Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 26.08.12 - klo:21:42
-
Mistä voisi olla kyse, kun tällaisella keskilämpimällä säällä viimeistä-toiseksi viimeistä paalia (aina yhdeltä muovirullalta kääriessä) kääriessä normaalivauhdilla muovin kiristys tuntuu jotenkin pettävän, muovia purkautuu löysästi rullalta eli ei kiristä? Hitaammalla käärintätahdilla kiristys toimii jotenkuten normaalisti. Helteellä saattaa sama ilmiö tulla jo muovirullan puolivälissä tai aiemminkin. Viileällä säällä ilmiötä ei ole havaittu. Muovi on Tenospin ja käärijä Kverne 7500. Mitähän pitäisi säätä ja mihin suuntaan?
Petri
-
Tartteiskohan putsata ne kiristinrullat niihin kertyneestä liima ym. nöljäskästä. Saataapi olla, jotta muovi luistaa niiden läpi.
-
Rullan loppuessa saattaa rullan pidikehylsy ruveta 'kantamaan' ,ottaa kiinni kiristintelaan jostakin kohtaa niin että tela ei painata suoraan käärintämuoviin.
Silloin kiristys loppuu ja muovi alkaa lepattaa.
Korjattiin tuollaista lepatusta joskus nostamalla tai laskemalla muovirullan pidikettä, siis sitä akselia jolla muovirulla pyörii.
-
Luomumuovia.
-
Jossain kvernessä aikanaan olikohan 7581, piti laittaa puutappi jousen alle että jousi jaksoi kiristää loppuun saakka. Tuo oli kumitelaisella kiristimellä, tutun uudemmassa terästelaisessa ei tuota ongelmaa ollut.
-
Jossain kvernessä aikanaan olikohan 7581, piti laittaa puutappi jousen alle että jousi jaksoi kiristää loppuun saakka. Tuo oli kumitelaisella kiristimellä, tutun uudemmassa terästelaisessa ei tuota ongelmaa ollut.
Kumitelainen on ja samanlaisia puutappivirityksiä on... Kiristinrullien pesu saippuavedellä ja juuresharjalla on tehty jo monta kertaa, oli siitä apua eka kerralla. Katsellaan tarkemmin noita jarrujen kantopintoja taas myöhemmin tällä viikolla, kun yksivuotisia paketoidaan.
Siinä Kvernessä on muuten toinenkin ongelma: ei tahdo lyödä muovia poikki. Pieni potku siihen "lyöntivarren" päähän kyllä katkaisee sujuvasti. Voideltu on kaikki mahdollinen. Uusi jousi hankintaan vaiko joku kikka vielä?
Petri
-
Tuossa meidän kvernessä (7517) täytyy yleensä kerran tai kaksi kesässä putsata nuo kiristinrullat, kun niihin kertyy muovista sitä liimaa jonkin verran. Nyt siihen täytyi vaihtaa ensimmäisen kerran se muovin katkaisijan jousi, kun alkoi jättää muovin aina joskus katkaisematta. Tosin oli sillä käärittykin jo 14 vuotta, joten hyvin se on kestänyt. Kourallinen putkisokkia mennyt sekä muutama letku, siinäpä ne remontit :).
-
Osta pienempiä kortsuja. ;D
-
Jossain kvernessä aikanaan olikohan 7581, piti laittaa puutappi jousen alle että jousi jaksoi kiristää loppuun saakka. Tuo oli kumitelaisella kiristimellä, tutun uudemmassa terästelaisessa ei tuota ongelmaa ollut.
Kumitelainen on ja samanlaisia puutappivirityksiä on... Kiristinrullien pesu saippuavedellä ja juuresharjalla on tehty jo monta kertaa, oli siitä apua eka kerralla. Katsellaan tarkemmin noita jarrujen kantopintoja taas myöhemmin tällä viikolla, kun yksivuotisia paketoidaan.
