Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nuffieldmaster - 11.11.12 - klo:19:47
-
Sopiiko ja saako 540-65-R34 renkailla hyvän kyntöjäljen 16" auroilla, vai meneekö rengas liian leviäksi?
Vaihdettasi kaverin kanssa päikseen renkaita, kun toistemme renkaat täyttäisi vaihdettuna molempien toiveet pl. se, että mahtaakohan nuo olla kyntöön liian leveät.
Molemmilla siis A-valtrat, ja vanteineen vaihdeltaisiin.
Auttaako vaonavartimet asiaa yhtään? Kyntölaatu ei saisi renkaiden takia huonontua. Kun kynnön takia oikeastaan nuita riparenkaita haaveilen tri-2:n tilalle.
-
Sopii.
-
520/70-34 toimii 14 " Kvernen kanssa ihan ok. Eipä huomaa juuri mitään.
-
Mahtuu hyvin. Mulla on 520/70R34 ja silloin harvoin kun kynnän, ni ei tuosta ole ongelmaa ollut.
Oletko äkeen jo hankkinu jostain???
-
Eipä ole sopivan hakumatkan päästä äjestä löytynyt. Pari tarjokasta etelämpää on tarjottu sopivaan hintaluokkaan, mutta kun rahti tulee vähintään puolet tekemään lisää ja se menee yli aijotun budjetin. Yhtä tarjosi joku, hintaa 5000 €, tuumasin, että tarjoajalla lukivirhe kun hl. n. 500 € :D
Jotenkin vain vielä ihteä epäilyttää tuo renkaan leveys :-\ Mikä se muuten on vanhassa koossa tuo 540-34? 20. jotakin?
-
Soppii soppii. Kuussatanennii soppii, liki melekeen. Kuuspuolikkaiella ja levveemmillä sitä avarrinta jo käätetään.
-
Pakko on mahtua sitten kun on vihitty.
-
650 /65 38 contit on ännäläisessä alla ja kai se jotenkin sopii sinne 16" vakoon ::) . ainakin tänä syksynä niistä oli apua.. kohtuu makiasti oli pitoa..
-
Mahtuu 600 leveäkin! Kyllä märkä vako joustaa ::)
-
n. 1500 ha:n kokemuksella 650/65-38 Pirelli Kverneland variomatin kanssa (16" vannas) toimii pääpiirteittäin hyvin. Joillakin keleillä ja joillakin mailla eka viilu näyttää hieman erilaiselta, muttei häiritse kevätmuokkausta lainkaan. Luiston ollessa yli 20 % alkaa vako levetä turhan paljon, joten silloin voi tulla ongelmia, samoin hyvin kivisellä maalla, kun ei saa maata tarpeeksi irti vaon täytteeksi.
-
itellä 710/60 xeobib ja hyvin menee 16 tuumasilla. parempi mun mielestä et kantaa hiukan vaon reunoilta eikä livauttele pohjalla.
-
800 mm menee loistavasti 18 tuumalla ilman mitään avartimia.
-
Minulla oli traktori koeajossa, jossa oli 520 rengas. Kävin sen ajamassa 16' kynnöksen vakoon ja se sopi sinne naftisti. Onko todella niin, että 600 jne. murjoo viilun ja reunan, mutta ei jätä kyntöön näkyvää haittaa ???
-
Minulla oli traktori koeajossa, jossa oli 520 rengas. Kävin sen ajamassa 16' kynnöksen vakoon ja se sopi sinne naftisti. Onko todella niin, että 600 jne. murjoo viilun ja reunan, mutta ei jätä kyntöön näkyvää haittaa ???
Esim. 800 kulkee puoliks sängen päällä. Kvernelandin sivusiirtovara riittää just ja just.
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
Vissiin biolanin mustaa multaa sun pellot ;D
-
Mulla on ollut tuo 16' käytössä, mutta tekisi mieli vaihtaa kokeeksi 18'. Joutuu vaan pulttisulkeisiin. Vanhat miehet on taas tietävinään, että 16 tekee parhaan jäljen ja siitä ylöspäin ei käänny niin hyvin. Ei voi taas muuta kuin kokeilla itse....
