Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Mokias - 25.06.08 - klo:11:31
-
Jos on 1000m3 paalirehua "tiukkoja" niin paljonko olisi kuutiotarve siilossa korkeus esim 3m noukinvaunulla kerättynä ???
-
1000 kuutiota vaiko kpl paalia?
1000 kuutiota paalirehua on n 550 tn
550 tn paalirehua = n 680 kuutiota hyvää siilorehua. Eli 7 m leveitä siiloja 18 m pitkinä 2 kpl riittää. Mutta koska siihen ne 6 m lisää ei paljon maksa, kannattaa varautua tulevaan näissä jutuissa.
-
1000 kuutiota vaiko kpl paalia?
1000 kuutiota paalirehua on n 550 tn
550 tn paalirehua = n 680 kuutiota hyvää siilorehua. Eli 7 m leveitä siiloja 18 m pitkinä 2 kpl riittää. Mutta koska siihen ne 6 m lisää ei paljon maksa, kannattaa varautua tulevaan näissä jutuissa.
Jos kerran noukinvaunulla. Tarvitaan ainakin sama 1000 kuutiota.(sama ry määrä)
Paalirehun pystyy kuivattamaan mutta noukinvaunulla tehtynä ?
-
mikäs siinä nyt aina on niin kauheaa jos noukinvaunulla tekee esikuivattua??
kaks 3m karhoa yhteen niin varmasti on silpusta lähes kaikki 4cm. itse juuri ajoin yhtä 3mkarhoa tasaisella pellolla 20km/h jolloin tavaraa tuli noukkimeen runsaasti ja silppu erittäin hyvää 3-4cm pituista. joitan pitkiä tukkoja välillä oli koska karho ei ollut kovin leveä ja ne silloin menevät laidasta terien välistä mutta 96% oli lyhyttä. ja siis 1vrk ESIKUIVATTUA.
kaksi karhoa yhteen ja nopeutta voi tiputtaa ja lyhyttä tulee epätasaisemmillakin pelloilla. jos jotain luomuheinää ajetaan 2.5m karholta niin silloin varmasti alkaa silpussa olemaan aika paljon sellaisia yli kymmensenttisiä tai jopa lähes kokonaisia heiniä.
eli siis kun asian tekee oikein varmasti on silppu lyhyttä ja tavaraa mahtuu siiloon.
huono esimerkki mutta kuitenkin meillä kahteen 6 x 3 x 18 siiloon menee yhteensä n.40ha heinät ja mielestäni heinät ovat olleet aika hyviä timotei nata apila nurmia. esim toissa vuonna tavara oli analyysissä yli 40%ka ja tallattiin aika huonosti kun niitto traktori kävi siilolla välillä ja silloin juuri noi 40ha niihin meni.
YLi 40%ka pyrkisin välttämään paitsi pohjalle käy varsin hyvin, mutta taas tänä kesänä tuntuu että kun saisi edes yli 20%ka. noh näin meillä ja muilla ei ole vettä. tasan ei mene nallekarkit
-
mikäs siinä nyt aina on niin kauheaa jos noukinvaunulla tekee esikuivattua??
kaks 3m karhoa yhteen niin varmasti on silpusta lähes kaikki 4cm. itse juuri ajoin yhtä 3mkarhoa tasaisella pellolla 20km/h jolloin tavaraa tuli noukkimeen runsaasti ja silppu erittäin hyvää 3-4cm pituista. joitan pitkiä tukkoja välillä oli koska karho ei ollut kovin leveä ja ne silloin menevät laidasta terien välistä mutta 96% oli lyhyttä. ja siis 1vrk ESIKUIVATTUA.
kaksi karhoa yhteen ja nopeutta voi tiputtaa ja lyhyttä tulee epätasaisemmillakin pelloilla. jos jotain luomuheinää ajetaan 2.5m karholta niin silloin varmasti alkaa silpussa olemaan aika paljon sellaisia yli kymmensenttisiä tai jopa lähes kokonaisia heiniä.
eli siis kun asian tekee oikein varmasti on silppu lyhyttä ja tavaraa mahtuu siiloon.
huono esimerkki mutta kuitenkin meillä kahteen 6 x 3 x 18 siiloon menee yhteensä n.40ha heinät ja mielestäni heinät ovat olleet aika hyviä timotei nata apila nurmia. esim toissa vuonna tavara oli analyysissä yli 40%ka ja tallattiin aika huonosti kun niitto traktori kävi siilolla välillä ja silloin juuri noi 40ha niihin meni.
