Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 27.09.12 - klo:22:07
-
Nyt tarvis sarjakuvaa siitä, miten homma käy. Etumaisempi alarulla, se "kevyen pään" laakeri. Noin päältä katsoen ei oikein älyä, kun ulkopuolelta ei näytä saavan laakeria ulos ja rullan sisäpuolella on se kynnys, joka (periaatteessa) estää pskan menon sinne akselille asti. Ilmeisesti pitää rulla saada irti, vaan miten?
Petri
-
koko rulla se on otettava pois ja laakeroitava samalla kumpiki pää, en nyt muista tarkkaan, mutta pittää kait se hammmasratas kolistella ensin pois ja sieltä alakautta kitkuteltava poes. Tolokun ulosvetäjä pittää olla ja kuuvven kilon leka, että se kiila lähteepi poes.
-
Se kiila voi lähteä helpostikkin. Ensin lyödään ratasta syvemmälle, että kiila löystyy ja sitten nypätään kiila ja ratas. Aina ei lähde noin vaan vaatii lämmintä ja liukuvasaraa. Molemmat tavat tuli joskus nähtyä ja tuo helpompi itsekkin koettua ;D
-
Ei sitä rullaa kannata irrotella,jos toisen puolen laakeri on ok.eikö ne pikkulaakerin peltiset pesät lähde ulospäin,halkaisee laakerin polttoleikkaamalla,jos ei tule muuten ulos.
-
Nyt tarvis sarjakuvaa siitä, miten homma käy. Etumaisempi alarulla, se "kevyen pään" laakeri. Noin päältä katsoen ei oikein älyä, kun ulkopuolelta ei näytä saavan laakeria ulos ja rullan sisäpuolella on se kynnys, joka (periaatteessa) estää pskan menon sinne akselille asti. Ilmeisesti pitää rulla saada irti, vaan miten?
Petri
koko rulla se on otettava pois ja laakeroitava samalla kumpiki pää, en nyt muista tarkkaan, mutta pittää kait se hammmasratas kolistella ensin pois ja sieltä alakautta kitkuteltava poes. Tolokun ulosvetäjä pittää olla ja kuuvven kilon leka, että se kiila lähteepi poes.
Tietenkin kannattaa molemmat laakerit vaihtaa.
Homma tuntuu ensin vaikealta, mutta rulla kääntyy pois paikaltaan, kun paalaajan sivuseiniä työnnetään sisältä ulospäin.
-
Eikös alarullat lähde alaspäin. Kammion eturullat muistaakseni (varosakirjan mukaan)rakennettu niin , että pitäis ottaa eteenpäin, mutta sitten pitää purkaa puoli paalaajaa. Tosin tulee ne eturullat kammioonkin, mutta kyljet näyttävät hetken tiineiltä ;D
-
Tietenkin kannattaa molemmat laakerit vaihtaa.
Homma tuntuu ensin vaikealta, mutta rulla kääntyy pois paikaltaan, kun paalaajan sivuseiniä työnnetään sisältä ulospäin.
Kuinka paljon niitä sivuseiniä pitää venyttää,että rulla lipsahtaa irti huolettavaksi?
Petri
-
Kuinka paljon niitä sivuseiniä pitää venyttää,että rulla lipsahtaa irti huolettavaksi?
Petri
Pullotunkin varren verran :D :D
Ei nyt ihan, kyllä alle tuuman jää. Mutta tunkki ja pätkä kakkosnelosta on siinä kova sana.
-
Nyt tarvis sarjakuvaa siitä, miten homma käy. Etumaisempi alarulla, se "kevyen pään" laakeri. Noin päältä katsoen ei oikein älyä, kun ulkopuolelta ei näytä saavan laakeria ulos ja rullan sisäpuolella on se kynnys, joka (periaatteessa) estää pskan menon sinne akselille asti. Ilmeisesti pitää rulla saada irti, vaan miten?
Petri
Nonni, nyt tuli itellä ajankohtaiseksi tämä topiikki. Noukkimen yläpuolisen rullan laakeri rattaan puolelta paukahti. Siis pullotunkkia, lekaa, kakkosnelosta hakemaan... Mikä on tuon laakerin tyyppi, kun varaosakuvastossakin on vain sivulla 30A laakeri numero 18? Näillä spekseilläkö pitäisi Keskolta tilata? Onko vakiokoon laakeri? Onko järkeä vaihtaa noita laakereita muihinkin rulliin ennakkoon? Ikää on yritetty jatkaa vaseliinilla ja injektioruiskulla. Siis paalaimen ikää... ::)
Mika
-
Nyt tarvis sarjakuvaa siitä, miten homma käy. Etumaisempi alarulla, se "kevyen pään" laakeri. Noin päältä katsoen ei oikein älyä, kun ulkopuolelta ei näytä saavan laakeria ulos ja rullan sisäpuolella on se kynnys, joka (periaatteessa) estää pskan menon sinne akselille asti. Ilmeisesti pitää rulla saada irti, vaan miten?
