Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 04.04.12 - klo:09:07

Otsikko: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: vms1 - 04.04.12 - klo:09:07
Kuinka pa*ka on muilla ollu. Mulla on 2008 mallinen n ja tota ilmastointia on korjattu jo hyvin ison rahan edestä. On ollu rikkinäisstä vedenerottajaa ja putkirikkoja ja milloin mitäkin. Kuitenkin hintalappua on joka rempan jälkeen ollu useita satoja. Kuulostaa aika kovalta jos ilmastoinnin ylläpito maksaa melkein euron tunnilta. Tuo härpäke on melkein aina päällä koska talvella tarvitaan huurteen poistajana ja kesällä jäähdytykseen. Muutenkaan se ei kesällä ole teholla pilattu. Mites muilla on systeemit pelannu.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: erik - 04.04.12 - klo:09:16
Ei mulla oo ollu koskaan mitään ongelmia valmettien ilmastointien kanssa
Teho ei tietenkään oo mitään huippuluokkaa mut kun pitää ilmanputsarit puhtaana ni kyllä siellä riittävän vilponen on
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Hervast - 04.04.12 - klo:09:20
2008 keväällä se merkkihuollossa huollettiin (2001 kone) ja siitä asti se on pelannut yhtä termostaatinvaihtoa lukuunottamatta (jonka itein itse)  ihan normaalisti. Pitäis kyllä melkein taas käyttää ilmastointihuollossa ja vaihtaa ihan varuiksi kuivain ja laitattaa uudet öljyt.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zape - 04.04.12 - klo:10:18
Viime keväänä huolatin -97 mersusta ilmastoinin, siinä huoltomies kerto miten nämä uudemmat kylmäaineet on paskoja, esim tuon -08 vuoden aineet huonompia ja edelleen huononevat nyt -12 tai -13 aikana uusiin järjestelmiin. Ne ei vaan pysy järjestelmässä, tulevat pikkuhiljalleen kumiletkujen läpi, eli joutuu melkein joka vuosi huolattamaan ilmastoinin. :-[
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: piki1 - 04.04.12 - klo:13:27
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: caseman - 04.04.12 - klo:14:06
T162 vm:10 kerran vaihdettu letkut ja kattoverhoilu vuodon takia.
Teho on surkea,niin jäähdytyksessä, kuin traktorissakin.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 04.04.12 - klo:18:26
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: piki1 - 04.04.12 - klo:20:08
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 04.04.12 - klo:20:11
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: hvinnamo - 04.04.12 - klo:21:06
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...

 Eikö teil ole muka kauko-ohjattavat portit? Tai siis avattavat.   :P   
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 04.04.12 - klo:21:10
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...

 Eikö teil ole muka kauko-ohjattavat portit? Tai siis avattavat.   :P
No ei ***** oo... Yhteen olis kauko-ohjaimen saanu jos olis halunnut mutta se avautuu sellaisella lätkällä ja yhdessä on koodit muissa 7 missä on portit on normilukko  :P   
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: hvinnamo - 04.04.12 - klo:21:17
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...

 Eikö teil ole muka kauko-ohjattavat portit? Tai siis avattavat.   :P
No ei ***** oo... Yhteen olis kauko-ohjaimen saanu jos olis halunnut mutta se avautuu sellaisella lätkällä ja yhdessä on koodit muissa 7 missä on portit on normilukko  :P

 Meil on sitten sekin asia paljon paremmin kuin siel TURUUS!  :D
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 04.04.12 - klo:21:27
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...

 Eikö teil ole muka kauko-ohjattavat portit? Tai siis avattavat.   :P
No ei ***** oo... Yhteen olis kauko-ohjaimen saanu jos olis halunnut mutta se avautuu sellaisella lätkällä ja yhdessä on koodit muissa 7 missä on portit on normilukko  :P

 Meil on sitten sekin asia paljon paremmin kuin siel TURUUS!  :D
Jep no  kymmenessä pihassa ei oo porttia ollenkaan  ;D 
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: hvinnamo - 04.04.12 - klo:21:53
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...

