Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 20.08.12 - klo:20:00

Otsikko: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 20.08.12 - klo:20:00

Nyt palaa sulake takavoimanotolle. Vikakoodi kertoo, että katkaisija viallinen. Katkaisija on irti ja johdot kunnossa. Irrotin lokasuojan sisäpuolelta pellit nähdäkseni ulkoisen voimanotonhallinnan piuhat, nekin kunnossa. Modulointiventtiililtä tulevat piuhat ulkoisesti kunnossa. Saman sulakkeen perässä käsijarrun katkaisija, sekin kunnossa.

Mistä halvatusta tuollaista vikaa osa lähteä korjaamaan? Pitääkö kaivaa joka ikinen johtonippu ja tutkia lanka kerrallaan että missään ei ole nirhaumaa? Oikosulku kai jossakin on pakko olla.

Olihan tuo jo kaks viikkoa kotona edellisen pajareissun jälkeen.

V*****aa melkein kuin liito-oravaa hakkuuaukean laidalla. Onneks ei ole edes rehuntekoaika.. taas..  :o
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: select o speed - 20.08.12 - klo:20:24
Itse asiasta en mittään tiedä mut näkyy niitä vikakoodeja vilkkuvan muissakin kun paljon parjatuissa sinisissä. :'(
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: icefarmer - 20.08.12 - klo:20:26

Nyt palaa sulake takavoimanotolle. Vikakoodi kertoo, että katkaisija viallinen. Katkaisija on irti ja johdot kunnossa. Irrotin lokasuojan sisäpuolelta pellit nähdäkseni ulkoisen voimanotonhallinnan piuhat, nekin kunnossa. Modulointiventtiililtä tulevat piuhat ulkoisesti kunnossa. Saman sulakkeen perässä käsijarrun katkaisija, sekin kunnossa.

Mistä halvatusta tuollaista vikaa osa lähteä korjaamaan? Pitääkö kaivaa joka ikinen johtonippu ja tutkia lanka kerrallaan että missään ei ole nirhaumaa? Oikosulku kai jossakin on pakko olla.

Olihan tuo jo kaks viikkoa kotona edellisen pajareissun jälkeen.

V*****aa melkein kuin liito-oravaa hakkuuaukean laidalla. Onneks ei ole edes rehuntekoaika.. taas..  :o
nuo sähköviat on hankalia, mekaaninen vikahan yleensä helppo...
lamppu siihen sulakkeen tilalle ja heiluttelemaan johtoja josko lamppu vilkkuisi...
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 20.08.12 - klo:20:47

Rapsauttaa varokkeen heti kun kääntää avaimesta. Vika tuli päälle kun kone tärähti kunnolla kuljettajan ajovirheestä, pihalla suuntaa vaihdettaessa.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: icefarmer - 20.08.12 - klo:20:59

Rapsauttaa varokkeen heti kun kääntää avaimesta. Vika tuli päälle kun kone tärähti kunnolla kuljettajan ajovirheestä, pihalla suuntaa vaihdettaessa.
eikös vika oo sillon ennen katkasijaa, tai siis katkaisijoita  olevissa johdoissa....   tuota sulake pois ja katkaisijoilta mittaat onko johto maissa, tarttis kyllä sähkökaavion että näkis miten noi johdot menee...
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: kusti65 - 20.08.12 - klo:21:05

Rapsauttaa varokkeen heti kun kääntää avaimesta. Vika tuli päälle kun kone tärähti kunnolla kuljettajan ajovirheestä, pihalla suuntaa vaihdettaessa.

Mulla oli Lambos kerran samanlainen vika. Purkasin puoli traktoria ja vikaa ei vaan löytyny. Ulosoton sulakkeen kans poltti. Loppujen lopuksi vika oli päävirtakytkimessä. Starttasi kyllä normaalisti mutta kun lähti käyntiin moottorin tärinä katkoi yhteyttä ja virta alkoi kulkemaan vääriä reittejä.

Mietin vaan että jos vika ilmeni täräyksessä, olisiko sama vika. Tai kopin maadoitusvika.

Kokeilisin myös irrottaa käsijarrun kytkimen ja ilmapenkin johdon ennen kun alkaisin enemmän purkaa.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Red Bull - 20.08.12 - klo:23:15
Ajattele positiivisesti, ei sentäs tartte kolvin kanssa tinailla niinku Masserimiehet  :P
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: 6350 - 21.08.12 - klo:06:49
Ajattele positiivisesti, ei sentäs tartte kolvin kanssa tinailla niinku Masserimiehet  :P

Heh vähän on hiljaisempi ketju, mutta auta armias kun Valtran ongelmista puhutaan.. :D
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Greenpwr - 21.08.12 - klo:07:50

Rapsauttaa varokkeen heti kun kääntää avaimesta. Vika tuli päälle kun kone tärähti kunnolla kuljettajan ajovirheestä, pihalla suuntaa vaihdettaessa.

