Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 10.04.12 - klo:17:20
-
Mitäs mieltä olette kun näitä pikkusarjan valmetteja on pilvinpimein eli a, 100 ja samasta piirustuksista tehtyjä edellisiä malleja mitkä olisi aika näppäriä vetämään pieniä metsäkärryjä kuormaajineen mutta minkämoisia ratkaisuja kannattais tehdä hyttiin jotta sais suhtkoht ergonomiset ja nopea kuormaajan käyttö. Itte melkein kaks metrisenä en viiitti edes ruveta miettimään peruspenkillä kääntymistä ja väärinpäin istuskelua mutta modifioinnilla vois harkita. Miten olisi jos penkin tilalle laittais kelkan jonka päälle mopon istuimen kaltainen penkki. Käytännssä homma toimis niin että kääntyis jalkatilassa ympäri ja vetäis penkin ahterin alle missä saisi istua ja kuormata. Kahvat saisi vedettyä sivuista käden ulottuville. Jonkinnäkinen selkänoja tietenkin tarttis olla mutta sopivasti muotoiltuna siitä ei välttämättä olisi haittaa. Kannattaisko ruveta rakentamaan vai onko leluksi tuomittu. Kokoluokaltaanhan noi raktorit olisi just sopivat ko hommaan.
-
Unohda noi ja osta 05 tai 6000 sarjan valmetti!
-
Unohda noi ja osta 05 tai 6000 sarjan valmetti!
Ei mun tartte ostaa. Mulla on jo n sarjalainen mutta toi pienempi olisi vähän jouten hommaan ja se olisi paljon pienempi ja ketterämpi kuin noi isommat. Leveydessäkin taitaa olla 20 cm eroa mikä on paljon ahtaasta raosta mentäessä. Niin ja nyt ei haeta mitään urakointiluokan koneita vaan pieneen ajoon esimerkiksi tuulenkaatojen hakuun pientä yhdistelmää.
-
Unoha tuo ja ota luuri käteen ja rimpauta kylällä jollekin innokkaalle urakoitsijalle. Ajata ne vähät sillä, tulee paljooooon halvemmaksi kuin ruveta sitä omaa pikku valtraa siellä metsässä särkemään.
-
Johonakin vaihees 100 sarjaan myytiin mettä ohjaamoa joka sisälsi mun mielestä lisätilan kengän kärjille toiseen lokasuojaan että kääntyminen onnistuisi tuolin kanssa.
Tuo mopon istuin on kyllä ajatuksena hyvä, mutta voi olla ainakin hankintapuiden ajossa työläs käyttää jos siirtämisiä on paljon (puita vähä paikassaan).
Ajattaminen on varmaan taloudellisin vaihtoehto, mutta ei vain tahdo joka kylällä olla heppulia joka pienen homman lähtis tekeen (en mä ainakaan lähde)
-
Jätä puut metsään. Vaikka aihuttaisivat hyönteistuhoja ,niin vieläkin tulee halvemmaksi kuin hommata jotain virveleitä ja rihveleitä puun ajoon. Ootko koskaan kysynyt millä urakoitsijat ajaa puuta.
-
http://www.satulatuolikeskus.fi/satulatuolit/salli_multiadjuster.html?gclid=CMba6MTMra8CFfAtmAodz2RsmA
Tuohan olis soppeli :o
-
Tollanen konttorituolityyppinen sopis muuten paljon paremmin jo jalkatilan takia. Jos tollasta mopon penkkiä suunnittelee niin perjaatteessa jos rakentais c:n malliseksi niin vois saada selkänojankin tarpeen mukaan kun se olisi istutettu sopivasti kiskolle että pyörähtäis aina selkäpuolelle.
Mulla on kyllä paljon kokemusta puunajon urakoinnista sekä osto että myyntipuolella eikä sitä kyllä bisneksen takia kannata mutta tollanen nosturikärry on aika hyvä tilalla kaikkiin muihinkin nostoihin.
-
Jos yksittäisiä tuulenkaatoja pakko kerätä tuommosella koneella niin eikö juontokoura olisi siihen hommaa parempi? Minä en ainakaan enää edes harkitsisi puun ajoa koneella jossa ei penkki pyörähdä helposti, -05 sarjan kopis modifoitiin vasemman puolen lokaria että mahtu paremmin polvet heilahtaan
Aika pieniä viittit kerätä jos 20cm ongelma, sehän on silloin ensiharvennusta odottavaa johon ajourat joutuu kyllä tekeen ennemmin tai myöhemmin. 03-04 metsissä mistä tuulenkaadot yleensä löytyy ei tila pitäisi olla ongelma ja paanatkin löytyy jo valmiiksi
-
Noiden pikkuvallujen hydrauliikalla ei kyllä voida puhua nopeasta kuormaimen käytöstä..
