Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mäksä - 24.07.12 - klo:22:18

Otsikko: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 24.07.12 - klo:22:18
Näitä alkaa olla pikkuhiljaa eri merkeillä markkinoilla. Onkos kellään kokemuksia? Millä merkillä on hyvä toteutus lavanvaihtoa ajatellen/kestävyys ym. Multivan rungolle taitaa käydä kaikenlaiset vaihtolavat ja taas esim. tempo näyttää siltä ettei käy kuin sen omat lavat..?

Mietin vaan, kun olisi aika-ajoin tarvetta maakärryille ja taas toisaalta tulevaisuudessa voi olla, että alan ajamaan viljat isolle kuivurille vähän kauemmas nykyisestä jolloin olisi mukava olla isompi lava, eli vähemmän ajokertoja.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: realisti - 24.07.12 - klo:22:28
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 25.07.12 - klo:04:54
Täytyypä pitää mielessä. En ole aikasemmin tommosiin ertti vaunuihin törmännytkään, kun nyt vasta katsoin tuolta sivuilta.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: retku - 25.07.12 - klo:09:39
ert=tempo. lavan vaihtoon tarvitaan kaikki kylän etukuormaimet ja ainakin yksi pyörivä kaivuri ;-)

kysäse metakaa myös. on ihan hyvä.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: realisti - 25.07.12 - klo:10:50
ert=tempo. lavan vaihtoon tarvitaan kaikki kylän etukuormaimet ja ainakin yksi pyörivä kaivuri ;-)

kysäse metakaa myös. on ihan hyvä.

Nyt sen verran korjausta että Ert OLI sama kuin tempo, ei enää.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: 7050 - 25.07.12 - klo:13:51
Jotenki tuo Metaka vakuutti Okrassa. Ei liene koukkunakaan ihan suolesta?
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: kyntaja - 25.07.12 - klo:17:33
Just toissa iltana vaihdettiin karkosta lietepytty pois ja laitettiin dumpperi lava päälle.
N. 15-30min homma, riippuu vähän et minkälainen traktori kuski on. Saattaapi joltain jäädä laittamattakin.

JOs itte aloittajan tarpeeseen olisin ostamassa, niin maansiirtokärri+ korokekasetti.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Hiippailija - 25.07.12 - klo:18:15
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 25.07.12 - klo:18:56
Lainaus
JOs itte aloittajan tarpeeseen olisin ostamassa, niin maansiirtokärri+ korokekasetti.


Se on myös vaihtoehtona. Ilmeisesti vaan tarvis olla melkein suurinta kokoluokkaa maansiirtovaunu, että saa korokekasetilla n. 20m3 tilavuuden viljalle.

Koukkukärri olisi tieten mukava, mutta hintaakin taitaa olla vähän reilummin.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: zetor8045 - 25.07.12 - klo:18:58
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: zetor8045 - 25.07.12 - klo:19:00
Lainaus
JOs itte aloittajan tarpeeseen olisin ostamassa, niin maansiirtokärri+ korokekasetti.


Se on myös vaihtoehtona. Ilmeisesti vaan tarvis olla melkein suurinta kokoluokkaa maansiirtovaunu, että saa korokekasetilla n. 20m3 tilavuuden viljalle.

Koukkukärri olisi tieten mukava, mutta hintaakin taitaa olla vähän reilummin.
http://www.lmr.lv/en/catalog/semitrailers/semitrailers-lmr-1820.html  Osta tuomoset niin viljakasetin kanssakin on kokoa sopivasti  ;)  Ei oo tarvinnut korjailla niinkuin edeltäjäänsä joka tuli virosta...
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: realisti - 25.07.12 - klo:19:24
jos muistan oikein tuon mäksän traktorin koon, niin ymmärrän kyllä miksei ole halua maansiirtovaunuun+korokkeeseen. Eli siis etsit toisin sanoen noin 14tn luokan jalkalavavaunua?
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 25.07.12 - klo:19:42
jos muistan oikein tuon mäksän traktorin koon, niin ymmärrän kyllä miksei ole halua maansiirtovaunuun+korokkeeseen. Eli siis etsit toisin sanoen noin 14tn luokan jalkalavavaunua?