 Sähkövikahoitoon mennessä kantatiellä oli semmonen pikkupoikkisauma, just penkillä huomas, mutta siihen sammu, pajalla löivät vetoa, että pääseekö poika-polo omin voimin perille, vai tarviiko lavettia...(-20) sivukonsolin alamuovi poikkeen, pari isompata nippua johtoja, niitä kiskoopi hieman eri asentoon ja laittelee sulakkeen paikalleen.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: kolapoika - 21.08.12 - klo:10:59
jos se on jonny niin tietokone pitää ohittaa ylimääräisellä katkaisijalla tai ostaa 1700eeen loora alavi 0.nurmon agrihuollossa tehtiin kolleegan 6410 korjauksena tämä toimitus.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 21.08.12 - klo:11:04
jos se on jonny niin tietokone pitää ohittaa ylimääräisellä katkaisijalla tai ostaa 1700eeen loora alavi 0.nurmon agrihuollossa tehtiin kolleegan 6410 korjauksena tämä toimitus.

Loora? Oliko samat oireet?
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Masinisti - 21.08.12 - klo:12:25
jos se on jonny niin tietokone pitää ohittaa ylimääräisellä katkaisijalla tai ostaa 1700eeen loora alavi 0.nurmon agrihuollossa tehtiin kolleegan 6410 korjauksena tämä toimitus.
Siis ohittamaan BCU:n katkaisimella? Kokonaan vai voimanoton ohjaus?

Aloittajalle: Mikä malli ja mikä sulake sieltä palaa?
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 21.08.12 - klo:12:45

6420 Premium. Palaa F 03/ 2. 10A sulake.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Masinisti - 21.08.12 - klo:15:20
Vikakoodi BCU 000980.07?

Se on BCU:n ohjaamien voimanoton, nelivedon, tasauspyörästönlukon,  päisteautomatiikan, käsijarrun, pyöränopeuden ja tutkan sulake.

Piuha kiinni niin näkee onko se BCU kärsinyt. Ihan uteliaisuudesta, millainen se kunnon täräys oli?

Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 21.08.12 - klo:17:49
Vikakoodi BCU 000980.07?

Se on BCU:n ohjaamien voimanoton, nelivedon, tasauspyörästönlukon,  päisteautomatiikan, käsijarrun, pyöränopeuden ja tutkan sulake.

Piuha kiinni niin näkee onko se BCU kärsinyt. Ihan uteliaisuudesta, millainen se kunnon täräys oli?

Sama koodi.

Pihalla muutin suuntaa, olin nakannut suunnanvaihtajalla pakin päälle mutta käytin samalla kytkinpoljinta ja hosuessa jalka lipesi, jolloin kone teki aika ikävän pomsauksen.

Sellainen havainto vielä, että vilkuttaa nelivedon merkkivaloa sivikonsolissa vaikka neliveto ei ole päällä. Oonkohan sen nelivedon sitten onnistunut siitä särkemään..   :-\
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Masinisti - 21.08.12 - klo:20:03
Vikakoodi BCU 000980.07?

Se on BCU:n ohjaamien voimanoton, nelivedon, tasauspyörästönlukon,  päisteautomatiikan, käsijarrun, pyöränopeuden ja tutkan sulake.

Piuha kiinni niin näkee onko se BCU kärsinyt. Ihan uteliaisuudesta, millainen se kunnon täräys oli?

Sama koodi.

Pihalla muutin suuntaa, olin nakannut suunnanvaihtajalla pakin päälle mutta käytin samalla kytkinpoljinta ja hosuessa jalka lipesi, jolloin kone teki aika ikävän pomsauksen.

Sellainen havainto vielä, että vilkuttaa nelivedon merkkivaloa sivikonsolissa vaikka neliveto ei ole päällä. Oonkohan sen nelivedon sitten onnistunut siitä särkemään..   :-\

Nelivedon särkyminen ei polta sulaketta ;)
Lainaa jostain toisesta koneesta BCU ja kokeile sillä, mikäli et halua viedä sitä huoltoon. Se on sama kaikissa 6X20 sarjassa.
Oikeasta paikasta ostettuna sen saa alta tonnin.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: mikasep - 21.08.12 - klo:21:37
Vikakoodi BCU 000980.07?

Se on BCU:n ohjaamien voimanoton, nelivedon, tasauspyörästönlukon,  päisteautomatiikan, käsijarrun, pyöränopeuden ja tutkan sulake.

Piuha kiinni niin näkee onko se BCU kärsinyt. Ihan uteliaisuudesta, millainen se kunnon täräys oli?

Sama koodi.

Pihalla muutin suuntaa, olin nakannut suunnanvaihtajalla pakin päälle mutta käytin samalla kytkinpoljinta ja hosuessa jalka lipesi, jolloin kone teki aika ikävän pomsauksen.

Sellainen havainto vielä, että vilkuttaa nelivedon merkkivaloa sivikonsolissa vaikka neliveto ei ole päällä. Oonkohan sen nelivedon sitten onnistunut siitä särkemään..   :-\

Nelivedon särkyminen ei polta sulaketta ;)
Lainaa jostain toisesta koneesta BCU ja kokeile sillä, mikäli et halua viedä sitä huoltoon. Se on sama kaikissa 6X20 sarjassa.
Oikeasta paikasta ostettuna sen saa alta tonnin.