Petri
Nonni, nyt tuli itellä ajankohtaiseksi tämä topiikki. Noukkimen yläpuolisen rullan laakeri rattaan puolelta paukahti. Siis pullotunkkia, lekaa, kakkosnelosta hakemaan... Mikä on tuon laakerin tyyppi, kun varaosakuvastossakin on vain sivulla 30A laakeri numero 18? Näillä spekseilläkö pitäisi Keskolta tilata? Onko vakiokoon laakeri? Onko järkeä vaihtaa noita laakereita muihinkin rulliin ennakkoon? Ikää on yritetty jatkaa vaseliinilla ja injektioruiskulla. Siis paalaimen ikää... ::)
Mika
---- Tottahan noilla tiedoilla voi laakerin Keskolta tilata, mutta onko se järkevää, koska saman laakerin saa mistä hyvänsä hyvinvarustetusta laakerikaupasta halvemmalla.
Otat vaan molempien päiden laakerit irti ja sitten ostamaan, ellei ole hyllyssä tulee aamulla.
Aina pitää laakereita vaihtaa uusiin, varsinkin jos huomaa jo väljyyttä. Tavallisimpia kokoja kannattaa ostaa omaan hyllyyn jo ennakkoon, säästää monta turhaa kaupunkimatkaa.
-
sen polttopillin kans kannataa varoa,että ei pala koko paska,öljy ja heinäntöhnä on melkonen ruuti,on meinaan kokemusta kun rälläkällä laakerin kaulaa katkastiin ;D
-
Claasin suunnitteluosasto on varmaan oppipoikajärjestelmällä koulutettu. Samat opit toimivat puimureista muihin koneisiin. Jos rakenne on paksu sivulaatta, jossa on läpimeneviä akseleita ja ihmeellisiä pallolaakereita ja muita, niin siisti polttoleikkaus vaan kyljistä lätkät pois ja vedetään koko paketti sivusta ulos. Sitten lämpöä prässiä ja lekaa niin homma toimii. Ja takaisin hitsaamalla. Mikä tahansa tilauskonepaja, jossa on 50 tonnin niskanosturit, sorvien pakkaväli alkaen 3 m, ja 150 tonnin prässi 2 m puristusvälillä, hoitaa tuollaisen homman helposti muutamassa minuutissa.
Claasin motto: tekniikka on hyvää kun se painaa paljon. Kiila- ja krymppiliitokset on päivän sana.
-SS-
-
Claasin suunnitteluosasto on varmaan oppipoikajärjestelmällä koulutettu. Samat opit toimivat puimureista muihin koneisiin. Jos rakenne on paksu sivulaatta, jossa on läpimeneviä akseleita ja ihmeellisiä pallolaakereita ja muita, niin siisti polttoleikkaus vaan kyljistä lätkät pois ja vedetään koko paketti sivusta ulos. Sitten lämpöä prässiä ja lekaa niin homma toimii. Ja takaisin hitsaamalla. Mikä tahansa tilauskonepaja, jossa on 50 tonnin niskanosturit, sorvien pakkaväli alkaen 3 m, ja 150 tonnin prässi 2 m puristusvälillä, hoitaa tuollaisen homman helposti muutamassa minuutissa.
Claasin motto: tekniikka on hyvää kun se painaa paljon. Kiila- ja krymppiliitokset on päivän sana.
-SS-
Tämähän kuulostaa helpolta... toivoa siis on :P listaan voisi vielä lisätä epästandardit Claas-merkkiset laakerit, minkä vuoksi tätä ketjua herättelinkin jos joku tietäisi... Noukkimen juoksurullat aikoinaan oli "melkein" standardikokoisia. Onneksi siellä toimii kuitenkin vähän kapeammat SKF:n rullat jotka oli vieläpä kumisuojattua mallia ja puolta halvempia.
Mika
-
Vaihteeksi ajankohtaista... Peräportin ei-ketjupuolen yksi laakeri ulosti kuulansa. Ketjuyöräpään löysyyttäminen ja laakerinjäämien (sisäkooli) rälläköiminen akselilta mahdollisti sen rullan sisällä olevan laakeripesän ulosoton. Lievää vääntöä ja väkivaltaa, mutta tuli kuitenkin. Nyt kun pitäisi saada uusi laakeri paikalleen, niin olen kolmea vaihtoehtoa pohtinut:
1 pitäisi irroittaa toisen pään ketjupyörä ym. ja vetäistä rulla kunnolla ulos.
