Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maajulli - 10.04.12 - klo:18:25
-
Paljonko tehoa vaatii Väderstad nz 500 joustopiikkiäes?
Maalaatu lähinnä htmr.
Riittääkö veturiksi Valmet 805 -4 ? Tehoa 95 hv.
Ja pellollehan mennään vasta kun maa on kuivaa, eli märkään en äestä mene vetämään!
-
Se tottakai riippuu maalajista ja haluutko tinkiä ajonopeutta turha kuvitella tuolla koneella että mennään 25km/h pellolla..
-
Paljonko tehoa vaatii Väderstad nz 500 joustopiikkiäes?
Maalaatu lähinnä htmr.
Riittääkö veturiksi Valmet 805 -4 ? Tehoa 95 hv.
Ja pellollehan mennään vasta kun maa on kuivaa, eli märkään en äestä mene vetämään!
Jos ei hirveitä mäkiä ole, niin saattahan toi liikahtaakin. Mutta sitten jos edes ajattelet etuladan käyttöä, niin voipi meno tyssätä siihen. Eli riskimpi etsi veturi tai pienempi karhi.
-
Sen verran tarkistukseksi että kyseessä on 1998 vuosimallin äes eikä tämä uusi "agressive"-malli.
Onko tosiaan niin, että 5 metrin pyörä-äes vaatii yli 100 hv veturin???
Uudessa Väderstadtin esitteessä malli NZA 500 ST, työleveys 5 metriä vaatii 85 hv:n veturin... eli valehtelevatko esitteiden antamat tiedot???
-
Sen verran tarkistukseksi että kyseessä on 1998 vuosimallin äes eikä tämä uusi "agressive"-malli.
Onko tosiaan niin, että 5 metrin pyörä-äes vaatii yli 100 hv veturin???
Uudessa Väderstadtin esitteessä malli NZA 500 ST, työleveys 5 metriä vaatii 85 hv:n veturin... eli valehtelevatko esitteiden antamat tiedot???
Voipi käyvä Valmetti vetenkeittoon, jos lananedessä kulkee tarpeellinen määrä
maata. Et kai oikeasti usko kaikkiin mainoksiin :o
-
Kyllä 805 vetää ihan tarpeeksi lujaa viiden metrin äestä. Äkeen lanaa ei ole tarkoittu miksikään puskutraktorin kovikkeeksi, vaan kynnön epätasaisuuden tasoittamiseen ja kokkareiden "hiertämiseen" rikki.
Miksi ihmeessä joustopiikkiäkeellä pitäisi edes päästä kovempaa kuin 10-15 km/h? Nopeuden kasvaessa muokkaussyvyys alkaa vaihtelemaan paljon enemmän piikkien taipuessa. Ainoastaan Multivan piikit ovat sen muotoiset, että ne eivät jousta helposti ylöspäin.
-
Ihan tarpeeksi kovaa vauhtia on päästy vastaavalla kuusmetrisellä ja reilu sataheppaisella veturilla (M-F 3090). Kynnöksellä ainakaan en ole vauhtia enempää kaivannut, kun traktorissa ei jousta kuin penkki. Meidän äkeessä etulata on vierestä säädettävä, ei hytistä, joten se on koko kevään samassa asennossa, missä se on ollut parikymmentä vuotta!
Ne on ne toisenlaiset äestyypit, jotka sitä nopeutta vaativat. Mm. lapiorullaäes.
-
Väderin äes on tarkoitettu hitaaseen ajoon, kuten pyörä-äkeet ylensäkin. 6 metrinen on sopiva 805 perään, eli 5 metrisellä on pidätysvaikeuksia.
-
kyllä se kulkee tuolla traktorilla. kyntö pitää tehdä tasaisesti, äestäessä ei kannata pitää liian kovaa vauhtia ainakin hiesu maa menee herkästi liian hienoksi, tärkeintä on tehdä tasainen sopivan karkea kylvöalusta niin onnistuu paremmin. äestys syvyys on kylvösyvyys. saadaan tasainen orastuminen. liian syvään muokkaaminen vie turhaan polttoainetta.
-
Kyllä 805 tehot tuon äkeen vetämiseen riittää.
yleensä suomessa vedetään liian kovaa noita äkeitä oikea nopeus on juuri tuo 12-15 km tunnissa silloin on joussessa on juuri oikea värähtely joka muokkaa maata.
