Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maraani - 13.03.12 - klo:20:58

Otsikko: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: maraani - 13.03.12 - klo:20:58
Ihmeelliseen aikaan vuodesta tulikin tämmöinen mieleen - kohta sentään on jo kesä! Niin no ehkäpä äsken janojuomaksi kiskaisemani mojitolonkero siivitti ajatustani :)

Jo vaikka kuinka monena vuonna olen kuvitellut saavani tehtyä niittorehukärryn pohjan pyörityksen hydrauliseksi. Eipä kait siitäkään juuri muuta iloa olis, mut säästyis jokareissuiselta nivelakselin kytkemiseltä/irroittamiselta - kärry on vetolaitteessa/raktorissa melkein koko kesän ja letkutkin sais olla kiinni. Joskus ehkä huonommilla keleillä vois sitten testata peräportin kestävyyttä jos innostuu siirtämään kuormaa liian taakse (kun ei muuten lennä tarpeeksi pitkälle).

Mitäs tuommoisessa teelmyksessä pitäis huomioida? Paluu pitänee tehdä paineettomaan kohteeseen, mut 705 valmuttiin semmoisen kolvaaminen ei oo ylivoimainen tehtävä. Mites se moottori...joutilaana olis esim. itävalmisteisen imupainevaunun kompressorin pyörittäjä - käviskö se? Siihen nivelakselin tilalle siis kuvittelin tuon pyörityksen asentavani.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: rene - 13.03.12 - klo:21:09
Kyllä lonkero hyvä janojuoma on mutta mikäs siinä nivelakselissa on vikana :-\   Joutuu kai niitä letkujakin irrotelle ja kiinnitellä jos akseliakin pitää :-\   Muuten olen tietysti sitä mieltä että nopeus pitää olla säädettävä :)
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: +250 - 13.03.12 - klo:21:18
Tos itäsuomalaises moottoris ei taida ehkä voima riittää :-\ Ittellä se ainakaan ei jaksanu pyörittää kalkkikärryn pohjakuljetinta.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: maraani - 13.03.12 - klo:21:24
Kyllä lonkero hyvä janojuoma on mutta mikäs siinä nivelakselissa on vikana :-\   Joutuu kai niitä letkujakin irrotelle ja kiinnitellä jos akseliakin pitää :-\   Muuten olen tietysti sitä mieltä että nopeus pitää olla säädettävä :)
Akseli ei voi kärryn täyttämisen aikana olla kiinni kulmavaihteessa (eikä se mahtuisi oikein muutenkaan siinä kääntyilemään). Letkut sensijaan vois olla kiinni, pakkoko juur niiden liittimien vipua on kärryä täyttäessä vääntää?

Voimaa sademärkä mokko kyl ottaa varmaan aika hyvin - ei se nivelakselissa juurikaan tietysti tunnu. Onnex harvon sateessa haetaan. On siinä kärryssä melko hitaalla se tyhjennys (säätö jumissa) - pari naksua kerrallaan siirtää pohjaketjua. Se on muuten Pelastus -merkkinen se kärryn alaosa (7t).
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: kkk - 13.03.12 - klo:21:25
Mulla on tuossa klapikoneen syöttöpöytänä jf:n purkavat kärryt johon laitoin hydraulisen pyörityksen. Aisalle hydraulimoottori ja lyhyellä nivelakselilla kytentä. Toimii erinomaisesti ja pystyy esim pakkia käyttämään kun on vaihdelaatikko paikallaan. Eikä vaadi voimaa läheskään niinpaljon jos veto olis suoraa kärryn takapäässä, vaihdelaatikon tilalla.
Tuon valmettin on helppo laittaa se paluu siihen täyttökorkin viereen.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: rene - 14.03.12 - klo:06:49
Kyllä lonkero hyvä janojuoma on mutta mikäs siinä nivelakselissa on vikana :-\   Joutuu kai niitä letkujakin irrotelle ja kiinnitellä jos akseliakin pitää :-\   Muuten olen tietysti sitä mieltä että nopeus pitää olla säädettävä :)
Akseli ei voi kärryn täyttämisen aikana olla kiinni kulmavaihteessa (eikä se mahtuisi oikein muutenkaan siinä kääntyilemään). Letkut sensijaan vois olla kiinni, pakkoko juur niiden liittimien vipua on kärryä täyttäessä vääntää?