Sitä luokkaa. Kun traktorin paino on se 4300 + kuormaaja ja vannepainot niin ei paljon yli 15 tonnin uskalla mennä kärrin kokonaispainon kanssa ::) Nykyisenä viljavaununa ollut 120 velsa, ottanee n.14m3 kukkuna ja muunlaisiahan ei olla juuri ajettu eikä senkanssa tarvi täkäläisissä reitille sattuvissa mäissä pykältää.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: retku - 26.07.12 - klo:09:18
no missä se ERTti sitten tehään? miten nimi on sama vaikka valmistuspaikka muuttunut??

ite en ole jalkalavan kannattajia, mutta itse suosisin kahta asiaa.

lavan pitää olla standardi vaihtolava=lavoja löytyy joka kylältä ja edullisia ostaa myös uutena.

hydraulijousituksesta on myös iso apu. runko ylös jousilla ja jalat lavan alle, lukot auki ja runko alas.
hydraulijousitteisella vaunulla voit myös kallistella runkoa, iso apu lavaa kiinni laitettaessa jos jalat painuneet.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: realisti - 26.07.12 - klo:09:59
no missä se ERTti sitten tehään? miten nimi on sama vaikka valmistuspaikka muuttunut??

ite en ole jalkalavan kannattajia, mutta itse suosisin kahta asiaa.

lavan pitää olla standardi vaihtolava=lavoja löytyy joka kylältä ja edullisia ostaa myös uutena.

hydraulijousituksesta on myös iso apu. runko ylös jousilla ja jalat lavan alle, lukot auki ja runko alas.
hydraulijousitteisella vaunulla voit myös kallistella runkoa, iso apu lavaa kiinni laitettaessa jos jalat painuneet.

minä nyt vastaan kysymykseen, älkää tulkitko mainokseksi. Eli Ert tehdään kyllä samalla pajalla, mutta eri maihin ja eri maahantuojille tehdas tekee omaa mallistoaan. Eli tempoon verrattuna meillä on takapään lukitus erilainen, aisa on hydraulijousitettu jolloin sitä voi käyttää vaihdossa hyödyksi, lisäksi kaikki jalat  on veivisäätöisiä.
Eli jos on kohtuullisen tasainen alusta, ei vaihto kyllä voi muodostua ongelmaksi.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Simpauttaja - 26.07.12 - klo:11:24
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: rookie - 26.07.12 - klo:11:55
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.

hyvää läppää nää..."älä nyt tulkitse mainokseksi" mutta mainostan nyt kumminkin  ;D
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: realisti - 26.07.12 - klo:12:17
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.

hyvää läppää nää..."älä nyt tulkitse mainokseksi" mutta mainostan nyt kumminkin  ;D

Kuinka sitten olisin vastannut retkun kysymykseen. No ainakin minä ilmoitan reilusti tekeväni sivuhommina konekauppaa, enkä huutele anonyyminä haukkumassa kilpailijoiden koneita kuten täällä useampikin tekee.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: vms1 - 26.07.12 - klo:17:33
Eikö tällaiseen käyttöön olisi vaijerilaite aika peli. Sillä ei ole ihan niin väliä mihin tiputtaa ja mistä ottaa kyytiin. Jonkinverran saa vaihdettua myös kuorman kanssa.

Ittelläni haaveena joskus trippeliakselinen kuorkin pohja missä päällä vaijerilaitteet. Tähän keksintöön maataloudessa käytettävät pyörät niin päällirakenteet olisi vaan mielikuvituksesta kiinni. Vetävänä ja kääntyvällä kolmannella akselilla olisi aika hyvä kulkemaankin.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: nilihaara - 26.07.12 - klo:19:44
Eikö tällaiseen käyttöön olisi vaijerilaite aika peli. Sillä ei ole ihan niin väliä mihin tiputtaa ja mistä ottaa kyytiin. Jonkinverran saa vaihdettua myös kuorman kanssa.

