Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: MFV8 - 02.04.12 - klo:22:33
-
Löysin Verkuun (125hv) käytetyt etupyörät kiinteällä keskiöllä, eturaideväli jää 130 cm tienoille. Kyntö taitaa olla ainut homma missä tuolla oleellista merkitystä, Kvernelandin ohjekirja suosittaa 110-150 cm, mutta ei puhu siipiluvusta mitään, eikös sen pitäisi vaikuttaa? Takapää suositus 2-10 cm kapeampi, eli jäis jonnekin 120-125 cm tienoille...
Vanhassa kyntökoneessa etupää 140 ja takapää 130, samoja auroja (ES 4-siip.) vedelty, hyvällä menestyksellä. Uudet renkaat toki sitten ulkomitoiltaan leveämmällä, n. 240 cm. Eturengas 540 leveä, taakse tullee 580 mm.
Kuulostaako sopivalta vai kattelenko levittävämmät vanteet?
-
Eikös se ohje ollu 3xviilunleveys, eli 16" olis sitte n. 120 cm...
-
Siipiluvulla ei mitään merkitystä, mutta takarenkaiden etäisyys toisistaan tuo 3x viilun leveys ja etuset 5-10 leveemmällä... jotenkin noin se meni... tai sitten ei. Raideväli sinänsä taidetaan mitata keskeltä keskelle mittana, mutta renkaiden väli on tässä se asia mitä haettaneen...
-
Mihinkhän perustuu se että raideleveydellä on merkitystä ja se täytyy olla esim kolme siipeä. Perjaatteessahan asialla ei pitäisi olla merkitystä jos auran säädöt riittää siirtämään auraa tarpeeksi sivulle että ensimmäinen viilu on sopiva. Sen tiedän että pyörä ja auran tukipyörä ei kannattais pitää kulkemassa samaa linjaa koska raktorin upotessa aurankin tukipyörä tippuu samaan koloon jolloin koko aura sukeltaa jolloin taas vetovastus kasvaa ja ongelma vaan pahenee.
-
Mihinkhän perustuu se että raideleveydellä on merkitystä ja se täytyy olla esim kolme siipeä. Perjaatteessahan asialla ei pitäisi olla merkitystä jos auran säädöt riittää siirtämään auraa tarpeeksi sivulle että ensimmäinen viilu on sopiva.
Sarka-auralla lopetukset ja ehkä aloituksetkin onnistuvat paremmin sopivalla raidevälillä. Paluuauroilla ei liene merkitystä.