Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sirkussonni - 26.10.12 - klo:22:19

Otsikko: Jondeere ärrä
Kirjoitti: sirkussonni - 26.10.12 - klo:22:19
Miksi näissä uusissa koneissa pitää tehdä kansiremontti? Mikä siellä hajoo? Ennen niin luotettavana pidetty kone, ja nyt tämmöstä kuuluu!!

(Saako näistä puhua?)
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: sirkussonni - 27.10.12 - klo:06:40
Ilmeisen hiljaiseksi vetää?
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: select o speed - 27.10.12 - klo:06:44
Ettei vaan EGR aiheuttas, en tiä tuli vaan mieleen.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: junttieinari - 27.10.12 - klo:07:53
Ilmeisen hiljaiseksi vetää?

Jörnikkä-miehet märehtii vielä noita eilisiä massikkaongelmia. Kyllä ne kohta havahtuvat karuun todellisuuteen. 8)
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: piki1 - 27.10.12 - klo:08:03
Miksi näissä uusissa koneissa pitää tehdä kansiremontti? Mikä siellä hajoo? Ennen niin luotettavana pidetty kone, ja nyt tämmöstä kuuluu!!

(Saako näistä puhua?)
ei mitään uutta ne on tottunut siihen ,sehän niistä on mennyt tähänkin asti.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Peurajussi - 27.10.12 - klo:08:20
Miksi näissä uusissa koneissa pitää tehdä kansiremontti? Mikä siellä hajoo? Ennen niin luotettavana pidetty kone, ja nyt tämmöstä kuuluu!!

(Saako näistä puhua?)
ei mitään uutta ne on tottunut siihen ,sehän niistä on mennyt tähänkin asti.

Kyllähän peurassa on parasta ollut moottori..
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:08:39
(Saako näistä puhua?)
Kyllähän tästä asiasta juuri puhuttiin ;D

Niinkuin sanoin, ei tarvitse olla kuin pieni vika alihankkijan toimittamassa komponenttien sarjassa, niin on pitkä rivi valmiita koneita huoltojonoissa. Se on sitä, kun kaikki on kilpailutettu ja laskettu aivan äärimmilleen.

Homman pitäisi pelata niinkuin Väderstadissa. Koneet ovat koko ajan koeajossa. Toimitusjohtaja sanoi, että komponenttien laatua on testattava koko ajan, koska vain harvoin alihankkijoiden lupaamat laatukriteerit täyttyvät siten kuin heille on luvattu.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kyntaja - 27.10.12 - klo:09:54
johtunee suurilta osin siitä et jd jäähdyttää kaiken nesteellä. egr lauhdutin,peräöljyt yms.. sitten kun esim tästä egr lauhduttimesta menee kenno niin vedet koneessa.. + et kestääkö mikään kone ajaa ilman nesteitä(siis nestejäähdytetty)
Ja seuraavaksi kysytään mikä hajottaa ton egr lauhduttimen niin nesteen vähyys... ja sen taas aiheutti niinkin yksinkertainen asia kuin vuotavat klemmari liitokset. Nykyään jouikuormitteiset ja ongelmat poistuneet.
R en tiedä mitään. Mut tupla egr kierrätys tuskin on helpottanut asioita.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: JD6630 - 27.10.12 - klo:10:43
Onko näitä suomessa vielä ollut?

Briteissä ovat ilmeisen epäluuloisia tuon egr:n kanssa. Joillain on kai ollut ongelmia niiden kanssa, toisilla taas ei.

No, ei siinä katto vuoda niin kuin valteemissa tai massikassa ;D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Yodavaari - 27.10.12 - klo:10:48
Miksi näissä uusissa koneissa pitää tehdä kansiremontti? Mikä siellä hajoo? Ennen niin luotettavana pidetty kone, ja nyt tämmöstä kuuluu!!

(Saako näistä puhua?)
Saa. Pitää vain puhua oikeilla nimillä.

Konetta on kutiteltu digitaalisesti. Tämän ansiosta ahtopaine ja lämpökuorma kasvaa.  Siis tehon lisäys on tehty väärin. Täytyisi tietää mitä tekee ja mitä noista virityksistä seuraa.

