Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: keissi - 22.05.12 - klo:21:04

Otsikko: mf ja dyna 4
Kirjoitti: keissi - 22.05.12 - klo:21:04
suunnanvaihtaja toimii hyvin kun vaihtaa eteen taakse mutta jos pysähtyy niin että nostaa suunnanvaihtajan vivun ylös ja jatkaa matkaa samaan suuntaan niin nykäsee tosi kovin trukkipiikeistä tavarat tippuu.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: cvt - 22.05.12 - klo:21:08
Suunnanvaihdon kalibrointi kannattaa tehdä ja tarkastaa peräöljy. Vähillä (lue minimi) suunnanvaihto nykäisee enemmän, sellaisen havainnon tehnyt omassa.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bertsi - 22.05.12 - klo:21:47
hmmm kuullostaapi perus masseri ongelmalta... onko minkä ikäinen  ja koska viimeeksi toiminut oikein ? ettei vaan olis blakout boxin puolella ja parametrit kateissa.. tai sitten kierroslukuanturi  vaihdelaatikossa sekoilee..
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: hvinnamo - 23.05.12 - klo:00:51
 Fendt vaihtaa suuntaa todella pehmeästi...ei näkyse, eikun nykäse.  :P

Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 23.05.12 - klo:07:34
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JoHaRa - 23.05.12 - klo:07:36
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

Timppa on toteuttanut suunnanvaihdon pidentämällä sängyn jalkoja. Kun takapuoli osuu kattoon, vaihtaa T suuntaa  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 23.05.12 - klo:07:41
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

Timppa on toteuttanut suunnanvaihdon pidentämällä sängyn jalkoja. Kun takapuoli osuu kattoon, vaihtaa T suuntaa  ;D

Nii´i.  ;)

Mun M-F 6480 vaihtaa suuntaa aina pehmiästi koska siinä tietokone tunnustelee suunnanvaihdon.

Älkää ostako noita halpissarjalaisia.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: hvinnamo - 23.05.12 - klo:08:30
Fendt vaihtaa suuntaa todella pehmeästi...ei näkyse, eikun nykäse.  :P

Kaikenlaista sitä on yöllä tullut kirjoiteltuakin... :-[
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: sirkussonni - 23.05.12 - klo:09:27
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

Timppa on toteuttanut suunnanvaihdon pidentämällä sängyn jalkoja. Kun takapuoli osuu kattoon, vaihtaa T suuntaa  ;D

Nii´i.  ;)

Mun M-F 6480 vaihtaa suuntaa aina pehmiästi koska siinä tietokone tunnustelee suunnanvaihdon.

Älkää ostako noita halpissarjalaisia.

Ja poikkeus vahvistaa säännön: Täällä on 6455 kaikilla mahdollisilla tietokoneohjauksilla, vuoden vanha kone, ja siinäpä on ihmetelly keskolta jos toinenkin ukko, että miten saadaan tämä yksilö nykäisemättömäksi. Tähän mennessä on koneeseen vaihdettu mm. paineakku, solenoidit, tietokoneboksitx2, kytkinpolkimelle ensin anturit, sitten koko poljin vaihdettiin optisesti lukevaksi,ohjelmistot useampaan kertaan ja joukko pikkuhiluja.... vielä ei ole keksitty, millä saadaan kone sellaiseksi, ettei kytkinpoljinta härnätessä anna helvetillistä jännitepiikkiä ja sitä myöden kytkimen pamautusta. Viimeksi oli jonkinlainen tallenninlaite koneessa kiinni ja tiedot lähti tehtaalle analysoitavaksi...   
Ei sillä, kone on koko ajan ollut töissä, takuuaika päättyi mutta hommahan on vireillä, tunteja vasta 700. Mutta entäpä jos jotakin työlaitetta esim. peräänottaessa sattuu se viimeinen vahinko,kone kun saattaa hypähtää 20cm jonnekin suuntaan, trukkilavatavara ja suursäkit joita on rikottu (kuormain ja etujouset, kiva heilahdus tarkassa paikassa...) on halpaa kamaa siihen nähden jos pahasti sattuu, ja mitä sitten jos se vaihdeaski ottaa tuosta rykimisestä kipiää??


Mutta tuohon dyna-4 tapaukseen, ei ole ensimmäinen laatuaan, ja olen ymmärtänyt ettei siihen ole ratkaisua keksitty....
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: metsajussi - 23.05.12 - klo:10:04

Nii´i.  ;)

Mun M-F 6480 vaihtaa suuntaa aina pehmiästi koska siinä tietokone tunnustelee suunnanvaihdon.

Älkää ostako noita halpissarjalaisia.

No mulla Dyna-6 alkoi kanssa tempaista toiseen suuntaan. Kalibroinnilla korjaantui hetkeksi, mutta vika palasi aina hiljalleen. 1400 h myöhemmin muidenkin oireiden ilmetessä vika löytyi.
Laatikossa oli piilevä, kulumalla paheneva mekaaninen vika, ja seurannaistuhoa ehti syntyä riittävästi :-(

Vika oli oikeasti harvinaista sorttia, huoltokin löysi sen vasta toisella laatikon avaamiskerralla....
Tuuria se on huonokin tuuri.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JD6630 - 23.05.12 - klo:16:19
Masserin suunnavaihto on perseestä. *******malli missä ei ollut vielä dynaa ei ikinä saanu pelaamaan kunnolla, kytkimellä piti pehmittää. Kytkimen solenoideja kyllä meni.
Se vasta olikin mielenkiintoista kun piti odotella 1-60sek että kone lähtee liikkeelle oikein kunnolla rykäisten. Kerran olin paaleja hakemassa ja just ottamassa kärryä perään kun kys. vika ilmaantui, meni varmaan 30min että sain kärryn perään.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: keissi - 23.05.12 - klo:18:52
samat viat kun sirkussonnilla mulla 2010 vuoden  5465 500h ajettuna. On kalibroitu ja vaihdettu kytkinantureita sun muuta.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: lypsyukko - 23.05.12 - klo:20:13
Mä oon huomannut tuon nykäisyn joskus paalatessa. Lähtee eteenpäin oudosti nykäisemällä, normaalia repäisevämmästi. Ja se on ilmaantunut, kun on lähdetty vaan eteenpäin "koko päivä"  :D Mutta tuo "vika" on aina loppunut, kun on muutaman kerran vedellyt suunnanvaihdinta eteen taakse. Huoltomies ei oikein uskonut mun korjaustoimenpiteeseen , mutta mitäpä siitä, kun sitten se taas lähtee tasaisesti  8)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bertsi - 23.05.12 - klo:21:22
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 23.05.12 - klo:21:28
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.

Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bertsi - 23.05.12 - klo:21:30
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

Timppa on toteuttanut suunnanvaihdon pidentämällä sängyn jalkoja. Kun takapuoli osuu kattoon, vaihtaa T suuntaa  ;D

Nii´i.  ;)

Mun M-F 6480 vaihtaa suuntaa aina pehmiästi koska siinä tietokone tunnustelee suunnanvaihdon.

Älkää ostako noita halpissarjalaisia.

