Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kamikatze - 01.07.12 - klo:10:40

Otsikko: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Kamikatze - 01.07.12 - klo:10:40
Aihetta lienee käsitelty jolloinkin mutta kuitenkin... :-\
Mikä oikein on vikana kun neliveto- traktorin  eturengas ,siis vain toinen rengas kuluu joka toisesta hokista . Yleensähän kulumista tapahtuu molemmissa renkaissa ja joka toisesta hokista mutta nyt vain toisesta . Ilmanpaineet ovat olleet samat molemmissa renkaissa ,nostin keväällä hieman painetta ja nyt näyttäisi siltä että kuluminen on vain lisääntynyt .,
 Toisessa traktorissa renkaat kuluvat tasaisesti vaikka paineet ovat renkaan ylärajalla ja Continental 85 sarja , toisessa joka kuluu Continental 70 sarjan renkaat ja molemmissa etukuormain
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: JoHaRa - 01.07.12 - klo:10:43
Jos sä ajat koneellasi betonipihalla ympyrää aina samaan suuntaan, niin enemmän rasittuva puoli kuluu enemmän  ;D

Etukuormainkäytössä yleensä ajetaan "puolikaarta" ees`taas  ???
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Kamikatze - 01.07.12 - klo:10:50
Jos sä ajat koneellasi betonipihalla ympyrää aina samaan suuntaan, niin enemmän rasittuva puoli kuluu enemmän  ;D

