Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 12.04.12 - klo:14:46
-
Nostolaiteäes ja hinattava ovat selvät tapaukset, mutta mitä tarkoittaa äkeessä puolihinattavuus?
Petri
PS. Haun tuloksena jossain viestiketjussa Kylmis jo kertoi 20 vuotta tuollaista hinanneensa ja taivaspaikan sillä tienanneensa, mutta onko oikeasti sellainen kompromissi (siis tämä puolihinattavuus), että olisi syytä pysyä kaukana?
-
Nostolaiteäes ja hinattava ovat selvät tapaukset, mutta mitä tarkoittaa äkeessä puolihinattavuus?
Petri
PS. Haun tuloksena jossain viestiketjussa Kylmis jo kertoi 20 vuotta tuollaista hinanneensa ja taivaspaikan sillä tienanneensa, mutta onko oikeasti sellainen kompromissi (siis tämä puolihinattavuus), että olisi syytä pysyä kaukana?
Itselläni on ollut 4-metrinen ESAn varpäjyrä-äes, jota voi vetää sekä nostolaiteäkeenä, että myös vetovarsista hinattavana. Hinattavana mukavempi vetää isoilla lohkoilla, nurkkiin ei vaan silloin asiaa. En nyt sanoisi, että huono kompromissikaan, toki pyörillä kulkeva hinattava näppärempi, voi nostaa tarvittaessa piikit ilmaan ja peruutellakin.
-
Voisihan se Petri ensin paljastaa, minkälaisella vetokoneella aikoo äestänsä kiskoa?.
-
Kyllähän kaikki pyörä-äkeet on puolihinattavia.
Ne siis ei ole vankkurityyppisiä missä on "kelluva" vetoaisa.
Taitaa puolihinattava sittenkin olla sellainen pyörä-äes mikä on nostovarsissa kiinni.
Elikkä hinattava on sitten vetokoukussa kiinni.
Aitohinattava äes olis sitten VeeÄmmän tekemä äes.
-
Voisihan se Petri ensin paljastaa, minkälaisella vetokoneella aikoo äestänsä kiskoa?.
88 hepoa paripyörällistä takapotkua. Ajateltu työleveys karvan verran päälle neljä metriä. Hinattava lautasäes on talossa ja olen siihen (hinattavuuteen) ihastunut, siksi tällainen puolinaisuus kiinnostaa ja epäilyttää. Josko tällä teholuokalla ja työleveydellä on jotain merkitystä tuohon itse konstruktion toimivuuteen?
Petri
-
Esa voi olla hyväkin kampe, mutta katso Yrman vaihtokonesivulta Potila SK370, Loimaa. Tuo on just se malli, jonka koin äärimmäisen hankalaksi käyttää. Jos äestä pitää nostaa, niin joudut peruuttelemaan ns. sammakonreiden kiinni. Vetolaitteessa oleva lukkosysteemi on aika kehveli käytössä. Työläs, saa aina mennä viereen kääntämään vipua. Itse vetolaite sellainen, että on aika kovilla, ainakin voimakkaampien traktorien kanssa. Meillä jouduttiin hitsailemaan moneen kertaan...
Jos et koe edellä mainittuja haittoina, niin tuo äes on edelleen myytävänä ;D Se on kirjaimellisesti ladon takana odottamassa....
-
Voisihan se Petri ensin paljastaa, minkälaisella vetokoneella aikoo äestänsä kiskoa?.
88 hepoa paripyörällistä takapotkua. Ajateltu työleveys karvan verran päälle neljä metriä. Hinattava lautasäes on talossa ja olen siihen (hinattavuuteen) ihastunut, siksi tällainen puolinaisuus kiinnostaa ja epäilyttää. Josko tällä teholuokalla ja työleveydellä on jotain merkitystä tuohon itse konstruktion toimivuuteen?
Petri
Miten tuollaisen Esa-Tumen tapaan toteutettu hinattava.
http://www.porssilehdet.fi/search/image.jspx?advert=749204&indexImage=
Olisi kaiken puolin kätevämpi, varsinkin siirtoajossa neljä metrinen äes nostolaitteissa ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta.
-
Ihan kohtuullinen tuollainen hinattava Esa Tume on. Etupäätä ja takapäätä saa tarvittaessa kannateltua erikseen. Raskaita nu ovat vetää varsinaisiin pyörä-äkeisiin verrattuna. Varpajyrän laakerit on heikkoja.
Antti Sammon vastaavassa sivulohkot nousevat ketjun välityksellä pyöräsylinterillä.