Ja poikkeus vahvistaa säännön: Täällä on 6455 kaikilla mahdollisilla tietokoneohjauksilla, vuoden vanha kone, ja siinäpä on ihmetelly keskolta jos toinenkin ukko, että miten saadaan tämä yksilö nykäisemättömäksi. Tähän mennessä on koneeseen vaihdettu mm. paineakku, solenoidit, tietokoneboksitx2, kytkinpolkimelle ensin anturit, sitten koko poljin vaihdettiin optisesti lukevaksi,ohjelmistot useampaan kertaan ja joukko pikkuhiluja.... vielä ei ole keksitty, millä saadaan kone sellaiseksi, ettei kytkinpoljinta härnätessä anna helvetillistä jännitepiikkiä ja sitä myöden kytkimen pamautusta. Viimeksi oli jonkinlainen tallenninlaite koneessa kiinni ja tiedot lähti tehtaalle analysoitavaksi...   
Ei sillä, kone on koko ajan ollut töissä, takuuaika päättyi mutta hommahan on vireillä, tunteja vasta 700. Mutta entäpä jos jotakin työlaitetta esim. peräänottaessa sattuu se viimeinen vahinko,kone kun saattaa hypähtää 20cm jonnekin suuntaan, trukkilavatavara ja suursäkit joita on rikottu (kuormain ja etujouset, kiva heilahdus tarkassa paikassa...) on halpaa kamaa siihen nähden jos pahasti sattuu, ja mitä sitten jos se vaihdeaski ottaa tuosta rykimisestä kipiää??


Mutta tuohon dyna-4 tapaukseen, ei ole ensimmäinen laatuaan, ja olen ymmärtänyt ettei siihen ole ratkaisua keksitty....
tuossa taas yhdistyy teamityöskentelyn jalo taidonnäyte .. hakataan päätä seinää urakalla eikä kukaan uskalla lopettaa sitä vaikka sattuu niin perkeleesti ..
 
keskon pilvilinna on onneksi hyvin  pehmustettu


Kuulin kauttarantain että ohjelmisto aiheuttaa ongelmia .. mutta insinöörit ketkä ovat masseyn sähköjä suunnitelleet eivät ole oppitunneillaan päässeet sähkölampun kytkentää pitemmälle koska releen kytkeminen din normien mukaisesti ei masseri inssiltä onnistunut..
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bertsi - 23.05.12 - klo:21:35
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
niin pehmys tulee eri ohjelmistosta mutta asiaan vaikuttaa myös traktorin omamassa. "Tietokone" ohjaa kytkeytymistä molemmissa koneissa !
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 23.05.12 - klo:21:41
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
niin pehmys tulee eri ohjelmistosta mutta asiaan vaikuttaa myös traktorin omamassa. "Tietokone" ohjaa kytkeytymistä molemmissa koneissa !

"5000-sarjan suunnanvaihdossa ei ole sen suurempaa "älyä" kun kytkinpakkojen luistatus tietyllä (säädettävällä) aikavakiolla. Esim. 6000-sarjassa taas kytkintä kiinni vedettäessä elektroniikka vetää kytkimen hallitusti "tuntumaan" ja tunnustelee kierrosluvun laskua ja tehon tarvetta niin kuin kuskikin perstuntumalla tekee. "

Tuossa se ero on aika hyvin kuvailtu. 
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bertsi - 23.05.12 - klo:21:59
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
niin pehmys tulee eri ohjelmistosta mutta asiaan vaikuttaa myös traktorin omamassa. "Tietokone" ohjaa kytkeytymistä molemmissa koneissa !

"5000-sarjan suunnanvaihdossa ei ole sen suurempaa "älyä" kun kytkinpakkojen luistatus tietyllä (säädettävällä) aikavakiolla. Esim. 6000-sarjassa taas kytkintä kiinni vedettäessä elektroniikka vetää kytkimen hallitusti "tuntumaan" ja tunnustelee kierrosluvun laskua ja tehon tarvetta niin kuin kuskikin perstuntumalla tekee. "

Tuossa se ero on aika hyvin kuvailtu.
Mutta valitettavasti molemmissa tapauksessa suunnanvaihdon propoja ohjaa "äly" boxi joka molemmissa sama ..
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JD6630 - 23.05.12 - klo:22:03
Luulin, ettei timppa aja muilla kuin VT:llä.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: +250 - 23.05.12 - klo:23:40
Mäki olen sellaista Massey-Fergusonia harkinnu ostaa,mutta näitten juttujen perusteella ei kyllä uskalla.Kuulostavat tosi laaduttomilta vehkeiltä  :o ::)

 ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 24.05.12 - klo:07:45
Mäki olen sellaista Massey-Fergusonia harkinnu ostaa,mutta näitten juttujen perusteella ei kyllä uskalla.Kuulostavat tosi laaduttomilta vehkeiltä  :o ::)

 ;D ;D ;D ;D ;D

***5400 sarjan massikka päihittää laadussa silti jonnikkaat mennen tullen. Ja mun kokemukset 5400 sarjaan liittyy n 2006 vuosimallin 5465een.  Uusista en tiedä mitään.

***JD6630:lle :  Timppa pääasiassa ajelee tynäveeteellä mutta aisankannattajana on 1300 tuntia ajettu 6480 massikka.

Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: 42 - 24.05.12 - klo:08:18
Mäki olen sellaista Massey-Fergusonia harkinnu ostaa,mutta näitten juttujen perusteella ei kyllä uskalla.Kuulostavat tosi laaduttomilta vehkeiltä  :o ::)

 ;D ;D ;D ;D ;D

No, perkele.. ostoaikeita on ollut täälläkin – on hienoo luiska nokkaa – mutta ei vehkeellä tee tarkassa  etukuormain työssä mitään – kun nykii kuinka sattuu – onneksi ehdin lukea tämän jutun – kiitos ! ?

Valtran hi tekki pelaa vissiin hienosti lämpö tilasta riippumatta ?
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: icefarmer - 24.05.12 - klo:11:02
Mäki olen sellaista Massey-Fergusonia harkinnu ostaa,mutta näitten juttujen perusteella ei kyllä uskalla.Kuulostavat tosi laaduttomilta vehkeiltä  :o ::)

 ;D ;D ;D ;D ;D

No, perkele.. ostoaikeita on ollut täälläkin – on hienoo luiska nokkaa – mutta ei vehkeellä tee tarkassa  etukuormain työssä mitään – kun nykii kuinka sattuu – onneksi ehdin lukea tämän jutun – kiitos ! ?

Valtran hi tekki pelaa vissiin hienosti lämpö tilasta riippumatta ?
markkinoiden paras suunnanvaihto, todetaan oikein omassa esitteessä ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: mikasep - 24.05.12 - klo:21:07
Mäki olen sellaista Massey-Fergusonia harkinnu ostaa,mutta näitten juttujen perusteella ei kyllä uskalla.Kuulostavat tosi laaduttomilta vehkeiltä  :o ::)

 ;D ;D ;D ;D ;D

No, perkele.. ostoaikeita on ollut täälläkin – on hienoo luiska nokkaa – mutta ei vehkeellä tee tarkassa  etukuormain työssä mitään – kun nykii kuinka sattuu – onneksi ehdin lukea tämän jutun – kiitos ! ?

Valtran hi tekki pelaa vissiin hienosti lämpö tilasta riippumatta ?

Jaa? Meillä on ainaskin 6265 pelannut hienosti, vuosimallia 2003. Voin tosiaan suositella tarkkaankin etukuormaintyöhön, minusta kytkimen tuntuma on hyvä ja suunnanvaihto toimii kuin ajatus. Samaa en voi sanoa naapurin hitekistä. Massikassa täytyy oikeasti olla jotain vikaavikaa jos se jotenkin nykii.