-
Mulla on ollut tuo 16' käytössä, mutta tekisi mieli vaihtaa kokeeksi 18'. Joutuu vaan pulttisulkeisiin. Vanhat miehet on taas tietävinään, että 16 tekee parhaan jäljen ja siitä ylöspäin ei käänny niin hyvin. Ei voi taas muuta kuin kokeilla itse....
Niin leveä kuin saa ja eikun vauhtia niin tasaista tulee.
-
Mulla on ollut tuo 16' käytössä, mutta tekisi mieli vaihtaa kokeeksi 18'. Joutuu vaan pulttisulkeisiin. Vanhat miehet on taas tietävinään, että 16 tekee parhaan jäljen ja siitä ylöspäin ei käänny niin hyvin. Ei voi taas muuta kuin kokeilla itse....
Niin leveä kuin saa ja eikun vauhtia niin tasaista tulee.
Jos kynnetään niin 20 tuumaa ja vauhtia niin hyvää tulee.
-
Mulla on ollut tuo 16' käytössä, mutta tekisi mieli vaihtaa kokeeksi 18'. Joutuu vaan pulttisulkeisiin. Vanhat miehet on taas tietävinään, että 16 tekee parhaan jäljen ja siitä ylöspäin ei käänny niin hyvin. Ei voi taas muuta kuin kokeilla itse....
On noitten aurojen siiven muotuilukin kehittynyt aika paljon viime vuosikymmeninä.
-
Vähät kynnöt jotka oon kynnelly niin 14 tuuman överummi ja 600mm pirelli renkaana.Pikkuisen oon etummaista viilua säätäny leveämmäksi.
Eli Nuhvimasteri yhdistelmä käy tosi hyvin.
-
tottahan mustaksi saa vaikka vauhtia lisäämällä, mulle vain on aina opetettu että periaate on et päästä kattoes ei pysty sanomaan moniko siipisellä on kynnetty.. nykki kattelin maakunnas ajelles kunoli komian näköstä kunoli 5 siipisellä ilimaajäährytteisillä veretty mouhukummiilla, harvinaisen rumaa touhua ::)
-
600 ei jätä mitään jälkeä.
-
600 ei jätä mitään jälkeä.
Ei koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Leijuva Tossu..........
-
600 ei jätä mitään jälkeä.
Ei koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Leijuva Tossu..........
Siinäs kuulitte, tietoa on ;D
-
600 ei jätä mitään jälkeä.
Ei koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Leijuva Tossu..........
Siinäs kuulitte, tietoa on ;D
13.6/36 jättää jäljen koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Painava Tossu ja kyydissä istuu varapäällikkö Lihava Possu........
-
600 ei jätä mitään jälkeä.
Ei koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Leijuva Tossu..........
Siinäs kuulitte, tietoa on ;D
13.6/36 jättää jäljen koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Painava Tossu ja kyydissä istuu varapäällikkö Lihava Possu........
Skännällässä tulee aina välillä kokonaisia pyörän jälkiä kynnökselle kun hytissä matkaa korkattu kossu.
-
600 ei jätä mitään jälkeä.
Ei koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Leijuva Tossu..........
Siinäs kuulitte, tietoa on ;D
13.6/36 jättää jäljen koska niillä ajaa intiaanipäällikkö Painava Tossu ja kyydissä istuu varapäällikkö Lihava Possu........
Skännällässä tulee aina välillä kokonaisia pyörän jälkiä kynnökselle kun hytissä matkaa korkattu kossu.
Ei se kynnökselle tule vaan ojan toiseen luiskaan........ ;D
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
Kyllä vario on hyvä! Voi kyntää aina maksimi leveydellä mitä olosuhteet sallii! Onko muuten havaintoa kuluuko 5-siipisten ojasten kiinnitys väljäksi, kun muistisylinteri ne aina kaventaa kääntäessä?
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
Kyllä vario on hyvä! Voi kyntää aina maksimi leveydellä mitä olosuhteet sallii! Onko muuten havaintoa kuluuko 5-siipisten ojasten kiinnitys väljäksi, kun muistisylinteri ne aina kaventaa kääntäessä?