 Eikö teil ole muka kauko-ohjattavat portit? Tai siis avattavat.   :P
No ei ***** oo... Yhteen olis kauko-ohjaimen saanu jos olis halunnut mutta se avautuu sellaisella lätkällä ja yhdessä on koodit muissa 7 missä on portit on normilukko  :P

 Meil on sitten sekin asia paljon paremmin kuin siel TURUUS!  :D
Jep no  kymmenessä pihassa ei oo porttia ollenkaan  ;D

 Eli kompromissina voinemme todeta, että portit ovat pers**stä!  :)
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 04.04.12 - klo:22:14
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P
on aina pysynyt lasit kuivina, mutta ei ole tapana kantaa sitä lunta lattialle siitä se höyry yleensä tulee.lumitöissä aina t-paita päällä ja pikkukengät jalassa ja lattiat ja lasit kuivina.
Hitto et tulis kylmä kun kokoajan saa olla portteja availemassa tai sulkemassa...

 Eikö teil ole muka kauko-ohjattavat portit? Tai siis avattavat.   :P
No ei ***** oo... Yhteen olis kauko-ohjaimen saanu jos olis halunnut mutta se avautuu sellaisella lätkällä ja yhdessä on koodit muissa 7 missä on portit on normilukko  :P

 Meil on sitten sekin asia paljon paremmin kuin siel TURUUS!  :D
Jep no  kymmenessä pihassa ei oo porttia ollenkaan  ;D

 Eli kompromissina voinemme todeta, että portit ovat pers**stä!  :)
No niin on  :P   Välillä se porttien kanssa pelaaminen meinaa vituttaa varsinkin kun kello rupee lähestymään sitä klo 6-7:ää ja rupee olemaan kiire...
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Lypsybotti - 04.04.12 - klo:23:01
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P

Jaa miksi pitäisi ilmastoinnin nappulaa edestakaisin näperrellä?
Eikös se ole suositus, että ilmastoinnin sammuttaa AINA väh 5 min ennen koneen sammuttamista, että kennosto kuivuu eikä jää homehtumaan.
Paitti tietty jos kone pyörii kolmivuorotyössä, niin sithän se on aivan sama...
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 04.04.12 - klo:23:08
oli n07 ei mitään vikaa ilmastoinnissakaan miks pidät talvella päällä ei sitä silloin mihinkää tarvitse pysyy muutenkin lasit kuivana, silloin tällöin vain pyöräyttää.
Miksi sitä nappulaa pitäisi näperrellä edestakaisin kun se saa olla ilmastoinnilla aina... Niin jonnikassa kuin deutsissa  ::)   Ja lumitöissä kun tulee lunta oikeen kunnolla niin harvemmassa laitteessa ikkunat pysyy kuivina jos siellä hytissä pitää lämpöä  :P

Jaa miksi pitäisi ilmastoinnin nappulaa edestakaisin näperrellä?
Eikös se ole suositus, että ilmastoinnin sammuttaa AINA väh 5 min ennen koneen sammuttamista, että kennosto kuivuu eikä jää homehtumaan.
Paitti tietty jos kone pyörii kolmivuorotyössä, niin sithän se on aivan sama...
Jaa en oo kuullut eikä oo pistetty pois...
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Calahan - 04.04.12 - klo:23:36
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: ijasja2 - 05.04.12 - klo:18:44
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.

 :o

Tuohon ilmastoinnin sammuttamiseen ennen koneen sammuttamista, ihan uutta tietoa. Mistä moista tietoa jaettu?

Reipas 20 vuotta ollut ilmastointi, ensin yhdessä koneessa ja nykyään kaikissa koneissa/autoissa enkä yhdenkään ohjekirjassa ole moista kehoitusta nähnyt. Talvikäyttöä kyllä, ettei tiivisteet kuivu mutta jotkin laitteet vaatii suht lämmintä että lähtee edes päälle, toisissa taas lähtee ilmastointi päälle määrävälein vaikka ei olisi päälläkään.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: hvinnamo - 05.04.12 - klo:19:25
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.

 :o

Tuohon ilmastoinnin sammuttamiseen ennen koneen sammuttamista, ihan uutta tietoa. Mistä moista tietoa jaettu?

Reipas 20 vuotta ollut ilmastointi, ensin yhdessä koneessa ja nykyään kaikissa koneissa/autoissa enkä yhdenkään ohjekirjassa ole moista kehoitusta nähnyt. Talvikäyttöä kyllä, ettei tiivisteet kuivu mutta jotkin laitteet vaatii suht lämmintä että lähtee edes päälle, toisissa taas lähtee ilmastointi päälle määrävälein vaikka ei olisi päälläkään.

