Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: natikka - 30.06.08 - klo:11:15

Otsikko: case 5150 etunapa
Kirjoitti: natikka - 30.06.08 - klo:11:15
elikkäs casesta vuotaa ojanpuolinen etunapa hiukan öljyä, tarttisin neuvoja ja vinkkejä sen stefan vaihtoon tai mikä nyt sielä vuotaakin. öljyä tulee etunavan ja akselin välistä. jos jollain on kokemuksia tästä toimenpiteestä, kyseessähän on carraron akseli. valmetti miehillä saattaa olla kokemuksia tästä samasta etuakselista, kun joissain valmeteissa on sama akseli.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: Ojala - 30.06.08 - klo:12:56
Ekaksi tutkit onko vielä ööliä jäljellä ?
Jos tuntuu rautaa magneetis, peli ohi.

Peset painepesurilla enimmät savet vuotostefan päältä,
lämpimänä aukaaset propun, paineet  ja liika ööli ulos.

Jos vielä vuotaa niin onko laakeri vika tuhoamassa navan vai
muutoon vaan stefalla aika täynnä...

Välttämättä pieni vuoto joskus ei ole katastrofi, saattaa loppua
ittekseen (ennenku ööli loppuu)  ::)
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: natikka - 30.06.08 - klo:13:16
joo, napa vuotaa tosiaan vain tiettyyn pisteeseen :-\ öljyä on navassa, katton sinne aina säännöllisesti. kun öljyä lisää niin se vuotaa aikanaan pois, mutta ei tule kaikkia. eli navassa on kyllä oikea määrä öljyä mutta jos vähänkin lisää niin vuotaa. stefan on luullakseni vain tiensä päässä. uus taitaa maksaa jotaki 130€, onko se jotenki erityinen kun noin kallis? vai onko se niin isoo.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: MF 4000 - 30.06.08 - klo:19:34
Napa auki ja malli stefasta mukaan laaeriliikeeseen,huom älä osta  varaosaa maksaapi maltaita eikä kestä kuitenkaan.Homma ei ole vaikea lainkaan tehdä,joten siitä vaan ja öljyt pysyy sisällä 5000 tuntia kunnon stefojen  jälkeen
PS pikku liraus siloin tällöin sinne napaan öljyä tekee stefalle hyvää
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: bdr-529 - 30.06.08 - klo:20:00
5130:n tiputti kylvönteon ajan.Vika oli etuperän huohottimessa joka ei toiminu ja syntynyt ylipaine purkautui stefan kautta.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: natikka - 30.06.08 - klo:21:47
mihinäs se huohotin on?? eihän navassa mitään sellaasta oo?
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: jariman - 30.06.08 - klo:22:09
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: bdr-529 - 30.06.08 - klo:22:11
Ei navassa vaan etuakselilla sen yläpinnassa  keinuakselin vieressä. Vuoto on kutenkin samassa paikassa vuoti napa tai perä. Jos avaat etuperän öljyn täyttöaukon ja siellä on painetta niin vika on huohottimessa
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: Hervast - 30.06.08 - klo:22:55
Öljyissäkin on eroja, joku teboilin kissanrasva alkaa ennen vaihtoväliä kehittää painetta öljytilaan ja jos tiiviste on huono niin ehtiihän se aikaansa tien ulos.

Tosiaan kun remppaamaan alkaa, niin tiivisteiden kera kannattaa vaihtaa myös olka-akselin laakerikupit laakereineen. Halpa rempata kunnossa ollessaan siihen verrattuna jos napa tippuu ajossa ja hajottaa muitakin paikkoja. Välykset kannattaa kokeilla säännöllisesti kun nostaa etu-akselin ilmaan rasvausta varten. Kun laakeroinnissa on välystä, niin laakerikuppi voi haljeta ja koko laakeri tippuu tielle.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: Radon - 01.07.08 - klo:11:52
Noiden stefojen tilalle ei kannata mitään perustavaraa mennä laittamaan, ei tule kestämään.

yleensä ensimäiseksi vuotaa niiden akselien stefat, kannattaa vaihtaa oikeat uudet öljyt sisään ensimäiseksi jos auttaisi.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: retku - 01.07.08 - klo:21:04
ootteko muutes kokeillu tämmösissä tilanteissa jäykempää öljyä? esim. 140:stä. tekeekö hallaa navan voitelulle? talvella liian jäykkää? talveksi norimi litkut?

itse olen oppinut välttämään "deboilin" öljyjä. shelliltä ja valtralta saa laatuöljyä.
------

8400 valmetissa pikkusen samaa ongelmaa. teollisuus sige pikksuen vuotaa. kesti muutes alkuperänen stefa 15000h...vai kokeilisko jäykempää öljyä?

teollisuus carraroon olen laittanut x1r öljyn lisäainetta. hyvin pitää öölit kirkkaana öljynvaihtovälin...
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: retku - 01.07.08 - klo:21:05
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..