Toinen mahdollisuus on, että tuo pakokaasujen takaisinkierrätys on poistettu / tulpattu väärin => sama vaikutus.

Luultavasti on tehty molemmat väärin. Turha siinä on konetta syyttä, jos lääkitys on väärä.

Siis eihän nämä nykymoottorit, merkistä riippumatta, ole enää mitään MOOTTOREITA. Lämpö/päästökoneita ne on.

Vanha kunnon mekaaninen pumppu. Silloin ennen näitä hömpötyksiä päästiin ominaiskulutuksessa tuonne 200 g/kWh. Nyt lähestytään 300 g/kWh. Moottoreiden hyötysuhde on LASKENUT tänä aikana reilusta 40 %:sta alle 30%:tiin. Ja kun savua ei näy, niin tämä kaikki on muuttunut lämmöksi, joka täytyy hävittää pois.

Tämän vuoksi nuo "vanhat" hevosvoimat on "tehokkaampia" kuin nämä nykyiset. Tilanne on vähän sama kuin natikan esittelyssä Kekkosen aikaan. Tehoja koneessa oli, mutta ne ei löytäneet pihalle.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Hervast - 27.10.12 - klo:11:17
Findieselin sivuilta lainattua, tarvinneeko tuota selvemmin enää sanoa

Lainaus
Lankalauantaikin tehtiin kovasti töitä ja pitkällisen projektin tuloksena Findiesel tarjoaa toimivan ratkaisun John Deeren EGR-ongelmaan. Softamuutos ja sokea laippa pakokaasukierrossa takaavat sen, ettei EGR-cooleri enää pala puhki, eikä mitään vikakoodeja tule kun sähkötöpselit pidetään kiinni. EGR:n sulkeminen auttaa myös koko nestekierron ongelmiin niin kauan kun kannentiiviste pysyy ehjänä. Kansiongelma taas ratkeaa oikaisuhoidolla, alkuperäinen työstöjälki ja kannen suoruus kun ovat kansimiesten mukaan ala-arvoisia. Suljemme toki myös jo lukuisat ennestään "100%:sti"  tai osittain suljetut EGR:t, joita Kuopion seudulla ainakin riittää. Useissa mainituissa koneissa koko EGR:n toimintaan ei ole koskettu ollenkaan...    Lisää John Deerestä tekstiä Chiptuning-sivulla.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: iskra - 27.10.12 - klo:12:25

Homman pitäisi pelata niinkuin Väderstadissa. Koneet ovat koko ajan koeajossa. Toimitusjohtaja sanoi, että komponenttien laatua on testattava koko ajan, koska vain harvoin alihankkijoiden lupaamat laatukriteerit täyttyvät siten kuin heille on luvattu.
[/quote]

   Niinkun D-vitamiinit...
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Timppa - 27.10.12 - klo:13:34
(Saako näistä puhua?)
Kyllähän tästä asiasta juuri puhuttiin ;D

Niinkuin sanoin, ei tarvitse olla kuin pieni vika alihankkijan toimittamassa komponenttien sarjassa, niin on pitkä rivi valmiita koneita huoltojonoissa. Se on sitä, kun kaikki on kilpailutettu ja laskettu aivan äärimmilleen.

Homman pitäisi pelata niinkuin Väderstadissa. Koneet ovat koko ajan koeajossa. Toimitusjohtaja sanoi, että komponenttien laatua on testattava koko ajan, koska vain harvoin alihankkijoiden lupaamat laatukriteerit täyttyvät siten kuin heille on luvattu.

Mutta vääderin ostamalla sulkee ittensä pois esim. suorakylvöstä.  :)
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:19:21
Okei. Voin antaa sen verran periksi, että Väderstad Rapid on maailman paras esimuokkaava kylvinkone. Sitä voi käyttää esimerkiksi sänkeen kylvöön, koska diskilautaset muokkaavat maan sopivaksi kylvövantaille.

Missään nimessä konetta ei voi verrata mihinkään aitosuora/suorakylvökoneeseen vaikka lopputulos saattaakin olla yhden ajokerran jälkeen sama ;D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Timppa - 27.10.12 - klo:19:23
Okei. Voin antaa sen verran periksi, että Väderstad Rapid on maailman paras esimuokkaava kylvinkone. Sitä voi käyttää esimerkiksi sänkeen kylvöön, koska diskilautaset muokkaavat maan sopivaksi kylvövantaille.

