Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: teuturi - 02.10.12 - klo:16:41
-
Nimimerkki, epätietoinen kysyy.
Saako ja onko enään laillista esim vanhalla metallisella öljytynnyrillä kuljettaa moottori polttoöljyä työkoneeseen?
-
Saa kuljettaa. Jos pöntössä on vielä IBC leimat, vastaa se katsastettua kalliimmanpuoleista kuljetussäiliötä.
-
Kyllähän noita öljytynnyreitä näkee auton lavalla joka viikko, poliisilla lienee muutakin tekemistä kuin valvoa onko se astia täysi, leimattu yms. Tosin sitten jos sattuu pahasti ja siinä tynnyrissä on tulenarkaa nestettäkin riittävästi, voi olla totisempi paikka.
http://www.europorssi.com/fi/2010/5/14/mit%C3%A4-vaaditaan-polttoaines%C3%A4ili%C3%B6lt%C3%A4--jolla-kuljetetaan-polttoainetta-ty%C3%B6maalle-0
-
Saa viedä.
-
Juu saa. Ja onhan se kuitenkin turvallisempi kuljetustapa, kuin se laillinen muovihökötys.
-
Nyt on innokasta toimintaa, ei poliisien resurssipulasta tietoakaan. :o
Poliisi iski: Sakot uhkaavat vaarallisten aineiden kuljettajaa
Autossa oli kahdessa 200 litran metallitynnyrissä yhteensä 310 litraa lentobensiiniä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288715290859.html
-
Sellainen huomio tynnyrikuljetukseen, että tynnyristä pitää löytyä merkinnät sen olevan tyyppihyväksytty kuljetettavalle nesteelle, vaikka olisi IBC-pakkaus (pitkä koodirivi ja siinä oleva Y-kirjaimen jälkeinen numero ilmoittaa minkä palavuusluokan nesteille on tarkoitettu, moottoriöljy on käsitykseni mukaan eri luokan kamaa). Jos koodi sallii MPÖ-luokan nesteiden kuljetuksen, pitää tynnyrin kylkeen liimata lisäksi tarrat, joista selviää UN-merkintäkoodi MPÖ:lle (olikohan UN-1202).
Eli on ja ei-laillista...
-
http://www.mense.fi/tuotteet/mense-ecotank
-
onko toi laillinen sen jälkeen kun on hankkinu pari nesteen öölitynnöriä tohon ja kasannu? katteleeko mah. jepet tollasen tynnörien hyväksyntää?
-
Sellainen huomio tynnyrikuljetukseen, että tynnyristä pitää löytyä merkinnät sen olevan tyyppihyväksytty kuljetettavalle nesteelle, vaikka olisi IBC-pakkaus (pitkä koodirivi ja siinä oleva Y-kirjaimen jälkeinen numero ilmoittaa minkä palavuusluokan nesteille on tarkoitettu, moottoriöljy on käsitykseni mukaan eri luokan kamaa). Jos koodi sallii MPÖ-luokan nesteiden kuljetuksen, pitää tynnyrin kylkeen liimata lisäksi tarrat, joista selviää UN-merkintäkoodi MPÖ:lle (olikohan UN-1202).
Eli on ja ei-laillista...
Just noin ja rahtikirja vielä oltava, josta selviää mitä kuljetetaan mistä ja minne.
-
Montaks Jerry-kannua saa olla kerrallaan kyydissä
-
Montaks Jerry-kannua saa olla kerrallaan kyydissä
Monta
-
Montaks Jerry-kannua saa olla kerrallaan kyydissä
Monta
Kuinka monta?
-
riippuu niiiin paljon noista jepeistä kuin monta jerryä saabi olla mukana, tulkintoja näkyy olevan yhtä monta kuin koiran hylkääjiäkin.... hirmu vaikea joskus tietää mikä on sallittu määrä, se selviää vain kokeilemalla...
-
riippuu niiiin paljon noista jepeistä kuin monta jerryä saabi olla mukana, tulkintoja näkyy olevan yhtä monta kuin koiran hylkääjiäkin.... hirmu vaikea joskus tietää mikä on sallittu määrä, se selviää vain kokeilemalla...
Jerry Jee ja Jerry Cotton penkeille ja yks Jerry Canister lavalle.
Kolme siis saa olla.
-
Montaks Jerry-kannua saa olla kerrallaan kyydissä
Vapaaraja on 1000 litraa, eli sitä vähemmän saa olla ositettuna eri säiliöihin?
Silloin 20litraisia jeeppipyttyjä 49 kpl ::)
Mutta...näistä pykälistä ei pysty kukaan vastaamaan vedenpitävästi, valvovilla viranomaisilla keskenäänkin eri tulkinnat, myös pyttykauppiailla(eräskin on löytänyt porsaan poistoaukon, jonka mukaan omaan käyttöön kuljetettaessa ei tarvittaisi lainkaan hyväksyttyä ja katsastettua säiliötä...) IBC on muutoin ensisijaisesti tarkoitettu nesteiden kuljettamiseen pisteestä A->B ja tyhjänä kuljetettaessa olisi oltava täysin tyhjä ja puhdistettu.
