Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: EpäKesko - 04.10.12 - klo:21:23
-
Ostin keväällä tuommoisen pelin kakkoskoneeksi 05 vm ja 2100 h ajettu ja nyt ilmojen viiletessä olen pannut merkille huonohkon käynistymisen. Joskus konetta saa startata pitkään ja toisinaan käynnistyy helpommin . Vaihdoin siirtopumpun joka auttoi hieman asiaa ,mutta nyt olen alkanut epäillä joko ilmavuotoa p-a järjestelmässä tai jotain muuta ongelmaa. Millainen tuo kone on yleensä käynnistymään esim nollakeleillä .Hehkun toiminta vaikuttaa epämääräiseltä ,mittariston merkkivalo sammuu melko aikaisin, mutta rele loksahtaa myöhemmin kunhan vain malttaa odottaa.
-
Erittäin hyvin kännistyy jos kone on huollettu,eli polttoainesuodattimet on edes joskus vaihdettu ,polttoaineputki tankista kunnossa ja venttiilitkin joskus moottorista säädetty ettei kanna.Ilmausruuvien alle on joskus edes vaihdettu rikat.Ilmauksen yhteydessä edes joskus on myös thermolaitteelle varmistettu että sinne menee polttoaine muuten hehku palaa pilalle.
Tässä muutama asia ja pois jäi vaikka kuinka monta juttua.
-
Erittäin hyvin kännistyy jos kone on huollettu,eli polttoainesuodattimet on edes joskus vaihdettu ,polttoaineputki tankista kunnossa ja venttiilitkin joskus moottorista säädetty ettei kanna.Ilmausruuvien alle on joskus edes vaihdettu rikat.Ilmauksen yhteydessä edes joskus on myös thermolaitteelle varmistettu että sinne menee polttoaine muuten hehku palaa pilalle.
Tässä muutama asia ja pois jäi vaikka kuinka monta juttua.
Kone on muuten huollettu 2000 h mutta jos tarkoitat tuota therm hehkua niin se kai stanadynen jakajapumpulla olevassa koneessa ?.
-
Onk siinä planeettastartti?Taitanee olla,vai?
-
Eikös stanadyne varoita ensi - ei lähde kylmänä, sitten ei enää kuumanakaan.
Edellinen omistaja laittoi kiertoon, enne pumppuremonttia?
-
Nyt vielä kesä, mitään hehkua tarvii. Vois paremmin lähtee, jos ei mitään ääniä oottele, vaan heti valon sammuttua starttaa, eikä ehkä oota edes sitä valoa. Sähkögrilli-hehku siinä pitäs olla.
-
Eikös stanadyne varoita ensi - ei lähde kylmänä, sitten ei enää kuumanakaan.
Edellinen omistaja laittoi kiertoon, enne pumppuremonttia?
No tuossa ei ainakaan ole stanadynea koska itsellä on stanadynen pumppu jossain nurkassa pyörimässsä .
Hehkukaan ei ole mielestäni polttoaine hehku ,vaan hehku ja jälkihehku valkosavutuksen vähentämiseksi ainakin ohjekirjan mukaan .
-
Ostin keväällä tuommoisen pelin kakkoskoneeksi 05 vm ja 2100 h ajettu ja nyt ilmojen viiletessä olen pannut merkille huonohkon käynistymisen. Joskus konetta saa startata pitkään ja toisinaan käynnistyy helpommin . Vaihdoin siirtopumpun joka auttoi hieman asiaa ,mutta nyt olen alkanut epäillä joko ilmavuotoa p-a järjestelmässä tai jotain muuta ongelmaa. Millainen tuo kone on yleensä käynnistymään esim nollakeleillä .Hehkun toiminta vaikuttaa epämääräiseltä ,mittariston merkkivalo sammuu melko aikaisin, mutta rele loksahtaa myöhemmin kunhan vain malttaa odottaa.
Haiskahtaa imupuolen ilmavuodolta, menee polttoaineputket tyhjiksi kun on käyttämättä? Polttoaineputket kannattaa vaihtaa. Mulla oli Deeressä samaa vikaa, sai startata tosi kauan,polttoaineputket tankilta vaihdettiin ja nyt ei tartte kun vain pyöräyttää käyntiin.
-
Kyyllä sen sisun pitäis käynnistyä, jos on löpöä tarjolla. Kaikki polttisletkut vaan vaihtaen. Se imupuolen vuoto kun ei näy ulospäin, ellei se letku vallan poikki ole.
-
Haiskahtaa imupuolen ilmavuodolta, menee polttoaineputket tyhjiksi kun on käyttämättä? Polttoaineputket kannattaa vaihtaa. Mulla oli Deeressä samaa vikaa, sai startata tosi kauan,polttoaineputket tankilta vaihdettiin ja nyt ei tartte kun vain pyöräyttää käyntiin.
