Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: teuturi - 22.03.12 - klo:13:40

Otsikko: Taka/vastapaino
Kirjoitti: teuturi - 22.03.12 - klo:13:40
Minkäslaisia vastapainoja olette rakennelleet etukuormain töitä auttamaan?
Pitäisi hommata tai rakennella reilun 1000 kg puntti traktorin perään.
Tähän asti raskas lumilinko on ollut painona raskaimmissa nostoissa/kuormauksissa, mutta se on epäkäytännöllinen pituutensa ja leveytensä vuoksi, joten puntti pitäisi olla suht näppärän kokoinen ja helposti kiinnitettävissä että pois jätettävissä. Joko 3-pite kiinnike tai putkipalkki tupet.
Löytyskös asiallisia ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: icefarmer - 22.03.12 - klo:13:47
Minkäslaisia vastapainoja olette rakennelleet etukuormain töitä auttamaan?
Pitäisi hommata tai rakennella reilun 1000 kg puntti traktorin perään.
Tähän asti raskas lumilinko on ollut painona raskaimmissa nostoissa/kuormauksissa, mutta se on epäkäytännöllinen pituutensa ja leveytensä vuoksi, joten puntti pitäisi olla suht näppärän kokoinen ja helposti kiinnitettävissä että pois jätettävissä. Joko 3-pite kiinnike tai putkipalkki tupet.
Löytyskös asiallisia ehdotuksia?
kaivonrengas johon kasaat kaikki romuraudan mitä löytyy ja loppu betonia, kiinnikkeet nostovarsille ja työntövarrelle.... tämä lienee halvin tapa.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: keskomies - 22.03.12 - klo:14:25
4 kuorma-auton vannetta päällekkäin kaks vierekkäin ja siihen alle järee kulmarautakehikko. Vanteet kiinni toisiinsa hitsaamalla ja korvakot riittävän järeät varsia varten. Petonkia ja romurautaa lyötiin vanteet täyteen ja nostokorvat siihe vanteiden yläosaan. Painosta ei tietoa mutta olettamus on et riittävästi. Maxxumis eturenkaat juur pysyy maassa kun o ajelee normaalisti, on aikas tasapainosen olonen tuolla systeemillä kun rupee kuormaajahommeileita tekeen. Viel pitäs huomioväritys tehä siihen sitten.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: dmem - 22.03.12 - klo:14:44
Laita nestetäyttö takarenkaisiin. Kahteen 18.4-38 renkaaseen taitaa mennä hieman yli 1000 kg nestettä.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: rene - 22.03.12 - klo:14:47
Minulla on trukin vastapaino jonka paino on lähempänä kolmea tonnia :o   Tuo nyt vain sattui olemaan hyvän mallinen ja siinä on kaksi isoa reikää joista saa vetovarsiin tuon napattua.   Paino oli kyllä yllätys, meinasin tuota nostaa bobbarilla enkä saanut kun pökkimällä hiukan siirtymään ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: keskomies - 22.03.12 - klo:14:51
Laita nestetäyttö takarenkaisiin. Kahteen 18.4-38 renkaaseen taitaa mennä hieman yli 1000 kg nestettä.
Tää on ihan hyvä vaihtoehto, vaan ei vähennä etuakselin raistusta niin hyvin kuin nostolaitteissa oleva paino. Yks vaihtoehto on vaan paksu levy nostolaitteeseen ja siihen korvakot kiinni. Sillä varmaan sais polannettakin poistettua talvella. Minkä koneen perässä tuo rukin paino on?
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: vms1 - 22.03.12 - klo:14:56
Mä joskus ehdotin että laittakaa liukukiskot takasillan päälle ja niistä painon niin että puntti on lähiasennossa sopivassti muotoiltuna ulosottoakselin ja työntvarren korvakkeen välillä. Sitten kun rupee kuormaamaan niin työntää painon hydraulisesti 1,5 metriä taaemmaksi. Hyötynä että ei kasvata kokonaispainoa paljon ja on aina mukana. Lisäksi saa kunnon vastapainon tarvittaessa. Ihan näpertelemättä ei toki synny mutta voi olla valmiina aika hyvä.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: rene - 22.03.12 - klo:15:05
