Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: redbull - 17.07.12 - klo:19:39
-
Lyhyet tyypit otsikon koneesta;
http://www.youtube.com/watch?v=zY_OdB6EM3A&feature=related
On se sairaan nopee: Sitomaan/pudottamaan paalin. Ajonopeutta kärsii aina 18 km/h asti kovassa apila/timoteikarhossa.
+ yksinkertainen rakenne
+ komposiittikuoret ei rämise
+ noukin/sulloja todella järeä
+ helevetin tiukat ja isot paalit..MacHalen tappaja on tehty :P
+ pieni voimantarve verrattuna rullakoneisiin
-pienehköt renkaat
-muutama sidontahäiriö (osa kokemattomuuden piikkiin) on myös tarkka ajettava jos paalin aloitus sattuu vaikka kohtaan jossa karheessa tiukka kurvi. Voi ajaa remmit toistensa päälle.
-kompuutteri traktoriin aika monimutkainen, mutta kai senkin oppii ??? ???
-verkon pään laittaminen alulle otti ainakin ensimmäisellä kertaa vähän enempi aikaa kuin Welgerissä.
-noukin meni kerran tukkoon, kun missauspaalia uudelleen ahdettiin kitusiin.
++--Jos hintapolitiikka maltillinen, niin tälle voi ennustaa menestystä
-
Kauhee nopeus :o Eikö kannattais karhottaa että ei oo niin kiire?
Tuosta puuttuu käärin perästä, mutta kylläkai tuollaiselle nopealle yksikköpaalaimellekkin kysyntää löytyy.
Ei pääse landepöökään enään valittamaan ainakaan juuttuvista paaleista kun ei ole takaporttia ollenkaan ;D
-
Voishan tuollaisen olkihommiin laittaa. Säilörehuahan tuolla ei voi tehdä, kun käärintälaite puuttuu.
-
Ei taida käärin pysyä ton paalaimen vauhdissa. Vaatii tuubikäärimen ja pari paalikärryä.
-
Eikös parhaat käärimet saa paalin muoviin jo alle 20 sekunnissa.
-
http://www.youtube.com/watch?v=OJxjmV3gC2Q&feature=related
On kyl viimisen päälle suunniteltu. :o
-
[
Kauhee nopeus :o Eikö kannattais karhottaa että ei oo niin kiire?
>>>>Ei mahdu 2x4 metrinen karhe traktorin mahan alle :P Kokeilin vaan piruuttani mitä se rustinki nielee ja nieleehän se ;D Normaalisti ajellaan vaan 12 tai jotain...Kasvustot alkaa olemaan jotain ennen näkemättömiä, Sitä se liika vesi teettää ;) ;) Timotei melkein kukassa ja apilat nupusta juuri tulleet..
Tuosta puuttuu käärin perästä, mutta kylläkai tuollaiselle nopealle yksikköpaalaimellekkin kysyntää löytyy.
[/quote]
-
Tossahan on Kuhnin noukin/sulloja.
-
Ei tuo nyt mäciin verrattuna kovin kummoiselta kuulosta, nimittäin se ainoa asia mikä mäcistä tekee ylivoimaisen on kaiken turhan rassaamisen puute. Muuten monestakin merkistä löytyy ominaisuuksia joille mäccikuski on kateellinen, mutta muistaa sitten totuuden kun kaveri rassaa sitojaa, oikoo remmejä, kalibroi anantureita tai muuta vastaavaa. Ja ei se nopeus lopen ole paljoa hitaampi kuin tuossakaan. 7 eri paalainta ajaneena voisi esittää toiveen paalaimen tekijöille ettei enää tehtäisi uusia ominaisuuksia vaan keskityttäisiin tekemään koneista oikeasti luotettavia.
-
Ei tuo nyt mäciin verrattuna kovin kummoiselta kuulosta, nimittäin se ainoa asia mikä mäcistä tekee ylivoimaisen on kaiken turhan rassaamisen puute. Muuten monestakin merkistä löytyy ominaisuuksia joille mäccikuski on kateellinen, mutta muistaa sitten totuuden kun kaveri rassaa sitojaa, oikoo remmejä, kalibroi anantureita tai muuta vastaavaa. Ja ei se nopeus lopen ole paljoa hitaampi kuin tuossakaan. 7 eri paalainta ajaneena voisi esittää toiveen paalaimen tekijöille ettei enää tehtäisi uusia ominaisuuksia vaan keskityttäisiin tekemään koneista oikeasti luotettavia.