 Ainahan sitä on puhuttu että ilmastointi pitäis sammuttaa esim. kilometri ennen määränpäätä... Mulle ei ainakaan uutta tietoa ole se.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: JTJ - 05.04.12 - klo:20:06
Jep,ja traktorin käynnistyksen jäläkeen ilimastointi vasta päälle. Muistaakseni jonkun nyykkärin ohjekirjassa oli tämmöset maininnat.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 05.04.12 - klo:20:09
Jep,ja traktorin käynnistyksen jäläkeen ilimastointi vasta päälle. Muistaakseni jonkun nyykkärin ohjekirjassa oli tämmöset maininnat.
Jaa niin tuossa englannista tuodussa koneessa oli muuten tuosta ilmoittava tarra mutta revin sen pois kun oli niin törkiän näköinen  ;D No ei oo vielä tuottanut ongelmia...
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Oksa - 05.04.12 - klo:21:16
hö, teillä ilmastoinnissa jotain häikkää, ei meillä  vaan mitään!
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: icefarmer - 06.04.12 - klo:02:17
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.

 :o

Tuohon ilmastoinnin sammuttamiseen ennen koneen sammuttamista, ihan uutta tietoa. Mistä moista tietoa jaettu?

Reipas 20 vuotta ollut ilmastointi, ensin yhdessä koneessa ja nykyään kaikissa koneissa/autoissa enkä yhdenkään ohjekirjassa ole moista kehoitusta nähnyt. Talvikäyttöä kyllä, ettei tiivisteet kuivu mutta jotkin laitteet vaatii suht lämmintä että lähtee edes päälle, toisissa taas lähtee ilmastointi päälle määrävälein vaikka ei olisi päälläkään.

 Ainahan sitä on puhuttu että ilmastointi pitäis sammuttaa esim. kilometri ennen määränpäätä... Mulle ei ainakaan uutta tietoa ole se.
vennamo puhuu täyttä asiaa,  oli kyseessä sitten turbo taikka ilmastointi, viimmenen viis minuuttia ilman kuormaa ja tästä ei tingitä olkoon merkki mikä lystää...
menkää kahtoon turistibussin alle turkissa ku se sammutetaan taikka edes pitkän matkan kiitolinjan alle suomessa ku se sammutetaan muutaman tunnin matkan jälkeen,,,,,  kostealla ilmalla vesilätäkkö tulee alle yhtä lailla ilmastoinnista kuin cooleristakn jos oikeaoppinen reikä sieltä löytyy....
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 06.04.12 - klo:09:30
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.

 :o

Tuohon ilmastoinnin sammuttamiseen ennen koneen sammuttamista, ihan uutta tietoa. Mistä moista tietoa jaettu?

Reipas 20 vuotta ollut ilmastointi, ensin yhdessä koneessa ja nykyään kaikissa koneissa/autoissa enkä yhdenkään ohjekirjassa ole moista kehoitusta nähnyt. Talvikäyttöä kyllä, ettei tiivisteet kuivu mutta jotkin laitteet vaatii suht lämmintä että lähtee edes päälle, toisissa taas lähtee ilmastointi päälle määrävälein vaikka ei olisi päälläkään.

 Ainahan sitä on puhuttu että ilmastointi pitäis sammuttaa esim. kilometri ennen määränpäätä... Mulle ei ainakaan uutta tietoa ole se.
vennamo puhuu täyttä asiaa,  oli kyseessä sitten turbo taikka ilmastointi, viimmenen viis minuuttia ilman kuormaa ja tästä ei tingitä olkoon merkki mikä lystää...
menkää kahtoon turistibussin alle turkissa ku se sammutetaan taikka edes pitkän matkan kiitolinjan alle suomessa ku se sammutetaan muutaman tunnin matkan jälkeen,,,,,  kostealla ilmalla vesilätäkkö tulee alle yhtä lailla ilmastoinnista kuin cooleristakn jos oikeaoppinen reikä sieltä löytyy....
Entä jos on automaatti-ilmastointi??? Eihän niiden nappuloihin kukaan koske... Ja kyllähän tuo deutsi kesä kuumalla aika vesilätäkön allensa tiputtelee kondensiovettä mutta miten se liittyy tuohon että pitäisi ottaa pois päältä... Tippuuhan se vesi sieltä itsekseenkin?? Vai eikö  :o
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: metsajussi - 06.04.12 - klo:09:58
Kun vesimärkä kenno jää pölyineen kesähelteeseen muutamaksi päiväksi märkänä muhimaan, niin siihen voi syntyä jonkinsorttista elämää. Homeita sun muita.