Se tässä sotkussa on typerää, että meidän kaikkien turvallisuuden vuoksi tarkoitetut pykälät ovat valmisteltu huonosti, eli on jätetty liikaa tulkinnanvaraa. Kuitenkin on aika kiva juttu, että jos polttoainetta (vaikka sitten jerrykannussa) kuljettavan auton ollessa onnettomuudessa, palomiehet osaavat varautua mahdollisiin räjähdyksiin tai tulipaloihin. Ei oo kivaa olla jaloistaan kiinni oman ladan kojetaulussa, kun vieressä höyryää hiluksi, jonka lavalla on vaikkapa kuorma-auton polttoainesäiliöstä rakenneltu "vain vähän tihkuva" pytty.
-
Montaks Jerry-kannua saa olla kerrallaan kyydissä
Vapaaraja on 1000 litraa, eli sitä vähemmän saa olla ositettuna eri säiliöihin?
Silloin 20litraisia jeeppipyttyjä 49 kpl ::)
Mutta...näistä pykälistä ei pysty kukaan vastaamaan vedenpitävästi, valvovilla viranomaisilla keskenäänkin eri tulkinnat, myös pyttykauppiailla(eräskin on löytänyt porsaan poistoaukon, jonka mukaan omaan käyttöön kuljetettaessa ei tarvittaisi lainkaan hyväksyttyä ja katsastettua säiliötä...) IBC on muutoin ensisijaisesti tarkoitettu nesteiden kuljettamiseen pisteestä A->B ja tyhjänä kuljetettaessa olisi oltava täysin tyhjä ja puhdistettu.
Se tässä sotkussa on typerää, että meidän kaikkien turvallisuuden vuoksi tarkoitetut pykälät ovat valmisteltu huonosti, eli on jätetty liikaa tulkinnanvaraa. Kuitenkin on aika kiva juttu, että jos polttoainetta (vaikka sitten jerrykannussa) kuljettavan auton ollessa onnettomuudessa, palomiehet osaavat varautua mahdollisiin räjähdyksiin tai tulipaloihin. Ei oo kivaa olla jaloistaan kiinni oman ladan kojetaulussa, kun vieressä höyryää hiluksi, jonka lavalla on vaikkapa kuorma-auton polttoainesäiliöstä rakenneltu "vain vähän tihkuva" pytty.
Eli siis... alle 1000 litraako saisi kuljettaa kerrallaan pienissä astioissa ? Eikä astia saa olla yli 1000 litran vetoinen.
-
Montaks Jerry-kannua saa olla kerrallaan kyydissä
Vapaaraja on 1000 litraa, eli sitä vähemmän saa olla ositettuna eri säiliöihin?
Silloin 20litraisia jeeppipyttyjä 49 kpl ::)
Mutta...näistä pykälistä ei pysty kukaan vastaamaan vedenpitävästi, valvovilla viranomaisilla keskenäänkin eri tulkinnat, myös pyttykauppiailla(eräskin on löytänyt porsaan poistoaukon, jonka mukaan omaan käyttöön kuljetettaessa ei tarvittaisi lainkaan hyväksyttyä ja katsastettua säiliötä...) IBC on muutoin ensisijaisesti tarkoitettu nesteiden kuljettamiseen pisteestä A->B ja tyhjänä kuljetettaessa olisi oltava täysin tyhjä ja puhdistettu.
Se tässä sotkussa on typerää, että meidän kaikkien turvallisuuden vuoksi tarkoitetut pykälät ovat valmisteltu huonosti, eli on jätetty liikaa tulkinnanvaraa. Kuitenkin on aika kiva juttu, että jos polttoainetta (vaikka sitten jerrykannussa) kuljettavan auton ollessa onnettomuudessa, palomiehet osaavat varautua mahdollisiin räjähdyksiin tai tulipaloihin. Ei oo kivaa olla jaloistaan kiinni oman ladan kojetaulussa, kun vieressä höyryää hiluksi, jonka lavalla on vaikkapa kuorma-auton polttoainesäiliöstä rakenneltu "vain vähän tihkuva" pytty.
Eli siis... alle 1000 litraako saisi kuljettaa kerrallaan pienissä astioissa ? Eikä astia saa olla yli 1000 litran vetoinen.
http://www.infrary.fi/files/3763_Kemikaaalikuljetustiedote.pdf
-
Muistelisinn joskus vapon palaverisssa kuulleen että 200litran tynnyrissä saa kuljettaa mutta ei varastoida. Eli rautalangasta väännettynä saat viedä mittarista koneelle mutta sen on sitten sovittava kerralla tankkiin. Ainakin joitakin vuosia sitten oli tiukemmat säännöt varastoinnissa kuin kuljetuksessa.