Siinä Kvernessä on muuten toinenkin ongelma: ei tahdo lyödä muovia poikki. Pieni potku siihen "lyöntivarren" päähän kyllä katkaisee sujuvasti. Voideltu on kaikki mahdollinen. Uusi jousi hankintaan vaiko joku kikka vielä?
Petri
Jotkut isännät muistaakseni kertoivat rapsuttaneensa niitä kumiteloja puukon terällä raapien ja sitten liuottimella pesten. Siellä telan ylä- ja alapäässä olevien ohennusten kohdalla kuulema todella paksuja kerrostumia sitä konaskaa ja perusteellisen putsauksen jälkeen toimineet.
Katkaisuteränä niissä kvernereissä muistaakseni tavallinen mattopuukon terä, jota voi pidikkeessään säätää tarpeenmukaan ulommaksi. Pitäisi katkaista vaihdon jälkeen.
-
Ongelmat jatkuvat. Ja tämä kaikki nyt helteellä, viileällä kääriessä ei ongelmaa.. Se kiristävä (rullaa painava) rulla on siis kuminen. Perusteellinen puhdistus (bensa-tuulilasinpyyhkijäneste-metanoli -käsittely) ei auta. Teippasin rullaa aumateipillä (siis tyyliä sähköteippi, leveä rulla) ja se vähän, vaan ei riittävästi, paransi pitoa. Jousta kiilattu reippaasti. Aika pienikin kämmenpohjalla tapahtuva jarrutus telasta palauttaa muovin kiristyksen kohdalleen, mutta aika reipaskaan painaminen muovirullaa vasten (siis lisäapua sille jouselle) ei auta.
Uskaltaisiko kumirullaa yrittää varovasti puhdistaa lamellilaikalla? Vai olisiko joku hyväpitoinen teippi - suosituksia?
-
onko muuten rullan hylsy "kiinni" akselissa? itellä tuollanen vika oli elhon vanhassa muovisydeemissä.. mutta olikin akseli irti lautasesta, ja kun vauhti oli sopiva niin luistikin akseli joten muovia ei jarruttanutkaan, vaikka lautasen jarru oli tiukka.. piti pelata tuon kanssa rehunteon aikana ihan tarpeeksi joten ostin käytetyn toisen joka toimii nykyäänkin... pitäispä kattoa purkamalla miten tuo tehty, jotta vois korjata.. ( laiskuuttani en ole tehnyt )
-
Se jarrurulla on ketjuvedolla siinä "kääntörullassa", mekaanisesti kaikki toimii kuten pitääkin.
-
Ja muovirullakin oikein päin ? ;D
-
Agronicissä,jos tuommosia ongelmia ilmenee,joutuu kirimään pultteja siitä osasta ,joka painautuu muovirullaa vasten nivelistä tai jopa löysäämään. Muovirullissa on myös eroja,toiset pyörii äänettömästi tasaisesti ja toiset taas ei.Pitempi aikasessa säilytyksessä olis hyvä olla se muovipussi rullan päällä.liiman kuivamisen estämiseksi.
-
Agronicissä,jos tuommosia ongelmia ilmenee,joutuu kirimään pultteja siitä osasta ,joka painautuu muovirullaa vasten nivelistä tai jopa löysäämään. Muovirullissa on myös eroja,toiset pyörii äänettömästi tasaisesti ja toiset taas ei.Pitempi aikasessa säilytyksessä olis hyvä olla se muovipussi rullan päällä.liiman kuivamisen estämiseksi.
Ranis ei oo muovipussia. Viimeksi nuukuuksissani otin jopa ilman pahvipakettia. Tosin ei rani kyllä mikään "teippi" olekkaan. Mutta sillä on menty varmaan viimeiset 15vuotta. No jos ei ole teippi, niin ei sotke kyllä niitä telojakaan. Telojen pesu tai telojen tekemät reijät ovat loppuneet silloin kun kvernelandin muovin käyttö on lopetettu. Hyvä muovi se oli, ehkä plussat voitti miinukset, mutta ...
