Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 13.07.12 - klo:16:29

Otsikko: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 13.07.12 - klo:16:29
Haetaasko taas liian hienoa. Eli onko jollan tietoa rattaasta jossa on sisäänrakennettu kytkin. Eli käytännön toteutus seuraava. Kun joku puupää ajaa paalaajaan ihan järjettömän mällin ja koko kone toppaa niin sensijaan että tiputtaa pohjan alas ja vääntää koneen uudestaan käyntiin jolloin samalla menee noukkimelta sellaset kaks kuutiota rehua sisään niin saisikin hydraulisesti tiputettua noukkimen pois pelistä ja laittais eka kammion ja sullojan pyörii ja sen jälkeen vasta noukkimen matkaan.

Hydrauliveto noukkimeen olisi kanssa varteenotettava keksintö.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: koivumaki - 13.07.12 - klo:16:35
Onhan noita tehty...
Mites tilan laita?Mahtuuko?
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: welger - 13.07.12 - klo:17:20
Hyvä idea, mutta käytännössä mitä se haittaa jos se vetäsee sen täyden noukkimen kitusiinsa?
                   Mulla ei ole ainakaan ollut haittaa, eikun pohja alas-pyörimään-pohja ylös-matka jatkuu.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: rene - 13.07.12 - klo:19:46
Minusta idea on loistava :o 8)

 Pitäisi olla todella sellainen ylikuormakytkin sullojalle että heittäisi sen tukoksesta vapaalle ja paali jatkaisi pyörimistä :P

 Tai jos olisikin hydraulipumppu kulmavaihteen ketjupyörän paikalla, asentolukittava suuntaventtiili kopista käden ulottuvilla ja hydraulimoottori sullojan akselilla :)    Tuollaisissa suuntaventtiileissä on yleensä ihan käypäinen säädettävä ylipaineventtiilikin, noukinta ja sullojaa saisi ihan kivasti pyöräytettyä takaisinpäinkin ehkä neljännesringin ilman että piikit menee rusetille.   Imusuodatin pumppuun ja öljysäiliöksi vanha syyläri :-\ :-\
  Ei tuo hirveitä maksaisi uusillakaan palikoilla mutta vanhoista romuista tuollaisen voisi saada nätistikin. Jos saa jätettyä rattaat paikoilleen niin on helposti käyttöönotettava varajärjestelmä olemassa ::)
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 13.07.12 - klo:22:16
Yksi teoreettinen vaihtoehtokin on korvata yhdet ratasparit hihnapyörillä. Sopivilla hihnoilla saisi tarpeeksi vetovoimaa ja sylintereillä kiristinrullissa saisi hihnat löysälle kun laittaa kammion pyörimään ja senjälkeen kiristäis sullojan ja lopuksi noukkimen hihnat niin että nämäkin lähtis liikkeelle.

No menis taas kauheaksi rakenteluksi joten ehkä parempi tyytyä insinöörin ajatelmiin.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: rene - 14.07.12 - klo:07:28
Yksi teoreettinen vaihtoehtokin on korvata yhdet ratasparit hihnapyörillä. Sopivilla hihnoilla saisi tarpeeksi vetovoimaa ja sylintereillä kiristinrullissa saisi hihnat löysälle kun laittaa kammion pyörimään ja senjälkeen kiristäis sullojan ja lopuksi noukkimen hihnat niin että nämäkin lähtis liikkeelle.

No menis taas kauheaksi rakenteluksi joten ehkä parempi tyytyä insinöörin ajatelmiin.
Noo, en minä kyllä insinööri ole  ;)  ;D ;D   
 Vaan kyllä tuo alkuperäinen konsepti  on toki ihan toimiva ::)

 Sen verran alkoi mietityttämään tuo että voisin kyllä kuusata Åkermanin pumppua ja ajomoottoria  sullojan pyöritykseen :P
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: sirkussonni - 14.07.12 - klo:10:18
Tuon ylikuormakytkimen ja suunnanvaihdon voisi ottaa suoraan esim. JF900 silppurista, siinähän on justiinsa tuohon tarkoitukseen hihnavälitys ja kumipyörä, hihnavälityksella oikeinpäin ja karamoottorilla tuupataan kummipyörä vasten valurautapyörää suunnan muuttamiseksi.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 14.07.12 - klo:18:08
mä en ainakaan lähtis toteuttamaan sullojan pyöritystä ilman suoraa välitystä eli hihnoja tai ketjua. Jotenkin tuntuu että voi öljyt olla aika lämmöissä hetkenpäästä. Sensijaan hihnavälityksen sekä sullojalle että noukkimelle voisi ajatella ja niin että ylikuormitustilanteessa noukin toppais samoin kuin sullojakin mutta kone ja paali jatkais pyörimistä. Sitten vois kahdella hydraulimoottorilla jotka olisi kytkettynä raktoriin ensiksi vähän peruttaa molempia ja senjälkeen nitkutella sulloja liikkeelle ja senjälkeen kun sulloja pyöris niin kiristäis hihnat ja sitten pyörittelis noukkimen tyhjäksi ja kiristäis sen hihnat. Säästäis yleistä voimansiirtoa kun ei väkisin joutuis laittaa ulosottoa päälle tukoksen jälkeen nimimerkillä 4 ulosottoakselin ristikot tuhonneena viimevuonna ja yhdet tänävuonna.

