Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JMK - 09.10.12 - klo:08:21

Otsikko: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: JMK - 09.10.12 - klo:08:21
Nykyisellään vaijerisysteemi,toimii kyllä hyvin mutta sen verran väljää jo että olisi
kunnostiksen paikka.
Onko jollain käytössä jälkeen asennettuja kahvoja,ergo tms.
Muutamaa traktorin alkuperäistä tikkua kokeillut mutta en ollut kovin vakuuttunut.Olivat jotenkin
tunnottomia/herkkiä...
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: realisti - 09.10.12 - klo:09:26
Ergo on ollut käytössä vähän yli vuoden, pientä alkukankeutta lukuunottamatta on pelannut hyvin. Mulla ohjaa kuormaajan lisäksi kahta takalohkoa, ja tuli just sen takia hankituksi että saa neljä lohkoa yhteen Keppiin. Ergonomia on hyvä, ja jos vielä jaksaisi perehtyä säätämiseen, saisi liikkeet todella miellyttäväksi. Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus ismen sähkötikun jälkeen.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: roadman - 09.10.12 - klo:18:11
Keväästä ollut tuo ergo ohjaus vuometissa.Yhdellä kahvalla ohjataan yhdeksää eri toimintoa. Kahvan säätämistä suosittelen opettelemaan. Kahvalla saa tarkasti ohjattua esim. etukuormaajaa kunhan perehtyy noihin säätöihin.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: kyntaja - 09.10.12 - klo:18:41
JOs haluaa kunnon sähkä ohjauksen 12v.(24v vähä eri,jännite alue suurempi) Niin täytyy olla karamoottorit.

Tottakai iganit yms erikseen.

Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: piki1 - 09.10.12 - klo:21:20
pisteet ergolle,tänäänkin tuli päivä kuormattua paskaa valtra cityllä jossa ergokahva.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Petri - 13.10.12 - klo:13:31
Neuvokaahan vähän otsikon aiheesta...

On Vilskeen kuormaaja, yksivipuohjauksella eli heilutellaan neljään suuntaan, ei sähköjä ja muita erikoisuuksia. Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla. Kyllähän paalileikki näinkin sujuu, mutta jos saisi pari nappia siihen kahvaan, niin saisi liikuteltua yhdellä vivulla kaikkea mahdollista.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Petri
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: realisti - 13.10.12 - klo:15:44
Neuvokaahan vähän otsikon aiheesta...

On Vilskeen kuormaaja, yksivipuohjauksella eli heilutellaan neljään suuntaan, ei sähköjä ja muita erikoisuuksia. Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla. Kyllähän paalileikki näinkin sujuu, mutta jos saisi pari nappia siihen kahvaan, niin saisi liikuteltua yhdellä vivulla kaikkea mahdollista.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Petri

Magneettiventtiili " kolmas toiminto " vaan sinne kauhan linjaan. Helppo ja suht.edullinen.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Jerry - 13.10.12 - klo:19:09
Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Magneettiventtiili " kolmas toiminto " vaan sinne kauhan linjaan. Helppo ja suht.edullinen.

Tarkentelen tätä vähän. Kauhan kallistuksen linjaan lisätään siis sähköinen vaihtoventtiili, joka ohjaa etukuormaajan oman venttiilin virtauksen joko kauhan kallistukseen tai lisätoiminnolle. Normaaliasennossa kauha liikkuu normaalisti ja sitten kun nappulaa pidetään pohjassa, liikkuu rehukoura samalla vivun liikkeellä. Silloin traktorin omat ulosotot jää vapaaksi.

Tuo magneettiventtiili kannattaa sijoitella sinne kuormaajan poikkipalkkiin, niin jää letkutukset lyhyeksi. Sähköjohtoa on paljon helpompi ja halvempi vetää pidemmälti. Hydrauliikan pikaliittimet voi näin ruuvata suoraan lohkoon ja ainoastaan kauhan kallistuksen letkut pitää kierrättää venttiilin kautta.

Hintaa tuollaisella vaihtoventtiilillä on noin 300 euroa + letkut, kahva ja työt päälle.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Carlosi - 13.10.12 - klo:19:21
olis itellä samanlainen operaatio edessä, kukahan näitä tekee?
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Petri - 14.10.12 - klo:12:57
Vaan se ulosotto (pihti auki-kiinni) siellä aisan päässä pelaa taas traktorin omalla vivulla.

