Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: stenbken - 12.07.12 - klo:10:40
-
Terve,
Olen vuosia käyttänyt vanhaa Volvo BM 430 traktoriani ja mitälie keltaista pikkulinkoa pihatieni (300m) aukipitämiseen talvella. No, kuten arvata saattaa, vähänkin märempi lumi => aivan mahdoton homma noilla vehkeillä. Ja kun tuossa pellon läpi menevällä tiellä (joka on pellon alapuolella) on sitä lunta sitten ihan tosissaan vaikka ei edes sataisikaan paljoa.
Eli kysymys kuuluukin, onko tässä nyt pakko mennä traktorikauppaan, vai onko olemassa joku linko mikä voisi toimia noinkin pienitehoisen härvelin perässä myös suojalumen kanssa? Vai mikä neuvoksi? Uusi linko on kuitenkin reippaasti halvempi vaihtoehto kuin uusi traktori, ja kun ei minulla ole juuri muuta käyttöä traktorille kuin lumityöt ja puiden pilkkominen.
- Kentsu
-
sellanen suurteholinko on kuulemanmukaan vie vähän voimaa. Kun sen saa pyörimään niin ei muuta kuin pientä pykälää ja menoksi. Vaatii kait melko tiiviin kopin tai hyvän karvalakin koska lumipöllyä sitten on. Niin ja kannattaa ehkä hakee niitä vähän vanhempiä eikä näitä kahden metrin roottorilla ja yli kahden metrin työöleveydellä. Voi jäädä linko maahan ja etupyörät vastaavasti ilmaan.
-
Kyllä 40 hv riittää vaikka kuuhun, sillä aukaisee umpistakin kunhan vain pykälää löytyy, ja volvossa niitä on kyllä mukavasti, sekä traktorissa painoa. Hyvä traktori sinulla kaikinpuolin.
Linkosi on sellainen tietysti 15X15cm luukuin varustettu pikkutirriäinen ilman alennusvaihdetta, ja pakkaslumi lentää 20-30 metrin päähän?
Katsele tai rakenna linko jossa on todella avarat luukut ja alennusvaihde. Ensinnäkin alennusvaihteellisena (pl. leppä) lumi menee suorinta reittiä ulos, eikä käy puolta kierrosta lingossa ennen ulospääsyä. Toisekseen nykylingot ovat myös siinä eteviä, että ne nielevät nuoskan hyvin sisäänsä ja ulos. Lunta ei tarvitse heittää 30 metrin päähän vaan tienpenkalle ojan yli, eli n. 5 metrin päähän. Energiaa kuluu turhaan siihen ylipitkälle heittämiseen.
Volvo on sen verta tanakka traktori, että se vetää 2.3- 2.5 metristä linkoa etupainojen kera varmasti mukavasti, vaikka
on se ylijäreä traktoriin nähden. Nähkääs kun kukaan valmistaja ei tarjoa alennusvaihdetta kuin isompiin linkoihin.
Suurteholinkoa en suosittelisi kyllä, ne on taakse jäänyttä elämää. Lingot ovat muuttuneet lähimpään 10 vuoteen paljon, vaikkei sitä ulkoa heti hoksikkaan!
-
(http://static.huutokaupat.com/uploads/photos/24038/100/413653.jpeg)
http://www.huutokaupat.com/fi/v/24994
-
(http://static.huutokaupat.com/uploads/photos/24038/100/413653.jpeg)
http://www.huutokaupat.com/fi/v/24994
Kyllä se Volvo tuota pyörittää, mutta millä sitä oli tarkoitus liikuttaa? 8)
Suurteholinko vaatii nostolaitteesta paitsi reilua nostokokeutta, myös laajaa liikerataa. Sanoisin karkeasti, että useimmilla 34" renkailla varustetuilla traktoreilla maasto-ominaisuudet jäävät olemattomiksi. Suurteholingossa kun on suuri ja pitkä pohja-ala, niin linkokone jää todella herkästi mahastaan kiinni.
