Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 08.07.12 - klo:13:54
-
Oli aikoinaan ketju hifistellystä paalikärrystä mutta sen on joutunut torppaamaan kalleuden takia.
Mutta mitä sanotte seuraavasta.
Otetaan trippeliakselinen ka vaijerivaihtolaitteilla ja heitetään hytti ja etuakseli sekä moottori mäkeen. Sitten tähän tietenkin aisa kiinni ja sen trippelin ohjaus niin saadaan hyvä alusta kaikenmaailman ajoon mutta sitten päällirakenteeseen. Eli miltä kuulostaa kamilaudat sivuille ja taakse ja viellä hydrauliset tai mekaaniset jatkot jolloin saadaan yläpaalitkin sidottua.
Hommahan toimis niin että pellolle tultaessa vedettäis jatko sisään ja tiputettaisi sivulava alas. Sitten paalit kyytin kahteen kerrokseen ja raktori kiinni jonka jälkeen sivulaita ylös ja se jatko ulos että paalit pysyy kyydissä. Laanille päästyään kippaa kipin ylös ja perälautana toimivan kamilaudan sopivasti alas jolloin paalit rullaa itsekseen lavalta alas.
mikä meni pieleen.
-
Liian iso omapano. :D
-
Järjettömän monimutkainen ja painava.
Ja montako paalia on ehjänä kippauksen jälkeen, kun tulevat kahdesta kerroksesta alas epämääräisessä järjestyksessä?
Miten olisi tuontyyppinen:
http://home2.btconnect.com/WHITESOFBOCOMBRA/images/8%20bale%20trailer.jpg
-
Niin ja tietenkin niin voihan sen alustan tehdä ihan normaalista kippikärrystä jos pelkää painoa eikä tartte vetoa eikä vaihtolavasysteemejä.
-
Liian iso omapano. :D
Siis painoa tarkoitin, jäi vaan nuo panot mieleen tuolta vorssan reisulta.
-
Niin ja tietenkin niin voihan sen alustan tehdä ihan normaalista kippikärrystä jos pelkää painoa eikä tartte vetoa eikä vaihtolavasysteemejä.
Kippi ja erillinen lavakin on ihan turhaa painoa. Jos jostain syystä välttämättä haluaa kipata, tunkki aisaan riittää tuottamaan paaleille tarpeeksi kallistusta.
-
Niin ja tietenkin niin voihan sen alustan tehdä ihan normaalista kippikärrystä jos pelkää painoa eikä tartte vetoa eikä vaihtolavasysteemejä.
Kippi ja erillinen lavakin on ihan turhaa painoa. Jos jostain syystä välttämättä haluaa kipata, tunkki aisaan riittää tuottamaan paaleille tarpeeksi kallistusta.
Riippuu vähän paaleistakin ja siitä kuinka päin ne on jos ei ole sellaisia pallomaisia :) Minulla on kärry joka kippaa noin 50 astetta sivulle ja se kyllä riittää. Aika vähälle käytölle on jäänyt mutta lisäpaino tuosta kipistä on tuskin sataakaan kiloa, teli on nimittäit toiselta laidalta saranoitu lavaan ja toisella laidalla on kaksitoiminen sylinteri.
Järjettömän painon kuskaaminen on järjetöntä painon kuskaamista ::) ::)
-
Ja montako paalia on ehjänä kippauksen jälkeen, kun tulevat kahdesta kerroksesta alas epämääräisessä järjestyksessä?
Kyllä pyöropaali kuorman pystyy kippaamaan siististi varastopaikalla ja joskus jopa jäämään paalit torniksi päällekkäin. Vaikka joka kerta ei onnistu kuten taustalta voi päätellä ja tyylistä arvata.... ::)
http://www.youtube.com/watch?v=iegoZl_IA_o&feature=related
Kulmikkaita paaleja saakin jo mukavan määrän kerrallaan kuljetettua ja kasattua.
http://www.youtube.com/watch?v=xnYXz4jsBX4&feature=related
Joten ei ajatus mahdoton ole. Mutta muoviin säilötyt paalit varmasti kärsivät viimeistään silloin kun vaunun takalaita vedetään paalikasan alta pois. Ellei tyydy kippaamaan yhteen kerrokseen sivulle Renen tapaan.