Kyl ne kahdessakymmenessä vuodessa hiukan on väljistyny.
Mutta että syytä sopia, kun on testattu, ennen vihkimistä!
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
Kyllä vario on hyvä! Voi kyntää aina maksimi leveydellä mitä olosuhteet sallii! Onko muuten havaintoa kuluuko 5-siipisten ojasten kiinnitys väljäksi, kun muistisylinteri ne aina kaventaa kääntäessä?
Kyl ne kahdessakymmenessä vuodessa hiukan on väljistyny.
Mutta että syytä sopia, kun on testattu, ennen vihkimistä!
Ei ole variomaatit vielä n 8 vuodessa väljistyny.
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
Kyllä vario on hyvä! Voi kyntää aina maksimi leveydellä mitä olosuhteet sallii! Onko muuten havaintoa kuluuko 5-siipisten ojasten kiinnitys väljäksi, kun muistisylinteri ne aina kaventaa kääntäessä?
Kyl ne kahdessakymmenessä vuodessa hiukan on väljistyny.
Mutta että syytä sopia, kun on testattu, ennen vihkimistä!
Ei ole variomaatit vielä n 8 vuodessa väljistyny.
Kynnä niillä, niin alkaa väljistymään! Siinä kun vielä kakstoista vuottakin rutkaat vaikka sataa hehtaaria, niin kyllä alkaa löytyä jo jostakin paikkoja jossa väljää on!
-
Onko 18' sulla käytössä koko ajan, vai teetkö paljon vaihtoa leveydessä?
Mää ajan tolla täydellä leveydellä aina. Sit kaventelua jos täytyy jotain oikaista.
Kyllä vario on hyvä! Voi kyntää aina maksimi leveydellä mitä olosuhteet sallii! Onko muuten havaintoa kuluuko 5-siipisten ojasten kiinnitys väljäksi, kun muistisylinteri ne aina kaventaa kääntäessä?
Kyl ne kahdessakymmenessä vuodessa hiukan on väljistyny.
Mutta että syytä sopia, kun on testattu, ennen vihkimistä!
Ei ole variomaatit vielä n 8 vuodessa väljistyny.
Kynnä niillä, niin alkaa väljistymään! Siinä kun vielä kakstoista vuottakin rutkaat vaikka sataa hehtaaria, niin kyllä alkaa löytyä jo jostakin paikkoja jossa väljää on!
Ei mulla tule enää sataa ha kynnettävää alaa vuodessa kun on tuo Nova Combi.
Mää luulen että esim. nostolaitejousitus säästää fältin runkoa ym paljon.
-
Vakoon sopii kaikki vakoa pienempi... :o
-
Liitteenä jonkun sortin kuva millai renkaat sopii vakoon...
Kyl se ny vähän jäljessä näkyy mutta hyvä kompromissi.
-
Olipa mukaa, kun kävit nappaamassa oikein kuvan meitä varten. Kiitos :)
-
Olipa mukaa, kun kävit nappaamassa oikein kuvan meitä varten. Kiitos :)
Tää on juur se jota oon koittanu sanoa. Kuva kertoo enämpi ku tuhat sanaa. Hehtaareita ei voi kuvata mut jonkinlaisia kuvia voi ottaa lohkoista joissa kasvaa kunnon sato. :P :P
-
Se on jonkin verran auratyypistä kiinni, minkälainen rengas vakoon sopii.
Jotenkin näyttäisi siltä, että FK:n vakoon sopii melkein mikä rengas vain, auran tuumaluvusta riippumatta, mutta Kv3 alkaa ahdistaa kun ylitetään 16.9.
Uudempi sietäisi leveämmän gummin.
Periaatteen miesten juttuja...
-
Olipa mukaa, kun kävit nappaamassa oikein kuvan meitä varten. Kiitos :)
Tossa vielä jotain lähikuvaa samasta tilanteesta...
Kuvasta näkyy että ei liiskaa ihan vaon pohjaa.
Mutta ihan sinua varten, kylmikseni, otin kuvat aamupäivällä.
:D
-
Liitteenä jonkun sortin kuva millai renkaat sopii vakoon...