-
Ja mennee sinne pumpun kupeelle ja vääntää puolikiekkoa ruuvista ni tulee äes perässä vaikka poikittain jos paino riittää
-
Hyvinhän se tuommosta vetelee ;D Jollei vedä niin pollet on päässy karkuun tai piikit on ihan liian syvällä ;)
-
Täysin samanlaista äestä vedettiin pitkään 6400 vallulla josta ruuvailtu se 110hv
Nätisti se sitä veti mut jos enempi lataa käytti ni tuppas vähä lämpöä ottaan
-
Vauhtii joo.Piti kans karhii suurentaa.Vanhaa sulkaa kattelin viime keväänä pellolla.Kysäsin kuis kovaa ajat niin tokas että 25 päälle en oo vielä päässy.Mutta kyllä toi vääderi sadalla hummalla "liikkuu"savella ja ilman töyryjä.
-
Sanoisin että 105 heppaa tarvii. :D
-
sanoisin että 129 heppaa tarvii :D
-
Valmetilla voi liikahtaakin, mutta etujousitteisella Deutz-Fahr Agrotronilla hyytyis kuin seinäkello, kun kone alkaa pumppaamaan etujousiin öljyä. Se on sellanen ominaisuus että voi herranen aika sentään. Sori, tuli vähän offtopiccia.. ;)
-
juuri tuo 12-15 km tunnissa silloin on joussessa on juuri oikea värähtely joka muokkaa maata.
Ehkä jousissa on eroja mutta Kongskilden rungossa on hauskan näköiset logot joissa naama hymyilee 8 - 12 km/h nopeudessa, nimenomaan kuvastaen tuota värähtelyn taajuutta.
Minulla on ehkä väärät työtavat tai entisen ajan näkemys asioista, mutta kyllähän se hieman ihmetyttää että joidenkin mielestä pitäisi ajella lähes puolet koneen huippunopeudesta kynnöksellä ja tehoja tarvitsee monta sataa heppaa. Älytöntä resurssien tuhlaamista. Ottakaa koululainen ajamaan yövuoroa niin tulee halvemmaksi.
-
Olis aikomuksena vetää 805lla 4,5 metristä. Ajattelin että kyllä täytyy säätää syöttöä hieman sitä hommaa varten. Voi lämpöjen nousu haitata lopulta vaikka sinällään jaksaiskin vetää.
-
Kyllä 805 vetää ihan tarpeeksi lujaa viiden metrin äestä. Äkeen lanaa ei ole tarkoittu miksikään puskutraktorin kovikkeeksi, vaan kynnön epätasaisuuden tasoittamiseen ja kokkareiden "hiertämiseen" rikki.
.
Jep...mulla on kaikki sängellä ja tarkoitus on keväällä lautasmuokata/kultivoida pellot eli lanalle ei oikeastaan ole tarvetta, koska en aio kyntää ollenkaan - itse asiassa en ole enää kyntänyt vuosiin viiluakaan.
-
Valmetilla voi liikahtaakin, mutta etujousitteisella Deutz-Fahr Agrotronilla hyytyis kuin seinäkello, kun kone alkaa pumppaamaan etujousiin öljyä. Se on sellanen ominaisuus että voi herranen aika sentään. Sori, tuli vähän offtopiccia.. ;)
Nykyiset ei tee muuten enää tuota hyytymistä ;) 120 teki ja oli hauska kultivaattorin kanssa kun laski kultivaattorin alas ja olis muutenkin tarvinnut kaiken tehon niin etupää otti siitä vielä loputkin mehut irti ;D
-
Vielä ajattelin kertoa:
- olen vetänyt 3 metristä Potilaa, jossa varpajyrät edessä ja takana IH 585:llä, jossa on 60 hevosvoimaa. Hyvin kulki.
Miksi siis 5 metrin pyörä-äes ilman varpajyriä (ja niiden sijaan yhdellä etulatalla) ei kulkisi tuolla 95 hv traktorilla? Suhteellisesti ottaen luulisi tulevan hyvinkin mukavasti perässä!
-
Näkisin kaas samoin ku edellinen kertoja ;)
-
Ei kellään olisi tiedos tommosta vääteriä? Tarttis keväälle tommosta. :P
-
asiaa sivuten 5,4 skara aineki liikkuu piristetyllä 6400 varsin railakkaasti uskoisin et vakiotehoillakin menisi tarpeeksi ( 100hv ) niin miksei toi äes liikkuis tuolla 805 sella?
