Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Veijo Esso - 13.04.12 - klo:19:56
-
Tuli taas ryhdyttyä hölmön hommiin. Peräkärryä traktoriin olen värkännyt luppoaikana. Nythän tuli mieleen akseliston kantavuus juttuja,jos käyttää 3 tonnin napoja kertaa 4, telissä on kantavuus 12 tonnia laskennallisesti. Paljonko voisi laskea aisapainoa traktoriin,riippuu tietysti paljon telin paikasta kärryn rungossa,mutta kuitenkin olisko kokonaiskantavuus noin 15 tonnia?Niin tietysti pitää vähentää kärryn omapaino kantavuudesta,mutta kun ite tekee saa mitä haluaa viittä milliä ohuenpaa tavaraa kärrystä ei löydy.
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
-
oliko siinä joku sääntö että navan kantavuus putoaa vähä telirakentees kun siihen lasketaan vääntö/murto rasitusta??
-
Joo, yks plus yks ei oo kaks vaan jotain puolitoista.
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
-
Vanha sanonta pitänee paikkansa, ei matka tapa mutta vauhti tappaa. Kyllä navat kestää kuormaa kun rasvaa saavat.
-
mää laskisin tollaselle perus hopalle jotain 3t aisalle ku miettisin telinpaikkaa... eipä noi tehtaat paljua enempää lupaa koukkupainoa normisti...
-
Jos ei ihan pienet renkaat ole niin turvallinen telipaino ei missään nimessä ole kahtatoista tonnia :o
Osta hajottamolta k-auton etuakselia ja vaihda niistä navat, jos saat ne kiinni niin kyllä jotain kestävät ;D
-
Kovemmalla rasituksella kyllä on sen telin keinuakseli. Kun joskus ajelee tuolla tiellä paljon elämää nähneen teliperävaunun perässä, niin näyttää kuin camper-kulma olisi väärään suuntaan ;D. Päällä oleva paino ei useinkaan ole ongelma, vaan vääntövoimat, jotka teliin ja levypyöriin kohdistuvat, kun kärryä käännellään pitävällä asfalttipinnalla tai upottavalla pellolla täysi poka päällä. Aika monta kertaa on pyörän pultit katkenneet, joten kannattaa myös kiinnittää huomiota, millaisella säteellä pultit on siellä keskiössä kiinni, miten paksut ne ovat ja että lujuusluokka on riittävä, pultteja kun kaupasta löytyy moneen lähtöön.
-
Navat kestää varmasti luvatut,keinujen ryhdissä pysyminen vuodesta toiseen vaatii jymäkkää rakennetta,jos noilla painoilla ajetaan.
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
Kirjoititko kymensormijärjestelmällä? ;D :P
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
Kirjoititko kymensormijärjestelmällä? ;D :P
Eikun äidinkielestä 5 todistuksessa ;) Ja äo alle keskiarvon ;D
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
Kirjoititko kymensormijärjestelmällä? ;D :P
Eikun äidinkielestä 5 todistuksessa ;) Ja äo alle keskiarvon ;D
;D ;D
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
Plus, että on muuten ihan pikkuisen vinha tunne, kun onkin vaan ihan vähän jäänyt ohjautuvan sylinteri auki, ja alkaa kärry vaikkka vaan neljässäkympissä heijata puolelta toiselle. Siinä on leikki kaukana ja kaikki leukana. Kokki kivana ja silleen. Onneks ei tullu kukaan takana eikä vastaan, mutta vahvasti mustaa mutkaa jäi 700 millisistä elsseistä........ Ei ainakaan paalikärryyn voi suositella ohjautuvaa, jatkuvaa kärryn irroittelua ja painopiste korkealla, ainekset pahaan rytinään!
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
Plus, että on muuten ihan pikkuisen vinha tunne, kun onkin vaan ihan vähän jäänyt ohjautuvan sylinteri auki, ja alkaa kärry vaikkka vaan neljässäkympissä heijata puolelta toiselle. Siinä on leikki kaukana ja kaikki leukana. Kokki kivana ja silleen. Onneks ei tullu kukaan takana eikä vastaan, mutta vahvasti mustaa mutkaa jäi 700 millisistä elsseistä........ Ei ainakaan paalikärryyn voi suositella ohjautuvaa, jatkuvaa kärryn irroittelua ja painopiste korkealla, ainekset pahaan rytinään!
Luulisin että oikein toteutettuna heijausta ei pääse tapahtumaan :-\ Mitenkähän itseohjautuva lienee tienpäällä, ainakin pienissä nopeuksissa auttaa kummasti vaan lukittua pitää sekin saada peruutettaessa :-\
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
210hl x 80kg = 17 000 ::)
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
210hl x 80kg = 17 000 ::)
310 hl *55kg/hl = 17050 kg ???