-
(http://static.huutokaupat.com/uploads/photos/24038/100/413653.jpeg)
http://www.huutokaupat.com/fi/v/24994
Kyllä se Volvo tuota pyörittää, mutta millä sitä oli tarkoitus liikuttaa? 8)
Suurteholinko vaatii nostolaitteesta paitsi reilua nostokokeutta, myös laajaa liikerataa. Sanoisin karkeasti, että useimmilla 34" renkailla varustetuilla traktoreilla maasto-ominaisuudet jäävät olemattomiksi. Suurteholingossa kun on suuri ja pitkä pohja-ala, niin linkokone jää todella herkästi mahastaan kiinni.
Eikä nuo käsittääkseni pärjää nuoskan linkoamisessa kunnolliselle V-lingolle!
-
osta takalana tai pään kokoinen turbo :o
http://www.youtube.com/watch?v=6FxXXtLn5cs&feature=related tuohon lapiot tilalle ;D
-
Tuollanen suurteholinko ei toimi nuoskan kanssa ollenkaan.
-
Kiitokset kommenteista tähän asti!
Sen verran kommenttia tässä kohtaa, että ensinnäkin leveä takalana minulla on, sillä ei tee yhtikäs mitään talvella kun pahimmassa kohdassa on yli metri lunta. Traktori yksinään ei aina edes mene sen hangen läpi, jää sutimaan ketjuineen. Ja toisekseen tie on pellon alapuolella => mihis työnnät lumet? Juu ja ei voi korottaa tietä riittävästi ilman hirveetä kustannusta.
En usko ollenkaan että Volvo jaksaisi suurteholinkoa, olen kuitenkin sillä ajellut jo pitkään. Minusta on varsin tehoton härveli. Sopisi paremmin pienen pihan lumikoneeksi, ei tälläiseen isomman mittakaavan lumityöhön (vaikka kyse onkin vain pihatiestä ja tontista).
Pään kokoisen (u)rpon vois tietty hommata, mutten jaksa alkaa ropaamaan sitä kiinni tohon. Menee jo ylimalkaiseksi säätämiseksi.
Etukuormaajasta olisi hyötyä, voisi tehdä lumesta lumiaidat pihatien varrelle. Mutta samalla ostaa paremman lingon ja/tai traktorin....
// Kentsu
-
Äkkiäkös tuohon turbon tempasee kylkeen kiinni ::) Sit jaksaa muttei kannata liikaa ottaa lissää tehoa....
-
eikös lepällä ole sellanen pieniin traktoreihin tarkoitettu ja mitä ite olen joskus joutuna käyttään niin mänee myös vetinen paska läpi! ei ku k-naatalouskauppaan hopihopi!
-
eikös lepällä ole sellanen pieniin traktoreihin tarkoitettu ja mitä ite olen joskus joutuna käyttään niin mänee myös vetinen paska läpi! ei ku k-naatalouskauppaan hopihopi!
(http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/Lisakuvat_koneet/_t/abbd1e62_0_jpg.jpg)(http://static.mascus.com/image/product/large/a79afe02/Leppa-175,f12781f7.jpg)
(http://)
-
Tuokin pikku leppä siirtää yläkautta lunta ja ottaa voimaa aika paljon...mulla se olis pieni alenusvaihteelinen linko...yllättävän herkästi pyöri 405 vallulla...aika näyttää sen kohtalon, mut en vielä myy sitä. ::)
-
Mä olen vielläkin vähän sen suurteholingon puolella. Sen kun laittaa pyörimään ilman lunta ja sen jälkeen tiputtaa keksinnön tielle ja pienellä pakkivaihteella tuuppaa taaksepäin niin tasaisen varmasti tie puhdistuu ja raktorilla ei tartte yrittääkkään liikkua siellä hangessa.
-
Sen verran olen suurteholingolla lumitöitä tehnyt, että osaan jo jättää sen suvikelillä kotiin.. Kun siitä ei se nuoskalumi mene läpi niin se ei sitten mene..
-
Sen verran olen suurteholingolla lumitöitä tehnyt, että osaan jo jättää sen suvikelillä kotiin.. Kun siitä ei se nuoskalumi mene läpi niin se ei sitten mene..
