Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maraani - 02.07.12 - klo:17:35

Otsikko: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: maraani - 02.07.12 - klo:17:35
Muistelkaas joku, millainen homma on lieriöniittokoneen niittolieriön laakerin vaihto.

Sesonki alkoikin remontilla puolivälissä tinkiä... :( No konehan EI ole ihan uusi... :) Nokka Hydro siinä muuten lukee kyljessä
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: Savotoija - 02.07.12 - klo:17:37
Ei niin kovin mukava, muisteleisin ... :-\
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: p.l - 02.07.12 - klo:17:46
Ei niin kovin mukava, muisteleisin ... :-\

Ei todellakaan.
Varsinkin kun edellinen sukupolvi on kirveen ja lekan kanssa "korjannut"
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: rene - 02.07.12 - klo:17:56
Käytännössä noitten koneiden tuollaisesta rempasta useimmiten taitaa huolehtia Kuusankoski Oy :(
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: turkki - 02.07.12 - klo:19:21
Ei niin kovin mukava, muisteleisin ... :-\

Aina kun tuon koneen teräpalkin/lautasten alueelta pitää jotain korjata niin käytännössä koko teräpalkki pitää purkaa atomeiksi.
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: montöör - 02.07.12 - klo:19:46
Aika persetyö. Joskus vaihdoin "ryssään" taisi olla ZTR
lieriön laakerin. Monimutkaisempaa rakennetta taitaa olla
vaikea keksiä. Vaikka eihän se remonttia kummempaa ole.
Vastaavassa tilanteessa hankkisin koneen vuokralle ja
korjaisin luppoaikana. :D
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: Savotoija - 02.07.12 - klo:20:12
Ei niin kovin mukava, muisteleisin ... :-\

Aina kun tuon koneen teräpalkin/lautasten alueelta pitää jotain korjata niin käytännössä koko teräpalkki pitää purkaa atomeiksi.

Juu ja vähintään kerran kesässä.  :o
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: Petri - 02.07.12 - klo:21:27
Jos on sellainen hihnavetoinen lieriökone, niin ei paha projekti: ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa laakerinvaihto meni pariin tuntiin kaikkine fundeerauksineen. Ainoa vaan, että kuulalaakerin ulosvetoon sieltä putken sisältä tarvitsee tehdä ulosvetäjä mallia "omavalmiste". Sen tekemiseen meni vielä ylimääräinen tunti. Saatan jostain vielä löytää tuon ja laittaa kuvan, jos tarvitset. Oma koneeni on Estre, jonka rakennetta on kyllä vaikea enää yksinkertaisemmaksi laittaa.

Petri

Ja ei noita "huoltoja" kovin paljoa tarvii. Kiveenajo 20 km/h teetti tietysti enemmän työtä ja aiheutti sitten sen laakerinvaihdonkin ennenkuin pystyakseli saatiin suoraksi, mutta muuten rutiini on vain sen laukaisulaitteen (esteeseen törmääminen) hitsaaminen "pitävämmäksi" noin 50 ha välein (tahtoo pyöristyä liikaakin).
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: maraani - 02.07.12 - klo:23:35
OK, kiitos. Omaa tyhmyyttäni oli tietysti tämmöisiä täällä kysellä - normaalisti täällä kysellään sata kertaa kallimpien niittokoneiden korjauksesta. Ja siitäkin lähinnä, että miten nopeasti vakuutus on korvannu tai saiko samanapäivänä vakuutusyhtiön koneen ajoon.

Olihan siellä järkeväkin vastaus :)

Oranssin sormipalkkikoneen otin ajoon, kun muistin, että oli ehjänä varastoitu silloin kun tuo lieriökone tuli nelisen vuotta sitten. Mutta oli teräruoto jo valmiiksi poikki eikä oikein meinaa korjaus kestää. Ruohoa on niin hemmetisti eli on paksua.

On niin pienet hommat, että suunnittelin itse niittäväni/pöyhiväni/jopa karhottavani ettei tarvitse urakoitsijan ajella. On paalattavaksikin niin pieni, että mahtaako kiinnostaa sekään. Maakunnassa on kymmenien ellei satojen hehtaarien urakoita tahtäväksi.  :-[
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: H Hehtolitra - 03.07.12 - klo:09:09
Helppohan siinä se laakerien vaihto, ellei akseli ole kulunut väljäksi.
Jos niin on käynyt, hitsauspuikolla lisää ainetta ja sorvaus sopivaan kokoon.
Noinhan niitä korjaillaan.
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: p.l - 03.07.12 - klo:09:48
Nokka vehkeistä ei ole kokemusta, mutta Fahferdlösen värkki ei purkaantunut kovinkaan helposti.  Päivä taisi vierähtää lieriötä kohti kun yritti siististi ja ehjänä purkaa.
Lieriöt kiinni rungossa niin että soi ja sitten sukset vai mitkä nyt lienevätkään vielä tiukemmassa. Itse laakerit kyllä irtosivat helpohkosti.

Tuossa Fahrendlösessä on sellaine tyyppivika, että sade- tai pesuvesi jää makaamaan yelmmän laakerin päälle ja valuu hiljalleen laakeriin sisälle.

Helpointa/nopeinta olisi pistää kaikki pultit, jotka vaan voi, kaasulla poikki ja uutta tilalle.
Kasaaminen onkin sitten nopeampi juttu.
Otsikko: Vs: Lieriöniittokoneen laakerointi
Kirjoitti: maraani - 25.07.12 - klo:23:07
Masinistipalstalta saamillani ohjeilla ja vähän muilla täydennettynä homma tuli tehtyä tänään loppuun. Kun ei aiemmin ehtiny, mut tänään oli pakko!  Tuntui se kikotin toimivan, kun parituntia pyöritin tienpenkkoja vasten.

Mulla on noi laakerihommat vielä sen verran oudompia, että vanhat saan yleensä kyllä pois, mutta uusien asentamisessa joutuu joskus miettimään.