Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Repliikki - 20.05.08 - klo:16:59
-
"Nyt uhkaa vakava poliittinen kriisi", toteaa pääministeri Matti Vanhanen tänään 20. 5. 2008 Iltasanomien haastattelussa.
Vaalirahoituksen salaamisesta alkanut jupakka tuntuu paisuvan yhä.
Vanhanen pelkää, että koko poliittinen järjestelmä menettää uskottavuutensa, jos kansanedustajat salailevat vaalirahoittajiaan.
Jos tämä kriisi syvenee, niin silloin lienee eräs mahdollisuus eduskunnan hajoittaminen ja uudet vaalit. Niissä punnittaisiin kansan luottamus nykyisiin vallanpitäjiin.
-
"Nyt uhkaa vakava poliittinen kriisi", toteaa pääministeri Matti Vanhanen tänään 20. 5. 2008 Iltasanomien haastattelussa.
Vaalirahoituksen salaamisesta alkanut jupakka tuntuu paisuvan yhä.
Vanhanen pelkää, että koko poliittinen järjestelmä menettää uskottavuutensa, jos kansanedustajat salailevat vaalirahoittajiaan.
Jos tämä kriisi syvenee, niin silloin lienee eräs mahdollisuus eduskunnan hajoittaminen ja uudet vaalit. Niissä punnittaisiin kansan luottamus nykyisiin vallanpitäjiin.
Kannatettava ajatus. Sitähän Matti pelkää, että palli lähtee alta että heilahtaa. Varos vaan ettei omat pallit jää puristuksiin :D
Tässä on Sukarin rahoittama kepun vaali-iltama. :D
http://www.youtube.com/watch?v=u9ACH8Ma98c
Hyvä neuvo Matille täs vaihees
http://www.youtube.com/watch?v=Y795AhkwPf0
-
Ongelma on siinä, että jos kansanedustajat, ministerit ja korkeat virkamiehet halveksivat lakeja, niin ihmiset eivät voi luottaa tähän yhteiskuntaan. Oman edun tavoittelu hinnalla millä hyvänsä on aina huono asia. Tässä ei voi syyttää mitään yksittäistä ryhmää.
Suomessa on luotettu aina lailliseen esivaltaan. On oletettu, että kansan valitsemat edustajat toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. On oltu siinä käsityksessä, että poliittinen korruptio kuuluu vain Suomen rajojen taakse ja kehitysmaihin.
Nyt on tullut viime aikoina luvattoman paljon erilaisia skandaaleja. Omat rahat ja yhteiset rahat ovat menneet sekaisin. Talouselämän johtomiesten antamat puoluelahjoitukset ovat aina poissa joltakin. Täällä on kauhisteltu erään naapurimaan miliisin voitelurahoja. Ne ovat kuitenkin pieniä siihen verrattuna, mistä täällä Koti-Suomessa nyt puhutaan.
Urheilijoita syytetään joskus dopingista. He ovat tavallaan varastaneet kilpakumppaneiltaan paremman tuloksen, kuin olisivat kuntonsa perusteella ansainneet.
Tässä vaalirahoituksessa on kyse juuri samanlaisesta asiasta: Talouselämän salaa antama "doping ruiske" antaa politiikoille paremmat mahdollisuudet pärjätä kilpailussa.
Tukirahoja ovat saaneet vain ne ehdokkaat, joista on oletettu olevan tuen antajille hyötyä. Näin ovat ensi kertaa eduskuntaan pyrkineet nuoret joutuneet eriarvoiseen asemaan. Tuen saajien joukossa ei ole yhtään heistä.
Varojen kokoaminen vaalityöhön on tietenkin ihan hyvä asia kun se tapahtuu julkisesti ja laillisesti. Monen ehdokkaan takana on ollut tukijoukkoja, jotka ovat tehneet pyyteetöntä vaalityötä ja hankkineet rahaa laillisilla keinoilla.
Kunnallisvaalit lähestyvät. Nyt on kaavoitus- ym. asiat sellaisia, että esim. rakennusfirmat tuntevat suurta kiusausta "ystävystyä" johtavien kunnallispolitiikkojen kanssa.