Missään nimessä konetta ei voi verrata mihinkään aitosuora/suorakylvökoneeseen vaikka lopputulos saattaakin olla yhden ajokerran jälkeen sama ;D

Hienosti puolustettu.

Mutta tuskin kylmiskään ostais esim. henkilöautoa millä vois ajaa vain esim. sisätiloissa?

Ulkona ja santateillä ajelu olis tehtävä jollain muulla ajopelillä...

 :D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: SKN - 27.10.12 - klo:19:27
Okei. Voin antaa sen verran periksi, että Väderstad Rapid on maailman paras esimuokkaava kylvinkone. Sitä voi käyttää esimerkiksi sänkeen kylvöön, koska diskilautaset muokkaavat maan sopivaksi kylvövantaille.

Missään nimessä konetta ei voi verrata mihinkään aitosuora/suorakylvökoneeseen vaikka lopputulos saattaakin olla yhden ajokerran jälkeen sama ;D

 8) 8)

"Rapitti vaatii kunnon pohjat antaakseen kaikkensa, ihan ku baari-ilta........."
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:19:56
No joo, leikki sikseen. En todellakaan jaksa nuoleskella aitosuorapellekylvömiesten persettä tämän enempää.

On kovien faktojen aika.

Kannattaa kipaista lehtikioskille hakemaan uusin Koneviesti. Siellä on menneen kesän suorakylvökokeen tulokset Loimaalta. Yllättäen, siis yllättäen, jälleen kerran. Tämä täysin suorakylvöön soveltumaton ruotsalaisten valmistama kammotus voitti tänäkin kesänä muut kilpailijat. Tulos 6500kg, vertailun vuoksi Timpan suuresti kuolaama Novacombi vain 5800kg. Kaikista kiinnostavinta oli, että vertailun vuoksi mukaan otettu Vädestad Spirit + lautasmuokkaus keväällä, syksyllä toi 6600kg sadon. Eli näillä parjatuilla Väderstad tuotteilla saavutettiin menneenä kesänä kaikkein parhaat satotulokset.

Jos ajattelee, että minun pitää yhdellä ajokerralla saada pelto kylvettyä ja mietin, että minkälainen kone tai koneyhdistelmä siihen soveltuisi siten, että satotaso on mahdollisimman hyvä. Niin lähtisin kyllä aina siitä liikkeelle, että jonkinlainen esimuokkaus pitäisi saada aikaiseksi. Jyrsin+kylvinkone on yksi hyvä vaihtoehto. Toinen on joku muokkaussysteemi ennen kylvövantaita. Muokkaus voidaan tietysti toteuttaa monella eri tavalla, mutta ainakin tämä Väderstadin kehittämä ratkaisu on hyvä. Se on käytännössä todistettu.

Tämä vastaus ei tietysti tyydytä lainkaan näitä "aitosuorakylvöfanaatikkoja", he kun ovat ostaneet kalliin kotimaisen ratkaisun, joka monelta osin on teknisesti tehty parhaaseen neuvostotyyliin. Nämä fanaatikot tuppaavat vaan unohtelemaan muutamia tosiasioita. Esim. sen kalliin olkiäkeen, jolla tasaillaan pahnoja edellisenä syksynä. Ja hupsis kun pääsi yksi koneinvestointi ja ajokerta unohtumaan. Nerokkaimmat ovat sitten raksineet koneeseensa lisävarusteeksi olkiharan. Se vaan kummastuttaa, että eikö nämä ratkaisut ole aitosuorakylvön idean vastaisia ??? No ei tietenkään. Eiväthän ne muokkaa maata vaan pöyhivät pahnoja ;D

Vaikka meille Rapid miehille aina *****illaan, niin tosiasia on, että aitosuorakylvöporukka on vielä pahemmin hassahtanut tekniikan ja oman koneensa palvontaan. Kaikessa tässä on unohtunut se tärkein tavoite. Kustannusten ja tuottojen väli täytyy olla mahdollisimman suuri, että hommasta tulee tulosta. Täytyy kyllä ihailla tuota ruotsalaisten käsitystä maanviljelyn ja konekustannusten hallinnasta. Siellä on parilla tehtaalla tosissaan mietitty, mistä tässä hommassa on oikein kyse. Onneksi me lahden tälläkin puolella saamme nauttia näistä oivalluksista. :P
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Timppa - 27.10.12 - klo:20:01
Heräsihän se kylmis... :D

Kylmä fakta on että esim. ens keväänä veetterimiehet kiroo hankintaansa.

