Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jarski - 23.08.12 - klo:23:03
-
Mitä sitä suotta ylimitoittaa traktorikalustoa kun vähemmälläki pärjää :D
http://www.youtube.com/watch?v=SnKMvuXY5LU
-
Ihana näky. Kaiken peltoviljelyn perusta on se että pellon vesitalous on kunnossa!
-
Maalaji ja olosuhdekysymys.Joskus harjuriaikana kynnin 702s 5-teräistä puolihinattavaa aivan menestyksellä luhtamailla ja jäykimmillä mailla 3X16 tahtoi olla liikaa takatuupparin pidoille.Näistä muistoista on jo reilut neljännesvuosisata aikaa.
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related
-
Komeasti menee 1102 Valteemilla :D
-
Ei mikään kovin hurja päiväsaavutus tuollaisella kyntövauhdilla. Metri eteen päin ja kaksi taakse...
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related
Tuota kun jatkaa 5-10 vuotta, loppuu kasvu sihen.
-
Aika olematon kyntösyvyys tuolla ekalla videolla, niinkuin tässäkin: http://www.youtube.com/watch?v=DLw81pBvv-0
-
http://www.youtube.com/watch?v=vLNQyJqcE5I täsä on kyntöä takapotkuilla 8)
-
Ei mikään kovin hurja päiväsaavutus tuollaisella kyntövauhdilla. Metri eteen päin ja kaksi taakse...
--muuttuu maa kuitenkin mustaksi 8)
-
Palaisko pahnat jos tolla vetäis auroja?
http://www.youtube.com/watch?v=1RvfC3J1X2Y&feature=related
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related
Tässä on minusta nähtävissä miksi vetävä etuakseli tuli raktoreihin.Tollasta se oli ennen.Joku karjan polkema pellonpää oli lähes mahdoton kyntää,tuossa videossa ei ollut lukko päällä niin vielä vitummin eteni.Nyt ei nelikoilla paljon pellon kovuuseroja huomata eikä kuski väsy sillälailla.
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related
Tässä on minusta nähtävissä miksi vetävä etuakseli tuli raktoreihin.Tollasta se oli ennen.Joku karjan polkema pellonpää oli lähes mahdoton kyntää,tuossa videossa ei ollut lukko päällä niin vielä vitummin eteni.Nyt ei nelikoilla paljon pellon kovuuseroja huomata eikä kuski väsy sillälailla.
pro agriahan vastusti nelivetoja viimeiseen saakka :o
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related
Tässä on minusta nähtävissä miksi vetävä etuakseli tuli raktoreihin.Tollasta se oli ennen.Joku karjan polkema pellonpää oli lähes mahdoton kyntää,tuossa videossa ei ollut lukko päällä niin vielä vitummin eteni.Nyt ei nelikoilla paljon pellon kovuuseroja huomata eikä kuski väsy sillälailla.
Ilmassa pyörivistä etupyöristä olis paljonkin vetoapua?
Renkaista se enemmän on kiinni, miten kyntö sujuu. Ei tullut juuri piikkilevikkeitä käytettyä sen jälkeen kun vyörenkaat takapotkuuni hommasin.
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA9VSM0NZjc&feature=related
Tässä on minusta nähtävissä miksi vetävä etuakseli tuli raktoreihin.Tollasta se oli ennen.Joku karjan polkema pellonpää oli lähes mahdoton kyntää,tuossa videossa ei ollut lukko päällä niin vielä vitummin eteni.Nyt ei nelikoilla paljon pellon kovuuseroja huomata eikä kuski väsy sillälailla.
Ilmassa pyörivistä etupyöristä olis paljonkin vetoapua?
Renkaista se enemmän on kiinni, miten kyntö sujuu. Ei tullut juuri piikkilevikkeitä käytettyä sen jälkeen kun vyörenkaat takapotkuuni hommasin.
Vikaa voi osaksi ettiä ratin ja penkin välistäkin, jotkut ei vaan osaa laittaa peliä ja vehkeitä oikein.
-
Tuossakin nokkapainot, oikeat ilmanpaineet ja työntövarren säätö olisivat voineet auttaa...tai sitten ei.