Voimaa sademärkä mokko kyl ottaa varmaan aika hyvin - ei se nivelakselissa juurikaan tietysti tunnu. Onnex harvon sateessa haetaan. On siinä kärryssä melko hitaalla se tyhjennys (säätö jumissa) - pari naksua kerrallaan siirtää pohjaketjua. Se on muuten Pelastus -merkkinen se kärryn alaosa (7t).
Ai sellainen.   Pura  pois akselit ja nytkytyslaitteet ja hitsaa siihen rattaaseen niin iso ketjupyörä kun sopii.  Kärryn alle jokin nelisatanen geroottorimoottori ja aluksi pieni ketjupyörä jos tarvittavat voimat  ei ole tiedossa, tuota voi sitten suurentaa jos haluaa lisää nopeutta.   Letkut suoraan kaksitoimiseen venttiiliin jos haluaa vaihdella suuntaa :)
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: jalle - 14.03.12 - klo:22:59
Onkos kukaan laittanu purkavan kärryn perään hihnakuljetinta poikittain, että sais purettua kuorman suoraan lehmien eteen? Työllistää liikaa jos joutuu purkamaan kasoihin ja siitä levittelemään tai matoksi levittäminen. Vai toimisiko jos tekisi toiselle sivulle kaatavan kourun pellistä tai vanerista? Mistähän tuollaisia n. 2,5m hydr. käyttösiä hihnakuljettimia kannattais kysellä?
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: JoHaRa - 15.03.12 - klo:09:00
Onkos kukaan laittanu purkavan kärryn perään hihnakuljetinta poikittain, että sais purettua kuorman suoraan lehmien eteen? Työllistää liikaa jos joutuu purkamaan kasoihin ja siitä levittelemään tai matoksi levittäminen. Vai toimisiko jos tekisi toiselle sivulle kaatavan kourun pellistä tai vanerista? Mistähän tuollaisia n. 2,5m hydr. käyttösiä hihnakuljettimia kannattais kysellä?

"Naapurissa" oli tuollainen viritys tehty JF:n kärryyn. Pelkkä kouru muistaakseni molemmille puolille, hyvin toimi, nyt se on varmaan jossain pusikossa piilossa.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: rene - 15.03.12 - klo:09:31
Onkos kukaan laittanu purkavan kärryn perään hihnakuljetinta poikittain, että sais purettua kuorman suoraan lehmien eteen? Työllistää liikaa jos joutuu purkamaan kasoihin ja siitä levittelemään tai matoksi levittäminen. Vai toimisiko jos tekisi toiselle sivulle kaatavan kourun pellistä tai vanerista? Mistähän tuollaisia n. 2,5m hydr. käyttösiä hihnakuljettimia kannattais kysellä?

"Naapurissa" oli tuollainen viritys tehty JF:n kärryyn. Pelkkä kouru muistaakseni molemmille puolille, hyvin toimi, nyt se on varmaan jossain pusikossa piilossa.
Hihnakuljetin on ihan kauhea laite.   Rullaketjusta, vaikka käytetystäkin, saa halvan ja tehokkaan kuljettimen jos nopeus ei tarvitse olla ihan mahdoton.  Tuumaiseen rullaketjuun on helppo hitsata kolia.     Tuollaisen kolakuljettimen tein ja kolat teetin 700sta kolmen millin pellistä u-profiileiksi joiden leveys 40 korkeus 25 ja puoli metriä pitkiä.   Tuo oli sikäli vaikea että tein kolmella ketjulla eli kolia on kaksi riviä mutta vielä on toiminut hyvin.   Agronicin paalisilppurin pohjakuljetin tuli tuosta kun ikh:n ylihintaiset ewartit levisivät koko ajan    :)
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: JoHaRa - 15.03.12 - klo:11:21
Onkos kukaan laittanu purkavan kärryn perään hihnakuljetinta poikittain, että sais purettua kuorman suoraan lehmien eteen? Työllistää liikaa jos joutuu purkamaan kasoihin ja siitä levittelemään tai matoksi levittäminen. Vai toimisiko jos tekisi toiselle sivulle kaatavan kourun pellistä tai vanerista? Mistähän tuollaisia n. 2,5m hydr. käyttösiä hihnakuljettimia kannattais kysellä?