***olikos sulla 8400 kaupan...vai sekontanko henkilön. onko kone vielä?
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: Make - 01.07.08 - klo:21:28
Tuollaisen huohottimettomasta navasta kun päästää kuumana paineet pois niin voi pitää vielä kauan.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: MF 4000 - 01.07.08 - klo:21:30
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..

Ei  tuossa naparemontissa tarvita mitään olkatappisulkeisia,eri asia jos akselikotelon stefa vuotaa.Ja minkähän ihmeen vuoksi mun natikassa ovat kestäneet nuo laakeriliikkeestä hankitut normaalit stefat jo 4000 tuntia kun  uutuuden stefat vuotivat jo alle 2000 tunnin  molemmista navoista.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: jariman - 01.07.08 - klo:21:32
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..


***olikos sulla 8400 kaupan...vai sekontanko henkilön. onko kone vielä?
[
++++ eri henkilö , ei kokoelmissa 8400 , eikä vaihtoaikeita
lähiaikoina, on muuten kysyttyjä hyväkuntoiset 8400 mallit ja vst.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: jd78 - 01.07.08 - klo:21:39
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..

Ei  tuossa naparemontissa tarvita mitään olkatappisulkeisia,eri asia jos akselikotelon stefa vuotaa.Ja minkähän ihmeen vuoksi mun natikassa ovat kestäneet nuo laakeriliikkeestä hankitut normaalit stefat jo 4000 tuntia kun  uutuuden stefat vuotivat jo alle 2000 tunnin  molemmista navoista.

Kylläpä ne olkatapit vaan joutuu irrottamaan kun Natikkahan tuolla alussa sanoi että vuotaa öljyä navan / vetoakselin stefalta! Ni onpa pirun vaikia vaihtaa ilman koko napakotelon irrotusta ;D  Sen ison varsinaisen navan stefan kyllä pystyy vaihtamaan ilman kotelon irrotusta, mutta ei sitä vetarin pikku stefaa!!!!! Kyllä jämpti on näin!!!
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: natikka - 02.07.08 - klo:11:05
pysytähämpä nyt aihees.

joo laitoin napaan jäykemmät öljyt, oliskohan ollut shellin rimulla vai muistanko väärin ???. tuos poltelles kiertelin raktoria niin totesin että oli toisenkin vanteen sisäpinnalle tullu lätäkkö öljyä, perkeles >:(
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: Halliorja - 02.07.08 - klo:18:13
elikkäs casesta vuotaa ojanpuolinen etunapa hiukan öljyä, tarttisin neuvoja ja vinkkejä sen stefan vaihtoon tai mikä nyt sielä vuotaakin. öljyä tulee etunavan ja akselin välistä. jos jollain on kokemuksia tästä toimenpiteestä, kyseessähän on carraron akseli. valmetti miehillä saattaa olla kokemuksia tästä samasta etuakselista, kun joissain valmeteissa on sama akseli.

Jos vuotaa reilusti niin kehoittaisin navan aukaisuun ja katsomaan mitä näkyy, joskus planeettapyörien akseleilta katkeaa seekerit ja pyörä pääsee liikkumaan ja tuhoaa navan, jos käyttötunteja on yli 10t niin kannattaa vilkaista, jos rikkoutuu niin se rikkoutuu totaalisesti, maksaa 3-4t eypoa..
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: natikka - 04.07.08 - klo:22:01
tunteja ei oo ku 5000h reilu, ei se kovin lujaa kumminkaa vuoda. vuotanu jo hiliaa kauan, jos sieltä joku seekeri olis poikki niin eikähän se jo ittensä olisi ilmaassu.
Otsikko: Vs: case 5150 etunapa
Kirjoitti: kuu - 04.07.08 - klo:23:15
Tuollaisen huohottimettomasta navasta kun päästää kuumana paineet pois niin voi pitää vielä kauan.

Jaa että pysähtyy aina päisteessä laskee paineet pois vai?

Itsekkin tosin miettinyt, että pitäsikö laittaa hieman suositusta vähemmän öljyä napaan ettei keräis niin paljon painetta vai antaako olla vaan.