Mä joskus ehdotin että laittakaa liukukiskot takasillan päälle ja niistä painon niin että puntti on lähiasennossa sopivassti muotoiltuna ulosottoakselin ja työntvarren korvakkeen välillä. Sitten kun rupee kuormaamaan niin työntää painon hydraulisesti 1,5 metriä taaemmaksi. Hyötynä että ei kasvata kokonaispainoa paljon ja on aina mukana. Lisäksi saa kunnon vastapainon tarvittaessa. Ihan näpertelemättä ei toki synny mutta voi olla valmiina aika hyvä.
Tuollaiseen tarkoitukseen olen tuurin huutokaupasta aikonut jo useamman kerran ostaa takakuormaimen mutta on aina noussut hinta korkeammalle kun on ollut varaa maksaa :)
  Niin tuo trukin takapaino, ymmärsin myyjän puheesta että tuo on valmet td 70:sen alempi takapaino. On siinä ainakin samaa näköä, on tuollainen trukkikin tuolla reservissä :)   Ja osia tuollaiseen, mastokin, vuosia olen jo pohtinut että mihin ihmeeseen sitäkin voisin käyttää :-\
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: bouli - 22.03.12 - klo:16:13
Laita nestetäyttö takarenkaisiin. Kahteen 18.4-38 renkaaseen taitaa mennä hieman yli 1000 kg nestettä.
Tää on ihan hyvä vaihtoehto, vaan ei vähennä etuakselin raistusta niin hyvin kuin nostolaitteissa oleva paino.
Eikä ylimääräistä painoa saa kovin helpolla pois peltohommiin..
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: hvinnamo - 22.03.12 - klo:16:18
 Pikkuisena vihjeenä kannattais harkita mahdollisen betonivalun sisään laittaa vanteiden painoja. Ämpärillisen massa on aika suuri!  Niitä saa rengasliikkeistä "muodollista" korvausta vastaan. Itse tein lumiperälevyyn, joka on suoraan vetovarsissa kiinni, kaukalon johon valoin niitä rengaspainoja ja betonia. Tulikin yht'äkkiä vähän turhankin painava. Se on sitten kesäisinkin toiminut Pikkufendtin peräpainona, jos on tarvinut enemmän hiekkaa mättää kuin pari kauhallista.
   Takapaino olisi tosiaan hyvä olla mahdollisimman vähän ulkoneva ja helppo ottaa perään. Jos se on  v-mäinen niin ei sitä aina tule sitten laitettua. Yksi idea olisi vielä lisätä painoon koukku, jolla saa tilapäisesti vaikka kärryä siirreltyä.  Entinen Deutz M610 oli siitä kiva ettei se tarvinut mitään peräpainoja. Pikkufendtissä meinaa perä olla kevyt ja tätä ominaisuutta korostaa pitkät aisat kuormaajassa.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: realisti - 22.03.12 - klo:16:49
oon monesti miettinyt että mihin tuota vastapainoa oikeen tarttee? jd 6900 + q75 yhdistelmällä saa just jd:n takanurkan ylös kun nostaa sen mitä quicke jaksaa, eli normi hommissa 2 sr-paalia ei vielä perää keikuta.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: SKN - 22.03.12 - klo:17:23
oon monesti miettinyt että mihin tuota vastapainoa oikeen tarttee? jd 6900 + q75 yhdistelmällä saa just jd:n takanurkan ylös kun nostaa sen mitä quicke jaksaa, eli normi hommissa 2 sr-paalia ei vielä perää keikuta.
Ihan vaikka hyvän ystäväsi, Etu-Akselin vuoksi?
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: realisti - 22.03.12 - klo:17:49
oon monesti miettinyt että mihin tuota vastapainoa oikeen tarttee? jd 6900 + q75 yhdistelmällä saa just jd:n takanurkan ylös kun nostaa sen mitä quicke jaksaa, eli normi hommissa 2 sr-paalia ei vielä perää keikuta.
Ihan vaikka hyvän ystäväsi, Etu-Akselin vuoksi?