YLi 40%ka pyrkisin välttämään paitsi pohjalle käy varsin hyvin, mutta taas tänä kesänä tuntuu että kun saisi edes yli 20%ka. noh näin meillä ja muilla ei ole vettä. tasan ei mene nallekarkit
Joo mut eikö vasta yli 40 kuivaneen rehut rupea olemaan esikuivattuja??
-
Paalipoika onkin kuivaheinäpaalipoika? Ja mikä estää ajamasta yli 40%ka rehut siiloonkaan? No järki ehkä. Noin kuivat heinät säilyy tosin siilossa paremmin kuin paalissa.
-
mitä kuivempaa tavaraa sen paremmin säilyy paalissa näin se vain on
-
Paalissa tosiaan säilyy vaikka miten kuiva tavara. Itsekkin yritän kuivata karhoja ainakin 2-3 päivää. Paali määrä vähenee aika mukavasti märempään verrattuna.
-
lehmien syömähalut myös laskee kun mennään reilusti yli 40.
kyllähän paalissa säilyy jos on varaa paalata ja paalit vielä sattuu pysymään ehjinä. myyriin ja lintuihin kun on aika vaikea vaikuttaa eikä suurien paalimäärien suojaamisessa enää ole mitään järkeä.
-
lehmien syömähalut myös laskee kun mennään reilusti yli 40.
kyllähän paalissa säilyy jos on varaa paalata ja paalit vielä sattuu pysymään ehjinä. myyriin ja lintuihin kun on aika vaikea vaikuttaa eikä suurien paalimäärien suojaamisessa enää ole mitään järkeä.
"varaa paalata..."
Paalautus on edelleen ylivoimaisesti edullisin tapa korjata tämmöisen alle sadan lehmän pikkutilan rehut, kun omalle työlle on palkkavaatimus ja pääomalle tuotto.
-
lehmien syömähalut myös laskee kun mennään reilusti yli 40.
kyllähän paalissa säilyy jos on varaa paalata ja paalit vielä sattuu pysymään ehjinä. myyriin ja lintuihin kun on aika vaikea vaikuttaa eikä suurien paalimäärien suojaamisessa enää ole mitään järkeä.
"varaa paalata..."
Paalautus on edelleen ylivoimaisesti edullisin tapa korjata tämmöisen alle sadan lehmän pikkutilan rehut, kun omalle työlle on palkkavaatimus ja pääomalle tuotto.
Eihän se paalaus kallista ole mutta se muovi. Sama vaikka siirtyisi heti ostosäilörehuun.
-
kaksi karhoa yhteen ja nopeutta voi tiputtaa ja lyhyttä tulee epätasaisemmillakin pelloilla. jos jotain luomuheinää ajetaan 2.5m karholta niin silloin varmasti alkaa silpussa olemaan aika paljon sellaisia yli kymmensenttisiä tai jopa lähes kokonaisia heiniä.
eli siis kun asian tekee oikein varmasti on silppu lyhyttä ja tavaraa mahtuu siiloon.
Mutta kyllä tarkuussilpurilla tehty on vain toista.
-
paalissa muovi maksaa noin 3-4 euroa eik tarvitse käyttää säilöntäaineita tai jos välttämättä haluaa hukata rahaa turhuuksiin kun taas siilorehussa säilöntaine on välttämätöntä ja se maksaa tuon 3-5 euroa tonnille
paalain ja käärin maksaa paljon vähemmän kuin noukinvaunut tai muut korjuu yhdistelmät
joten näin äkkiä laskettuna siilorehu on huomattavasti kalliimpaa koneet maksaa enempi ja joudut vielä siilot rakentamaan
-
kannattaa ehkä laskea uudestaan jos on laskenut että siilorehu on kalliimpaan... laakasiiloja kun ei joka vuosirakenneta... ainakaan täällä päin. ja nimen omaan jos omalle työlle lasketaan hintaan niin silloin ainakin. eikä uudet paalaimet kovin halpoja ole. ja muovin hinta... luuletteko että halpenee tai pysyy samana? niihinhän teidän laskelmat taitaa perustua.