Mika
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: - 24.05.12 - klo:21:20
Mäki olen sellaista Massey-Fergusonia harkinnu ostaa,mutta näitten juttujen perusteella ei kyllä uskalla.Kuulostavat tosi laaduttomilta vehkeiltä  :o ::)

 ;D ;D ;D ;D ;D

No, perkele.. ostoaikeita on ollut täälläkin – on hienoo luiska nokkaa – mutta ei vehkeellä tee tarkassa  etukuormain työssä mitään – kun nykii kuinka sattuu – onneksi ehdin lukea tämän jutun – kiitos ! ?

Valtran hi tekki pelaa vissiin hienosti lämpö tilasta riippumatta ?

Jaa? Meillä on ainaskin 6265 pelannut hienosti, vuosimallia 2003. Voin tosiaan suositella tarkkaankin etukuormaintyöhön, minusta kytkimen tuntuma on hyvä ja suunnanvaihto toimii kuin ajatus. Samaa en voi sanoa naapurin hitekistä. Massikassa täytyy oikeasti olla jotain vikaavikaa jos se jotenkin nykii.


Mika

Mäkin oon vähä kuormannu 6200-sarjan masserilla ja täytyy myöntää että se oli aika hyvä. Hitec valtran jälkeen paras suunnanvaihto mitä oon ajanu. Jos olisin enemmän ajanu tuolla masserilla niin se luultavasti tuntuis paremmalta kuin hitec. Monesta jutusta valtraa voi haukkua, mutta sunnanvaihto siinä on oikeasti markkinoiden parhaita. Toimii aina samalla tavalla riippumatta lämpötilasta ym. Kytkinpolkimen tuntuma siinä taas ei oo markkinoiden parhaasta päästä, mutta siihenkin tottuu...
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Vekkuli - 24.05.12 - klo:21:32
Mulla oli massikas saman olonen vika.Ei menty eteen ei taakse ja yht äkkiä taas mentiin.Kytkin polkimessa on jossain anturissa määritetty voima,millä sitä käytetään.Mulla vika oli siinnä.Se kytki boxsin hetkes härö tilaan ja sitten taas kaikki oli ok.Vuoden sitä vikaa tonki yks sun toinen ja laskua kyllä synty.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Hervast - 24.05.12 - klo:22:32

Jaa? Meillä on ainaskin 6265 pelannut hienosti, vuosimallia 2003. Voin tosiaan suositella tarkkaankin etukuormaintyöhön, minusta kytkimen tuntuma on hyvä ja suunnanvaihto toimii kuin ajatus. Samaa en voi sanoa naapurin hitekistä. Massikassa täytyy oikeasti olla jotain vikaavikaa jos se jotenkin nykii.

Mika

Valtran ekoissa hitekkilöissä oli parantamisen varaa, niiden toiminta oli suunnilleen tuota verkun toimintaa vastaava. Hitec 2 olikin sitten jo niin hyvä ettei sitä ole tietääkseni muuteltu nykyversioihin. Kytkinpolkimen kalibrointi voipi olla sitten pielessä jos polkimen toiminta on epämääräistä.

Tarkat hommat on kyl mukava tehdä kun kone pysähtyy jarrulla ja sen voimalla voi säädellä momenttia ja lähestymisnopeutta. Fendin lootalla varustetuissa portaattomissakin tuo "turbiinikytkin" ominaisuus on mielestäni hyvin toimiva.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 24.05.12 - klo:22:39
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
Jonnikoissa on tainnut jo vuonna -93 olla semmonen suunnanvaihdin että toimii ilman kytkintä  ;)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 25.05.12 - klo:06:51
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
Jonnikoissa on tainnut jo vuonna -93 olla semmonen suunnanvaihdin että toimii ilman kytkintä  ;)

Ei eilispäivänä eräs 6000 jonnikka toiminu ilman kytkimellä hivutusta.

Pari vuotta vanha jonnu kyseessä.  Suunnanvaihtimella vipautus ja vasen jalka kytkimellä pehmitti.

 :D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 25.05.12 - klo:17:12
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
Jonnikoissa on tainnut jo vuonna -93 olla semmonen suunnanvaihdin että toimii ilman kytkintä  ;)

Ei eilispäivänä eräs 6000 jonnikka toiminu ilman kytkimellä hivutusta.

Pari vuotta vanha jonnu kyseessä.  Suunnanvaihtimella vipautus ja vasen jalka kytkimellä pehmitti.

 :D
Se on sitten ollut täysin kuskista kiinni  :P
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: - 25.05.12 - klo:19:41
Dyna kutoseskin vissiin omat ongelmansa. Voihan se perkinssin jatkeena kestääkkin, mutta sisun voimat oli sille liikaa. Joku yläpyörä sieltä oli antautunu. Kustannusarvio luokkaa 20t€ :o

Oliskohan se vajaa 350hp ollu sittenkin liikaa  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 25.05.12 - klo:19:43
Dyna kutoseskin vissiin omat ongelmansa. Voihan se perkinssin jatkeena kestääkkin, mutta sisun voimat oli sille liikaa. Joku yläpyörä sieltä oli antautunu. Kustannusarvio luokkaa 20t€ :o

Oliskohan se vajaa 350hp ollu sittenkin liikaa  ;D

Selitäs vähän tarkemmin mistä kyse...
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: - 25.05.12 - klo:21:03
Dyna kutoseskin vissiin omat ongelmansa. Voihan se perkinssin jatkeena kestääkkin, mutta sisun voimat oli sille liikaa. Joku yläpyörä sieltä oli antautunu. Kustannusarvio luokkaa 20t€ :o

Oliskohan se vajaa 350hp ollu sittenkin liikaa  ;D

Selitäs vähän tarkemmin mistä kyse...

Emmää sen tarkemmin tiedä. Ei oo oma kone. Huollossa oli kuitenkin ollut samanlainen laatikko josta oli samat osat antautunu. Kasaavat siitä ehjän tuohon!
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JoHaRa - 25.05.12 - klo:21:05
Dyna kutoseskin vissiin omat ongelmansa. Voihan se perkinssin jatkeena kestääkkin, mutta sisun voimat oli sille liikaa. Joku yläpyörä sieltä oli antautunu. Kustannusarvio luokkaa 20t€ :o

Oliskohan se vajaa 350hp ollu sittenkin liikaa  ;D

Selitäs vähän tarkemmin mistä kyse...

Emmää sen tarkemmin tiedä. Ei oo oma kone. Huollossa oli kuitenkin ollut samanlainen laatikko josta oli samat osat antautunu. Kasaavat siitä ehjän tuohon!

Vika on varmasti siinä, että liian vähän viritetty. Rattaat resonoivat pahasti tuolla viritysasteella  :-\
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 25.05.12 - klo:21:08
Dyna kutoseskin vissiin omat ongelmansa. Voihan se perkinssin jatkeena kestääkkin, mutta sisun voimat oli sille liikaa. Joku yläpyörä sieltä oli antautunu. Kustannusarvio luokkaa 20t€ :o

Oliskohan se vajaa 350hp ollu sittenkin liikaa  ;D

Selitäs vähän tarkemmin mistä kyse...