Kun pellot jäi syksyn märkyyden takia muokkaamatta.

Keväällä niitä sitten koetetaan rähmiä jos milläkin härpäkkeellä mitä veetterin kuvastosta löytyy à 50000€

 ;D

Mutta tuleepahan se 500 kiloa laskennallista lisäsatoa.

 ;D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Peurajussi - 27.10.12 - klo:20:05

Nää agron keskustelut on jänniä, ikinä ei voi otsikosta päätellä mistä puhutaan.

 ;D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:20:05
En tiedä kuka raapii ja millä. Itse olen kyntänyt 60% pelloista ja loput on kultivoitu. Mitään ei avata sängestä keväällä ja pitkän kaavan mukaan mennään. Ihan SKN:n ohjeistuksella :D

Se on aina mukava kun pääsee oikaisemaan virheellisiä käsityksiä.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Greenpwr - 27.10.12 - klo:20:09
En tiedä kuka raapii ja millä. Itse olen kyntänyt 60% pelloista ja loput on kultivoitu. Mitään ei avata sängestä keväällä ja pitkän kaavan mukaan mennään. Ihan SKN:n ohjeistuksella :D

Se on aina mukava kun pääsee oikaisemaan virheellisiä käsityksiä.

 Rääpintä harjoitteita suoritin, kauraa nurmeen, hyvin suju, mulle sopivan suoraa toimintaa...
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:20:53
Mutta vääderin ostamalla sulkee ittensä pois esim. suorakylvöstä.  :)

Kyllähän sitä voi suorakylvää syysvehnää vaikka huiskalla sänkeen. Ainakin savimalla tuloskin on sama rapidilla ja huiskalla, siemen on siististi pinnalla. Huiskalla vetotehovaatimus vaan on pienempi ja ja työsaavutus suurempi.


Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: icefarmer - 27.10.12 - klo:20:56
Onko näitä suomessa vielä ollut?

Briteissä ovat ilmeisen epäluuloisia tuon egr:n kanssa. Joillain on kai ollut ongelmia niiden kanssa, toisilla taas ei.

No, ei siinä katto vuoda niin kuin valteemissa tai massikassa ;D
katon saa sentäs 5 euron jeesusteippirullala pitäväks, jonnikan kannentiivistettä ei ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:21:01
Mutta vääderin ostamalla sulkee ittensä pois esim. suorakylvöstä.  :)

Kyllähän sitä voi suorakylvää syysvehnää vaikka huiskalla sänkeen. Ainakin savimalla tuloskin on sama rapidilla ja huiskalla, siemen on siististi pinnalla. Huiskalla vetotehovaatimus vaan on pienempi ja ja työsaavutus suurempi.
Niin rapidilla kuin huiskallakin on olennaista hoitaa multaus kuntoon. Kummallakin koneella on konstit siihen olemassa. Kannattaisi käyttää niitä, niin tulisi työ tehtyä kunnolla loppuun asti. On sitten jotain mitä pui seuraavana syksynä :)
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: bouli - 27.10.12 - klo:21:05
No joo, leikki sikseen. En todellakaan jaksa nuoleskella aitosuorapellekylvömiesten persettä tämän enempää.

On kovien faktojen aika.