"Naapurissa" oli tuollainen viritys tehty JF:n kärryyn. Pelkkä kouru muistaakseni molemmille puolille, hyvin toimi, nyt se on varmaan jossain pusikossa piilossa.
Hihnakuljetin on ihan kauhea laite.   Rullaketjusta, vaikka käytetystäkin, saa halvan ja tehokkaan kuljettimen jos nopeus ei tarvitse olla ihan mahdoton.  Tuumaiseen rullaketjuun on helppo hitsata kolia.     Tuollaisen kolakuljettimen tein ja kolat teetin 700sta kolmen millin pellistä u-profiileiksi joiden leveys 40 korkeus 25 ja puoli metriä pitkiä.   Tuo oli sikäli vaikea että tein kolmella ketjulla eli kolia on kaksi riviä mutta vielä on toiminut hyvin.   Agronicin paalisilppurin pohjakuljetin tuli tuosta kun ikh:n ylihintaiset ewartit levisivät koko ajan    :)

Lyhyitä, kumpaankin suuntaan liikuttavia, hihnakuljettimia saa apevaunuvalmistajilta, rahaa tiskiin muutama tonni niin valmis elementti tulee pihalle ennen syksyä 2013  ::)
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: ijasja2 - 15.03.12 - klo:11:32
Onkos kukaan laittanu purkavan kärryn perään hihnakuljetinta poikittain, että sais purettua kuorman suoraan lehmien eteen? Työllistää liikaa jos joutuu purkamaan kasoihin ja siitä levittelemään tai matoksi levittäminen. Vai toimisiko jos tekisi toiselle sivulle kaatavan kourun pellistä tai vanerista? Mistähän tuollaisia n. 2,5m hydr. käyttösiä hihnakuljettimia kannattais kysellä?

"Naapurissa" oli tuollainen viritys tehty JF:n kärryyn. Pelkkä kouru muistaakseni molemmille puolille, hyvin toimi, nyt se on varmaan jossain pusikossa piilossa.
Hihnakuljetin on ihan kauhea laite.   Rullaketjusta, vaikka käytetystäkin, saa halvan ja tehokkaan kuljettimen jos nopeus ei tarvitse olla ihan mahdoton.  Tuumaiseen rullaketjuun on helppo hitsata kolia.     Tuollaisen kolakuljettimen tein ja kolat teetin 700sta kolmen millin pellistä u-profiileiksi joiden leveys 40 korkeus 25 ja puoli metriä pitkiä.   Tuo oli sikäli vaikea että tein kolmella ketjulla eli kolia on kaksi riviä mutta vielä on toiminut hyvin.   Agronicin paalisilppurin pohjakuljetin tuli tuosta kun ikh:n ylihintaiset ewartit levisivät koko ajan    :)

Lyhyitä, kumpaankin suuntaan liikuttavia, hihnakuljettimia saa apevaunuvalmistajilta, rahaa tiskiin muutama tonni niin valmis elementti tulee pihalle ennen syksyä 2013  ::)

Ja moottorikelkan mattoja vielä halvemmalla ::) Joku vanha pyörätelasto, okkelista tai vastaavasta työkelkasta ja siinä se. Tällaisen tiedän tehdynkin ja toimivan. JOS haluaa rakennella.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: JoHaRa - 15.03.12 - klo:11:58
Onkos kukaan laittanu purkavan kärryn perään hihnakuljetinta poikittain, että sais purettua kuorman suoraan lehmien eteen? Työllistää liikaa jos joutuu purkamaan kasoihin ja siitä levittelemään tai matoksi levittäminen. Vai toimisiko jos tekisi toiselle sivulle kaatavan kourun pellistä tai vanerista? Mistähän tuollaisia n. 2,5m hydr. käyttösiä hihnakuljettimia kannattais kysellä?

"Naapurissa" oli tuollainen viritys tehty JF:n kärryyn. Pelkkä kouru muistaakseni molemmille puolille, hyvin toimi, nyt se on varmaan jossain pusikossa piilossa.
Hihnakuljetin on ihan kauhea laite.   Rullaketjusta, vaikka käytetystäkin, saa halvan ja tehokkaan kuljettimen jos nopeus ei tarvitse olla ihan mahdoton.  Tuumaiseen rullaketjuun on helppo hitsata kolia.     Tuollaisen kolakuljettimen tein ja kolat teetin 700sta kolmen millin pellistä u-profiileiksi joiden leveys 40 korkeus 25 ja puoli metriä pitkiä.   Tuo oli sikäli vaikea että tein kolmella ketjulla eli kolia on kaksi riviä mutta vielä on toiminut hyvin.   Agronicin paalisilppurin pohjakuljetin tuli tuosta kun ikh:n ylihintaiset ewartit levisivät koko ajan    :)