Miksi tuollaisen nimi on muuten "suurteholinko" jos sen työteho on huono ??? Heittääkö pienteholinko sitten paremmin
-
Sen verran olen suurteholingolla lumitöitä tehnyt, että osaan jo jättää sen suvikelillä kotiin.. Kun siitä ei se nuoskalumi mene läpi niin se ei sitten mene..
Miksi tuollaisen nimi on muuten "suurteholinko" jos sen työteho on huono ??? Heittääkö pienteholinko sitten paremmin
juu löytyysköhän se suurin vika taas ratin ja penkin välistä autokin on takuulla ooppel ;D
-
Sen verran olen suurteholingolla lumitöitä tehnyt, että osaan jo jättää sen suvikelillä kotiin.. Kun siitä ei se nuoskalumi mene läpi niin se ei sitten mene..
Miksi tuollaisen nimi on muuten "suurteholinko" jos sen työteho on huono ??? Heittääkö pienteholinko sitten paremmin
juu löytyysköhän se suurin vika taas ratin ja penkin välistä autokin on takuulla ooppel ;D
apilas on tatuoinut vasempaan korvaansa sanan "ratti" ja oikeaan sanan "penkki". Välissä on kyl vikaa :D
-
Suurteholinko on ajalta jolloin lingot olivat runneja ja keltaisia tr:iä. Nämä pikkutirriäiset olivat suurteholinkoon nähden tehottomia, tuo suurteholinko on paksun pakkaslumen linko, silloin kun lumen seassa on muutakin. Nykyaikaiset lingot ovat sinänsä ajaneet ohi tekniikassa suurteholingoista, ja esimerkiksi TR 270 ja Näppä 2600 power vetävät lunta kitusiinsa varmasti nopeammalla tahdilla mitä suurteholinko.
Minä kyllä viestiketjun avaajana vielä koettaisin pärjätä. Edullisena vaihtoehtona kokeilisin vaikka pikku TR linkoa. Niistä menee nuoska vaivatta läpi, on kevyt traktorille ja kevyehkö pyörittää myös ilman alennusvaihdetta. Täällä itärajallakin pärjätään noilla, vaikka lunta on monesti "suomen eniten".
-
Taas tulee sanomista....................
Ei kai ketään 2000-luvulla linkoa millään 40hepan kirpulla muuta kun pihaa ja 50metrin pihatietä? Eihän tollasen puutarhakoneen nopeus vastaa kun etanan etenemisnopeutta. 100-150heppaa vaatii vähintää tapista jos aikoo edes säädyllistä nopeutta pitää. Metrin kinokseen kun sukeltaa maantievauhtia, ei toi 150 ole edes liikaa kolme metrisellä ala-talkkarilla.
-
Jos tekisi sellaisen perhoslumilingon.. Saisi vaikka 7 metriä kerralla ???
Aloittajan kannattaa hankkia sellainen linko jolla voi ajaa takaperin, ei tarvitse kahlata mahaa myöten hangessä. Vaan löytyyko Volvosta niin pientä peruutusvaihdetta ???
-
Taas tulee sanomista....................
Ei kai ketään 2000-luvulla linkoa millään 40hepan kirpulla muuta kun pihaa ja 50metrin pihatietä? Eihän tollasen puutarhakoneen nopeus vastaa kun etanan etenemisnopeutta. 100-150heppaa vaatii vähintää tapista jos aikoo edes säädyllistä nopeutta pitää. Metrin kinokseen kun sukeltaa maantievauhtia, ei toi 150 ole edes liikaa kolme metrisellä ala-talkkarilla.
Notta komiaa pitää olla, s...na... :P
Mutta asiasta: 80-heppaisella takapotkutraktorilla ja halvalla "Näppärä" -lumilingolla (Ala-Talkkari) urakoineena mietin, että 40 hepoa ei ole paljon, mutta tuollaisiin tarpeisiin pitäisi riittää. Varsinkin, jos nostolaitetessa riittää nostokorkeutta. Olen omalla yhdistelmällä aikanaan päästänyt mm. 240-Volvon itsensä korkuisen kinostuneen lumen takaa pois: hiljalleen nirhaamalle päältä ja sivulta ja Volvo saatiin maantielle.