Se ei oikein pääse kunnolla kuivumaan kun ilmankierto koneen seistessä loppuu.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Pete - 06.04.12 - klo:10:04
N 141 vuosimallia -08 löytyy automaatti-ilmastoinnilla.
Ilmastointi on mulla aina päällä.

Huomioita:   

  - alle vuoden ikäsenä lisättiin toinen hihna kompuralle( tuppas luistaan kesähelteillä, ei onkelmaa sen jälkeen)
  - teho vähintäänkin riittävä
  - termari välillä outo. Minimissä vaikka koppi hileeseen ja max lämpöä riittää, mutta siinä välillä epätarkka.
  - nyt talvella lakkas yläpuhallin toimimasta. Syynä oli irronnut liitin kattopuhaltimella. ko. liitin ei vaikuttanu kovin laadukkaalta
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: icefarmer - 06.04.12 - klo:11:56
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.

 :o

Tuohon ilmastoinnin sammuttamiseen ennen koneen sammuttamista, ihan uutta tietoa. Mistä moista tietoa jaettu?

Reipas 20 vuotta ollut ilmastointi, ensin yhdessä koneessa ja nykyään kaikissa koneissa/autoissa enkä yhdenkään ohjekirjassa ole moista kehoitusta nähnyt. Talvikäyttöä kyllä, ettei tiivisteet kuivu mutta jotkin laitteet vaatii suht lämmintä että lähtee edes päälle, toisissa taas lähtee ilmastointi päälle määrävälein vaikka ei olisi päälläkään.

 Ainahan sitä on puhuttu että ilmastointi pitäis sammuttaa esim. kilometri ennen määränpäätä... Mulle ei ainakaan uutta tietoa ole se.
vennamo puhuu täyttä asiaa,  oli kyseessä sitten turbo taikka ilmastointi, viimmenen viis minuuttia ilman kuormaa ja tästä ei tingitä olkoon merkki mikä lystää...
menkää kahtoon turistibussin alle turkissa ku se sammutetaan taikka edes pitkän matkan kiitolinjan alle suomessa ku se sammutetaan muutaman tunnin matkan jälkeen,,,,,  kostealla ilmalla vesilätäkkö tulee alle yhtä lailla ilmastoinnista kuin cooleristakn jos oikeaoppinen reikä sieltä löytyy....
Entä jos on automaatti-ilmastointi??? Eihän niiden nappuloihin kukaan koske... Ja kyllähän tuo deutsi kesä kuumalla aika vesilätäkön allensa tiputtelee kondensiovettä mutta miten se liittyy tuohon että pitäisi ottaa pois päältä... Tippuuhan se vesi sieltä itsekseenkin?? Vai eikö  :o
lämpötilan säätö ja puhallus täysille käsin jos mahdollista, joku tuolla mainitsikin että hometta voi tulla tuonne kennoon. suodattimet pitää tietenkin olla kunnossa. nythän on joka mainoslehtisessä kehotus huollattaa ja desinfioida henkilöauton ilmastointi.....
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 06.04.12 - klo:12:08
Ei oo kertaakaa ilmastointii talvel tullu käytettyy.

 :o

Tuohon ilmastoinnin sammuttamiseen ennen koneen sammuttamista, ihan uutta tietoa. Mistä moista tietoa jaettu?

Reipas 20 vuotta ollut ilmastointi, ensin yhdessä koneessa ja nykyään kaikissa koneissa/autoissa enkä yhdenkään ohjekirjassa ole moista kehoitusta nähnyt. Talvikäyttöä kyllä, ettei tiivisteet kuivu mutta jotkin laitteet vaatii suht lämmintä että lähtee edes päälle, toisissa taas lähtee ilmastointi päälle määrävälein vaikka ei olisi päälläkään.