Oma ymmärrys on, että jos sen traktorin oman ulosoton saisi jotenkin sähköventtiilin taakse ja liimaisi napit siihen ek:n tikkuun. Onko projektissa n(teknisesti) mitään järkeä ja mikä suunnilleen tulee kustannukseksi tarpeille?

Magneettiventtiili " kolmas toiminto " vaan sinne kauhan linjaan. Helppo ja suht.edullinen.

Tarkentelen tätä vähän. Kauhan kallistuksen linjaan lisätään siis sähköinen vaihtoventtiili, joka ohjaa etukuormaajan oman venttiilin virtauksen joko kauhan kallistukseen tai lisätoiminnolle. Normaaliasennossa kauha liikkuu normaalisti ja sitten kun nappulaa pidetään pohjassa, liikkuu rehukoura samalla vivun liikkeellä. Silloin traktorin omat ulosotot jää vapaaksi.

Tuo magneettiventtiili kannattaa sijoitella sinne kuormaajan poikkipalkkiin, niin jää letkutukset lyhyeksi. Sähköjohtoa on paljon helpompi ja halvempi vetää pidemmälti. Hydrauliikan pikaliittimet voi näin ruuvata suoraan lohkoon ja ainoastaan kauhan kallistuksen letkut pitää kierrättää venttiilin kautta.

Hintaa tuollaisella vaihtoventtiilillä on noin 300 euroa + letkut, kahva ja työt päälle.
Jerrylle kiitokset!

Ainoa miinushan tässä on, että sitä kauhan kallistusta ja lisätoimintoa ei saa samaan aikaan toimimaan, mutta vaihto on kuitenkin nyt paljon nopeampi, napin painallus nykyisen uuden vivun etsimisen sijasta. Eikä siihen samanaikaisuuteen aina muutenkaan  - ainakaan tyhjäkäyntikierroksilla - tahdo tehoja riittää. Ja halutessaan voi sitten ottaa vanhat letkutukset aisoista pois ja yksi kaksitoiminen hydeliitäntä suoraan lohkolta on saatu lisää!

Petri
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Hervast - 14.10.12 - klo:13:14
Kuikan kuormaimissa tuo vaihtoventtiili kulkee nimellä selecto 3/4, yleensä jos vaihtoventtiilissä on yksi pari napin takana olevia ulosottoja niin se on selecto 3. Jos kaksi niin se kulkee nimellä selecto 4. Tuo ventiiili on syntyjään sellainen että 3 on helppo päivittää kela ja venttiili lisäämällä 4 malliseksi.

Itse en ole tarvinnut tuota lisäventtiiliä kuin hydraulisen kauhanlukituksen käyttöön, mutta se on taas sellainen varuste, että kun kerran tottuu niin ei ilman osaisi olla. Letkuihin hanat lisäämällä tuo yksi lisäventtiili voisi lähdöt haaroitettuna toimia sekä kauhanlukitukseen että lisäulosottona. Tällaista vähä suunniteltiin, mut ei ole vielä tarvinnut toteuttaa.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Jerry - 15.10.12 - klo:23:55
Ainoa miinushan tässä on, että sitä kauhan kallistusta ja lisätoimintoa ei saa samaan aikaan toimimaan, mutta vaihto on kuitenkin nyt paljon nopeampi, napin painallus nykyisen uuden vivun etsimisen sijasta.

Kannattaa kytkeä pihdin letkut vielä niin päin, että kun rehukouraa kallistaa taaksepäin ja painaa nappulaa, menee pihti kiinni ja taas kouraa kallistaa eteenpäin, nappulaa painamalla pihti aukeaa. Noin se toimii käytännössä kätevämmin, vaikka onkin periaatteessa "väärinpäin".

Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Petri - 14.11.12 - klo:14:40
Nostetaanpas taas... mistä löytyy kahvan nuppi, jossa olisi valmis (keinu)katkaisija? Nopea kierros neljässä alan liikkeessä tuolla kaupungilla tuotti eioota. Kyllähän sellaisen katkaisijan sätöstä tietysti sähköteipillä miten vaan (tai sorvaa puusta), mutta jos löytyisi kahva, jossa olisi valmiina jo katkaisija. Kahvan tikku on 14-millistä pyörötankoa, niitähän tosin hitsaa ja kierteyttää vaikka minkälaisia...