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
210hl x 80kg = 17 000 ::)
310 hl *55kg/hl = 17050 kg ???
Jotain uutta kevytvehnää ??? Käytetään vain kevyttuotteiden valmistukseen ::) ;D
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
210hl x 80kg = 17 000 ::)
310 hl *55kg/hl = 17050 kg ???
Jotain uutta kevytvehnää ??? Käytetään vain kevyttuotteiden valmistukseen ::) ;D
Timppa-vehnää. Heikkokortista ja tyhjäpäistä ;D
-
No eihän se suoraan ajaminen niitä tapa... Mutta asfaltilla kääntyileminen on niille rankkaa ja leveät renkaat lisänä vielä... Useamman 8-pulttista napaa tuhonneena ;D
Ohjautuva teli, niin loppuu naparempat. Tuommoiset 6 ja 8 pulttiset navat pitäisi kieltää lailla.
Meikäläisen 13 tonnin paskakärryn 6-pulttisilla navoilla ei uskalla ajaa edes suoraan. Onneksi pääsin edes kotia asti.
No koko kärry vaihtui sellaiseen missä on kymenpulttiset ADR navat niin ovat kestäneet... Ja ohjautuvassa on liikaa irtoavia osia maansiirtohommiin :P
Plus, että on muuten ihan pikkuisen vinha tunne, kun onkin vaan ihan vähän jäänyt ohjautuvan sylinteri auki, ja alkaa kärry vaikkka vaan neljässäkympissä heijata puolelta toiselle. Siinä on leikki kaukana ja kaikki leukana. Kokki kivana ja silleen. Onneks ei tullu kukaan takana eikä vastaan, mutta vahvasti mustaa mutkaa jäi 700 millisistä elsseistä........ Ei ainakaan paalikärryyn voi suositella ohjautuvaa, jatkuvaa kärryn irroittelua ja painopiste korkealla, ainekset pahaan rytinään!
Tiedän tunteen ja massikka päätti lopettaa öljynpumppaamisen lohkon läpi ennenkuin kääntö oli lukossa... Ojaanhan se meni mutta parin minuutin taistelun jälkeen lohkot heräs taas ja sain peruuttamalla kärryn ylös... Mutta kaluston omistajalle oli käynyt kerran vähän samalla tavalla ja vauhtia oli enemmän ja oli ollut kuulemma aika jännä olo kun kärry tuli poikittain perässä :-[ Jotkut on moisia mettäänkin ajanut....
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
210hl x 80kg = 17 000 ::)
310 hl *55kg/hl = 17050 kg ???
Jotain uutta kevytvehnää ??? Käytetään vain kevyttuotteiden valmistukseen ::) ;D
Timppa-vehnää. Heikkokortista ja tyhjäpäistä ;D
Joharan kesämökki. ;D
(http://preeco.fi/32-145-thickbox/kaninkoppi.jpg)
-
14 tn kantavuus tyyppikilvessä. 17tn vehnää kestää aivan hyvin kuskata.
Timpalla on iso lava kahuvehnilleen, yli 30 mottinen ;D
210hl x 80kg = 17 000 ::)
310 hl *55kg/hl = 17050 kg ???
Jotain uutta kevytvehnää ??? Käytetään vain kevyttuotteiden valmistukseen ::) ;D
Timppa-vehnää. Heikkokortista ja tyhjäpäistä ;D
Joharan kesämökki. ;D
(http://preeco.fi/32-145-thickbox/kaninkoppi.jpg)
Laittaa tuon silleen "Kauriinmetsästäjä fiiliksillä" rantaveteen ja pitää vieraat kellarissa ;D
-
Joharan mökkivieraat:
(http://images.madeinchina.com/6797B961D1D58A81E040007F010012A0/480/982480_0/Arrival-Cosplay-Sexy-Rabbit-Uniform-Sexy-Animal_982480_0.jpg)
-
Joharan mökkivieraat:
(http://images.madeinchina.com/6797B961D1D58A81E040007F010012A0/480/982480_0/Arrival-Cosplay-Sexy-Rabbit-Uniform-Sexy-Animal_982480_0.jpg)
Tutut tytöt ;D Lähdetkö "pitelemään häntää" ???
-
http://www.youtube.com/watch?v=zP7EHKtpryY Tämän kans Johara tais harrastaa uniseksiä :o Eikä aisapainoo ollu liikaa :-\