 Ainahan sitä on puhuttu että ilmastointi pitäis sammuttaa esim. kilometri ennen määränpäätä... Mulle ei ainakaan uutta tietoa ole se.
vennamo puhuu täyttä asiaa,  oli kyseessä sitten turbo taikka ilmastointi, viimmenen viis minuuttia ilman kuormaa ja tästä ei tingitä olkoon merkki mikä lystää...
menkää kahtoon turistibussin alle turkissa ku se sammutetaan taikka edes pitkän matkan kiitolinjan alle suomessa ku se sammutetaan muutaman tunnin matkan jälkeen,,,,,  kostealla ilmalla vesilätäkkö tulee alle yhtä lailla ilmastoinnista kuin cooleristakn jos oikeaoppinen reikä sieltä löytyy....
Entä jos on automaatti-ilmastointi??? Eihän niiden nappuloihin kukaan koske... Ja kyllähän tuo deutsi kesä kuumalla aika vesilätäkön allensa tiputtelee kondensiovettä mutta miten se liittyy tuohon että pitäisi ottaa pois päältä... Tippuuhan se vesi sieltä itsekseenkin?? Vai eikö  :o
lämpötilan säätö ja puhallus täysille käsin jos mahdollista, joku tuolla mainitsikin että hometta voi tulla tuonne kennoon. suodattimet pitää tietenkin olla kunnossa. nythän on joka mainoslehtisessä kehotus huollattaa ja desinfioida henkilöauton ilmastointi.....
3 vuoden tai 3000h välein kyllä olen kuullut että pitäisi huoltaa... No aina oppii uutta... Mutta kuinka moni toimii niin että sammuttaa ilmastoinnin viisi minuuttia ennen traktorin sammuttamista???
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: ijasja2 - 06.04.12 - klo:12:10
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 06.04.12 - klo:12:20
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Tätä aina ihmetellyt myös että mistä sä tiedät koska se on jäässä loppuuko jäähdytys?? Ei oo meinaan itselle tullut vielä yli 3000h deutsien ajelun aikana  :o   
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: ijasja2 - 06.04.12 - klo:12:37
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Tätä aina ihmetellyt myös että mistä sä tiedät koska se on jäässä loppuuko jäähdytys?? Ei oo meinaan itselle tullut vielä yli 3000h deutsien ajelun aikana  :o

Ku hytissä kuuma kuin saunassa, ei tuu ilmaa vaikka puhallin olisi täysillä. Ei siinä oo erehtymisen vaaraa...

Pikkunätissä työssä ei ongelmia, kärryn veto tiellä pitkään ilman taukoa ts. tunti suuntaansa, tai esim. silppurin veto pellolla kun kärryä kokoajan tarjolla. Isoilla kierroksilla kovaa työtä, jäätyy.
Lietteenajossa, kylvössä ym. töissä pieniä taukoja täyttäessä jolloin kenno sulaa.

Termostaatti väärässä paikassa, noita on muutettukin mutta ei välttämättä sekään auta. Tuttu ilmiö näillä nurkilla, KAIKKI Deutsin omistajat moittineet samaa, tosin eipä 00->04 vuosimallia uudempia olekaan kun myynti loppui, merkki vaihtunut hyvin monella ja myös ongelmat ilmastoinnissa.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 06.04.12 - klo:13:39
Talavella kuulemma saa käyttää ilmastointia sisätiloissa  jotta se toimii...koneet tahtoo jumittua jos niitä seisotetaan liian kauan...Kaikenmaailman veteraanimallien hamstraaminen
on älytöntä  eletään ja opitaan ..kerätään kokemusta elämässämme...vuosien varrella..

tämän mualimanhan meijjän lasten lapset kumminkin perii..ellei KARI peto..
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: koivumaki - 06.04.12 - klo:14:03
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Tätä aina ihmetellyt myös että mistä sä tiedät koska se on jäässä loppuuko jäähdytys?? Ei oo meinaan itselle tullut vielä yli 3000h deutsien ajelun aikana  :o

Ku hytissä kuuma kuin saunassa, ei tuu ilmaa vaikka puhallin olisi täysillä. Ei siinä oo erehtymisen vaaraa...