Tuo vika oli toisessa satasarjan valtrassani, pieni ilmavuoto polttoainepuolella. Tuo imupuolen vuoto vaivaa sen pahemmin, mitä tyhjempi on polttoainetankki, joten tuosta johtuu, että joskus käynnistyy paremmin, joskus huonommin. Jos tankki on tyhjä, niin saa kyllä sahata todella pitkään, kun kone on muutaman päivän seisonut.
-
Jos tankki on tyhjä, niin saa kyllä sahata todella pitkään, kun kone on muutaman päivän seisonut
Noin se juuri menee nestori2 !! Täytyy vaihtaa tankilta tulevat letkut nyt ihan ensi tilassa. :)
-
En muista, mistä minulla vuoti, oliko se polttoainepumppu vai imusuodatin. Ehkä kannattaa kysäistä joltain Valtra-huoltomieheltä, jotta ei tee turhaa työtä, saattaa olla vuoto vain jossain epäkurantissa tiivisteessä. Ei muistaaksni kyllä vaihdettu imupuolen polttoaineputkia minun tapauksessani, valtra-huoltaja teki homman.
-
Vaihdoin pö-suodattimet ja samalla huomasin että nyt saattoikin olla niinkin noloo vika että toisen suotimen pohjalla oleva vedentyhjennys ruuvi oli liian löysällä . :-[ :-[
Katsotaan nyt mitä tulee tapahtumaan jatkossa.
-
Hyvä sitä tosiaan on tsekata paikat, ennenkuin alkaa tehdä isompia korjaustoimenpiteitä. Omassa Valtrassa tosiaan se vuoto oli kuskista katsottuna koneen oikealla puolen siellä ylhäällä lähellä akkua, polttoaineputkia ei vaihdettu. Hyvin Valtra-huoltaja vian tiesi, kun kerroin oireet, lienee siis jonkinlainen "tyypivika". No aika vähän vika vaivasi, kun aina tankkasi traktorin ennen talliin ajoa. :)
Katseli ohjekirjaa. Siellä koneen oikealla puolen on esisuodatin ja polttoaineen siirtopumppu, jotka ovat siis mahdollisia vikakohteita. Jos ei siis tuo löysällä oleva hana ole vikakohde, niin noista kahdesta hakisin sen jälkeen.
-
mikä noita putkia/letkuja kuluttaa noilla vuosilla? itellä on fiude vuodelta 1990 ja yhtään polttoainepuolen putkee/letkua vaihettu ja toimii yhä vaan! ja mittarissa yli 6000 tuntia sekalaista ajoa!
-
mikä noita putkia/letkuja kuluttaa noilla vuosilla? itellä on fiude vuodelta 1990 ja yhtään polttoainepuolen putkee/letkua vaihettu ja toimii yhä vaan! ja mittarissa yli 6000 tuntia sekalaista ajoa!
Tuon ikäsissä on kumia, uuvemmissa muovin seassa kumia...
-
Ja nuhuvissa ikuiset: Rautaa 8)
Aika hyvä käynnistyjä tuo oma valtra on. Välillä rumpsuttaa kylmänä kuin kalvosäätöinen nuhvi, lie pumppu menossa...
Ja näissä pumppu on Boschin VP.
Pumpun kupeessa on ajoitusta muuttava, sähkölämmitteinen vahatermostaatti. Minun koneessa kuulee selevästi, milloin tuo ajoitus muuttuu oikeaksi. Käynti on kylmänä meleko karkeeta.
-
Kyllä ihmettelen itellä tuossa case 7500 tuntia ajettu eikä mitään polttoainehäikkää.
Se on paree ettää vaihtaa poju merkkiä ...................... noo 2000 tuntia on suolahden susille liian iso käyttömäärä
Tämmöisissä ongelmissa ei liene moottorin merkillä mitään merkitystä? Löytyy joka merkistä ilman ongelmia isommillakin tuntimäärillä varustettuja yksilöitä! Samoin jokaisesta löytyy myös ne huono onnisemmat yksilöt.
-
Tuossa Valtrassa on kai yleinen vika juuri se tankilta tuleva pitkä imuletku, joka on puristuksissa hytin ja rungon välissä. Minulla aiheutti usein sammumista pakkasella, ei tullut jäykistynyt löpö enää siitä letkusta läpi.
Helposti voi olla letku rikkikin, jos on noin puristuksissa, ja hörppii siitä ilmaa. Kannattaa joka tapauksessa vaihtaa uuteen, ja asentaa huolella nippusiteitä säästämättä siten, että ei kiilaudu sinne hytin ja kytkinkopan väliin.