-
ite käytän triowrappia ja hyin toimii mut se hylsy näköjään tahtoo hieman hioutua kuumalla kelillä.. ruuvin pää jolla kieli kiinni joka pitää hylsyä paikallaan akselissa... jarruttaa kait kuitenkin sopivasti.
-
Ei auttanut uuteen alumiinirullaan vaihto, näin +24 säässä pitää pyörittää käärintä t o d e l l a h i t a a l l a... Jousta on kiristetty puukapuloilla ehkä 1/6 kierroksen verran, enempää on vaikea enää kiriä. Ketjupyörä on niin tiukalla, kun alumiiniin nyt uskaltaa pulttia kiristää [sinänsä on kyllä vähän arveluttavaa, että ketjupyörässä ei ole mitään muuta lukitusta kuin se päädyn pultilla kiristys]. Voisiko kuitenkin olla uusien kiristysjousien osto vai onko joku kikkaspecial jollakulla vielä varastossa?
-
Kvernelandia en kyllä tunne ollenkaan. Mutta Elhossa ja Nhk käärimissä kului hammaspyörät teloista ja rupesi päästämään yli. Jos vikaa ei löydy niin hetimiten hankkimaan uusi kiristin niin varmistaa rehujen säilyvyys.
Ps mulla on ylimääräisiä nhk täydellisiä esikiristimiä leveälle muoville
-
Mulla oli tuo sama ongelma kumitelasessa kvernessä.
En ny millään muista mikä siihen autto mutta joku otti kiinni johonkin tai jouset oli liian löysät,laakerit kuivat tms.
-
Meillä laitettiin vanha sahanterä (tiheä) siihen katkaisulaitteeseen ja alkoi toimia aivan loistavasti.
-
tuo ei tainnu olla onkelma. mut hyin myös toimii katkiveitten teräkin tuossa.. mutta alkuperäiseen onkelmaan: onko mahollisesti jonkin kiristin rullan akseli irti siitä rullasta ja ei siksi jarruta vaan pyörii vapaasti.
-
tuo ei tainnu olla onkelma. mut hyin myös toimii katkiveitten teräkin tuossa.. mutta alkuperäiseen onkelmaan: onko mahollisesti jonkin kiristin rullan akseli irti siitä rullasta ja ei siksi jarruta vaan pyörii vapaasti.
Tätä täytyy vielä tutkia, ehkä heittää joku sokka tai kiila sinne liitokseen. Noin silmävaraisesti arvioiden rullaa vaihtaessa ei huomannut mitään, mutta sehän on vain oma arvio ja kääntörullaa ei ole avattu ollenkaan.
Mutta homma ilmenee vain lämpimällä säällä, viileällä ei. Ja hitaasti pystyy pyörittämään, mutta on liian hitaasti...
-
Joku mekaanisesti jarruttaa pyörimistä joka aiheuttaa ”järjestelmän” lämpenemisen ja siten muovin luiston. Näin olen päätellyt tapahtuvan noissa nhk käärijöissä. Helteellä jos onnistui käärimään rullat liki höiriöttämästi loppuun niin pari viimeistä paalia lerpatti. Muovirullan alaosa oli aina paljon lämpimämpi kuin yläosa näin käsimittarilla tunnustellen.
Pakkasella sitten lerpattaa muuten se muovi. Tartti muovit pitää pannuhuoneessa lämpimässä ja hytissä odottamassa vuoroa, toiminta lakkasi aina parin paalin jälkeen kun on muutama aste pakkasta….
-
itellä moista ei koskaan kun oon vaan käärinny plussalla ja yleensä on jopa helle nuita tehessä... milloin pakkasella käärit? ei ihan joka vuosi sentäs?