Korruptio tulee salaa kuin varas yöllä. Me tavalliset ihmiset emme siitä tiedä, ennenkuin kuplat puhkeavat ja lahjusten anto tulee julkisuuteen.
-
Ongelma on siinä, että jos kansanedustajat, ministerit ja korkeat virkamiehet halveksivat lakeja, niin ihmiset eivät voi luottaa tähän yhteiskuntaan. Oman edun tavoittelu hinnalla millä hyvänsä on aina huono asia. Tässä ei voi syyttää mitään yksittäistä ryhmää.
Suomessa on luotettu aina lailliseen esivaltaan. On oletettu, että kansan valitsemat edustajat toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. On oltu siinä käsityksessä, että poliittinen korruptio kuuluu vain Suomen rajojen taakse ja kehitysmaihin.
Nyt on tullut viime aikoina luvattoman paljon erilaisia skandaaleja.
Ei tässä mitään uutta ole: maataloudestakin löytyy paljon esimerkkejä likaisesta pelistä: mm EU-liittymisen yhteydessä Etelä-Pohjanmaan junailu ministeriön esittämästä B-alueesta C-alueeseen MTK/kepun toimesta, hintana Itä-Suomen kuntia siirrettiin C-alueesta B-alueeseen....MTK junaili maataloudelle korkean energiaveron v. 1996, vaikka valtiovarainministeri Niinistö tarjosi mahdollisuutta päästä alempaan veroryhmään...tempulla MTK loi uuden ha-tuen C-alueelle.... ja MaasTul revitteli otsikoita, kuinka perälauta vuotaa ja kepu syytti Lipposen hallitusta maatalouden kustannusten lisäämisestä.
Viljan cap-tukialasta rosvottiin 200 000 ha uuden nurmituen luomiseen, merkitsi viljan cap-tukeen suurimmillaan 9% leikkausta jne jne esimerkkejä MTK:n ja kepun rosvoiluista löytyy useita. >:(
MTK on perseestä ja syvältä >:(
-
Ei kai eduskuntaa hajoteta.
Vaalirahoitusepämääräisyydet täytyy vaan sanktioida puoluetuesta ja
raskaimman jälkeen. Myöskin tätä lehdistötukea.
-
Suomen kansalla on sellainen lapsellisen naiivi kuvitelma, että me olemme kansana muita parempia, ja että olisimme muka joku "Jumalan valittu kansa", ja tämä kuvitelma on aika vanha, mutta eihän se näin ole.
-
Suomen kansalla on sellainen lapsellisen naiivi kuvitelma, että me olemme kansana muita parempia, ja että olisimme muka joku "Jumalan valittu kansa", ja tämä kuvitelma on aika vanha, mutta eihän se näin ole.
Ja sit muka joku Valion appelsiinimehu on maailman parasta :D
-
Suomen kansalla on sellainen lapsellisen naiivi kuvitelma, että me olemme kansana muita parempia, ja että olisimme muka joku "Jumalan valittu kansa", ja tämä kuvitelma on aika vanha, mutta eihän se näin ole.
Ja sit muka joku Valion appelsiinimehu on maailman parasta :D
Parasta mitä Valio tuottaa :D
-
MTV 3:n uutisissa tuotiin esille sama ajatus, jonka totesin tämän ketjun avauksessa. Eduskunnan hajoittaminen ja uudet vaalit saattavat olla edessä. Aikaisemmin on Suomessa hajoitettu eduskunta paljon pienimmistäkin syistä. Hallitus kaatuu, jos sillä ei ole eduskunnan luottamusta. Eduskunnan pitäisi myös kaatua, jos kansa ei siihen luota. Näin on tapahtunut sillloin kun meillä on ollut vahva presidentti.
Uudet vaalit raikastaisivat ilmaa. Jos vaalirahoitus olisi julkista, niin korruptiota ei olisi.
Nykyisin tilanne on juriidisesti täysin epäselvä. Ehdokkaitten takana on tukijärjestöjä. Ne eivät ole yleensä rekisteröityjä. Yksityiset ihmiset keräävät varoja huomattavia summia. Onko näillä yhdistyksillä ollut rahankeräysluvat kunnossa? Jos yhdistys on rekisteröimätön, niin varojen keräyksestä vastaavat lahjoitusten hankkijat. Eräs tälläinen puuhamies oli äsken MTV:n uutisissa. Hän vakuutti toiminnan olevan mielenkiintoista puuhaa.