2 jos akselin/laakerin reikää kasvattaisi noin parilla millimetrillä (sädettä), niin laakerin voisi sievästi laittaa sen reiän kautta
3 levittäisi (pullotunkilla?) kammiota vähäsen.
1 tuntuu työläältä, 3 arveluttavalta, 2-vaihtoehto vähän heikentää sitä kylkeä, mutta heikentääkö kuitenkaan ratkaisevasti?
Petri
-
Vaihteeksi ajankohtaista... Peräportin ei-ketjupuolen yksi laakeri ulosti kuulansa. Ketjuyöräpään löysyyttäminen ja laakerinjäämien (sisäkooli) rälläköiminen akselilta mahdollisti sen rullan sisällä olevan laakeripesän ulosoton. Lievää vääntöä ja väkivaltaa, mutta tuli kuitenkin. Nyt kun pitäisi saada uusi laakeri paikalleen, niin olen kolmea vaihtoehtoa pohtinut:
1 pitäisi irroittaa toisen pään ketjupyörä ym. ja vetäistä rulla kunnolla ulos.
2 jos akselin/laakerin reikää kasvattaisi noin parilla millimetrillä (sädettä), niin laakerin voisi sievästi laittaa sen reiän kautta
3 levittäisi (pullotunkilla?) kammiota vähäsen.
1 tuntuu työläältä, 3 arveluttavalta, 2-vaihtoehto vähän heikentää sitä kylkeä, mutta heikentääkö kuitenkaan ratkaisevasti?
Petri
Pitikös se ratas ottaa pois? Eikö riitä että laakeripesät löyhdyttää ja laskee sitä rullaa rataspäästä sen kolon verran ja toisessa päässä rulla akseleineen muljahtaa siihen tyrkylle. Enää en muista mutta muistaakseni mulla onnistui noin, tosin uskon että paljon noita laakereita vaihtavat suurentavat sitä reikää. Ainakin noin mua neuvo joskus toinen k-huoltaja , kun toisella oli ongelmia. tosin kyse oli silloin siitä etupään kaksois ratas rullan molemmista laakereista.
-
Vaihteeksi ajankohtaista... Peräportin ei-ketjupuolen yksi laakeri ulosti kuulansa. Ketjuyöräpään löysyyttäminen ja laakerinjäämien (sisäkooli) rälläköiminen akselilta mahdollisti sen rullan sisällä olevan laakeripesän ulosoton. Lievää vääntöä ja väkivaltaa, mutta tuli kuitenkin. Nyt kun pitäisi saada uusi laakeri paikalleen, niin olen kolmea vaihtoehtoa pohtinut:
1 pitäisi irroittaa toisen pään ketjupyörä ym. ja vetäistä rulla kunnolla ulos.
2 jos akselin/laakerin reikää kasvattaisi noin parilla millimetrillä (sädettä), niin laakerin voisi sievästi laittaa sen reiän kautta
3 levittäisi (pullotunkilla?) kammiota vähäsen.
1 tuntuu työläältä, 3 arveluttavalta, 2-vaihtoehto vähän heikentää sitä kylkeä, mutta heikentääkö kuitenkaan ratkaisevasti?
Petri
Pitikös se ratas ottaa pois? Eikö riitä että laakeripesät löyhdyttää ja laskee sitä rullaa rataspäästä sen kolon verran ja toisessa päässä rulla akseleineen muljahtaa siihen tyrkylle. Enää en muista mutta muistaakseni mulla onnistui noin, tosin uskon että paljon noita laakereita vaihtavat suurentavat sitä reikää. Ainakin noin mua neuvo joskus toinen k-huoltaja , kun toisella oli ongelmia. tosin kyse oli silloin siitä etupään kaksois ratas rullan molemmista laakereista.
En ole rataspäästä tehnyt muuta kun irroittanut sen laakeripesän irti paalaimen rungosta ja irroittanut sen peltiläsyn, joka estäisi muuten akselin liikkumisen ulospäin. Näillä tempuin pystyy vääntämään rullaa sen verran sivuun, että se laakeripesän sai ulos rullan sisältä. Kun ei kuulia ollut ja akselista rälläköi laakerin sisäkoolin pois, niin sai kikoteltua sen laakeripesän. Paikalleenlaitossa näitä "kulmavirheitä" ei voi tehdä. Ilmeisesti pitää porakoneeseen laittaa se jyrsinterä ja vähän pyöräyttää reikää isommaksi... (siis 2).
