Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jyvänmonistaja - 25.10.12 - klo:22:05

Otsikko: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 25.10.12 - klo:22:05
Tuos on tullu funtsittua, et meiän tilalla tarvitaan yks veturi lisää. Nyt siis kysymys kuuluu, mitä hienoja ja huonoja puolia tai tyyppihäröjä ois seuraavanlaisissa case ehokkaissa, 1056, 1255 ja 1455? Noista tuo viimesin on ykkösvaihtoehtona. Lisämainintana voisin sanoa, että etitään edullista perusrautaa, minkä voi tarvittaessa korjata vaikka rautalangalla. ;) Ja sitten on turha tulla tyrkyttämään mitää valmetin reuhkoja, intikka se olla pitää. ;)
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: keskomies - 25.10.12 - klo:22:18
No suurriistapiili noista ehottoman paras. Pojjaat alottaa hirvenmehtuun nii sillon kakkelikärryä perään isoonpilliin nii on komiata. Tuo on puhdas veturi (1455) menee vähällä polttoaineella, on vähän jäykkä niinko veturin kuuluukin. Kulkee hienosti tiellä ja on kaikinpuolin soiva kone. Kun joskus oikeen varoissaaan ois niin tommonen hommattava markille vaan niinko maamerkiks. Ohan siin nii komia nokka ja kaikkea:D
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Ileh - 25.10.12 - klo:22:42
varaosat saattaa olla pian kiven alla.
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Peltola - 26.10.12 - klo:08:10
Tuos on tullu funtsittua, et meiän tilalla tarvitaan yks veturi lisää. Nyt siis kysymys kuuluu, mitä hienoja ja huonoja puolia tai tyyppihäröjä ois seuraavanlaisissa case ehokkaissa, 1056, 1255 ja 1455? Noista tuo viimesin on ykkösvaihtoehtona. Lisämainintana voisin sanoa, että etitään edullista perusrautaa, minkä voi tarvittaessa korjata vaikka rautalangalla. ;) Ja sitten on turha tulla tyrkyttämään mitää valmetin reuhkoja, intikka se olla pitää. ;)

Talvea vasten kone saisi olla suht kunnossa. Kun katot niin laita itse pakkasesta käyntiin.
Joskus menee paljolla ulosottokäytöllä veto/ulosotonakselien laakerit ja kalliiiit akselit. Hinkkaavat toisiaan poikki kun laakerointi menee. On tosi pitkät akselit alimittaisella laakerilla päästä. Remontissa jotkut laittanut tukilaakerin.
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: JoHaRa - 26.10.12 - klo:08:13
Kaikille Natikka-miehille plussaa  8)
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: SKN - 26.10.12 - klo:08:18
varaosat saattaa olla pian kiven alla.

Ja maksaa. Ohjauksen nivelin hinnnat 2-3 kertaa kalliimpia ku "kansantraktoreihin". Kytkinpaketti hipoo tonnia ku muihin irtoo 500eurolla. On toki kananlihaa aiheuttava käyntiärjyntä turbona ja onhan siinä pieni pala nostalgista 80-luvun iso isäntämeininkiä ku kurkkii niitten paksujen sivupilarien varjosta..... Mites se sanotaan... Soiva peli ku ukulele osaavan käsissä.....
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: JMK - 26.10.12 - klo:11:10
1455 vaihteistoon ei ole saatavilla laakereita.mikäli tarve olisi.Joitain saattaa löytyä,mutta suurin osa ns.konesarjan laakereita,jotka on tehty vain näihin laatikoihin
tarpeellinen määrä.Kytkin on alle paritonnia,mikäli kyseessä turbiini,kerro vähintään kahdella.Nostolaite on paska,kuten näissä malleissa on ollut tapana olla.Osat kun kuluu sisältä,siinä on vain ylös tai alas asento.Moottoriremontti on kohtuu halpa,korjaussarjan saa tonnin pintaan englannista.Muuten ok vetojuhta,kunhan nää em.pikkuseikat on huomioitu. Ps.nimimerkillä"puhun kokemuksesta" >:(
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Hervast - 26.10.12 - klo:11:33
Niin että miltäs se Valmetin Mega alkais kuulostamaan ?  ;D