-
Joku mekaanisesti jarruttaa pyörimistä joka aiheuttaa ”järjestelmän” lämpenemisen ja siten muovin luiston. Näin olen päätellyt tapahtuvan noissa nhk käärijöissä. Helteellä jos onnistui käärimään rullat liki höiriöttämästi loppuun niin pari viimeistä paalia lerpatti. Muovirullan alaosa oli aina paljon lämpimämpi kuin yläosa näin käsimittarilla tunnustellen.
Pakkasella sitten lerpattaa muuten se muovi. Tartti muovit pitää pannuhuoneessa lämpimässä ja hytissä odottamassa vuoroa, toiminta lakkasi aina parin paalin jälkeen kun on muutama aste pakkasta….
[/quoteÖljyt jäähtyy pakkasella siitä käärijästä,siitä tulee tuo erikoisuus tai ainakin itellä on tuommonen kokemus,muovin kanssa ei ollu ongelmia -8asteen pakkasella.Paalaajan verkon olen kuullut jäätyvän kiinni -4asteen pakkasella.
-
Niittotraktorin maski muurautuu umpeen pakkasella niittäessä.
-
Joku mekaanisesti jarruttaa pyörimistä joka aiheuttaa ”järjestelmän” lämpenemisen ja siten muovin luiston. Näin olen päätellyt tapahtuvan noissa nhk käärijöissä. Helteellä jos onnistui käärimään rullat liki höiriöttämästi loppuun niin pari viimeistä paalia lerpatti. Muovirullan alaosa oli aina paljon lämpimämpi kuin yläosa näin käsimittarilla tunnustellen.
Pakkasella sitten lerpattaa muuten se muovi. Tartti muovit pitää pannuhuoneessa lämpimässä ja hytissä odottamassa vuoroa, toiminta lakkasi aina parin paalin jälkeen kun on muutama aste pakkasta….
[/quoteÖljyt jäähtyy pakkasella siitä käärijästä,siitä tulee tuo erikoisuus tai ainakin itellä on tuommonen kokemus,muovin kanssa ei ollu ongelmia -8asteen pakkasella.Paalaajan verkon olen kuullut jäätyvän kiinni -4asteen pakkasella.
Kyllä juu käärijän liikkeetkin loppui. Tuubikäärijä huomattavasti varmatoimisempi pakkasella, kun pyörii kokoajan jos tavaraa tulee. -17 syksyllä jäätyi karhot maahan kiinni
-
Sama syksy varmaankin pakkaskokemuksien osalta.Piti oottaa maanjäätyminen,tähkään märänneet viljat nurin ja paaliin.Ei noista kyllä kuivikkeitakaan tullu,liian märkiä,mutta saipahan pellolta pois.Toinen oli se ,kun juhannusviikolla sato lumet,-4 pakkasta,karhot jäi lumen alle.Ihan jyvät rehut noista tuli,mutta rehu ei voi olla märempää kuin satteessa kylymällä tehty on.
-
suomi on piiitkä ja monipolvinen maa. ite en ole kertaakaan nähnykään etes tehtävän rehua tahi paalia pakkasella. täälläpäin aina saahaan rehut tehtyä kesäisessä säässä. ja pehkut iltapäivällä kun on jo lämmön puolella.. nooo, en nyt pohosessa olekaan koskaan käyny...
-
Paljonko tuo kiristinhässäkkä maksaa? Onko nykyään mitään ”yleismallia”, kuten joskus oli pirttinen yms. :-X Eli kuin kauan kannattaa tapella loppuun ajettujen kanssa…
-
Paljonko tuo kiristinhässäkkä maksaa? Onko nykyään mitään ”yleismallia”, kuten joskus oli pirttinen yms. :-X Eli kuin kauan kannattaa tapella loppuun ajettujen kanssa…
Aivan ! Ja lisäksi mitä olen seurannut huutokauppoja, niin käytetyt käärijät alkaa olla jo ilmaisia. Viime viikolla meni toimiva elhon 1620 automaatti 3000.lla. Nyt tietysti joku jo pomppaa pystyyn, että sehän oli Elho. Itte huutanut tuollaisen eneemmän käärityn pari kolmevuotta sitten ja on ollut todella tykätty peli. entisen 1520 , yks vartisen manuaalin jälkeen. Tosin on sekin vielä varalla, mutta onneksi ei ole tar*****.