-
Ruottin rautaa kyntämässä http://www.youtube.com/watch?v=odTN1yVDz-w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=irtlgDody3s&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=8csS1i-f7So
-
http://www.youtube.com/watch?v=ztRQ8R4dOR0&feature=related
-
Ilmassa pyörivistä etupyöristä olis paljonkin vetoapua?
.
[/quote]
Sama huomio mulla..Niistä painoista..
No,1102_sella muutaman vuoden kyntäneenä sanosin kyllä ettei ollut oikein kyntövehje,,vaihteetkaan ei oikeijn sattuneet ainakaan näillä savikoilla siihen hommaan..
-
http://www.youtube.com/watch?v=ztRQ8R4dOR0&feature=related
huh huh ikävästi tuloo mieleen 80-luvun alkupuolen takapotkuaika :o
-
http://www.youtube.com/watch?v=ztRQ8R4dOR0&feature=related
huh huh ikävästi tuloo mieleen 80-luvun alkupuolen takapotkuaika :o
Sittekkö sulla muuttu Belargoonia nelivedoksi ;D Laita ny joku vilmin pätkä niiltä ajoilta ;D
-
Mulla on ollut parikin kertaa periaatteessa ihan sama traktori taka ja nelivetona.
Samojen aurojen kanssa nelikko vaan kulkee kuin juna semmoisissa oloissa missä 2 vedolla ei pääse mihinkään.
Minusta yksi perusasia varsinkin vanhemmissa koneissa,siis sen aikaisilla renkailla on se,että yleensä nk.'painonsiirto' ei auta sillä taka-akselipaino kasvaa liian suureksi jolloin renkaan vetokyky ei lisäänny vaan huononee.Nykyrenkailla takatuupparitkin saattaisivat pärjätä paremmin.
Aikoinaan minä kynnin nelikolla aurat tukipyörän varassa siten,että vain kovimmissa paikoissa aurat kevenivät hiukan.Takatuupparilla työsyvyys vaihteli koko ajan koska yleensä ei vetokyky riittänyt kuin korkeintaa puolella alasta.
-
Ihmeesti sitä kyllä aikanaan kynteli MF575:lla ja 4x14 sarka-auroilla savimaata. Aika lähelle 100% traktorin painosta oli kyllä vetävillä pyörillä ja vauhti ei päätä huimannut. Vyörenkaat oli hankittu heti kun alkoivat yleistymään, jotain 1970-80 luvun vaihdetta kaiketi. Ja sängen puolella levikepyörä.
Nyt on ollut vetokoneessa hevosvoimia ja painoa noin tuplat, ja silti neljä maassaolevaa siipeä tekee paikoitellen varsinkin päisteissä tiukkaa. Syy ja seuraus?
-
Ihmeesti sitä kyllä aikanaan kynteli MF575:lla ja 4x14 sarka-auroilla savimaata. Aika lähelle 100% traktorin painosta oli kyllä vetävillä pyörillä ja vauhti ei päätä huimannut. Vyörenkaat oli hankittu heti kun alkoivat yleistymään, jotain 1970-80 luvun vaihdetta kaiketi. Ja sängen puolella levikepyörä.
Nyt on ollut vetokoneessa hevosvoimia ja painoa noin tuplat, ja silti neljä maassaolevaa siipeä tekee paikoitellen varsinkin päisteissä tiukkaa. Syy ja seuraus?
Pellot sotkettu piukaan...
-
No eipä onnistu nelivedollakaan ,niin joo on heikko veturikin fentti ;D
http://www.youtube.com/watch?v=-wi5Kud9hV4&feature=related
-
No eipä onnistu nelivedollakaan ,niin joo on heikko veturikin fentti ;D
http://www.youtube.com/watch?v=-wi5Kud9hV4&feature=related
Tuolla täytyy varmaan olla kuusipistevyöt että pysyy penkillä :o
-
Mulla on ollut parikin kertaa periaatteessa ihan sama traktori taka ja nelivetona.