Ittelläni haaveena joskus trippeliakselinen kuorkin pohja missä päällä vaijerilaitteet. Tähän keksintöön maataloudessa käytettävät pyörät niin päällirakenteet olisi vaan mielikuvituksesta kiinni. Vetävänä ja kääntyvällä kolmannella akselilla olisi aika hyvä kulkemaankin.
  Eiköhän ne vaijerit ole mennyttä aikaa. Koukulla saa lavan kii hyppimättä mutta jalkalavallakin on omat etunsa, kummatkin löytyy, koukku koko ajan kii yhdessä koneessa.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: kyntaja - 26.07.12 - klo:19:57
Itsellä juurikin teon alla budjettimallin 3 akselinen koukkulavakärri.
23-25t laite(en aivan tarkkaan muista)
Jousitettu alusta ja vanha kuorkin käätyväakseli, taka-akseliksi.

On jo hinattavassa kunnossa ja hydrauliikka pelaa, pitäs vaan sovitella se kääntyvä akseli taakse.

Ja kun lakkaan köyhtymästä, niin laitan alle 710/45 22,5" tianlit
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 26.07.12 - klo:21:18
Ei ne vaijerisulkeisetkaan haittais, kun kuitenkaan ei tule lavaa niin usein vaihdettua, mutta suurin osa näistä taitaa olla mallia itse tehty ja jotenkin niitä aina vähän karsastaa vaikka olis komian näkösetkin. Hinta kun kuitenkin pyörii vähintään kympin kantturoissa. Tietty jos tekis itte ittelleen niin ei ainakaan muita pääsis moittimaan :) ja olis aikaa hommaillakkin, kun ainakin vielä tänä syksynä mahdollinen sato kuskataan lähikuivurille ja sieltä rekalla matkaan. Kunhan nyt tutkailen eri vaihtoehtoja, niin ehkä se sopivin jossain vaiheessa löytyy.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Hese_ - 27.07.12 - klo:02:13
Mä oon kans vähän sitä mieltä että noi vaijerivehkeet on jo antiikkia. Toi Metakan kolmiakselinen jalkalava-alusta vaikuttais aika mielenkiintoselta, tiedä sitten mitä maksaa....
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: welger - 27.07.12 - klo:09:30
Itse rakentelin kolmeakselisen koukkukärrin, kun entinen kärri kalusto oli mitä oli. Koukku kärrit siitä hyvät jotta ainakin minun käytössä korvasi useamman kärrin. Nyt kesällä tuli ikään kuin vahingossa vaihtokaupan seurauksena vaijerikärryt eikä nekään huonot ole, omiaan juuri sellaiseen käyttöön jossa tarkoituksena saada erilaisia lavoja käyttöön.

Lähti kumminkin uudelle omistajalle koska koukkukärrit on nopeampi käyttää.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: supersammakko - 27.07.12 - klo:10:03
Valaiskaa myös joku tyhmää, kun mun mielestä jalkalava tuntuu tyhmältä koukkukärryyn verrattuna? Mitä etua jalkalavavaunusta on, onko se halvempi? Oma ajatteluni perustuu lähinnä siihen, että koukkukärryn lavan voi helposti laskea minne tahansa, vaikka pellolle, jolloin yhdellä alustalla voidaan ajaa viljakuormat ja muut.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: vms1 - 27.07.12 - klo:10:25
Valaiskaa myös joku tyhmää, kun mun mielestä jalkalava tuntuu tyhmältä koukkukärryyn verrattuna? Mitä etua jalkalavavaunusta on, onko se halvempi? Oma ajatteluni perustuu lähinnä siihen, että koukkukärryn lavan voi helposti laskea minne tahansa, vaikka pellolle, jolloin yhdellä alustalla voidaan ajaa viljakuormat ja muut.

Suurin etu on yksinkertaisuus ja keveys sekä halpuus mun käsittääkseni. Jalkalavassahan ei oikeastaan tarvitse olla mukana yhtään ylimääräistä rautaa eikä tekniikkaa. Sitten mun ehdottamassa vaijerilaitteessa on paljon enemmän liikuvia osia ja jonkinverran painoa ja monimutkaisin ja kallein sekä painavin mutta myöskin käyttäjäystävällisin on nimenomaan koukkulaitteet.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: realisti - 27.07.12 - klo:11:24
Valaiskaa myös joku tyhmää, kun mun mielestä jalkalava tuntuu tyhmältä koukkukärryyn verrattuna? Mitä etua jalkalavavaunusta on, onko se halvempi? Oma ajatteluni perustuu lähinnä siihen, että koukkukärryn lavan voi helposti laskea minne tahansa, vaikka pellolle, jolloin yhdellä alustalla voidaan ajaa viljakuormat ja muut.