Kyl se ny vähän jäljessä näkyy mutta hyvä kompromissi.
Mummielestä ES-kvernessä on leviällainen vannas, että sopii hyvin kumi vakoon, vaikka ajelis kapiammallaki kiivulla.
...näin siis ainaki muovisiipisessä.
-
Olipa mukaa, kun kävit nappaamassa oikein kuvan meitä varten. Kiitos :)
Tossa vielä jotain lähikuvaa samasta tilanteesta...
Mää oletan, että pehmeä keli on tuolla rengastuksella melkein mukavampi.
-
Olipa mukaa, kun kävit nappaamassa oikein kuvan meitä varten. Kiitos :)
Tossa vielä jotain lähikuvaa samasta tilanteesta...
Mää oletan, että pehmeä keli on tuolla rengastuksella melkein mukavampi.
Pehmeän kelin takia mää nyt ajelen tuolla traktorilla. Koska tuo rengas ei liiskaa vaon pohjaa
vaikka luisto% on hiukka iso.
Muuten sit dynäveeteellä ja kapiammilla renkahilla.
-
Liitteenä jonkun sortin kuva millai renkaat sopii vakoon...
Kyl se ny vähän jäljessä näkyy mutta hyvä kompromissi.
Onko sulla aurassa etupään siivet ylempänä kuin takimmaiset siivet kun näyttää jälki vähän sellaselta?
Vai upottaako tukipyörä?
Sivusiirtoa tarttis olla enemmän kynnetyn puolelle mutta se on ääriasennossa.
Siksi eka viilu on hiukan leviämpi.
Jos pudottaa etupäätä alemmas niin sit eka viilu pullottaa ylöspäin.
Tuo on sellaista kompromissien hakua. Rengas myös painaa viilua vähän kynnetylle hiukan
kapeammaksi.
Tukipyörä ei nyt tuossa upota mutta leviämpi tr kuvioinen tukipyörä olis kyllä parempi.
-
Tukipyörä ei nyt tuossa upota mutta leviämpi tr kuvioinen tukipyörä olis kyllä parempi.
Leveä rengas saisi olla vakiovarusteena välteissä aivan järjestäen. Ihan väärässä paikassa nuukailtu, kun uusi aura muutenkin maksaa aika paljon. Ennemmin tai myöhemmin tulee sellainen keli, että isommasta pyörästä olisi hyötyä.
-
Tukipyörä ei nyt tuossa upota mutta leviämpi tr kuvioinen tukipyörä olis kyllä parempi.
Leveä rengas saisi olla vakiovarusteena välteissä aivan järjestäen. Ihan väärässä paikassa nuukailtu, kun uusi aura muutenkin maksaa aika paljon. Ennemmin tai myöhemmin tulee sellainen keli, että isommasta pyörästä olisi hyötyä.
Nää tiesin että sää vetoat mun köyhyyteen mutta silloin kun
Ostin tuon uutena niin ei ollut sellaista tukipyörää saatavilla.
Nyt tietysti listalla olis isompi runkoineen.
-
Syytän kyllä enempikin valmistajaa. Melkoinen veitsileikkuri on omassakin aurassa tämä tukipyörä. Auraesitteissä on kyllä pääsääntöisesti kuiva ja hyvä keli.
-
Leveä rengas saisi olla vakiovarusteena välteissä aivan järjestäen.
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=46095
Totta. Aina joutuu ite sepittään koneita, että saa mieleisen. Kvernen es:ään on heleppo laittaa tommonen isompi ratas. IKH:lta sopiva napa(+tarvittaessa akselitumpin sorvaus) sekä rengasliikkeesta 400/60 - 15,5 kokonen rengas. Kokonaishintaa jää alle 500€(sis.ALV)
Sivusiirtoa tarttis olla enemmän kynnetyn puolelle mutta se on ääriasennossa.
Mulla ilimeni samaa vaivaa 6630:llä kyntäessä. Vanhemmalla 6920s:llä riittää hyvin ekasiiven säätövara, mutta tuossa 30:ssä onkin etuvanteet leviämmällä. Ens syksyksi ajattelinki vaihtaa näijen etuvanteita keskenään.