Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: teeri - 18.10.12 - klo:18:18
-
John Deere 6520 ja vuosimallia 2005. Neliveto tuntuisi kytkeytyvän päälle ja pois, kun pitävällä pinnalla hiljalleen ajaa, kääntää pyörät täydet jompaankumpaan suuntaan ja kun ottaa nelivedon pois päältä traktori nytkähtää selvästi. Mutta siihen se sitten jääkin - vetoa etupyörille ei mene ollenkaan vaan aina menee takavetoisena.
Sulakkeen vaihdoin uuteen, mutta ei vaikutusta. Neliveto kytkeytyy päälle jarrupoljinta painettaessa ja mielestäni tasauspyörästönlukkokin toimi joka on saman sulakkeen takana.
Ajatuksia kellään mikä mahtaisi olla vialla ?
-
Epäilisin et nelivedon pakka.
-
Mulla on valtra 900 kans samaa ongelmaa. Näyttää joskus käännellessä että neliveto ja lukko ei pysy päällä.
-
Paree pakan luistaa mitä hampaan katketa :o
Pyörintäero ja siinä vedossa pakan avaus nytkäyttää
konetta, jos suoralla takapää sutii ja etupää ei edes auta
niin sitte on pakassa vikaa.
Parempi on pakan luistaa mitä napojen paukkua :o
-
Mulla on valtra 900 kans samaa ongelmaa. Näyttää joskus käännellessä että neliveto ja lukko ei pysy päällä.
Automaattisessa kitkalukossa ihan normaalia, että joskus vaan kone on kolmivetoinen, vaikka toinen etupyörä lyö joutilasta. Jos se vetävä etupyörä on todella liukkaalla pinnalla, niin ei lukko vaan mene päälle, samoin käy, jos toinen etupyörä on ilmassa. Varsinainen etuveto kytketään mekaanisesti sakarakytkimellä, joten miten se voi sitten lähteä pois päältä? Jos etu ja takaraenkaiden kehänopeudessa liian suuri ero, niin saa jopa hieman konstailla, jotta saa etuvedon pois päältä.
-
Vanhoissa Deereissä sähkövika aiheutti sen, että neliveto oli aina päällä. Kun solenoidille annettiin virtaa, niin se kytkeytyi pois. Eli en usko sähkövikaan.. Irroita ne johdot sieltä solenoidilta ja katso muuttuuko käytös.
Jos sulla on väärää öljyä niin pakka luistaa ?? En oikein tajua miten se pakka voisi kulua hajalle.
jos sulla on ylikokoiset eturenkaat tai väärää öljyä etuperässä ?? Voisivatko nämä aiheuttaa nytkäisyt.
Aja etuperin suoraan jyrkkään rinteeseen, jos keulalla ei näy yhtään sutinaa niin sitten jossain on varmaan luistoa
-
Testattu lisää, eli kun puskee jotakin kasaa vasten konetta neliveto päällä niin takapyörät kaivaa kuoppaa alle, mutta etupyörät pysyvät paikallaan. Nostamalla etupyörät ylös ja taas eteenpäin ajoa niin pyörät vähän pyörivät ilmassa. Tällaisella nelivedolla ei ainakaan yhden paalin kera pihdeissä tahtonut päästä liikkumaan pehmeällä upottavalla alustalla.
Huollon tuomio puhelimessa oli että nelivedon pakka luistaa.
Noh, ensi viikolla huoltoon jossa tutkivat paremmin. Kustannuksia ei minulle tule, menee myyjäliikkeen piikkiin :)
-
Älä hirveästi ylimääräistä ajele. Pakat kuluvat-> lukitus irtoaa ja pakka purkaantuu rattaiden sekaan. Isompi humppa.