Jaaa..ei ole pyöreää betonipihaa mutta pellot ovat  melko pyöreitä ja viljelystiet kaartuvat samaan suuntaan  :P ;D   
 Kuluminen tapahtuu oikeassa eturenkaassa ja viljelytöissä kurvailen yleensä oikealta reunalta vasemmalle päin , mutta rehunteko hommissa vasemmalta oikealle.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: JoHaRa - 01.07.12 - klo:10:51
Jos tasauspyörästö jumittaa ja pyörittää toista rengasta täydella teholla ja toinen pyörii vapaasti  ;D
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: icefarmer - 01.07.12 - klo:10:54
Aihetta lienee käsitelty jolloinkin mutta kuitenkin... :-\
Mikä oikein on vikana kun neliveto- traktorin  eturengas ,siis vain toinen rengas kuluu joka toisesta hokista . Yleensähän kulumista tapahtuu molemmissa renkaissa ja joka toisesta hokista mutta nyt vain toisesta . Ilmanpaineet ovat olleet samat molemmissa renkaissa ,nostin keväällä hieman painetta ja nyt näyttäisi siltä että kuluminen on vain lisääntynyt .,
 Toisessa traktorissa renkaat kuluvat tasaisesti vaikka paineet ovat renkaan ylärajalla ja Continental 85 sarja , toisessa joka kuluu Continental 70 sarjan renkaat ja molemmissa etukuormain
jAA, A koita vaihtaa toiselle puolelle ja onhan niitä jotain taikoja että pitäis laittaa hetkeks pyöriin väärin päin.  aurauksen voi tietty tarkistaa :-\
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: rene - 01.07.12 - klo:11:00
Jos tasauspyörästö jumittaa ja pyörittää toista rengasta täydella teholla ja toinen pyörii vapaasti  ;D
Kyllä tuonkin  varmaan olisi huomannut :-\   Voisikohan pyörä olla hiukan eri asennossa kun toinen, ei tuntuisi mahdolliselta jos olkatapissa ei ole kauheaa klappia tai pyöränlaakereissa välystä ???  Aurauskulma ei luulisi vaikuttavan vain toiseen pyörään :-\
  Sellainenkaan epätodennäköinen tilanne ei ole mahdoton että rengas on valmistusvikainen...
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: sorkkis - 01.07.12 - klo:11:11
Jos tasauspyörästö jumittaa ja pyörittää toista rengasta täydella teholla ja toinen pyörii vapaasti  ;D
Kyllä tuonkin  varmaan olisi huomannut :-\   Voisikohan pyörä olla hiukan eri asennossa kun toinen, ei tuntuisi mahdolliselta jos olkatapissa ei ole kauheaa klappia tai pyöränlaakereissa välystä ???  Aurauskulma ei luulisi vaikuttavan vain toiseen pyörään :-\
  Sellainenkaan epätodennäköinen tilanne ei ole mahdoton että rengas on valmistusvikainen...
Melkein sanoisin toinen pyörä eriasennossa kuin toinen . Peräkärryissäni sama olimö . Yks renkas kuluu muita noppeemmin .
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Tomppa - 01.07.12 - klo:11:22
Onko traktorin etuperässä erilaiset etutasauspyörästön lukot?
Omalla tuntumalla kitkalukollinen etuperä syö eturenkaita enemmän kuin hydraulisesti kytkettävä, pakoilla toteutettu lukko tai hammaslukko. Kitkalukko alkaa toimimaan kun pyörillä on nopeuseroa, kuten käännöksissä. Toisaalta, pahassa paikassa (toinen pyörä asfaltilla, toinen jäällä) lukon vaikutus jää minimaalliseksi.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Ana - 01.07.12 - klo:12:14
Eipä tuolle taira mitään järkevää seliitystä olla, jotku renkaat vain kuluu niin.. etukuormaimettomas konees jolla paljon tie ajoa 85 sarjan kontit kuluu jokatoinen pykältämällä jota saa vähän tasattua kääntelemällä niitä välillä toisinpäin, toises konees kuormain ja paljon markkipyörittelyä ja peltoajoa 65 sarjan kontit kuluu tasan, kolmannes konees kuormain ja kokoajan tieajoa 65 sarjan firestonet näyttää kuluvan tasaasesti.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: nilihaara - 01.07.12 - klo:12:14
  Vähemmän liikennöidyt pienemmät asfalttiet on tehty vähän reilummalle kallistukselle ja tieajossa traktoria pitää huomaamatta ohjata keskitielle päin näin oikea rengas saa koko ajan enemmän kuormaa ja kuluu epätasaisesti ja nopeammin. Lisäksi nuo tiet ovat vähän karkeampia pinnaltaan. Tähän tulokseen tulimme kaverin kanssa kun pohdimme asiaa joku vuosi sitten.   Miltä kuulostaa?
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 01.07.12 - klo:12:22
Niilihaaran kanssa samaa mieltä ja vaivaan auttaa renkaiden kääntö puolelta toiselle käyttöiän puolivälissä, samalla pyörimissuunta muuttuu..
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: maraani - 01.07.12 - klo:12:30
Niilihaaran kanssa samaa mieltä ja vaivaan auttaa renkaiden kääntö puolelta toiselle käyttöiän puolivälissä, samalla pyörimissuunta muuttuu..
Edellisten kanssa samaa mieltä.

Mää huomasin merkittävän toispuoleisen joka_toisen_hokin kulumisen alkukesästä, kun kossit on nyt vähän enempi ajelleet asvaltilla (kouluun, kylille, panemaan, töihin ym.). Toisella mukamas pompotti täydessä vauhdissa ja otti keulalta painot pois. Vaikutti mielestäni kulumista kiihdyttävästi, kun joku asento varmaan muuttui? Kuormaajaa ei oo.

Vaihdettiin juur äskettäin pyörät toisinpäin eli puolelta toiselle, saas nähdä mihin vaikuttaa. Kyseessä oleva härveli on JD 2650 ja takana alkuperäiset GoodYearit. Edestä GYt lahos 18 vuoden kohdalla ja nykyiset on Voltyret, olleet nekin jo kohta kuus vuotta (ohhoh, kun aika menee nopeesti!).
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Pasi - 01.07.12 - klo:13:21
Melkein sanoisin toinen pyörä eriasennossa kuin toinen . Peräkärryissäni sama olimö . Yks renkas kuluu muita noppeemmin .