Suurin etu on yksinkertaisuus ja keveys sekä halpuus mun käsittääkseni. Jalkalavassahan ei oikeastaan tarvitse olla mukana yhtään ylimääräistä rautaa eikä tekniikkaa. Sitten mun ehdottamassa vaijerilaitteessa on paljon enemmän liikuvia osia ja jonkinverran painoa ja monimutkaisin ja kallein sekä painavin mutta myöskin käyttäjäystävällisin on nimenomaan koukkulaitteet.

Just noinhan se on, eli Jalkalava on varsin edullinen eli hinnat merkistä riippuen alkaa n.1000€:stä lisähintaa verraten tavalliseen vaunuun. Ja homma pelaa hyvin jos ei ole tarvetta vaihtaa täysiä lavoja, eli vaihdat siis vaunun käyttötarkoituksen lavan kanssa samalla. Vaijerilaite on minusta mennyttä aikaa, eli jos tarvii kuorman kanssa vaihto-ominaisuutta niin suuntaisin kyllä koukkuvaunuun katseet. Koukun haitta on paino ja jalkalavaan verrattuna n.10000€ lisähinta.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: icefarmer - 27.07.12 - klo:14:03
onko koukkulava parempi siinä vaiheessa kun kuormattua lavaa vedetään kärryn päälle, monesti nähny kun vaijerilaitteilla roska-auto vetää painavaa lavaa kyytiin niin etupyörät on puoltoista metriä ilmassa, ehkä kyseessä voi olla myös ammattitaidon puutos.
mutta oletettavasti kuitenkin melkoinen kuormitus koukulle traktoriin on, mutta on koukkulaite tässä mielessä etevämpi, vaijerilaite myös tarvinnee lukot, mutta entä riittääkö tuo pelkkä koukku varmistamaan lavan pysymisen rungolla :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: teuturi - 27.07.12 - klo:19:58
On olemassa myös koukkulaitteita mm Rkp professional,Hookmaster ja uutena merkkinä Hakalift joissa on runko ja kippisylinterit kuin vaijerilaitteissa, kun on oma kippisylinteri rungolle niin pystyy säätämään lavan vetokulman mahdollisemman loivaksi ja tästä on etua raskaita kuormia kyytiin kiskottaessa.
Helpommin koukkulaitteella raskaalla kuormalla etupyörät irtoaa maasta kun vertaan vaijeri laitteeseen, tämä on nähty monta kertaa kuorma-auto puolella.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: T170 - 27.07.12 - klo:20:09
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.

Kun toinen kysyi niin realisti vastasi että pyydä tarjous minultakin. Ei tuosta kannata palkokasvia sieraimeen vetää, varsinkaan kun merkki ei ollut kysyjälle tuttu. Ei niitä realistinkaan releitä ole pakko ostaa.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Hese_ - 27.07.12 - klo:20:45
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.

Kun toinen kysyi niin realisti vastasi että pyydä tarjous minultakin. Ei tuosta kannata palkokasvia sieraimeen vetää, varsinkaan kun merkki ei ollut kysyjälle tuttu. Ei niitä realistinkaan releitä ole pakko ostaa.
Mainostaminen ei mua ainakaan häiritse niin kauan kuin se pysyy "asiallisena". Muitten vehkeitten haukkuminen ei oo mistään kotosi. Itse en ainakaan kyseisen ihmistyypin edustajien kanssa ees yritä tehdä kauppaa.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: T170 - 27.07.12 - klo:21:13
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.

Kun toinen kysyi niin realisti vastasi että pyydä tarjous minultakin. Ei tuosta kannata palkokasvia sieraimeen vetää, varsinkaan kun merkki ei ollut kysyjälle tuttu. Ei niitä realistinkaan releitä ole pakko ostaa.
Mainostaminen ei mua ainakaan häiritse niin kauan kuin se pysyy "asiallisena". Muitten vehkeitten haukkuminen ei oo mistään kotosi. Itse en ainakaan kyseisen ihmistyypin edustajien kanssa ees yritä tehdä kauppaa.