Mitä enämpi laakeria, ratasta, ketjua, hihnaa ja anturia, sen enämpi on huoltomiehillä töitä ja varaosat myy.
-
Ei tuo nyt mäciin verrattuna kovin kummoiselta kuulosta, nimittäin se ainoa asia mikä mäcistä tekee ylivoimaisen on kaiken turhan rassaamisen puute. Muuten monestakin merkistä löytyy ominaisuuksia joille mäccikuski on kateellinen, mutta muistaa sitten totuuden kun kaveri rassaa sitojaa, oikoo remmejä, kalibroi anantureita tai muuta vastaavaa. Ja ei se nopeus lopen ole paljoa hitaampi kuin tuossakaan. 7 eri paalainta ajaneena voisi esittää toiveen paalaimen tekijöille ettei enää tehtäisi uusia ominaisuuksia vaan keskityttäisiin tekemään koneista oikeasti luotettavia.
Toivotaan Mäkkiin vielä hieman järeempi rakenne ja hieman isompi paali
niin siinähän se alkaa olla.
Sellainen että sais vetää oikeesti niin että tirisee.
Ei sillä, paras se niistä kolmesta millä olen heiniä pyöritellyt.
Ja yksinkertaisin sekä lujin.
-
Ei tuo nyt mäciin verrattuna kovin kummoiselta kuulosta, nimittäin se ainoa asia mikä mäcistä tekee ylivoimaisen on kaiken turhan rassaamisen puute. Muuten monestakin merkistä löytyy ominaisuuksia joille mäccikuski on kateellinen, mutta muistaa sitten totuuden kun kaveri rassaa sitojaa, oikoo remmejä, kalibroi anantureita tai muuta vastaavaa. Ja ei se nopeus lopen ole paljoa hitaampi kuin tuossakaan. 7 eri paalainta ajaneena voisi esittää toiveen paalaimen tekijöille ettei enää tehtäisi uusia ominaisuuksia vaan keskityttäisiin tekemään koneista oikeasti luotettavia.
Nimenomaan. Eikä turhaa panostusta koneen ulkonäköön. Se on kuitenkin vaan työkalu.
-
Ei tuo nyt mäciin verrattuna kovin kummoiselta kuulosta,
>>>>Tää kummonen on kyllä se paalin koko ja tiheys. Siihen mäkin paaliin ei vaan mahdu tarpeeksi kuiva-ainetta.Pieni mikä pieni ja kaikki muuta alle 140 senttisiä tekevät kapistukset. Hyviä tietysti rahtimiehen paaleja ja rahantekokoneita.
-
Täys työ mun 100hv etukuormainkoneella nostella jo mäcin paalejakin. Jos olis yhtään isompia niin pitäis vaihtaa samalla traktori suurempaan.
-
Redbull on täysin oikeassa paalikoon suhteen, mutta meitä isosta paalista mäciin loikanneita on tälläkin foorumilla useampia, miksihän? Syy on nimenomaan se että kone on ylivoimaisesti toimintavarmempi kuin muut, ikävä kyllä muut isoa paalia tekevät combit ei yllä samaan luotettavuuteen. Kiinteäkammioisten osalta odotan paljon welgerin kiinteäkammioiselta tornadolta.
-
Mitenkä noi acc pulset on toiminu? Siinä on paperilla ainakin ominaisuudet ihan kohdillaan.
Mäkkäriin sais kylllä kans tulla samanlainen automatiikka joka ottaa terät pois kun vedetään pintakerroksia. Valuu mahdottomasti lattialle varmoliftilla nostaessa paalia kyytiin tuo kunnolla silputtu rehu.