Kannattaa kipaista lehtikioskille hakemaan uusin Koneviesti. Siellä on menneen kesän suorakylvökokeen tulokset Loimaalta. Yllättäen, siis yllättäen, jälleen kerran. Tämä täysin suorakylvöön soveltumaton ruotsalaisten valmistama kammotus voitti tänäkin kesänä muut kilpailijat. Tulos 6500kg, vertailun vuoksi Timpan suuresti kuolaama Novacombi vain 5800kg. Kaikista kiinnostavinta oli, että vertailun vuoksi mukaan otettu Vädestad Spirit + lautasmuokkaus keväällä, syksyllä toi 6600kg sadon. Eli näillä parjatuilla Väderstad tuotteilla saavutettiin menneenä kesänä kaikkein parhaat satotulokset.

Tuon kokeen toteutus vaan on sellainen että sen perusteella ei ihan kauhean pitkälle vietyjä johtopäätöksiä mun mielestä auttaisi tehdä suuntaan eikä toiseen.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:21:07
Kaikessa tässä on unohtunut se tärkein tavoite. Kustannusten ja tuottojen väli täytyy olla mahdollisimman suuri, että hommasta tulee tulosta. Täytyy kyllä ihailla tuota ruotsalaisten käsitystä maanviljelyn ja konekustannusten hallinnasta. Siellä on parilla tehtaalla tosissaan mietitty, mistä tässä hommassa on oikein kyse.

Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.

Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: SKN - 27.10.12 - klo:21:11
Kaikessa tässä on unohtunut se tärkein tavoite. Kustannusten ja tuottojen väli täytyy olla mahdollisimman suuri, että hommasta tulee tulosta. Täytyy kyllä ihailla tuota ruotsalaisten käsitystä maanviljelyn ja konekustannusten hallinnasta. Siellä on parilla tehtaalla tosissaan mietitty, mistä tässä hommassa on oikein kyse.

Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.
Mistäs ihmeestä sää tollasen olet saanu päähäs????
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Greenpwr - 27.10.12 - klo:21:17

 Off täpik...yks venti vaihettu kasi ärrään, kun ventin piti mennä huollon luo, koska huolto ei tullut ventin luo...
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Greenpwr - 27.10.12 - klo:21:19
Kaikessa tässä on unohtunut se tärkein tavoite. Kustannusten ja tuottojen väli täytyy olla mahdollisimman suuri, että hommasta tulee tulosta. Täytyy kyllä ihailla tuota ruotsalaisten käsitystä maanviljelyn ja konekustannusten hallinnasta. Siellä on parilla tehtaalla tosissaan mietitty, mistä tässä hommassa on oikein kyse.

Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.
Mistäs ihmeestä sää tollasen olet saanu päähäs????

 Turhaa vaatimattomuutta, kun ainakin tähän asti 939 on painanut 13tn...ylipaino on ylivetovoimaa...
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:21:32
No joo, leikki sikseen. En todellakaan jaksa nuoleskella aitosuorapellekylvömiesten persettä tämän enempää.

On kovien faktojen aika.

Kannattaa kipaista lehtikioskille hakemaan uusin Koneviesti. Siellä on menneen kesän suorakylvökokeen tulokset Loimaalta. Yllättäen, siis yllättäen, jälleen kerran. Tämä täysin suorakylvöön soveltumaton ruotsalaisten valmistama kammotus voitti tänäkin kesänä muut kilpailijat. Tulos 6500kg, vertailun vuoksi Timpan suuresti kuolaama Novacombi vain 5800kg. Kaikista kiinnostavinta oli, että vertailun vuoksi mukaan otettu Vädestad Spirit + lautasmuokkaus keväällä, syksyllä toi 6600kg sadon. Eli näillä parjatuilla Väderstad tuotteilla saavutettiin menneenä kesänä kaikkein parhaat satotulokset.

Tuon kokeen toteutus vaan on sellainen että sen perusteella ei ihan kauhean pitkälle vietyjä johtopäätöksiä mun mielestä auttaisi tehdä suuntaan eikä toiseen.
Ei, mutta niin pitkään koe on jatkunut, että yksi konemerkki on pärjännyt monena vuonna. Että voi siitä jotain suuntaa antavaa hakea.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:21:43
Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.
Mistäs ihmeestä sää tollasen olet saanu päähäs????