Luukkujen koko peruslingossa on avainjuttu, lisäksi mielellään runsaassa lumessa molemmat auki. Ero on aikas dramaattinen verrattuna siihen, että vain toiselle puolen roiskii.
Petri
-
Niin mun käsityksen mukaan nyt ei ollut kysymys siitä kuinka nopeasti sen tien saa auki. Silloin ei ole vauhdilla niin kovaa väliä. Pääasia on että päästään liikkeelle eli silloin peruuttamalla toimiva linko on pätevä. Sitä en sitten tiedä että saako nuoskalunta menemään suurteholinkoon mutta sen tiedän että ei se kyllä mene muunkaan pienen lingon läpi.
-
Roheenpojan konsti by meikä: Eikö siä volvo beeämmässäkin ole syöttöruuvi pumpu kyles. Tai pakkosyöttö. Ruuvin ku kiertää tappii ja kokeilee sitte enneku alakaa rahaa tuhulaa. Ruuvamine ei yleensä vaadi ku mensseli ja sopivan kokosen kiintoavaimen ja 2 minuuttia aikaa. Ja josei se auta nii sit jumittaa pakkosyötö pohojaa ja joha löytyy moperista löylyä 8)
-
Joku Esko n.2m leveä linko menee noilla tehoilla.Pienin vaihde päälle vaan ja urku auki.Runni ei syö suojalunta,siitä on kokemusta yli20v.Juuri heinätöitten perään hitsasin runniin alle uudet terät.Nyt tuli kuorma-auton auran terää ja on jyhkeää.
Naapurilla on esko jonkun leukun perässä ja kyllä sillä pihan puhdistaa pienelläkin teholla.
Ajaa vaan hiljempaa.
-
Kyllä tuon nykyisenkin lingon saa käännettyä. Mutta sepä ei ole pointti tuossa, niinkuin ei ole tuo vauhtikaan, kunhan ei mene yli 30min. tuon 300m tienpätkän höyläämiseen. Tunnin kohdalla alkaa käyrä olemaan jo aika korkeella, nimim. pitempäänkin "lingonnut" tuota pätkää. Ja mulla on kyllä kummatkin luukut auki, mutta kun tukkoon menee niin menee. Ei lennä niin ei. Edes lumi.
Kävin äsken K-maataloudessa katsomassa Esko LV1232:sta. Sen tehontarve on (vain) 30kW, eli just sen verran mitä Volvosta speksien mukaan irtoaa. No, vanha lousku, tuskin siitä 40 irtoaa enää. Eli mahtaako edes tuota pyöritellä. Ja kyllä se näyttään julman painavalta tolle pikkuselle, joutuu hankkimaan reilusti painoja keulaan että saa edes kaupasta kotiin ajettua. Epäilen vahvasti pystyykö kykenemään...
Mutta jos löytyisi tosiaan joku kevyempi malli mikä oikeasti toimii suojalumessa....
-AP
-
Ai niin, piti kysymäni myös että kumpikas se sitte pitäisi olla suojalle parempi, kierukka vai lapasyöttö jos nyt näitä V-mallisia normilinkoja vertaillaan?
-
Siitä taitaa olla montamielipidettä lapa- vai kierukka, mut omakohtaislla kokemuksilla ehdottomasti lapasyöttönen linko. Eihän nuo pikku eskolinkott paina oikeen mittään... veikkaisimpa että tuolasella eskolinkolla pärjäisit :o
-
Ai niin, piti kysymäni myös että kumpikas se sitte pitäisi olla suojalle parempi, kierukka vai lapasyöttö jos nyt näitä V-mallisia normilinkoja vertaillaan?
Lapasyöttö ehottomasti, kierukka ei niele märkää nuoska lunta kunnolla, vaan se lumi jää siihen heittosiivikon eteen laahaamaan. Välillä pitää ottaa takasin ja rytkäyttää vauhdilla että alkaa nielemään edes vähän matkaa ja taas sama peli.