Jep, muitten haukkuminen ei kuulu palstalle, ainakaan mikäli itse kauppaa jotain muuta merkkiä. Sensijaan maksava asiakas voi mielestäni reilusti haukkua tuotteen mikäli ei ole siihen tyytyväinen. Maksava asiakas tietysti perustelee miksi kone on aunuksesta.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Hese_ - 27.07.12 - klo:21:20
kyseleppäs tarjous sitten multakin. itselleni on tulossa ajoon ensi viikolla ERT E18 profi JLV, mutta eipä ole siis vielä kokemusta käytössä tuosta.
Eikö näitä koneita vois myydä vaikka yksityisviestillä..
No ei niitä ole pakko ostaa  ;D  Ei sentään hauku muita niin ei se juuri häirii...

Samaa mieltä Hiippailijan kanssa. Alkaa ärsyttämään täällä markkinointi.

Kun toinen kysyi niin realisti vastasi että pyydä tarjous minultakin. Ei tuosta kannata palkokasvia sieraimeen vetää, varsinkaan kun merkki ei ollut kysyjälle tuttu. Ei niitä realistinkaan releitä ole pakko ostaa.
Mainostaminen ei mua ainakaan häiritse niin kauan kuin se pysyy "asiallisena". Muitten vehkeitten haukkuminen ei oo mistään kotosi. Itse en ainakaan kyseisen ihmistyypin edustajien kanssa ees yritä tehdä kauppaa.

Jep, muitten haukkuminen ei kuulu palstalle, ainakaan mikäli itse kauppaa jotain muuta merkkiä. Sensijaan maksava asiakas voi mielestäni reilusti haukkua tuotteen mikäli ei ole siihen tyytyväinen. Maksava asiakas tietysti perustelee miksi kone on aunuksesta.
Juurikin näin. Esimerkiksi jos directi on paska niin sen saa sanoa ihan suoraan. ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 27.07.12 - klo:22:54
onko koukkulava parempi siinä vaiheessa kun kuormattua lavaa vedetään kärryn päälle, monesti nähny kun vaijerilaitteilla roska-auto vetää painavaa lavaa kyytiin niin etupyörät on puoltoista metriä ilmassa, ehkä kyseessä voi olla myös ammattitaidon puutos.
mutta oletettavasti kuitenkin melkoinen kuormitus koukulle traktoriin on, mutta on koukkulaite tässä mielessä etevämpi, vaijerilaite myös tarvinnee lukot, mutta entä riittääkö tuo pelkkä koukku varmistamaan lavan pysymisen rungolla :-\ :-\ :-\ :-\
On olemassa myös koukkulaitteita mm Rkp professional,Hookmaster ja uutena merkkinä Hakalift joissa on runko ja kippisylinterit kuin vaijerilaitteissa, kun on oma kippisylinteri rungolle niin pystyy säätämään lavan vetokulman mahdollisemman loivaksi ja tästä on etua raskaita kuormia kyytiin kiskottaessa.
Helpommin koukkulaitteella raskaalla kuormalla etupyörät irtoaa maasta kun vertaan vaijeri laitteeseen, tämä on nähty monta kertaa kuorma-auto puolella.


Juu kyllä ne etuset nousee ainakin sellasella perinteisellä koukkulaitteella varustetulla 3 akselisella autolla n. 10t kuormalla ainakin jos joutuu taittoa käyttämään niin, että lava tulee rullien varaan vähän aikaisemmin. Telilukko auttaa jonkin verran.
Mitenköhän lie traktori+koukkukärry yhdistelmässä tapahtuu, nostaako traktorin persiin ilmaan herkästi?