Emmää sen tarkemmin tiedä. Ei oo oma kone. Huollossa oli kuitenkin ollut samanlainen laatikko josta oli samat osat antautunu. Kasaavat siitä ehjän tuohon!

Vika on varmasti siinä, että liian vähän viritetty. Rattaat resonoivat pahasti tuolla viritysasteella  :-\

Varmaan kuului ensin rallatusta vaihteloorasta.  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: piki1 - 25.05.12 - klo:22:20
Dyna kutoseskin vissiin omat ongelmansa. Voihan se perkinssin jatkeena kestääkkin, mutta sisun voimat oli sille liikaa. Joku yläpyörä sieltä oli antautunu. Kustannusarvio luokkaa 20t€ :o

Oliskohan se vajaa 350hp ollu sittenkin liikaa  ;D

Selitäs vähän tarkemmin mistä kyse...

Emmää sen tarkemmin tiedä. Ei oo oma kone. Huollossa oli kuitenkin ollut samanlainen laatikko josta oli samat osat antautunu. Kasaavat siitä ehjän tuohon!

Vika on varmasti siinä, että liian vähän viritetty. Rattaat resonoivat pahasti tuolla viritysasteella  :-\

Varmaan kuului ensin rallatusta vaihteloorasta.  ;D
ei  dynä 6 ole tkunnon töitä täälläkään kestänyt  alta 800 h tunnin välein porsinut. maahantuojan mukaan liian iso kärry ja liikaa tieajoa vaihtoivat valtran ja isomman kärryn ja homma toimii.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: sirkussonni - 25.05.12 - klo:22:36
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: piki1 - 25.05.12 - klo:22:47
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?
Liian pieni laakeri.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JoHaRa - 26.05.12 - klo:09:17
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: 42 - 26.05.12 - klo:09:51
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
Jonnikoissa on tainnut jo vuonna -93 olla semmonen suunnanvaihdin että toimii ilman kytkintä  ;)

Ei eilispäivänä eräs 6000 jonnikka toiminu ilman kytkimellä hivutusta.

Pari vuotta vanha jonnu kyseessä.  Suunnanvaihtimella vipautus ja vasen jalka kytkimellä pehmitti.

 :D

5000 sarjan JD;ee arpoo lähdön vaikka kuinka hivuttaisi – koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää?
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 26.05.12 - klo:10:01
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: +250 - 26.05.12 - klo:10:05
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.
Vai kenties väärän merkkisiä :o ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: - 26.05.12 - klo:11:07
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 26.05.12 - klo:12:36
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Maansiirto ym hommissa on omat laitteensa. Kaivinkoneet dumpperit ym.

Mutta lues tarkemmin mitä itte tossa kirjoitit.  Onko älyn häivää jutuissas?

Tottakai mulla maatalouskoneet kestää maataloustöissä mihin ne tehtykin.

Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: kylmis - 26.05.12 - klo:12:39
Tottakai mulla maatalouskoneet kestää maataloustöissä mihin ne tehtykin.
Joo, tässä on suurta viisautta.

Sama juttu ton kyrvän kanssa, panohommissa toimii tosi hyvin, mutta vasarana helkatin epäpätevä...
 :-\

Ei kannata kokeilla...
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Masinisti - 26.05.12 - klo:17:03
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Olin korjailemassa erään isännän kylvöksiä ja hän kyseli minkä kylvinkoneen ostaisi, pitäisi olla halpa sekä yksinkertainen. Ehdotin Tumen Novacombia, savimaankin kylvöt varmaan onnistuisi jos pistää siemenet etulaatikkoon ja Timppakin on kai ollut ihan tyytyväinen. Isäntä oli kuitenkin sitä mieltä ettei hänen 100hv traktorinsa jaksa vetää sitä kun Timpallakin on iso Massikka 3 metrin koneen edessä. Jäin miettimään tätä vetotehon tarvetta, mutta tämä massikan "varmuuskerroin" selittääkin asian ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 26.05.12 - klo:18:25
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Olin korjailemassa erään isännän kylvöksiä ja hän kyseli minkä kylvinkoneen ostaisi, pitäisi olla halpa sekä yksinkertainen. Ehdotin Tumen Novacombia, savimaankin kylvöt varmaan onnistuisi jos pistää siemenet etulaatikkoon ja Timppakin on kai ollut ihan tyytyväinen. Isäntä oli kuitenkin sitä mieltä ettei hänen 100hv traktorinsa jaksa vetää sitä kun Timpallakin on iso Massikka 3 metrin koneen edessä. Jäin miettimään tätä vetotehon tarvetta, mutta tämä massikan "varmuuskerroin" selittääkin asian ;D

Mää en ole mitoittannu traktoria vain kylvinkoneen vetoon. 

Sänkimaata kylväessä 100 heppaa riittää mutta kynnettyä ja äestettyä hietaa kun kylvää laatikot täynnä niin jo ottaa voimaa enempi.
Kyl 100 heppaakin silloin riittäis mutta tr tekis töitä katketakseen ja siin ei ole järkeä.

Mun savimaan sänkikylvöjä voi käydä Linnamaan Hankkilan välisen tien varrella kattomassa. Ohraa sinne vetäsin. Mun mielestä se homma tuli hyvin tehtyä, lähtökohta on siis kunnossa ja seuraillaan kuinka käy.


Lisätään vielä että kyllä tosiaan mielessä on käyny pienen nelikon hankkiminen kylvö/ruiskutustraktoriksi mutta kun luulen vain että niissä esim. hydrauliikan ominaisuudet ja mukavuustekijät ei ole niin hyvällä mallilla kuin esim. 7465 DynaVtssä.

Ja olisko traktoria pienentämällä polttoaineen kulutus jopa suurempi kuin nykyinen 3,5-4,5 litraa per ha kylvötöissä.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: - 26.05.12 - klo:19:16
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Maansiirto ym hommissa on omat laitteensa. Kaivinkoneet dumpperit ym.

Mutta lues tarkemmin mitä itte tossa kirjoitit.  Onko älyn häivää jutuissas?

Tottakai mulla maatalouskoneet kestää maataloustöissä mihin ne tehtykin.

Meinasitko notta ei ryna kutosen kuulukkaan kestää 16m3 lietekärryn vetoa?
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 26.05.12 - klo:20:43
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Maansiirto ym hommissa on omat laitteensa. Kaivinkoneet dumpperit ym.

Mutta lues tarkemmin mitä itte tossa kirjoitit.  Onko älyn häivää jutuissas?

Tottakai mulla maatalouskoneet kestää maataloustöissä mihin ne tehtykin.

Meinasitko notta ei ryna kutosen kuulukkaan kestää 16m3 lietekärryn vetoa?

Ei minua haittaa pätkääkään mitä meinaat tai olet meinaamatta.

Mutta jos asiaa ajattelemalla ajattelen niin esim 20 - 25 kuution täyden vehnäkärryn vedossa tarttis olla kertaluokkaa raskaampi traktori kuin esim. 6475 dyna6 massikka viritettynä.
Esim. 6499 on jo ihan passeli.

Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bertsi - 26.05.12 - klo:21:53
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Olin korjailemassa erään isännän kylvöksiä ja hän kyseli minkä kylvinkoneen ostaisi, pitäisi olla halpa sekä yksinkertainen. Ehdotin Tumen Novacombia, savimaankin kylvöt varmaan onnistuisi jos pistää siemenet etulaatikkoon ja Timppakin on kai ollut ihan tyytyväinen. Isäntä oli kuitenkin sitä mieltä ettei hänen 100hv traktorinsa jaksa vetää sitä kun Timpallakin on iso Massikka 3 metrin koneen edessä. Jäin miettimään tätä vetotehon tarvetta, mutta tämä massikan "varmuuskerroin" selittääkin asian ;D

Mää en ole mitoittannu traktoria vain kylvinkoneen vetoon. 

Sänkimaata kylväessä 100 heppaa riittää mutta kynnettyä ja äestettyä hietaa kun kylvää laatikot täynnä niin jo ottaa voimaa enempi.
Kyl 100 heppaakin silloin riittäis mutta tr tekis töitä katketakseen ja siin ei ole järkeä.

Mun savimaan sänkikylvöjä voi käydä Linnamaan Hankkilan välisen tien varrella kattomassa. Ohraa sinne vetäsin. Mun mielestä se homma tuli hyvin tehtyä, lähtökohta on siis kunnossa ja seuraillaan kuinka käy.


Lisätään vielä että kyllä tosiaan mielessä on käyny pienen nelikon hankkiminen kylvö/ruiskutustraktoriksi mutta kun luulen vain että niissä esim. hydrauliikan ominaisuudet ja mukavuustekijät ei ole niin hyvällä mallilla kuin esim. 7465 DynaVtssä.

Ja olisko traktoria pienentämällä polttoaineen kulutus jopa suurempi kuin nykyinen 3,5-4,5 litraa per ha kylvötöissä.
täytyy myöntää että timppa talloo maan kovaksi ennen kylvöä..
3m novacombi A92 perässä niin ei tarttee odottaa pellon kuivumista... riittää että on lämmintä...
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 26.05.12 - klo:22:25
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Liian pieniä traktoreita ostavat liian raskaisiin töihin.

Se vaan on niin että masserit pelaa hienosti timpan novacombin vedos ja muis kevyis maataloustöis. Oikeisiin töihin niistä ei vaan taida olla. Vai mitä Timppa  ;D

Olin korjailemassa erään isännän kylvöksiä ja hän kyseli minkä kylvinkoneen ostaisi, pitäisi olla halpa sekä yksinkertainen. Ehdotin Tumen Novacombia, savimaankin kylvöt varmaan onnistuisi jos pistää siemenet etulaatikkoon ja Timppakin on kai ollut ihan tyytyväinen. Isäntä oli kuitenkin sitä mieltä ettei hänen 100hv traktorinsa jaksa vetää sitä kun Timpallakin on iso Massikka 3 metrin koneen edessä. Jäin miettimään tätä vetotehon tarvetta, mutta tämä massikan "varmuuskerroin" selittääkin asian ;D

Mää en ole mitoittannu traktoria vain kylvinkoneen vetoon. 

Sänkimaata kylväessä 100 heppaa riittää mutta kynnettyä ja äestettyä hietaa kun kylvää laatikot täynnä niin jo ottaa voimaa enempi.
Kyl 100 heppaakin silloin riittäis mutta tr tekis töitä katketakseen ja siin ei ole järkeä.

Mun savimaan sänkikylvöjä voi käydä Linnamaan Hankkilan välisen tien varrella kattomassa. Ohraa sinne vetäsin. Mun mielestä se homma tuli hyvin tehtyä, lähtökohta on siis kunnossa ja seuraillaan kuinka käy.


Lisätään vielä että kyllä tosiaan mielessä on käyny pienen nelikon hankkiminen kylvö/ruiskutustraktoriksi mutta kun luulen vain että niissä esim. hydrauliikan ominaisuudet ja mukavuustekijät ei ole niin hyvällä mallilla kuin esim. 7465 DynaVtssä.

Ja olisko traktoria pienentämällä polttoaineen kulutus jopa suurempi kuin nykyinen 3,5-4,5 litraa per ha kylvötöissä.
täytyy myöntää että timppa talloo maan kovaksi ennen kylvöä..
3m novacombi A92 perässä niin ei tarttee odottaa pellon kuivumista... riittää että on lämmintä...

Elikkä kylvinkone pysyy paremmin pinnalla märällä pellolla kun on kevyempi traktori vetämässä.

 ;D ;D ;D ;D

En ole ikinä puupäisempää kommenttia nähnyt a-netissä.

Hyvä pertsi.  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Cornfarmer - 26.05.12 - klo:22:38
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Dyna 6:sessa on kyllä pienet rattaat siirtämässä moottorilta voimaa renkaisiin, kerran näin dyna 6:sen aukaistuna ihan täydellisesti ja ennen ku huoltomies tuli paikalle niin katteltiin siinä et onpa pienet rattaat tän koko luokan koneeseen ja yksi ratashan sieltä oli menny täysin sileäksi ku huoltomies haki sen pöydältä näyttääkseen... Eli en kyllä suosittele yhtään lisäämään dyna 6:seen lisää voimaa ja vakionakin kannattaa harkiten käskyttää!!!
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 26.05.12 - klo:23:28
Dyna4 suunnanvaihto ei ole tietokoneohjattu.

Siksi se ei voi olla täydellinen.

ehhehheheh .... hehehehehehe....

hmm mikäköhän sitä vaihdelaatikon suunta propoa ohjaa kummassakin tapauksessa....
dyna 6ssa  on vain näytössä yksi tietokone enemmän valintakiekon lisäksi..
ja niitä boxeja on siellä saman verran..

Selvitä asiaa vähän ennenkuin tuomittet.

5400 suunnanvaihdin on "tyhmempi" automatiikaltaan kuin 6400 sarjan.

Mul oli 5465 vähän aikaa ja se oli tosi mahdoton vekslata ilman ettei avittannu kytkimellä.

6480llä voi pelkällä suunnanvaihtimella lähteä liikkeelle esim risteyksestä tai vekslailla päisteessä eikä nypi vaan tasaisesti lähtee riippumatta esim. lämpötilasta.
Jonnikoissa on tainnut jo vuonna -93 olla semmonen suunnanvaihdin että toimii ilman kytkintä  ;)

Ei eilispäivänä eräs 6000 jonnikka toiminu ilman kytkimellä hivutusta.

Pari vuotta vanha jonnu kyseessä.  Suunnanvaihtimella vipautus ja vasen jalka kytkimellä pehmitti.

 :D

5000 sarjan JD;ee arpoo lähdön vaikka kuinka hivuttaisi – koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää?
Ei kokemusta ja täytyy kyllä sanoa että 6000-sarjalaisessa on perempi kytkintuntuma kuin uusissa 6030-sarjan koneissa...
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: meikäläinen - 26.05.12 - klo:23:53
Kannatas timpankin käyttää vaakalla sitä verkuas: omani elopaino huitelee kuormaajan kanssa 9 tonnin seutuvilla... Melko jyra kylvöhommissa ilman paripyöriä... Ja kannattas ajaa sinne voimaa.comin ohjelma. Eihän se jaksa vakiona liikuttaa ihteään. Muuttuu muuten aivan eri koneeksi ku on 190hv/850 nm! Alkaa liikkumaan niinku traktorin kuuluukin. Ja samat siihen 6480:kin. Itellä samanmoiset.

