Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maraani - 04.11.12 - klo:16:34
-
Minkä merkkisissä traktoreissa ja mistä vuodesta lähtien on ollut semmoinen systeemi, että osaa sovittaa pikavaihteen kun vaihtaa aluevaihdetta?
Kun jos ensin on kelannut pikavaihteen suurimmalle niin kun vaihtaa aluevaihdetta isommalle pitäis samalla vetää pikavaihde ykköselle ja meinaa loppua vauhti kesken pehmeällä pellolla. Niin kai siihen joku keksintö on?
-
Minkä merkkisissä traktoreissa ja mistä vuodesta lähtien on ollut semmoinen systeemi, että osaa sovittaa pikavaihteen kun vaihtaa aluevaihdetta?
Kun jos ensin on kelannut pikavaihteen suurimmalle niin kun vaihtaa aluevaihdetta isommalle pitäis samalla vetää pikavaihde ykköselle ja meinaa loppua vauhti kesken pehmeällä pellolla. Niin kai siihen joku keksintö on?
6x10 eli kymppisarjan jontikoissa PQ+ ja Autoquad vaihteistoissa ko. toiminto vuodesta -98, autoquadissa sitten tuo toinenkin eli pikavaihde vaihtuu alaspäin vauhdin hiipuessa tai toisinpäin, kelaa lisää pikavaihteita mikäli automaatti päällä.
-
Fordin 40 sarjassa ja myöhemmin New Holland TS sarjan 16x16 vaihteisessa ainakin on,ja kytkimen polkasun jälkeen hakee myös sopivan pikavaihteen. Toi 40 sarja tais tulla markkinoille vuonna 92 (muistanko taas väärin) eli ei mikään uutuus.
-
Hitekissähän toi pikavaihteen sovitus tais olla ainoastaan sillon kun on pikavaiheautomaatti päällä, voi kyynel että osaa olla tönkkö ajaa jontikan jälkeen. :'(
-
Valluun se tuli samoihin aikoihin, kun esiteltiin hitec mallit, toki toimintaa on näköjään hiottu, huomattavasti sivistyneempi on tuo n:n vaihto, verrattuna tuohon vanhempaan joka on ensimmäisiä kakkos sarjan hitekkejä,ehkä asiaa vielä auttaa turbiinikytkin uudemmassa, mutta molemmissa on jotain poikkeus tapausta lukuun ottamatta aina automaatti päällä ja se elelee sielä omaa elämäänsä. Olennaista on, että ajaa lähes aina pikkasen liian isolla päävaihteella, ettei turhaa sekaa sitä askia kokoaikaa ;) N:ssä pelkällä traktorilla tieajossa riittääkin oikeastaan, että laittaa ison sisään ja annostelee kaasua tarpeen mukaan :o
-
Mää en tiedä oliko jo 6280 massikassa tuo speedmatching?
6480 massikassa on kyl tuo ominaisuus.
http://www.konedata.net/Traktorit/MF6260.htm
Juu... 2001 tuli vakiovarusteeksi tuo speedmatching.
-
Mää en tiedä oliko jo 6280 massikassa tuo speedmatching?
6480 massikassa on kyl tuo ominaisuus.
http://www.konedata.net/Traktorit/MF6260.htm
Juu... 2001 tuli vakiovarusteeksi tuo speedmatching.
Dynashiftissähän oli jo yli-ja alikierroksien estovahti, aikannaan mainio edistysaskel...
-
-95 8400E valmetissa mulla oli pikavaihdeautomatiikka mut en mä sitä koskaan käyttäny.
Eikä se kyl oo missään muissakaan koneissa mulla käytössä
-
Meillä on kaks Valtraa ja molmmis se on ainakäytös ja samoin nyykkäris.Usein olen huomannut että haalitaan monellaista herkkua sitten niitä ei käytetä kehutaan että täs on tälläisiä vempaita
-
-95 8400E valmetissa mulla oli pikavaihdeautomatiikka mut en mä sitä koskaan käyttäny.
Eikä se kyl oo missään muissakaan koneissa mulla käytössä
En minäkään, siis valmetissa, mutta jontikassa kun pistää vaihteen isoimmalle, niin se sinne ite pykältelee...
-
Kyllähän valtterikin ton osaa mutta osaako muut seuraavan. Isäntä päästää vasten kaikkia suosituksia vapaalle alamäessä ja kun mittari lähenee taas 40 niin tökkää suunnanvaihtajan eteen. Lopputuloksena automaatti poissa päältä ja pakko ykkönen eteen. Ei hymyilyttänyt juuri sillä hetkellä.
-
Meinasko tuulilasi kutsua ::)
-
Kyllähän valtterikin ton osaa mutta osaako muut seuraavan. Isäntä päästää vasten kaikkia suosituksia vapaalle alamäessä ja kun mittari lähenee taas 40 niin tökkää suunnanvaihtajan eteen. Lopputuloksena automaatti poissa päältä ja pakko ykkönen eteen. Ei hymyilyttänyt juuri sillä hetkellä.