-
Traktorijakkara voisi olla konttorituolijalalla. Eli pyörivällä putkella. Silloin ympärikääntyessä saisi klabbeilla tuupattua penkin alta vauhtia, kuten konttorijakkarallakin. Eikä buutseja tarvitsisi sovitella sinne penkin ja lokasuojan väliin, vaan penkin alle...? Tosin penkin ja lattian väliin pitäisi jäädä ainaskin 40 cm......:-X
-
Traktorijakkara voisi olla konttorituolijalalla. Eli pyörivällä putkella. Silloin ympärikääntyessä saisi klabbeilla tuupattua penkin alta vauhtia, kuten konttorijakkarallakin. Eikä buutseja tarvitsisi sovitella sinne penkin ja lokasuojan väliin, vaan penkin alle...? Tosin penkin ja lattian väliin pitäisi jäädä ainaskin 40 cm......:-X
Laittaa trakorin lattialle vanhan muuripadan alassuiten ja rasvaa pinnan vaseliinilla. Siinä on hyvä pyöriä 360-astetta ja ylikin. Kuopissa häntäluun sijainti voi muistua mieleen, ellei kevitä reisillä sopivasti.
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
Ota sellainen kattonosturi. Sillä on hyvä täpinöidä päivittäin, ilman kärryjen tuomaa rasitetta
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
Ota sellainen kattonosturi. Sillä on hyvä täpinöidä päivittäin, ilman kärryjen tuomaa rasitetta
vaikka o'hara taas leikittelee ja vi**uilun ja viisastelun välimaastossa niin perjaatteessa tollaneen kattonosturi olisi aika hyvä. Ainut vaan että sitten se raktori on siinä kiinni aina ja samoiten se on metsässä aivan perseestä. Siksi nosturi melkein aina kärryyn jos ei ole oikein paljon erikoishommaa.
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
Ota sellainen kattonosturi. Sillä on hyvä täpinöidä päivittäin, ilman kärryjen tuomaa rasitetta
vaikka o'hara taas leikittelee ja vi**uilun ja viisastelun välimaastossa niin perjaatteessa tollaneen kattonosturi olisi aika hyvä. Ainut vaan että sitten se raktori on siinä kiinni aina ja samoiten se on metsässä aivan perseestä. Siksi nosturi melkein aina kärryyn jos ei ole oikein paljon erikoishommaa.
Mut... tuo kattonosturi oli ihan asiallinen ehdotus ;D Se olisi hyvä, voisi valita perään mitkä kärryt huvittaa. Esim. kottikärryt, muija lykkäämään niitä, itse nostelisi vaikka siihen pellolla kiviä.
-
Joka talos pitää kuormaaja olla, mutta mikä järki laittaa se semmosen traktorin perään jossa ei pysty kuormaahan penkillä istuen? Eikö nois A-sarjalaisis oo lattiakin semmonen 702-mallinen?
-
Kuormain tuppisovitteilla jos jotain monikäyttösyyttä meinaat!
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
Ota sellainen kattonosturi. Sillä on hyvä täpinöidä päivittäin, ilman kärryjen tuomaa rasitetta
Kattonosturia en antaisi vaivaksi kenellekään ennemmin tupeilla takasiltaan. Vie kuormaajasta turhaan ulottuvuutta kun korkealle asetetaan ja lopulta alkaa öljyt kuitenkin valumaan niskaan joskus kuitenkin. Suosittelisin kuormaajaa kärryn aisalle jossa ohjaus jolloin seuraa traktorin jälkiä paremmin. Niin jäi vielä mainitsematta se hytin heiluminen jos kuormaaja on katolla. Moni minibrunetti jossa oli kuormaaja oli katolla muutattivat sen kärryn aisalle juuri edellä mainitsemistani syistä. Ulottuvuus kuormaajassa on aika tärkeätä kun puhutaan 4,5 - 7m puomeista. Hydrauliikkapumppu säiliöön vielä nosturin alle puomille niin ajelee vaikka millaisella koneella pienet ajot.
-
Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin.
Mä en oo vielä keksinyt yhtään mitään muuta tekemistä tuolle mettäkärryn nosturille puiden keräilyn ja nostelun lisäksi vaikka olen vähän aikaa miettinyt. On sillä sillon joskus ennen etukuormainten aikaa paskaa nosteltu ja jotain pikku ojaa kaivettu. Nykyään urakoitsija kaivaa kaikki ojat ja etukuormain nostaa paskat.