Ei kyllä ole vielä yhteenkään koneeseen akseliremppaa tarvinnut tehdä, tosin kaikki on vaihdettu pois alle 10 000h:ssa.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: SKN - 22.03.12 - klo:17:51
oon monesti miettinyt että mihin tuota vastapainoa oikeen tarttee? jd 6900 + q75 yhdistelmällä saa just jd:n takanurkan ylös kun nostaa sen mitä quicke jaksaa, eli normi hommissa 2 sr-paalia ei vielä perää keikuta.
Ihan vaikka hyvän ystäväsi, Etu-Akselin vuoksi?

Ei kyllä ole vielä yhteenkään koneeseen akseliremppaa tarvinnut tehdä, tosin kaikki on vaihdettu pois alle 10 000h:ssa.
Olkatapit kulahtaa kun landehoon Texelistä kudottu jussipaita. ;D

 No, teilläpäin etuakselin katkeeminen on arkipäivää siinä kun täällä esim. hyttysen puremat juhannuksena. ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: SKN - 22.03.12 - klo:17:57
Ja sit ettei mee taas ihan vituiks koko homma ni,

Toi VinonHiivan rengaspainopaketti on kätevä. Sit vaihtoehtosesti voi kysellä jostakin puhalluspajasta vanhaa puhalluskuulaa, painaa sitten aivan vitusti.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Topias Funke - 22.03.12 - klo:18:05
Spede pasasen keksimä säädettävä paino. Se on ratkaisu. :o
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: teuturi - 22.03.12 - klo:18:24
Tuola olis nurkissa nuita ka:n vanhoja valsseja jos niitä sitten hyödyntäis tähän käyttöön, romua ja betonia täytöksi.
Jossaki nähny että oli vanhaa perälevyn etu osaa hyväksi käyttäen, tehty puntti johon oli pinottu ka:n renkaita olikohan 4 kpl päällekäin ja sitten se valettu betonia täyteen.
Kyllä se pitemmän päälle säästää sitä etuakselia, ja tuossa valtrassa on vielä se kesympi akseli ja isohko kuormain.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: erik - 22.03.12 - klo:18:43
Vanha isäntä on aikoinaan hommannu vilan tekemän takapainon... siinä on ihan normi vilan pikakiinnike jolloin painon voi jättää perästä pois ja koukkuun ottaa kärryn
Ja painorungolla voi ottaa perään etukuormaajan työvälineitä

Eihän tollanen olis ollenkaan paha tehä itekkä ja voishan sen tehä millä tahansa muullaki kiinnikkeellä

Toi painon käyttäminen on ihan suositeltavaa jos etuakselia haluaa säästää
Nimimerkillä liki 4000€ remppa kun ei tullu painoa hirveesti käytettyä
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Agronautti - 22.03.12 - klo:19:18
Vanha isäntä on aikoinaan hommannu vilan tekemän takapainon... siinä on ihan normi vilan pikakiinnike jolloin painon voi jättää perästä pois ja koukkuun ottaa kärryn
Ja painorungolla voi ottaa perään etukuormaajan työvälineitä

Eihän tollanen olis ollenkaan paha tehä itekkä ja voishan sen tehä millä tahansa muullaki kiinnikkeellä

Toi painon käyttäminen on ihan suositeltavaa jos etuakselia haluaa säästää
Nimimerkillä liki 4000€ remppa kun ei tullu painoa hirveesti käytettyä

Ääni tälle..
Itellä kylläkin Quicken tekele.. Traktori mahtuu talliin just rehuleikkurin kanssa muttei takapainon (sorakauha täynnä hiekkaa).. on kätevä jättää pois perästä pihalle ja koukata kyytiin kun taas lähtee..
 
 ja etunostolaitteessakin on kätevä käyttää esim, paalipiikki.. sorakauhassa työkalut yms..
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: 10-80 - 22.03.12 - klo:20:45
oon monesti miettinyt että mihin tuota vastapainoa oikeen tarttee? jd 6900 + q75 yhdistelmällä saa just jd:n takanurkan ylös kun nostaa sen mitä quicke jaksaa, eli normi hommissa 2 sr-paalia ei vielä perää keikuta.

