Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 11.11.12 - klo:22:01

Otsikko: EK valusovitteet..
Kirjoitti: jariman - 11.11.12 - klo:22:01
Etukuormaajan valusovitteista kyse,  uusissa Valtran N - sarjassa
ek- runkosovitteet  valua ja tukipinta-ala  kohdistuu
aika pienelle alalle, tosin traktorin runko vahvempi vrt. edellisiin malleihin.

mietityttää vaan valurungon (sovitteen) kestävyys  lumihommissa,
alueaurakäytössä puskutuista huolimatta.

eikös Fentissä ollut jo muutaman vuoden ek- valusovitteet,
lienee sama eturunkorakenne molemmissa.

varmasti normaalin kuormauskäytön kestää,  aurauskäyttö
muutenkin syö kuormaajan horoksi.
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: koivumaki - 11.11.12 - klo:22:08
Aika vaikea on silmämäärin arvioida mikä on suhteellinen lujuus aiempiin hitsattuihin osiin verrattuna.
Valuosien iskukestävyyskin voi olla ihan hyvä,nykyään osataan tehdä lujempia valuja kuin joskus aiemmin.
Eli kokeilemaan vaan.
Mulla ainakin Casessa Triman (5.0+) sovitteet joustaa aika lailla.Vallussa 65 Quicken soviten on tukevamman tuntuinen.Tosin Vallussa on Aires,Casessa ei jousia.Saattaa olla että aires hoitaa asian.kuormainvaimenninhan on molemmissa.
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: SKN - 11.11.12 - klo:22:11
aurauskäyttö
muutenkin syö kuormaajan horoks
i.

Pitää paikkansa, aurauskäyttö syö horoksi, ajoittain jopa väljäksi.
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: hvinnamo - 11.11.12 - klo:22:26
 Fendtissä on , kuten aloittaja mainitsikin, valusovitteet. Parin talven aurauskokemuksen perusteella ei niissä ole ilmennyt (vielä) mitään väljyyksiä, joten en ainakaan osaa moittia. Muuten F:n lukitusmekanismi on niin helppo käyttää, että se onkin ainoa traktori talossa, josta etukuormaaja tulee otettua pois esim. toukotöiden ajaksi.  8)
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: jusu - 12.11.12 - klo:10:16
eikö ne valut aika sitkiäksi nykyään saara.. aika näyttää kun ekat rajummat törmäykset tulee, että onko aisat hytis ja katkeeko monestaki kohti..
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: metsajussi - 12.11.12 - klo:10:57
eikö ne valut aika sitkiäksi nykyään saara.. aika näyttää kun ekat rajummat törmäykset tulee, että onko aisat hytis ja katkeeko monestaki kohti..

Menetelmänä valu ei enää teräksissäkään kovin paljoa rajoita materiaalivalintaa. Nykyään valetaan muitakin rautoja kuin  puuhellan osia. Valurautoja, ruostumattomia, nuorrutus- ja kulutusteräksiä... mm moottoreiden kampiakseleita tehdään valamalla. Erityisen lujia osia tehdään muottiin takomalla.

Vaikka kappale on valmistettu valamalla, se ei enää tarkoita että se olisi automaattisesti heikko ja hauras.

Tuossa mm. erään suomalaisen valimon aineluetteloa, löytyy muutakin kuin suomugrafiittivalurautaa:

http://www.peiron.com/Luettelo.html

Mä en kyllä tiedä mistä ja miten ne sovitteet on tehty... :-)
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: SAS - 12.11.12 - klo:15:24
Tosi jämäkät on nuo valusovitteet.Älyttömän törmäyksen vika on ratin ja istuimen välisellä vyöhykkeellä ei valusovitteissa,järki päässä pitää olla kun ajelee.Jos on ahmunnut aurauksia liian halvalla ja liian paljon on aina kiire joka kostautuu ennen pitkää konerikkona.Toisaalta nuo sovitteet voi toimia sulakkeena jos oikein tupelo kiireinen kuski. ;D
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: kyntaja - 14.11.12 - klo:06:17
Tosi jämäkät on nuo valusovitteet.Älyttömän törmäyksen vika on ratin ja istuimen välisellä vyöhykkeellä ei valusovitteissa,järki päässä pitää olla kun ajelee.Jos on ahmunnut aurauksia liian halvalla ja liian paljon on aina kiire joka kostautuu ennen pitkää konerikkona.Toisaalta nuo sovitteet voi toimia sulakkeena jos oikein tupelo kiireinen kuski. ;D

No mieti mitä suollat. Aika paskassa paikassa sulake. Saattaapi jo kuskin terveydelle käydä. Enemmin aisat solmussa kun traktori/kuski paskana. Aika *****mainen tunne jos aisan päät alkaa polvia lähestyä....
Otsikko: Vs: EK valusovitteet..
Kirjoitti: kyntaja - 14.11.12 - klo:06:19
Etukuormaajan valusovitteista kyse,  uusissa Valtran N - sarjassa
ek- runkosovitteet  valua ja tukipinta-ala  kohdistuu
aika pienelle alalle, tosin traktorin runko vahvempi vrt. edellisiin malleihin.

mietityttää vaan valurungon (sovitteen) kestävyys  lumihommissa,
alueaurakäytössä puskutuista huolimatta.

eikös Fentissä ollut jo muutaman vuoden ek- valusovitteet,
lienee sama eturunkorakenne molemmissa.

varmasti normaalin kuormauskäytön kestää,  aurauskäyttö
muutenkin syö kuormaajan horoksi.

Minkälainen runko... Ai kuin Comia sampossa.... Buhahaha