-
paalissa muovi maksaa noin 3-4 euroa eik tarvitse käyttää säilöntäaineita tai jos välttämättä haluaa hukata rahaa turhuuksiin kun taas siilorehussa säilöntaine on välttämätöntä ja se maksaa tuon 3-5 euroa tonnille
paalain ja käärin maksaa paljon vähemmän kuin noukinvaunut tai muut korjuu yhdistelmät
joten näin äkkiä laskettuna siilorehu on huomattavasti kalliimpaa koneet maksaa enempi ja joudut vielä siilot rakentamaan
Voi hyvä Erik, ei ilman säilöntäainetta kannata paaleja tehdä kuin rutikuivista heinistä. Siitä ne voihapot tulee maitoon josta meijerin neuvojat kiukuttelee.
-
Voi hyvä Erik, ei ilman säilöntäainetta kannata paaleja tehdä kuin rutikuivista heinistä. Siitä ne voihapot tulee maitoon josta meijerin neuvojat kiukuttelee.
Voivoi. Kenenkähän maitotankkiin ne voihapot on meiän paalirehuista menny, ku omasta tankista oo löytyny...
-
Ainaski meijerin täti sanoo niiden tulevan huonosti säilyneestä säilörehusta.
-
kannattaa ehkä laskea uudestaan jos on laskenut että siilorehu on kalliimpaan... laakasiiloja kun ei joka vuosirakenneta... ainakaan täällä päin. ja nimen omaan jos omalle työlle lasketaan hintaan niin silloin ainakin. eikä uudet paalaimet kovin halpoja ole. ja muovin hinta... luuletteko että halpenee tai pysyy samana? niihinhän teidän laskelmat taitaa perustua.
Numeroihin ne perustuu ja oman työmenekin mittaamiseen. Mulle on periaatteessa yks lysti mitä paalain maksaa, hinta/ry ratkaisee.
-
paalissa muovi maksaa noin 3-4 euroa eik tarvitse käyttää säilöntäaineita tai jos välttämättä haluaa hukata rahaa turhuuksiin kun taas siilorehussa säilöntaine on välttämätöntä ja se maksaa tuon 3-5 euroa tonnille
paalain ja käärin maksaa paljon vähemmän kuin noukinvaunut tai muut korjuu yhdistelmät
joten näin äkkiä laskettuna siilorehu on huomattavasti kalliimpaa koneet maksaa enempi ja joudut vielä siilot rakentamaan
Paalirhussa paljon etuja mut on ilo syöttää rehua siilosta kun kaikki kotona ja ei tarvii kalliden muovien / verkkojen kaa tapella ja harvemmin linnut /myyrät tekee silossa tuhojaan. Ape valmis hetkessä ja apevaunu pääsee suht helpolla kun rehu silpiuttua. Tarkkusilppurikin neljättätoista kautta käytössä . Palaimet 5 vuoden jälkeen monasti jo aikas raatoja. Siilossa ei paljoa happoa tarvitse käyttää jos siilolla vaan hyvä kuski ja kunnon kone tiivistämässä.
Tehdäänkö muualla päin maailmaa yhtä paljon paalirehua kun suomessa?
-
paalissa muovi maksaa noin 3-4 euroa eik tarvitse käyttää säilöntäaineita tai jos välttämättä haluaa hukata rahaa turhuuksiin kun taas siilorehussa säilöntaine on välttämätöntä ja se maksaa tuon 3-5 euroa tonnille
paalain ja käärin maksaa paljon vähemmän kuin noukinvaunut tai muut korjuu yhdistelmät
joten näin äkkiä laskettuna siilorehu on huomattavasti kalliimpaa koneet maksaa enempi ja joudut vielä siilot rakentamaan
Paalirhussa paljon etuja mut on ilo syöttää rehua siilosta kun kaikki kotona ja ei tarvii kalliden muovien / verkkojen kaa tapella ja harvemmin linnut /myyrät tekee silossa tuhojaan. Ape valmis hetkessä ja apevaunu pääsee suht helpolla kun rehu silpiuttua. Tarkkusilppurikin neljättätoista kautta käytössä . Palaimet 5 vuoden jälkeen monasti jo aikas raatoja. Siilossa ei paljoa happoa tarvitse käyttää jos siilolla vaan hyvä kuski ja kunnon kone tiivistämässä.