-
Ihan kohtuullinen tuollainen hinattava Esa Tume on. Etupäätä ja takapäätä saa tarvittaessa kannateltua erikseen. Raskaita nu ovat vetää varsinaisiin pyörä-äkeisiin verrattuna. Varpajyrän laakerit on heikkoja.
Antti Sammon vastaavassa sivulohkot nousevat ketjun välityksellä pyöräsylinterillä.
Joo, noi varpajyrän laakerit ja sitten etuladan jouset. Mitään muuta en kyllä omastani ole hajalle saanutkaan.
Varpajyrän päätyjä saa irrallisena jos laakeri on päässyt syömään akselin.
-
Ja sitten haluan varpajyrättömän, ei tarvitse juolaa tampata takaisin juurtumaan... Mutta edelleenkin ne edut/haitat suhteessa nostolaite- ja "täyshinattavaan" vehkeeseen?
Petri
-
Minkälaasia yleensä on vetää äestä vetovarsilla? kätevää vai hankalaa?
-
Ja sitten haluan varpajyrättömän, ei tarvitse juolaa tampata takaisin juurtumaan... Mutta edelleenkin ne edut/haitat suhteessa nostolaite- ja "täyshinattavaan" vehkeeseen?
Petri
Ai niin, olihan siitä tuossa aiemmassa ketjussa juttua.
-
Meill oli aikoinaan 4 m Tume minipiikki tuollaisena hinattavana ja etuladalla jurttiäkeenä. Minipiikki tukki aika helposti ja piikit vääntyivät kivissä. Ihan kohtuullisen muokkauksen sillä muuten sai. Etulata oli todella pitkä ja se hiersi tehokkaasti kokkareita rikki.
-
Ja sitten haluan varpajyrättömän, ei tarvitse juolaa tampata takaisin juurtumaan... Mutta edelleenkin ne edut/haitat suhteessa nostolaite- ja "täyshinattavaan" vehkeeseen?
Petri
Osta vaan joku 4,5 metrin hinattava mahdollisimman monella teräakselilla varustettu.
Tasaa paremmin kuin nostolaiteäes, on kevyempi vetää ja voi keventää pehmeissä paikoissa.
Käytetyissä ne pyörän laakerit on se heikkous, varsinkin Tumessa. Etulata pitää tietenkin olla.
-
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
-
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h ;) Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla ;D Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...
-
Naapurissa oli aikanaan tuollainen Antti-Sampo. Isäntä itse käytti siitä nimeä "Rausku". Kuvaa kulkua työtilanteessa aika hyvin...
-
Antti-Samposta oli sellainen versio jota kuljetettiin nostolaitteissa,mutta pellolla vedettiin "Potila" tyylisellä ristiketjulla. Kuulemma kelpo äes,mutta jos esim.kolmiolohkolla ajoi konkeloon nurkkaan,oli tynnörin työ päästä kiinni takaisin tähän elämään.
Naapurissa oli 2011 vuoteen saakka Suomi-merkkinen vastaava ns.puolihinattava n.4m.n äes, eikä niin hirvittävä jos konkeloon ajoi.
-
Suomen konepaja valmisti Antti-Sampo äkeet.
Meillä oli Tume SV 400, jossa oli ulosvedettävä kelkka vetolaitteessa. Tieajoon peruutettiin kelkka sisään ja äes tuli lähelle traktoria. Pellolla oli vajaan metrin kauempna ja silloin eivät paripyörät ottaneet äkeeseen kiinni.
-
Suomen konepaja valmisti Antti-Sampo äkeet.
Meillä oli Tume SV 400, jossa oli ulosvedettävä kelkka vetolaitteessa. Tieajoon peruutettiin kelkka sisään ja äes tuli lähelle traktoria. Pellolla oli vajaan metrin kauempna ja silloin eivät paripyörät ottaneet äkeeseen kiinni.
Mulla oli samanlainen,ne jousien varassa keikkuvat varpajyrät olivat hiukan kehot siellä takana,laakereita meni joka vuosi vaikka kuinka rasvaili..muuten ihan ok,sai jousikulmaakin säädettyä ym.
-
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h ;) Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla ;D Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...
jännä juttu!
Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...
terveisin kivettömien maiden viljeijä...
-
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h ;) Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla ;D Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...
jännä juttu!
Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...
terveisin kivettömien maiden viljeijä...
