Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalaaja - 01.09.12 - klo:10:32

Otsikko: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: Paalaaja - 01.09.12 - klo:10:32
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: Lokinpaska - 01.09.12 - klo:10:39
Ihan normi vanne riittää. Meidän kone kulkee 60km/h..
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: zetor8045 - 01.09.12 - klo:10:44
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Umpivanteethan ne pitäis olla juu liikennetraktorissa... Se on sitten eri asia mitä oikeasti on... Eiks lait oo tehty rikottaviksi eiku  ::)
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: justus - 01.09.12 - klo:11:22
Eihän niillä vanteila ajeta jos vanne hajoo niin laitetaan uus vanne eiks oo ykskertasta
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: dmem - 01.09.12 - klo:14:10
Kiitotien umpivanteet ei kestä edes 40km/h nopeutta. Pari vuotta sitten hitsattiin toinen vanne kuntoon, nyt olis toisessa railoa pulttikehän ympärillä.
Vaarallisia tekeleitä kun tuommoinen hajoaa johonkin routaheitoon täydellä nopeudella.
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: - 01.09.12 - klo:14:59
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Umpivanteethan ne pitäis olla juu liikennetraktorissa... Se on sitten eri asia mitä oikeasti on... Eiks lait oo tehty rikottaviksi eiku  ::)

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: ijasja2 - 01.09.12 - klo:17:39
Kiitotien umpivanteet ei kestä edes 40km/h nopeutta. Pari vuotta sitten hitsattiin toinen vanne kuntoon, nyt olis toisessa railoa pulttikehän ympärillä.
Vaarallisia tekeleitä kun tuommoinen hajoaa johonkin routaheitoon täydellä nopeudella.

Kuin paljon ajettu ja missä koneessa/käytössä?

On tullut tuollaisia rempattua, viime kevät oli poikkeus, tänä keväänä taas... Korjattu on, lopulta toinen puoli vahvistettiin isommalla keskiölaipalla ja on sitten kestänyt. Toki hajoaa sitten ulkokehältä, kun siinä ei lainkaan pokkausta ts. repii saumasta vanteen hajalleen eikä pysy ilmat sisällä. Tuon onneksi huomaa eikä ole kovin vaarallista, ilma ei hetkessä katoa ts. alkaa vuotamaan hiljalleen.

Toisella puolella nykyään Deutsin alkuperäinen umpivanne, kestänyt moitteetta samoin kun kaverin koneen vanteet jotka alkuperäislaatua. Nuo kiitotien vanteet on kyllä paskimmat mitä tiedän, melkoisella varmuudella tietää että remppaa edessä kun paripyörät ruuvaa keväällä paikoilleen. Juuripyörissä noin 1bar, rinnalla 0.5bar :)
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: dmem - 01.09.12 - klo:18:09
Kuin paljon ajettu ja missä koneessa/käytössä?

Normi maatalous hommaa. 180hv Nyykkäri ja 650/65-38 renkaat. En tiedä olisiko 16 tonnin paalikuormissa liian iso aisapaino? On tuossa joskus ollut paripyörätkin lisärasitusta antamassa.
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: iskra - 01.09.12 - klo:19:34

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!
[/quote]

  Laista en kyllä tiedä,,oli aikoinaan kun tuli näitä40 kulkevia traktoreita piti olla kiinteät ennenkuin sai luvan ..
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: koivumaki - 02.09.12 - klo:11:01

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!

  Laista en kyllä tiedä,,oli aikoinaan kun tuli näitä40 kulkevia traktoreita piti olla kiinteät ennenkuin sai luvan ..
[/quote]

Emmääkään ole ihan pykälää nähny umpivanteista,mutta sen tiedän että Fiiun 6 pulttinen hajos TSAn alla 50 koneessa,siis etuvanteet.Kyllä meillä ja muillakin on ainakin Valluissa säädettäviä vanteita liikennemalleissa.
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: zetor8045 - 02.09.12 - klo:19:35
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Umpivanteethan ne pitäis olla juu liikennetraktorissa... Se on sitten eri asia mitä oikeasti on... Eiks lait oo tehty rikottaviksi eiku  ::)

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!
No ilman etujousia ei yli neljääkymppiä kulkevaa traktoria sais myydäkkään ihan tuvallisuussyistä  ;D   En mene  vannomaan mutta näin on väitetty ihan yleisesti... Mutta ei kaikilla ole kyllä tarpeeksi leveitä lokasuojiakaan jos edessä on edes ollenkaan...
Otsikko: Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kirjoitti: Cornfarmer - 02.09.12 - klo:23:21
Kiitotien umpivanteet ei kestä edes 40km/h nopeutta. Pari vuotta sitten hitsattiin toinen vanne kuntoon, nyt olis toisessa railoa pulttikehän ympärillä.
Vaarallisia tekeleitä kun tuommoinen hajoaa johonkin routaheitoon täydellä nopeudella.

Kuin paljon ajettu ja missä koneessa/käytössä?

On tullut tuollaisia rempattua, viime kevät oli poikkeus, tänä keväänä taas... Korjattu on, lopulta toinen puoli vahvistettiin isommalla keskiölaipalla ja on sitten kestänyt. Toki hajoaa sitten ulkokehältä, kun siinä ei lainkaan pokkausta ts. repii saumasta vanteen hajalleen eikä pysy ilmat sisällä. Tuon onneksi huomaa eikä ole kovin vaarallista, ilma ei hetkessä katoa ts. alkaa vuotamaan hiljalleen.

Toisella puolella nykyään Deutsin alkuperäinen umpivanne, kestänyt moitteetta samoin kun kaverin koneen vanteet jotka alkuperäislaatua. Nuo kiitotien vanteet on kyllä paskimmat mitä tiedän, melkoisella varmuudella tietää että remppaa edessä kun paripyörät ruuvaa keväällä paikoilleen. Juuripyörissä noin 1bar, rinnalla 0.5bar :)

Saako kysyä, että miksi sä oot ne alkuperäisvanteet ottanu pois ja laittanu nämä suomalaisvalmisteiset alle, jotka ei pysy kasassa?