Vaan kylläkai se varmaan vituttaa niitä hihnoja mennä oikomaan vaikka tulis kuin tiukkaa ja isoo paalia nopeeta? Mäkkäril ku paalaa, käydään vaihtamassa muovit, hapottimen säiliö ja verkkorulla x kertaa päivässä, ei muita häiriöitä 8)
Ja kyllä se on paskapuhetta, että millään hinattavalla käärimellä pysyis paalaimen perässä. Ei välttämättä hirveesti jää jälkeen pienillä lohkoilla pienillä karhoilla, jos ei vie niitä paaleja pellon laitaan. Siinä ei tosin ole järkeä jättää viemättä niitä paaleja jos erikseen pitää kääriä.
-
Kuhnissa paras noukin/sulloja yhdistelmä? Paikallinen urakoitsija painaa 30-50ha vrk kiinteäkammioisella kuhnilla, ei näy paljon toimintahäiriöitä olevan.
Löysän näköisiä mäkkärin paalit täälläpäin, ainakin silmämääräisesti, kuhnin paaleihin verrattuna.
Onko tuota tuota jontikan paalaajaa kiinteäkammioisena? Siis tuota uutta mallia uudella noukkijalla/sullojalla..
-
Mitenkä noi acc pulset on toiminu? Siinä on paperilla ainakin ominaisuudet ihan kohdillaan.
Mäkkäriin sais kylllä kans tulla samanlainen automatiikka joka ottaa terät pois kun vedetään pintakerroksia. Valuu mahdottomasti lattialle varmoliftilla nostaessa paalia kyytiin tuo kunnolla silputtu rehu.
Vaan kylläkai se varmaan vituttaa niitä hihnoja mennä oikomaan vaikka tulis kuin tiukkaa ja isoo paalia nopeeta? Mäkkäril ku paalaa, käydään vaihtamassa muovit, hapottimen säiliö ja verkkorulla x kertaa päivässä, ei muita häiriöitä 8)
Ja kyllä se on paskapuhetta, että millään hinattavalla käärimellä pysyis paalaimen perässä. Ei välttämättä hirveesti jää jälkeen pienillä lohkoilla pienillä karhoilla, jos ei vie niitä paaleja pellon laitaan. Siinä ei tosin ole järkeä jättää viemättä niitä paaleja jos erikseen pitää kääriä.
Kyllä semmonenkin käärijä(hinattava) on olemassa joka pysyy kahdenkin paalaimen tahdissa normi kasvustossa. Tosin ei ole tehdasvalmisteinen ;)
-
Jokos se käärijä on ajossa?
-
Jokos se käärijä on ajossa?
Kyllähän sillä koeajot on ajettu, pientä hienosäätöä vielä.
-
Kyllä semmonenkin käärijä(hinattava) on olemassa joka pysyy kahdenkin paalaimen tahdissa normi kasvustossa. Tosin ei ole tehdasvalmisteinen ;)
En usko. Osta karhotin niin ei varmasti pysy, tai sitten sulla on huono paalain, joka on nimimerkin perusteella vaikea uskoa.
Paras sulloja/noukin on varmaan tornadossa. Sen verran järeän näköinen se sulloja on, että ei ihan pienestä määrästä hyydykkään.
Claassissakin kai noukin ja sulloja ihan hyviä?
Mäkkäriinkin tuli tämän vuoden malleihin viides piikki akseli noukkimelle.
-
Kyllä semmonenkin käärijä(hinattava) on olemassa joka pysyy kahdenkin paalaimen tahdissa normi kasvustossa. Tosin ei ole tehdasvalmisteinen ;)
En usko. Osta karhotin niin ei varmasti pysy, tai sitten sulla on huono paalain, joka on nimimerkin perusteella vaikea uskoa.
Paras sulloja/noukin on varmaan tornadossa. Sen verran järeän näköinen se sulloja on, että ei ihan pienestä määrästä hyydykkään.
Claassissakin kai noukin ja sulloja ihan hyviä?
Mäkkäriinkin tuli tämän vuoden malleihin viides piikki akseli noukkimelle.