Oli tarpeeksi provoa, että keskustelu jatkuisi?
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 27.05.12 - klo:00:08
Kannatas timpankin käyttää vaakalla sitä verkuas: omani elopaino huitelee kuormaajan kanssa 9 tonnin seutuvilla... Melko jyra kylvöhommissa ilman paripyöriä... Ja kannattas ajaa sinne voimaa.comin ohjelma. Eihän se jaksa vakiona liikuttaa ihteään. Muuttuu muuten aivan eri koneeksi ku on 190hv/850 nm! Alkaa liikkumaan niinku traktorin kuuluukin. Ja samat siihen 6480:kin. Itellä samanmoiset.

Oli tarpeeksi provoa, että keskustelu jatkuisi?
No perkinssin koneella oleva ei 200hv tehoillakaan juuri hyökkäile... Fendt 820 vetää 2 kuutiota isompaa vaunua kovemmin ja paremmin  ;D 
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: meikäläinen - 27.05.12 - klo:00:18
No paranee se siihen lähtökohtaan nähden merkittävästi. Vakiona sorakärryn kanssa löytyy semmosiaa mäkiä mitä ei oo tienny olemassa olevankaan... Terveiset kylvöjen keskeltä pohjois-pohjanmaalta. Rantasaunalla puhdistuu sielu ja ruumis!
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: hvinnamo - 27.05.12 - klo:02:06
Kannatas timpankin käyttää vaakalla sitä verkuas: omani elopaino huitelee kuormaajan kanssa 9 tonnin seutuvilla... Melko jyra kylvöhommissa ilman paripyöriä... Ja kannattas ajaa sinne voimaa.comin ohjelma. Eihän se jaksa vakiona liikuttaa ihteään. Muuttuu muuten aivan eri koneeksi ku on 190hv/850 nm! Alkaa liikkumaan niinku traktorin kuuluukin. Ja samat siihen 6480:kin. Itellä samanmoiset.

Oli tarpeeksi provoa, että keskustelu jatkuisi?
No perkinssin koneella oleva ei 200hv tehoillakaan juuri hyökkäile... Fendt 820 vetää 2 kuutiota isompaa vaunua kovemmin ja paremmin  ;D

 Nyt olikin kyse MF:stä, eikä oikeista arjalaisista mahtikoneista.  ;)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: meikäläinen - 27.05.12 - klo:02:58
niin... köyhä kun ei pysty ajamaan punavanteisella, eikä varsinkaan susidiisselillä. :P :P :P
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Make - 27.05.12 - klo:06:54
Mää en ole mitoittannu traktoria vain kylvinkoneen vetoon. 

Sänkimaata kylväessä 100 heppaa riittää mutta kynnettyä ja äestettyä hietaa kun kylvää laatikot täynnä niin jo ottaa voimaa enempi.
Kyl 100 heppaakin silloin riittäis mutta tr tekis töitä katketakseen ja siin ei ole järkeä.

Mun savimaan sänkikylvöjä voi käydä Linnamaan Hankkilan välisen tien varrella kattomassa. Ohraa sinne vetäsin. Mun mielestä se homma tuli hyvin tehtyä, lähtökohta on siis kunnossa ja seuraillaan kuinka käy.

Lisätään vielä että kyllä tosiaan mielessä on käyny pienen nelikon hankkiminen kylvö/ruiskutustraktoriksi mutta kun luulen vain että niissä esim. hydrauliikan ominaisuudet ja mukavuustekijät ei ole niin hyvällä mallilla kuin esim. 7465 DynaVtssä.

Ja olisko traktoria pienentämällä polttoaineen kulutus jopa suurempi kuin nykyinen 3,5-4,5 litraa per ha kylvötöissä.
Ferguja on käytettävä säälien. Ensin ostetaan pari pykälää suurempi traktori ja sitä käytetään varovasti. Tuhannen tunnin jälkeen kone on jo epävarma ja laitetaan vaihtoon. ::)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JoHaRa - 27.05.12 - klo:07:38
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Dyna 6:sessa on kyllä pienet rattaat siirtämässä moottorilta voimaa renkaisiin, kerran näin dyna 6:sen aukaistuna ihan täydellisesti ja ennen ku huoltomies tuli paikalle niin katteltiin siinä et onpa pienet rattaat tän koko luokan koneeseen ja yksi ratashan sieltä oli menny täysin sileäksi ku huoltomies haki sen pöydältä näyttääkseen... Eli en kyllä suosittele yhtään lisäämään dyna 6:seen lisää voimaa ja vakionakin kannattaa harkiten käskyttää!!!

Jostain rattaisto aina kuluu..

Tuo kuluva ratas eli heikoin lenkki pitäisi sijoittaa mahdollisimman helppoon paikkaan  ;D Vähän kuten murtopultti. Kun ratas on kulunut loppuun, niin vaihtotyö olisi vain parin sokan irroittamista ja uuden osan vaihtamista. Fergussa tuo ratas voisi olla tinasta valettu ja paikka heti siinä akkukotelon takana  ;D Dynamiiteissahan akkukotelot ovat muutenkin aina auki, ei tiedä miksi, mutta näin on  ::)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: bouli - 27.05.12 - klo:08:22
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Dyna 6:sessa on kyllä pienet rattaat siirtämässä moottorilta voimaa renkaisiin, kerran näin dyna 6:sen aukaistuna ihan täydellisesti ja ennen ku huoltomies tuli paikalle niin katteltiin siinä et onpa pienet rattaat tän koko luokan koneeseen ja yksi ratashan sieltä oli menny täysin sileäksi ku huoltomies haki sen pöydältä näyttääkseen... Eli en kyllä suosittele yhtään lisäämään dyna 6:seen lisää voimaa ja vakionakin kannattaa harkiten käskyttää!!!

Jostain rattaisto aina kuluu..

Tuo kuluva ratas eli heikoin lenkki pitäisi sijoittaa mahdollisimman helppoon paikkaan  ;D Vähän kuten murtopultti. Kun ratas on kulunut loppuun, niin vaihtotyö olisi vain parin sokan irroittamista ja uuden osan vaihtamista. Fergussa tuo ratas voisi olla tinasta valettu ja paikka heti siinä akkukotelon takana  ;D Dynamiiteissahan akkukotelot ovat muutenkin aina auki, ei tiedä miksi, mutta näin on  ::)
Tuossa kyllä olisi ideaa. Keskiverto verkumiehelle on kertynyt sen verran kokemuspohjaa kolvin käytöstä että juottaa vaikka kesken kylvöjen kahvitauolla uudet hampaat rattaaseen.  :-X
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JoHaRa - 27.05.12 - klo:10:12
Mikä sieltä dyna-6 toosasta sitten konkreettisesti hajoo?

Rattaat pelaavat "Heikointa lenkkiä"  ???

Dyna 6:sessa on kyllä pienet rattaat siirtämässä moottorilta voimaa renkaisiin, kerran näin dyna 6:sen aukaistuna ihan täydellisesti ja ennen ku huoltomies tuli paikalle niin katteltiin siinä et onpa pienet rattaat tän koko luokan koneeseen ja yksi ratashan sieltä oli menny täysin sileäksi ku huoltomies haki sen pöydältä näyttääkseen... Eli en kyllä suosittele yhtään lisäämään dyna 6:seen lisää voimaa ja vakionakin kannattaa harkiten käskyttää!!!

Jostain rattaisto aina kuluu..