Niin ja lukot pitää olla kummassakin. Vaijerivetoisessa ilmeisesti samaan tyyliin kuin ketjulaitteissakin (työmaalla semmosia) lukitus lavan etu sekä takaosasta, koukkulaitteissa vain takalukot koukun lisäksi.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: nilihaara - 27.07.12 - klo:23:08
  Itsellä 14 tonnin vaunussa Vakin koukku ja siinä hydraulinen telin painotus, kyllä se pienempää traktoria nostelee kiitettävästi mutta tuo 8000-sarjan fergu pysyy maassa. Kaikki on kyllä tullu kyytiin mitä on pyydetty ja kerran vedetty koukulla lattiaa myöten uponnut kyntökone pinnalle.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: zetor8045 - 28.07.12 - klo:00:43
onko koukkulava parempi siinä vaiheessa kun kuormattua lavaa vedetään kärryn päälle, monesti nähny kun vaijerilaitteilla roska-auto vetää painavaa lavaa kyytiin niin etupyörät on puoltoista metriä ilmassa, ehkä kyseessä voi olla myös ammattitaidon puutos.
mutta oletettavasti kuitenkin melkoinen kuormitus koukulle traktoriin on, mutta on koukkulaite tässä mielessä etevämpi, vaijerilaite myös tarvinnee lukot, mutta entä riittääkö tuo pelkkä koukku varmistamaan lavan pysymisen rungolla :-\ :-\ :-\ :-\
On olemassa myös koukkulaitteita mm Rkp professional,Hookmaster ja uutena merkkinä Hakalift joissa on runko ja kippisylinterit kuin vaijerilaitteissa, kun on oma kippisylinteri rungolle niin pystyy säätämään lavan vetokulman mahdollisemman loivaksi ja tästä on etua raskaita kuormia kyytiin kiskottaessa.
Helpommin koukkulaitteella raskaalla kuormalla etupyörät irtoaa maasta kun vertaan vaijeri laitteeseen, tämä on nähty monta kertaa kuorma-auto puolella.


Juu kyllä ne etuset nousee ainakin sellasella perinteisellä koukkulaitteella varustetulla 3 akselisella autolla n. 10t kuormalla ainakin jos joutuu taittoa käyttämään niin, että lava tulee rullien varaan vähän aikaisemmin. Telilukko auttaa jonkin verran.
Mitenköhän lie traktori+koukkukärry yhdistelmässä tapahtuu, nostaako traktorin persiin ilmaan herkästi?

Niin ja lukot pitää olla kummassakin. Vaijerivetoisessa ilmeisesti samaan tyyliin kuin ketjulaitteissakin (työmaalla semmosia) lukitus lavan etu sekä takaosasta, koukkulaitteissa vain takalukot koukun lisäksi.
Vaijerilaitteella kun vetää isoa lavaa päälle niin etukuormaajan kun lyö kunnolla maahan niin ei se perä kauheesti nouse...
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: teuturi - 28.07.12 - klo:11:07
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?

Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: zetor8045 - 28.07.12 - klo:11:12
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: teuturi - 28.07.12 - klo:11:44
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: zetor8045 - 28.07.12 - klo:12:00
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Ja monesti lavaa pitää vahvistaa paljon etupäästä jos vedetään kuorma päällä päälle... Siis siihen verraten että vaijerilla käytettynä ei tartte olla kuin koukut siellä alla niin aina nousee...
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: icefarmer - 28.07.12 - klo:21:08
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Ja monesti lavaa pitää vahvistaa paljon etupäästä jos vedetään kuorma päällä päälle... Siis siihen verraten että vaijerilla käytettynä ei tartte olla kuin koukut siellä alla niin aina nousee...
onnistuuko tuolla koukulla lavan lykkääminen esimerkiksi vanhaan matalaan latoon oviaukosta tai esimerkiksi ruskalavan lykkääminen sisään saneerattavaan kohteeseen esim. rakennustyömaalla, vaijerilaitteella taitaa lava jäädä aina niille sijoilleen missä maan kohtaa...
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Mäksä - 28.07.12 - klo:21:45
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Ja monesti lavaa pitää vahvistaa paljon etupäästä jos vedetään kuorma päällä päälle... Siis siihen verraten että vaijerilla käytettynä ei tartte olla kuin koukut siellä alla niin aina nousee...
onnistuuko tuolla koukulla lavan lykkääminen esimerkiksi vanhaan matalaan latoon oviaukosta tai esimerkiksi ruskalavan lykkääminen sisään saneerattavaan kohteeseen esim. rakennustyömaalla, vaijerilaitteella taitaa lava jäädä aina niille sijoilleen missä maan kohtaa...
Onnistuu
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: zetor8045 - 28.07.12 - klo:21:48
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Ja monesti lavaa pitää vahvistaa paljon etupäästä jos vedetään kuorma päällä päälle... Siis siihen verraten että vaijerilla käytettynä ei tartte olla kuin koukut siellä alla niin aina nousee...
onnistuuko tuolla koukulla lavan lykkääminen esimerkiksi vanhaan matalaan latoon oviaukosta tai esimerkiksi ruskalavan lykkääminen sisään saneerattavaan kohteeseen esim. rakennustyömaalla, vaijerilaitteella taitaa lava jäädä aina niille sijoilleen missä maan kohtaa...
Tähän tyyliinkin onnistuu  ;D  http://www.youtube.com/watch?v=uMgnPmGxtM4
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: retku - 28.07.12 - klo:22:09
mulla on vaijeri ja koukku

