Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 26.05.12 - klo:19:56

Otsikko: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SAS - 26.05.12 - klo:19:56
Useita tapauksia ,nyt myös suurissa nyykkäreissä,etunavat poikivat järestään.Myös vetoakselin laipat pehmytvalua,ei kestä paripyörä käyttöä.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SKN - 26.05.12 - klo:20:16
Useita tapauksia ,nyt myös suurissa nyykkäreissä,etunavat poikivat järestään.Myös vetoakselin laipat pehmytvalua,ei kestä paripyörä käyttöä.
Timpalla kestäs mut ei moommalaisilla ku pitää virittää kolmet kuussataset rinnatusten.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Greenpwr - 26.05.12 - klo:20:19


 Jontikan ohjekirja salliin apupyörien käytön pellolla, mutta maantielle lähdettäessä ne pitää irrottaa...
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SKN - 26.05.12 - klo:20:21


 Jontikan ohjekirja salliin apupyörien käytön pellolla, mutta maantielle lähdettäessä ne pitää irrottaa...

Meiän nuoremmalla on apupyörät ja ajaa niillä kyllä maantielläkin.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Timppa - 26.05.12 - klo:20:44
Useita tapauksia ,nyt myös suurissa nyykkäreissä,etunavat poikivat järestään.Myös vetoakselin laipat pehmytvalua,ei kestä paripyörä käyttöä.
Timpalla kestäs mut ei moommalaisilla ku pitää virittää kolmet kuussataset rinnatusten.

Mää luulen että nyykkäri kestäis minulla aivan hyvin.  Mää esim. vaihdan etuakseliöljyt määräajoin traktoreihin.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Topias Funke - 26.05.12 - klo:22:35
Pyh, avaa parkertoo vuojessa öljyroppu ja samalla karkaa paineet pois, ei ainakaan se perinteinen stefa pullaha rikki.. Tarvii todistus aineestoo taas noihin juttuihin. :o
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Hervast - 26.05.12 - klo:22:42
Ja hypoidiöljyt vaahtoavat ja keräävät painetta niin kannattais siirtyä laadukkaampiin öljyihin. Omakohtaisia kokemuksia Teboilin vaihdosta Shellin litkuun ja loppu paineenmuodostus navoissa.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SKN - 26.05.12 - klo:22:43
Kai sinne napaan kuuluu laittaa sitä litkua jota ohjekirja käskee? Vai?
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: kylmis - 26.05.12 - klo:22:50
Käskeekö joku ohjekirja laittaa Teboilin öljyä koneeseen :D

Toisaalta ei olis varaa naureskella, kun käytetään valmeteissa vain valmetin öljyjä, mutta kai niiden pitäisi tietää millä heidän vehkeensä toimivat ???
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SKN - 26.05.12 - klo:22:52
Käskeekö joku ohjekirja laittaa Teboilin öljyä koneeseen :D

Toisaalta ei olis varaa naureskella, kun käytetään valmeteissa vain valmetin öljyjä, mutta kai niiden pitäisi tietää millä heidän vehkeensä toimivat ???
TB eli Toveri Bensa, niiin punaista kun olla ja voi..... ;D
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: ijasja2 - 26.05.12 - klo:22:58
Ja hypoidiöljyt vaahtoavat ja keräävät painetta niin kannattais siirtyä laadukkaampiin öljyihin. Omakohtaisia kokemuksia Teboilin vaihdosta Shellin litkuun ja loppu paineenmuodostus navoissa.

Vaihdoin kaikkiin traktoreihin ennen kylvöjä etuakselin ja napojen öljyt, ja nimenomaan Teboilin öljyt kun Shellin öljy loppui ja tuota oli tarvikekaupan hyllyssä. LS öljyä etuakselille ja tuntui että tuli niin perhanan jukuri, kuin olisi väärät öljyt? Onko öljymerkeillä näin suuri ero, vaikka pitäisi olla just samanlaista 80-90LS öljyä? Vanhoilla öljyillä ominaisuudet oli täysin tallessa, tuntui kuin uudesta öljystä olisi lisäaineistus karannut kuten öljyjen ikääntyessä. 300-500 tuntia on tullut pidettyä napojen  ja etuakselin öljynvaihtovälinä, menee vähän öljyä ja työtä-> halvinta remonttia...
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Hervast - 27.05.12 - klo:01:17
Saatan toistaa itseäni, mut kerrompa tuon etuakselin öljyjutun taas kerran.

-95 6300 valsussa, jota käytin aikoinaan varsin uutterasti etukuormaintöissä, oli navoissa muutaman vaihtovälin verran teboilin hypoidiöljyt. Kitkalukko kun oli, niin ei vaadi LS öljyä, vaan edullisempi laatu sopii. Käytin vaihtovälinä 500 tuntia kuten ohjekirja sanoo. Tuolla vaihtovälillä oli kirkas öljy muuttunut navoissa harmaaksi litkuksi joka kehitti napaan sellaisen paineen, että öljynvaihdossa tulppa sai lisäkyytiä... Akselikotelossa ei öljy muuttanut väriään, mutta kitkalukko alkoi ääntelemään öljynvaihtovälin lähestyessä. Painetta syntyi myös akselikotelossa jossa ei ollut huohotintulppaa. (etsittiin kyllä)
No kaverin suosituksesta vaihdoin öljyn valtran käyttämään shellin öljyyn ja kas kummaa seuraavassa öljynvaihdossa tuli navoista ja akselista kirkasta öljyä, kuin olisi edellispäivänä vaihdettu. Tarvinneeko edes sanoa että kitkalukkokin toimi moitteettomasti.
Nykyisellä koneella jossa on etuakselilla kytkettävä lukko, olen pitänyt öljynvaihtovälinä valtran ls öljyillä 800 tuntia ja hyvin ne säilyttävät ominaisuutensa vaihtovälin loppuun asti.