Isolohkolla äänet varsin viehättävät, jos niinkuste hieman rouheammasta äänimaisemasta tykkää.
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 26.10.12 - klo:13:05
Joo-o, kuten jo aiemmin mainitsin valmetin reuhkoja EI, toistan EI meiän pihaan tule! ;) Varaosien saatavuus on varmasti miettimisen arvoinen asia, mitä oon selvitelly, ni ei vielä ihan katastrofi tilanne niiden suhteen oo, hinnakkaita ovat vaa prkl!
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: SKN - 26.10.12 - klo:14:10
Eli tässäkin taas järjen voittaa periaate. Voimansiirtovaivaisen ja nostolaiteinvaliidisen korminkin omistajana on vaan pakko olla? Siitäkin huolimatta että tulevien reerausten osat maksaa saman verran kun ostas MX-sarjan korminkin. Noo, jos on masinistihenkeä ja entisöinti on harrastuksena, mikäs siinä, harrastukset maksaa kuten korminkilaisuus.

BTW, löytyykö noita isoja intikoita kovinkaan usein kotimaan vaihtorivistä?
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: alfons - 26.10.12 - klo:14:53
Taitaa tuossa 1056 mallissa olla ainakin huonot välitykset sellaiseen vekslaushommaan. Melkein pitää kahta keppiä hämmentää johonkin perälevyhommiin, makuasia tietenkin. Hydrauliikka hitaanpuoleinen. Itse hieman jopa tykkäsi nostolaitteista... Isommista ei minkäänlaisia kokemuksia.
Maksimikierroksista luovuttaa muutamia satoja kierroksia melko helposti, mutta alapäästä vetää sitten melko sitkeästi.
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 26.10.12 - klo:15:38
Järki ja periaate lyö tässä kättä. ;) Ei paikallisella tasolla oo kauhian vahvoja kokemuksia valttereista ja toisekseen tarkoitus on ettiä puhas veturi hinattavien laitosten eteen, et nostolaitteita tarvitaan lähinnä koukun nostoon, nostolaitekoneille on omat värkkinsä jo liiterissä, eikä niitä enää pahemmin ookkaa. ;) Tottahan se on, et "järki" on pidettävä noitten edullisten vaihdokkien kanssa mukana. Itellä olleet infernaalit ovat toimineet sillä varmuudella, etten hevillä oo niistä luopumassa. Sen varjolla ja muutenki hyvää palautetta kuulleenna ois nuo muutamat mallit kiinnostavia vaihtoehtoja. JD:n isoja vetureita ei taho löytyy, kun täs koittaa kuitenki olla tarkan euron vartijana, ettei pankkiherrat pahemmin hermostuis. Sillä ei pienet rempat mahottomasti pelota. Et kait sitä sitte sitä masinistin vikaa taitaa olla myös mukana. ;)