Jos lahjoitusrahat laitetaan firman piikkiin, niin silloin asia kiinnostaa myös verottajaa. Vaaliavustus ei ole verotuksessa vähennettävä meno.
Monet tukiyhdistykset ovat keränneet varoja julkaisemalla omaa lehteä. Sen ilmoitustulot voivat tietenkin olla ilmoituksen antajille vähennyskelpoisia.
Jos ehdokkaiden tukiyhdistysten tilit tutkittaisiin, niin sieltä voisi löytyä mitä vaan. Kaikkein koomisinta tässä on, että suurien lahjoitusten saajat eivät tiedä, mistä rahat ovat tulleet. Kansanedustajilla tuntuu olevan tässä asiassa valikoiva muisti, joka pätkii kaiken aikaa.
-
Ongelma on siinä, että jos kansanedustajat, ministerit ja korkeat virkamiehet halveksivat lakeja, niin ihmiset eivät voi luottaa tähän yhteiskuntaan. Oman edun tavoittelu hinnalla millä hyvänsä on aina huono asia. Tässä ei voi syyttää mitään yksittäistä ryhmää.
Suomessa on luotettu aina lailliseen esivaltaan. On oletettu, että kansan valitsemat edustajat toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. On oltu siinä käsityksessä, että poliittinen korruptio kuuluu vain Suomen rajojen taakse ja kehitysmaihin.
Nyt on tullut viime aikoina luvattoman paljon erilaisia skandaaleja.
Ei tässä mitään uutta ole: maataloudestakin löytyy paljon esimerkkejä likaisesta pelistä: mm EU-liittymisen yhteydessä Etelä-Pohjanmaan junailu ministeriön esittämästä B-alueesta C-alueeseen MTK/kepun toimesta, hintana Itä-Suomen kuntia siirrettiin C-alueesta B-alueeseen....MTK junaili maataloudelle korkean energiaveron v. 1996, vaikka valtiovarainministeri Niinistö tarjosi mahdollisuutta päästä alempaan veroryhmään...tempulla MTK loi uuden ha-tuen C-alueelle.... ja MaasTul revitteli otsikoita, kuinka perälauta vuotaa ja kepu syytti Lipposen hallitusta maatalouden kustannusten lisäämisestä.
Viljan cap-tukialasta rosvottiin 200 000 ha uuden nurmituen luomiseen, merkitsi viljan cap-tukeen suurimmillaan 9% leikkausta jne jne esimerkkejä MTK:n ja kepun rosvoiluista löytyy useita. >:(
MTK on perseestä ja syvältä >:(
Syytä vain itteäsi Talojussi, sellainen johtajisto kuin jäsenistö....Jos ei muualle saa ajatteitaan kuin johonkin Agronettiin, Aamulehteen jne, voipi olla peli menetetty....
-
MTV 3:n uutisissa tuotiin esille sama ajatus, jonka totesin tämän ketjun avauksessa. Eduskunnan hajoittaminen ja uudet vaalit saattavat olla edessä. Aikaisemmin on Suomessa hajoitettu eduskunta paljon pienimmistäkin syistä.
Emme elä enää Kekkosslovakiassa.
Ei silti, kepun olisi jo korkea aika palata takaisin omalle paikalleen, oppositioon.
-
Tuntuu siltä, että vaalirahoitusjupakka olisi ajoitettu tarkkaan .
Avatkaa Ylen AamuTV torstaina.
Suomen lähihistoriaa aletaan puimaan tosissaan. Melkein päivälleen kuusi vuotta vei aikaa...
Tähtäin on suunnattu presidentti Mauno Koiviston tekemisiin. Nyt tulee sellaista, josta olen pitkään kertonut.
Halonenkin joutuu koville Koiviston konklaavi-salailustaan.
http://www.promerit.net/halonen_manninen.htm
Koivisto loi Suomeen poliittisen kulttuurin, josta media on aikaisemmin visusti vaiennut.
Koivisto tuhosi Suomen vallan kolmijaon ja talouden.