Samojen aurojen kanssa nelikko vaan kulkee kuin juna semmoisissa oloissa missä 2 vedolla ei pääse mihinkään.
Minusta yksi perusasia varsinkin vanhemmissa koneissa,siis sen aikaisilla renkailla on se,että yleensä nk.'painonsiirto' ei auta sillä taka-akselipaino kasvaa liian suureksi jolloin renkaan vetokyky ei lisäänny vaan huononee.Nykyrenkailla takatuupparitkin saattaisivat pärjätä paremmin.
Aikoinaan minä kynnin nelikolla aurat tukipyörän varassa siten,että vain kovimmissa paikoissa aurat kevenivät hiukan.Takatuupparilla työsyvyys vaihteli koko ajan koska yleensä ei vetokyky riittänyt kuin korkeintaa puolella alasta.
Tukipyörän käyttö juuri hyydyttää takapotkun koska painonsiirto ei toimi ,ikinä en käytä tukipyörää jos on alla neljä siipeä.Aura pitää kyllä sitten osata laittaa perään oikein ja olla huippu kunnossa.
-
Mulla on ollut parikin kertaa periaatteessa ihan sama traktori taka ja nelivetona.
Samojen aurojen kanssa nelikko vaan kulkee kuin juna semmoisissa oloissa missä 2 vedolla ei pääse mihinkään.
Minusta yksi perusasia varsinkin vanhemmissa koneissa,siis sen aikaisilla renkailla on se,että yleensä nk.'painonsiirto' ei auta sillä taka-akselipaino kasvaa liian suureksi jolloin renkaan vetokyky ei lisäänny vaan huononee.Nykyrenkailla takatuupparitkin saattaisivat pärjätä paremmin.
Aikoinaan minä kynnin nelikolla aurat tukipyörän varassa siten,että vain kovimmissa paikoissa aurat kevenivät hiukan.Takatuupparilla työsyvyys vaihteli koko ajan koska yleensä ei vetokyky riittänyt kuin korkeintaa puolella alasta.
Tukipyörän käyttö juuri hyydyttää takapotkun koska painonsiirto ei toimi ,ikinä en käytä tukipyörää jos on alla neljä siipeä.Aura pitää kyllä sitten osata laittaa perään oikein ja olla huippu kunnossa.
Ketä kyntää oikeesti takapotkulla??? Ja ilman tukipyörää on ku nussis kumilla. SAS taas ennustaa.... ;D
-
Taitaa tukipyörä olla kyntäjän potenssituki jos ei muuten osaa auroja säätää menemään painonsiirron mukaan,tietenkin vetovarsitunnustelulla. Nelisiipisillä ei työntövarsitunnustelu oikein pelitä kunnolla. 8)
-
Kyllä takapotkulla kynnettyä saa, kun on järki mukana. Isouden hulluus vaan on tullut siihenkin mukaan, nykypäivänä siis.
Ei täälläkään marisijoita olisi, jos ei omalla aikakaukaudellaan isännät olis maitaan saanut takapotkulla kynnettyä.
-
Sekö on huulluutta ja isoutta kun meikäläisellä kyntötraktorina Valmet 602-4WD :o
-
Sekö on huulluutta ja isoutta kun meikäläisellä kyntötraktorina Valmet 602-4WD :o
Ei mut se, että laitetaan takapotkun perään liikaa siipiä. Kiminkisen sanoin: kohtuus kaikessa.
-
Nelisiipisillä ei työntövarsitunnustelu oikein pelitä kunnolla. 8)
Pelittäähän se, jos se on takana. Säätää ajossa painonsiirron siten, että pyörä klopisee hiukan keveänä. Silloin auraan pystyy jättämään hiukan maahakuisuutta, liian syvälle koukkimisen estää tukipyörän antama viesti työntövarren jouselle.
-SS-
-
Voi pojat, jos ei 4siipinen kulje 100heppasella takapotkulla on vika jossain muualla kuin vetokoneessa. Minä vetelin ihan 2000luvullaki kyseisen kokoisella vetopelillä 4siipisiä ihan moitteetta. Jopa fiskarsseja...