Sehän se välillä tympäisee kun Tebolin litkuja tuntuis saavan tyyliin joka maitokaupasta, mutta olen niihin pari kertaa eri yhteyksissä saanut pettyä senverran että niitä nykyisin tietoisesti välttelen. Tai no löpö on farmisäilössä Teboilin ainetta, nyt kun sen kirjoitin, niin satandyne varmaan leikkaa kiinni  >:(
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Make - 27.05.12 - klo:07:00
LS öljyä tarvitsevat nimenomaan kitkalukolliset etuakselit. Kytkettävä hammaslukko pelaa normaalilla vetopyörästö-öljyllä.
80-luvulla ei ollut LS öljyjä ja silloin ajettiin kitkalukollisillakin tavallisilla öljyillä.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Hervast - 27.05.12 - klo:10:03
Nuo öljytyypit saattoivat mennä sekasin, mut öljyn laatuun kannattaa tosiaan panostaa. Hammaslukkojen nimeen vannovat lienevät saaneet huonot käsityksensä levylukollisista koneista, joissa on käytetty väärää/huonoa öljyä.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: apilas - 27.05.12 - klo:12:55


 Jontikan ohjekirja salliin apupyörien käytön pellolla, mutta maantielle lähdettäessä ne pitää irrottaa...

Meiän nuoremmalla on apupyörät ja ajaa niillä kyllä maantielläkin.

joo ja skännä kävi apukoulua ;D
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SKN - 27.05.12 - klo:12:59


 Jontikan ohjekirja salliin apupyörien käytön pellolla, mutta maantielle lähdettäessä ne pitää irrottaa...

Meiän nuoremmalla on apupyörät ja ajaa niillä kyllä maantielläkin.

joo ja skännä kävi apukoulua ;D
Jep. Siellä me ekat kielisuudelmat sun kanssa vaihdettiin. Jääkaukalon vieressä olevassa varustevarastossa. :-*
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: Cornfarmer - 27.05.12 - klo:20:38
Ja hypoidiöljyt vaahtoavat ja keräävät painetta niin kannattais siirtyä laadukkaampiin öljyihin. Omakohtaisia kokemuksia Teboilin vaihdosta Shellin litkuun ja loppu paineenmuodostus navoissa.

Vaihdoin kaikkiin traktoreihin ennen kylvöjä etuakselin ja napojen öljyt, ja nimenomaan Teboilin öljyt kun Shellin öljy loppui ja tuota oli tarvikekaupan hyllyssä. LS öljyä etuakselille ja tuntui että tuli niin perhanan jukuri, kuin olisi väärät öljyt? Onko öljymerkeillä näin suuri ero, vaikka pitäisi olla just samanlaista 80-90LS öljyä? Vanhoilla öljyillä ominaisuudet oli täysin tallessa, tuntui kuin uudesta öljystä olisi lisäaineistus karannut kuten öljyjen ikääntyessä. 300-500 tuntia on tullut pidettyä napojen  ja etuakselin öljynvaihtovälinä, menee vähän öljyä ja työtä-> halvinta remonttia...

Me ollahan aina käytetty ihan normaalia esson oli ennen nyt shellin 80w-90 vaihteistoöljyä etuaksilassa ja takana reisissä. Hyvin on pelannu ja vaihtoväli on sen n.500h ku ollaan vaihdettu, vaikka 1000h sais ajaa.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SAS - 28.05.12 - klo:18:49
Nyykkärin etunavat rikot eivät johdu öljystä vaan rakenne vika.
Osa navoista on huolimattomasti koottu .
Pikkunyykkärin etunapa on liian pienistä palikoista koottui ei tule koskaan kestämään.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: kujala - 28.05.12 - klo:22:22
Joo joo.
Nyt on kahdessa koneessa yhteensä rapiat 10000 tuntia.
Koska ne oikein laukeavat? Tietäisi pistää peltorit päähän...
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: SKN - 28.05.12 - klo:22:33
Meiän äiti tekee teiän äitien nyykkärin navat................. ;D
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 28.05.12 - klo:23:15
Nyykkärin etunavat rikot eivät johdu öljystä vaan rakenne vika.
Osa navoista on huolimattomasti koottu .

Lisäksi etukardaanit putoaa, kun jossain vaiheessa linjalta loppuneet riittävän pitkät pultit, laitettu lyhyempiä joissa ei riitä jenkaa lukkopultin kierteeseen asti.
Otsikko: Vs: Nyykkärin navat laukeavat !
Kirjoitti: roadman - 30.05.12 - klo:13:14
Nyykkärin etunavat rikot eivät johdu öljystä vaan rakenne vika.
Osa navoista on huolimattomasti koottu .

Lisäksi etukardaanit putoaa, kun jossain vaiheessa linjalta loppuneet riittävän pitkät pultit, laitettu lyhyempiä joissa ei riitä jenkaa lukkopultin kierteeseen asti.

Millohan ne pultit lyheni. vm 08 nh pihassa, sillä ajetaan keskimäärin 13000 km vuodessa maantiellä. va vielä ainakin kardaani näkyy olevan paikallaan, vaikka koneen nopeuttakin on nostettu. o
Olis kans hyvä tietää, niin arvaa laittaa peltorit päähän ja turvavyön kiinni  ;D