Tehdäänkö muualla päin maailmaa yhtä paljon paalirehua kun suomessa?
EI ;)
-
kannattaa ehkä laskea uudestaan jos on laskenut että siilorehu on kalliimpaan... laakasiiloja kun ei joka vuosirakenneta... ainakaan täällä päin. ja nimen omaan jos omalle työlle lasketaan hintaan niin silloin ainakin. eikä uudet paalaimet kovin halpoja ole. ja muovin hinta... luuletteko että halpenee tai pysyy samana? niihinhän teidän laskelmat taitaa perustua.
Numeroihin ne perustuu ja oman työmenekin mittaamiseen. Mulle on periaatteessa yks lysti mitä paalain maksaa, hinta/ry ratkaisee.
ry hinta kertookin kaiken. ;)
-
Ihan jokainen ei näytä osaavan laskea ry:n hintaa.
-
Ihan jokainen ei näytä osaavan laskea ry:n hintaa.
Noukinvaunurehu aumaan tehtynä on halvempi kuin paalaus, jossei laske omalle työlle ja varastotappioille arvoa. Työmenekki aumasta navettaan on noin nelinkertainen verrattuna paalirehuun. Kokeiltu on.
Laakasiilot tehtävissä vasta uudelle paikalle, vanhaan ei ole kannattanut investoida muutaman vuoden käytön takia.
Määkin tiedän monta laskutaidotonta, niissä on yllättävän paljon noukkarin omistajia ;D
-
jos työ aumasta pöydälle on paaleihin 4kertainen niin silloin on kyllä puutteita muussakin kun laskutaidoissa.
-
jos työ aumasta pöydälle on paaleihin 4kertainen niin silloin on kyllä puutteita muussakin kun laskutaidoissa.
Paalit voi tuottaa navetalle, mutta aumat tilanpuutteen takia pelloilla.
-
eli paaleille on tila pihassa mutta aumalle ei... no silloin jos ei laske paalien hakua niin on varmasti nopeampaa saada paali pihasta sisälle...
-
eli paaleille on tila pihassa mutta aumalle ei... no silloin jos ei laske paalien hakua niin on varmasti nopeampaa saada paali pihasta sisälle...
Niin on. Kolme kerrosta paaleja sopii ahtaaseenkin väliin. Aumojen ympärillä on oltava tilaa tiivistämistä ja peittämistä varten.
Ja kaikki pitää laskea mukaan. Paalinajon voin teettää muilla ja/tai sen voi tehdä yhtäjaksoisesti. Aumasta rehua on haettava vähintään pari-kolme kertaa viikossa. Hankalampi ulkoistaa eli oma työmenekki kasvaa. Myös kuormat puolta pienempiä pienen kulutuksen takia. Taas työmenekki kasvaa. Nyt appeeseen siirtyessä vielä hullumpaa, kun jakeet olis siellä täällä pitkin kyliä....
Sanoinhan, että meillä on tehty molemmilla lailla ja työmenekistä pidetään kirjaa. Omista ja ostetuista. Jos tässä runnattais vielä 10 vuotta niin siilot tehtäis. Mutta homma siirtyy uudelle tontille....
-
totta kyllä että paalien kuskaustyö on helppo ulkoistaa ja lyhyellä ajalla kannattavaa mutta juuri pitkässä juoksussa siilot kannattavat... paalien parhaat puolet on juuri se että niistä pääsee helpoiten eroon ja niitä on helppo myös ostaa.
-
totta kyllä että paalien kuskaustyö on helppo ulkoistaa ja lyhyellä ajalla kannattavaa mutta juuri pitkässä juoksussa siilot kannattavat... paalien parhaat puolet on juuri se että niistä pääsee helpoiten eroon ja niitä on helppo myös ostaa.
Tuntuu että täällä lasketaan ,"juupas, eipäs", laskukaavalla siilojen kannattavuutta.
Kannattaahan se jos lasketaan työmenekistä vain se pienempi osuus, eli vain siilosta apevaunuus tai erillisruokinnassa pöydälle!
Laskekaa kaikki tunnit mukaan niitosta alkaen, tasoittaa laskeman eroa kummasti!