Niin ja se ulosottoakselin toppaus vaikuttaa viellä yleensä muovin katkeamiseen jolloin senkintakia olisi hyväksi saada paalaajaan yleisesti tasainen voima vaikka noukin ja sulloja toppaakin.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: rene - 14.07.12 - klo:20:41
 :-\   Minkä takia pitäisi noukintakin saada erikseen pyörimään?    Minusta oleellista olisi se että paali pyörii koko ajan ja noukin pyörii silloin kun sullojakin.
   En lähtisi kiilahihnoja kyllä suosittelemaan sullojan pyöritykseen, ainakaan itse en laittaisi. 
  Jos on hyvä pumppu ja moottori niin ei sitä lämpöä nyt ihan hirveästi synny. Luulen että pieni sähköropelli pitää lämmöt aisoissa oikein hyvin :)
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: Greenpwr - 14.07.12 - klo:21:13
Pitäisi olla todella sellainen ylikuormakytkin sullojalle että heittäisi sen tukoksesta vapaalle ja muu koneisto jatkaisi pyörimistä.

 Nomuttaku laassissa on justiinsa tuommonen...tukoksen tullessa sullojaroottori ja noukin pysähtyy, ei tule mitään kahden kuution mälliä, silppurin pohja laskeutuu alas, voimanotto pois päältä ja uudestaan päälle, pohja ylös, sen jälkeen vaan uutta kortta koukkuun...
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: - 14.07.12 - klo:23:24
Sulloja hydraulimoottorilla. Vastaavia systeemejä on esim. kuivalantavaunuis. Jos murskauskelojen kierrokset tippuu asetetuun arvoon niin pohjakuljetin stoppaa.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: rene - 14.07.12 - klo:23:46
Mulla oli muuten toissa vuonna ylimääräinen "ylikuormakytkin" noukkimella ;D    Ketju oli niin venynyt ja kulunut että hyppi aina yli kun oli enemmän karhetta.    :)
  Jos haluaisi kevyemmin palikoin tehdä hydraulikäyttöä paalaimeen niin voisi laittaa vain noukkimen pyörimään hydraulisesti.  Se ei ihmeemmin voimaa tarvitse.   Toisaalta noukkimen tukkeutuminen ei muutenkaan paalainta pysäytä :-\
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 15.07.12 - klo:00:54
Sen noukkimen eriyttäminen sullojasta olisi se idea että sullojalle saisi täydet kierrokset ennen kuin noukkimelta tulisi seuraava kuorma. Tolla sähköohjatulla hydrauliikallahan asia olisi helpoin toteuttaa jos voimat ja öljynlämmöt riittäisi. Silloin ylikuormitustilanteessa elektroniikka katkaisisi syötön ja ne ne saisi itsestään päälle nitkuttamalla. Liian matalilla kierroksilla tapahtuva paalaus on kaikelle voimansiirrolle suhtettoman rasittavaa. Lopputulemana taitaa olla ett hydraulimoottori on ainut joka kestää laittaa käyntiin raktorin huutaessa täysillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: rene - 15.07.12 - klo:08:22
Ymmärtääkseni paalikoneissa ainoa osa joka on tarkka kierroksille, on noukin, ja siinäkin ainoastaan siten että liian suuret kierrokset hakkaa kulissia piloille  :-\
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 15.07.12 - klo:09:42
mulla kun on kolaketjukone niin kolien takia käskettiin olemaan tarkka kierrosnopeudesta. Osuvat kuulemma toisiinsa ja taipuvat jos vauhtia on liikaa.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: rene - 15.07.12 - klo:10:13
Ai, sulla oli sellainen :-\     Kolaketjut on kohtuuhintaan uusittavissa ja tuo kai toimii yleensä millä materiaalilla tahansa, kai se oikea vauhti on tuolle paras.    Siitäkin olisi etua varmaan jos saisi sullojan pudotettua pois pyörimästä vaikka sitä ei erikseen saisikaan pakitettua.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 15.07.12 - klo:10:29
Ai, sulla oli sellainen :-\     Kolaketjut on kohtuuhintaan uusittavissa ja tuo kai toimii yleensä millä materiaalilla tahansa, kai se oikea vauhti on tuolle paras.    Siitäkin olisi etua varmaan jos saisi sullojan pudotettua pois pyörimästä vaikka sitä ei erikseen saisikaan pakitettua.