Oli varmaan perusteltu syy tehdä tällainen koe ???
-
Kyllä 6200 sarjan verkuissa ainakin oli tuo.
-
Meinasko tuulilasi kutsua ::)
Ei siellä tuuppas 10 tonnin paalain perässä joten vauhti ei tehnyt pikkuvaltterissa ratkaisevia muutoksia.
-
Tais sitten olla vain kierrosluku mittari joka kävi tapis ;)
-
Joihinkin samen huippumalleihin on ollut saatavissa 93-vuodesta.
-
Tuo nopeudensovitustoiminnon puuttuminen on valtras selvä puute. Itse kun en tykkää automaatilla ajella niin joutuu sitten näpytellä itse sopivan pykälän.
Se automaatti pitää mun makuun kierrokset turhan korkealla normi ajos. Mää kyllä naputtelen huomattavasti aikaisemmin isompaa pikavaihdetta.
-
Tuo nopeudensovitustoiminnon puuttuminen on valtras selvä puute. Itse kun en tykkää automaatilla ajella niin joutuu sitten näpytellä itse sopivan pykälän.
Se automaatti pitää mun makuun kierrokset turhan korkealla normi ajos. Mää kyllä naputtelen huomattavasti aikaisemmin isompaa pikavaihdetta.
Valtrassa voi itse säätää sen automaatin vaihtokierrokset niin ylös- kuin alaspäin.
-
Tuo nopeudensovitustoiminnon puuttuminen on valtras selvä puute. Itse kun en tykkää automaatilla ajella niin joutuu sitten näpytellä itse sopivan pykälän.
Se automaatti pitää mun makuun kierrokset turhan korkealla normi ajos. Mää kyllä naputtelen huomattavasti aikaisemmin isompaa pikavaihdetta.
Valtrassa voi itse säätää sen automaatin vaihtokierrokset niin ylös- kuin alaspäin.
--Niin.Auto2 asennossa,Auto1 on vakio.Itse ajan aika paljon Auto1 valinnalla.Nopudensovitushan tuossa kans on..koska lie tullut.Auto2 on hyvä esim.kevyeen ajoon,voi asetella kierrosluvut miten lystää.
-
Ite lötköttelen paljon tuolla ykkös asennolla, sitähän pystyy narraamaan kuten automaattivaihteista autoa, eli polkaisee reilusti kierroksia ja sitten höllää kaasua, luulee vastuksen vähenneen ja hyppää pikavaihde isommalle ;) sitten, kun vastus oikeasti kasvaa ettii sitten, kyllä sitä pienempää ihan omatoimisesti etsii ja pelaahan siinä automaatin alasvaihto ihan auton tapaan, lätkä lattiaan, niin alkaa hakea pientä tarpeen mukaan.
-
Ite lötköttelen paljon tuolla ykkös asennolla, sitähän pystyy narraamaan kuten automaattivaihteista autoa, eli polkaisee reilusti kierroksia ja sitten höllää kaasua, luulee vastuksen vähenneen ja hyppää pikavaihde isommalle ;) sitten, kun vastus oikeasti kasvaa ettii sitten, kyllä sitä pienempää ihan omatoimisesti etsii ja pelaahan siinä automaatin alasvaihto ihan auton tapaan, lätkä lattiaan, niin alkaa hakea pientä tarpeen mukaan.
Pelaa pelaa. Mä vaan säästän itseäni... Pienemmällä vaivalla mä painan sitä käsinojas sormen alla olevaa nappia kun yritän "narrata" konetta vaihtamaan sen vaihteen minkä minä haluan ;)
-
Mää käytän 6480ssä pikavaihdeautomatiikkaa vain maantieajossa.
-
Oikeastaan ainut missä en käytä automatiikkaa on, pyörtänöiden niitto, kun ei viitti tonnin perällä pyörivää lieriökonetta huudatella, näpyttelen mukavalta tuntuvaa menovauhtia kepinpäästä. ::)
-
Täytyy tunnustaa että monesti en ole jaksanut ohjelmoida noita vaihtorajoja auto2 asennossa, mutta monesti tulee tilanne jolloin on kätevä kesken homman heittää automatiikka pois päältä ettei traktori runkkaa suotta pikavaihteita edestakasin mm. lastaushommissa. Turbiinikytkin hoitaa paljon paremmin pienet nopeudensovitukset.
-
Juu tuosta turbiinista kyllä nauttii lastauksessa, en oikeastaan käytä missään nopeaa kakkosta pienempää lastaushommis, on sitten niin pehmoinen jarrulla säätää nopeus tarkasti ja lannoitesäkkejä nakelles saa olla kolmonen sisällä, liikkuu todella liukkaasti auton ja hallinväliä, iso päävaihde poistaa sitten ne pikavaihteen turhat edestakasvaihdot, vaikka eihän niitä juuri huomaa, kuin näytöstä, että mikä numero sielä kulloinkin on, jos jaksaa sitä vilkuilla.