Yleensä teidän laskemista puuttuu siirtoajon huomioiminen tekovaiheessa. Vaikka hehtaarin rehut sopii kuormaan, ainakin tänävuonna, niin sopii paalitkin. Jos ajosilppuri odottaa kun käyt kuorman tyhjäämässä on paalaus vahvoilla. Jos väkeä ja kalustoa on rajattomasti "ilmaiseksi "käytössä sama se vaikka tekee siiloonkin.
Pari vuotta sitten laskeskelin, että tarvittavien laakasiilojen korko kustannuksella ostaa helposti paalimuovit, ja jäi vielä rahaa tarpeeksi paalaimen vaihtoonkin 7 vuoden vaihtovälillä!
Nyt muovin hinnan noustua paalaimen vaihtoon ei enää jää siilon korko kulusta varoja, mutta vieläkin tarkasti ajoittamalla muovin oston ajaa kustannukset tasan.
Karjan koon kasvaessa etu tasoittuu huomattavasti kun siiloseinien osuus per m3 vähenee.
MUTTA! Kertokaa , Miksi rakentaa siilot? Kuten Britit kysyvät?
Siilot jäävät kuitenkin muutamassa vuodessa pieniksi ja on purettava pois.
Miksi on unohdettu mahdollinen auman teko asfaltti- tai betonipohjalle? Yleensä kaikkein suurin ongelma on pohjan tallaantuminen kuralle rehunteko tai tyhjennyksen aikana!
-
MUTTA! Kertokaa , Miksi rakentaa siilot? Kuten Britit kysyvät?
Siilot jäävät kuitenkin muutamassa vuodessa pieniksi ja on purettava pois.
Miksi on unohdettu mahdollinen auman teko asfaltti- tai betonipohjalle? Yleensä kaikkein suurin ongelma on pohjan tallaantuminen kuralle rehunteko tai tyhjennyksen aikana!
Ehkä siksi, että kovapohjaista pintaa on tehtävä vastaavasti enemmän aumoja varten, eikä säilyminen ole heikommista tiivistämismahdollisuuksista johtuen niin hyvää kuin siilossa. Kustannuksissa mennään täällä routatajan pohjoispuolella liki samoihin siilojen kanssa. Asvaltti(betonipohjaa kannattaa miettiä 10-15 jalan makkaroiden alustaksi. Niissä tilankäyttö on tehokkaampi, neliötä kohti rehua varastoituu enemmän.
-
Ei näistä hommista pikavoittoja tule ja siksi kannattaa aina miettiä vähän pidemmällä tähtäimellä asioita. Kannattavuus tulee siitä että investoinnit kuoletetaan ennen kuin ne joudutaan uusimaan loppuun ajon vuoksi. Laakasiilo kestää isältä pojalle ja apevaunukin melkein, paitsi jos se sattuu olleen kotoisin ... no empä sano mistä. Kyllä noukkarinkin kestoikä on vähintään tuplat verrattuna paalaajaan.
-
Jaahas,Kyl sen nuokinvaunun sit pitää ainakin 50milj.kiloo kestää kevyesti.Laskeppas pirruuttas montako hehtaaria,vai vaihdatteko vaunua liian taajaan? Tommonen 4000-5000 ha pitäis sit ajaa...helposti vai vaihdatko liian usein(täp täp)? Kyll paalaja ton kestää,jollet usko avaa silmät(ja helposti)
-
Juu paalimiehillä loppuu kustannukset siihen kun paali pulpahtaa käärijästä pihalle.Siilo miehillä se loppuu siihen kun rehu on siilossa . Mitä eroo no mulla on siilot pihaton vieressä.
Tarkkuusilppuri + 3 kärryä ja 3 traktoria + miestä homma pelaa silppureita saa käytettynä 10-15 t€ ihan hyväkuntosia ja vähän ajettuja. Siilo kuoleentuu 5-7 vuodessa verrattuna paalimuoviin ja laadusta ei voi puhua samanapäivänä .Se on vaan kumma juttu kun menee pihaton ovelle niin haistaa jo käytetäänkö paalirehua .
Paalirehulla on puolensa kun on pitkät etäisyydet tai jäähdyttelee.
-
Juu paalimiehillä loppuu kustannukset siihen kun paali pulpahtaa käärijästä pihalle.Siilo miehillä se loppuu siihen kun rehu on siilossa . Mitä eroo no mulla on siilot pihaton vieressä.