Linkona Eskon alennusvaihe 312 kierukkasyötöllä ja 110 hv nelikko vetäjänä.
-
Mitenhän sitä lienee ennen pärjäilty ku keskikokoista suurempien tilojen ainoana voimakoneena on ollu tuon kokoluokan voimakone?
Nykyään pukkaa onkelmaa aukasta muutaman sajan metrin pätkän tietä lumesta.
Voi hyvänen aika sentään. ::)
Nii, ennen oli aikaa vähän erillailla ku nykyään.............tai jotain..... ja kustannukset oli eri luokkaa. Paljoks esmes pöö makso 70-luvulla?
-
Mitenhän sitä lienee ennen pärjäilty ku keskikokoista suurempien tilojen ainoana voimakoneena on ollu tuon kokoluokan voimakone?
Nykyään pukkaa onkelmaa aukasta muutaman sajan metrin pätkän tietä lumesta.
Voi hyvänen aika sentään. ::)
Nii, ennen oli aikaa vähän erillailla ku nykyään.............tai jotain..... ja kustannukset oli eri luokkaa. Paljoks esmes pöö makso 70-luvulla?
Ennen tehtiin eteen tulevat työt alta pois, nyt pitää ensin hoitaa managementti, laatujärjestelmät, investointisuunnitelmat ja muut työsuojelykysymykset kuntoon, ennenkuin lapioon tartutaan. Ei sitä aikaa sille työnteolle jääkään...
Mutta asiasta: kyllä tuollakin traktorilla tuollaisen työn saa tehtyä. Jos on sellainen linko, että siitä lumi menee läpi. Eikä se joka kelillä menekään, se on vain hyväksyttävä. Ja jos vaikka linkousajan investoi 15 -> 5 minuuttiin, niin kannattaa himppa laskeskella, kuinka hyvää tuntipalkkaa siitä "ylimääräisestä" kymppiminuuttisesta saa.
-
Mitenhän sitä lienee ennen pärjäilty ku keskikokoista suurempien tilojen ainoana voimakoneena on ollu tuon kokoluokan voimakone?
Nykyään pukkaa onkelmaa aukasta muutaman sajan metrin pätkän tietä lumesta.
Voi hyvänen aika sentään. ::)
Nii, ennen oli aikaa vähän erillailla ku nykyään.............tai jotain..... ja kustannukset oli eri luokkaa. Paljoks esmes pöö makso 70-luvulla?
Ennen tehtiin eteen tulevat työt alta pois, nyt pitää ensin hoitaa managementti, laatujärjestelmät, investointisuunnitelmat ja muut työsuojelykysymykset kuntoon, ennenkuin lapioon tartutaan. Ei sitä aikaa sille työnteolle jääkään...
Mutta asiasta: kyllä tuollakin traktorilla tuollaisen työn saa tehtyä. Jos on sellainen linko, että siitä lumi menee läpi. Eikä se joka kelillä menekään, se on vain hyväksyttävä. Ja jos vaikka linkousajan investoi 15 -> 5 minuuttiin, niin kannattaa himppa laskeskella, kuinka hyvää tuntipalkkaa siitä "ylimääräisestä" kymppiminuuttisesta saa.
No me ollaan kuitenki loppupeleissä Peten kanssa samoilla linjoilla noissa konekustannuksissa. Eli jos sää saat elukkakopin 200000euroon ni miks vitussa sää ostaisit 150000euron puimurin ja 100000euron rattorin? Tai jotain sinne päin.............. ::)
-
Ei se varmaan suuri investointi ole traktoriakaan päivittää tuplasti riskimpään jos pysyy saman aikakauden laitteessa.
-
Noo...ei se 15min tai 30min haittaa, mutta jos yli tunti menee, se on liikaa 300m matkalle. Sillon kun ei mene läpi, pitää ottaa lingollinen hankea ja raahata se perässään pois, ja sitte seuraava pala...jne. Ja siinä menee ihan tolkuttomasti aikaa...ja hermot.