Omaa karhotinta ei ole mutta vakituisena karhottimena remmissä toimii 700 Krone. Lohkolla jossa tuo käärijä koe ajettiin oli keskiverto kasvusto ja kahdella 220 profilla ajettiin TIUKKOJA paaleja ja oli karhotettu tuolla 700 Kronella. Paalajat ja käärijä aloitti urakan samaan aikaan, paaleja tuli 62 jotka oli paalattu melko tarkalleen tunnissa(paalatessa ei yritetty mitään ennätystä vaan ajettiin suhkot rauhallisesti) kääriessä noita 62 paalia meni noin 10 minuuttia pitempään. Eli käärijän työsaavutus on hieman alle 60 paalia tunnissa, ja käärijässähän kulkee yksi kääritty paali, käärittävänä oleva paali ja yksi nostohaarukassa.
-
Oliko paalit pystyssä pellon reunassa tuossa ajassa? Ei siis kyljellään.
-
Nyt kyllä alkoi kiinnostus herätä tuota welgerin värkkäämää käärintä kohtaan, kuulosta melkoisen nopealta tuo häkkyrä.
-
Oliko paalit pystyssä pellon reunassa tuossa ajassa? Ei siis kyljellään.
Pystyssä, siistissä rivissä pellon reunassa. Topakassa kasvustossa ja emoheinillä tottakai käärijä jää jälkeen, sillon käärijä pitää tehdä pitempi päivä tai vastaavasti paalaajien pidettävä taukoa.
Jos minä "kasaisin" mieluisen paalaimen niin siinä olisi juurikin Tornadon noukin/sulloja, kiinteäkammioinen lukoilla ja halkaisijaltaan 150 paalia tekevä.
-
Nyt kyllä alkoi kiinnostus herätä tuota welgerin värkkäämää käärintä kohtaan, kuulosta melkoisen nopealta tuo häkkyrä.
Nopeuden salaisuus löytyy itse käärijän jälkeen, eli pöydän jälkeen on vanhansta NHK:käärijästä otettu pöytä johon kääritty paali siirtyy jolloin käärintään voidaan ottaa uusi paali. Tuo "kuljetuspöytä" pyörii koko ajan jolloin muovien alta lähtee ilmapussit pois. Nostohaarukassa voi myös käärinnän aikana kuljettaa paalia, käärijän ytimenä on tuubikäärijästä tuttu käärintäkehä.
-
ja käärijässähän kulkee yksi kääritty paali, käärittävänä oleva paali ja yksi nostohaarukassa.
Asiasta mitään tietämättömänä, jos paalit on tarkoitus samalla kuljettaa pellonreunaan, miksei kyytiin voisi mahtua useampikin valmiiksi kääritty?
Voisihan siinä tietysti kulkea, tuommonen kolmen paalin kone on vielä sopivan kokonen/painoinen pienillekin lohkoille.
-
Voisiko tuota alkaa hyödyntää kaupallisesti? Mulla on virossa tuttuja joita homma voisi kiinnostaa.
-
Toivoisin kuvia kehiin kapistuksesta :)
-
Kuvia en laita vielä koska suunnitellaan kaupallista tuotantoa, yksi kiinnostunut valmistaja ehkä on.
-
Tulikos siihen kuinka paljon automatiikkaa?
-
Tulikos siihen kuinka paljon automatiikkaa?
Mahdollisimman vähän yritetään laittaa, ohjauspuoli on vielä keskeneräinen. Tällähetkellä ohjaus toimii joistikillä, jokainen liike erikseen.
-
Kyllä semmonenkin käärijä(hinattava) on olemassa joka pysyy kahdenkin paalaimen tahdissa normi kasvustossa. Tosin ei ole tehdasvalmisteinen ;)
En usko. Osta karhotin niin ei varmasti pysy, tai sitten sulla on huono paalain, joka on nimimerkin perusteella vaikea uskoa.
Paras sulloja/noukin on varmaan tornadossa. Sen verran järeän näköinen se sulloja on, että ei ihan pienestä määrästä hyydykkään.
Claassissakin kai noukin ja sulloja ihan hyviä?
Mäkkäriinkin tuli tämän vuoden malleihin viides piikki akseli noukkimelle.