Oma veikkaus, että tuo on syynä. Se on sitten toinen juttu, voiko väärä aurauskulma kuluttaa vain toiselta puolelta vai onko traktorin vanne saanut kolhun eikä ole enää tasaisesti pyöreä. Rengas on kai rungoltaa hyvä eikä ole esim. paistokorjauttu tms. syystä todennäköisesti epätasapainen?
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: SamiT - 01.07.12 - klo:14:21
Kaksi paria ajoin etukuormaajakoneessa loppuun viidessä vuodessa noita Contin AC70 renkaita, ja kuluivat samaten toinen aina nopeammin ja joka toisesta hokista, vaihtelin puolta ja pyörimissuuntaa niin sai hiukan tasattua kulumista siten. Barumin takarenkaat kuluivat siinä ajassa 10mm enintään ja erittäin siistin tasaisesti. Nyt Taurukset alla ja saa nähdä miten nämä kuluvat.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: koivumaki - 01.07.12 - klo:18:00
NHssa kului ojan puoleinen eturengas suhteettoman nopeasti toispuoleiseksi.Vasta sitten kun sain aikaiseksi tarkistaa aurauskulmat niin vähän tasoittui.Muistaakseni Reaslisti valitteli tuohon aikaan Casen vengustelua ja tuo TSA oli kans rauhaton ajettava ennen aurauskulmien muutosta.En vaan oikein meinennut uskoa uudessa koneessa kulmien olevan pielessä.

Joka toisen hokin kuluminen on kyllä oudon tuntuinen asia.Tää toispuoleisuus vaivaa kyllä edelleen,johtunee pääasiassa sorateiden muodosta(myös asfaltinkin).Oikea puoli on noin puolella alalla 'vallin' päällä melkein koko ajan.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Ala-Pertti - 01.07.12 - klo:18:33
Laita vaan ne etuset "väärinpäin"  yleensä auttaa tuohon vaivaan. Itselläni meni viimme kesänä Tauruksista ulkopuolen hakku liki kankaille ja sisäpuoli noin puolikorkeuteen ja puoli kierrosta eteenpäin SAMASSA renkaassa sisäpuoli kankaille ja ulkopuoli puolessa.
Rengasmiehet raapivat päätään..."Mitä vttua sä oot näillä tehnyt" ;D
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: maraani - 17.07.12 - klo:22:54
Niilihaaran kanssa samaa mieltä ja vaivaan auttaa renkaiden kääntö puolelta toiselle käyttöiän puolivälissä, samalla pyörimissuunta muuttuu..
Edellisten kanssa samaa mieltä.

Mää huomasin merkittävän toispuoleisen joka_toisen_hokin kulumisen alkukesästä, kun kossit on nyt vähän enempi ajelleet asvaltilla (kouluun, kylille, panemaan, töihin ym.). Toisella mukamas pompotti täydessä vauhdissa ja otti keulalta painot pois. Vaikutti mielestäni kulumista kiihdyttävästi, kun joku asento varmaan muuttui? Kuormaajaa ei oo.

Vaihdettiin juur äskettäin pyörät toisinpäin eli puolelta toiselle, saas nähdä mihin vaikuttaa. Kyseessä oleva härveli on JD 2650 ja takana alkuperäiset GoodYearit. Edestä GYt lahos 18 vuoden kohdalla ja nykyiset on Voltyret, olleet nekin jo kohta kuus vuotta (ohhoh, kun aika menee nopeesti!).
Tänäpänä pohdin, miksei starttaa JD...lopullisena syynä tais olla startin päästä heräteliittimen kiinnityksen löystyminen.

Mutta tulipahan siinä sitten pohdittua yhtä ja toista, mm. aluevaihteen turvakytkimen funktiota startin suhteen. Ja sitten välähti. Kannattais varmaan itsekin joskus härvelillä ajella vaikken siitä tykkääkään. Neliveto kevätasvaltilla tai millä vaan varmaan kuluttais renkaita? Ei kait kukaan nelivetopäällä tahallaan ajele mut yleensä niiden kytkentä lienee sillai, et sähköpois -> neliveto päällä. Eli jos on johtopoikki/sulakepalanut niin merkkivalo ei kait pala vaikkei pakka irrottaiskaan?