Ai niin jooo tosiaan, yritettiin sillä siiloon nostaa ylin kerro paikallee, mutta vitut siitä mitään tullu niin piti etukuormaimella nostaa.
-
Pilkin ja sen kouran pitäis olla jonkiinkokoinen jotta sillä kävin esim. paalien ajo pellolta. Pienimmissä kuormaimissa loppuu äkkiä tehot vähänkin painavempien paalien kanssa pelatessa. Puiden kanssa pystyy vähempivoimaisellakin kuormaimella puljaamaan paremmin.
Pikkuvallun kopista sais varsin loistavan metsäohjaamon, mutta se edellyttää aika radikaaleja toimenpiteitä. Levitysosa vasemmalle kyljelle ja nostolaitteen tilalle suora levy. Sitten kun muuttaa kopin lattian takaosasta seuraamaan tätä tasaista levyä niin on jaloillakin mukavasti tilaa.
Nykysinhän saa pikkuvalluihin sirompaa joustolaitetta penkkkiin jolloin jalkaterille jää paremmin tilaa. Tuossa vuodenvaihteessa rakenneltiin erääseen A93 kiilava jatkopala metsäohjaamoon, jolloin siitäkin sai suht käyttökelpoisen metsäajoon. Siinä jäi koko kopin takaosa jalkatilaksi kun esiohjauksen vivut olivat laajennusosassa.
-
jossei oo paljon ajettavaa eikä pitkiä matkoja niin hanki ihmeessä juontokouran.paaaaaljon halvempi kuin kärrykuomainyhdistelmä ja ek-sovitteilla varusteltuna todella kätevä esim risujen käsittelyyn,2 metr. kouraisu kerralla.
-
Ei noin pieneen hyttiin voi iso mies sopia vaikka tekisi mitä.
Pitää hankkia laajempikapiininen raktori,jossa todella saa osittain käännyttyä,puoleenväliin edes.
Ittellä on kokemusta vuosien varrelta kuinka paha on olla noissa pikkukopeissa korkkiruuvilla selkä ja niskat solmussa.
Onneksi aika on ohi,ainoastaan Vammaksen kammiossa klaustrofobia valtaa mielen.
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
Hakin kuormain Jaken sovitteilla JD 6506:ssa lähes jatkuvasti kiinni. Kyllä kourakuormaaja on monessa hommassa etukuormaajaa etevämpi. Takajalkatila näissä Jonnuissa ei ole mikään paras eikä penkin kääntämiseen ole kauheasti tilaa, mutta yleensä ruukkaan kääntää penkkiä vain noin 90 astetta, koska itse kuormaamiseen ei yleensä mene paljoa aikaa. Muuten Jontikka on erittäin hyvä kourakuormain traktori. 96 litran säätyvätilavuus pumpussa riittää potku tyhjäkäynnillä. Nämä -90 luvun jonnut ovat muutenkin ikiliikkujia. Kahdella kympillä saa jo varsin mukavia käytettyjä yksilöitä, joissa ergonomia, kestävyys ja polttoainetaloudellisuus on jotain aivan toistaluokkaa pikkuvaltuihin verrattuna.
-
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.
Hakin kuormain Jaken sovitteilla JD 6506:ssa lähes jatkuvasti kiinni. Kyllä kourakuormaaja on monessa hommassa etukuormaajaa etevämpi. Takajalkatila näissä Jonnuissa ei ole mikään paras, mutta muuten erittäin hyvä kourakuormain traktori. 96 litran säätyvätilavuus pumpussa riittää potku tyhjäkäynnillä. Nämä -90 luvun jonnut ovat muutenkin ikiliikkujia.
Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......
-
Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......
Maanantaikappale. Täällä korjauskustannukset traktorin elinajalta luokkaa 10 c/h ja kymppitonnin tuntiraja lähestyy.
-
Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......
Maanantaikappale. Täällä korjauskustannukset traktorin elinajalta luokkaa 10 c/h ja kymppitonnin tuntiraja lähestyy.
Miten tuommosen jonnun saa rikki edes ;D 12000h rupee olemaan ja aina vaan toimii 8)
-
Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......
Maanantaikappale. Täällä korjauskustannukset traktorin elinajalta luokkaa 10 c/h ja kymppitonnin tuntiraja lähestyy.
Miten tuommosen jonnun saa rikki edes ;D 12000h rupee olemaan ja aina vaan toimii 8)
Ei siinä syyttä ole 100 tonnin tuntimittaria 8). Saksanmaalla on yksilöitä joihin tehty vähän laajempi perushuolto 15 tonnissa ja mittarissa nyt kolmeakymppiä :o