Omaa karhotinta ei ole mutta vakituisena karhottimena remmissä toimii 700 Krone. Lohkolla jossa tuo käärijä koe ajettiin oli keskiverto kasvusto ja kahdella 220 profilla ajettiin TIUKKOJA paaleja ja oli karhotettu tuolla 700 Kronella. Paalajat ja käärijä aloitti urakan samaan aikaan, paaleja tuli 62 jotka oli paalattu melko tarkalleen tunnissa(paalatessa ei yritetty mitään ennätystä vaan ajettiin suhkot rauhallisesti) kääriessä noita 62 paalia meni noin 10 minuuttia pitempään. Eli käärijän työsaavutus on hieman alle 60 paalia tunnissa, ja käärijässähän kulkee yksi kääritty paali, käärittävänä oleva paali ja yksi nostohaarukassa.
jos käärijän tuntisaavutus on tuo ja paalaajat on 1, 5m ketju toimis yhteen. täällä ainakin odotetaan into pinkeänä koneen kaupallistumista. yksinkertainen ohjattavuus ja varmatoimisuus raskailla paaleilla olis poikaa... kädet vaan kyynerpäitä myöten ristiin ettette kaupallista koneen hintaa liikaa... :o :-\ markkinoita kamppeelle varmasti olis...
-
Saa nähdä saadaanko koskaan valmistukseen, ei ole nimittäin mikään helppo savotta. Konekkin on vielä raakile, paljon pitää vielä kehittää ennen valmistusta.
Muutenkin näen itse että tuommonen kone on enemmänkin tilaustyönä tehtävä kuin massatuotantona. Mutta itsellä ei vaan aika riitä ruveta tekemään tilaustyönäkään.
-
Pystyykö tuon paalin pitämään tuossa haarukassa valmiin paalin pudotuksen ajan?`Tuossa omassa härpäkkeessä joutuu pudottamaan eteen,muuten ei näe mihin valmis paali putoaa.
Mitenkäs paalinkääntäjä saa viskattu tuon ison raskaan paalin niin kauas pystyyn ettei ota käärijän rautoihin kiinni?
-
http://www.youtube.com/watch?v=WdAPDVBaQgo , on se vaan nopea :)
-
9-10 sekunttia on fusionilla pysäkki verkotus+paalin siirto käärimelle. Verkkoa 3.25 kierrosta
-
Nopea näyttää olevan pysähdys, joskus varsinkin pehku/korsi urakoilla kismittää tuon 220 profin peräportin hidas kiinni sulkeutuminen. Auttaskohan avarammat letkut?
-
Nopea näyttää olevan pysähdys, joskus varsinkin pehku/korsi urakoilla kismittää tuon 220 profin peräportin hidas kiinni sulkeutuminen. Auttaskohan avarammat letkut?
>>Siellä on joku kuristin jossain välissä, kun vanhemmassa 320;ssä oli nopeampi paalin pudotus kun uudemmassa samalla traktorilla.
-
Nopea näyttää olevan pysähdys, joskus varsinkin pehku/korsi urakoilla kismittää tuon 220 profin peräportin hidas kiinni sulkeutuminen. Auttaskohan avarammat letkut?
>>Siellä on joku kuristin jossain välissä, kun vanhemmassa 320;ssä oli nopeampi paalin pudotus kun uudemmassa samalla traktorilla.
EIkös se ole siinä pikaliittimessä kun se on vähän eri näköinenkin?
-
Karkeesti tuo jd 960 maksaa samman verran göweilin käärijällä kuin Mchalen Fusion 3 plus tai Fusion 3.
Nurmi 2015 tapahtumassa oli tuo himmeli ajossa. Ensin meni agronic acc pulsse m. Ei pääsyt karhoa kuin 3/4 karhosta kun rupesi sitomaan. Eli 2 karhosta 3 paalia.
Sitten lähti Kronen 150 senttistä tekevä kombi. tuli toista karhoa 1/3 verran kun piti ruveta sitomaan.
JD 960 Göveli lähti meni ensimmäisen karhon loppuun ja kääntyi ympäri. Tuli toista karhoa takaisin ja päässä näytti että kuski laittoi PAKOLLA SITOMAAN! Eli 2 karhosta 1 paali ja silmä määräisesti oli saman kokoiset karhot ja ei oltu karhoitettu.