Jos BCU aiheuttaisi tuon oikosulun, niin BCU:n piuhat irti ja jos ei sulake enää pala niin vika oli siinä. Mutta suosittelisin kuitenkin hieman systemaattisempaa vianhakumenetelmää, eli sitä lamppua sulakkeen paikalle ja johdon päältä mittaavaa virtamittaria. Nyt on aikamoista hakuammuntaa tämä...

Tuo oikosulku on nyt todennäköisimmin tullut niin, että joku piuha on täräyksen seurauksena mennyt maihin. Hyvin epätodennäköistä on että mikään boksi moisesta hajoaisi, ellei boksin sisällä ole piirilevy liikahtanut tms. Semmoisen boksivian taas voisi korjatakin. Onko tuossa maatutka? Sen piuha kannataa myös irrottaa ja katsoa ettei ole oikarissa.


Mika


Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 21.08.12 - klo:21:52

Problem solved -toivottavasti.

Käytin nelivedon katkaisijan irti ja kokeilin, palaako sulake. Ei palanut. Löin piuhat takaisin nippuun ja koeajolle. Kaikki toimii.

Olikohan tuolla jokin sähköhikka vai olisko tuo nelivedon katkaisija /liitin jotenkin tärähdyksessä ottanut itseensä? Kuoppaisella tiellä testasin puoli tuntia eikä toistaiseksi mitään..  ???

Vastaisen varalle, mistä tuo BCU löytyy? 20- sarjan koneita on maakunta pullollaan, joten palikan saa varmaan helposti kokeiltavaksi.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Masinisti - 21.08.12 - klo:22:18
BCU on siellä takana sulakkeiden alla, takaapäin katsottuna vasemmalla puolella.
Ei sen kyllä pitäisi mennä jumiin vaikka tulisi virtakatko tms. Sammuiko traktori pompussa?
Joskus tuollainen sähkövika voi hävitä kun irrottaa akunkengät yöksi.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: Peurajussi - 21.08.12 - klo:22:27

En tarkkaan muista mitä pompun aikana tapahtui, saattoi olla että se lähes sammui eli kierrokset kävi todella matalalla. Uudelleen sitä en kuitenkaan käynnistänyt. Akunkengät oli irti koko ajan, siis yli viikonlopun.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: tr - 28.08.12 - klo:00:21
No tänään se sitten tapahtu. Verkun 6400:sta rupes voimanotto pysähtelee silppurin edessä. Melko v...mäistä hommaa kun tukkee. Siinä sitä sitten ihmetteleen että onhan se ihan hyvin pyörinyt jo 7 vuotta että mikäs nyt sitte? Siinä ehti jo muistella että missähän niitä huoltomiehiäkin löytys ja ketä niitä nykyään onkaan lähialueella kun ei heitin palveluksiaan oo tarvinnu. Sitte tuli onneks mieleen tarkistaa tietsikan ohjelmoinnit. Karjahoitajan 4-5v viikari olikin s....na käynny näpyttelemässä päisteautomatiikkoja päälle ja se heitti voa:ta vapaalle kun koski hydrauliikkaan. Olis se ollu noloo jos oliskin oikeesti tarvinnu sitä huoltomiestä. Mitähän naapurikin olis sanonnu? Mä jo luulin sen häpeän päivän koittaneen että huoltoauto kaartaa pihalle. Ei olis kyllä kehdannu sen jälkeen kylillä näyttäytyä vähään aikaan. Joten anna sääkin varoiks remmiä ja tukkapöllyä niille lähiseudun kakaroille ja kysele kuka tunnustais.
Otsikko: Vs: Peura sairastaa vol. 279
Kirjoitti: roadman - 28.08.12 - klo:10:05
No tänään se sitten tapahtu. Verkun 6400:sta rupes voimanotto pysähtelee silppurin edessä. Melko v...mäistä hommaa kun tukkee. Siinä sitä sitten ihmetteleen että onhan se ihan hyvin pyörinyt jo 7 vuotta että mikäs nyt sitte? Siinä ehti jo muistella että missähän niitä huoltomiehiäkin löytys ja ketä niitä nykyään onkaan lähialueella kun ei heitin palveluksiaan oo tarvinnu. Sitte tuli onneks mieleen tarkistaa tietsikan ohjelmoinnit. Karjahoitajan 4-5v viikari olikin s....na käynny näpyttelemässä päisteautomatiikkoja päälle ja se heitti voa:ta vapaalle kun koski hydrauliikkaan. Olis se ollu noloo jos oliskin oikeesti tarvinnu sitä huoltomiestä. Mitähän naapurikin olis sanonnu? Mä jo luulin sen häpeän päivän koittaneen että huoltoauto kaartaa pihalle. Ei olis kyllä kehdannu sen jälkeen kylillä näyttäytyä vähään aikaan. Joten anna sääkin varoiks remmiä ja tukkapöllyä niille lähiseudun kakaroille ja kysele kuka tunnustais.
Paras lääke tuohon on ihan aito vuvullinen päävirtakytkin ? Sähköisen ne raplaa helposti päällle mutta manuaalista ei kun jemmaa kahvan.