Tuo kuluva ratas eli heikoin lenkki pitäisi sijoittaa mahdollisimman helppoon paikkaan  ;D Vähän kuten murtopultti. Kun ratas on kulunut loppuun, niin vaihtotyö olisi vain parin sokan irroittamista ja uuden osan vaihtamista. Fergussa tuo ratas voisi olla tinasta valettu ja paikka heti siinä akkukotelon takana  ;D Dynamiiteissahan akkukotelot ovat muutenkin aina auki, ei tiedä miksi, mutta näin on  ::)
Tuossa kyllä olisi ideaa. Keskiverto verkumiehelle on kertynyt sen verran kokemuspohjaa kolvin käytöstä että juottaa vaikka kesken kylvöjen kahvitauolla uudet hampaat rattaaseen.  :-X

Siinä voisi olla sellainen automaatti että kun pyssää kaffeelle niin uusi ratas työntyy vanhan tilalle. Vanhan jämät siirtyisivät sitten keskustinausjärjestelmään, josta kerroin palstalla aiemmin  :)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Masinisti - 27.05.12 - klo:10:31

Olin korjailemassa erään isännän kylvöksiä ja hän kyseli minkä kylvinkoneen ostaisi, pitäisi olla halpa sekä yksinkertainen. Ehdotin Tumen Novacombia, savimaankin kylvöt varmaan onnistuisi jos pistää siemenet etulaatikkoon ja Timppakin on kai ollut ihan tyytyväinen. Isäntä oli kuitenkin sitä mieltä ettei hänen 100hv traktorinsa jaksa vetää sitä kun Timpallakin on iso Massikka 3 metrin koneen edessä. Jäin miettimään tätä vetotehon tarvetta, mutta tämä massikan "varmuuskerroin" selittääkin asian ;D

Mää en ole mitoittannu traktoria vain kylvinkoneen vetoon. 

Sänkimaata kylväessä 100 heppaa riittää mutta kynnettyä ja äestettyä hietaa kun kylvää laatikot täynnä niin jo ottaa voimaa enempi.
Kyl 100 heppaakin silloin riittäis mutta tr tekis töitä katketakseen ja siin ei ole järkeä.

Mun savimaan sänkikylvöjä voi käydä Linnamaan Hankkilan välisen tien varrella kattomassa. Ohraa sinne vetäsin. Mun mielestä se homma tuli hyvin tehtyä, lähtökohta on siis kunnossa ja seuraillaan kuinka käy.


Lisätään vielä että kyllä tosiaan mielessä on käyny pienen nelikon hankkiminen kylvö/ruiskutustraktoriksi mutta kun luulen vain että niissä esim. hydrauliikan ominaisuudet ja mukavuustekijät ei ole niin hyvällä mallilla kuin esim. 7465 DynaVtssä.

Ja olisko traktoria pienentämällä polttoaineen kulutus jopa suurempi kuin nykyinen 3,5-4,5 litraa per ha kylvötöissä.

Tuosta polttoaineen kulutuksesta ei kyllä saa säästettyä enää mitään, sä olet päässyt hyvin lähelle teoreettista sataheppasen 25kwh/ha kulutusta. Mulla on mennyt nyt 6,5l/ha, siirtoajot on yritetty minimoida kahdella täyttövaunulla, eli kylvöyhdistelmä pysyy pellolla. Onkohan Acgolta annettu "tallimääräys" ettei Perkinssiä saa käyttää enää Massikoissa taloudellisuuden takia, häviää Fendtti tossa kyllä 6-0  ;D

Pitäneekin katsella minkä näkösiä kylvöksiä sä olet Tumella tehnyt kun ajelen siitä ohitte.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 27.05.12 - klo:11:05

Olin korjailemassa erään isännän kylvöksiä ja hän kyseli minkä kylvinkoneen ostaisi, pitäisi olla halpa sekä yksinkertainen. Ehdotin Tumen Novacombia, savimaankin kylvöt varmaan onnistuisi jos pistää siemenet etulaatikkoon ja Timppakin on kai ollut ihan tyytyväinen. Isäntä oli kuitenkin sitä mieltä ettei hänen 100hv traktorinsa jaksa vetää sitä kun Timpallakin on iso Massikka 3 metrin koneen edessä. Jäin miettimään tätä vetotehon tarvetta, mutta tämä massikan "varmuuskerroin" selittääkin asian ;D

Mää en ole mitoittannu traktoria vain kylvinkoneen vetoon. 

Sänkimaata kylväessä 100 heppaa riittää mutta kynnettyä ja äestettyä hietaa kun kylvää laatikot täynnä niin jo ottaa voimaa enempi.
Kyl 100 heppaakin silloin riittäis mutta tr tekis töitä katketakseen ja siin ei ole järkeä.

Mun savimaan sänkikylvöjä voi käydä Linnamaan Hankkilan välisen tien varrella kattomassa. Ohraa sinne vetäsin. Mun mielestä se homma tuli hyvin tehtyä, lähtökohta on siis kunnossa ja seuraillaan kuinka käy.


Lisätään vielä että kyllä tosiaan mielessä on käyny pienen nelikon hankkiminen kylvö/ruiskutustraktoriksi mutta kun luulen vain että niissä esim. hydrauliikan ominaisuudet ja mukavuustekijät ei ole niin hyvällä mallilla kuin esim. 7465 DynaVtssä.

Ja olisko traktoria pienentämällä polttoaineen kulutus jopa suurempi kuin nykyinen 3,5-4,5 litraa per ha kylvötöissä.

Tuosta polttoaineen kulutuksesta ei kyllä saa säästettyä enää mitään, sä olet päässyt hyvin lähelle teoreettista sataheppasen 25kwh/ha kulutusta. Mulla on mennyt nyt 6,5l/ha, siirtoajot on yritetty minimoida kahdella täyttövaunulla, eli kylvöyhdistelmä pysyy pellolla. Onkohan Acgolta annettu "tallimääräys" ettei Perkinssiä saa käyttää enää Massikoissa taloudellisuuden takia, häviää Fendtti tossa kyllä 6-0  ;D

Pitäneekin katsella minkä näkösiä kylvöksiä sä olet Tumella tehnyt kun ajelen siitä ohitte.

Ne on tehty kännykkä korvalla ajaen, ei siis automaattiohjauksella.  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: JD6630 - 27.05.12 - klo:12:58
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 27.05.12 - klo:17:06
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Timppa - 27.05.12 - klo:17:42
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....

Onko setkalla luetun ymmärtämisessä vikaa vaiko se tyhmyys sieltä vain turskahtelee esiin?

 ;D

Lietteet levitetään ko hommaa varten tehdyillä laitteilla eikä millään pytyillä venuteta.

http://www.kuljetusliukas.com/
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 27.05.12 - klo:17:44
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....

Onko setkalla luetun ymmärtämisessä vikaa vaiko se tyhmyys sieltä vain turskahtelee esiin?

 ;D
  Ei se minua tyhmäksi tee jos sulla on massikka  :P
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: sirkussonni - 27.05.12 - klo:22:05
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....

Onko setkalla luetun ymmärtämisessä vikaa vaiko se tyhmyys sieltä vain turskahtelee esiin?

 ;D
  Ei se minua tyhmäksi tee jos sulla on massikka  :P

Tekeekse musta tyhmän, jos mulla on massikoita??
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 27.05.12 - klo:22:09
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....