-
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=kFP6mvhQMW4 tosa wms:lle mallia tohon kärriin voit lisätä de lavalin sykeraapan :o ;D
Noita argusia joku esitteli takavuosina lienekkö mennyt yhtäkään kaupaksi ::)
-
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=kFP6mvhQMW4 tosa wms:lle mallia tohon kärriin voit lisätä de lavalin sykeraapan :o ;D
Noita argusia joku esitteli takavuosina lienekkö mennyt yhtäkään kaupaksi ::)
Tossahan ajas ku toi tota kuormaa lykkää ni on piikeillä jo tyhjentäny nättiin kasaan paalit ;D
-
Mulla on ens talvena suunnitteilla 10,5 metrinen kolme akselinen kärry
Akseliston nappaan puolperästä mutta on vielä auki että käytänkö siitä rungonkin vai teenkö köykäsemmästä tavarasta
Akselisto tulee lähestulkoon keskelle jolloin kärry jää kuorma päällä tasapainoiseksi. Tukijalankin saa jättää pois ja kärry on myös todella ketterä
Aisajousitus toteutetaan kaksitoimisilla sylintereillä jolloin traktorille saa lisättyä koukkupainoa pahemmissa paikoissa ja tällöin etenemiskyky paranee.
Hydrauliset sivulaidat tulevat tempolta mistä okrasta jo kysyin tarjousta pelkistä laitasysteemeistä ja on mahdollista että toimittavat pelkästään vaan laitarakenteen haluttujen mittojen mukaan.
-
P.s. Niitä hydraulisia paalivaunun laitoja, kuten vaunujakin saa myös muualta.
-
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=kFP6mvhQMW4 tosa wms:lle mallia tohon kärriin voit lisätä de lavalin sykeraapan :o ;D
Noita argusia joku esitteli takavuosina lienekkö mennyt yhtäkään kaupaksi ::)
Tossa oli kyllä se idea mikä mullakin oli. Samanlainen kamilaita vaan sivulle että saa paalit pysymään kyydissä. Kippi pitäi vaan olla toteutettu niin että nousis senvertaa pystyyn että paalit tulis ittestään alas.
-
Akselisto tulee lähestulkoon keskelle jolloin kärry jää kuorma päällä tasapainoiseksi. Tukijalankin saa jättää pois ja kärry on myös todella ketterä
Aisajousitus toteutetaan kaksitoimisilla sylintereillä jolloin traktorille saa lisättyä koukkupainoa pahemmissa paikoissa ja tällöin etenemiskyky paranee.
Ymmärsinkö mää nyt ajatuksen oikein.... :o
Aisajousituksella on tarkoitus nostaa etumainen akseli hieman ilmaan ja kärry kulkemaan takimmaisten akselien varassa koukkupainon suurentamiseksi?
Kärry on kieltämättä ketterä, jos akseli(t) ovat lähes keskellä. Mutta kolmiakselisessa, lähes tasapainoissa kärryssä voi olla aika repiminen ennen kuin se suostuu kääntymään pitävällä alustalla kun päällä on kunnolla kuormaa. Saattaa yllättää kuskinkin mutkaisemmalla tiellä... ::) Vai teetkö akseleista ohjautuvia tai ohjaavia?
-
P.s. Niitä hydraulisia paalivaunun laitoja, kuten vaunujakin saa myös muualta.
Tulee kyllä tarjouspyyntö sullekkin kun saan tarkat mitat ;)
-
Akselisto tulee lähestulkoon keskelle jolloin kärry jää kuorma päällä tasapainoiseksi. Tukijalankin saa jättää pois ja kärry on myös todella ketterä
Aisajousitus toteutetaan kaksitoimisilla sylintereillä jolloin traktorille saa lisättyä koukkupainoa pahemmissa paikoissa ja tällöin etenemiskyky paranee.