Pikkunätissä työssä ei ongelmia, kärryn veto tiellä pitkään ilman taukoa ts. tunti suuntaansa, tai esim. silppurin veto pellolla kun kärryä kokoajan tarjolla. Isoilla kierroksilla kovaa työtä, jäätyy.
Lietteenajossa, kylvössä ym. töissä pieniä taukoja täyttäessä jolloin kenno sulaa.

Termostaatti väärässä paikassa, noita on muutettukin mutta ei välttämättä sekään auta. Tuttu ilmiö näillä nurkilla, KAIKKI Deutsin omistajat moittineet samaa, tosin eipä 00->04 vuosimallia uudempia olekaan kun myynti loppui, merkki vaihtunut hyvin monella ja myös ongelmat ilmastoinnissa.

--missä se Deutzin ilmastoinnin termostaatti sitten sijaitsee,liekö liian kaukana kennosta?
--omalta kohdalta toteaisin,että en juurikaan talvella käytä ilmastointia,tosin Casen(MXM) lasit joskus menee hiukan huuruun lumitöissä.
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Cornfarmer - 06.04.12 - klo:15:12
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Tätä aina ihmetellyt myös että mistä sä tiedät koska se on jäässä loppuuko jäähdytys?? Ei oo meinaan itselle tullut vielä yli 3000h deutsien ajelun aikana  :o

Ku hytissä kuuma kuin saunassa, ei tuu ilmaa vaikka puhallin olisi täysillä. Ei siinä oo erehtymisen vaaraa...

Pikkunätissä työssä ei ongelmia, kärryn veto tiellä pitkään ilman taukoa ts. tunti suuntaansa, tai esim. silppurin veto pellolla kun kärryä kokoajan tarjolla. Isoilla kierroksilla kovaa työtä, jäätyy.
Lietteenajossa, kylvössä ym. töissä pieniä taukoja täyttäessä jolloin kenno sulaa.

Termostaatti väärässä paikassa, noita on muutettukin mutta ei välttämättä sekään auta. Tuttu ilmiö näillä nurkilla, KAIKKI Deutsin omistajat moittineet samaa, tosin eipä 00->04 vuosimallia uudempia olekaan kun myynti loppui, merkki vaihtunut hyvin monella ja myös ongelmat ilmastoinnissa.

--missä se Deutzin ilmastoinnin termostaatti sitten sijaitsee,liekö liian kaukana kennosta?
--omalta kohdalta toteaisin,että en juurikaan talvella käytä ilmastointia,tosin Casen(MXM) lasit joskus menee hiukan huuruun lumitöissä.


Se on ihan siinä kennon päällä, 2 vuotta sitte se anturi tai termostaatti hajos yhtäkkiä ja sitä ennen siinä oli kans tuollaisia ongelmia ku ijasja sanoi, se yritti jäätyä ilmeisesti ennen se kenno. Eli termostaatti ei välistä sulattanut ollenkaan kennoa, mut anturin vaihdon jälkeen on pelannut todella hienosti ilmastointi ;D Vaikka olis kuinka kuuma niin puhaltimen nopeus 1 asennossa riittää erinomaisesti!!
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: Cornfarmer - 06.04.12 - klo:15:15
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Tätä aina ihmetellyt myös että mistä sä tiedät koska se on jäässä loppuuko jäähdytys?? Ei oo meinaan itselle tullut vielä yli 3000h deutsien ajelun aikana  :o

Ku hytissä kuuma kuin saunassa, ei tuu ilmaa vaikka puhallin olisi täysillä. Ei siinä oo erehtymisen vaaraa...

Pikkunätissä työssä ei ongelmia, kärryn veto tiellä pitkään ilman taukoa ts. tunti suuntaansa, tai esim. silppurin veto pellolla kun kärryä kokoajan tarjolla. Isoilla kierroksilla kovaa työtä, jäätyy.
Lietteenajossa, kylvössä ym. töissä pieniä taukoja täyttäessä jolloin kenno sulaa.

Termostaatti väärässä paikassa, noita on muutettukin mutta ei välttämättä sekään auta. Tuttu ilmiö näillä nurkilla, KAIKKI Deutsin omistajat moittineet samaa, tosin eipä 00->04 vuosimallia uudempia olekaan kun myynti loppui, merkki vaihtunut hyvin monella ja myös ongelmat ilmastoinnissa.