eihän jontikka vastapainoja tartte,toisin kuin esim t-sarjan valmetisa saa vanteisa olla kaikki maholliset vannepainot että pysyy perä maassa ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: volkkari - 22.03.12 - klo:22:57
Vanha isäntä on aikoinaan hommannu vilan tekemän takapainon... siinä on ihan normi vilan pikakiinnike jolloin painon voi jättää perästä pois ja koukkuun ottaa kärryn
Ja painorungolla voi ottaa perään etukuormaajan työvälineitä

Eihän tollanen olis ollenkaan paha tehä itekkä ja voishan sen tehä millä tahansa muullaki kiinnikkeellä

Toi painon käyttäminen on ihan suositeltavaa jos etuakselia haluaa säästää
Nimimerkillä liki 4000€ remppa kun ei tullu painoa hirveesti käytettyä

Itelle tein eurokiinnikkeillä vastaavan jostain takapotku tvh-valmetin takapuntista. Soran ajoon lähtiessäkin nostaa etukuormaimella puntin kärryyn, kärry koukkuun, kauha eteen ja eikun montulle ajelemaan. nopea nykästä paino kuormauksen ajaks nostolaitteisiin ja puottaa taas kentälle kun lähtee kuormaa viemään.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: kyntaja - 23.03.12 - klo:05:35
Emmä käytä mitään. Kun ei tartte...
No eipä ole ollut viimeseen 17v valmettia talossa.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: icefarmer - 23.03.12 - klo:11:25
oon monesti miettinyt että mihin tuota vastapainoa oikeen tarttee? jd 6900 + q75 yhdistelmällä saa just jd:n takanurkan ylös kun nostaa sen mitä quicke jaksaa, eli normi hommissa 2 sr-paalia ei vielä perää keikuta.

eihän jontikka vastapainoja tartte,toisin kuin esim t-sarjan valmetisa saa vanteisa olla kaikki maholliset vannepainot että pysyy perä maassa ;D
jontikka taas on keulastaan liian keveä, lumessa, hiekkamontun pohjalla tai rakennuksella saatikka sitte turvenevalla aina peppuuttaa ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: realisti - 23.03.12 - klo:11:35
Muista ominaisuuksista en jaksa vängätä, mutta deeren painosuhde on todella onnistunut toisin kuin edellinen väitti, Kun on etukuormain tai alkuperäinen etupuntti. Ei sitä konetta pysty niin tekemään että olisi oikea suhde sekä veto- että ek-hommiin, vatrasta (t) ei saa Kuormainkonetta minkäänlaisilla painoilla mutta deerestä tulee veturi etupainoilla.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Cultor - 23.03.12 - klo:11:45
Betonista tulee melkoisen sievän kokoinen Betonikuutio painaa reilut 2000 kg.
Ihan rakentelet muotin ja siihen tukevat kiinnitystapit nostolaitekiinnitystä varten, ja ihan vaikka sellanen pikakiinnityskolmio,on helppo napata perään ja jättää pois.Hydraulinen työntövarsi auttaa tuossa kiinnityksessä kummasti.Itsellä on tuollaine  betonimöykky pikakiinnityksellä ja on kätevä jos vaikka perävaunun haluaa napata välillä perään voi painon jättää pois.

Työntövarsi on tarpeeton takapainon kanssa.
(http://i1.aijaa.com/t/00734/9840050.t.jpg) (http://aijaa.com/007349840050)
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Greenpwr - 23.03.12 - klo:11:47
Muista ominaisuuksista en jaksa vängätä, mutta deeren painosuhde on todella onnistunut toisin kuin edellinen väitti, Kun on etukuormain tai alkuperäinen etupuntti. Ei sitä konetta pysty niin tekemään että olisi oikea suhde sekä veto- että ek-hommiin, vatrasta (t) ei saa Kuormainkonetta minkäänlaisilla painoilla mutta deerestä tulee veturi etupainoilla.