Kyl sen ajaessa PITÄIS huomata et neliveto pitävällä alustalla panttaa, mut ei välttämättä... ?
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: CARINA2 - 17.07.12 - klo:23:11
Hyvin yleinen syy aurauskuluman muuttumiseen on se, että olokalaakerit alakaa tulla ehtoopuolele. Ratas kallistuu, vaikkakaan ei välttämättä huomattavan palioa. Silti raijjetanko jää "lyhyeksi" ja auraus muuttuu. Sitte ku ajetaan vielä kaltevala tielä, tai kuormaajala tehhään lastausta aina samale puolen kaartaen, ni toispuoleinen kuluminen on varmaa.
Ja liian kapiat vanteet on lähes järkiään rattoreisa. Se aiheuttaa hokkien erikoisia, joskus hyvinki eriskummallisia kulumisia >:(
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Fuller - 17.07.12 - klo:23:21
Eturenkaiden kaikkien kulumisien äiti on Fiat. Stanan hammaslukko joka jumittaa ajoa tarpeettomasti.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: pellervoinen - 18.07.12 - klo:02:32
Veikkaan että liika auraus kuluttaa oikeaa pyörää ja haritus taas vasenta.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: turkki - 18.07.12 - klo:03:11
  Vähemmän liikennöidyt pienemmät asfalttiet on tehty vähän reilummalle kallistukselle ja tieajossa traktoria pitää huomaamatta ohjata keskitielle päin näin oikea rengas saa koko ajan enemmän kuormaa ja kuluu epätasaisesti ja nopeammin. Lisäksi nuo tiet ovat vähän karkeampia pinnaltaan. Tähän tulokseen tulimme kaverin kanssa kun pohdimme asiaa joku vuosi sitten.   Miltä kuulostaa?

Tuohon voisi lisätä vielä sen oletuksen että tien pinta on lähempänä keskiviivaa sileämpi ja puhtaampi. Oikeassa reunassa on enemmän irtokiviä ja hiekkaa.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Tomppa - 18.07.12 - klo:20:04
Eturenkaiden kaikkien kulumisien äiti on Fiat. Stanan hammaslukko joka jumittaa ajoa tarpeettomasti.

Minä vaihtaisin heti fiatissa nykyään olevan kitkalukon heti hammaslukkoon, niin loppuisi etukuormaajakoneen renkaiden kuluminen. Mikäli yhtään tiedän rakennetta, niin hammaslukko antaa renkaan pyöriä nopeampaa eli käännöksissä ulkokehän rengas pyörii nopeammin vapaalla. Näissi uudemmissa 110-90 kitkalukko taas menee päälle kun pyörissä on nopeuseroa. Käännöksissä ulkokehän rengas jarruttaa ja sisärengas pyörii liian nopeammin.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: Cutana - 18.07.12 - klo:22:33
Eturenkaiden kaikkien kulumisien äiti on Fiat. Stanan hammaslukko joka jumittaa ajoa tarpeettomasti.

Minä vaihtaisin heti fiatissa nykyään olevan kitkalukon heti hammaslukkoon, niin loppuisi etukuormaajakoneen renkaiden kuluminen. Mikäli yhtään tiedän rakennetta, niin hammaslukko antaa renkaan pyöriä nopeampaa eli käännöksissä ulkokehän rengas pyörii nopeammin vapaalla. Näissi uudemmissa 110-90 kitkalukko taas menee päälle kun pyörissä on nopeuseroa. Käännöksissä ulkokehän rengas jarruttaa ja sisärengas pyörii liian nopeammin.

Höpöhöpö.
Tietysti jos se on liian tiukalla.
Kitkalukko on kitkalukko ja ilman momenttia se ei pidä.
Otsikko: Vs: Renkaiden kuluminen
Kirjoitti: CARINA2 - 19.07.12 - klo:00:29
L-sarijasa etuakselin lukko kytketään taka-akselin lukon kans yhtäaikaa. Mutta sehä onki jo nyykkäri :-\