Yle lähettää lamauusintoja keskiviikoisin klo 18.30.
http://www.promerit.net/forum/index.php?PHPSESSID=4584bf01e6d1dfc096b923f8a0d8a741&topic=915.msg3311#msg3311
Huomenna tulee rajuin ja viimeisenä (4.6.) tuorein eli alkuvuodesta tehty, jossa kerrottiin Suomen valtion maksaneen takaisin kauppahinnan, jonka se sai myydessään todistusaineiston eli velkakirjat norjalaiselle Aktiv Hansalle.
Ja 141-artikla...
Skandaalintuntua on myös MMM:ssä, joka ei ole tiedottanut koko totuutta Sirkka-Liisa Anttilan ja komission 141-neuvotteluista.
Jostakin syystä MTK:kin pitää suunsa supussa.
Tänään kuitenkin tuli kovia sanoja, kun oli kyseessä komission esitys CAPin uudistamisesta.
Komissiota on hyvä syyttää, omia ei.
-
Tuntuu siltä, että vaalirahoitusjupakka olisi ajoitettu tarkkaan .
Jostakin syystä MTK:kin pitää suunsa supussa.
Tänään kuitenkin tuli kovia sanoja, kun oli kyseessä komission esitys CAPin uudistamisesta.
Komissiota on hyvä syyttää, omia ei.
Niinpä: 141-jatkon loppupuolella AB-alueen kotieläintilojen tuet romahtavat..ajoitettu seuraavalle hallituskaudelle.....S-L ei ole silloin enää maatalousministeri.
Eihän MTK arvostele kepulaista maatalousministeriä, vaikka ovat järjestään toinen toistaan huonompia....S-L, Korkeaoja, Pura jne
-
Torstaina julkistetaan Antti-Pekka Pietilän kirja Pankkikriisin peitellyt paperit.
Lisään oman mausteeni Suomen vaiettuun ja salattuun lähihistoriaan.
Ilman tarkoituksella tehtyä lamaa tämä kaikki kähmyily ei olisi onnistunut.
Lue allaolevat tekstit huolella ja ajatuksella.
Tämä viesti ei ole EU-kriittinen kirjoitus vaan osittainen Suomen valtiojohdon lähihistorian tekemisiä valottava selvitys.
Eduskunta on tiedotusvälineissä joutunut kiusalliseen valoon, koska kansanedustajaehdokkaat ovat saaneet peiteltyjä vaaliavustuksia.
Uutiset kertovat myös, että presidentin valtaa pitäisi edelleen kaventaa.
Eivätkö kansanedustajat tiedä, mitä ovat tulleet päättäneeksi?
Mutta ei tässä kaikki. - Eduskunnan päätöksenteko on/on ollut ihmeellistä.
Asian voi muotoilla seuraavilla kysymyksillä:
1. Tiesitkö, että Eduskunta menetti valtansa jo 17.1.1992 - poikkeuslailla?
2. Tiesitkö, että presidentin valta purettiin jo 10.12.1993?
3. Tiesitkö, että Eduskunnassa oli äänestysnäytelmä 18.3.1992?
- Nimittäin vastaan äänestäneillä (32 kansanedustajaa) ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin äänestää tyhjää!
4. Tiesitkö, että Suomen EU-jäsenyys ei ole oikeudellisesti pätevä?
Perustelut edellä oleviin kysymyksiin:
1. Eduskunnan vallan menettäminen
Eduskunta tuli poikkeuksellisesti töihin heti loppiaisen jälkeen 1992, koska valtiontalous oli kuralla.
Säästöpäätösten varjolla tehtiin poikkeuslaki, josta tehtiin tie EY-jäsenyyden hyväksymiseksi.
Lakitekstin ymmärtäminen vaatii ymmärrystä, joten lukekaa huolella ja ajatuksella.
Miten eduskunta menetti valtansa?
Valtiopäiväjärjestyksen (VJ) 69 §:n tekstiä rukattiin VJ 66 ja VJ 67 pykäliin viittaavissa kohdissa.
Kyseessä on eduskunnan kiireellisenä 17.1.1992 hyväksymä poikkeuslaki, joka myöhemmin sai numeron: 28.8.1992/818.
Verratkaa alla olevia VJ 69 §:n tekstejä.