-
Eikö rataspäässä ole irrotettavaa peltilappua rungossa? Muistaakseni mulla oli sellaiset joka akselissa ja siten se pää pääsi tippumaan niin että toinen pää tulee pois kammiosta. vanhemmissa ei vissiin noita koloja / lappuja ollut ?
-
Meillä kävi aikanaan k-huolto tekemässä tuon laakerivaaihdon ja "ilmakompura viereen ja jyrsivät pari milliä reikää suuremmaksi ja siitä uusi laakeri sisään eikä se ainaakaan sen takia kone ole renkannut.
-
Eikö rataspäässä ole irrotettavaa peltilappua rungossa? Muistaakseni mulla oli sellaiset joka akselissa ja siten se pää pääsi tippumaan niin että toinen pää tulee pois kammiosta. vanhemmissa ei vissiin noita koloja / lappuja ollut ?
Peltilappu on ja sen irroitus olikin edellytys, että sain käännettyä rullaa sen verran ulos, että laakeripesän sai ulos. Paikalleenlaitossa ei sitä kulmavirhettä voi enää olla, siitä tämä ähräys.
-
Eikö rataspäässä ole irrotettavaa peltilappua rungossa? Muistaakseni mulla oli sellaiset joka akselissa ja siten se pää pääsi tippumaan niin että toinen pää tulee pois kammiosta. vanhemmissa ei vissiin noita koloja / lappuja ollut ?
Peltilappu on ja sen irroitus olikin edellytys, että sain käännettyä rullaa sen verran ulos, että laakeripesän sai ulos. Paikalleenlaitossa ei sitä kulmavirhettä voi enää olla, siitä tämä ähräys.
Ok. Aika kultaa muistot ja laakerirempat vaipuu unholaan. Kyllä mä jouduin noita "pikkulaakereita" vaihtamaan useita, mutta niistä ei oo jäänyt vissiin edes kammoa. Vaihdettua ne tuli ja aina muljautettu rullan pää näkyviin, mutta jospa mulla olikin jotenkin levinnyt koko kammio :) Rataspään remontit luku sinänsä, ne ei tainnut ikinä onnistua multa, eikä oikein edes huollossakaan.
-
Paikallaan on, nyt ajoon. Tuli tosi kuivia heiniä, nyt onneksi näin.
-
jeee, tänään sain uuten laakerin paikoilleen omassa claasissa.. vimonen enne porttia poiki haulit pihalle ja nyt siinä on uusi... ja kun koekäytin ; huomasin että nyt kun tiukka laakeri niin jo löyty rullan kolhut hyvin.... kolisee toiseen kun ei enää anna laakeri perää... tainnu ollakin jo pitempään vikaa moisella lakerilla... nooooo, moskaa tarjosin kolhuille ja nyt hiljasempi mutta tuo alarulla näkyy olevan piikasen ehtoopuolella... pitänee syskyllä vielä miettiä uusimista... kuhan satonkorjuut ootte hoitannu ja hinnat tippuu...
-
jeee, tänään sain uuten laakerin paikoilleen omassa claasissa.. vimonen enne porttia poiki haulit pihalle ja nyt siinä on uusi... ja kun koekäytin ; huomasin että nyt kun tiukka laakeri niin jo löyty rullan kolhut hyvin.... kolisee toiseen kun ei enää anna laakeri perää... tainnu ollakin jo pitempään vikaa moisella lakerilla... nooooo, moskaa tarjosin kolhuille ja nyt hiljasempi mutta tuo alarulla näkyy olevan piikasen ehtoopuolella... pitänee syskyllä vielä miettiä uusimista... kuhan satonkorjuut ootte hoitannu ja hinnat tippuu...
Kyllä sulla tuntuu kaikki olevan nurinkurisesti :) Ittellä aikoinaan kun oli laakeri hajalla, niin rullat otti silloin yhteen. Ehjällä laakerilla rullien välissä on iso rako :)
-
mutta kun rullan kehä alkaa olla vinaalissa niin sen lommot alkaa napsua yhteen kun eivät enää väistä haulien puutteessa... laakeri ollu näköjään aikanaan aika pitkään huonompi... ei vain kuulunu käydessä ketjujen ja muiden rahinoiden alta... juu, kieltämättä hieman hymyilytti miutakin tuo! korjattu kone pitää enemmän ääntä kuin rikkinäinen. ja tuo väli on kyllä miusta aika pieni kun päistä jotak ehjiä, kattoo... ei olis sopina uutta peltiä päälle... etumaisessa net rivat kolistelee nyt jo...