskeltä pihaa.
Kannattaisko nyt kuitenkin ennen käyttöä tarkistaa noiden hienojen termien merkitys, ettei menis vallan metsään.

Luomussa saa soheltaa ja väärinymmärrykset ovat jokapäiväisiä  ;D
Juu...hyvä etten alkanut muistaa kehua jonnua paremmaksi kuin verku.  ;)  Olis mennyt väärin sekin!  ;D
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: vakka - 20.11.12 - klo:10:24
saa ne kevytketjut olla aika kireällä etteivät romise lokasuojiin.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Jerry - 20.11.12 - klo:16:44
Traktorissa on yhteensä 160 hokkia, kerrotaan vaikka neljällä. Tulee kyllä tyyristä  :-\
Kaks ja yks riittää... Normaaleissa olosuhteissa ainakin... Jos pitoa oikeesti tarvii niin sellaisilla on ketjut sitä varten...

Tiputtaa (vyö)renkaissa painetta, niin osuu enemmän nastoja maahan. Jos ei kerran minnekään kauas tarvitse ajella, niin samahan se on pitää vaikka pikkusen löllöt kummit talven.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 21.11.12 - klo:16:49
Käytin Valtraa huollossa ja samalla kyselin näistä nasta/kevytketjuista. Ilmeisesti nämä uudet nastat ovat parempia, isompia ja pidempiä. Pito on kuulemma iljanteella kohtuullisen hyvä. Ketjuissa kuitenkin parempi. Jotkut olivat saaneet ajettua kahdessa kuukaudessa kevytketjut loppuun.

Kaikissa renkaissa ei nastat toimi toimitulla tavalla. Huollossa mainittiin renkaana Midas joka on ilmeisesti niin pehmeä että nastat uppooa itsekseen rungon sisään.

Vanhoihin renkaisiin ei voi näitä uudenmallin nastoja laittaa jos kumit on liian kuluneet.

He olivat asentaneet auraustraktoriin nastat niin että 2/ripa. Joka toiseen ripaan kaksi nastaa keskemmälle ja joka toiseen kaksi lähemmäs rivan reunaa.

Että ota tästä nyt sitten selvää. Mulla on Continentalit sen verran kuluneet että näitä uuden mallin nastoja ei niihin voi laittaa. Olisin luultavasti pyörtänyt puheeni ja ottanut kuitenkin nastat ketjujen sijaan.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 21.11.12 - klo:18:34
Taitaa olla paras ratkaisu muuttaa täältä jääkentiltä takaisin etelään  ???

En mä muista että nuorena jouduin tappelemaan tällaisenkaan asian vuoksi. Taitaa tämä nasta-asia olla vaan itsensä vapaaehtoista kiusaamista
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 21.11.12 - klo:18:42
Jos vielä tän talven pärjäis ilman mitään :-[ Tiellä ei kyllä pysy kaljamilla.

Jos ostaa uudet renkaat ja niihin ne uuden mallin nastat niin kustannus olisi jotain 3500 euroa.
Uudet renkaat on kohta pakko ostaa.

Kevytketjut maksaisi 1000 euroa. Pitoa olisi. Pärjäisi vanhoilla renkailla kevääseen ja sitten menisi kumeihin 3000 euroa. Eli ennen kevättöitä kulut olisi 4000 euroa.

Vanhoihin renkaisiin avuttomat vanhanmallin nastat kiinni jota löytyy hyllystä.
Kulut ennen kevättöitä  olisi 3000 euroa kun renkaat on kuitenkin pakko uusia.

Jos vetää Vallun mettään nykyisellä varustuksella niin kulut voi olla 10 000 euroa tai jotain  :-[
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: JoHaRa - 23.11.12 - klo:14:02
Nastalaatikoissa lukee pienellä präntillä "Ei tieliikennekäyttöön"  :D

Haitanneeko mitään, sama teksti lukee melkein kaikissa muissakin traktorin lisävarusteissa  ::)
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: de Citonni - 23.11.12 - klo:14:13
Nastalaatikoissa lukee pienellä präntillä "Ei tieliikennekäyttöön"  :D

Haitanneeko mitään, sama teksti lukee melkein kaikissa muissakin traktorin lisävarusteissa  ::)

Ooppeleihin tulee keltaiset vilkut katolle pakollisiksi.  ;D
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 03.01.13 - klo:00:26
Ofan kevytketjut asennettiin tänään paikalleen. Hintaa oli 890 verollisena. Nyt on paskat kelit kun asfaltti on paljaana ja tulee pitkiä siirtymiä ajossa. Ei välttämättä kestä kun kaksi tai kolme vuotta. Muuten olen tyytyväinen, etuakselille vielä ketjut niin toimii, maksaa vaan liikaa. Nurkka-auruissa kestää varmaan varmaan monta vuotta. Nopeat ne on asentaa.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Oksa - 03.01.13 - klo:08:13
eiks piitykissä siirtymissä voi ketjui heivata pitoon jonnekii?   nehän asentaa 5-6 minsassa per renkas takasin.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.13 - klo:08:25
Tuli mieleen kans tuo, etteikö noita kevyketjuja kannata nakata roikkumaan johki siirron ajaksi. Ite joskus nuoruudes, kun vielä oli virtaa, tuli laitettua tavalliset tapiotkin roikkumaan metsäkärryn sermiin tiellä ajelun ajaksi, tosin takarengaskoko oli jotain 16.9/34, kun sitä talven harjoitteli, meni kaikkiin neljään pyörään ketjut 20 minuutis, nyt ei tunti riitä millään..kai sitä on tullu vanhaksi :( tosin rengaskokokin on kasvanu, ne vaan ei nuo ketjut mee yhtä nätisti ison pyörän päälle.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: bouli - 03.01.13 - klo:08:51
Toissapäivänä lykin takalanalla lumisohjoja ketjuttomalla traktorilla ja totesin taas kerran että voi hitto mitä pelleilyä.

Eilen vedin sitten suosiolla ketjut natikkaan päälle.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: roadman - 03.01.13 - klo:09:50
Eipä tuolla hirveen liukasta eilen ollut. Keskimäärin 10T kuormia ajettiin savolaista mäkimaisemaa, eikä etukauhasta paljon hiekka vajunut.
Alla uudet TRI2 ja ihan tavallisilla kuorkin nastoilla.
Otsikko: Vs: Ruuvattavat nastat
Kirjoitti: Latz - 03.01.13 - klo:21:10
Kaksi väliketjua tänään poikki uusista ketjuista. Maasturilla oli pari kertaa vedetty talvitien pohjaa ja sinne olin tietä avaamassa. 40 senttiä suojalunta ojattomaan polannetiehen oli uusille ketjuille liikaa.