-
Noo...ei se 15min tai 30min haittaa, mutta jos yli tunti menee, se on liikaa 300m matkalle. Sillon kun ei mene läpi, pitää ottaa lingollinen hankea ja raahata se perässään pois, ja sitte seuraava pala...jne. Ja siinä menee ihan tolkuttomasti aikaa...ja hermot.
Jos oikeasti menee tuolla yhdistelmällä tunti, niin ratkaisevasti nopeamman yhdistelmän saadakseen tuon nykyisen kalustosi hintalappuun pitää lisätä ainakin yksi nolla perään. Olisiko mahdollista pahoja päiviä varten saada joku ns. ammattilainen pyhkäisemään siitä läpi?
Ja ei sellaista vehjettä tässä elämässä ole, että puoli metriä nuoskaa siirtyy kerta-ajolla näppärästi sivuun.
Ja sitten oikeasti on kelejä, jolloin ei toimi kuin ns. poikkiruuvilinko. Asialliset sellaiset noin 5 kiloeuroa, ja noin 100 hv vetämään minimissään nelivedolla, eli kokonaiskustannus jotain 20000 ekua? Itse tein muutaman talven urakkaa (noin 4 tunnin kierros) ja totesin, että jos joudun uuden lingon ostamaan tuota varten, niin pakkasen puolelle menee, talous.
Petri
-
Kannattavinta olisi piha-alueen laajennus käsittämään koko tien pätkää, maksaa urakoitsijalle piha-alueen auraamisesta ja ottaa verotuksessa kotitalousvähennys.
-
No, onhan tässä kyselty auraajia, kaikki on paikallisia jyväjemmareita ja tulevat millon sattuu (asun keskellä -ei mitään). Mun pitää päästä töihin aamulla 07 ei klo 10. Kukaan ei ota hoitoon tuota tietä jos sen pitää olla auki aamulla 07. Tai no, tietty jos maksaa 100€ kerta ni varmaan ottaa, mutta sitä ei lasketa.
Eli vaihtoehdoksi jää oma kalusto. Ei siinä tuntia mene nykyiselläkään kalustolla jos on sopivasti pakkaslunta, voi menna parilla-kolmella ees-taas ajolla (parhaimmillaan), 10-15min. Mutta -2 tai -1 niin sitten alkaa tökkimään pahasti. Nollassa ei kannata edes yrittää ja plussalla kuolee nauruun ja sitte alkaa itkemään. En oleta että meniskään kerralla, mut jos 10:llä ees-taas ajolla menis niin olisin iloinen. Ja totta ihmeessä tiedän että on kelejä milloin yksinkertaisesti ei onnistu. On tässä nyt kummiski yli 10v. tuota tietä kiroillen lingottu. Ja varmaan menis toiset 10 samalla kiroilulla ja soittelemalla kaikki traktorin omaavat kaverit apuun aina välillä. Mutta juuri tästä haluaisin eroon.
Vanhan 90hv. traktorin kohtuu tunneilla saa 5k€, ja uuden lingon 2k€. Joten ei me nyt mistään 20k€ hinnoista puhuta. Takaisinmaksuaikaa on ihan turha laskea, ei tässä tuntipalkoille pääse. Mutta töihin ja liikenteeseen ehkä talvella. Aina jää miinukselle, kyse on vaan kuinka paljon miinusta ottaa.
Ja totta on että ehkä tuosta vois jotain paikallista businestakin tehdä aamutyöläisten kanssa...
- AP
-
Tai sitten hommaa etukuormaajan ja loskapaska siirtyy sillä jos linko hyytyy...
-
Tai hommaat nelivetoAUTON.Missä maavara piisaa yhrentalven lumille!
-
Hah, ei onnistu millään nelivedolla kun lunta on paikoin yli metri (ei ole liioittelua). Ja vaihda noi 2 takavetosta autoa nelivetomaastureihin, saan monta traktoria sillä hinnalla...