Ymmärsinkö mää nyt ajatuksen oikein.... :o
Aisajousituksella on tarkoitus nostaa etumainen akseli hieman ilmaan ja kärry kulkemaan takimmaisten akselien varassa koukkupainon suurentamiseksi?
Kärry on kieltämättä ketterä, jos akseli(t) ovat lähes keskellä. Mutta kolmiakselisessa, lähes tasapainoissa kärryssä voi olla aika repiminen ennen kuin se suostuu kääntymään pitävällä alustalla kun päällä on kunnolla kuormaa. Saattaa yllättää kuskinkin mutkaisemmalla tiellä... ::) Vai teetkö akseleista ohjautuvia tai ohjaavia?
Ymmärsit ihan täysin oikein! Ja tässä tarkotus ei ole että sillä ajetaan näin jatkuvasti vaan liikkeelle lähdöissä esim talvella tai muuten huonoissa olosuhteissa
Mulla oli tuollainen kärry viime keväänä lainassa ja kyllä se vaan hyvin perässä tuli ja kääntyskin kyllä hyvin.
Parhaimmillaan 25tn paaleja kyydissä....
Jäiselle tielle tuolla ei ole mitään asiaa vaan ajot on pääasiassa kesällä tai keväällä kun tiet on sulannut
-
http://www.konetori.com/masiina/hae.php?ilmoitus_id=42376&kuva=5&kuva=6&kuva=8&kuva=1
Eikös vemssin pitäny tollanen rakentaa joskus?
-
Hämmennetäänpä vielä tätä keskustelua, toi on mun mielestä muuten paljon fiksumpi kuin noi Krassort kopiot.
http://www.lantbruksmagasinet.se/nyheter/?p=434
-
Hämmennetäänpä vielä tätä keskustelua, toi on mun mielestä muuten paljon fiksumpi kuin noi Krassort kopiot.
http://www.lantbruksmagasinet.se/nyheter/?p=434
Onhan nämä tämäntyyliset kärryt valtava edistysaskel paalinajoon verrattuna siihen lavettiin tai laidattomaan tuhtiin. Ainut miinus on viellä se kuorman purkaminen jonka joutuu tekeen etukuormaimella. Siihen kun viellä saisi kippausmahdollisuuden niin oltaisi aika optimaalisessa kärryssä jos ne paalit halutaan kuormata pellolla etukuormaajalla mikä lienee jäkevää tallauksen estämiseksi.
-
Hämmennetäänpä vielä tätä keskustelua, toi on mun mielestä muuten paljon fiksumpi kuin noi Krassort kopiot.
http://www.lantbruksmagasinet.se/nyheter/?p=434
Onhan nämä tämäntyyliset kärryt valtava edistysaskel paalinajoon verrattuna siihen lavettiin tai laidattomaan tuhtiin. Ainut miinus on viellä se kuorman purkaminen jonka joutuu tekeen etukuormaimella. Siihen kun viellä saisi kippausmahdollisuuden niin oltaisi aika optimaalisessa kärryssä jos ne paalit halutaan kuormata pellolla etukuormaajalla mikä lienee jäkevää tallauksen estämiseksi.
Minkä hiton takia ne pitää saada kipattua?
-
Hämmennetäänpä vielä tätä keskustelua, toi on mun mielestä muuten paljon fiksumpi kuin noi Krassort kopiot.
http://www.lantbruksmagasinet.se/nyheter/?p=434
Onhan nämä tämäntyyliset kärryt valtava edistysaskel paalinajoon verrattuna siihen lavettiin tai laidattomaan tuhtiin. Ainut miinus on viellä se kuorman purkaminen jonka joutuu tekeen etukuormaimella. Siihen kun viellä saisi kippausmahdollisuuden niin oltaisi aika optimaalisessa kärryssä jos ne paalit halutaan kuormata pellolla etukuormaajalla mikä lienee jäkevää tallauksen estämiseksi.