niin kyllä mä olen komprimaa pitänyt kuulopuheiden mukaan parhaimpana. Ainut mtä jää kaipaamaan on mäkkärin luotettavuutta ja nopeutta. Mutta asiaan

alkuperäisenä ajatuksena oli tosiaan että saisi noukkimen pois kun käynnistää koneen tukoksen jälkeen. Nyt nälkä kasvaa syödessä ja parhaimmaksi vaihtoehdoksi on nousemassa se hydemoottori jolla saisi käynnistettyä sullojan pikkuhiljaa vaikka itse paalain pyöris täysillä.

Itse kyllä taitaisin tehdä jatkuvan vedon hihnoilla ja sitten vaan tämän erikoispyörityksen hydemoottorilla. Mulla on muutenkin jo käytössä aikapaljon hydrauliikkaa kun koneessa itsessään on oma hydrauliikka ja raktori pyörittää etukarhotinta.

Toki todennäköisesti jää kokonaan tekemättä kun ei viitti kaikkea toteuttaa ja nykyinenkin toimii kohtuudella.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: +250 - 15.07.12 - klo:11:35
Ihan oikeestikko tollaista tarttee miettiä :o
Sen kerran päiväs kun räikkä alkaa laulaa,ei tartte kun pohja laskee alas ja laittaa ulosotto tyhjäkäynnillä päälle 8)
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: vms1 - 15.07.12 - klo:11:46
Ihan oikeestikko tollaista tarttee miettiä :o
Sen kerran päiväs kun räikkä alkaa laulaa,ei tartte kun pohja laskee alas ja laittaa ulosotto tyhjäkäynnillä päälle 8)

Se on vaan oikeasti niin että jos laittaa 3 tonnia ulosottoakseleihin vuodessa niin alkaa miettimään kaikenlaista. Yleensä meinaan jos räikkä herää niin sulloja on oikeasti aika piukasa ja vaikka pohjan laskee niin joutuu pitää kierroksia raktorissa että mälli lähtee liikkeelle uudestaan. Pahimmat on hevosenheinät jossa ajetaan kone tukkoon terät alhaalla. Silloin mälli on kaikkein tiukin koska terät ei enää poistu edestä ja ainut mikä auttaa on pohjan aukasu hieman.
Otsikko: Vs: Ratas kytkimellä
Kirjoitti: sirkussonni - 15.07.12 - klo:12:00
Ihan oikeestikko tollaista tarttee miettiä :o
Sen kerran päiväs kun räikkä alkaa laulaa,ei tartte kun pohja laskee alas ja laittaa ulosotto tyhjäkäynnillä päälle 8)

Se on vaan oikeasti niin että jos laittaa 3 tonnia ulosottoakseleihin vuodessa niin alkaa miettimään kaikenlaista. Yleensä meinaan jos räikkä herää niin sulloja on oikeasti aika piukasa ja vaikka pohjan laskee niin joutuu pitää kierroksia raktorissa että mälli lähtee liikkeelle uudestaan. Pahimmat on hevosenheinät jossa ajetaan kone tukkoon terät alhaalla. Silloin mälli on kaikkein tiukin koska terät ei enää poistu edestä ja ainut mikä auttaa on pohjan aukasu hieman.

Sulla on sitten varmaan liian ahdas kone pohjat laskettunakin. Ajoin koneen juntturaan, useammankin kerran, juurikin nihkeällä hevosenheinällä, kun ei mahtunut karhot traktorin alta ja teki sellaisia mukavia palloja jotka sitten kerralla nieli. Ei tarvinnut kylläkään muuta, kuin painaa tukoksenselvitysnappia ja siitä kone uudelleen pyörimään.
En oikeasti ole kaivannut siihen mitään erillistä pakki/vapaa systeemiä. Komprimasta ei kokemusta yhtään, eikä tule. Näissä tapauksissa tietysti saattaa muutamissa koneissa olevat mekaaniset lukot olla haitallisia, jos se ei nyt tässä tapauksessa anna yhtään pelivaraa kammion aukeamiselle, niin joku paikka on kovilla....  hyviä puolia on kahdenlaisia!