Onko setkalla luetun ymmärtämisessä vikaa vaiko se tyhmyys sieltä vain turskahtelee esiin?

 ;D
  Ei se minua tyhmäksi tee jos sulla on massikka  :P

Tekeekse musta tyhmän, jos mulla on massikoita??
Ei koskee vaan Timppaa  ;D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: sirkussonni - 27.05.12 - klo:22:19
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....

Onko setkalla luetun ymmärtämisessä vikaa vaiko se tyhmyys sieltä vain turskahtelee esiin?

 ;D
  Ei se minua tyhmäksi tee jos sulla on massikka  :P

Tekeekse musta tyhmän, jos mulla on massikoita??
Ei koskee vaan Timppaa  ;D

Kiitos, helpotti suuresti. Ajattelin, että yx pilaa lähes koko lauman maineen. Vähän niinko kansallispukuisissakin....96% pilaa koko lopun porukan maineen, mut vaan toisteppäin!
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 27.05.12 - klo:22:29
Kylläpäs täällä ollaan nyt huolissaan siitä, että millä ja miten timppa kauransa piilottaa  ::)
Eihän 7465 ole kuin 125Hv, onko se sitten liikaa ykköstraktorille, tietääkseni liikaa on kuitenkin parempi kuin liian vähän? ;D
  Ei perskele toi 7465 ei voi kyllä kulkea ollenkaan kun 7480 on todella nihkeä liikkumaan kauheaa mölinää vaan kuuluu eikä vaan jaksa ja löpömittari laskee silmissä... Toista se on oikealla fendtillä kun ei mennyt kuin 284ltr 18h päivän aikana 18 kuution lietepytyn ja 8m multaimen kanssa ja lietettä semmosen 900kuutioo kun oli hiukan turhan pitkä siirto   :P    Tosin Fedtissäkin meinaa teho loppua mustalle maalle levitettäessä....
Niin että paljoko oli siirtomatka?
Jaa olisko joku 5km ollu ei tullut katsottua sen tarkemmin.. Ei mikään kauhea matka mutta päivä meni hiukan pitkäks sen takia :P
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: nuffieldmaster - 21.09.15 - klo:08:38
Pääsin eilen ajamaan tommosta 3000 tuntia ajettua dyna-4:sta massikkaa.

Kytkin on aikalailla on off ja pitää hirveän kalauksen joskus. Vaihdevipu on yllättävän jäykkä liikkumaan, voisi olla kevyempikin "fingertip control" -tyylinen. Alueen vaihto paljon hitaampi mitä versussa. Lisäksi käynnistäessä kuuluu vaihteistosta ihme honkaus ja traktori hitusen niinkuin liikahtaisi, onko kaik pakat kiinni ja aukeaa vasta kun kone starttaa?

Vaihteisto vonkuu ja rahisee hirveästi, kolisee ja lonksaa vaihtaessa pitää paaaljon pahempaa mekkalaa mitä Leylandin 3X3 Synchro.

Tieajossa vorvotus on kuin hydepumppu kavitoisi. Ohjauksessa todella paljon klappia keskiasennossa ja jarrut mallia "nuffin hihnajarrut" eli aikas olemattomat.  Ei oikein säväyttänyt...
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: Dr.Who - 21.09.15 - klo:11:28
Romuja sanoi nuffelisti massikoista
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: zetor8045 - 21.09.15 - klo:13:48
Pääsin eilen ajamaan tommosta 3000 tuntia ajettua dyna-4:sta massikkaa.

Kytkin on aikalailla on off ja pitää hirveän kalauksen joskus. Vaihdevipu on yllättävän jäykkä liikkumaan, voisi olla kevyempikin "fingertip control" -tyylinen. Alueen vaihto paljon hitaampi mitä versussa. Lisäksi käynnistäessä kuuluu vaihteistosta ihme honkaus ja traktori hitusen niinkuin liikahtaisi, onko kaik pakat kiinni ja aukeaa vasta kun kone starttaa?

Vaihteisto vonkuu ja rahisee hirveästi, kolisee ja lonksaa vaihtaessa pitää paaaljon pahempaa mekkalaa mitä Leylandin 3X3 Synchro.

Tieajossa vorvotus on kuin hydepumppu kavitoisi. Ohjauksessa todella paljon klappia keskiasennossa ja jarrut mallia "nuffin hihnajarrut" eli aikas olemattomat.  Ei oikein säväyttänyt...
Vieläkin hitaampi kuin Versu? Ei juma siinä ehtii sit jo kahvit juomaan aluevaihdon aikana :D
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: keissi - 22.09.15 - klo:20:12
en tiedä mistä johtuu kun dyna 4 vaihtaa aluetta siten että painaa t kahvasta sivunapin alas ja suunnan vaihto vipua tökkää eteenpäin on paljon nopeampi kuin se että työtää sitä t kahvaa. voi olla myös tunne juttu
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: SamiT - 22.09.15 - klo:20:20
Miksei olisi eroa eri vaihtotavoilla, onhan Versussakin vaihtonopeudessa eroa nappien painelurytmin perusteella. Kun painaa HiShift ja vaihto tarpeeksi lyhyellä aikavälillä eli käytännössä yhtä aikaa niin vaihtaa vähän nopeammin. Dyna 6 kolahtelee jännästi uutenakin mutta on hivenen nopeampi kuin Versu ainakin pienen koeajon perusteella. Versussa/HiTech5:ssa on säädetty ajat varman päälle aluevaihteen synkrojen ja siirtäjien kestävyyden varmistamiseksi ja kolahdusten välttämiseksi vaikka sitten hidastaakin vaihtoa.
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: lypsyukko - 22.09.15 - klo:20:21
Mä oon huomannut tuon nykäisyn joskus paalatessa. Lähtee eteenpäin oudosti nykäisemällä, normaalia repäisevämmästi. Ja se on ilmaantunut, kun on lähdetty vaan eteenpäin "koko päivä"  :D Mutta tuo "vika" on aina loppunut, kun on muutaman kerran vedellyt suunnanvaihdinta eteen taakse. Huoltomies ei oikein uskonut mun korjaustoimenpiteeseen , mutta mitäpä siitä, kun sitten se taas lähtee tasaisesti  8)

Mä lainaan tämä ikivanhan juttuni tähän. Tuollainen se on vieläkin mutta sama on huoltotoimikin  ;D Aluevaihdon vaihtaminen on kyllä hitaampi mitä näppärä mies kepittää, mutta tuonkin kans oppii ajamaan. Melua pitää kuten nuffi sanoi, mutta takalasin kiinnipito auttaa kummasti. Jarrut on huonot , olen samaa mieltä 7v kokemuksella ja vajaan 1800 tunnin  ;)
Otsikko: Vs: mf ja dyna 4
Kirjoitti: John Ferguson - 22.09.15 - klo:20:38
en tiedä mistä johtuu kun dyna 4 vaihtaa aluetta siten että painaa t kahvasta sivunapin alas ja suunnan vaihto vipua tökkää eteenpäin on paljon nopeampi kuin se että työtää sitä t kahvaa. voi olla myös tunne juttu
Vaikuttaako se, kun suunnanvaihdon herkkyyttä voi säätää, kun t-kahvaan sen ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa.  ??? Pitää melkein pistää testaten.  ;D Vaihteet+alueet tulee yleensä vaihdettua tuolla joystickilla.  ::)