-
3000 ilmanen?? miusta nuo kalliita etelleen.. kun ite ostin tuon oman elhon ilman noukinta ... maksoin siitä 570 euroa.. ja on toiminna hyin jo pitkään... nyt hylkii ööliä jostain venttilin korvilta..
-
3000 ilmanen?? miusta nuo kalliita etelleen.. kun ite ostin tuon oman elhon ilman noukinta ... maksoin siitä 570 euroa.. ja on toiminna hyin jo pitkään... nyt hylkii ööliä jostain venttilin korvilta..
sama jos talikkoa vertaa pienkuormaimeen. Talikos vähemmän rikkoontuvia osiakin. No mun mielestä oli halpa, kun itte maksoin reilusti enemmän ja sekin tarjous oli 1500 halvempi, kun aiemmin tekemäni, mutta hylätty korkein tarjous.
-
noissa vaan tahtoo olla vanhemmiten nuita poksi häikkiä.. tuttu käyttäjä teki aika paljon remppaa moisen kanssa tänä kesänä. ite joutu käärimään krvahatulla kun paalit meinas jäähä iliman muovia häikkien takia. en tiijä mitä nuissa oikein on tyyppivikana.. ( kun kerran en ymmärrä sähkystä )
-
Poistin jonnin joutavan vastaukseni, kun aloin mietiskellä tuota aiemmin laittamaani talikko vs. pienkuormain yhdistelmää. Pienkuormaimeenkin voi tulla vikaa. Koskaan ei tiedä mitä, joten kyllähän se talikko on ehdottomasti varmempi työväline. Ihan samoin, kuin esihistoriallisella ajalla valmistettu peruskäärijä on varmempi ja muutenkin kaikin puolin parempi valinta , kuin sähköä toimintoihinsa tarvitseva samaan työhön tehty turhake.
-
Ei muuten pidä paikkaansa. Meille tuli kesäksi -88 Elho käärijä. Sillä tehtiin yhtäpaljon remonttia kuin käärittiin paaleja. Meni kesässä kiristimen hammaspyörät, parhaassa kahdet. Vetoakseleita poikki ja vaan muuten repeämiä. Suurin ongelma oli ettei paalit pyörineet niillä sileillä peltirummuilla, niihin kyllä tuli jossain vaiheessa peltilistat varmistamaan pyörimistä. Siinä seistiin vieressä ja käyttäjä hoiti kaikki toiminnot. Piti hyde vipua, laski kierrokset, laittoi muovin ja katkaisi, kippasi ja lastasi. Välissä kävi siirtämässä konetta 1,5 metriä eteenpäin. Sitten olikin juhlaa kun tuli ensimmäinen automaatti käärijä
-
ja kesseli kasvoi... mulla tuossa elhossa on hallinta kopin takaikkunalle.. ja toimii.. mut nykyään jalkahermon takia on tuo maassa käärintä helpompi tehä.. mut ohan nuistakin samoin kuin kvernestä nuita karvahattuversioita.
-
No ei kait kellään enää tuollaisia käytössä ole. Olkoot sitten merkki mikä tahansa.
-
Mutta oli tuo Elhokin suurta edistystä säkkeihin verrattuna😉😉
-
montapa olen nähny käytössä kun ei nuilla pikkutiloilla tartte kaiken olla niiiiin vaivatonta. niiten muutaman kymmenen paalin kanssa. itekin teen vain hehtaarin päivässä, riskin vuoksi.