-
Well itsellä on 23v vanha korotettu letukan lavuri.Hinta takuulla alle käytetyn corollan ja maavara riittävä.Ja se pirulainen toimii kuin se kuuluisa junan vessa!Suomessa ei vielä ole satanut niin paljoalunta ettenkö olisisi päässyt kylille!
-
Mitäs jos rakentaisit kaarihallielementeistä katon tuolle tielle ???
-
Eikö olisi yksinkertaisempaa ajaa se auto valmiiksi illalla sinne isontienvarteen jos yöllinen pyry uhkaa? Aamulla 300m lumikengillä tai suksilla vain virkistää. Päivällä pirauttaa sitten sille linkomiehelle että käyppäs...
-
Eikö olisi yksinkertaisempaa ajaa se auto valmiiksi illalla sinne isontienvarteen jos yöllinen pyry uhkaa? Aamulla 300m lumikengillä tai suksilla vain virkistää. Päivällä pirauttaa sitten sille linkomiehelle että käyppäs...
Tämä kävi myös mielessä... entisessä asuinpaikassa oli muutama päivä vuodessa, ettei kaksipyörävetoisella päässyt mäelle millään. Silloin käveltiin viimeiset 600 metriä. Yleensä noilla keleillä on lämpötilatkin sen verran lähellä nollaa, ettei lohkolämmitintä tarvitse.
Petri
-
Kyllä me jätetään autot tien alkuun monta (kymmentä) kertaa talvessa kun ei ole muuta mahdollisuutta. Joskus on monta päivää täysin ummella. Mutta itse joudun sen avaamaan sitten kuitenkin. Aika huono jos tulis joku hätä, esim. tulipalo niin eipä aja paloauto tontille kun on jatkuvasti tukossa.
Se pitäs sitte koittaa tapauskohtasesti aina etsiä se linkomies avaamaan se tie, jos urakoitsijaa käyttäisi. Se sitten tulis jossain kohtaa kun ehtii, ja sitte kun on tulossa niin toinen auto on just sillon tien tukkona ja toisella ollaan liikenteessä...
-
Toisaalta... jos kahdella autolla lähdetään päivittäin töihin niin... Luulisi että on varaa ostaa joku 10 000-12000€:n etukuormaajalousku linko perässä ???
-
mulla on ratkaisuna tällaisille teile kärkiaura. Toki se vaatii voimaa mutta tällaiset tiet aukee aika kivuttomasti. Linko on mulla ainoastaan pihojen siivoamisia varten.
-
Mahtaako toi kärkiaura pelata kun tie on pellon alapuolella, eli ei kunnolla voi tuupata lunta mihinkään? vauhdilla toki lentää, mut tuskin sellasta vauhtia saa aikaan tällä tiellä vaikka olis isompikin härveli...
-
Ei taida 40hv:lla pelata ;D Eli kärkiauralla vallit kasvaa suuriksi, varsinkin jos vauhti jää vähäiseksi.
Mut se on tosi kans, että ei se loska muulla oikein liiku kuin auralla/perälevyllä/kauhalla.
-
Onkos Steback tai mikä se aloittaja olikaan niin saanu tiensä auki ja kummoisella ratkaisulla?
-
taitaa olla tie tukossa kun ei näy
-
51hv pikkuneliveto on riittänyt tuollaisen muinaisen pienehkön kuntolingon käyttöön. Umpihangessa vauhti tosin on hidasta kun kaikki pollet käytössä ja nuoskalla ei kulje ollenkaan, mutta se ei ole traktorin vaan lingon vika.
-
Umpihankeen kannattaa lingota kahteen kertaa, ensin linko ehkä 10-15 senttiä tien pinnasta ja toinen kerta sitten pohjia myöten. Itsellä sataheppainen nelivetoinen vetokone ja 2,6 metrin linko, kyllä sekin huokaa, kahta pienintä vaihdetta on käytettävä. Nuoskalumi on todella raskasta lingota, normaaliin tapaan vedin linkoon lunta ja pistin päälle, kun ei ollut enää ikkunoita hollilla, siinä sitten alkoi sauhu nousta levykytkimestä, kun pistin lingon päälle. 8)