-
Valmetilla voi liikahtaakin, mutta etujousitteisella Deutz-Fahr Agrotronilla hyytyis kuin seinäkello, kun kone alkaa pumppaamaan etujousiin öljyä. Se on sellanen ominaisuus että voi herranen aika sentään. Sori, tuli vähän offtopiccia.. ;)
Nykyiset ei tee muuten enää tuota hyytymistä ;) 120 teki ja oli hauska kultivaattorin kanssa kun laski kultivaattorin alas ja olis muutenkin tarvinnut kaiken tehon niin etupää otti siitä vielä loputkin mehut irti ;D
No mä kans ihmettelin et mitä se vinnamo ny höpisee, mut se koskikin noita vanhempia mk3 malleja ;D
-
Valmetilla voi liikahtaakin, mutta etujousitteisella Deutz-Fahr Agrotronilla hyytyis kuin seinäkello, kun kone alkaa pumppaamaan etujousiin öljyä. Se on sellanen ominaisuus että voi herranen aika sentään. Sori, tuli vähän offtopiccia.. ;)
Nykyiset ei tee muuten enää tuota hyytymistä ;) 120 teki ja oli hauska kultivaattorin kanssa kun laski kultivaattorin alas ja olis muutenkin tarvinnut kaiken tehon niin etupää otti siitä vielä loputkin mehut irti ;D
No mä kans ihmettelin et mitä se vinnamo ny höpisee, mut se koskikin noita vanhempia mk3 malleja ;D
Samaa toi teki 610M:kin. Jos oli lumiaura kuormaajassa niin pumppu huusi lumihangessa ajaessa koko ajan. Ilmiö ei tosin ollut niin häiritsevä kuin vanhemmissa. Ei muut koneet kai tee sellaista?
-
Meitin vanhan vääderin ohjeissa tais olla maininta tehovaatimuksesta 2,5hv per piikki, eli se hj38 3,3m leveä olis vaatinu 95hv ::) Sanoisin kyllä että ei kovinkaan liioiteltua ainakaan näillä savilla ja vähän kun rinteitäkin on. Sillon oli viistonni fordi aika tiukoilla sen kanssa, eikä kyl päässy 12km/h :D Keveät ja tasaiset maat on tietty asia erikseen.
-
Ei jouskarin kanssa minunkaan mielestä sais pitää vauhtia oikeastaan yli 10 km/h. Joten kyllä sen pitäis liikkua ihan hyvin tuolla traktorilla järjellisillä muokkaussyvyyksillä ::)
-
Ihan tarpeeksi kovaa vauhtia on päästy vastaavalla kuusmetrisellä ja reilu sataheppaisella veturilla (M-F 3090). Kynnöksellä ainakaan en ole vauhtia enempää kaivannut, kun traktorissa ei jousta kuin penkki.
Ne on ne toisenlaiset äestyypit, jotka sitä nopeutta vaativat. Mm. lapiorullaäes.
Sama homma! 100hv MF 3080:llä vedetty liki 20v. 6m Väderiä ja tehoa on mielestäni oikeinkin sopivasti. Tosin tuo on aika harvapiikkinen malli.
Meitin vanhan vääderin ohjeissa tais olla maininta tehovaatimuksesta 2,5hv per piikki, eli se hj38 3,3m leveä olis vaatinu 95hv ::)
Mä taas muistelin, että yleensä tehontarpeeksi S-piikkiäkeis olis mainittu 1,5hv ja suositeltu ajonopeus pikemmin alle kuin yli 10km/h.
-
Valmetilla voi liikahtaakin, mutta etujousitteisella Deutz-Fahr Agrotronilla hyytyis kuin seinäkello, kun kone alkaa pumppaamaan etujousiin öljyä. Se on sellanen ominaisuus että voi herranen aika sentään. Sori, tuli vähän offtopiccia.. ;)
Nykyiset ei tee muuten enää tuota hyytymistä ;) 120 teki ja oli hauska kultivaattorin kanssa kun laski kultivaattorin alas ja olis muutenkin tarvinnut kaiken tehon niin etupää otti siitä vielä loputkin mehut irti ;D
No mä kans ihmettelin et mitä se vinnamo ny höpisee, mut se koskikin noita vanhempia mk3 malleja ;D
Samaa toi teki 610M:kin. Jos oli lumiaura kuormaajassa niin pumppu huusi lumihangessa ajaessa koko ajan. Ilmiö ei tosin ollut niin häiritsevä kuin vanhemmissa. Ei muut koneet kai tee sellaista?