 Talon kulmalle taannoin kannoin 6420/Q970/800l kauhalla hiekkaa, kaiveleva soraparoni tuumas, että valmetilla turha yrittää, ainakaan 6400:lla...
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: teuturi - 23.03.12 - klo:15:56
Muista ominaisuuksista en jaksa vängätä, mutta deeren painosuhde on todella onnistunut toisin kuin edellinen väitti, Kun on etukuormain tai alkuperäinen etupuntti. Ei sitä konetta pysty niin tekemään että olisi oikea suhde sekä veto- että ek-hommiin, vatrasta (t) ei saa Kuormainkonetta minkäänlaisilla painoilla mutta deerestä tulee veturi etupainoilla.

 Talon kulmalle taannoin kannoin 6420/Q970/800l kauhalla hiekkaa, kaiveleva soraparoni tuumas, että valmetilla turha yrittää, ainakaan 6400:lla...
Tuo on tosi, vähänki epätasaista niin jompaa kumpaa takasta yrittää nostella.
Mulla saman kokoinen kuormain ja sorakauha, mutta peruskoneena valtran 6650.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Rampe - 23.03.12 - klo:16:02
Takakauhaa oon pitäny painona. Helppo käydä ottamas hiekkakasasta sopiva paino.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: - 23.03.12 - klo:16:24
Eipä tuo t161+q65 persustaa pahemmin nostele. Vanha 8150 oli huomattavasti kiikkerämpi.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: erik - 23.03.12 - klo:19:02
Hyvin mä oon t valtralla pärjänny kuormainhommis sen liki tuhannen tuntia vuodessa.....
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Paskervilleri - 23.03.12 - klo:20:06
Hei

Palluroita nostellaan pääasiassa 6850 valmetilla

kesärenkaat   600/38 ja 4 x vannepainot
talavirenkaat  16,9/34 nytte ei ees ketjuja ko tiet suli

meinaa nostaa rengasta joskus. Usein lana tai joku muu perässä.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Teräsniska - 23.03.12 - klo:20:29
nii nii.. ei pahemmin nostele, eli jonkun verran nostaa kuitenki.. onneks nh: ssa ei vastaavia ongelmia ole..
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: - 23.03.12 - klo:20:33
nii nii.. ei pahemmin nostele, eli jonkun verran nostaa kuitenki.. onneks nh: ssa ei vastaavia ongelmia ole..

nostaa se joo jos ottaa 2m3 lumikauhaan soraa vaan toiselle kulmalle... No samapa tuo. KUORMAUShommat tehdään JCB 531-70:llä. Sekin kyllä nostelee kun on pari tonnia kauhas ja lykkää puomin pitkälle. Pitäis vissiin vaihtaa se nyykkäriin kun se ei nostele  8)
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: rene - 23.03.12 - klo:23:01
Hyvin mä oon t valtralla pärjänny kuormainhommis sen liki tuhannen tuntia vuodessa.....
Aika tyytyväinen olen minäkin.   Ja kyllähän sitä kuormausta voi tehdä vaikka yksi pyörä olisi ilmassakin, vaan jos tahtoo olla kaksi niin sitten joutuu painottaa ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: raipe - 24.03.12 - klo:07:56
Laita nestetäyttö takarenkaisiin. Kahteen 18.4-38 renkaaseen taitaa mennä hieman yli 1000 kg nestettä.
Tää on ihan hyvä vaihtoehto, vaan ei vähennä etuakselin raistusta niin hyvin kuin nostolaitteissa oleva paino. Yks vaihtoehto on vaan paksu levy nostolaitteeseen ja siihen korvakot kiinni. Sillä varmaan sais polannettakin poistettua talvella. Minkä koneen perässä tuo rukin paino on?

Nurmijärvellä oli jollakin urakoitsijalla plootu Volvon perässä ja siinä hammasterä.
Joku 50-70mm paksu.
Rauta painaa 7kg litralta,joten kyllä silläkin painoa saa.
Mulla on Vammaksen nokalla 4X4- parrun kokoisia 1,5m pitkiä umpirautoja sievä keko,painoa 1200kg.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: teuturi - 24.03.12 - klo:10:04
Betonista tulee melkoisen sievän kokoinen Betonikuutio painaa reilut 2000 kg.
Ihan rakentelet muotin ja siihen tukevat kiinnitystapit nostolaitekiinnitystä varten, ja ihan vaikka sellanen pikakiinnityskolmio,on helppo napata perään ja jättää pois.Hydraulinen työntövarsi auttaa tuossa kiinnityksessä kummasti.Itsellä on tuollaine  betonimöykky pikakiinnityksellä ja on kätevä jos vaikka perävaunun haluaa napata välillä perään voi painon jättää pois.