-
mikä noita putkia/letkuja kuluttaa noilla vuosilla? itellä on fiude vuodelta 1990 ja yhtään polttoainepuolen putkee/letkua vaihettu ja toimii yhä vaan! ja mittarissa yli 6000 tuntia sekalaista ajoa!
Alkuperäiset polttoaineletkut luvattoman luokatonta laatua,
metallikudosvahvistettua kumiletkua (samaa kun öljynpoltinletku)
tässä letkussa ei ole kumissa mitään kudoksia, ja aika ohut
tuo kumiletku, ei tarvi muuta kun tuo teräskudos hankaa johonkin
syrjään, teräskudoksen lanka läpäisee kumiletkun ja imuvuoto
valmis, väärässä paikassa säästetty.
-
eikö noihinkii voitais vetäöä isot linjat metallilla ja pienet pätkät kunnon letkuilla kuin -80 luvulla tehtiin!
ei luulis noissa hinnoissa tuntuvan muutaman euron lisähinta kun ei heti tartteis alkaan raaputtaan maaleja ja paikkaan letkutuksia!
-
No ei vika ollut tuossa suodattimen tyhjennysruuvissa vaan letkut meni vaihtoon . Eikä tuo nyt niin kaksinen homma ollut ,hytin pohjamattoa vasemmalta puolelta auki ja 15cm kanttinen pohjaluukku auki jolloin letkut tulevat näkösälle. Putsaus paineilmalla ja banjoruuvit auki , paalinaru letkuun kiinni ja veto hytin alta pois .Banjoliittimen puristusholkki pikkurälläkällä halki ja uusi letku klemmarilla kiinni ja letkun veto samalla narulla takaisin.
Jeps ,saateri jos tuo ei auttanut niin esisuodattimen runko vuotaa jostain ilmaa . :-\
-
Omani kanssa hain samaa vikaa varmaan vuoden. Ekana vaihdoin pumpun, sitten esisuodattimen ja prikkoja moneen kertaan. Vika poistui vasta kun vaihdoin lopulta kudospäällisen tuloputken. Vuotokohtaa ei siitä kyllä löytynyt etsimälläkään. Vuotoahan ei oikein voikaan löytää kun imee vaan ilmaa putken sisään eli ei näy kosteutena putken pinnassa tms.
Kannattaa siis tuo korjauskierros aloittaa letkusta jos ei mitään vinkkiä anna vuodon kohdasta muutoin. Putken teetin mallin mukaan hydrauliikkaliikkeessä, maksoi noin 15 euroo banjoineen. Niillä paluuputkilla ei ole tämän ongelman kanssa mitään tekemistä mutta voihan ne samalla vaihtaa kun kerran lattian avaa.
-
Imu vetää letkun sisuksen luttuun eikä löpö pääse tulemaan.
Letku on ulkolaista paskatuotetta.
-
Omani kanssa hain samaa vikaa varmaan vuoden. Ekana vaihdoin pumpun, sitten esisuodattimen ja prikkoja moneen kertaan. Vika poistui vasta kun vaihdoin lopulta kudospäällisen tuloputken. Vuotokohtaa ei siitä kyllä löytynyt etsimälläkään. Vuotoahan ei oikein voikaan löytää kun imee vaan ilmaa putken sisään eli ei näy kosteutena putken pinnassa tms.
Kannattaa siis tuo korjauskierros aloittaa letkusta jos ei mitään vinkkiä anna vuodon kohdasta muutoin. Putken teetin mallin mukaan hydrauliikkaliikkeessä, maksoi noin 15 euroo banjoineen. Niillä paluuputkilla ei ole tämän ongelman kanssa mitään tekemistä mutta voihan ne samalla vaihtaa kun kerran lattian avaa.
Eipä tuon ruiskutuspumpulta tulevan paluuletkun vaihto sen vaikeampaa ollut ja vaihdoin sen samalla kun päällyskudos oli pullistunut ruiskutuspumpun liittimen jälkeen . Sen kolmannen letkun joka lähtee suotimelta jätin vaihtamatta koska se mennä mutkittelee hankalasti puolelta toiselle .
-
Imu vetää letkun sisuksen luttuun eikä löpö pääse tulemaan.
Letku on ulkolaista paskatuotetta.
Vieläkö täällä joku kumiletkua tekee? Se on noiden kangas tai metallikudoksella päällystettyjen ominaisuus, ovat niin kovin ohkaisia seinämältään ;)
-
Johan alkoi vanhan sanonnan mukaan "Lyyti kirjoittamaan" ,kone hörähtää helposti käyntiin niinkuin tähän vuoden aikaan pitääkin . :)
Nuo kylmäkäynnistys ominaisuudet pääsee toteamaan sitten vasta kun tulee pakkasia.