vaijerikärry on ollu talossa vuodesta 1993. oli silloin uusi. multiliftin laite ja ryssän alusta.
alusta on pettänyt monta kertaa, kärry on ollu nurin monesti,ym mutta itse vaijerilaite on toiminut aina.

ensikesäksi täytyy vaihtaa alusta. järeä 18t keinuteli ja nivelaisa. nivelaisa sen takia koska kärryllä ajetaan paljon piharisuja=vaatii ketteryyttää taajamisa.

vaijerin etuna yllä olevien lisäksi se että niillä pystyy monesti käsittelemään pitempiä lavoja. minun kärryssä 5.7m laite ja pisin lava on 7.5m.
------

koukkukärry on ollu talossa 4v, eka oli 2 akselinen metaka, tässä 3 akselisessa metakassa on riittävän pitkä ja tehokas laite. kaikki nousee mitä ikinä tarvii eikä notku. liukukoukku on myös selvä plussa käytän siinä 5.7 ja 6.5m lavoja. 7.5m risulava ja saman pitunen paalilava sopii myös hyvin päälle myös painotuksen kannalta. lavaa päälle vedettäessä hydraulijousitus alas=taka-akseli runkoa vasten=ei kevennä aisaa ja päällevetokulma on pieni.
3 akselinen  kärry on ollu positiivinen yllätys muutenkin. tulee tosi kevyesti perässä ja metakan ohjaava taka-akseli on onnistunut=voi vetää akseliohjaus päällä kuormalla kun kuormalla ja joka kelillä.

muutama vuos sitte oli myös koukku ja vaijerikuorma-autot. ei ollu mun juttu.
---------

kovin matalasta oviaukosta ei lavaa saa mitä pitempi lava sitä korkeemmalta se koukkaa koukkukärryllä voit laskea lavan mahan ja työntää sen sisään (tyhjän)
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: teuturi - 28.07.12 - klo:22:12
Kyllä vaijerilaite ajaa asiansa vieläkin kuorma-auto puolella jos ei tarvitse samalla kertaa montaa lavaa viedä, hankalampi pukata lavoja kärryyn kuin koukku tai ketju vehkeellä, mutta onnistuu kuiten värkäten.
Ja mitä tulee siihen vanhanaikaisuuteen niin vaijerivehkeet on harvinaisen yksinkertaisia, keveitä ja toiminta varmoja vehkeitä vieläkin ja edullisia jos vertaa koukkulaitteeseen.
Suomessa ja euroopassa näkyy vielä paljon vaijerivehkeitä joka päiväisessä ajossa, mutta laitteet ajojen mukaan.
Ja tuli tuossa mieleen yksi kysymys koukkukärrin omistajille, montako kertaa päivässä vaihdatte lavaa maatalous ajossa?
Monelle autoilijalle taitaa olla hankalaa siirtyä vaijerista koukkuun jos lavoja on joku useamman kymmentä ja parissa kolmessa on koukkua varten se lenkki  ;D  Se selittää miksi vaijerilaitteita myydään vieläkin paljon... Eikä ne nyt koskaan varmaan täysin häviä jos kuljettaja vaan viitsii poistua ohjaamosta välillä   ::)
Joo tuossa myös yksi syy, vie oman aikansa ja maksaa, kun alkaa vaihtamaan koukku tartunalla oleva etupää lavaan. kun lavoja alkaa olemaan se pari kolmekymmentä kipaletta.
Ja monesti lavaa pitää vahvistaa paljon etupäästä jos vedetään kuorma päällä päälle... Siis siihen verraten että vaijerilla käytettynä ei tartte olla kuin koukut siellä alla niin aina nousee...
onnistuuko tuolla koukulla lavan lykkääminen esimerkiksi vanhaan matalaan latoon oviaukosta tai esimerkiksi ruskalavan lykkääminen sisään saneerattavaan kohteeseen esim. rakennustyömaalla, vaijerilaitteella taitaa lava jäädä aina niille sijoilleen missä maan kohtaa...
Ei jää niille sijoilleen vaijeri vehkeilläkään, Volvossa on ainaski pakki vaihde, muista merkeistä en ole niin varma. :o
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: teuturi - 28.07.12 - klo:22:15
mulla on vaijeri ja koukku