Tarkkuusilppuri + 3 kärryä ja 3 traktoria + miestä homma pelaa silppureita saa käytettynä 10-15 t€ ihan hyväkuntosia ja vähän ajettuja. Siilo kuoleentuu 5-7 vuodessa verrattuna paalimuoviin ja laadusta ei voi puhua samanapäivänä .Se on vaan kumma juttu kun menee pihaton ovelle niin haistaa jo käytetäänkö paalirehua .
Paalirehulla on puolensa kun on pitkät etäisyydet tai jäähdyttelee.
Kyllä paalirehusta saa ihan yhtä laadukasta kun siilorehusta jos homman osaa ja koneet hyviä ja happokin kuivassa paalirehussa ihan turhaa. Paalin hajoittaminen sit oma ongelmansa ja monasti aikaa vievä työvaihe ja se helvatin muovi ...
Vaatii kyllä kolme traktori + siilokoneen jos meinaa sada homman toimimaan- niitto -slppurointi -kuletus -siilo.
Etelässä paalihomma kyllä melko taistelua kun talvet on mitä on kun routaaa ei joka vuosi edes ole kun hetkittäin . Tiet ei kestä pellosta puhumattakaan. Jos sit sattuu maa jäätyyn on liukkaus ongelmana.
-
Numeroihin ne perustuu ja oman työmenekin mittaamiseen. Mulle on periaatteessa yks lysti mitä paalain maksaa, hinta/ry ratkaisee.
No paljonko se paalirehu maksaa senttiä/ry. Minulla rehut aumassa noukkarilla tehtynä kovapohjaisella kentällä navetan vieressä ja hintaa tulee 13.1 senttiä/ry. Mukana kaikki kulut. Myös oma työ.
Ja työmenekki aumasta apevaunun kolmannes verattuna paalirehuun. Kokeiltu on.
Lukuja tiskiin.
-
Numeroihin ne perustuu ja oman työmenekin mittaamiseen. Mulle on periaatteessa yks lysti mitä paalain maksaa, hinta/ry ratkaisee.
No paljonko se paalirehu maksaa senttiä/ry. Minulla rehut aumassa noukkarilla tehtynä kovapohjaisella kentällä navetan vieressä ja hintaa tulee 13.1 senttiä/ry. Mukana kaikki kulut. Myös oma työ.
Ja työmenekki aumasta apevaunun kolmannes verattuna paalirehuun. Kokeiltu on.
Lukuja tiskiin.
12.4snt/ry
-
mitä taistelua se on kun ajaa heti kesällä paalit pihan nurkalle hiekkapohjaiselle kentälle ei oo pehmeetä eikä liukasta
-
Ehkä siksi, että kovapohjaista pintaa on tehtävä vastaavasti enemmän aumoja varten, eikä säilyminen ole heikommista tiivistämismahdollisuuksista johtuen niin hyvää kuin siilossa. Kustannuksissa mennään täällä routatajan pohjoispuolella liki samoihin siilojen kanssa. Asvaltti(betonipohjaa kannattaa miettiä 10-15 jalan makkaroiden alustaksi. Niissä tilankäyttö on tehokkaampi, neliötä kohti rehua varastoituu enemmän.
[/quote]
Oli puhe AUMOISTA ei niistä kärrynlevisistä mättähistä!
AUMA on sellainen josta ajetaan kaikkiin suuntiin kuormien kanssa yli ja leveyttä aumalla normaali muovin pituus. Leveyttä tarpeen mukaan ja korkeutta parhaimmillaan 4-5 metriä!
-
mitä taistelua se on kun ajaa heti kesällä paalit pihan nurkalle hiekkapohjaiselle kentälle ei oo pehmeetä eikä liukasta
:) joo tosiaankin autta laita kerros hiekka saven päälle... Eiks isoisäs rakentamat siilot ole enään pystyssä kun paaleihin oot sekantunut?
-
Velger rp200 ja kwernelandin yhtävanha käärin, sekä 2001 mallinen kuhn 283 on meidän kalusto naapurinkaa yhteinen. Meillä ei oo ry hintaa laskettu mutta naapurilla se on 10,8. Happoa käytetään ja liete lannoitteena.
-
kylhän siilot vielä on pystyssä olkia kylläkin täynnä kahteen kattamattomaan tehdään ainoastaan ja niitten lisäksi pari tuhatta paalataan