Kotomaan valikoimista ei hirveesti vaihtoehtoja löydy, et luuppia pitää suuntailla pääasiassa ulkomaan vaihtoehtoihin. Hyviä vaihtoehtoja tietty kuunnellaan. Paitsi niitä valttereita. ;)
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: JMK - 26.10.12 - klo:15:41
Kyl meitä pervoja löytyy...vaihtaisin kyllä,mutta (näin meidän kesken ,kun ois rahaa)
Nevalle hommasin,vaan eipä tuo olut kallis ostettaessa mutta remontteihin mennyt sen verran rahaa että ei viittis
ilmankaan antaa vaihdos.Ja saatana,sitten toi -07 hollanti aloitti hydr puolen *****ilun,ja taas maksaa :(
Rupee pikku hiljaa tuntuu että eikö riittäis jo,toi remontin teko...tuskin >:(
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: tupapässi - 26.10.12 - klo:16:18
Tuos on tullu funtsittua, et meiän tilalla tarvitaan yks veturi lisää. Nyt siis kysymys kuuluu, mitä hienoja ja huonoja puolia tai tyyppihäröjä ois seuraavanlaisissa case ehokkaissa, 1056, 1255 ja 1455? Noista tuo viimesin on ykkösvaihtoehtona. Lisämainintana voisin sanoa, että etitään edullista perusrautaa, minkä voi tarvittaessa korjata vaikka rautalangalla. ;) Ja sitten on turha tulla tyrkyttämään mitää valmetin reuhkoja, intikka se olla pitää. ;)
Nämä etuvedon kardaaniakselit ilman ristiniveliä ovat yhdenlainen ansa. Varsinkin etukuormainkäytössä vaikka kuin huolella rasvaisit akselin keinuniveltä, niin ennnpitkään se kuiteskin kuluu, ja silloin kardaanin suora linja katoaa. Holkki ja booripää joutuu ristinivelen virkaan, ja kuluvat varsin nopeasti, kun kuluminen on päässyt alkuun. Kokemusta 1056:sta ja 80- luvun Fiateista.  ps. on nähty vaihtokone, jossa oli hitsattu !!! kardaani murikka-akseliin, ja ilmeisesti toivottu ettei ostaja huomaisi.
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: redbull - 26.10.12 - klo:16:53
 Nyt siis kysymys kuuluu, mitä hienoja ja huonoja puolia tai tyyppihäröjä ois seuraavanlaisissa case ehokkaissa, 1056, 1255 ja 1455? Noista tuo viimesin on ykkösvaihtoehtona.
----------------------------------------
1056 ainakin vanhemmiten huono lähtemään käyntiin kun se nestepää menee pumpusta väljäksi. Eikä kestä turbottaa kun alkaa jo 130 hv>;n jälkeen kuumenemaan.
Etupäät näkyy olevan isoimmissakin ZF,n laatua..Olisko neljällä pikkuplaneetta pyörällä.
Jokatapauksessa aika löyhä napa ja rattaat on kuin kellosepän tekemiä siellä. Peuralan KP  ja Karpiola Vilppulasta tekee suorat rattaat noin puolella siitä mitä varaosahinta
on. Vähän laiskoja rohjojahan ne on mutta ne moottorin äänet on aika hienot. ;) ;)
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: Greenpwr - 26.10.12 - klo:17:21

  JD:n isoja vetureita ei taho löytyy ...ei piä olla kranttu, tämäkin käynyt jo kolme kertaa sulatossa polskimassa, mutta tuntimittari ei siltikään ole nollaantunut...  http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-traktorit-140-199-hv/john-deere-7800/6b9dghcd.html
Otsikko: Vs: Natikkaa veturiks
Kirjoitti: bouli - 26.10.12 - klo:17:46
Tuos on tullu funtsittua, et meiän tilalla tarvitaan yks veturi lisää. Nyt siis kysymys kuuluu, mitä hienoja ja huonoja puolia tai tyyppihäröjä ois seuraavanlaisissa case ehokkaissa, 1056, 1255 ja 1455? Noista tuo viimesin on ykkösvaihtoehtona. Lisämainintana voisin sanoa, että etitään edullista perusrautaa, minkä voi tarvittaessa korjata vaikka rautalangalla. ;) Ja sitten on turha tulla tyrkyttämään mitää valmetin reuhkoja, intikka se olla pitää. ;)
Nämä etuvedon kardaaniakselit ilman ristiniveliä ovat yhdenlainen ansa. Varsinkin etukuormainkäytössä vaikka kuin huolella rasvaisit akselin keinuniveltä, niin ennnpitkään se kuiteskin kuluu, ja silloin kardaanin suora linja katoaa. Holkki ja booripää joutuu ristinivelen virkaan, ja kuluvat varsin nopeasti, kun kuluminen on päässyt alkuun. Kokemusta 1056:sta ja 80- luvun Fiateista.  ps. on nähty vaihtokone, jossa oli hitsattu !!! kardaani murikka-akseliin, ja ilmeisesti toivottu ettei ostaja huomaisi.

Oikeastaan noi keinun laakerit vois olla järkevä vaihtaa melkein rutiinin omaisesti josssain 4000h kohdilla, ei itsessään mitkään mahdottoman kalliit  (tai no traktoreitten osissa on aina hieman suhteellista mikä on kallista ja mikä ei..) eikä työnä mikään niin iso verrattuna siihen että akselia joudutaan koneistamaan.