Ja on tullut monet muut lukuisat onkelmat sen jälkeen tilalle  ;)
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 06.04.12 - klo:20:21
No hitto, enpä ole kuullutkaan ilmastoinnin sammuttamisesta :)

Asiaa kyllä, traktorin alla kesällä aina sammuttaessa lätäkkö ja ummehtunut tuoksu kun lämmöt laittaa täysille. Mistäkö tiedän, no, Deutsin kennon vetää jäähän sopivissa olosuhteissa eli lähes aina kun tehdään töitä täysillä ja sulateltava välillä ::)

Miksei näissä uusissa koneissa ole autoissakin olevaa taukonappia, puhallin jäisi pyörimään ykkösellä vaikkapa viideksi minuutiksi mikäli ilmastointia käytetty? Olisi ainakin helppo järjestää, voisi olettaa uusissa koneissa olevankin vai onko? Ilmastointi kuitenkin yleinen varuste jo 20 vuotta sekä sen ongelmat tiedostettu.
Tätä aina ihmetellyt myös että mistä sä tiedät koska se on jäässä loppuuko jäähdytys?? Ei oo meinaan itselle tullut vielä yli 3000h deutsien ajelun aikana  :o

Ku hytissä kuuma kuin saunassa, ei tuu ilmaa vaikka puhallin olisi täysillä. Ei siinä oo erehtymisen vaaraa...

Pikkunätissä työssä ei ongelmia, kärryn veto tiellä pitkään ilman taukoa ts. tunti suuntaansa, tai esim. silppurin veto pellolla kun kärryä kokoajan tarjolla. Isoilla kierroksilla kovaa työtä, jäätyy.
Lietteenajossa, kylvössä ym. töissä pieniä taukoja täyttäessä jolloin kenno sulaa.

Termostaatti väärässä paikassa, noita on muutettukin mutta ei välttämättä sekään auta. Tuttu ilmiö näillä nurkilla, KAIKKI Deutsin omistajat moittineet samaa, tosin eipä 00->04 vuosimallia uudempia olekaan kun myynti loppui, merkki vaihtunut hyvin monella ja myös ongelmat ilmastoinnissa.
Ei oo itsellä sitten vaan ollut tarpeeksi rankkaa ajoa varmaan  ;D 
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: mikasep - 06.04.12 - klo:20:49
Kun vesimärkä kenno jää pölyineen kesähelteeseen muutamaksi päiväksi märkänä muhimaan, niin siihen voi syntyä jonkinsorttista elämää. Homeita sun muita.

Se ei oikein pääse kunnolla kuivumaan kun ilmankierto koneen seistessä loppuu.

Näinhän se lienee. Toinen juttu mikä myös kannattaa muistaa on pitää helteellä puhallinta tarpeeksi isollaan ja mielummin säätää lämpötilaa hiukka isommaksi ettei palele. Tämä paitsi estää vedon ja kuskin sairastumisen, myös nostaa kylmäkennon lämpötilaa niin ettei se jäädy. Jos puhallin on pienellään ja halutaan viilentää niin koppiin tuleva ilma on tosi kylmää ja kopin lämpötila epätasainen.


Mika
Otsikko: Vs: Valtran ilmastointi
Kirjoitti: zetor8045 - 06.04.12 - klo:21:03
Kun vesimärkä kenno jää pölyineen kesähelteeseen muutamaksi päiväksi märkänä muhimaan, niin siihen voi syntyä jonkinsorttista elämää. Homeita sun muita.

Se ei oikein pääse kunnolla kuivumaan kun ilmankierto koneen seistessä loppuu.

Näinhän se lienee. Toinen juttu mikä myös kannattaa muistaa on pitää helteellä puhallinta tarpeeksi isollaan ja mielummin säätää lämpötilaa hiukka isommaksi ettei palele. Tämä paitsi estää vedon ja kuskin sairastumisen, myös nostaa kylmäkennon lämpötilaa niin ettei se jäädy. Jos puhallin on pienellään ja halutaan viilentää niin koppiin tuleva ilma on tosi kylmää ja kopin lämpötila epätasainen.


Mika
Itse pidän puhallinta yleensä 2:lla ja lämpötila ei oo koskaan täysin kylmällä liekö se vaikuttanut...