Minkä hiton takia ne pitää saada kipattua?
Siksi koska kippi on pystyssä noin 30 sekunnissa mutta kuormaimella purkamisessa menee äkkiä puolituntia kaikkine oheistoimineen ennen kuin lähetään hakemaan seuraavaa kuormaa. Jos et usko niin kato kelloa paljonko menee aikaa vaikka 28 paalin purkamisessa kärrystä.
-
Kurottajallla ei kauaa mene kuorman purkamisessa. Tuollaiseen vaan kunnon paalipihdit niin kyllä lähtee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Manipulation_de_conteneur.jpg
-
Hämmennetäänpä vielä tätä keskustelua, toi on mun mielestä muuten paljon fiksumpi kuin noi Krassort kopiot.
http://www.lantbruksmagasinet.se/nyheter/?p=434
Onhan nämä tämäntyyliset kärryt valtava edistysaskel paalinajoon verrattuna siihen lavettiin tai laidattomaan tuhtiin. Ainut miinus on viellä se kuorman purkaminen jonka joutuu tekeen etukuormaimella. Siihen kun viellä saisi kippausmahdollisuuden niin oltaisi aika optimaalisessa kärryssä jos ne paalit halutaan kuormata pellolla etukuormaajalla mikä lienee jäkevää tallauksen estämiseksi.
Minkä hiton takia ne pitää saada kipattua?
Siksi koska kippi on pystyssä noin 30 sekunnissa mutta kuormaimella purkamisessa menee äkkiä puolituntia kaikkine oheistoimineen ennen kuin lähetään hakemaan seuraavaa kuormaa. Jos et usko niin kato kelloa paljonko menee aikaa vaikka 28 paalin purkamisessa kärrystä.
Mut paljonko menee aikaa kun paikkaat niitä muoveja paaleista? ;)
Mä ajan kaikki paalit kesällä kotio hiekkakentälle kolmeen varviin kasaan... 3000-4000 rehupaalia ja +1000 olkipaalia
Aika paljon sais kenttää laajentaa et kippikasat mahtuis :D Ja kuinka helvetin rivon näköstä se olis ku paaliröykkiöitä jokapuolel....
-
Kurottajallla ei kauaa mene kuorman purkamisessa. Tuollaiseen vaan kunnon paalipihdit niin kyllä lähtee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Manipulation_de_conteneur.jpg
No joo ei tuollaisella. Voihan tuohon tehdä pihdit joilla nousee vaikka koko kuorma kerralla :)
Taannoin kun paalien käsittelyä oli tuhatmäärin niin oli pari kertaa mielessä koko kärryn mittaisen paalipiikin tekeminen trukin piikkeihin ;D Sitten tein kuitenkin isoon bobcattiin piikin kahdelle paalille niin kävi purku sukkelasti :) Toki pihdit muovien ehjänä pitämiseksi on ihan eri asia :(
-
Kurottajallla ei kauaa mene kuorman purkamisessa. Tuollaiseen vaan kunnon paalipihdit niin kyllä lähtee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Manipulation_de_conteneur.jpg
No joo ei tuollaisella. Voihan tuohon tehdä pihdit joilla nousee vaikka koko kuorma kerralla :)
Taannoin kun paalien käsittelyä oli tuhatmäärin niin oli pari kertaa mielessä koko kärryn mittaisen paalipiikin tekeminen trukin piikkeihin ;D Sitten tein kuitenkin isoon bobcattiin piikin kahdelle paalille niin kävi purku sukkelasti :) Toki pihdit muovien ehjänä pitämiseksi on ihan eri asia :(
kun se pyörivä kaivinkone on kerran todisteltu tarpeelliseksi laitteeksi niin eikös sillä kävis kuorman purku paalipihti puomin nokassa jouhevasti ja pihaa mylläämättä.