Oliko sulla 120 litran pumppu siinä??
-
90 hepan JD:llä olen nähnytntuollaista vedettävän.Ihan hyvin homma kävi,muokkaussyvyys bauttiarallaa 4 cm.Hiesusavi,lata maassa.
-
Onko tuossa palkki- vai läppälata?
-
Onko tuossa palkki- vai läppälata?
Palkkilata siinä äkeessä, josta viestiketjun aloitin.
-
Ok, läppälata taitaa tulla sitten vasta uudemmissa. Joku tuollainen käytetty 5 m pyörä-äes on itsellänikin hakusessa..
-
Munmielestä muokkausleveyden lisäksi vaikuttaa hyvinpaljon syvyys. Jos tiheäpiikkisellä äestää kolmeen senttiin ja kylvää senjälkeen kiekollisella koneella oikeaoppisesti 4-5 senttiin niin tehontarve on huimasti eri kuin 6-8 cm äestys
-
Munmielestä muokkausleveyden lisäksi vaikuttaa hyvinpaljon syvyys. Jos tiheäpiikkisellä äestää kolmeen senttiin ja kylvää senjälkeen kiekollisella koneella oikeaoppisesti 4-5 senttiin niin tehontarve on huimasti eri kuin 6-8 cm äestys
4,8m varpajyrä-äes kesyttää 220hp veturin perunamaita äestäes +10cm syvyydeltä. 140hp veturi vetää kohtuu mukavasti 100 piikkistä 6,4m äestä viljamaita muutamaan senttiin äestäessä!
-
Perunamaitten muokkausta ei kannata normaaliin äestykseen sekoittaa, noilla hommilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä toistensa kanssa. 6 metrin äkeellä ja 110 hevosella perunamaat täällä muokataan, hitaasti mutta varmasti, pito loppuu aina ennen tehoa.
-
Peruna maa pitää muokata jyrsimellä. 8)
-
Peruna maa pitää muokata jyrsimellä. 8)
Niin se nykyään tehdäänkin.
Perunamaitten muokkausta ei kannata normaaliin äestykseen sekoittaa, noilla hommilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä toistensa kanssa. 6 metrin äkeellä ja 110 hevosella perunamaat täällä muokataan, hitaasti mutta varmasti, pito loppuu aina ennen tehoa.
Lähinnä halusin kuvata työsyvyyden vaikutusta vetotehontarpeeseen.
-
Onko tuossa palkki- vai läppälata?
Palkkilata siinä äkeessä, josta viestiketjun aloitin.
--mun kommentoimassani oli CrossBoard eli läppälata.
--tuossa kommentoitiin työsyvyyttä,tottakait se vaikuttaa.Yhteistyökumppanilla on 6m Vääteri,sitä vetelee hiesusavella tuohon 4 cm:n syvyyteen 100 hepalla ihan helposti.
--kun ruuvaa sen 7-8 senttiin niin ahdettu 5130 Case,josta mitattu VOAsta 130 ei tahdo mennä oikein mihkään...
-
Kyllä se sitä vetää,jopa isompaakin.Mikään tehoihme ei tietenkään ole kyseessä.Joskus muokkasin tuollaisella 5,6 leveällä pyörääkeellä,kaasu pohjassa kulki.
-
juuri tuo 12-15 km tunnissa silloin on joussessa on juuri oikea värähtely joka muokkaa maata.
Ehkä jousissa on eroja mutta Kongskilden rungossa on hauskan näköiset logot joissa naama hymyilee 8 - 12 km/h nopeudessa, nimenomaan kuvastaen tuota värähtelyn taajuutta.
Minulla on ehkä väärät työtavat tai entisen ajan näkemys asioista, mutta kyllähän se hieman ihmetyttää että joidenkin mielestä pitäisi ajella lähes puolet koneen huippunopeudesta kynnöksellä ja tehoja tarvitsee monta sataa heppaa. Älytöntä resurssien tuhlaamista. Ottakaa koululainen ajamaan yövuoroa niin tulee halvemmaksi.