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: piki1 - 14.11.12 - klo:15:39
Nostetaanpas taas... mistä löytyy kahvan nuppi, jossa olisi valmis (keinu)katkaisija? Nopea kierros neljässä alan liikkeessä tuolla kaupungilla tuotti eioota. Kyllähän sellaisen katkaisijan sätöstä tietysti sähköteipillä miten vaan (tai sorvaa puusta), mutta jos löytyisi kahva, jossa olisi valmiina jo katkaisija. Kahvan tikku on 14-millistä pyörötankoa, niitähän tosin hitsaa ja kierteyttää vaikka minkälaisia...

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri
täällä ainakin saa keinukatkaisimella olevaa heti hyllystä voisin kysästä mitä sellainen kustantaa.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: volkkari - 14.11.12 - klo:21:59
N.55€ makso kahva 1-0-2 keinukytkimellä.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: junttieinari - 14.11.12 - klo:22:08

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri

Mä ainakin äänestäisin painonapin puolesta, kun sitä olen tottunut käyttämään. Napilla pelatessa ei 3. kolmas toiminto jää "vahingossa" päälle, keinukytkin saattaa jäädä väärään asentoon, ja aiheuttaa "oho!"- tilanteita.  ;)
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Red Bull - 14.11.12 - klo:22:21

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri

Mä ainakin äänestäisin painonapin puolesta, kun sitä olen tottunut käyttämään. Napilla pelatessa ei 3. kolmas toiminto jää "vahingossa" päälle, keinukytkin saattaa jäädä väärään asentoon, ja aiheuttaa "oho!"- tilanteita.  ;)

Ääni painonapille niin ei oo tyhjää akkua siitä syystä ainakaan..
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: piki1 - 14.11.12 - klo:22:27

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri

Mä ainakin äänestäisin painonapin puolesta, kun sitä olen tottunut käyttämään. Napilla pelatessa ei 3. kolmas toiminto jää "vahingossa" päälle, keinukytkin saattaa jäädä väärään asentoon, ja aiheuttaa "oho!"- tilanteita.  ;)

Ääni painonapille niin ei oo tyhjää akkua siitä syystä ainakaan..
keinukytkin palautuu samoin kuin nappi ei ole lukkiutuva
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: Petri - 15.11.12 - klo:10:34

Käyttö tulisi enimmäkseen olemaan paalipihtien kanssa työskentelyä + sitten rehuleikkuria pehkupohjaa tyhjentäessä. Kokemuksesta kertovat voisivat äänestää, onko painonappi vaiko keinukytkin kätevämpi (jos noita nyt löytyy valittavaksi asti)?

Petri

Mä ainakin äänestäisin painonapin puolesta, kun sitä olen tottunut käyttämään. Napilla pelatessa ei 3. kolmas toiminto jää "vahingossa" päälle, keinukytkin saattaa jäädä väärään asentoon, ja aiheuttaa "oho!"- tilanteita.  ;)

Ääni painonapille niin ei oo tyhjää akkua siitä syystä ainakaan..
No kun kuormain on kiinni idän ihmepelastuksessa, jossa on päävirtakytkin (jota ei jätetä päälle, kun kone sammutetaan), niin akku ei turhaan tyhjene. Ja taidan hakea virratkin sieltä 24V puolelta (ja venttiilin sille sopivan), niin saa vähän toimintavarmemman pelin (?).

Petri
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: JD6630 - 15.11.12 - klo:12:40
Meillä kerran jos toisenkin on hajonnut toisen traktorin kuormaajan kahvasta painonappi jolloin on tehty hätäkorjaus keinukytkimellä. Ei sen keinukytkimen kanssa kyllä montaa päivää viitsi pelleillä.
Otsikko: Vs: Etukuormaajan kahvan päivitys
Kirjoitti: piki1 - 15.11.12 - klo:13:12
Meillä kerran jos toisenkin on hajonnut toisen traktorin kuormaajan kahvasta painonappi jolloin on tehty hätäkorjaus keinukytkimellä. Ei sen keinukytkimen kanssa kyllä montaa päivää viitsi pelleillä.
ei se itsepalautuva keinukytkin käytössä eroa mitenkään painonapista muutenkui että vastaa kahta painonappia.