Näin tutuille. Deeressä ja puumanaisessa :D
-
Testattu lisää, eli kun puskee jotakin kasaa vasten konetta neliveto päällä niin takapyörät kaivaa kuoppaa alle, mutta etupyörät pysyvät paikallaan. Nostamalla etupyörät ylös ja taas eteenpäin ajoa niin pyörät vähän pyörivät ilmassa. Tällaisella nelivedolla ei ainakaan yhden paalin kera pihdeissä tahtonut päästä liikkumaan pehmeällä upottavalla alustalla.
Huollon tuomio puhelimessa oli että nelivedon pakka luistaa.
Noh, ensi viikolla huoltoon jossa tutkivat paremmin. Kustannuksia ei minulle tule, menee myyjäliikkeen piikkiin :)
Tarkastuta sitten jarrut myös samalla huoltokerralla ;)
-
Älä hirveästi ylimääräistä ajele. Pakat kuluvat-> lukitus irtoaa ja pakka purkaantuu rattaiden sekaan. Isompi humppa.
Näin tutuille. Deeressä ja puumanaisessa :D
...ja varmatoimisesta keppiloorasta saapi öljyt mustiks pakittelemalla raskaalla kuormalla ja isolla vaihteella, kytkintä luistatellen>levyt kuluu>isompi paine kytkimeen>pakka poks...
-
Älä hirveästi ylimääräistä ajele. Pakat kuluvat-> lukitus irtoaa ja pakka purkaantuu rattaiden sekaan. Isompi humppa.
Näin tutuille. Deeressä ja puumanaisessa :D
...ja varmatoimisesta keppiloorasta saapi öljyt mustiks pakittelemalla raskaalla kuormalla ja isolla vaihteella, kytkintä luistatellen>levyt kuluu>isompi paine kytkimeen>pakka poks...
;D Vieläkö joku tuota tekee ;D
-
Kannattaa tarkastaa laturin toiminta. Itselläni ensimmäisessä ja viimeisessä
deeressä neliveto nypytti, vaikka oli pois kytkettynä.
Jännite liian alhainen ja korjaantui laturin vaihdolla. Tämä oli yksi niistä
lukuisista vioista, siinä onnettomassa kapistuksessa.
-
Kannattaa tarkastaa laturin toiminta. Itselläni ensimmäisessä ja viimeisessä
deeressä neliveto nypytti, vaikka oli pois kytkettynä.
Jännite liian alhainen ja korjaantui laturin vaihdolla. Tämä oli yksi niistä
lukuisista vioista, siinä onnettomassa kapistuksessa.
;D
-
Kannattaa tarkastaa laturin toiminta. Itselläni ensimmäisessä ja viimeisessä
deeressä neliveto nypytti, vaikka oli pois kytkettynä.
Jännite liian alhainen ja korjaantui laturin vaihdolla. Tämä oli yksi niistä
lukuisista vioista, siinä onnettomassa kapistuksessa.
Kyllä, nämä ovat hyviä varoituksia. Unohdit varoittaa että taivas voi myös pudota niskaan.
-
Taitaa olla kaikissa näissä pakalla toteutetuissa nelivedoissa niin, että neliveto on päällä, kun kone on sammuksissa. Solenoidiventtiilillä ja hydrauliikalla sitten erikseen avataan pakka.
Helpoin on siis testata, kun nostaa etupyörät ilmaan ja sammuttaa koneen. Sammuttamalla eliminoi sähkö- ja solenoidiventtiilin viat helpoiten. Sitten vaan toista etupyörää pyörittelemään käsin. Jos molemmat ilmassa toinen pyörä pyörii eri suuntaan, on ainakin tasauspyörästö jotakuinkin ehjä. Sitten nostaa sen verran että vastapuolen pyörä ottaa maahan tai pyytää nyt vaikka apumiehen sinne pitämään. Nyt ei pitäisi enää pyöriä ollenkaan. Cases taisi olla 1000Nm vähimmäismomentti, millä pakka saa kardaanista vääntämällä luistaa.
Oma kone onkin justiin pajalla saman vian takia. Saa nähdä kenen piikkiin menee, kun elokuun puolivälissä tuostakin kaupat on vasta tehty.