 Turhaa vaatimattomuutta, kun ainakin tähän asti 939 on painanut 13tn...ylipaino on ylivetovoimaa...
[/quote]
 
Pahoittelen epätarkkuutta, esitteen mukaan kuormittamaton paino, DIN 70020 (kg)  10830

http://www.fendt.fi/939Vario_FI_Internet.pdf


Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: JoHaRa - 27.10.12 - klo:21:43
Mulla on keväällä tarkoitus kylvää uudella "Ärrällä" ja Rapidilla suorakylvöä savimaalle.

Onko idea tuomittu tuhoon  :o
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:21:44
Kaikessa tässä on unohtunut se tärkein tavoite. Kustannusten ja tuottojen väli täytyy olla mahdollisimman suuri, että hommasta tulee tulosta. Täytyy kyllä ihailla tuota ruotsalaisten käsitystä maanviljelyn ja konekustannusten hallinnasta. Siellä on parilla tehtaalla tosissaan mietitty, mistä tässä hommassa on oikein kyse.

Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.
Mistäs ihmeestä sää tollasen olet saanu päähäs????

Meinaatko että 939 ei jaksaisi vetää rapidia diskien kanssa?

Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Greenpwr - 27.10.12 - klo:21:53
Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.
Mistäs ihmeestä sää tollasen olet saanu päähäs????

 Turhaa vaatimattomuutta, kun ainakin tähän asti 939 on painanut 13tn...ylipaino on ylivetovoimaa...

Pahoittelen epätarkkuutta, esitteen mukaan kuormittamaton paino, DIN 70020 (kg)  10830

http://www.fendt.fi/939Vario_FI_Internet.pdf
[/quote]

 Turha epätarkkuus on ammattitaidon puutetta, en rekisteriotteesta asiaa voi tarkistaa...pörssipekka joskus ko lukemasta rupatteli...
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:21:54
Mulla on keväällä tarkoitus kylvää uudella "Ärrällä" ja Rapidilla suorakylvöä savimaalle.

Onko idea tuomittu tuhoon  :o
Ei, mutta on syytä huomioida, että rapidissa on muokkauskiekot kylvinkoneen edessä.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:22:01
Mulla on keväällä tarkoitus kylvää uudella "Ärrällä" ja Rapidilla suorakylvöä savimaalle.

Onko idea tuomittu tuhoon  :o

Ilman muokkausta / diskejä lounaan savimailla rapidi kulkee vantaiden varassa takapyörät ilmassa ja siemenet jää pintaan. Kun säiliöt tyhjenee, kovemmissa kohdissa saattaa olla vain pieni naarmu savessa, ja siemen on siis ihan kirjaimellisesti sen pellon pinnan päällä.

Jos ei ole olkea ja on märkä kevät saattaa tuurilla itää ja orastua. Jos on kuivaa kuten noilla savialueilla keväällä yleensä niin on hiukkasen heikompaa.

Jos tuo oli oikeasti suunnitelmana, suosittelen kokeilemaan suorakylvöä vaikka yhdellä kylvökoneen leveydellä, ja ajaa muut auki lautasmuokkaimella tms.



Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: JoHaRa - 27.10.12 - klo:22:02
Mulla on keväällä tarkoitus kylvää uudella "Ärrällä" ja Rapidilla suorakylvöä savimaalle.

Onko idea tuomittu tuhoon  :o
Ei, mutta on syytä huomioida, että rapidissa on muokkauskiekot kylvinkoneen edessä.

Jos kone keittää ja kylvötyö muuttuu mahdottomaksi  ???
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:22:05
Turha epätarkkuus on ammattitaidon puutetta, en rekisteriotteesta asiaa voi tarkistaa...pörssipekka joskus ko lukemasta rupatteli...

Ainoastaan vaaka kertoo totuuden.

Rekisteriotteen paino on joku valmistajan maahantuojan ilmoittama jota ei ole tarkistettu, jos tarkoitus on vetää maantiellä jotain valmistajan kannattaa ilmoittaa isompi paino.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: JoHaRa - 27.10.12 - klo:22:07
Kestääkö tuo "Ärrä" virittämisen, vaikka 50% yli alkuperäisen tehon  ???