Mitä sä sillä oot oikeen tehnyt :P Varpahyriä menee aina sillointällöin ja piikkejäkin mutta muuten ei oo kyllä tarvinnut korjailla eikä tosiaan hitsailla ja vedetään niin kovin kuin perse kestää ja nykyään kun on etu-jousitus ja kuormain jousitus niin hiukan joutunut tuosta tintkimään :o Ja tuossa on vielä maaliakin jäljellä joka on harvinaista kun yleensä kotimaiset tuotteet maalataan joko ruosteen päälle tai suojaöljyn päälle ;D
-
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h ;) Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla ;D Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...
jännä juttu!
Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...
terveisin kivettömien maiden viljeijä...
Mitä sä sillä oot oikeen tehnyt :P Varpahyriä menee aina sillointällöin ja piikkejäkin mutta muuten ei oo kyllä tarvinnut korjailla eikä tosiaan hitsailla ja vedetään niin kovin kuin perse kestää ja nykyään kun on etu-jousitus ja kuormain jousitus niin hiukan joutunut tuosta tintkimään :o Ja tuossa on vielä maaliakin jäljellä joka on harvinaista kun yleensä kotimaiset tuotteet maalataan joko ruosteen päälle tai suojaöljyn päälle ;D
No ehkä se ei alunperin oo suunniteltu reilu 220hp/8t koneen perään. Perunamaita äestäes just jaksaa talla pohjas 10-12km/h kulkea ;D
-
Kun kyselet puolihinattavasta, voisikohan se tarkoittaa esim. vanhaa Antti-Sampoa, jota kuljetetaan tiellä kahden pyörän varassa jotka pellolla nostetaan ylös, ja äes kulkee kahden varpajyrän varassa. Raskas vetää.
Jos pellolla painaa pyöriä maahan, se samalla nostaa ylös sivulohkoja joten auttaa vain uppoamisvaiheessa, ei muuten.
En suosittele.
Uudempi EsaTumehan ei nosta lohkoja kun ovat omilla sylintereillään ja on muuten yks niistä harvinaisista kotimaisista tuotteista joka on säilynyt ilman hitsaamista (ja jopa maalitkin on pysyneet tiukassa eli ei oo vedetty ruosteen päälle) vaikka ajoa on ollut yli 100ha peltoa vuodessa ja vauhtia kumminkin se melkein 20km/h ;) Varpajyriä ja laakereita joutuu sillointällöin uusimaan mutta se menee jo rutiinilla ;D Ei varmaankaan paras mutta toimiva ja ehtii rapidia karkuun riittävästi... Ja pintaahan tuolla nykyään vaan kraapitaankin...
jännä juttu!
Meillä on esatume niitä harvoja kotimaisia tuotteita jolla on ollut enemmän hitsaustunteja kun työtunteja. Joka ikinen nurkka on hitsattu/vahvistettu, kuljetuspyörät ratkes irti (onneksi pellolta lähties), varpajyriä parsittu monet kerrat...
terveisin kivettömien maiden viljeijä...
Mitä sä sillä oot oikeen tehnyt :P Varpahyriä menee aina sillointällöin ja piikkejäkin mutta muuten ei oo kyllä tarvinnut korjailla eikä tosiaan hitsailla ja vedetään niin kovin kuin perse kestää ja nykyään kun on etu-jousitus ja kuormain jousitus niin hiukan joutunut tuosta tintkimään :o Ja tuossa on vielä maaliakin jäljellä joka on harvinaista kun yleensä kotimaiset tuotteet maalataan joko ruosteen päälle tai suojaöljyn päälle ;D
No ehkä se ei alunperin oo suunniteltu reilu 220hp/8t koneen perään. Perunamaita äestäes just jaksaa talla pohjas 10-12km/h kulkea ;D
No joo ei se tuota varmaan kestä ;) Me vedetään vaan 2-3cm syvyydestä ja siittä rapidilla yli... Mutta tänä keväänä EsaTumesta ei lähtenyt kunnolla oikeen ees ruosteet kun vedettiin vaan Kirellä...
-
Ei taida pojilla olla savikoita..
-
Muistanko oikein tai kenties hyvin väärin, että valmistiko surullisen kuuluisa Kuljetuskone Oy Oitista myös äkeitä? Olivat ainakin em.virman mainitut koneet emäsuden maineessa aikoinaan ::)
-
Ei taida pojilla olla savikoita..
Täällä on oikeaa savea ;) 3-siipisillä auroilla 100hv traktori melkein pysähtyy välillä laukaisimet natisee... Kiren esimuokkarilla saa sen pinnan tarpeeksi tasaiseksi että rapidi disceillä riittää oikein hyvin...