vaijerikärry on ollu talossa vuodesta 1993. oli silloin uusi. multiliftin laite ja ryssän alusta.
alusta on pettänyt monta kertaa, kärry on ollu nurin monesti,ym mutta itse vaijerilaite on toiminut aina.

ensikesäksi täytyy vaihtaa alusta. järeä 18t keinuteli ja nivelaisa. nivelaisa sen takia koska kärryllä ajetaan paljon piharisuja=vaatii ketteryyttää taajamisa.

vaijerin etuna yllä olevien lisäksi se että niillä pystyy monesti käsittelemään pitempiä lavoja. minun kärryssä 5.7m laite ja pisin lava on 7.5m.
------

koukkukärry on ollu talossa 4v, eka oli 2 akselinen metaka, tässä 3 akselisessa metakassa on riittävän pitkä ja tehokas laite. kaikki nousee mitä ikinä tarvii eikä notku. liukukoukku on myös selvä plussa käytän siinä 5.7 ja 6.5m lavoja. 7.5m risulava ja saman pitunen paalilava sopii myös hyvin päälle myös painotuksen kannalta. lavaa päälle vedettäessä hydraulijousitus alas=taka-akseli runkoa vasten=ei kevennä aisaa ja päällevetokulma on pieni.
3 akselinen  kärry on ollu positiivinen yllätys muutenkin. tulee tosi kevyesti perässä ja metakan ohjaava taka-akseli on onnistunut=voi vetää akseliohjaus päällä kuormalla kun kuormalla ja joka kelillä.

muutama vuos sitte oli myös koukku ja vaijerikuorma-autot. ei ollu mun juttu.
---------

kovin matalasta oviaukosta ei lavaa saa mitä pitempi lava sitä korkeemmalta se koukkaa koukkukärryllä voit laskea lavan mahan ja työntää sen sisään (tyhjän)
Minkä kokoisilla renkailla sulla on tuo koukkukärry?
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: koivumaki - 28.07.12 - klo:22:39

kovin matalasta oviaukosta ei lavaa saa mitä pitempi lava sitä korkeemmalta se koukkaa koukkukärryllä voit laskea lavan mahan ja työntää sen sisään (tyhjän)

noinhan se menee,jos rullat ja betonilattia.menee kuormattunakin jos ei ihan vesijäältä tartte tuupata.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: retku - 29.07.12 - klo:12:11
Minkä kokoisilla renkailla sulla on tuo koukkukärry?
[/quote]

600x60/22.5 nokia coyntryking. hyvät renkaat tiellä. pellolla hiukan leikkaava. hyvin on silti nevamailla päässyt, vain kerran upposin tänä kesänä.
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: Hese_ - 29.07.12 - klo:12:59
Kehtaako Retku kertoa paljonko tuosta Metakasta köyhdyit?
Otsikko: Vs: Jalkalavavaunut
Kirjoitti: retku - 29.07.12 - klo:18:05
Kehtaako Retku kertoa paljonko tuosta Metakasta köyhdyit?

***ei tarvinu velkaa ottaa :) hinta on kilpailukykyinen. karkot ja multivat maksaa enemmän.