Saisi vetää Rapidia vähän kovempaa, ei menisi kuin aamupäivä kylvöillä
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: SKN - 27.10.12 - klo:22:10
Kaikessa tässä on unohtunut se tärkein tavoite. Kustannusten ja tuottojen väli täytyy olla mahdollisimman suuri, että hommasta tulee tulosta. Täytyy kyllä ihailla tuota ruotsalaisten käsitystä maanviljelyn ja konekustannusten hallinnasta. Siellä on parilla tehtaalla tosissaan mietitty, mistä tässä hommassa on oikein kyse.

Ihan hyvä yritys, tuosta konekustannuslaskelmasta vaan puuttuu se Fendt Vario 939-traktori (ovh 259200 eur)  joka jaksaa vetää sitä diski+rapidi -yhdistelmää. Ja kyseisen traktorin 11000 kilon paino tallaamassa sänkipeitteen alla pitkään märkänä pysynyttä maata.
Mistäs ihmeestä sää tollasen olet saanu päähäs????

Meinaatko että 939 ei jaksaisi vetää rapidia diskien kanssa?
Tähän asti on riittänyt 130kaakkia pitämään riittävä nopeutta.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.10.12 - klo:22:32

Meinaatko että 939 ei jaksaisi vetää rapidia diskien kanssa?
Tähän asti on riittänyt 130kaakkia pitämään riittävä nopeutta.

130 on ihan riittävä pelkälle 3 metrin rapidille kun on muokattu etukäteen. Kylvöurakoitsijalla joka meillä on käynyt rapidilla kylvämässä on reippaasti viritetty TM150 ja näyttää kulkevan ihan kivasti.

Siihen sitten vielä vähintään saman verran lisää diskejä varten.



Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: bouli - 28.10.12 - klo:07:51
No joo, leikki sikseen. En todellakaan jaksa nuoleskella aitosuorapellekylvömiesten persettä tämän enempää.

On kovien faktojen aika.

Kannattaa kipaista lehtikioskille hakemaan uusin Koneviesti. Siellä on menneen kesän suorakylvökokeen tulokset Loimaalta. Yllättäen, siis yllättäen, jälleen kerran. Tämä täysin suorakylvöön soveltumaton ruotsalaisten valmistama kammotus voitti tänäkin kesänä muut kilpailijat. Tulos 6500kg, vertailun vuoksi Timpan suuresti kuolaama Novacombi vain 5800kg. Kaikista kiinnostavinta oli, että vertailun vuoksi mukaan otettu Vädestad Spirit + lautasmuokkaus keväällä, syksyllä toi 6600kg sadon. Eli näillä parjatuilla Väderstad tuotteilla saavutettiin menneenä kesänä kaikkein parhaat satotulokset.

Tuon kokeen toteutus vaan on sellainen että sen perusteella ei ihan kauhean pitkälle vietyjä johtopäätöksiä mun mielestä auttaisi tehdä suuntaan eikä toiseen.
Ei, mutta niin pitkään koe on jatkunut, että yksi konemerkki on pärjännyt monena vuonna. Että voi siitä jotain suuntaa antavaa hakea.
Mutta mitä? Sitäkö että ko. koneen tontti sattuu olemaan millä tahansa kylvömenetelmällä paremmin tuottava vai sitä että ko. koneen kuski osaa hommansa paremmin kuin muut...

P.S. Mun ei ole nyt sitten tarkoitus millään tapaa Rapidia morkata.  ;)
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 29.10.12 - klo:00:16
Tonttihan on kaikille sama, mutta Rapidin puikoissa on kuski, joka oikeasti tietää kuinka kone säädetään. Voi olla jopa niin kova pelimies, että osaa määrittää oikean kylvöajankohdan paremmin kuin muut. Kyllä meikäläisen kylvöjen jälkeen menisi sijoitukset uusiksi :'(
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Cutana - 29.10.12 - klo:05:12
Turha epätarkkuus on ammattitaidon puutetta, en rekisteriotteesta asiaa voi tarkistaa...pörssipekka joskus ko lukemasta rupatteli...

Ainoastaan vaaka kertoo totuuden.

Rekisteriotteen paino on joku valmistajan maahantuojan ilmoittama jota ei ole tarkistettu, jos tarkoitus on vetää maantiellä jotain valmistajan kannattaa ilmoittaa isompi paino.