Potilan ohjeissa 8-10 km/h. Tämän jälkeen värähtely loppuisi ainakin jäykemmällä maalla, kun joustovara on käytössä kokoajan.
-
4,8 väderstadissa on mulla 52 piikkiä. eli 1.5 hepoa per piikki olis 78 hv, ja 2,5 kerrottuna 130 hv.. tiiä sitte miten liikkuu kohtahan tuon pääsee testaamaan..
-
6-metrinen Potila ahdisti Uudenmaan vuoristo-olosuhteissa vähän JD 3350:a, jossa vakiona 100 hummaa. Pumpun säädön jälkeen tulee köykäsesti perässä.
-
4,8 väderstadissa on mulla 52 piikkiä. eli 1.5 hepoa per piikki olis 78 hv, ja 2,5 kerrottuna 130 hv.. tiiä sitte miten liikkuu kohtahan tuon pääsee testaamaan..
Eikös 4,8m äkeessä pitäis olla 68 piikkiä? ;D
-
Munmielestä muokkausleveyden lisäksi vaikuttaa hyvinpaljon syvyys. Jos tiheäpiikkisellä äestää kolmeen senttiin ja kylvää senjälkeen kiekollisella koneella oikeaoppisesti 4-5 senttiin niin tehontarve on huimasti eri kuin 6-8 cm äestys
Nopeasti pintakuivanneella savimaalla kun työsyvyyden pudottaa märkään kerrokseen asti, äes pysyy siinä ihan traktorin tehoista riippumatta.
Isommilla tehoilla voi saada vetoaisan irti.
-
Munmielestä muokkausleveyden lisäksi vaikuttaa hyvinpaljon syvyys. Jos tiheäpiikkisellä äestää kolmeen senttiin ja kylvää senjälkeen kiekollisella koneella oikeaoppisesti 4-5 senttiin niin tehontarve on huimasti eri kuin 6-8 cm äestys
Nopeasti pintakuivanneella savimaalla kun työsyvyyden pudottaa märkään kerrokseen asti, äes pysyy siinä ihan traktorin tehoista riippumatta.
Isommilla tehoilla voi saada vetoaisan irti.
Multivasta menee joko silmukka tai runko poikki mutta vääderi kestää ;D
-
Multivasta menee joko silmukka tai runko poikki mutta vääderi kestää ;D
Pohjanmaalla myytävissä vaihto Väädereissä yleensä sivulohkot kierossa kun täppäri vetäny viidessä kympissä puhelin tolppaan... :o
-
Multivasta menee joko silmukka tai runko poikki mutta vääderi kestää ;D
Pohjanmaalla myytävissä vaihto Väädereissä yleensä sivulohkot kierossa kun täppäri vetäny viidessä kympissä puhelin tolppaan... :o
Hiukan hitaammin ajaen niin katkee vaan tolppa se tuli nähtyä viime keväänä onneksi en ollut itse puikoissa eikä tapahtunut mitään vakavampaa :P
-
Ei tuollaisen äkeenvetoon tarvita isompaa konetta.Olin ruotsissa tehtaalla käymässä,jossa kerrottiin pii- kin toimivan parhaiten 6-8km/h nopeudessa.Suomessa 99% käyttäjistä käyttää väderstad äkeitä vää- rin.Itsekkin kuuluin ennen tähän porukkkaan.Nyt vedän nza 600 hiljenmaa ja pikin värähtelyn huomaa
-
Just tuollaisella NZA 600 olen ajanut. Liettyneessä paikassa, joka jää kokkareiseksi ajoin n. 10 km/h. Seuraavalla laistalla pudotin nopeuden n. 7 km/h. Kokkareet pienenivät hitaammin ajaen huomattavasti paremmin.
NZA 600 menee oikein passelisti esim. JD 3350 IH 955 ja Valtra 6400. 10 CM syvyyteen tai suoraan sänkeen ajaessa joutuu vauhtia pudottamaan, muuten noissa riittää voima oikein hyvin.
-
Mulla on vanha NZD 6,6 jota vedetään yleensä MF 3090:llä. Ihan hyvin liikkuu. Ja piikit 8cm jaolla
-
Ruottalaiset 80-luvulla ajovat 6-7km/h ja äkeillä leveyttä 6-10 meetriä.7cm piikkiväli 7km/h tulee savisemmastaki valmista kerralla