Lyhyitä, kumpaankin suuntaan liikuttavia, hihnakuljettimia saa apevaunuvalmistajilta, rahaa tiskiin muutama tonni niin valmis elementti tulee pihalle ennen syksyä 2013  ::)

Ja moottorikelkan mattoja vielä halvemmalla ::) Joku vanha pyörätelasto, okkelista tai vastaavasta työkelkasta ja siinä se. Tällaisen tiedän tehdynkin ja toimivan. JOS haluaa rakennella.

Kyllä! Vanha tela maksaa "ei mitään" ja vanhat vetorattaat vähemmän.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: jupe - 15.03.12 - klo:20:34
mulla on tehty rehunjakovaunuun kelkan matosta. vetorullina ihan pyöreät putken pätkät vähän  pakkasella alkaa tökkiä joten vähän hitsiknöölejä vetopuolen rulliin. ja liukuina mulla on ihan 1,5 tuuman lankut. hyvin on toiminut reippaan 10 vuotta. tekisin toki nyt sen vetopuolen jonkinlaisella hammasrattaalla.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: volkkari - 15.03.12 - klo:20:56
Entäs jos jonkun vanhan rehuperän osista kasaat? mullakin ois tuolla romu kasassa nokka-pehtoorin ketjut,rattaat & kolat.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: dynamiitti - 15.03.12 - klo:21:27
Mulla on tuossa klapikoneen syöttöpöytänä jf:n purkavat kärryt johon laitoin hydraulisen pyörityksen. Aisalle hydraulimoottori ja lyhyellä nivelakselilla kytentä. Toimii erinomaisesti ja pystyy esim pakkia käyttämään kun on vaihdelaatikko paikallaan. Eikä vaadi voimaa läheskään niinpaljon jos veto olis suoraa kärryn takapäässä, vaihdelaatikon tilalla.
Tuon valmettin on helppo laittaa se paluu siihen täyttökorkin viereen.

Minkähän kokonen moottori tommoseen käyttöön tarvisi olla? Itsellänikin olis ylimääränen vanha lantakärry josta vois rakennella vastaavan syöttöpöydän  :)
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: JoHaRa - 16.03.12 - klo:06:44
mulla on tehty rehunjakovaunuun kelkan matosta. vetorullina ihan pyöreät putken pätkät vähän  pakkasella alkaa tökkiä joten vähän hitsiknöölejä vetopuolen rulliin. ja liukuina mulla on ihan 1,5 tuuman lankut. hyvin on toiminut reippaan 10 vuotta. tekisin toki nyt sen vetopuolen jonkinlaisella hammasrattaalla.

Mattoja on kahta lajia, toisissa veto on rattaalla ja toisissa ei.
Otsikko: Vs: Hydraulinen pyöritys
Kirjoitti: kkk - 16.03.12 - klo:18:32
Mulla on tuossa klapikoneen syöttöpöytänä jf:n purkavat kärryt johon laitoin hydraulisen pyörityksen. Aisalle hydraulimoottori ja lyhyellä nivelakselilla kytentä. Toimii erinomaisesti ja pystyy esim pakkia käyttämään kun on vaihdelaatikko paikallaan. Eikä vaadi voimaa läheskään niinpaljon jos veto olis suoraa kärryn takapäässä, vaihdelaatikon tilalla.
Tuon valmettin on helppo laittaa se paluu siihen täyttökorkin viereen.

Minkähän kokonen moottori tommoseen käyttöön tarvisi olla? Itsellänikin olis ylimääränen vanha lantakärry josta vois rakennella vastaavan syöttöpöydän  :)
Jos jättää vaihdelaatikon paikalleen, ja pyörittää akselista niin voimaa ei hirveesti tarvita. Taas jos laittaa vedon suoraa ilman vaihdelaatikkoa on voiman tarve paljon isompi. Toki välityksillä sen voi hoitaa...
Itsellä on danffossin 4satanen, tuollainen vanha pienkuormaajan vetomoottori. Turhan hidas, mutta muuten hyvä. Tuollainen reilu puoli metsäkärryllistä kolmemetristä koivukuitua siirtyy kevyesti. :) Eikä ole mikään pieni tuo metsäkärry ::)