-
fend ja pysähty yks siipisen kans.....
-
Kirjoittaako SS siirtä ns.painonsiirtokaaresta joka Valteemis oli aikoinaan. Sama kuin kuunteli naapurin edesmennyttä isäntää kuinka MF pianonsiirtokaari siirti pianoa oikeaan kohtaan. ;D
-
Kirjoittaako SS siirtä ns.painonsiirtokaaresta joka Valteemis oli aikoinaan. Sama kuin kuunteli naapurin edesmennyttä isäntää kuinka MF pianonsiirtokaari siirti pianoa oikeaan kohtaan. ;D
Ei.
-SS-
-
Etupotku?Vai pelekkä potku?
http://www.youtube.com/watch?v=k5-50Ez_OSk
-
Se,on jannuista kii.
http://www.youtube.com/watch?v=1HJvzAqR-sc
-
Se,on jannuista kii.
http://www.youtube.com/watch?v=1HJvzAqR-sc
Torjuuko ne jotain fusariumia tuossa samalla tuolla savulla? ;D
-
Voi pojat, jos ei 4siipinen kulje 100heppasella takapotkulla on vika jossain muualla kuin vetokoneessa. Minä vetelin ihan 2000luvullaki kyseisen kokoisella vetopelillä 4siipisiä ihan moitteetta. Jopa fiskarsseja...
Kalajoen hietaa ny kääntää vaikka hevosella..
-
Voi pojat, jos ei 4siipinen kulje 100heppasella takapotkulla on vika jossain muualla kuin vetokoneessa. Minä vetelin ihan 2000luvullaki kyseisen kokoisella vetopelillä 4siipisiä ihan moitteetta. Jopa fiskarsseja...
Kalajoen hietaa ny kääntää vaikka hevosella..
Äläs ny. Onhan ne saanu sen hevosen vaihettua traktoriin, perässä vedettävä kalusto on vielä lähes hevosajoilta. Wärtsilää, sinistä jukoo, sinapin keltasta simultaa, Esa-Patua, kamriikkijyrää puulaakereilla jne jne....
-
Voi pojat, jos ei 4siipinen kulje 100heppasella takapotkulla on vika jossain muualla kuin vetokoneessa. Minä vetelin ihan 2000luvullaki kyseisen kokoisella vetopelillä 4siipisiä ihan moitteetta. Jopa fiskarsseja...
Kalajoen hietaa ny kääntää vaikka hevosella..
Äläs ny. Onhan ne saanu sen hevosen vaihettua traktoriin, perässä vedettävä kalusto on vielä lähes hevosajoilta. Wärtsilää, sinistä jukoo, sinapin keltasta simultaa, Esa-Patua, kamriikkijyrää puulaakereilla jne jne....
Sää et sitte kesällä käynytkään jukumaassa, kun noin luulet ;D
-
Mä olen aina kyntänyt takapotkulla, ei tänäkään syksynä tarvinnut laittaa nelivetoa päälle. Ei kun kerran laitoin vartiksi juu ::)
-
Voi pojat, jos ei 4siipinen kulje 100heppasella takapotkulla on vika jossain muualla kuin vetokoneessa. Minä vetelin ihan 2000luvullaki kyseisen kokoisella vetopelillä 4siipisiä ihan moitteetta. Jopa fiskarsseja...
Kalajoen hietaa ny kääntää vaikka hevosella..
Äläs ny. Onhan ne saanu sen hevosen vaihettua traktoriin, perässä vedettävä kalusto on vielä lähes hevosajoilta. Wärtsilää, sinistä jukoo, sinapin keltasta simultaa, Esa-Patua, kamriikkijyrää puulaakereilla jne jne....
Onhan sitä hevosellaki joskus käännetty. Traktoreita on liki yhtä monta ku hevosia aikanaan, wärtsilää eikä juko löydy mutta simulta on, oikeen punanen. Esapatua ei oo mutta pelkkä esa löytyy ja kamriikkijyräkin nykyaikaistettiin jo vuosia sitten kuulalaakereilla. Että kyllä kehitys on tullu tänne hietakaartanki taa... ;D