-
Kurottajallla ei kauaa mene kuorman purkamisessa. Tuollaiseen vaan kunnon paalipihdit niin kyllä lähtee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Manipulation_de_conteneur.jpg
No joo ei tuollaisella. Voihan tuohon tehdä pihdit joilla nousee vaikka koko kuorma kerralla :)
Taannoin kun paalien käsittelyä oli tuhatmäärin niin oli pari kertaa mielessä koko kärryn mittaisen paalipiikin tekeminen trukin piikkeihin ;D Sitten tein kuitenkin isoon bobcattiin piikin kahdelle paalille niin kävi purku sukkelasti :) Toki pihdit muovien ehjänä pitämiseksi on ihan eri asia :(
kun se pyörivä kaivinkone on kerran todisteltu tarpeelliseksi laitteeksi niin eikös sillä kävis kuorman purku paalipihti puomin nokassa jouhevasti ja pihaa mylläämättä.
Käy! Ja kaikkein parhaiten sillä pystyy varoa muovejakin :)
-
Kurottajallla ei kauaa mene kuorman purkamisessa. Tuollaiseen vaan kunnon paalipihdit niin kyllä lähtee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Manipulation_de_conteneur.jpg
No joo ei tuollaisella. Voihan tuohon tehdä pihdit joilla nousee vaikka koko kuorma kerralla :)
Taannoin kun paalien käsittelyä oli tuhatmäärin niin oli pari kertaa mielessä koko kärryn mittaisen paalipiikin tekeminen trukin piikkeihin ;D Sitten tein kuitenkin isoon bobcattiin piikin kahdelle paalille niin kävi purku sukkelasti :) Toki pihdit muovien ehjänä pitämiseksi on ihan eri asia :(
kun se pyörivä kaivinkone on kerran todisteltu tarpeelliseksi laitteeksi niin eikös sillä kävis kuorman purku paalipihti puomin nokassa jouhevasti ja pihaa mylläämättä.
Käy! Ja kaikkein parhaiten sillä pystyy varoa muovejakin :)
Itse asiassa, harkinnassa on, ja lisähydrauliikat jo tehty... ei puutu kuin sovite S40-euro.....
-
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=3892 (http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=3892)
Tossa naapurikylässä tollasella pisteli jonkun aikaa mut se homma tais jäädä.....
-
Ei näy kuva, tulee virhe.
Kaivurihan oiski kätevä, vielä ku ois pellolle ja navetan nurkalle omat koneet 8) Ois notta tehokasta 8)
-
Ei näy kuva, tulee virhe.
Kaivurihan oiski kätevä, vielä ku ois joka pellolle ja navetan nurkalle omat koneet 8) Ois notta tehokasta 8)
Millä nää siirrät sitä konetta rehunteon tiimellyksessä pellolta toiselle...et millään...
-
No jos ei nappuloita ole jokaiselle pellolle ostaa, niin täytyy ostaa tarpeeksi järeet paalikärryt, että kulkee isompikin kone mukana 8)
Mutta nyt mä sen keksin!! Kaivurin puomi kärryyn, ei tarttis hypätä kaivurin koppiin välissä jos yksin ajaa 8)
-
tukkiauto ja kärri perähän....
-
Alkaa polttaa.Tullu kymmenisen vuotta ajettua paaleja kärryllä,jossa cranabbi keskellä kärryä.Talkoo vähiten peltoa,kun ei tartte ek:n kanssa ajaa ees taas.Kuorman teko ja purku nopeaa verrattuna etukuormaajaan.
-
Jossain siellä jyytuupissahan oli se semmonen kärry missä oli molemmin puolin ne hydrauliikalla toimivat "tunnelit". Sen kun ajaa vaan paalirivin päälle ja sitten nostaa ylös ja varikolla taas alas ja jatkaa samontein matkaa. On ainakin nopein mahdollinen lastaus ja purku.