Työntövarsi on tarpeeton takapainon kanssa.
(http://i1.aijaa.com/t/00734/9840050.t.jpg) (http://aijaa.com/007349840050)
Työpaikalla on kans tuommoinen paino kuin kuvassa,  tupet joihin nostovarret pukataan ja lyhyt kettingin pätkä työntövarren korvakolle ettei puntti piraha matkasta.
Laittakaa toki lisää kuvatuksia punteista jos niitä on.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: welger - 24.03.12 - klo:16:52
Mulla on 4mm pellistä tehty laatikko jonka valoin betonilla, sisälle tuli työnnettyä jotain romurautaa. painoa n.1200kg, laatikon kyljessä on kiinnikkeet valliauralle jonka kanssa painoa kertyy jotain 1600-1700 kg, lannan/soran kuormauksessa tulee yleensä käytettyä vastapainoa, pienemmät hommat ilman.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: bouli - 24.03.12 - klo:18:00
Me tehtiin takavuosina reilun puolen kuution betonipaino, valuun upotettiin vielä vanhan hevosjyrän kiekkoja.
Vila-kiinnikkeen tyyppinen pikakiinnitys runko mikä voi olla nostolaitteissa myös kärryä vedettäessä.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: bouli - 24.03.12 - klo:18:03
Tuli mieleen ammattikouluajoilta semmoinen takapaino juttu. Autokuskilinjan käytössä oli joku Belarus ja pojat sitten pudottivat Vilan takapainon siitä pois pihalla olevaan katokseen. Katos oli hieman tarkka oviaukon mitoituksesta ko. traktorille ja kun paino oli pois perästä nousi perä just sen verran ylemmäs että ulos ajaessa traktorin katto jäi oven yläpalkkiin.  ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: koivumaki - 25.03.12 - klo:11:53
Paikallispajalla kaveri teetti muotoillun aihion,se sitten täyteen romua+betonia.Siihen tulee vetopiste ja työkalulaatikko.Etupainoksi,mutta sama se vaikka takapainoksikin.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Husokki - 25.03.12 - klo:13:10
Pieni tietokilpailu tähän väliin
Mistä tämä VILA- merkki on saanut nimensä?

Palkintona omakustanteiset munkkikahvit ent. Kestikankaalla
 ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: farmex - 25.03.12 - klo:13:31
Kaikkihan tietävät ent. Ville Lankisen konepajan Loimaalta.
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Doksa - 25.03.12 - klo:14:03
Kaikkihan tietävät ent. Ville Lankisen konepajan Loimaalta.

Tällä vastauksella ei kannata lähteä kahville.  ;D
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: Rockmaple - 25.03.12 - klo:14:09
Vilho Lankinen
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: farmex - 25.03.12 - klo:15:17
Me tutuimmat sanoimme Villeksi,vaikka oikea nimi oli Vilho. ;)
Otsikko: Vs: Taka/vastapaino
Kirjoitti: tr - 26.03.12 - klo:22:00
mä tein sen vanhasta ruiskusta. 450Eho vaan rälläkällä siistiksi ja pönttö betonia täyteen. on kivan värinen ja siisti kattella. pikku vinkkinä noihin vanteista kasattuihin niin laittakaa sinne alimmaiseen rengas paikoilleen ja ilmat sisälle niin ei kolhi siilon betoneita vaikka vähän osuiskin...
Otsikko: Painoteline etupainolimpuista
Kirjoitti: Paalaaja - 28.03.12 - klo:11:12
Maailmalla olen nähnyt parikin versiota, joissa tavallisille etupainoille on rakennettu teline nostolaitteisiin. Siitä saa aika kompaktin paketin, jossa painotusta voi tarvittaessa säätää painoja lisäämällä/vähentämällä. Parhaassa toteutuksessa oli lisäksi mahdollista vetää kärryä, telineen ollessa nostolaitteessa.