Liikenne vekottimet eli 50 km/h kulkevat punnitaan katsastuksen yhteydessä, tälläistä infoo saanu meikäläinen.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: bouli - 29.10.12 - klo:07:47
Tonttihan on kaikille sama,
Onko se sama? Onko niin tasalaatuista peltoa olemassakaan..  ???
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: metsajussi - 29.10.12 - klo:08:31
En ole paikalla käynyt, mutta kuulemma mm. kyntölohko on osittain metsän lähellä jne?
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: kylmis - 29.10.12 - klo:08:33
On siitä muutama vuosi aikaa, kun paikalla kävin, mutta on se lohko ainakin tasainen ;D
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: SKN - 29.10.12 - klo:09:05
Vanhaa jurttimaata. Ravinnepitoisuudet riittäviä. Lohko jaettu kylvöruutuihin ja ruudut arvotaan joka vuosi konemerkkien kesken. Arpaonnella voi saada saman ruudun. Toisella puolella mettän reunassa näitä muokkaussysteemeitä. Pari ruutua on sellasta jossa sateen sattuessa vesi jämähtää pintaan. Muuten kasvaa hyvin, merkistä ja kylväjästä riippumatta.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: Pasi - 29.10.12 - klo:09:45
Vaikka olisikin tasainen, niin kyllä lohkon sisällä aina eroja on. Joka tapauksessa keskimääräistä parempaa ja helpompaa viljeltävää.

Lohko jaettu kylvöruutuihin ja ruudut arvotaan joka vuosi konemerkkien kesken.

Onko tosiaan näin että arvotaan? Muistaakseni alunperin oli ajatuksena, että sama ruutu kylvetään aina saman merkkisellä ja tyyppisellä koneella, jotta mahdollisen pitkäaikaisvaikutus tulisi näkyviin. Voi minun muistini pätkiäkin ja ajatukset koulutilla ovat voineet vuosien kuluessa muuttua...

Kunnon koe tai tutkimus se ei kumminkaan ole, vaikka ruudut joka vuosi arvottaisiinkin. Pitäisi olla useita ruutuja per kone joka vuosi. Mielestäni Loimaalla on ihan hyvin näytetty, että kaikilla suorakylvöön kykenevillä koneilla saa kelvollisia satoja vuodesta toiseen kunhan kuski tietää mitä tekee, perusasiat (kuivatus, happamuus jne) ovat kunnossa ja peltolohkon maalaji on pinnastaan tarpeeksi pehmää tai murustuvaa olemattoman vähän muokkaaville kylvökoneille.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: SKN - 29.10.12 - klo:11:03
Tarvii kyl sanoa et en ole ihan varma arvonnasta. Oliskos rapitti ollu aina siellä alkupään ruudussa?
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: bouli - 29.10.12 - klo:12:36
Vaikka olisikin tasainen, niin kyllä lohkon sisällä aina eroja on. Joka tapauksessa keskimääräistä parempaa ja helpompaa viljeltävää.

Lohko jaettu kylvöruutuihin ja ruudut arvotaan joka vuosi konemerkkien kesken.

Onko tosiaan näin että arvotaan? Muistaakseni alunperin oli ajatuksena, että sama ruutu kylvetään aina saman merkkisellä ja tyyppisellä koneella, jotta mahdollisen pitkäaikaisvaikutus tulisi näkyviin. Voi minun muistini pätkiäkin ja ajatukset koulutilla ovat voineet vuosien kuluessa muuttua...

Tämmöinen käsitys mullakin on että ainakin alunperin idea oli toimia samoilla ruuduilla.

Ja itseasissa ei se arvonta oikein täydellisesti voisi toimiakaan koska mukana arvonnassa pitäisi olla myös muokattavat ruudut.
Otsikko: Vs: Jondeere ärrä
Kirjoitti: der bauer - 31.10.12 - klo:12:37
Miksi näissä uusissa koneissa pitää tehdä kansiremontti? Mikä siellä hajoo? Ennen niin luotettavana pidetty kone, ja nyt tämmöstä kuuluu!!

(Saako näistä puhua?)

Noh... saahan tämän ikäisessä jo vikoja ollakin  ;)  http://www.youtube.com/watch?v=TRg88Zw_jqo