VJ 69 § kuului ennen:
"Ehdotus joka koskee Suomen ja ulkovallan väliseen sopimukseen sisältyvien lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten hyväksymistä, sisältyköötpä rauhansopimukseen tai muuhun valtiosopimukseen, käsitellään 66 §:n mukaan sekä, mikäli asia koskee perustuslakia, noudattamalla, mitä 67 §:n 1 momentissa on säädetty. Älköön kuitenkaan lakiehdotusta näissä tapauksissa jätettäkö lepäämään."
69 § muutettuna:
"Ehdotus, että eduskunta hyväksyisi sellaisen valtiosopimukseen sisältyvän määräyksen, jossa valtakunta sitoutuu voimassa pitämään joitakin lainsäännöksiä määrätyn ajan, niin myös ehdotus sellaisen valtiosopimuksen tai valtiosopimukseen sisältyvän määräyksen hyväksymisestä, joka, koskematta lainsäädännön alaa, valtiosäännön mukaan vaatii tahi johon hallitus muuten pyytää eduskunnan suostumusta, käsitellään noudattamatta 66 §:ssä säädettyä käsittelyjärjestystä, ja asia ratkaistaan äänten enemmistöllä.
Ehdotukseen sellaisesta muutoksesta valtakunnan rajoihin, joka sisältää valtakunnan alueen vähentämisen, katsotaan kuitenkin eduskunnan antaneen suostumuksensa ainoastaan, jos sitä on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä."
Huom! Muutoksen jälkeen ei enää tarvinnut noudattaa vanhaa VJ 66 §:ää!
Viittaus perustuslainsäätämisjärjestykseen eli VJ 67 §:äänkin poistettiin.
Eli EU-jäsenyydestä päättämiseen ei enää tar***** 5/6 kiireellisyysenemmistöä.
Mainittakoon, että VJ 69 pykälämuutokset liittyvät kierolla tavalla myös presidentin valtaoikeuksien karsimiseen tekstillä, joka vei vallan myös eduskunnalta "...siten kuin valtiopäiväjärjestyksessä säädetään." (ks. alempaa HM 33a)
2. Presidentin valtaoikeuksien purku:
Presidentin valtaoikeuksia koskeva HM 33 § ennen rukkausta:
"Suomen suhteista ulkovaltoihin määrää presidentti, kuitenkin niin, että sopimukset ulkovaltojen kanssa ovat eduskunnan hyväksyttävät, mikäli ne sisältävät säännöksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan tai valtiosäännön mukaan muuten vaativat eduskunnan suostumusta. Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.
Kaikki tiedonannot ulkovalloille tai Suomen lähettiläille ulkomailla ovat toimitettavat sen ministerin kautta, jonka toimialaan ulkoasiat kuuluvat."
Ja muutettuna eli lisättynä HM 33a-kohdalla:
"33 a § (10.12.1993/1116)
Eduskunta osallistuu kansainvälisissä toimielimissä tehtävien päätösten kansainväliseen valmisteluun siten kuin valtiopäiväjärjestyksessä säädetään.
Valtioneuvosto määrää, sen estämättä mitä 33 §:ssä säädetään, 1 momentissa tarkoitetussa kansainvälisessä toimielimessä tehtävän päätöksen kansainvälisestä valmistelusta ja, siltä osin kuin tällainen päätös ei vaadi eduskunnan hyväksymistä eikä sisältönsä vuoksi myöskään edellytä asetuksen antamista, päättää muistakin siihen liittyvistä Suomen toimenpiteistä."
Huomiot muutokseen:
a) edellä I momentissa viitataan eduskunnan VJ 69 §:n (muutettuihin ks. edellä) valtaoikeuksiin.
b) edellä II momentissa hallitus sai vallan myös presidentiltä ("... sen estämättä mitä 33 §:ssä säädetään, ..."
Kun yo. tekstit lukee huolella, huomaa, että niin eduskunnalta kuin presidentiltäkin vietiin ovelalla tavalla EU-päätöksentekoon liittyvä valta!
3. Eduskunnan äänestysnäytelmä
Eduskunnassa käytiin 18.3.1992 näytelmä "EY-jäsenyyshakemuksen hyväksymiseksi".
Demarit ja vasemmistoliitto kirjoittivat ponsikäsikirjoituksen näytelmään, jolla eduskunnan todelliset vaihtoehdot hävitettiin.
Ensimmäisessä äänestyksessä demareiden ponsi voitti vasemmistoliiton kannan, jolloin vastakkain jäi kaksi hallituksen EY-linjaa puoltavaa kantaa:
1. hallituksen EY-tiedonanto (EY-myönteinen) sellaisenaan.
2. demareiden EY-jäsenyyttä puoltava kanta.
Näin pääministeri Aho sai antaa hallituspuolueiden kansanedustajille vapaat kädet - ilman ryhmäkuria!
4. EU-kansanäänestys oli vaalipetos.
Olen tehnyt aiheesta nettiraportin, joka julkaistiin myös Uudenmaan Veropörssissä viime vuoden lopulla.
Kaikki edellä olevat kysymyksiin liittyvät asiat ovat luettavissa kokoamani tiivistelmän eli A-nelosen kautta osoitteessa http://www.promerit.net/forum/index.php?topic=575.0
Vielä:
Raporttini 141-artiklan osuuden kanssa kävi, kuten kirjoitin. Siirtymäkauden tuki.
Seuraus: MMM pimittää komission lopullista 141-päätöstä (27.2.2008).
Ei ole oikeanlaista MMM:n tiedotusta, että virkamies Esa Hiiva lähettää kansalainen Jorma Jaakkolalle komission 141-päätöksen (27.3.2008).
MMM:n tiedotuksen pitää tiedottaa yhteiskuntaa eli viljelijöitä koskevista asioista medialle eikä vain yksittäisille asiasta kiinnostuneille kansalaisille.
Ihmetellen
Jorma
-
Laman aikainen valtiovarainministeri Iiro Viinanen on antanut päiväkirjansa A-P Pietilän kirjan Pankkikriisin peitellyt paperit -lähdeaineistoksi.
"Pankkikriisin salatuimpiin kauhunhetkiin kuuluu 4. helmikuuta 1993. Tuolloin valtiovarainministerinä toiminut Iiro Viinanen joutui selkä seinää vasten antamaan pankeille anteeksi miljardien markkojen maksamattomat verot.
Pankkikriisin synkät yksityiskohdat ovat tähän saakka olleet pimennossa. Niitä ei aikoinaan kerrottu edes eduskunnalle, koska se ei kiinnostanut kansanedustajia..."
Ks uutinen Helsingin Uutisten sivulta:
http://194.188.93.116/wl_heluut/newsp/heluut/ad/080521/69b8ac22f76739db512328f3ef431763.pdf
Pietilä on Ylen AamuTV:ssä huomenna klo 7:18.
Kuulin, että tämän päivän Hesari asettaa eduskunnan kyseenalaiseksi.
-
Kuulin, että tämän päivän Hesari asettaa eduskunnan kyseenalaiseksi.
Mä taas kuulin et Suomi eroaa tänään EU:sta... ;D :D :o ::)
-
Kansanedustajat eivä voi tuomita itseään. Ainoa pätevä tuomari on Suomen kansa. Uusilla vaaleilla voitaisiin mitata, mitkä edustajat jatkavat ja mitkä jäävät pois uusien tieltä.
-
Kansanedustajat eivä voi tuomita itseään. Ainoa pätevä tuomari on Suomen kansa. Uusilla vaaleilla voitaisiin mitata, mitkä edustajat jatkavat ja mitkä jäävät pois uusien tieltä.
Mulle sopis uus jako vaikka heti ;D :D :o ::)
-
Jos joku yksittäinen edustaja töppäilee, niin siitä ei voi syyttää koko eduskuntaa. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että täysin viattomia on vaikea löytää. Jos eduskunta ei noudata eduskunnan säätämää lakia, niin missä silloin ollaan?
-
Jos joku yksittäinen edustaja töppäilee, niin siitä ei voi syyttää koko eduskuntaa. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että täysin viattomia on vaikea löytää. Jos eduskunta ei noudata eduskunnan säätämää lakia, niin missä silloin ollaan?
Uskottavuuskriisissä >:( :( :o ::)